Verimeri ja Euroopan
häpeä
Maailmassa lienee pian seitsemän miljardia ihmistä, mikä
ennustaa erästä sangen ikävää asiaa. Tiedossa nimittäin on juuri saman verran
kuolemantapauksia pelkästään tämän populaation osalta. Sitten tulevat
jälkeläiset, joille käy aivan samoin.
Joskus joutuu hämmästelemään, miten tämä traaginen ja
tavallaan tietenkin myös koominen perusasia näyttää joiltakin kokonaan
unohtuvan. Sen sijaan joku kauhistelee gammasäteilyä, joka tuosta tappotyöstä
edesauttaa ehkä promillen sadasosan siirtymistä ajasta ikuisuuteen, kuka taas
on kuohuksissaan mikrohiukkasista tai siitä, että yksityiset ihmiset saattavat
pitää hallussaan tuliaseita, jopa pistooleja. Niillä kuitenkin meidän hyvässä
maassamme toimitetaan vuosittain pois päiviltä vain muutama tapaus niistä kymmenistä
tuhansista, jotka joka vuosi päästävät viimeisen henkäyksensä.
Tosiasia on, että pelkästään Kekkosen aikana Suomessa kuoli
noin puolitoista miljoonaa ihmistä. Hyvin harva heistä ammuttiin, mikä toki
myös on tärkeää.
Mutta eikös jokainen tapaus ole aina liikaa? Tähän voi
vastata että kaikki on suhteellista ja juuri tuo suhteellisuus pitäisi yrittää
huomioida. Joskus näyttää siltä, että jotkut arvelevat olevan hyvinkin
ansiokasta, ettei siitä välitä yhtään mitään, vaan päinvastoin panee yhden
tapauksen ja koko maailmanhistorian vastakkain ja julistaa, että oikeus ei
maailmassa tapahdu lainkaan ellei se tapahdu tuossa yhdessä tapauksessa. Fiat iustitia, pereat mundus!
Tällainenhan oli Dostojevskin Ivan Karamazovin näkemys maailman onnesta, joka
perustuisi viattoman lapsen kyynelille.
Ivan sopisi aikamme sankariksi, mutta kaikessa
sympaattisuudessaan hän taisi pohjimmiltaan olla satanisti, kapinassa Jumalaa
vastaan. Syyt voi hyvin ymmärtää, mutta itse asetelma ei ole vailla
koomisuutta. Sen ikuisti joskus takavuosina joku pilapiirtäjä, joka kuvasi
isännän pellon laidalla päästelemässä ärräpäitä taivaalle, kun ukkoskuuro
pilasi hyvän heinäpäivän. Akat seurasivat näytelmää ladon räystään alta ja yksi
kuiskutteli toiselle: ”Siin’ on nyt kaks’ kovvaa vastakkain: meijän Jussi ja
Jumala!”
Sentimentaalisille empaatikoille suon mielelläni sen tyydytyksen,
jonka heidän myötäkärsimyksensä heille antaa. Toisin kuin usein kuvitellaan,
hyvillä aikomuksilla ei kuitenkaan voi maailmaa pelastaa, vaikka sen aivan
ilmeisesti kyllä voi tuhota.
Jo muutaman vuosikymmenen ajan on ennusteltu, että
Välimerestä tulee veren meri. Tämä ei
johdu demokratian puutteesta sen eteläpuolella, vaan aivan muista tekijöistä,
jotka kyllä nekin ovat kotoperäisiä. Väestön määrä on hallitsemattomasti
lisääntynyt samaan aikaan kun ei ole kyetty luomaan edellytyksiä sen
toimeentulolle. Kyseessä on siis klassinen liikaväestöongelma, jollaisen luonto
on yleensä ratkaissut korjaamalla
tilejään punakynällä eli lähettämällä viikatemiehen viemään pois
ylimääräiset esimerkiksi kulkutautien kautta, jotka ennen niittivät
nälkiintyneitä ihmisiä ja jättivät jäljelle jääneille vastaavasti paremmat
lähtökohdat. Kysymys on siis kestämättömän kehitystrendin katkaisemisesta ja
paluusta normaaliin. Niin siinä vain käy, kun yrittää mahdottomia, ikävä juttu,
mutta tosi.
Globalisoituneessa maailmassa luonnon työtä vastaan
taistellaan ns. kehitysavulla, joka tappaa vähäisenkin paikallisen
yritteliäisyyden ja jättää ihmisille vain heidän onnettomuutensa. Mekanismi on
todella pirullinen ja ihminen ei olisi ihminen, ellei hän etsisi pelastusta ja
selitystä uskonnosta tai sitten saduista, jotka kertovat, että kaiken pahan on
matkaan saattanut valkoinen mies.
Tulevaisuus ei kuitenkaan ole kokonaan synkkä. Myönteisiä
viestejä kuuluu jo. Useissa Afrikan maissa hallinto on saatu ainakin jossakin
määrin säädylliseksi ja tuotanto alkaa jo olla vakavasti otettavaa. Vastuu
voidaan silloin ottaa omiin käsiin, toisin kuin niissä maissa, joissa kansat ovat
nostaneet itseään hallitsemaan kyvyttömiä rikollisia. On mahdollista ja
toivottavaa, että onnistujien esimerkki ja säteilyvaikutukset saavat tuon
aurinkoisen mantereen lopulta tuottamaan muutakin kuin uusia ihmisiä ja uusia
onnettomuuksia. Se on ainoa vaihtoehto loputtomille katastrofeille.
Mikäli Eurooppa yrittää briljeerata epäitsekkyydellään ja
vain jatkaa katastrofaaliseksi osoittautuneen kehitysavun toimittamista, se
pitää samalla autettavansa lapsen asemassa ja pitkittää onnettomuutta. Sen
syntyyn se on vaikuttanut vähentämällä kuolleisuutta, mutta laiminlyöden
syntyvyyden rajoittamisen. Vasta yhteiskunnan modernisoituminen, mikä alkaa
naisten lukutaidosta, on nyt viho viimein alkanut vähentää hallitsematonta
syntyvyyttä, joka oman maanosamme historiassa kuuluu jo kaukaiseen
menneisyyteen.
Lähivuosina Afrikan väestö joka tapauksessa jatkaa hurjaa
kasvuaan. Vuonna 2100, jonka monet tänään elävistä vielä joutuvat näkemään,
Afrikan väkiluvun ennustetaan oleva 3.5 miljardia. Niistä ns. liikaväestön määrä
siellä tulee olemaan satoja miljoonia tai ehkä pari miljardia, samanaikaisesti,
ellei jotakin tehdä. Tarkoitan siis sellaista väestöä, joka ei saa
kohtuulliseksi katsottavaa elatustaan synnyinmaassaan tai lähialueilla ja on
alttiina katastrofeille.
Tämän väestöongelman voi hoitaa vain paikallinen talous ja
yhteiskunnan modernisaatio. Talouskasvu sinänsä on ympäristölle kirous, mutta
siihen liittyvä yhteiskunnan modernisaatio, joka johtaa perhekoon
pienenemiseen, on ainoa vaihtoehto satojen miljoonien, jopa miljardien
kurjuudelle.
Toki täältä puolen miljardin asukkaan Euroopasta näyttää
löytyvän avuliaita aatuja, jotka kieltäytyvät suhteuttamasta asioita ja
vaativat, että ongelmaa on ainakin alettava ratkaista avaamalla tuolle väestömassalle
ovet Eurooppaan. Ovathan ihmiset ennenkin muuttaneet maasta toiseen
toimeentulon perässä, kuuluu hölmöläisten argumentti. Näinhän globalisaation
mekanismi juuri toimii.
Tarkemmin sanoen, näinhän toimisi täysin sääntelemätön
globaalinen kapitalismi, jonka ainoana tarkoituksena olisi tuottaa
maksimaalinen määrä rahaa sen huipulla istuvalle pienelle joukolle hinnalla
millä tahansa. Koska tällainen kehitys olisi lähes kaikkien muiden osapuolten
kannalta katastrofi, on myös globalisaation tuhovaikutuksia pyrittävä
hillitsemään samoin kuin on koetettava vaikuttaa syntyvyyden vähenemiseen
siellä, missä se tuottaa onnettomuutta.
On nähtävissä, että jo pelkästään sadan miljoonan
siirtolaisen saapuminen Eurooppaan aiheuttaisi peruuntumattomia vaikutuksia,
jotka todennäköisesti tuhoaisivat vanhan rauhallisen ja laillisen elämänmenon
sellaisena kuin sen olemme oppineet tuntemaan. Sen, mitä tapahtuisi, voi
jokainen tykönään yrittää kuvitella. Empiirinen aineisto antaa siitä varsin
yksiselitteisen kuvan. Ja, ikävä kyllä, tuo sata miljoonaa on vain murto-osa
muuttohalukkaista. Pantaisiinko sen jälkeen ovet kiinni ja jos, niin miksi?
Mitä sen sijaan tapahtuisi Afrikan liikaväestölle? Sen paine
kohti Eurooppaa ei varmastikaan tuon sadan miljoonan muuton johdosta vähentyisi,
vaan sen sijaan koko ajan lisääntyisi. Tässäkin syyt ovat helposti nähtävissä.
Kuten suljetussa astiassa, paine pyrkii joka suuntaan ja kun sille löytyy
purkautumistie, se hyödynnetään maksimaalisesti. Sitä voidaan rajoittaa
esimerkiksi aukkoa pienentämällä, mikä vain hidastaa prosessia, mutta ei sitä
lopeta. Sekin siis johtaa samaan lopputulokseen.
Sanottakoon varmuuden vuoksi, ettei ihonväri mielestäni tee
kenestäkään ihmisestä parempaa tai huonompaa. Ymmärrän kuitenkin, että
tuollainen maahanmuutto toisi Eurooppaan aluksi samanlaisen rotuongelman kuin
Amerikassa, jossa se on vaikea aivan siitä huolimatta, ettei rotuja ole edes
olemassa, kuten jokainen tietää. Sen jälkeen ongelma helpottuisi, kun Euroopan
alkuperäisväestö jäisi yhä pienemmäksi vähemmistöksi omassa maassaan, siis
entisessä omassa maassaan.
Kyse ei sitä paitsi ole vain Afrikasta. Aasiasta löytyy myös
runsaasti muuttohalukkaita, jotka tänäkin päivänä osittain tulevat Afrikan
kautta. Käytännöllisesti katsoen muuttohaluisten määrä on rajaton ja koko ajan
kasvava.
Liikaväestöongelma voidaan ratkaista vain ja ainoastaan
siellä, missä se syntyy. Merkkejä sen hellittämisestä on olemassa, mutta sen
ratkeaminen vie vielä muutaman sukupolven.
Euroopalla on siis kaikki syyt rajoittaa muuttoa. Massamaahanmuutto
ei voisi missään tapauksessa ratkaista maailman liikaväestön ongelmia ja tuskin
niitä edes merkittävästi lieventää. Sen sijaan se toisi uusia ongelmia, joiden
laatua tunnemme jo riittävästi.
Hämmästyttävää on, että vakavan harkinnan ulkopuolelle
näyttää keskustelussa jääneen mahdollisuus hyödyntää vierastyöläisiä
molemminpuolisesti edullisella tavalla. Tällaiset Gastarbeiterit, voisivat solmia sopimuksen, jonka mukaan heillä on
oikeus tiettyjen ehtojen mukaisesti työskennellä Euroopassa tietyn ajan, minkä
jälkeen seuraa muutto takaisin. Tämä toisi lähtömaahan paljon kaivattua
valuuttaa ja sitä kautta edesauttaisi myös paikallista toimintaa Sen sijaan se
ei synnyttäisi kultuurienklaaveja, gettoja, jotka eivät lisää kenenkään onnellisuutta.
Järjettömin tapa reagoida tilanteeseen on sallia
hallitsematon maahanmuutto. Esimerkkinä tästä on se käytäntö, että Eurooppaan
vastoin lakia saapuvat palkitaan maahanmuuttajan ja ennen pitkää myös kansalaisen
statuksella sen sijaan, että heidät aina ja jokaisessa tapauksessa
palautettaisiin lähtömaahan ja pantaisiin jonossa sille paikalle, jonne he
kuuluvat.
Tässä on itse asiassa kyse rikollisuuden suosimisesta, mikä
ei tietenkään jää miltään osapuolelta huomaamatta. On häpeällistä, että siihen
syyllistyvät Euroopan viralliset tahot, joiden tulisi olla takapajuisille
maille esimerkkinä laillisuudesta. Asia näyttää heijastelevan totalitaariseen
ajatteluun kuuluvaa ”oikeuden” asettamista ”lain” yläpuolelle myös käytännön
toiminnassa eikä vain moraalifilosofiassa. Kun sadat ihmiset hukkuvat, on asia
kovin ikävä, mutta sen korjaaminen ei enää ole mahdollista ihmisvoimin. Sen
sijaan vastaavia tragedioita voidaan ehkäistä palauttamalla joka ainoa laiton
maahantulija sinne, mistä hän on lähtenytkin.
Tämä ei ratkaise liikaväestöongelmaa, mutta on syytä
tunnustaa, ettei sitä voi ratkaista mikään muu kuin tuo väestö itse. Siihen
saakka se tuottaa yhä uusia katastrofeja. Ennemmin tai myöhemmin, ehkäpä noin
sadan vuoden kuluessa ongelma eli hallitsematon väestönkasvu ilmeisesti ratkeaa
ja kaikkien asianosaisten velvollisuutena on pyrkiä siihen, ettei sen
sivutuotteena synny uusia ja luonteeltaan pysyviä ongelmia, jotka jatkuisivat
vuosisadasta toiseen.
Euroopan häpeä ei ole, ettei se ota luokseen kaikkia
halukkaita, vaan se, ettei se osaa suhteuttaa asioita eikä uskalla puhua niistä
niiden oikealla nimellä. Tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku.