Farisealaisten aika
Tehkää siis
niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan.
Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän
teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.
He köyttävät
kokoon raskaita ja hankalia taakkoja ja sälyttävät ne ihmisten kannettaviksi,
mutta itse he
eivät halua niitä sormellaankaan liikauttaa. (Matt. 23. 2-7)
Jeesuksen ajan fariseukset
ovat meillä yhäkin huonossa maineessa, mikä on aikamme näkökulmasta kummallista
ja aivan ansaitsematonta.
Kuten muistamme,
muuan sellainen kiitti Jumalaa siitä, ettei ollut niin kuin muuan julkisyntinen
tullimies, vaan maksoi kymmenykset tuloistaan köyhille, noudatti tarkoin
sapattisäännöksiä ja pitäytyi siinä, mikä oli kosher.
Kyseessä siis
oli nimenomaan kunnon kansalaisen perikuva.
Nykyäänhän me
kaiken kaikkiaan maksamme usein yli puoletkin tuloistamme veroina ja
verontapaisina maksuina, mutta emme siitä erityisesti ylpeile. Ei ole
aihettakaan, sillä jättäisimme kyllä riemumielin maksamatta, ellei valtion publikaanien
käsi olisi niin tiiviisti kukkarollamme, että sen torjuminen on mahdotonta,
ainakin nyt tavalliselle pulliaiselle.
Mutta
fariseukset olivat kaikessa muussakin mallikelpoisia. He nyt yksinkertaisesti
olivat niin hyviä ihmisiä, ettei parempia voinutkaan olla.
Aikamme
perspektiivistä oudolta kuulostaakin tuon myöhemmin kristukseksi eli messiaaksi korotetun galilealaisen puhe, kun hän
silti kehtasi moittia fariseuksia: ”Kaiken
minkä tekevät he tekevät vain siksi, että heidät huomattaisiin. He käyttävät
leveitä raamatunlausekoteloita ja panevat viittaansa isot tupsut, he istuvat
pidoissa mielellään kunniapaikalla ja synagogassa etumaisilla istuimilla ja
ovat hyvillään, kun ihmiset toreilla tervehtivät heitä ja kutsuvat heitä
rabbiksi.»
Mitä ihmeen
väliä sillä oli, millä mielellä asiat tehdään, kunhan ne nyt vain tehdään? Eikö
marxilaisuus, ainakin leninistisessä muodossaan, peräti lähde siitä, että jopa
kaikkein alhaisimmat ihmisen vaistot, kateus, kostonhimo, viha ja pahuus voidaan
tehokkaasti valjastaa kaikkein arvokkaimpienkin asioiden palvelukseen ja niihin
erityisesti?
Saattoihan se
asia niinkin olla, että fariseukset joskus puhuivat yhtä ja tekivät toista,
heikkohan se ihminen on. Mutta olisiko sitten suorastaan pitänytkin myös saarnata
kevytmielisyyttä ja syntiä? Ei kai nyt sentään.
Tämä vain tuli
mieleeni, kun ajattelin kaikkia niitä kunnon ihmisiä, jotka kieltäytyvät yksityisautoilusta,
liharuoasta ja jopa kaikesta eläinperäisestä ravinnosta, ostavat tavaransa
ilman kääreitä ja käyttävät arkipäivän voimanlähteenään vain puhdasta sähköä.
Aikoinaan Jahve
kehotti laittamaan tupsut rukousmaton neljään nurkkaan ja
ortodoksijuutalaisethan tänäkin päivänä pitävät käskystä ehdottomasti kiinni.
Raamatunlausekoteloista
hän ei tainnut puhua yhtään mitään, mutta kyllähän ne, kuten niin monet muutkin
asiat mukavasti tiedottavat ympäristölle, että hurskas mies on kyseessä. Mikäli
hän vielä on muunsukupuolinen nainen, on kaikki täydellistä meidän aikamme perspektiivistä.
Fariseusten usko
ulottui jopa tuonpuoleiseen elämään. Tämä näkemys on jo aika lailla passé, mutta paljon on meillä niitä,
jotka kyllä uskovat ilmastonmuutoksen jälkeiseen idylliin, jossa sähköautot
hiljaa hurisevat ja polkupyörät vilahtelevat sähköllä lämmitettyjen ja tuulella
käypien bulevardien käytävillä, jossa monikulttuurinen kansa vaeltaa.
Raamatunlausekoteloiden
sijasta on mahdollista käyttää muita vanhurskauden tunnuksia. Kaikki sellainen
käy, mikä liittyy maailman pelastamiseen oman, mallikelpoisen käytöksen voimin.
Monikulttuurisuuden ja avoimien ovien politiikan kannattaminen,
muunsukupuolisuus ja feminismi ovat selviä viestejä siitä, ettei aikamme kunnon
kansalainen jaa niitä turmiollisia arvoja, joita publikaanit edustavat.
Mikälikoko
asiassa oleellista olisi saada aikaan merkitsevä muutos kasvihuonekaasujen
tuotannossa, tapahtuisi se tietenin käyttämällä hyväksi valtion pakkokeinoja.
Kuten fariseusta
oli varmasti vaikea saada luovuttamaan rehellisesti kymmenyksiä tuloistaan köyhille,
olisi nykyistä hallintoalamaista yhtä vaikeaa saada vapaaehtoisesti pulittamaan
puolta tuloistaan verottajalle. Mutta kun valtio päättää sen ottaa, on siinä paha
panna vastaan.
Primitiivisissä
kulttuureissa ajatellaan usein tabujen kautta: tämä tai tuo asia on
ehdottomasti kiellettyä ja piste. Tämä mentaliteetti on viime vuosina taas
valtavasti kasvanut yleisen primitiivisyyden myötä.
Sen sijaan, että
koko kansan lihan kulutusta vähennettäisiin hinta- ja veropolitiikalla, millä
jo saattaisi olla mikroskooppinen merkitys kasvihuonekaasujen tuotantoon
ainakin meillä, fariselaiset ovat kieltäneet itseltään lihan kulutuksen
kokonaan ja samalla myös muiden eläinperäisten tuotteiden hyödyntämisen.
Maanviljelyksen
ja ihmiskunnan hyvinvoinnin kannalta asia on selvästi vahingollinen, mutta jää
onneksi vaille todellista vaikutusta fariseusten vähäisen määrän takia.
Sen sijaan, että
tarpeetonta ja haitallista kulutusta ja tavaran rahtausta niin ikään
pyrittäisiin hallitsemaan vaikkapa entisajan ylellisyysverolla, joka ulotettaisiin
myös halpaan, mutta tarpeettomaan rihkamaan ja liikkumiseen sen tarkoituksen
perusteella, käydään itse kuljetuksen kimppuun kaikkialla ja vaaditaan koko
autokannan muuttamista tavalla, jota maapallon resurssit tuskin edes kestäisivät.
Siis taas maagiset kiellot uusia priorisointeja tukevan hintapolitiikan
sijasta.
Tietenkään yhden
pienen maan politiikka ei vielä sinänsä merkitse valtavien prosessien suhteen
sitä eikä tätä. Oleellista on saada muutos noissa suurissa puitteissa.
Kaikkein suurin
ongelma on tiettyjen alueiden, erityisesti Afrikan väestönkasvu, joka taas on
kaukana fariseusten oman navan piiriin rajoittuvasta ajattelusta.
Ajatelkaamme
lisäksi vaikkapa turismia. Fariseus saattaa kaikin mokomin välttää
turistimatkoja, mutta maailman matkailubisnekseen sillä ei ole mitään
merkitystä. Onneksi.
Matkailullahan
on tärkeä rooli siinä, että myös maailman köyhimmät alueet voidaan pitää
tuottavina ja asuttuina. Mikäli väki sieltä haalitaan rikkaaseen pohjolaan nauttimaan
siitä tuhlauksen tasosta, jonka pohjoiset kansat ovat itselleen järjestäneet,
on katastrofi valmis.
Asiat ovat
hankalampia kuin farisealainen ajattelu edellyttää niiden olevan.
Pohjimmiltaan
fariseukset toki ovat oikeassa ja kunnon väkeä nyt, kuten olivat myös pari
tuhatta vuotta sitten. Kyllä he usein saarnaavat ihan oikeata asiaa, vaikka
eivät saakaan mitään aikaan sen hyväksi, paitsi raskaita taakkoja
lähimmäisilleen.
Jeesus oli itse
asiassa kritiikissään kohtuuton ja hänen radikaali ajattelutapansa järkytti
järjestäytyneen yhteiskunnan perusteita. Miksi hän kävi juuri kunnon ihmisten
kimppuun eikä noiden publikaanien, jotka olisivat sen hyvin ansainneet?
Tässähän olivat
kyseessä erään suuren henkisen vallankumouksen idut. Myöhemmin kristinuskona
tunnettu suuntaus mullisti maailman perin pohjin.
Kun sen
todellinen kannatus on nyt hiipunut hyvin vähiin, on ymmärrettävää, että uusfarisealaisuus
valtaa alaa.
Luulen kyllä,
että tilaa olisi nyt myös saddukealaisuudelle, joka tunnusti yksilön
merkityksen vähäiseksi eikä ymmärtääkseni nojannut samassa määrin
kannattajiensa turhamaisuuteen ja suoranaiseen typeryyteen.
Tai mene nyt ja tiedä.