Sopimaton palikka
Maksim Gorki, Joutavan ihmisen elämä. WSOY 1973,247 s.
(1907, Žizn nenužnogo tšeloveka)
Kirjailija on
tunnetusti Venäjällä enemmän kuin kirjailija. Hän on se henkilö, jonka
odotetaan sanovan asioista totuuden. Siis vähän niin kuin meillä.
Vuosisadan
vaihteessa kaksi kirjailijaa oli Venäjällä yli muiden ja ne olivat Leo Tolstoi
ja Maksim Gorki. Lukutaito oli Venäjällä vielä aika vajavaista, mutta nuoremmat
ikäluokat pystyivät jo lukemaan kirjoja ja nämä kaksi saivat jättiläismenestyksen.
En nyt muista lukuja, mutta niitä on esittänyt Jeffrey Brooks kirjassaan When Russia Learned to Read.
Suomelle oli
lottovoitto, että molemmat olivat suopeita myös meidän asiallemme. Sen
mukaisesti Gorkia sitten juhlittiinkin, kun hän täällä pistäytyi.
Käsillä olevan
kirjan nimi assosioituu luontevasti niin sanotun tarpeettoman ihmisen, lišni
tšelovek,
käsitteeseen, joka liitettiin 1830-50-lukujen venäläiseen herrasmieheen, joka ei
löytänyt elämänsä tarkoitusta, kuten vaikkapa Jevgeni Onegin.
En tiedä, onko
nimitysten erolla viestiä annettavana. Lišnij viittaa liialliseen,
ylimääräiseen ja sikäli tarpeettomaan, mutta sellaistahan on vaikkapa
ylellisyys. Nenužnyj taas on yksiselitteisesti tarpeeton: nikomu ne nužen.
Tämän kirjan
joutava ihminen on syntyessään rutiköyhä ja orpona jää kasvattivanhempiensa
armoille. Ei häntä ehkä ihan kohtuuttomasti kolhita, mutta eipä elämä herkkujakaan
tarjoile, lähtökohdat eivät ole missään suhteessa hääppöiset. Niinpä tie johtaa
ohranaan, jonne nuorukainen itse
asiassa kaapataan.
Kyse on siis tsaarin
ohranasta, kuten Suomessa sanotaan. Venäjällä siihen aina liitetään yksi k-kirjain
lisää: kyseessä on ohranka.
Tämä siksi, että
pelkkä ohrana venäjäksi tarkoittaa
vain säilytystä, vartiointia. Kantasana hranit
–säilyttää- esiintyy vaikkapa tsaarin hymnissä (Bože Tsarja hrani!)
tai säilytyslokerohuoneen (kamera
hranenija) nimessä.
Vartijoiden selässä
lukee useimmiten охрана, mikä
siis tarkoittaa, että he ovat yksinkertaisesti vartijoita eikä viittaa
salaiseen poliisiin…
Nykyisin siellä
voi kyllä lukea myös Rosgvardija, mikä
viittaa Putinin uusiin sisäisiin joukkoihin.
Mutta nimet
eivät tässä ole olennaisia. Ohrana (siis
suomalaisittain) oli sisäistä järjestystä valvova salainen poliisi. Sellaisen
oli perustanut jo Pietari I ja Nikolai kehitti sitä edelleen Dekabristikapinan
(1825) jälkeen (keisarillisen kanslian kolmas osasto).
Kun
Karakozov-niminen henkilö vuonna 1866 teki attentaatin Aleksanteri II:a
vastaan, laajennettiin laitoksen toimipiiriä koskemaan myös tavallisen kansan
valvontaa. Erillinen santarmisto toimi ohranan työrukkasena.
Venäläinen
yhteiskunta oli 1800-luvun jälkipuoliskolla pahasti kumousaatteiden syövyttämää
ja intelligentsijaksi itseään kutsuva
joukko oli järjestään valtionvastaista. Lisäksi kumouksellisuus alkoi levitä
myös rahvaaseen
Gorkin päähenkilö
Jevsei Klimkov esittelee –toki fiktiivisesti- tuon laitoksen toiminnan sisältäpäin.
Itse asiassa
ohrana vaikuttaa ennen muuta olevan työpaikka muiden joukossa. Siellä on
erilaisia tyyppejä laidasta laitaan ja he tekevät työtään kuka milläkin menestyksellä.
Keskinäinen kateus, mutta myös tietty esprit
de corps ovat arkipäivää sielläkin.
Työ on usein
tylsää varjostusta. Näiden varjostajien (filjor
–filuuri) raportteja voi lukea myös Suomen osalta. Ei se kovin hohdokkaalta
vaikuta.
Mutta päähenkilö
saa sitten kosketuksen vallankumouksellisten ylevään maailmaan ja alkaa inhota
omaa työtään. Oikeastaan hän on syytön siihen, että joutui filuuriksi ja
verrattuna muutamaan kollegaan häntä voi pitää moraalisesti puhtaanakin,
ainakin pohjimmiltaan.
Hirmuinen uutinen
on sitten Verisunnuntai. Gorki esittää, luultavasti oikein, että koko ohranan
väki oli sekaisin ja kauhuissaan tapahtumista. Kuka kaiken oli oikein pannut
alulle? Vai oliko kyseessä sittenkin sattumien summa?
Sitä asiaa
kirjoittaja ei halua ratkaista, mutta esittää, mitä tapahtui reaktiona
tapahtuneeseen. Ohranan väki alkoi nyt esiintyä aktiivisesti vallankumousta ja
sen saavutusta, jopa keisarin hyväksymää duumaakin vastaan.
Mustat sotniat,
ohranan yllyttämät ryysyläislaumat kävivät intelligentsijan edustajien kimppuun
tsaarin nimissä. Tunnetusti ne järjestivät myös juutalaispogromeja, mutta tämä
sivuutetaan kirjassa. Sellaisiahan oli lähinnä etelässä.
Mustia sotnioita on pidetty niin sanotusti
esifasistisina järjestöinä, jotka ansaitsevan tämän nimityksen myös sikäli, että
saksalainen äärioikeisto sai niistä pian suoranaisia vaikutteita.
Totalitaarisen valtion rakentamisessa ei pelkkä vartiointi riittänyt, vaan oli
niin sanotusti luotava myös kansan syvien rivien aktiivisuutta.
Tähän
aktiivisuuteen kuului myös ohranan valvoma ammattiyhdistysliike, jota johti santarmieversi
Zubov. Myös Georgi Gaponia, Verisunnuntain mielenosoituksen järjestäjää on
pidetty zubovilaisen poliisisosialismin edustajana.
Ilmeisesti liike
joka tapauksessa karkasi ohranan holhouksesta ja sillä tavoin myös Gorki asian
esittää. Häntä tuskin voi syyttää salaliitoteorioista.
Joka tapauksessa
Gorki kuvaa, miten ohranan agenteille jaettiin tässä vaiheessa revolverit ja annettiin
tehtäväksi lopettaa kansankiihottajien toiminta yksinkertaisesti salamurhilla.
Villiintynyt
kansa saa kuitenkin useassa tapauksessa kiinni agentit ja lynkkaa heidät. Myös
Klimkov, joka hänen työnsä on alkanut iljettää, tarttuu aseeseen omia kollegoitaan
vastaan.
Siitäkään
hommasta ei tule yhtään mitään, enempää kuin hirttäytymisyrityksestä. Joka tapauksessa
päähenkilö onnistuu tappamaan itsensä junan alle, mikä ei näköjään ketään tässä
maailmassa haittaa.
Vai onko sentään
jokaisen ihmisen elämä suuri mahdollisuus ja sen turmeltuminen suuri tragedia.
Ei Gorki jää tätä kysymystä jauhamaan.
Herää kysymys,
mitä aikakauden lukija on mahtanut tästä kirjasta saada? Ainakin aihe on ollut
arkaluontoinen ennen vuoden 1905 vallankumousta. Sen jälkeen se taas saattoi olla
vaarallinen.
Myös Suomean
puolella, Terijoella mustat sotniat surmasivat yhden duuma-aktiivin, juutalaisen
Hertzensteinin.
Sivumennen
sanoen, mustat sotniat ottivat nimensä kuuluisalta, isänmaalliselta vuoden 1612
Nižni
Novgorodin nostoväeltä. Kyseessä ei siis ollut alun perin haukkumanimi, vaikka
sellaiseksihan se vääntyi, myös Suomessa, jossa sitä sovellettiin
taantumuksellisen politiikan kannattajiin yleensäkin.
Suomen
viholliset Puriškevitš ja N.E. Markov kyllä ansaitsivat nimen ihan oikeasti
kuuluessaan näiden ainesten johtajiin.
Putin
on nimittänyt poliittisen poliisin työntekijöitä aikamme aatelistoksi ja niiden
rooli Venäjällä onkin kasvamistaan kasvanut.
Kuitenkin
filuuri ja santarmi olivat ennen vallankumousta jokaisen säädyllisen ihmisen
suussa suuria herjauksia. Intelligentsijan piirissä sama suhtautuminen jatkui
myös neuvostokaudella, vaikka valtio julistikin agentit kaikkien moraalisiksi
esikuviksi.
Myöheisellä
neuvostokaudella niin sanottu koputtelija stukatš eli salaisen poliisin
vapaaehtoinen auttaja oli intellitgentsijan
piirissä halveksituin olio.
On
kiinnostavaa nähdä, miten asiat kehittyvät nyt, kun salaisen poliisin lonkerot
yhä selvemmin ulottuvat tain pyrkivät ulottumaan myös älymystön piiriin.
Ajatelkaamme vaikkapa RISI-nimistä , entisten tiedustelukenraalien johtamaa laitosta,
jonne jopa muuan suomalaisen dosentti on ollut läheisissä suhteissa.
Onko
ohranavetoinen älymystö mahdollinen sanan missään mielessä? Kysymys on
kiinnostava. Gorkin aikana sellaisesta ei voinut olla puhettakaan.
Jos Venäjällä blogisti esiintyykin omalla nimellä, kommentaattorit eivät pelätessään, niin mitä?
VastaaPoistaTässä blogissahan kävi kerran syksyllä niin, että kun eräs kommentaattori ehti nyrpistämään nenäänsä Erkki Tuomiojaa koskevasta mielipiteestäni kysyen mitä tohtori siitä mahtaisi ajatella, niin itse Tuomioja riensi mukaan omalla nimellään. Onkohan tämä sitä kansan demokratiaa, jossa ohranoivat demokraatit tietävät kansaa paremmin mikä sille on parasta?
PoistaToistan vastaukseni 2.1.-19:
PoistaToiset vaan ovat työelämässä tehtävissä, jotka rajoittavat someaktiivisuutta, sellaiseksi tämä maa on muuttunut. Mutta annas kun päästään eläkkeelle...
"Onko ohranavetoinen älymystö mahdollinen sanan missään mielessä? Kysymys on kiinnostava. Gorkin aikana sellaisesta ei voinut olla puhettakaan."
VastaaPoistaJos Kiinalta kysytään, niin vastaus on kyllä: "Suunnitelma sosiaalisten pisteiden järjestelmästä julkaistiin vuonna 2014 ja koko järjestelmän on kaavailtu tulevan voimaan 2020. Järjestelmä seuraisi kansalaisten elämää pienimpiä piirteitä myöten niin netissä kuin fyysisessä maailmassa ja palkitsisi hyvästä sekä rankaisi huonosta käytöksestä. Eri elämänalueilta kerätyt pisteet koottaisiin yhteen kansalaisen kokonaisarvoksi. Huonoista pisteistä seuraa rajoituksia."
Älymystö siirettäneen uudelleenkoulutettavaksi, jos on tarve, yhtä helposti kuin napattiin tämä Interpolin Meng Hongwei. Yle otiskoi ennen vuoden vaihdetta, että "Kiina tehostaa valvontaa, mutta aukottomaan digitaaliseen diktatuuriin on vielä matkaa". Matkaa voi vielä olla, mutta vuonna 2025 Kiina on ilmoittanut olevansa tekoälyn suurvalta. Eiköhän nämä valvontaankin liittyvät asiat ole siihen mennessä kunnossa.
Ja asiaan tietenkin kuuluu, että kaikki läntiset teknojätit ilomielin auttavat tekniikan kehittämisessä. Vähän samassa mielessä kuin Lenin puhui kapitalisteista köysikauppiaina.
HS:n toimittaja kysyi viime kuun 15. pnä Matti Vanhaselta: Mitä aiot tehdä viikonloppuna?
VastaaPoista”Lähden Kiinaan eurooppalaisen ajatuspajan edustajana. Meillä on seminaari, jossa tapaamme muun muassa Kiinan pääministerin ja presidentin.”
Samana päivänä palasin itse omatoimimatkalta Roomasta. Silmään ei ole sattunut pienintäkään juttua Vanhasen matkan onnistumisesta.
Itse kommentoin ilman nimeä, kosa se on yksinkertaisinta. Ei tarvihte kirjaantua ums. Josksu lisään alkukirjaimeni. MafH. MIssä tieenkin on vähön etimistä Aateliskalenterista. Totean kuienkin olevani miesoletettu.
VastaaPoistaJossakin fasismin erittelytekstissä on sanottu kärkijoukon vakiinnuttaakseen oman ja perillistensä aseman liittoutuvan vaikka minkä belsebuubin kanssa.
VastaaPoistaNykään taitaa olla joka miehellä koputtelija taskussaan (ja naisella käsilaukussaan).Kalliilla rahalla ja vapaaehtoisesti honmattuna.
VastaaPoista