Hurraa!
Niin sanottu hurraaisänmaallisuus on tässä maassa ollut suhteellisen harvinaista
sielunsairautta.
Sen piiriin on
joka tapauksessa kai laskettava muuan laulu, jonka kertosäkeessä lauletaan: ”Hurraa,
hurraa, hurraa!”
Kyseessähän on
tietenkin se Oolannin sota, jonka
sanoja pohtiessa tulee pian siihen tulokseen, ettei niissä ole totta yhtään
ainoata lausetta, ellei sellaiseksi lasketa ”Oolannin rannat ne raikuivat ja
fästningin muurit ne kaikuivat”. Sen informaatioarvo on kuitenkin vähintäänkin
vaatimaton.
Toisin kuin
laulussa sanotaan tai annetaan ymmärtää, ei engelsmannilla
ollut viittäsataa laivaa tai kolmeakaan sataa. Vihollisen meininki oli ampua se
fästninki murskaksi ja sen he myös
tekivät, ottaen asianmukaisesti sotaväen fangeiksi.
Suomen poikien
kerrotaan kuitenkin ampuneen, mikä ei
ole ihan valettakaan, mutta lähinnähän ne olivat noita Venäjän poikia, jotka
ampuivat. Omaa väkeä toki.
Mutta mitäpä
merkitseekään historiallisen todellisuuden banaalisuus silloin, kun
päätarkoituksena on päästä laulamaan ”hurraa, hurraa, hurraa!”
Kyllä kai terve
sielu aina välillä pientä hurrausta kaipaa. Sana lienee vanha janitsaarien
sotahuuto, joka tarkoittaa ”tappakaa ne!”, mutta ei sitä kukaan enää kirjaimellisesti
ymmärrä. Kukapa sitä paitsi ei olisi laulanut alle kaksikymppisenä juovuspäissään
Kauhavan rumasta vallesmannista ja
sen tappamisesta, vaikka ei olisi Kauhavalla edes käynyt, saati että oikeasti
hautoisi jotakin kataluutta sillä suunnalla?
En ymmärrä lainkaan
niitä, joiden mielestä isänmaallisuus olisi paha asia sinänsä. Toki se helposti
saa vähintäänkin hölmöjä muotoja, mutta sellainenhan on epätäydellisessä
maailmassamme väistämätöntä. Patriotismi on kuin onkin jo iät ja ajat ollut
elämisen arvoisen elämän tukipylväs tässä maailmassa. Bertrand Russellin
vaihtoehdoksi lanseeraaman matriotismin
sisällöstä en tiedä mitään konkreettista ja se on tainnut jäädä vain luonnoksen
asteelle.
Selvää joka tapauksessa
on, tai on tähän mennessä ollut, että jokainen kansakunta tarvitsee oman
historian ja myös sellaiset symbolit, joita voi käyttää, kun tekee mieli
hurrata. Meille suomalaisille tämä oli polttavan ajankohtainen kysymys
1800-luvulla ja kun kiire oli, riensivät apuun ensimmäisinä kirjailijat ja
onneksi jopa suuret kirjailijat.
Topeliuksen Välskärit ovat suurta kirjallisuutta ja
aikoinaan hyvin ajan hermolla. Koko Eurooppa herätteli tuolloin kansallista
menneisyyttään ja kirjailijat ja maalarit loivat kuvia sankariajoista.
Runeberg ei
ollut sen huonompi ja mikä parasta, hänen parhaat runonsa eivät olleet onton pateettisia
eivätkä edes hurraaisänmaallisia muutamaa merkittävää poikkeusta lukuun ottamatta.
Epäilemättä sodan todellisuus jäi Vänrikeistä
puuttumaan ja enemmän tai vähemmän falskit yläluokkaiset kunniakäsitykset
projisioitiin myös sinne, missä niitä tuskin oikeasti oli.
Mutta runouden
tehtävänä ei olekaan varsinaisen banaalin todellisuuden kuvaaminen. Isänmaallisuus
tarvitsi symbolinsa ja kansakunta historiansa. Siinä sitä nyt sitten oli.
Kaikella on
aikansa ja niin Runeberg kuin Topelius ovat nyt jo jääneet varsin pienen piirin
harrastukseksi. Väinö Linna antoi Runebergille hirmuisen iskun ja Topeliuksen
hahmot kuuluvat nykyään jo sellaiseen todellisuuteen, jota suuri yleisö ei
ymmärrä ja josta se ei viitsi kiinnostua.
Mutta toki
meillä yhä on kansallinen kirjallisuutemme. Se, joka ei tunne Väinö Linnan
teoksia, ei yksinkertaisesti ymmärrä suomalaista kulttuuria sellaisena kuin se
oli 1950-luvulta 1990-luvulle. Luulenpa, että tuota porukkaa alkaakin jo olla
enemmistö.
Kyllähän Tuntematonta tarjotaan katsottavaksi yhä
joka itsenäisyyspäivä, mutta mahtaako se nykynuorisolle merkitä sen enempää
kuin tuo läpeensä ontto ”Oolannin sota” sille, joka nousuhumalassa tarvitsee
jotain tunnelmaan sopivaa laulua? Se jännite matalan katseen ja virallisen isänmaallisuuden välillä, joka kerran
oli Tuntemattoman keskeinen elementti,
tuskin siitä enää välittyy uusille sukupolville.
Eipä kai tästä
suurtakaan vahinkoa koidu. Tulee kuitenkin miettineeksi, millaista
isänmaallisuutta uusi polvi mielessään rakentaa ja mihin se sitä tarvitsee, jos
tarvitsee.
Jo 1960-luvun
radikaalit selittivät, etteivät he sellaista tarvitse yhtään mihinkään.
Kansainvälisyys oli päivän sana, vaikka oli tuskin käyty Tukholmaa kauempana ja
vaikka suurin osa ei esimerkiksi ollut koskaan nähnyt elävää neekeriä, kuten silloin sanottiin. Mutta
olihan niitä elokuvia ja kirjojakin. Kuviteltu yhteisö se oli tuo
kansainvälisyyskin ja se sitä vasta olikin.
Kuvitelmat
nationalismin vanhanaikaistumisesta alkoivat kuitenkin näyttää ennenaikaisilta,
kun seurasi urheiluyleisöä, jonka kiljunnassa oli helppo havaita
psykopatologisia piirteitä. Asiaa kyllä mutkistaa se, että reaktiot ovat
suunnilleen samanlaisia olipa kyseessä oman maan tai oman kaupungin joukkue ja
kuuluipa tuhon joukkueeseen ketä tahansa. Kaiken takana on ilmeisesti
jonkinlainen tarve päästä hurraamaan jostakin, vaikkapa sitten aivan
kuvitellusta syystä.
Nykyään, kuten myös
Rooman rappion aikana, sirkuksesta on tullut jonkinlainen omaa elämää suurempi
asia joukoille, jotka elämystään varten jakaantuvat kannattajaryhmiin ja yhä
useammin hyökkäävät myös toisiaan vastaan. Tämä on aivan ilmeistä paluuta primitiivisten
kulttuurien kaikkein alkeellisimpiin muotoihin.
EU:n laajetessa
pohdiskeltiin vielä taannoin, onko nyt käymässä niin, että kansallisvaltioihin
kohdistuva patriotismi antaa tilaa eurooppalaisuudelle ja ihmiset alkavat sen
sijaan etsiä ensisijaista identiteettiään eli pientä kotimaataan lähempää,
maakunnista ja alueilta.
Ei tämä nyt enää
oikein siltä näytä. Ensinnäkin Euroopan ulkopuolelle jäi Venäjä ja Lissabonista
Vladivostokiin ulottuvan Euroopan sijasta olemme saaneet krooniseen
vastakkainasetteluun perustuvan maantieteen, jonka suurempi ja mahtavampi
osapuoli on osoittautunut niin läpeensä lahjattomaksi ja kyvyttömäksi, ettei
siihen identifioituminen houkuttele edes tyhmimpiä.
Euroopan hymnissä puhutaan paljon
sankaruudesta ja muusta komeasta. Se on kuitenkin läpeensä falski. Millaista
olisi eurooppalainen patriotismi tai vaikkapa matriotismi? Mikä yhdistää EU:n kansalaisia lukuun ottamatta pakko
noudattaa yhteisiä, vähä-älyisiä määräyksiä? Asiaa sitä paitsi pahentaa, ettei
niiden merkitys ole kaikille läheskään sama eivätkä niitä kaikki edes noudata.
Euroopan yhteisö
ei takaa eikä tietysti voikaan taata kaikille kansallisuuksille tasavertaista
asemaa. Voisiko se sen sijaan tarjota edes hurraa-patriotismin korviketta sitä kaipaaville?
Tämä on
kiinnostava kysymys. Ranskalaisissa kouluissa lienee yhä käytössä oppikirja,
joka kertoo ranskalaisten esi-isien olleen muinaisia
galleja. Tätä on ankarasti vastustettu sen perusteella, että yhä suuremman
joukon juuret juontuvatkin nyt Afrikasta.
Tuon joukon
kerrotaan myös urheilukilpailuissa säännöllisesti ”kannustavan” omien
esi-isiensä jälkeläisiä eli hurraavan kotimaansa vastustajille. Vastaava ilmiö
on havaittavissa muissakin Euroopan maissa.
Voidaanko tuota
ilmiötä pitää merkityksettömänä, on kiinnostava kysymys. Itse asiassa näyttää
siltä, että joukkueurheilu on sellainen mielettömyyden laji, johon valtiot
sijoittavat yhä käsittämättömämpiä summia. Menneet aikakaudet rakensivat kuka
pyramideja, kuka katedraaleja. Nyt rakennetaan stadioneja. Ilmeisesti siinä on
asia, joka paremman puutteessa koetaan maailman tärkeimmäksi.
Ehkäpä avainkysymys
ei kuulukaan: mikä on Euroopan yhteinen romaani tai runoelma? Ehkäpä myöskään
ei kannata pitää ”Oodia ilolle” Euroopan yhteisenä tunnussävelenä ainakaan niin
kauan kuin se ei ole voittanut euroviisuissa? Eurooppalaista patriotismia ei
voine olla ennen kuin on olemassa yhteinen Euroopan potkupallojoukkue, jota
kaikki kansat kannustavat.