Kulttuurin voima ja paluu barbariaan
Sattuipa silmään
nettiä selatessa muutamia musiikkivideoita, jotka liittyivät Nestor Mahnoon, tunnettuun
anarkistipäällikköön, joka johti Ukrainassa ns. vihreitä Venäjän kansalaissodassa.
Mahnon ideologia
ja todelliset teot jääkööt tässä pohtimatta. Hän oli joka tapauksessa tosiaan
tutustunut anarkismin aatteisiin ja itsekin jopa hiukan kirjoitteli asian ns.
periaatteellisesta puolesta. Käytäntö koostui pitkälti ryöstelystä ja
murhaamisesta.
Videot ja
musiikki toki välittävät pelkkiä mielikuvia ja kuvitelmia. Katsomissani videoissa
Mahno muistuttaa aika lailla sitä kuvaa, joka hänestä annettiin bolševikkien
julkaisuissa: täysin häikäilemätön rosvo, joka ei kaihtanut äärimmäistä
väkivaltaa mitättömästä syystä tai ilman syytäkin. Mikään ei tämän skenaarion
mukaan ollut Mahnolle pyhää, eivät ihmisten jaloimmat tunteet ja rituaalit tai
edes, istu ja pala, proletariaatin valta.
Periaatteessa
asia toki oli aivan ymmärrettävä, sillä eiväthän Mahno enempää kuin hänen
kannattajansakaan olleet mitään todellisia työläisiä,
niitä, jotka Marxin ja Engelsin syvällliseksi tarkoitetun lausahduksen mukaan
oli keitetty tehtaan kattilassa ja jotka siellä olivat oppineet katkeran
kokemuksen kautta ymmärtämään, etteivät reformit auta, vaan koko systeemi on
uudistettava alusta loppuun.
Mahno
joukkoineen sen sijaan edusti talonpoikaisuutta, mikä tarkoitti marxilaisella
jargongilla pikkuporvarillisuutta.
Talonpoikahan ei ollut mikään työläinen, vaan pientuottaja, joka kyllä saattoi
raataa otsansa hiessä, mutta ei tehnyt sitä vieraalle, vaan itselleen ja
perheelleen.
Moinen tuotantotapa
synnytti alkeellisen psykologian, jolle varsinainen kulttuuri oli vieras.
Maksim Gorki puhui talonpoikaistosta äärimmäisen ylenkatseellisesti ja totesi,
ettei sanaa kulttuuri edes kehtaa käyttää moisen idiotismin yhteydessä.
Kollektivisointi,
jota myös Gorki innokkaasti kannatti, oli tarkoitettu vapauttamaan talonpoika
lopullisesti häpeällisestä barbaarisuudestaan. Ensi vaiheessa hänestä tehtiin
kollektivisti ja myöhemmin hänen oli määrä nousta inhimillisen kehityksen
ylimmille portaille eli työläiseksi.
Tähän
näkemykseen sopi mainiosti se, että barbaariset talonpojat riehuivat sivistymättömään
tapaan Mahnon ja muidenkin päällikköjensä johdolla kansalaissodan aikana ja
myöhemminkin. Viljan pakko-ottoja vastustettiin väkivaltaisesti, kollektivisoinnin
toimeenpanijoita odottivat kulakit katkaistujen kivääriensä kanssa ja niin
edelleen.
Kaikki tämä oli
kovin ikävää, mutta sivistystason kohottaminen edellytti kovaa kättä, arvelivat
bolševikit ja varmaan niin uskoivatkin.
Toinen esimerkki
talonpoikaisesta alkuvoimasta oli ratsuväen komentaja Vasili Tšapajev eli
tuttavallisesti Tšapai. Hänet kuvattiin lukutaidottomana tai ainakin kirjaan oppimattomana, mitä negramotnyi saattaa myös tarkoittaa.
Tšapajev oli
kunnioitusta herättävä ja luonnonlahjakas komentaja, kuten kerrotaan Dmitri
Furmanovin hänestä kirjoittamassa elämäkerrassa. Tšapajevin ongelma oli
kuitenkin hieman samanlainen kuin Mahnolla: hän vihasi kaikkia herroja. Hänen
mielestään herroja olivat kaikki hänen yläpuolellaan olevat, mukaan lukien
kaikki ylemmät esikunnat.
Tšapajevistä
olisi voinut tulla neuvostovallalle Mahnon kaltainen katastrofi, jos hänen
luonnonvoimaisuutta pikkuporvarillisuuttaan ei olisi kesytetty ja valjastettu.
Tämä historiallisen urotyön teki puolue komissaarinsa välityksellä. Käytännössä
homman hoiti Furmanov itse.
Bolševikkihistoria
oli toki avoimesti puolueellista ja vääristeli mielin määrin sitä, mitä kuvasi.
Mahnosta luotiin pilakuvissa kuolemaa muistuttava hahmo, jonka luurankotakkiin
liittyivät pääkallomaiset, sardonisesti nauravat kasvot.
Tšapajevista
puolestaan kehkeytyi lukemattomien kaskujen päähenkilö. Hänet kuvattiin muka
selittämässä lukutaidottomaan tapaansa puolueen opinkappaleita esimerkiksi
tähän tapaan: Tšapai, mitä se kommunismi
oikein on? Katsos Petka, sellainen Marx oli ja sitten kuoli, tuli marxismi,
Lenin oli ja kuoli, tuli leninismi. Nyt kommunistit ovat –kun kuolevat, tulee
kommunismi!
Kuten sanottu,
marxilaisuudessa korostui aivan keskeisesti ajatus edistyvästä kehityksestä
eikä kulttuuri suotta ollut neuvostopropagandan keskeisiä käsitteitä
1930-luvulla. Bolševikithan ne muka periaatteessa pitivät korkealla kulttuurin
lippua samaan aikaan kun fasistit sitä polkivat jalkoihinsa ja samaan aikaan
sivistyksellään kerskailivat.
Kulttuurivallankumouksella todella
olikin melkoinen urakka tehtävänään vanhassa Venäjän imperiumissa: kymmenille
kansoille luotiin ensi kertaa kirjakieli, aluksi aina latinalaisin kirjaimin,
kunnes kaikki 30-luvun jälkipuoliskolla siirrettiin kyrilliikkaan. Myös
muslimialueiden naiset vapautettiin orjuudestaan ja primitiivinen sharia-laki korvattiin rationaalisella
neuvostokoodeksilla.
Kaukasia ja
Keski-Aasia olivatkin, Leninin sanoja käyttääkseni, todellisen, alkuperäisen villeyden vallassa. Niiden läpikotainen
sivistäminen oli yksi edistyksellisen yhteiskuntajärjestelmän olennaisia
tehtäviä.
Tätä kaikkea
tuntuu oudolta muistella nyt, kun voi havaita villeyden palanneen kuin ruoho hylätyn
talon pihalle ja kun raakuus ja muu barbaria leviävät kaikkialla, ei ainoastaan
vanhan neuvostoimperiumin alueella, vaan ehkä suuremmassakin määrässä muualla,
Euroopassa ja Amerikassa esimerkiksi.
Aikoinaan
keisarillisen Venäjän armeijassa toimi ensimmäisen maailmansodan aikana niin
sanottu Villi divisioona, johon rekrytoitiin
Kaukasian vuoristolaisia, joita syystäkin pidettiin kesyttöminä ja tavallisesta
talonpojasta kulttuurisesti poikkeavana aineksena.
Mutta kaikki on
suhteellista. Muistan, miten Kaukasian sotaa tutkinut historioitsija V.V. Lapin
joskus kertoi törmänneensä dokumentteihin, jotka kertoivat Villin divisioonan
miesten hurjasteluista. No, sitähän niiltä toki sopi odottaakin, arveli
tutkija, mutta tarkemmin aineistoon tutustuttuaan huomasi, että syyllisillä
näytti useinkin olevan kovin vähän eksoottisia nimiä, siellä oli kaikenlaista
von Esseniä ja mitä lieneekään ollut Ladauta et cetera…
Matka
barbariasta sivistykseen on lyhyt ja jokaisen sukupolven on se tehtävä omalta
kohdaltaan. Lapset eivät suinkaan synny ateisteina, kuten joku mielestään kai
nokkela henkilö on väittänyt. Sen sijaan he kyllä syntyvät barbaareina hyvässä
ja pahassa.
Sivistys ei
periydy, vaan se on jokaiselle sukupolvelle opetettava ja siihen juurrutettava.
Sharia-lain ja naisten hunnuttamisen kieltäminen on mahdollista ja saattaa
tuottaa myönteisiä tuloksia, mutta niihin palaaminen on yhtä mahdollista ja
jopa nopealla aikataululla, kuten nyt tiedämme.
Sivistystä ei
ole tuomittu kaikkialla kasautuvasti lisääntymään, vaan se on hento
ansarikukka, jonka vaaliminen edellyttää määrätietoista ja hellää hoitoa.
Muuten paluu barbariaan voi tapahtua ennen kuin huomaammekaan.