Kansallinen identiteetti ja sen pohtijat
Akateemikko Oiva
Ketonen julkaisi vuonna 1980 esseekokoelman Rajalla,
jossa hän pohdiskeli elämän ja maailman suuria kysymyksiä, ihmisenä olemisesta
ja lapsen parhaasta kansakunnan identiteettiin. Mielenterveyteen liittyvät
asiat näyttävät olleen hänelle myös tuolloin syystä tai toisesta läheisiä.
Tuon ajan
suomalaisten intellektuellien joukossa toki olivat erilaiset rabulistit jo
päässeet arvoon arvaamattomaan, alkaen kymmenen sanan tekeleitään suurena
runoutena senttaavasta Pentti Saarikoskesta aina äkkiväärään ympäristöhurmokselliseen
Pentti Linkolaan.
Kuitenkin, tuohon
aikaan erotettiin toisistaan vakava ajattelu ja henkinen lättähattuisuus.
Edellinen kiinnosti sivistyneistöä ja jälkimmäinen sitä uutta lukeneistoa, joka
ehdottomasti halusi esiintyä älymystönä, mutta kykeni vain radikalismiin.
Siltä toisin
sanoen puuttui kapasiteettia vallitsevan kulttuurin ymmärtämiseen ja siksi se
väistämättä ajautui radikalismiin, joka nimenomaan edellytti, ettei mitään tarvinnutkaan
ymmärtää. Sen sijaan voitiin keskittyä toiveajatteluun ja vaatia sen
asettamista uudeksi normiksi.
Kuten tunnettua,
tie kulki sitten nopeasti avoimeen totalitarismin ihannointiin, joka päättyi vasta
sitten, kun itse tuo totalitarismi romahti. Muutenhan se jatkuisi yhä.
Tämä vain tuli
mieleeni, kun rupesin silmäilemään tämän juhlavuoden symbolisesti tärkeitä merkkitapahtumia
ja hengentuotteita.
Ketonen
pohdiskelee kirjassaan suomalaista identiteettiä ja arvelee sen olevan hyvin
vanhaa perua. Itse asiassa suomen kieli todennäköisesti jo parituhatta vuotta
sitten, eli paljon aikaisemmin kuin esimerkiksi ruotsi tai saksa -englannista
nyt puhumatta- esiintyi muodossa, jota nykyihminen saattaisi enemmän tai vähemmän
ymmärtää.
Tosin suomen
kirjakieli alkoi kehittyä vasta 1500-luvulla ja otti suuren harppauksen eteenpäin
vasta 1800-luvulla, kun naapurien kielet olivat jo paljon pitemmälle
kehittyneet, mutta se on jo toinen juttu. Ei kansallisen identiteetin
perustekijä, kieli, mikään äskeinen keksintö ole. Toki se on syntynyt
lukemattomien lainojen avulla, kuten kaikki muutkin kielet.
Identiteettimme
oli Ketosen mielestä kuitenkin ”jotakin muuta kuin erikoislaatumme. Kansan,
kuten yksilönkin minuus on sisäinen kokemuksellinen asia, jolla on pohjansa
ympäristön suhtautumisessa meihin ja omassa suhtautumisessamme itseemme ja
muuhun maailmaan… Ihmisen ja kansakunnan minä
jakaa maailman kahtia. Minään kuuluu
kaikki, mikä koetaan omaksi”, kirjoitti Ketonen.
Minään ei voida
valikoida vain hyviksi koettuja asioita. Siihen kuuluvat myös ne menneisyyden
teot, jotka ovat todella tapahtuneet, valehteleminen tai itsensä pettäminen ei
sitä muuta.
Tämän kirjoitti
Ketonen, joka noina aikoina sangen ansiokkaasti pohdiskeli myös vuoden 1918
tapahtumia, joiden tilinteko oli alkanut vasta puolitoista vuosikymmentä
aiemmin. Hän ei ollut mikään anti-intellektuaalinen pölhönationalisti.
”Ihminen on
muodostanut itselleen vahvan identiteetin, kun hän lapsesta aikuiseksi
tullessaan tietää osapuilleen mitä hän on, mitä hän haluaa ja mihin pyrkii”,
pohtii kirjoittaja.
Kuten yksilölle,
identiteetin perusainekset saattavat kansakunnalle olla äärimmäisen tärkeitä ja
se voi nousta uskomattomalla voimalla niitä puolustamaan, tietyissä
olosuhteissa, hän kirjoittaa.
Toki kansankaan
identiteetti ei ole muuttumaton, mutta se säilyy kuin Theseuksen laiva, joka on
yhä olemassa, vaikka sen kaikki osat voidaan uusia monta kertaa niin, ettei mitään
alkuperäistä ole jäljellä.
Suomalaisilla
huomaa Ketonen olevan taipumuksen negatiivisten asioiden ja myös omien puutteiden
ja kärsimysten korostamiseen. Ei kai siinäkään mitään objektiivista, saati erinomaista
ole, mutta kysymys sattuu olemaan juuri meidän suomalaisten eikä muiden
minuudesta, identiteetistä.
Minusta yhtä
sympaattinen kuin nykyälymystölle näköjään käsittämätön on Ketosen johtopäätös,
jonka mukaan vahva minuus ei ole tarkoitettu herättämään pelkoa, sen sijaan se
herättää kunnioitusta.
Se on myös joustava
ja sopeutuva. Kansa, joka on tietoinen omasta minästään, voi parhaiten jatkaa
elämäänsä itsenäisenä kansakuntana tuleviin aikoihin. Vahvuus ei tietenkään ole
eristäytymistä, mutta ei myöskään persoonattomuutta, voisin tuohon lisätä.
Tähän tapaan
pohdiskeli akateemikko Ketonen itsenäisen Suomen täytettyä kuusikymmentä
vuotta. Se oli aika virkistävää lukea nyt hiukan myöhemmin.
Kun tässä on
seurannut tätä ”yhdessä tekemisen” Suomi
100 juhlintaa, on tullut yhtä ja toista mieleen. Ilmeistähän on, että
juhlavuodesta on haluttu tehdä mahdollisimman arkinen tapahtuma, joka sisältää
kaikenlaisen tekemisen. Toisaalta siinä on pyritty nimenomaan yhdistämään
kansan erilaiset ainekset, jotta koko suomalaisuus ei hajoaisi.
Näissä
perusajatuksissa on epäilemättä jossakin määrin järkeä, niin kummallisia kuin
tulokset suurelta osin ovatkin.
Näyttää
nimittäin siltä, että jokaisessa mahdollisessa paikassa on nyt haluttu korostaa
sitä, että kaikki maahamme saapuneet uudet ryhmät ja kulttuurit ja jopa ensi
sijassa ne ovat ilman muuta ja ehdottomasti osa suomalaisuutta. Tämä siitä
riippumatta, ovatko nämä ainekset omaksuneet suomalaisen identiteetin vai
eivät.
Suomalaiset
identiteetin esittäminen aivan alkeellisena Suomessa asumisena on
yksinkertaisesti väärin. Suomalainen identiteetti voidaan toki hankkia ja
ansaita, mutta ei sitä noin vain mennä omimaan julistamalla tässä maassa omia
oikeuksia jonkin yleismaailmallisen periaatteen voimalla.
Toinen
silmiinpistävä seikka on, että suomalaisuuden kuvitteellista luonnetta korostetaan aivan estottomasti sellaisilla
tahoilla, joita voisi nimittää puolivillaiseksi älymystöksi, jollaisen
haluttaessa varmuudella löydämme valtalehdistön kulttuurisivuilta. Tässä
ilmeisesti vaikuttaa taustalla pahoin ymmärtämättä jäänyt Benedict Anderssonin
kirjanen.
Vai mitä nyt
olisi sanottava siitäkin, että Finlandia-palkinnon voittajaksi kaunokirjallisuuden
alalta valitaan joku kynäilijä, joka on saanut päähänsä osoittaa, ettei
suomalaisessa kulttuurissa ole mitään omaa.
Näin typerä
pyrkimys on sitten palkittu sillä perusteella, että arvioitsija on uskonut kansan sellaista haluavan.
Jääköön tässä
tarkemmin pohtimatta, millaisen arvosanan tässä ansaitsevat sekä arvioitsija
että kirjoittaja, jotka ovat voimakkaasti nostaneet esille tällaisia syitä kirjan
palkitsemiseen, sopivasti näin merkkivuonna.
Epäilemättä
kansamme identiteettiin kuuluu masokismin aineksia ja kun haluamme rangaista
itseämme, on meillä huomattava joukko sellaisia intellektuelleja, joiden
teosten lukeminen tarjoaa runsaasti yhtä epämiellyttävää kuin älyllisesti
matalatasoista ainesta.
Ikävä kuitenkin
alkaa tulla niitä menneitä aikoja, jolloin sivistyneet ja suuren henkisen
kapasiteetin omaavat ihmiset halusivat vakavasti pohdiskella kansakunnan identiteetin
peruskysymyksiä.