Koordinaatiston muutokset ja naapurimaat
Luulen, että
meidän kannattaa yrittää nähdä oma maamme ja kansamme ikään kuin topologisena
pisteenä avaruudessa, suhteessa toisiin kansoihin. Se auttaa historiamme
asianmukaista tajuamista.
Vaikka
maantieteellisesti sijaintimme säilyy aina suunnilleen samana, on kulttuurinen
sijaintimme suhteessa muihin koko ajan ollut ja on yhä suhteellisen nopeasti
liikkuvassa tilassa.
Ottakaamme nyt
vaikkapa yksi naapuri kerrallaan. Joskus sijaitsemme jossakin suhteessa sen
alapuolella, joskus taas yläpuolella, joskus liikumme sen edellä, joskus sen
jäljessä.
Muuttujia on epälukuinen
määrä, jopa loputtomasti, mutta me ihmiset tietenkin kiinnitämme huomiota eli
havaitsemme vain muutamia tärkeinä pidettyjä kerrallaan.
Ottakaamme vertailukohteeksi
Venäjä ja näkökulmaksi urheilu.
Suomesta tuli
urheilun ihmemaa jo 1900-luvun alussa ja olimme selvästi Venäjää parempia,
ainakin Tukholman olympialaisissa vuonna 1912.
Sen jälkeen
Neuvostoliitoksi muuttunut naapuri pysyikin erossa koko olympialiikkeestä aina
sodanjälkeiseen aikaan saakka. Tämä olikin aikaa, jolloin suomalaisille ei
oikein löytynyt vastusta. Me olimme urheilun suurvalta, Neuvostoliitto ei
ollut.
Myöhemmistä
ajoista ei sitten juuri kannata puhuakaan, ellei halua mieltänsä pahoittaa.
Urheilijamme ovat enimmäkseen pelkkiä surkimuksia, kaikkien maiden
penkkiurheilijoiden silmissä. Venäläiset taas loistavat palkintosijoilla alalla
kun alalla.
Tai ottakaamme
nyt esimerkiksi aineellinen toimeentulo, elintaso.
1800-luvulla
Venäjä oli leveän leivän maa ja Suomessa taas elettiin hyvin vaatimattomasti.
Esimerkiksi Fadei Bulgarin ihmetteli vuonna 1808 suomalaisen aatelin tavattoman
vaatimatonta elämäntapaa. Syrjäseutujen rahvaasta nyt ei kannattanut puhuakaan.
Se eli kädestä suuhun ja aina 1860-luvulle saakka myös nälänhädän vaarassa.
Mainittuna
aikana Pietarissa järjestettiinkin arpajaisia Suomen nälänhätäisten
auttamiseksi, mutta logististen ongelmien takia mikään apu ei voinut pelastaa
suurta osaa kansastamme.
Kun Aleksanteri
II:n uudistuskauden päihdyttämät suomalaiset alkoivat osoittaa levottomuuden
merkkejä omien valtiopäivien kokoontumista odotellessa, palautti uuden tyylin
lehtimies Mihail Katkov heidät järjestykseen: suomalaisten ei kannattaisi kovin
paljon uhota, sillä heidän maansa kuuluu Euroopan köyhimpiin ja intelligenssinsäkin
puolesta he ovat häntäpäässä. Olisi paras vain jokaisessa iltarukouksessaan
kiittää venäläisiä.
Rotutiedehän
otti juuri ensi askeleitaan ja suomalaisten ominaisuuksista voitiin heti sanoa,
ettei esimerkiksi valtiota muodostava kyky kuulunut sen ominaisuuksiin.
Suomalaista valtiota ei ollut missään eikä tulisi olemaankaan, joten sen kohtalona
oli kuulua jonkin itseään lahjakkaamman kansan alaisuuteen.
Ruotsi oli tässä
suhteessa sille kuolemaksi, sillä pienenä kansana se ei olisi voinut sietää
yhteydessään kilpailijaa. Venäjä taas oli kyllin suuri voidakseen suoda
suomalaisille täyden etnografisen
itsenäisyyden ja muustahan heidän olikin turha uneksia. Tämä oli normaali
slavofiilinen näkemys.
Itse asiassa
tässä olikin se hylly, jolle suomalaiset sijoittautuivat. Venäläisyyden
ylivoimaisuus väikkyi kansallisena vaarana, joka ennemmin tai myöhemmin
aktualisoituisi. Siihen mennessä oli suomalainen kulttuuri kehitettävä
elinkelpoiseksi ja viriiliksi.
Se oli
nationalismimme suuri tehtävä ja snellmanilaisittain siihen kuului myös
taistelu ei-suomenmielistä ruotsalaisuutta vastaan, venäläisten tuella.
Tästä
suomalaisuuteen kohdistuvasta potentiaalisesta uhasta kirjoitti muuan Hämäläinen-lehden
lukija vuonna 1883:
”Mutta jos nyt niin on, ettemme voi säilyttää valtiollista
itsenäisyyttämme, taidankin ennemmin tulla läheiseen yhteyteen venäisten kuin
ruotsalaisten kanssa”, miettinee joku.
Tämä olisi suomalaisen rodun perikato. Venäläinen on luonnoltansa
vilkkaampi ja älyltänsä terävämpi sekä hoksaavampi kuin suomalainen.
Ennenkuin Matti on ennättänyt pyörähtää ympäri, on Iivana jo kymmenen
kertaa pistänyt hänet pussiin. Hän on myös joutuisampi työmies ja tulee
vähemmällä muonalla toimeen. Kun vielä otetaan huomioon hänen petollinen
luontonsa, huomaa, ettei suomalainen voi kestää hänen rinnallaan taistelussa
olemista. Tämän todistaa meidän veljesheimotkin Venäjällä, jotka ovat jääneet
takapajulle. He ovat ilman siitä jo mieleltänsäkin venäläisiä, heidän ja meidän
välille asettaa heidän uskontonsa suuren juovan…
Muistamme, että
Matti ja Iivana olivat Topeliuksen Maamme-kirjassa esittämiä suomalaisen ja
venäläisen stereotypioita eli ideaalityyppejä.
Me onnistuimme,
mitä voi pitää ihmeenä. Vielä vuoden 1883 näkökulmasta katsoen oli hyvin
vaikeaa nähdä kansakunnan rakentamisessa onnistumisen mahdollisuuksia maalla,
joka oli yhä hyvin köyhä, vaikka nyt hyvää vauhtia kehittymässä. Venäjän loppumattomat
rikkaudet ja ihmismassat olivat meitä vastassa ja meillä oli vain kulttuurimme,
joka sekin oli yhä kovin vaatimaton.
Myöhemmin
suomalaisilla on, yllättävää kyllä, sitten ollut tilaisuus katsella venäläisten
köyhyyttä ja kurjuutta pitkin nenänvarttaan, erityisesti 1920- luvun ja
1980-90-lukujen romahduksen aikoihin ja jppa muulloinkin. Neuvostoaikana maamme
yleensä kuului keskivertovenäläisen silmin kadehdittavan hyvinvoinnin maailmaan
johtuen sosialistisen talouden erikoispiirteistä.
Nyt tämäkin
tilanne on suuresti muuttunut, vaikka ne, jotka eivät käy Venäjällä, eivät
näytä asiaa ymmärtävän.
Koska
sijaintimme Venäjään nähden on koko ajan olennaisestikin muuttunut niin talouden,
politiikan, kulttuurin kuin muiden keskeisten asioiden suhteen, emme hevin
pysty ymmärtämään, miten totaalisesti erilainen tuon asian tilanne joskus
aiemmin ja jopa vielä melko äskettäin oli.
Muuan tällainen,
historian myöhempien kerrosten alleen peittämä alue on suomalaisten ja
venäläisten välisten hyvien suhteiden kausi, joka käsittää suurimman osan
1800-lukua, alkaen Aleksanteri I:n siunatusta hallinnosta, jonka ansiosta
meille muun muassa palautettiin Karjala ja osa Savoa.
Aikakauden
merkittäviin piirteisiin kuului se ihailu, jota Pietarin kaltainen modernisuuden
kärjessä kulkeva maailmankaupunki herätti suomalaisissa kävijöissä.
Ne 1800-luvun
loppupuolen kuvaukset Pietarista ja Moskovasta ja muualtakin Venäjältä, joita
lehdistömme tuohon aikaan julkaisi, ovat vilpittömän ja luontevan ystävällisiä
ja vailla kaikkea kaunaisuutta, vaikka silloin tällöin muistetaankin mainita
maamme yllä makaava varjo, kuten edellä olevassa Hämäläisen jutussa.
Myös
poliittisluontoiset kiistat värittivät jo niin sanottua yleistä mielipidettä
1800-luvun jälkipuoliskolla ja etenkin 1880-luvulta alkaen, jolloin niin
sanottu perustuslakikiista tuli julkiseksi.
Myös Suomen
liberaalien aika uskomaton idea julistaa suuriruhtinaskunta puolueettomaksi
Venäjän ja Englannin välisessä sodassa (jota ei tullut) oli omiaan turmelemanaan
suhteita.
Samaan aikaan
sanomalehtiemme reportaasit Venäjältä todistivat yksimielisesti, ettei yksittäisten
venäläisten keskuudessa ollut mitään kaunaa Suomea kohtaan, vaan siitä hyvin
yleisesti pidettiin.
Poliittiset kiistat
kuuluivat politikoitsijoiden maailmaan.
Tilanne taisi
kuitenkin muuttua 1900-luvun puolella, kun terroristien havaittiin pesiytyneen
maahamme. Aiemminhan Suomi oli aina demonstroinut lojaalisuuttaan ja keisarit
olivat nimenomaan Suomessa voineet tuntea olevansa turvassa heitä rakastavan
kansan keskuudessa.
Passiivinen ja
etenkin aktiivinen vastarinta olivat luoneet uuden tilanteen. Nyt suomalainen
nationalismi myös kykeni vastaamaan siihen aggressiivisen venäläisyyden
haasteeseen, kun se kerran tuli.
Niinpä
valtakunnanduumassa -siis Venäjän kansaa edustavassa laitoksessa- saatiin
vuonna 1912 läpi niin sanottu yhdenvertaisuuslaki, jonka mukaan venäläisillä,
jotka eivät ole Suomen kansalaisia, on samat oikeudet maassamme
kuin kantakansallisuudellakin.
Se oli
monikulttuurisuuden suuri päänavaus se…
Nyt nämä
naapurikansat sijoittuivat jo aivan uudella tavalla toisiinsa nähden.
Konfrontaatio oli tullut ja jatkui kauan.