Ksenofobi ja populisti aikaansa
seuraamassa
Profeetta 1914-1918, 533 s. Valtiomies
1919-1921, 634. Santeri Alkion
päiväkirjat, Edita. Helsinki 2012.
Maalaisliiton ideologi ja ”Laihian profeetta”
Santeri Alkio näyttää monesta itsenäistymisen alkuaikojen Mustalta Pekalta.
Eduskunnassa hän oli kiivaasti ajamassa kaikkia ”ryssiä” pois Suomesta,
armeijan hän halusi puhdistettavan ”ryssänupseereista” ja ”ruotsikoista”. Itä-Karjala
piti liittää Suomeen.
Alkion aitosuomalainen nationalismi ja ”värisokea
venäläisviha” näyttävät, ainakin äkkiä katsoen, kumpuavan aidosta talonpoikaisesta
typeryydestä, provinsiaalisesta uskonnollisuudesta ja ummehtuneesta
nurkkakuntaisuudesta.
Kun AKS:n perustajiin ja ideologeihin kuulunut
Elmo E. Kaila 1920-luvulla vehkeili armeijan puhdistamiseksi ”ryssänupseereista”
eli Venäjällä palvelleista suomalaisista, oli Alkio hänen paras liittolaisensa.
Myös Suur-Suomi-aate oli Alkiolle läheinen. Alkion poliittinen hahmo näytti
siis itse asiassa sitten Suurlakon päivien siirtyneen keskustasta äärioikealle.
”Kolmannen tien” etsijänä kapitalismin ja sosialismin välissä hän ei tässä
suhteessa olisi mitenkään poikkeuksellinen tapaus. Sukulaisuudesta Saksan
natseihin voisi kertoa myös maalaiselämän ihannointi.
Kun tähän lisätään, että Alkio vuonna 1918 vielä kannatti
punavankien lähettämistä Saksan kaivoksiin jopa kymmeneksi vuodeksi ja pohdiskeli,
että sotilasdiktatuuri saattaisi joksikin aikaa olla Suomelle välttämätön,
tulee mieleen ajatus, että nykyinen Suomen keskusta taitaa itse asiassa
ihannoida oppi-isänään varsinaista obskuranttia ja demokratian vihollista.
Toisaalta Suomen äärioikeistolle oli aina ominaista
uskonnollisuus, mikä erotti sen esimerkiksi saksalaisista aatetovereista. Ehkä
Alkionkin piti säädyllisyyden rajoissa vain hänen uskonnollinen
traditionalisminsa?
Totean heti, että yllä oleva on irvikuva Alkiosta,
mutta kylläkin sellainen, joka saattaa syntyä muuten asioista varsin hyvin
perillä olevalle historian harrastajalle. Ei Alkiosta varmaan pystykään
tekemään mitään nykynormit täyttävää eurosuomalaista, vaikka hän innokkaasti
matkusteli pohjoismaissa uusia kansanvalistuksen ja maanviljelyn vaikutteita
hankkimassa. Ei Alkio myöskään ollut suuri ruotsalaisuuden tai venäläisyyden
ystävä, vaikka kapinaviikoilla innostuikin opiskelemaan ruotsia ja aina
pahoitteli sitä, ettei ollut saanut mahdollisuutta opetella vieraita kieliä. Suomalaiset
käytännön miehet hän joka tapauksessa halusi lähettää ulkomaille oppiin. ”Siinä
ei saa säästää varoja”!
Joka tapauksessa se kuva, joka Alkiosta julkisten
dokumenttien valossa syntyy, on varsin yksipuolinen. Hänen nyt julkaistut
päiväkirjansa avaavat aivan uuden perspektiivin.
Kaiken takaa toki yhä paljastuu se suuri
moralisti, joka vaati olemaan ”köyhän asialla” ja paheksui oman edun
tavoittelua ja itsekkyyttä, kuten hänen oppilaansa ovat aina sanoneetkin.
Moralistina Alkio oli koko modernin kulttuurin
kriitikko. Onnen tavoittelu helpon elämän ja ansaitsemattomien voittojen
muodossa oli hänelle paholaisen viettelys. Ihmisen todellinen määrä oli löytää
onnensa työstä ja kieltäymyksestä. Ihmisen persoonallisuuden kehitys kohti yhä
korkeampaa siveellisyyttä oli se asia, jonka vuoksi koko maailmanhistorialla
saattoi kuvitella olevan mieltä.
Työn ja velvollisuuden profeettana Alkio
muistuttaa Chelsean profeettaa, Thomas Carlylea. Heitä yhdistää myös ajatus
totuudellisuuden ehdottomasta arvosta ja kirkon harhautumisesta kristillisyyden
todellisesta ytimestä.
Carlylea oli jossain määrin käännetty myös
suomeksi ja Alkio on hyvinkin saattanut häntä lukea. Tunnetusti Alkion suuri ”siveellinen”
ihanne oli kuitenkin Leo Tolstoi. Ei hän tähänkään profeettaan kritiikittömästí
suhtautunut, mutta kaikkia näitä kolmea yhdisti uskonnollisuus ja ruumiillisen
työn lähes mystinen kunnioitus.
Maailmansota oli asia, joka järkytti koko
länsimaisen sivistyksen perusteita. Suomessa sitä täydensi vielä punakapina ja
sen reaktiona syntynyt verilöyly. Alkion päiväkirjasta käy hyvin ilmi, miten
syvä kriisi oli myös hänelle henkilökohtaisesti. Ihmiskunnan kehitys kohti yhä
korkeampaa sivistyksen tasoa tuntui vielä äsken olleen suorastaan
luonnontieteellinen ja siis horjumattoman absoluuttinen totuus.
Koko historian mielekkyys näytti nyt kyseenalaiselta,
kun länsimainen kulttuuri muuttui irvikuvakseen. Alkio seurasi inhoten, miten
papit siunasivat aseet ja sosialistit kävivät toistensa kimppuun kaikkia
nykytekniikan tuottamia aseita käyttäen. Hirvittävää moraalista alennustilaa
merkitsi se, kun sosiaalidemokraatit seurasivat tahdottomasti kadun huligaaneja
ja venäläisiä anarkisteja ja nousivat kansan vaaleissa ilmoittamaa enemmistön
tahtoa vastaan.
Alkio ei ollut varsinainen pasifisti, vaan ymmärsi
mainiosti, että kivääri oli tuon ajan oloissa myös ”siveellisyyden” välttämätön
tuki ja turva. Sellaisen hän hankki itselleenkin. Ehkä tässä voi muistaa, että
myös Tolstoi, entinen sotilas, joutui aikoinaan kiusaukseen arvostella
venäläisiä joukkoja huonosta sodankäynnistä eikä siitä, etteivät nämä hänen
opetustensa mukaisesti heittäneet kivääreitään menemään. Aikakauden ankarat
realiteetit toivat vammaa sieluun.
Alkio vaati joka tapauksessa, ettei punaisille
saanut kostaa. Mitä sitten oli tehtävä? Anarkismi ei Alkion mietteen mukaan
ollut muuta kuin ”ihmiskunnan nykyisen kehityksen synnin summa”. Kapitalismi
oli luonut sotarosvot, gulassit, ”ilkiänvoiton pyytäjät”, kirkko siunannut.
Armeijaa kuitenkin tarvittiin ”pitämään kurissa meitä itseämme”.
Koska armeijalla nyt oli niinkin ylevä tehtävä,
oli sen oltava moraalisesti puhdas. Alkio halusi karkottaa Suomen uudesta
armeijasta vanhan ”ruotsalais-ryssäläisen” herrashengen, korruption,
juopottelun ja muun siveettömyyden ja tehdä siitä nuorison kasvatuslaitoksen,
eräänlaisen nuorisoseurojen jatkoluokan.
Bolsevikkivaltaa ei Alkio, kuten ei moni muukaan
pitänyt pysyvänä ja tuskin edes todellisena. Tälle oli runsaasti perusteita,
sillä Leninin kintereille kertynyt kansankomissaarien neuvostoksi itseään
kutsuva joukko ei osoittanut kykyä valtakunnan hallitsemiseen tai edes sen
koossa pitämiseen. Alkio ei ollut ainoa, joka uskoi, että lähitulevaisuudessa
saattaisi Venäjän asema suuresti muuttua, Pietari menettäisi asemansa
pääkaupunkina ja muuttuisi ehkä kansainvälisesti hallituksi kauppakaupungiksi.
Saksalaisillakin oli tällaisia ajatuksia ja ”ihmeellistä oli”, että Alkio oli
saanut tämän idean jo Suurlakon aikoihin.
Sosiaalidemokraatteihin Alkio oli ennen kapinaa
suhtautunut asiallisesti ja ilmeisellä arvostuksellakin. Kapina oli hänestä ”venäläisen
mädännyksen kuonaa” ja sen jälkeen oli koko sosialidemokratia hänen mielestään
julistettava kansalliseksi ja yleisinhimilliseksi rikokseksi. Sen takana oli
materialismi ja viime kädessä pahe: laiskuus ja ahneus. Samat paheet tietenkin
kukoistivat myös porvaristossa.
Terve maalaiskansa saattoi muodostaa näille
vastavoiman ja sen kansallisen kovan ytimen, jolle Suomen tulevaisuus voitiin
rakentaa. Todellinen luokkaero oli itsekkäiden ja epäitsekkäiden ihmisten
välillä ja edellisiä kyllä löytyi talonpojistakin.
Ihmiskunnan kasvatus korkeammalle siveelliselle
tasolle oli joka tapauksessa yhä kannattamisen arvoinen päämäärä ja Suomella
saattoi tässä olla osansa annettavana koko maailmalle, kunhan sen aito
kansallinen olemus pääsisi toteutumaan. Kansanvalistus ja aito usko to
sulautuisivat toisiinsa ja loisivat elämisen arvoisen yhteiskunnan.
Alkio vastusti periaatteessa kuolemantuomiota ja
rankaisuperiaatetta yleensä, vaikka saattoi toisinaan päiväkirjassaan kannattaa
hyvinkin kovia toimia kapinoineita syntisiä vastaan. Ystävällisiä ajatuksia
hänellä ei liiennyt myöskään ruotsikkojen kaappauspuuhille. Nämä näyttivät tässä
mielessä olleen lähellä bolsevikkeja. Kuninkuus oli profeetalle punainen vaate,
perinnöllisen ”paremmuuden” symboli, joka ikuistaisi säätyvallan.
Millaista oli Alkion russofobia? Kirjallisuudessa
on sanottu, että se oli ”värisokeaa”. Kaikki ”ryssät” niin oikealla kuin
vasemmalla olivat vihattavaa ainesta, jotka oli karkotettava Suomea saastuttamasta.
Tämä näyttää sinänsä pitävän paikkansa kapinan
jälkeen. Vielä vuonna 1917 puhutaan päiväkirjoissa venäläisistä täysin
asialliseen ja kunnioittavaan sävyyn. Sen jälkeen kun Venäjän valtio romahti,
ansaitsi se itse kunnioituksen lakkaamisen.
Voidaanko Alkion russofobiaa nimittää ”vihaksi”?
Näyttää ilmeiseltä, että hän samaisti venäläisyyden erinäisiin paheisiin ja
synteihin, mikä tuli todistetuksi niin vanhan Venäjän korkean virkavallan kuin
rikollisen bolsevikkivallankin toimesta.
Puhe ”rasistisesta
venäläisvihasta” näyttää sentään Alkion kohdalla katteettomalta. Sikäli kuin
hänen päiväkirjastaan voi päätellä, ei kukaan ainakaan periaatteessa hänen
mielestään ansainnut arvostusta tai paheksuntaa minkään synnynnäisen
ominaisuutensa, saati kansalaisuutensa, vaan hyveensä tai sen puutteen
perusteella. Ajan hengessä varmaankin kyllä ajateltiin, että joillakin
kansoilla hyvettäkin oli enemmän ja toisilla vähemmän. Tästä on kuitenkin vielä
pitkä matka rasismiin ja sen pseudoluonnontieteelliseen barbariaan, jonka
pohjalle tuhoamisleirit aikoinaan syntyivät. Alkion tolstoilaisuus sai maailmansodassa
ja kapinassa kovan iskun, mutta kyllä sen perusteet siellä yhä säilyivät.
Alkiota voi pitää naiiviuden ja provinsiaalisuuden
esimerkkinä. Hänen ajattelustaan näyttää myös usein puuttuvan
suhteellisuudentaju. Yhteiskunnallisen kehityksen suunta ja sen todelliset
vaikuttavat voimat näyttävät olleen hänen ymmärryksensä yläpuolella.
Mutta aivan samoin ne olivat bolsevikkien ja
Tolstoin ymmärryksen yläpuolella. Suomalaiset sosialidemokraatit, jotka
seurasivat sadan vuoden takaisiin houreisiin uskovaa Leniniä tekivät todella
rikoksen ryhtyessään kapinaan. Tolstoi puolestaan meni tolkuttomuuksiin
kieltäessään valtion ja kirkon arvon.
Näihin molempiin verrattuna Alkio oli sittenkin
realistinen käytännön mies, kaikessa idealismissaan. Hän ei mennyt Jean Boldtin
tai Arvid Järnefeltin tapaan saarnaamaan Nikolainkirkon portaille. Hän ei
myöskään ihannoinut saksalaisuutta enempää kuin ruotsalaisuutta tai
venäläisyyttä, päinvastoin. Hänen käsityksensä moraalista kaiken inhimillisen mittana
ei estänyt häntä kannattamasta realistista –jos joskus epärealististakin-
politiikkaa. Se maailmankatsomus oli aikansa lapsi siinä missä muutkin. Ehkä maailma
olisi ollut parempi paikka, jos useammat poliitikot olisivat olleet Alkion
kaltaisia.