Hurraaisänmaallisuuden
korkea veisu
А. Замостьянов, Генералиссимус Суворов. Битвы,
походы, триумфы, награды. Яуза-пресс, Москва 2016, 536 с.
Aleksandr
Vasiljevitš
Suvorov on kaikkien venäläisten tuntema ja useimpien ihailema hahmo,
voittamaton sotapäällikkö. Hän ylisti venäläisyyttä ja uskoi ymmärtävänsä
sotimisen idean paremmin, kuin muodikkaat preussilaiset mestarit, joiden metodina
oli äksiisi ja välineenä keppi ja jotka luulivat voivansa suunnitella
taisteluja ja voittaa ne koneeksi kehitetyllä armeijallaan.
Suvorov uskoi
sen sijaan sotilaan hyökkäyshenkeen ja luottamukseen rivimiehen ja komentajan
välillä. Hänen mielestään taistelukentällä ei voitu etukäteen suunnitella
mitään: päällikön silmämitta (glazomer), toiminnan nopeus ja joukkojen
määrätietoisuus ratkaisivat.
Taistelun
tärkein väline oli pistin eikä kuula, uskoi Suvorov ja hänen jälkeensä yhä
uudet upseerien sukupolvet, aina toiseen maailmansotaan saakka.
Jos käytäntö on
teorian kriteeri, pitää uskoa Suvorovin olleen oikeassa. Kuudestakymmenestä
taistelustaan hän ei hävinnyt yhtäkään. Joukot seurasivat häntä karuimpiinkin
olosuhteisiin ja jopa Hannibalin tapaan ylittivät alpit.
Korkeimman tahon
kanssa Suvorov ei pysynyt sovussa. Hänen kansansuosionsa paisui hankalan
suureksi ja uhkasi jättää varjoonsa jopa keisarinna Katariinan omat suosikit.
Paavalia taas loukkasi se avoin halveksunta, jota Suvorov osoitti keisarin
ihailemille preussilaisille.
Kaikki
mahdolliset kunnianosoitukset Suvorov sentään sai: hän sai korkeimman kenraalinarvon
(general en-chef) ja lopulta jopa äärimmäisen harvinaisen generalissimuksen
kunnianimen. Taistelujensa ansiosta hänestä tehtiin Rymnikin kreivi ja lopulta
peräti Italian ruhtinas!
Suvorovin hauta
Aleksanteri Nevskin lavrassa sijaitsee luostarialueen sisääntuloportista
vasemmalle sijaitsevassa rakennuksessa ja yksinkertaiseen hautakiveen on kirjoitettu
vain kolme sanaa: tässä lepää Suvorov (Здесь лежит Суворов). Enemmät selitykset olisivat turhia.
Suvorovin hahmo
on monessa suhteessa kiinnostava. Hän ei ollut mikään tavanomainen kenraali
eikä lainkaan hovimies. Hän käyttäytyi sen verran omaperäisesti, että häntä
pidettiin suorastaan hieman hulluna tai hassahtavana (tšudak).
Hän eli hyvin yksinkertaisesti, pärjäsi vähillä vaatteilla ja voimisteli
säännöllisesti.
Juhlallisuudet
tuottivat hänen mielestään maailmaan vain ikävyyttä ja harmia, hänen joukkonsa
eivät tähdänneet paraateihin, vaan vihollisen kukistamiseen vieläpä
pistinhyökkäyksellä.
Suvorovista on
loputtomasti anekdootteja ja häntä siteerataan vuosisadasta toiseen, yhä
uudelleen (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=suvorov
). Hänestä on tullut yksi venäläisyyden symboleista ja tietenkin hänen hahmonsa
nostetaan esille aina silloin, kun isänmaa on vaarassa tai sen halutaan
osoittaa olevan vaarassa.
Näin tehtiin
Stalinin aikana ja näin on tehty nyt jälleen. Käsillä oleva Zamostjanovin
vuonna 2016 ilmestynyt kirja on aika järkyttävä osoitus siitä chauvinismin
aallosta, joka Venäjällä nousi sen jälkeen, kun se joutui lännen kanssa
vastakkain Krimin ja Ukrainan kysymyksissä.
Kirjan alkuun
sijoittuvassa venäläistyylisessä tiivistelmässä julistetaan, ettei Suvorov
ollut pelkästään nero (Myös suomalainen Kauko Rekolan elämäkerta nimittää häntä
neroksi), vaan suorastaan sodanjumala (Bog vojny, isolla kirjaimella).
Tiivistelmä
päättyy suvorovilaisiin tunnuksiin: ”Me olemme venäläisiä- -mikä riemu!” ”Me
olemme venäläisiä! Jumala on kanssamme!”, ”Me olemme venäläisiä, vihollinen
vapisee edessämme!”
Useimmat kai arvelevat,
että Suvorovin hahmo ja hänen filosofiansa kuuluvat kaukaiseen menneisyyteen.
Zamostjanovilla on toinen näkemys.
Hän julistaa,
että ”viholliset pelkäävät rauhallista itsevarmuutta, venäläistä herkkää
mielenjaloutta, pelkäävät epäitsekkyyttä ja taitavuutta (professionalizm)”. Sangen
merkillepantava on hänen lausahduksensa, että ”ne pelkäävät myös sitä luovaa
imperiaalista ideaa, joka yhdistää kansankerroksia ja kansoja. Ne pelkäävät
sitä, mitä Suvorov olennoi.”
Sana imperski/aja
(имперский) on
tyypillinen venäläinen luomus, jonka avulla väistetään sanaa imperialistinen (империалистичсекий).
Kysymys on
tietenkin käytännössä aivan samasta asiasta. Suvorov oli hyökkäävän armeijan
kenraali, eikä osallistunut yhteenkään puolustussotaan. Siihen aikaan sellainen
taisi ollakin vain Kustaa III:n sota.
Suvorov ei siis
koskaan taistellut suomalaisia/ruotsalaisia vastaan. Sen sijaan hän puhui
heidän sotilaallisista kyvyistään mitä ihailevimmin, esimerkiksi G.M. Armfeltille,
kuten Kauko Rekola kirjassaan kertoo. Hän kertoi myös aina olevansa
ruotsalaista eli siis Suomesta tullutta sukua ja esi-isänsä muuttaneen
Venäjälle vuonna 1622.
Tämän tulkinnan
Zamostjanov torjuu, ilman sen pätevämpiä todisteita. Suomalainen/ruotsalainen
esi-isä ei toki kuitenkaan tekisi Suvorovista suomalaista sen enempää kuin Mannerheimin
suvun hollantilainen alkuperä tekee hänestä hollantilaista.
Kuten tunnettua,
Suvorov oleskeli Kustaan sodan jälkeen pari vuotta Suomessa, jossa hän johti
linnoituslinjan ja kanavien rakentamista rajan itäpuolelle. Tämä oli ”puolikarkoitus”
hovin läheisyydestä, mutta nero hoiti tämänkin tehtävän mallikelpoisesti ja
jopa palautti muutamia kymmeniä ruplia ja kopeekoita saamistaan määrärähoista.
Venäjällä moinen oli ennenkuulumatonta.
Suvorov oli
syvästi uskonnollinen, mistä tietenkin neuvostoaikana vaiettiin. Toinen
valkoinen aukko oli hänen toimintansa Pugatšovin kapinan tukahduttajana ja
Puolan rauhoittajana. Varsovan Pragan esikaupungissa järjestettiin hänen
sitä estämättä verilöyly, jota ei Puolassa ole vieläkään unohdettu eikä
unohdeta.
Sotapäällikkö
saattoi olla alallaan nerokasta, mutta mitäpä hän muuta oli viime kädessä kuin tappaja
-dušegub? Sellaisen ihailussa on pakostikin jotakin raakaa
ja primitiivistä, ajattelee varmaan moni.
Suvorov itse kertoi,
että hän oli kyllä pannut veren vuotamaan jokina -ihan sitä myötätunnosta vapisi
sitä ajatellessa- mutta itse ei ollut tappanut ketään, ei edes yhtään hyönteistä,
suurta eikä pientä. Yhtään kuolemantuomiota hän ei myöskään ollut allekirjoittanut.
Uskoo nyt ken
tahtoo. Sangen erikoislaatuinen psyyke tällä tšudakilla sentään oli, yhtä
ristiriitainen kuin erinäisillä Dostojevskin henkilöillä.
Luulenpa, että
tällaisten hagiografioiden merkitys on lähinnä siinä, että ne antavat eväitä
anti-intellektuaaliselle henkilönpalvonnalle. Niistä yksinkertaisesti otetaan
irti aina kulloinkin se, mitä tarvitaan.
Suvorov on sen
verran suuri historian hahmo, että hän ansaitsisi kaikin mokomin uuden,
kriittisen elämäkerran, jossa ei kuvata sodan Jumalaa, vaan ihmistä, kaikessa
ristiriitaisuudessaan. Myös Suomen kannalta tämä kelpo soturi on hyvin
kiinnostava eikä vain sen takia, että hän vaikutti tehokkaasti Vanhan Suomen
linnoittamiseen, minkä jälkiä voimme tänäänkin havaita.