Evakot
Viljo Kojo, Mikko
Mustapää. Otava 1956, 292 s.
Evakko on aika
kekseliäs sana. Sehän tulee latinan sanasta e-vacuere, tyhjentää. Venäjällä
voi nähdä mainoksia, joissa palveluksiaan tarjoaa evakuator eli auto,
joka korjaa tien varresta pois sinne simahtaneen ajoneuvon.
Vakuumi
eli tyhjiö on periaatteessa tällaisen toiminnan tuloksena, sen saavuttamisen
metodista sana ei kerro mitään. Sana ei siis sisällä esimerkiksi viittausta karkottamiseen
eli väkivaltaiseen pois ajamiseen.
Kun Suomi
evakuoi raja-alueiltaan asukkaansa, ei kyseessä tosiaan ollutkaan sellainen
väkivaltainen toimi, jossa ihmiset olisi vasten tahtoaan pakotettu maantielle.
Itse he lähtivät, hyvässä yhteisymmärryksessä viranomaisten kanssa.
Tällainen ei
historiassa ole suinkaan ollut tavanomaista. Neuvostolehdistö, jolle tuotti
hankaluuksia se, ettei vallatuilta alueilta ollut suinkaan helppo löytää
asukkaita, joita haastatella ja joiden suuhun sijoittaa ylistystä
puna-armeijalle, ”kansanhallitukselle” ja neuvostovallalle, oli vaikeuksissa.
Se aloittikin
kampanjan valkosuomalaisten hirvittävää, keskiaikaista julmuutta vastaan
ja julkaisi ns. satiirisia pilakuvia, joissa suojeluskuntalaiset väkivalloin
riistivät asukkaita kodeistaan, panivat talot palamaan ja ampuivat vastaan hangoittelevat.
Pidän todennäköisenä, että ulkomailla, ”kansanhallitukseen” uskovissa piireissä
tämä propaganda otettiin hyvin vakavasti. Miksei siihen olisi uskottu?
Käytännössä
alueiden evakuointi sujui aivan toisessa hengessä, mikä ei merkitse sitä, ettei
se olisi ollut katkeraa ja sydäntä särkevää. Suomen historialliseen ytimeen
kuuluneen maakunnan riistäminen siltä ei merkinnyt pelkästään tuota yli
kymmenen prosentin menetystä alueellisesti ja taloudellisesti, mikä yleensä muistetaan.
Pahinta tuskin oli edes menetys maataloustuotannossa, joka nyt romahti pahasti
alle omavaraisuuden.
Kysymys oli näiden
lisäksi vielä paljon enemmästä. Maahan juurtuneet ihmiset, joiden suvut olivat
kasvaneet tietyillä sijoillaan vuosisadasta toiseen ja jotka olivat itse omalla
työllään luoneet kotinsa ja kontunsa, olivat tietenkin se ryhmä, jonka menetys
oli suurin. Tätä väestöä oli tuohon aikaan Karjalassakin paljon.
1950-luvun
jälkipuolella oli pari vuotta, jolloin maassamme julkaistiin merkittävä määrä
sellaista materiaalia, joka ei miellyttänyt Neuvostoliiton valtaa pitäviä. Oli
Arvo ”Poika” Tuomisen muistelmia, oli Unto Parvilahden Berijan tarhoja, August
Lehmuksen muistelmia Itä- Karjalan vainoista ja niin edelleen. Huippuvuosi oli
1956, jolloin elokuvateattereihinkin tuli Unto Seppäsen vuonna 1954
ilmestyneeseen kirjaan perustuva elokuva Evakko.
Tässä käsiteltävän
kirjan ilmestyminen juuri vuonna 1956 oli myös kovin luontevaa.
Viljo Kojo oli
sekä taidemaalari että kirjailija, jota aikoinaan arvostettiin melkoisesti,
nykyäänhän hänet on unohdettu. Asia on sikäli ymmärrettävä, että kirjoissaan
hän kuvaa erityisesti mennyttä maalaismiljöötä sen ajan hengessä, vaikka
osittain kyllä myös pääkaupungin boheemeja. Molemmat elämänpiirit kuuluvat jo
menneisyyteen eikä historiaton aikakautemme jaksa niihin perehtyä tai syventyä.
Vuoden 1940
maaliskuun lopulla, 29.3.1940 Neuvostoliiton kansankomisaarien neuvoston eli
hallituksen puheenjohtaja eli pääministeri ja samassa persoonassa tuon valtion
ulkoministeri Vjatšeslav Molotov piti korkeimman neuvoston eli parlamentin
istunnossa puheen, jossa hän esitti yhteenvedon talvisodasta.
Selitettyään
tämän operaation saavuttaneen kaikki asetetut tavoitteet, hän totesi, että kun verta
oli -ilman Neuvostoliiton syytä (ne po našej vine)- paljon
vuodatettu ja kun Suomen koko vihamielisyys Neuvostoliittoa kohtaan oli käynyt
ilmi, oli välttämätöntä ratkaista kysymys Leningradin ja myös Murmanskin ja Muurmannin
radan turvallisuudesta laajemmin, kuin syksyn neuvotteluissa oli edellytetty.
Uusi raja joka
tapauksessa tyydytti täysin nuo turvallisuustarpeet, jotka olivat olleet sodan
ainoa syy, sanoi Molotov saaden aplodeja. Nyt oli aika aloittaa taas
täysimittaisesti poliittiset ja taloudelliset suhteet Suomeen. Neuvostohallitus
uskoi, että Neuvostoliiton ja Suomen välillä kehittyisivät normaalit, hyvät
naapuruussuhteet (Pravitelstvo verit, tšto meždu
Sovetskim Sojuzom i Finljandijej budut razvivatsja normalnyje dobrososedskije
otnošenija).
Olihan tuo
sopimus melkoinen perusta sellaisille naapurussuhteille. Vastaava tilanne olisi
ollut Neuvostoliitolla, mikäli siltä olisi riistetty Leningrad ja alueet
Murmanskista, Pihkovaa myöten Mustalle merelle saakka. Kun siihen olisi vielä
liittynyt alueiden tyhjentäminen venäläisistä, olisi normaalien suhteiden
palauttaminen kuviteltuun anastajaan saattanut vaatia muutaman sata vuotta.
No, pienempäähän
tämä Karjalan menettäminen oli mittasuhteiltaan, vaikka tuskin inhimilliseltä
ja kansalliselta merkitykseltään. Kojo kuvaa evakkojen kokemuksia aikana,
jolloin kaikki oli vielä aivan tuoreessa muistissa, eikä fabuloinnille
olennaisissa asioissa juuri jäänyt sijaa.
Kojo romaanin
päähenkilö on vanha mies, joka on itse talonsa rakentanut ja sille uusiakin
peltoja muokkaillut. Kun tulee käsky evakuoida, hän suhtautuu asiaan rauhallisesti,
kuten yleensä muutkin. Toki suureen joukkoon mahtuu kaikenlaisia ja kirjassa
vilahtavat niin vihollisen asialla olevat tyypit, evakkojen omaisuutta
kärkkyvät rosvot kuin itsensä silpoja, joka on halunnut välttyä joutumasta
rintamalle.
Kaikkihan
evakkomatkalle lähtivät eikä lähdön perusteita tarvinnut kenellekään selittää.
Neuvostojohdolle asia oli yllätys ja siellä kysyttiin, pitivätkö suomalaiset
heitä ihmissyöjinä. Vastaushan oli itse asiassa myönteinen ja perustui hyvin
suureen realismiin ja asioiden ymmärtämiseen.
Joka tapauksessa
evakkojen taival oli täynnä tuskaa. Kuten odottaa sopii, valtavat kuormastot jumittuivat
tielle, eläimet kärsivät ja kuolivat ja vihollisen lentokoneet ahdistelivat
pakenijoita. Ihmisiä kuoli myös tulituksessa vauvasta vaariin.
Uuden rajan
määrääminen oli jokaisen mielestä kaikkia oikeudenmukaisuuden lakeja niin
järkyttävästi loukkaava kiristystoimenpide, ettei siitä edes haluttu keskustella.
Se oli kuin ilkeä painajaisuni, sikäli vain pahempi, ettei se ollut unta, vaan
totta.
Koskaan ei
Suomessa ole yhtä paljon julkisesti itketty, kuin sinä päivänä, kun Moskova
rauhan määräykset luettiin kansalaisten tietoon.
Mitä hyviin
naapurussuhteisiin tulee, Molotovin puhe oli tietenkin pelkkää pilkantekoa,
jossa koko tarina Neuvostoliiton aggressiosta esitettiin vahvasti muunnellussa
muodossa. Kaikkea toivoa ei kuitenkaan Suomessa vielä menetetty. Paluuta
pidettiin aluksi mahdollisena ja sitten jatkosodassahan se toteutuikin
evakkojen suureksi riemuksi.
Lopullinen isku
oli, kun jouduttiin muuttamaan taas uudelleen niiltä synnyinsijoilta, joilla
oli taas kerran ehditty jo kunnostaa ja siivota paikkoja ja aloittaa uutta
elämää: samaan kaameaan huutoon, avaruuden jokaiselle äärelle uhkaavaksi
jähmettyvään huutoon tuntuu yhtyvän tuhansien ja taas tuhansien ihmistenkin, kuolleitten
ja elävien kirous: -Meiltä on varastettu meidän elämämme!
Vanha mies ei
kestä elämäntyönsä tuhoutuista, vaan saa halvauksen ja siirtyy ajatuksissaan
menneisyyden muistoihinsa. Hänelle ei toista evakkomatkaa enää tule.
Sellaista oli
tulevaisuuden ja menneisyyden varastaminen silloin joskus.