Epitafit
Mantua me
genuit,
Calabri
rapuere, tenet
nunc
Parthenope, cecini,
pascua,
rura, duces.
Vergilius
Kun kävelee nykyisillä
suomalaisilla hautausmailla, tuppaa oikein harmittamaan. Ei riitä, että itse
hautausmaa on kuin mikäkin asema-aukiolle unohdettujen matkalaukkujen kokoelma.
Myös tekstit hautakivissä rajoittuvat vain nimeen ja vainajan syntymä- ja
kuolinpäivään. Ei vahingossakaan titteliä, ei ammattia, ei mainesanoja. Syntyi
ja kuoli, siinä teille.
Ennen sentään saattoi epitafissa
olla pähkinänkuoreen puristettuna koko vainajan elämäntarina, kuten
Vergiliuksella. Näin, vaikka jokainen roomalainen ja vielä kymmenet sukupolvet
sen jälkeen tiesivät erinomaisesti, mitä Vergilius oli aikaan saanut,
osasivatpa ulkoakin ainakin jotain.
Suotta ei Dante vuosituhannen
vierähdettyä halunnut nimenomaan Vergiliusta oppaakseen tuonpuoleisiin. Jalo
vainaja oli aikanaan lähtenyt ja hyävstellyt yksinkertaisesti ja ilman falskia
paisuttelua. Häneen saattoi luottaa.
Kyllä toivoisi, että taas palaisi
vanha tapa kirjoittaa edes jotakin nasevaa siitä, mikä tai kuka vainaja oli
ollut miehiään. Jo pelkkä titteli tai ammatti kertoo joskus jo jotakin, mutta
miten paljon kiinnostavampaa olisikaan vainajan oma tai hänen läheistensä
kirjoittama tiivis kuvaus tai tiivistys elämän sisällöstä ja merkityksestä.
Pari riviä riittäisi hyvin.
Sakari Topelius väittää jonkun
suolakauppiaan lesken joskus kirjoittaneen miehensä hautakiveen: ”Han lefvde,
sålde salt. Det var allt”. Mielestäni siinäkin on jotenkin kaunis kuvaus
työlleen kokonaan omistautuneen ihmisen kohtalosta. Siinä metafysiikka
kurkistaa ankarana vaatimattomien säkeiden välistä.
Entäpä jos seurakunnat
houkuttelisivat itse kutakin jo hyvissä ajoin ennen kuolemaansa kertomaan
yhdellä lauseella, kuka haudassa lepää? Siinähän tulisi samalla kokeiltua
vakavamielistä oman elämänsä hahmottamista. Epitafi voi kaikin mokomin olla
myös sukkela, mutta ennen kaikkea sen tulee olla tosi, sen yhden henkilön kokemus
elämästä.
Tietenkin myös omaiset voivat ihan
omasta päästään kirjoituttaa jotakin hautakiveen, mutta sellaisessa on vaarana
falskius. Sitä paitsi rivit ovat kalliita, eikä nykyihmisellä usein liikene
varoja sijoittaa moiseen. Ehkä se selittääkin tämän nykytilanteen?
Muistan Petroniuksen kuvaaman
pöyhkeän nousukkaan, Trimalkion suunnitelleen oman epitafinsa, jossa
mainittiin, ettei vainaja koskaan kuunnellut filosofia.
Vastaavasti joku voisi kirjoittaa
palvelleensa valtiota, kuntaa tai seurakuntaa, toinen koulua, kolmas musiikkia
ja neljäs tiedettä. Bacchuksen ja Venuksen palvelijoiden ei ehkä ole sopivaa
ottaa sitä ykkösasiaksi kristillisellä hautausmaalla.
Lisäksi voisi panna vaikkapa jonkin adjektiivin, jossa kuvattaisiin, mitä emootioita tuohon uraan liittyi: soitti mielellään, viihtyi luonnossa, nautti opettamisesta.
Lisäksi voisi panna vaikkapa jonkin adjektiivin, jossa kuvattaisiin, mitä emootioita tuohon uraan liittyi: soitti mielellään, viihtyi luonnossa, nautti opettamisesta.
Itse asiassa hesarin nekrologien
otsikot olisivat jo sellaisinaan kelvollisia epitafeja. ”Raittiusmies menestyi
palloilussa”, ”Opettaja innosti oppilaansa”, ”Purjehtija tunsi viinit” ja niin
edelleen. Ne ovat kaikki aika yksivakaisen kiittäviä, mutta de mortuis nil,
nisi bene, kuten sanotaan.
Voisihan siellä olla myös
sukkeluuksia ja kompia, itse kunkin huumorintajun mukaisesti: ”Yrittänyttä ei
laiteta”, ”Kolmas kerta toden sanoi”, ”Sitkeä sissi”, ”Tein joka tapauksessa
parhaani”, ”Kiersin muutakin kuin tahkoa” ja niin edelleen.
Itse kullekin oli annettu
leiviskänsä ja jotakinhan siitä oli syntynyt. Vasta kaikki yhdessä ovat tehneet
kunkin aikakauden. Kaikki eivät voi olla suuria johtajia tai edes voittajia,
eikä ole tarpeenkaan. Mies se on hävinnytkin, sanotaan meillä päin.
Viikatemiehelle me tietysti
häviämme kaikki ja jokseenkin kaikista voinee myös sanoa, että jälkimaailma
rakastaa ja kaipaa häntä. Eipähän nyt ainakaan ole enää vastuksina, mikäli oli
hankala ihminen.
Mutta hautausmailla kyllä olisi
hienoa saada pohtia sitä, miten eri ihmiset kiteyttivät elämänsä sisällön.
Moni saanee tässä maailmassa
turhautua, mutta harva taitaa jäädä tälle maailmalle tykkänään
välinpitämättömäksi. Elämähän saattaa ulkoisesti usein olla aivan
huomaamatonta, mutta ei sekään merkitse, että se olisi tyhjää.
Usein elämä on varmasti saattanut
olla suuri saavutuskin, vaikka ulkoisia menestyksen merkkejä ei olisi
minkäänlaisia. Kaisaniemessä sijaitsevalla vapaamuurarin haudalla sanotaan
suunnilleen niin, ettei tämän ihmisen nimi ole tärkeä. Köyhät ja kärsivät joka
tapauksessa siunaavat hänen muistoaan.
Olisihan se aika komea sellainenkin
epitafi. Miten moni sen kehtaisi itsestään kirjoittaa?
Mutta toki vähäisemmätkin olisivat
kiinnostavia. Edes nyt pari riviä uteliaille jälkipolville aikakaudesta ja
omasta itsestään.
"Olen tässä, kun ei kaatopaikalle päästetty".
VastaaPoistaHautakivessä luki että tässä lepää NN tuomari ja hyvä ihminen.
VastaaPoistaPani jotkut ihmettelemään onkohan siihen haudattu kaksi.
Eläinlääkäri,joka sai potilaansa terveiksi kuin pukit.
VastaaPoistaVarhaislapsuuteni tuttavapiirin ulkokehällä hääräsi kaksi värikästä yrittäjäpersoonaa, Omena Ossi ja Banaani Pate. Näistä Pate kuitenkin kuukahti kesken kaiken ja muistan hyvin kuinka Omena Ossin muistosanat jäivät kiertämään kaveriporukassa. - Paljon tinasit, paljon pilasit, viimein kolvisi kylmeni.
VastaaPoistaJostain hedelmäkauppiaistako Affu sieltä Espanjan lämmöstä kirjoittaa? Tuo muistokirjoitus on varattu työmiehen ja rautakouran, eli hitsaajan hautakiveen muistosanoiksi.
PoistaAnonyymi tarkoittaa varmaankin tinuria? Hitsaaja kun ei operoi kolvilla eikä tinalla, vaan kovemmilla lämpötiloilla ja materiaaleilla.
Poista"Rakas olit eläissäsi. Rakkaampi vielä kuollessasi."
VastaaPoistaVapaamuurarien symboli on kyllä komea hautakivessäkin. Tietää rasvanahkainenrahvas siinä olevan yhteiskunnan parempiin piireihin kuuluneen viimeinen maallinen maja ja ottavat hatun päästä.
VastaaPoistaMastersointia
VastaaPoistaSpoon Riverin tapaan epitaphium voisi elävöittää ? kiveen kaiverrettua esim.
Tässä lepää Etustaja Virkki, viimeinen enomieheni parkki.
Läpeen(sä) hyvä mies. Kaikki häntä(änsä) kiittivät,elleivät pyörtyneet.
Kaivaten Entinen Sylvi
topor
Varsinaisen aiheen ulkopuolelta rohkenen esittää muisteluksen tykötarpeista, joita erinäisissä kulttuureissa on tapana jättää evääksi edesmenneille. Kertovathan nekin parhaimmillaan sanattomasti jotakin vainajan elämästä. Kymmenisen vuotta sitten Kreikassa Tolon kalmistossa Peloponnesoksella kohtasin hautakiviin liitettyinä siellä yleisiä tarvikevitriinejä, joissa oli tavanomaisesti mm. viiniä ja oliiviöljyä mukaan matkalle tuonpuoleiseen. Mutta eiköhän yhdessä vitriinissä ollut myös tupakka-aski, mikä riemastutti minua suuresti. Paikallisia nortin tapaisia pöllejä himertyneessä, vuoroin kostuneessa ja vuoroin kuivahtaneessa rasiassa. En harrasta valokuvausta eikä kännykässäni ole kameraa vieläkään, mutta muistikuva on haalistumaton. Kaipa sitä on joku ihmeellisempiäkin virityksiä tällä ihmistoiminnan alueella nähnyt matkoillaan eri uskontopiireissä, mutta tuo näky on yliveto ainakin omassa hautuumaahistoriassani.
VastaaPoista"En harrasta valokuvausta eikä kännykässäni ole kameraa vieläkään, mutta muistikuva on haalistumaton."
PoistaTuon soisi yleistyvän: kokemisen, ei tallentamisen. Ja mikä parasta, ulkopuolisille arvottoman kuvagallerian hävittäminen ei tuota ongelmia, vaan luonto hoitaa sen.
Näitä näin Seidenissä. Siellä oli jätetty leluja ja kaikkea somaa pikku krääsää. Seiden on pikku kylä Tanassa, jota ei näköjään edes Google Maps löydä. Nimi tarkoittaakin seitaa.
PoistaHC
VastaaPoistaWe came, we saw, she died.
Aina tätä v..n pakkoenglantia.
PoistaRiemastuttavia ovat venäläiset hautausmaat, villiintymisessään kodikkaita, ja läheiset istuksimassa penkeillä kohottamassa votukkamaljoja vainajalle. Niin elämänläheistä!
VastaaPoista"Myös tekstit hautakivissä rajoittuvat vain nimeen ja vainajan syntymä- ja kuolinpäivään. Ei vahingossakaan titteliä, ei ammattia, ei mainesanoja."
VastaaPoistaOmalla kohdallani ajattelin tuon hausmääräyksellä korjata.
Nyt kun tuli asiaa ajatelleeksi, niin seuraavat vaihtoehdot antaisivat ainakin itsestäni jonkinlaisen muiston hautakivessä.
VastaaPoista1. Tässä lepään enkä muuta voi.
2. Sydämellisesti suomalainen. Tursaan sydän ja oma nimi.
Kivi jaettu viistoon miekanhiontauralla jonka vasemmalla puolella syntymäaika ja munasta kuoriutuva sotkanpoikanen ja oikealla puolella kuolinaika ja tuonen joutsen lentämässä täältä ikuisuuteen.
Alle vielä teksti: Ikuisesti uskollinen.
Eiköhän näistä löytyisi tarvittava symboliikka.
Noin muutoin vanhat rauta-ajan kalmistot ja myös pronssikauden röykkiöt ovat hienoja tutustumiskohteita. Varsinkin rauta-ajan kalmistot ovat usein todellisia kulttuurimaisemia, joissa silmä ja sielu lepää, niissä on sitä kemiaa, niin sanoakseni.
Toki suosittelen tutustumaan myös erityisesti varhaiskeskiaikaisiin ja keskiaikaisiin kirkkoihin ja niiden kulttuuriympäristöön. Niissäkin on sitä aistittavaa kemiaa, sanoisinko pyhyyttä.
Noin muutoin, aika moni varhaiskeskiaikainen ja keskiaikainen kirkko on perustettu suomalaisen kansanuskon ja yhteisöjen pyhille maille, eikä aina niinkään vapaaehtoisesti, joten jos niihin haudataan ilman kristillisiä tunnuksia kansallisin tunnuksin, niin se on ihan hyvä vain ja tapa palata juurille pyhään maaperään.
Se on sitten eri asia näiden uuden ajan kirkon hautuumaiden kanssa.
Haluaisin tulla muistetuksi (jos on pakko) kilttinä.
VastaaPoista