Mikä on tarpeeksi, mikä liikaa?
Brittiläisen Prospect-lehden
lokakuun numerossa keskustellaan siirtolaisuudesta ja Paul Collierin sitä
käsittelevästä kirjasta. Collierin artikkelin otsikkona on Miten paljon on
tarpeeksi? Alaotsikossa sanotaan, että ”Jo liian kauan on annettu ksenofobien
määrätä maahanmuuttokeskustelun ehdoista. Meillä täytyy olla maahanmuuttajien
kontrollikeinoja, mutta parempia kuin nykyiset.”
Järkipuheen julkaiseminen herättää, kuten huomataan Britanniassa heti
oikeinajattelijoiden (bien-pensants)
keskuudessa refleksinomaisia epäilyjä rasismista, vihapuheesta ja muusta
moraalisesta kelvottomuudesta. Niinpä myös tutkijoilla on paineita selitellä
tuloksiaan ja jättää joitakin kysymyksiä kokonaan esittämättä mikäli haluavat
välttää monenmoisia ikävyyksiä.
Tämän keskustelun osanottajat siis ainakin esittäytyvät moraalisesti
moitteettomina kansalaisina, jotka ovat huomanneet, että nykymenon jatkumisesta
on ikäviä seurauksia, olipa tarkoitus miten hyvä tahansa.
Kysymys on siitä, että maahanmuutto on kiihtynyt. Tämä taas johtuu siitä,
että tiettyyn kokoon kasvaneet diasporat helpottavat erittäin paljon uusien
muuttajien saapumista. Ellei mitään tehdä, tämä prosessi loppuu periaatteessa
joko sitten, kun lähtömaan ihmiset loppuvat tai kun elintasokuilu maiden
välillä umpeutuu.
Muuttovirta mullistaa vastaanottavan maan väestörakenteen ja sen on syytä
päättää, millainen maahanmuuttajien määrä on optimaalinen –paras sekä
kanta-asukkaille, muuttajille että lähtömaille.
Vaikka talousmiehet kaipaavat muuttajia oman etunsa takia, ei siunaus
jakaudu tasaisesti. Tietty määrä muuttajia ilmeisesti kohentaa maan taloutta
yleisestikin, mutta ´määrän lisääntyessä edut jäävät haittoja pienemmiksi. Muuttuvan
ikärakenteen aiheuttamien ongelmien korjaaminen maahanmuutolla on
yksinkertaisesti mahdotonta. Korkeintaan se tuo hetken lievityksen ongelmaan,
joka jokaisen yhteiskunnan on itse ratkaistava. Maahanmuuttajat aiheuttavat
painetta sosiaalialalla, kunnallisten asuntojen saatavuudessa ja palkoissa. Kotimainen
alaluokka kärsii paitsi taloudellisesti, myös moraalisesti. Liian suureksi
kasvanut diversiteetti ja sulkeutuneet yhteisöt vähentävät luottamusta,
sosiaalista välittämistä, kansalaisaktiivisuutta ja yleistä solidaarisuutta.
Myös yhteiskunnan yläkerroksissa itäaasialaisten ”tiikeriäidin lasten” kilpailu
syrjäyttää kotimaisia voimia ja niin edelleen.
Maahanmuuttajaryhmien koostumus on Britanniassakin hyvin kirjava, eikä
niitä voi järkevästi käsitellä yhtenä kokonaisuutena. Selvää on, että eri
ryhmillä on hyvin erilainen ennuste ja niihin myös suhtaudutaan hyvin eri
tavoin. Maahanmuuttopolitiikassa olisi myös tärkeää ottaa huomioon tulijoiden
työllistettävyys, pelkät kokonaismäärät eivät kerro mitään siitä, mitä tuleman
pitää.
Viimeisten kahdeksan vuoden aikana brittien asenteet maahanmuuttoon ovat muuttuneet
merkittävästi ja asia on ruvettu näkemään yhä suurempana ongelmana. Nyt 68
prosenttia briteistä näkee sen ”melko suurena” tai ”hyvin suurena” ongelmana.
Muutos on kahdeksan prosenttiyksikköä. Monissa alakysymyksissä muutos on kuitenkin
paljon suurempi. Esimerkiksi EU-kansalaisten vapaata muutto-oikeutta kannatti
vuonna 2005 56 prosenttia, nyt vain 38.
Vihjeitä siitä, mihin asia liittyy, voi tehdä johtopäätöksiä
tarkastelemalla eri kansanryhmien nauttimaa suosiota. Tutkijoiden asettama
kysymys koski arviota siitä, onko kyseisten ryhmien edustajilla myönteinen vai
kielteinen merkitys nykypäivän Britannialle. Australialaisten osalta myönteinen
arvio oli 54 prosentilla ja kielteinen 8:lla. Intialaisten osalta luvut olivat
46 ja 20, puolalaisten osalta 38 ja 29, nigerialaisten osalta 17 ja 43 ja
romanialaisten osalta 15 ja 48.
Vaikuttaa siltä, että Collierin kirja on asiallinen yritys selvittää,
millainen siirtolaisten määrä ja laatu Britanniaan mahtuu ilman, että se
pysyvästi vahingoittaa sikäläistä yhteiskuntaa. Tätä kannattaa meilläkin
miettiä jo nyt, kun aikaa vielä on ja kun kysymys vielä voidaan vakavasti
asettaa sellaisesta maahanmuutosta, joka oikeasti hyödyttää Suomea. On turha
sanoakaan, että yritys ratkaista maailman konflikteja Suomeen suuntautuvalla
maahanmuutolla on mielettömyyttä.
Tässä suhteessa kannattaa varmaan noteerata myös Pekka Himasen tuore
tutkimus, jossa pannaan suurta painoa arvokkaalle elämälle. Meidän maahamme kaukaisista
kulttuureista muuttaville maamme tarjoaa kulttuurisokin, jossa juuri ihmisarvon
riistäminen on keskeisellä sijalla. Se, jonka elämään on kuulunut suvun ja
heimon kunnioitus ja vanhuuden mukanaan tuoma arvostus, putoaa täällä
tyhjyyteen, ellei tuo mukanaan sukuaan ja heimoaan, jotka joutuvat elämään
täällä omana kulttuurienklaavinaan.
Tiedän, että meidän niin sanotun kulttuurimme piirissä on monia, joiden
mielestä vain aineellisella hyvinvoinnilla on merkitystä ja sossuraha korvaa
täysin määrin inhimillisen arvokkuuden menetyksen. Heidän olisi kuitenkin syytä
vakavasti miettiä omia asenteitaan.
Maahanmuuttajat eivät ole villi-ihmisiä, jotka voidaan sopeuttaa meikäläiseen
arvomaailmaan yksinkertaisesti vain kouluttamalla. Myöskään me suomalaiset emme
ole vain suvaitsemattomia impivaaralaisia, jotka voidaan sopeuttaa
monikulttuurisuuteen, kunhan vain oikeat asenteet saadaan vallitseviksi hieman
keppiä ja porkkanaa käyttäen.
Suuret kulttuurierot ovat asia, joka on huomioitava täydellä vakavuudella.
Kuvitelma Suomen muuttamisesta New Yorkiksi, jossa lukemattomat eri kulttuurit
aiheuttavat jännää säpinää ja tekevät elämän kiinnostavaksi, on epärealistinen
päämäärä.
Jotta maahanmuuttopolitiikan peruskysymykset voidaan rationaalisesti
selvittää, on maamme sivistyneistöltä voitava vaatia sellaista keskusteluilmapiiriä,
jossa näitä asioita voidaan käsitellä täysin kiihkottomasti ja vastuullisesti,
ilman hurskastelua ja leimaamista.
Englannissa virtahepo on jo
olohuoneessa eikä sen kieltäminen enää vakuuta ketään. Meillä asiaa voidaan
halutessa vielä vähätellä ja hankkia irtopisteitä emotionaalisilla
hyökkäyksillä tai maailmansyleilyillä. Totuuden aika on kuitenkin tulossa ja
sitä varten kannattaa vähintäänkin harjoitella jo nyt.