Hullunkuriset henkilöt ja kalvi-Suomi
Arto Luukkanen, Nettipoliisi Hansu Hujasen ihmeelliset
seikkailut. Atrain&Nord 2018, 287 s.
Vaimo sai taas
syytä torumiseen, kun oli vähän väliä pakko hohotella täyttä kurkkua. Meinasi
välillä henkikin loppua, mutta löytyi sentään. Onneksi ei kylkiluita murtunut.
Syynä oli Arto
Luukkasen Merja Virkki -sarjan kolmas
osa, jossa vanhaan tapaan suomalaisen ja eurooppalaisen politiikan ja
kulttuurin viattoman kuoren alta löytyykin hirmuinen mielikuvitusmaailma, jonka
hahmot kasvavat gargantuamaisiin mittoihin.
Tyylilajia voisi
muodikkaasti nimittää burleskiksi. Kirjan henkilöt ovat aikamme julkkiksia Suomesta
ja Euroopasta, useimmat esiintyvät uudella nimellä, mutta heidän esikuvansa on
helppo tunnistaa.
Tai paremminkin voisi sanoa, että ne
muistuttavat suuresti olemassa olevia henkilöitä, vaikka heistä on muokattu
hurjia karikatyyrejä.
Nimet ovat oma
lukunsa. Kirjassa huseeraavat niin pääministeri Iso Örjäke kuin arkkimandriitta
Nektariaanus ja skeema-igumeeni Skumppariaanus. Minä-puolueen tähdet ovat
nimeltään Claudio Sylvesteri Utriainen ja Lampsuhuuli Karuna Alakannel. Kirjamessujen
uusi johtaja on 14-vuotias suurkirjailija Yve Volkswagen. Euroopan komission suurkomissaari taas on nimeltään Krank
aus der Wunderbar.
Luukkanen on
parhaimmillaan kuvatessaan henkilögalleriaansa, jonka touhut repeävät välillä
hurjaksi tappeluksi tai irstailuksi, niin valtioneuvoston linnassa tai Uudessa
Valamossa kuin ollaankin.
Erikoisia nämä
hahmot ovat habitukseltaankin. Yksi on eltaantuneen mikkihiiren näköinen, suuri
kirjailija on pukeutunut fantasia-asuun, jossa on sekoittuneena Juudean
ylipappia ja gaalaisäntää. Jollakin on lehmänlannalla kovetettu hiuslaite ja
toinen taas on pukeutunut roomalaiseen toogaan ja vaeltaa kantotuolissa
kirjamessujen halki.
Epäilemättä
näitä karikatyyrejä voi pitää mauttominakin ja joitakin ne saattavat jopa loukata,
mutta tokihan kirjailijalla on oikeus päästää mielikuvituksensa valloilleen
hahmoja luodessaan. Mieleen tulevat tässä niin Gogol kuin Ilmari Kianto. Toki
Luukkanen on vähän villimpi.
Mitä tulee itse
kirjan juoneen, se on parodia agenttitarinasta, jossa jamesbondin roolia hoitaa riuska tyttö tai nuori nainen. Eikös tämä
itse asiassa tarkoitakin sitä, että romaania on pidettävä feministisenä? Ai ei
vai? No, voisi ainakin yrittää.
Joka tapauksessa
riuskaotteinen sankaritar saapuu aina tarvittaessa paikalle kuin deus ex machina ja tekee selvää jälkeä
konnista, olivatpa kyseessä tavalliset agentit ja torpedot tai itse
suurkomisaari. Viime mainittu muuten ottaa nettipoliisi Hujasen vastaan
valtavassa huvijahdissa, jonka varusteisiin kuuluvat muun muassa
vuorikiipeilyseinä ja kaksi helikopteritasannetta.
Huvijahti
kuitenkin upotetaan armotta, mutta enpä ryhdy tässä paljastamaan juonta sen
enempää. Ehkäpä juonen rooli koko kirjassa on vain se, että se on tehty, kun
lukijat sellaista yleensä odottavat. Kirjan varsinainen anti on muualla.
Minun mielestäni
parasta ja aidointa on se, mitä Luukkanen löytää ruotiessaan nykykulttuuria,
sanan laajassa merkityksessä.
Kirjoittaja
kuvaa poliisivaltion perustamista ja kansalaisten valvonnan lisäämistä muun
muassa urkkijajärjestelmän avulla. Suuren agenttiverkoston kovan ytimen
muodostavat ikääntyvät kotirouvat, jotka omaavat syväpöyristymisen taidon ja joiden elämään tuo sisältöä naapurien
ja muidenkin asioiden sorkkiminen ja kurkistelu.
Hansu Hujasesta,
joka aloitti tavallisena nettipoliisina, kasvaa lopulta koko uuden, uljaan
maailman symboli, sillä hänen johdollaan on kehitetty myös algoritmi, joka
paljastaa ihmisten epäkorrekteja ajatuksia ja siis mahdollistaa viharikosten
torjunnan jo ennen niiden suorittamista tai suunnitteluakaan.
Koska uudella
ihmisellä tekojen on vastattava sanoja,
tulee kalvikulttuurista koko uuden ja
uljaan yhteiskunnan perusta ja sen laskijaan aletaan kohdistaa suoranaista
henkilönpalvontaa. On siis päästy Neuvostoliiton 1930-luvun tapaiseen
tilanteeseen.
Kaikkia ei
kuitenkaan ole ohjelmoitu ja itse asiassa juuri poliisit, Lapin turmeltumattomat
poliisit, pettävät Hansun luottamuksen ja siitä alkaakin alamäki, joka viimein
johtaa onnelliseen loppuun eli niin sanottujen Hansu-lakien kumoamiseen.
Myös itse
Hansun, samoin kuin pääministerin eli ison Örjäkkeen kohtalo on lohdullinen.
Dystopiasta on kuin onkin paluutie.
Mutta miksi
kaikki kirjassa kerrotut hurjat seikkailut oikein tapahtuvat? Tässä on
mielestäni kirjan heikoin kohta, sillä siinä on jouduttu kehittelemään
fantasioita myös nykyisistä politiikan vaikuttajista ja instituutioista.
Eiväthän kyseessä
tietenkään ole mitkään vakavasti otettavat salaliittoteoriat ja toki on
sallittua kirjoittaa myös parodiaa aiheesta kuin aiheesta. Kirjoittajan
kunniaksi on myös sanottava, ettei tässä niteessä ole mainittavsti nimenomaan
puoluepoliittista ainesta.
Periaatteessahan
sitä ei ole yhtään, sillä toki kirjoittaja lähtee siitä, että kaikki on
mielikuvitusta, jota se onkin.
Todellisuus on kuitenkin yhä useammin
muuttunut sellaiseksi, että se on jo valmista parodiaa. Niinpä esimerkiksi
minä-puolueella ja sen touhuilla on aivan ilmeisiä vastaavuuksia erääseen
olemassa olevaan puolueeseen.
Mutta ilman
tällaisia vastaavuuksia ei olisi sitä hauskuuttakaan, jota kirjasta löytyy
roppakaupalla. Tilanne on vähän kuin Kekkosen aikana: ellei Kekkonen olisi
ollut juuri sellainen kuin oli, olisi pilapiirtäjä Kari jäänyt vaille loistavia
aiheita ja koko kansamme vaille makeita nauruja.
Hilpeä dystopia ilmiantokulttuurin noususta ja tuhosta.
VastaaPoistaIkävä kyllä dystopioista on todellisuudessa huomattavasti vaikeampi päästä ulos kuin sisään.
PoistaSyystä tai toisesta Luukkkasen jutuista tulee mieleen tunnettu oikeusmies Lauri Tarasti, jonka hyödyllisyyttä lukuisissa demokratiahankkeissa on perusteltu aatelisperäisellä vaimolla.
VastaaPoistaHullunkurisesta Luukkasesta jäi eilen ajatus vähän kesken, piti näet sanomani että hänen koulutuksestaan johtunee valmius turvata sivistyksen nimissä perisavolaiseen tapaan Åbolle kärkiajattelun asema Suomen tulevaisuutta pohdittaessa.
PoistaModernilla kielellä sanoisin Arton lyövän politiikan läskiksi.
Poista"Arto Luukkanen"
VastaaPoistaMillaiselle ristille veli Arto Luukkanen ristiinnaulitaan? Lutetilaiselle, ortodoksiselle vai katolilaiselle HansuHujasesten toimesta?
Vaiko ensin sinne, siten tänne ja sitten tuonne?
"Nimet ovat oma lukunsa."
VastaaPoistaTässä suhteessa on selvästi sukua Veikko Huoviselle.
"hänen johdollaan on kehitetty myös algoritmi, joka paljastaa ihmisten epäkorrekteja ajatuksia ja siis mahdollistaa viharikosten torjunnan jo ennen niiden suorittamista tai suunnitteluakaan."
VastaaPoistaEi kannattaisi tästä liikaa leikkiälaskea on asia on jo karmeaa todellisuutta Kiinan uiguurialueella. Tuollaiselle teknologialle löytyisi varmasti maailmanlaajuista kysyntää muuallakin. Vanhasta venäläisestä oikeusperiaatteesta "sana on teko" on vain kukonaskel periaatteeseen ajatus on teko.
Vai ajatuksen mahdollisuus on teko?
VastaaPoistaSe on seuraava kukonaskel. Sitä sovellettiin Neuvostoliitossa on toimet kohdistettiin luokan perusteella: ei oikeastaan ollut väliä, mitä yksittäinen luokan jäsen teki, riittävää oli, että tuon luokan jäsenenä hänellä (mahdollisesti) oli vääristynyt tajunta. Siitä vaan leirille tai suoraan ammuttavaksi. Tuollainen menettely myös säästi viranomaisresursseja.
PoistaJatkoa kirjaani Rooma opettaa:
VastaaPoistaTeologiaa Helsingin yliopistossa opiskelemassa ollut sisareni kutsui minut, kirkon tuiki tavallisen rivijäsenen, 1970 ja -80 lukujen vaihteessa piispalliseen juhlapöytään Töölön kirkon tiloihin.
Tilaisuus, joka pidettiin paikalla olleen piispa Aimo Nikolaisen eläköitymisen kunniaksi, jäi mieleen eikä vähiten tarjolla olleen ruoan loputtua ennen kuin sitä riitti pöydän päässä istuvalle.
Parisen vuotta aikaisemmin olin tavannut kauppakorkean yo-kunnan matkalla hyvin nätin opiskelijatytön Moskovassa. Tyhmempi luulisi leivättömästä pöydästä puhuttavan aivan muissa yhteyksissä.