Suuri murros
Kauppis-Heikki
eli Heikki Kauppinen (1862-1920) sai elämässään kokea yhden maamme historian
suurimmista murroksista.
Kauppinen syntyi
ankeisiin, mutta ajalle varsin tyypillisiin olosuhteisiin. Hän oli kylläkin
avioton lapsi, mutta äiti meni vielä naimisiin, joten varsinaisesta äpärälapsen
kohtalosta ei ehkä tarvitse puhua. Isintimä tosin oli poikapuoltaan
kohtaan vähemmän hellä ja myöhemmin pappilan rengiksi päässyt poika sai jo lapsuudessaan
tottua koviin töihin.
Pappila se Heikin
pelastikin kirjalliselle alalle ja kertomaan siitä maailmasta, jossa hän oli
kokemusasiantuntija. Työelämäprofessuurista ei silloin ollut kyse, mutta kansakoulu
käytiin ja viimein opettajaseminaarikin. Juhani Aho ja Minna Canth
tasoittelivat lahjakkaan lapsen uraa.
Kauppis-Heikin
maailmasta olen kirjoittanut ennenkin (ks. Vihavainen:
Haun kauppis-heikki tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com). Hänet
muistetaan etenkin naiskuvauksistaan, jotka kaiketi kuuluvat kirjallisuutemme
parhaisiin. Koko aikakausi saa jo lukijan mielessä väriä siitä, kun kuvataan
elämää, jossa jopa puuron syömistä pidetään tuhlaavaisuutena tai jossa hento
miniä tuntee alemmuutta komean eli pulskan anopin rinnalla. Viimemainitulla on
jopa kaksoisleuka!
Erityisesti on
kuitenkin mieleeni jäänyt tarina miehestä, joka makasi kolme vuosikymmentä
haudassa ja heräsi sitten maailmaan, jossa mikään ei ollut ennallaan eikä edes
käsitettävissä. Se oli suuren murroksen aika. Siteeraan vanhaa blogia:
Kauppis-Heikin novellissa herää muuan kuollut mies haudastaan
kolmenkymmenen vuoden kuluttua ja ajankohta näyttäisi olevan lähellä tuota
vuotta 1912.
Koko vanha maailma on hänen kuolleena maatessaan mullistunut
tuntemattomaksi. Jopa heränneen vainajan pukeutuminen on nyt naurettavaa ja
sopimatonta, vaikka aikoinaan hänelle oli pantu parasta päälle.
Käsittämättömiä vehkeitä olivat telefoonit, polkupyörät ja autot ja niin
oli sillä paikkakunnalla rautatiekin. Sen lisäksi nähtiin vielä meijeri,
puimakone ja tuulimoottori, mutta varsinainen ihme oli niittokone: miesten ei
tarvinnut enää niittää, kun sen teki hevonen…
Jopa oli herra helpon antanut! Ei tarvinnut enää niittää, ei puida riihiä,
ei kirnuta eikä pestä pyttyjä! Kaikki kävi pyörimällä. Eivätpä mahtaneet enää
piiat ja rengit valittaa työn paljoutta, arveli herännyt vainaja, mutta huomasi
olevansa väärässä: nyt ne vasta valittivatkin ja olivat kovin kiukkuisia…
Rahaa tarvittiin hirmuisia määriä, mutta sitähän saatiin puista ja voista.
Mutta eihän se riittänyt, vaan kaiken maailman kuoletuslainoja ja monenlaisia
muita oli niin, että isännän piti kuin kärpänen verkossa rimpuilla, eikä muuta
oikein kerennyt tekemään kuin raha-asioita hoitamaan.
Mutta miten paljon olikaan turhuutta ja tarpeetonta: kuvapaperit seinillä
ja ikkunoiden edessä ties mitkä hörtylät. Talossa oli hevoskuormittain tavaraa,
jota ei olisi tarvinnut ostaa, kun olisi tehnyt itse tai ollut ilman.
Ajan varsinaisia herrastelutavaroita olivat kalossit ja sateenvarjot, jotka
kiukuttivat vainajaa erityisesti. Sivumennen sanoen, Kalle Kajanderin isä
kuuluu suutuspäissään rikkoneen kirveellä kalossit, jotka oli taloon hankittu.
Vainaja sentään, vanhana viinamäen miehenä tyyntyi, kun sai konjakkia.
Mutta ostotavaraahan se oli sekin. Aiemmin oli hänelle aina kelvannut niin
sanottu ”vanha mies” eli ”jäsenten jännittäjä”, jota oli
sentään valmistettu kotoisesta rukiista.
Humoristisessa novellissaan kelpo konservatiivi on kuvannut
kulutusyhteiskunnan alkutaivalta Suomessa ja Savossa. Tuntuu siltä, että hänen
sympatiansa ovat vanhan yhteiskunnan puolella.
Myöhemmin moinen obskurantismi tietenkin rupesi näyttämään naurettavalta,
mutta mitenpä asiat oikeastaan ovatkaan nykyajan näkökulmasta?
Oliko Kauppis-Heikki, tai ainakin nyt tämä kuolleista noussut Yrjö itse
asiassa ekologisesti kestävän, vihreän elämäntavan puoltaja, jonka
maailmankatsomuksen ja elämänpiirin jaloa yksinkertaisuutta voi vain kadehtia?
Miten monta autokuormaa joutavaa sälää Yrjö nykyään löytäisikään
köyhimmänkin talon uumenista? Itse asiassa kalossit alkavat tuntua tämän
maailmanajan näkökulmasta jo aika viattomalta tarpeettoman tuotannon
symbolilta.
Sitä paitsi ne eivät olleet lainkaan tarpeettomia. Itse asiassa täällä
Suomessa on usein hankalaa pärjätä ilman kalosseja. Mistähän niitä taas saisi?
Siinä se oli
kuvattu lento uuteen maailmaan. Niin sanotusta kehittymättömien maakuntien
Suomesta oli lähes huomaamatta siirrytty moderniin vaihdantatalouteen, uudenlaisen
työtehon maailmaan, jossa vastoin kaikkea vanhan komennon järkeä ostettiin
kaupasta sekä tarpeellinen että tarpeeton ja pantiin jopa pelto heinää
kasvamaan, jotta saatiin voita myytäväksi.
Aika noin
vuodesta 1880 vuoteen 1910 ei merkinnyt vain uusien keksintöjen tunkeutumista
takapajuisille seuduille ja kansansivistyksen hyppäyksellistä kohoamista kansakoulun
myötä. Nopea kehitys useimmilla aloilla ei ratkaissut liikaväestön ongelmaa ja
lainsäädäntö laahasi jäljessä, vaikka maahan oli tullut jopa eduskunta ja
yleinen ääni- ja vaalioikeus, joka koski myös naisia -ensimmäisenä maailmassa.
Mikäli jätämme
haudasta nousseen Yrjö Sarkasen ällistelemään sitä uutta aikakautta, johon hän
heräsi ja kysymme, olisiko mahdollista löytää toista yhtä jyrkkää muutosta suomalaisessa
yhteiskunnassa ja kulttuurissa, lienee vastaus ilman muuta myöntävä ja
tällaiseksi aikakaudeksi huomaamme sotien jälkeisen ajan, tuon baby-boomereiden
aikakauden, kuten asia nykykielellä maassamme ilmaistaan.
Tarkemmin
hahmotellen voisi syöksymisen uuteen maailmaan arvioida tapahtuneen suunnilleen
1950-luvun lopun ja 1980-luvun lopun välisenä aikana, mikäli pidämme periodin
mittana jälleen yhtä sukupolvea eli noin 30 vuotta.
Tuona aikana
siirryttiin hyvin nopeasti kielitaidottomasta ja hevosvetoisesta
maatalous-Suomesta tietokoneistettuun ja kansainvälistyneeseen koulutusyhteiskuntaan.
Elintaso nousi huikeasti ja kulttuurinen ympäristö arvoineen ja normeineen
mullistui kokonaan.
Suuret muutokset,
jotka ilmaisivat siirtymistä takapajuisesta maasta (”kehitysmaasta”)
kehittyneeksi tapahtuivat nekin erittäin nopeasti, vaikka asian luonteen takia ne
havaittiin hitaammin. Liikaväestöongelma muuttui nollakasvun ja negatiivisen kasvun
ongelmaksi.
Maamme
saarimainen eristyneisyys vaihtui kansainvälisyydeksi ja naisen asema
yhteiskunnassa muuttui miehen asemaa jopa joka suhteessa edullisemmaksi niiden
teknisten edistysaskeleiden takia, jotka olivat pakottaneet miehen perheensä
elättäjäksi raskaiden töiden ainoana mahdollisena tekijänä.
Muutoksia ja
jopa rajuja muutoksia voisi luetella loputtomasti. Tuloksena on joka
tapauksessa ollut yhden sukupolven aikana sen maailman perusteellinen
muuttuminen, jonka maassamme syntynyt lapsi kohtaa. Vähäisintä ei ole
sosiaaliturva ja erittäin tasainen tulonjako, jollainen olisi Kauppis-Heikin
aikoihin merkinnyt vain tasaista kurjuutta.
Herää kysymys,
voidaanko enää odottaa yhtä suuria yhteiskunnallisia ja kulttuurisia muutoksia,
jotka tapahtuisivat yhtä nopeasti ja olisivat sitä paitsi askeleita kohti
parempaa?
Silmämääräisesti
näyttää siltä, että juuri 1980-luvulla tapahtui jonkinlainen kulminaatio, jossa
euforinen edistysusko muuttui tulevaisuuden peloksi -ainakin pitemmällä
tähtäimellä.
Näin tulin kirjoittaneeksi
Suomen historian pikkujättiläiseen jo tuolloin, 1980-luvulla, enkä näe mitään
syytä muuttaa arviotani, joka oli toki esitetty hyvin lyhyen välimatkan päästä.
Jotakin ajastamme
kai sanoo se, ettei sanalla ”edistys” ole monille enää muuta kuin ironinen
kaiku. Historian pyörää yritetään nyt hidastaa ja kääntää jopa taakse päin. Nykyaikaa
ja tulevaisuutta pelkäävät näkevät mielessään kulta-ajan jossakin 1950-luvulla,
jolloin muka elettiin kestävämmän kehityksen oloissa. Turha sanoakaan, että
nämä kuvitelmat ovat suurelta osin vain kuvitelmia. Metsääkin maassamme on nyt kaksin
verroin 1950-luvun alkuun verrattuna.
Luultavasti
historiassa voidaan hypätä myös taaksepäin ja tähän onkin nykyään yhä useammin
varauduttu, paremmin tai huonommin (Vihavainen:
Haun sivilisaation loppu tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Juuri nyt
näyttää siltä, että poliitikkojamme elähdyttää ajatus siitä, että tulevaisuuden
avaintekijänä on, että pitää verellä ja raudalla (ja meidän kukaties
ratkaisevalla avullamme) voittaa muuan tietty sota, jota monen asioita tuntevan
mielestä ei todennäköisesti kyllä edes voida aseellisesti ratkaista. No, tulevaisuushan
sen näyttää, mihin nyt ollaan hyppäämässä, vai kävelläänkö vain. Paikallaan
emme voi pysyä.
Venäjällä on 1990-luvulla
ja sen jälkeen sanottu, että ihmisiä pitäisi varjella elämästä murrosaikoina.
Eivät sellaiset ajat meidän historiassamme ole suinkaan aina huonoja olleet,
mutta nyt näyttää tilanne kyllä vaarallisemmalta aivan huolimatta siitä, että
meillä on aivan äskettäin ollut hallitus, jota on maailmalla ylistetty enemmän
kuin mitään toista koskaan.
Se että meillä oli juuri maailmalla kehuttu hallitus, on hyvä muistutus, ettei pidä koskaan luottaa vieraan sanaan.
VastaaPoistaNiin itsekin pohdin, miksi me paikalliset asukkaat halusimme vaihtaa tuon glamourin toisenlaiseen menoon...
Poista"syöksymisen uuteen maailmaan arvioida tapahtuneen suunnilleen 1950-luvun lopun ja 1980-luvun lopun välisenä aikana, mikäli pidämme periodin mittana jälleen yhtä sukupolvea eli noin 30 vuotta."
PoistaErittäin hyvä rinnastus!
Pelkään myös, että blogisti on oikeassa myös toisessa arviossaan siinä, että juuri 1980-luvulla tapahtui jonkinlainen kulminaatio, jossa euforinen edistysusko muuttui tulevaisuuden peloksi -ainakin pitemmällä tähtäimellä. Ehkä tuon syynä on kuitenkin rajattoman väestön ja talouden kasvun mahdottomuus rajallisessa ympäristössä maapallolla. Ehkä kauppis-heikin Yrjön - ja Pentti Linkolan - ajatuksissa on jokin totuuden siemen...
Mutta jenkkien sanaan pitää luottaa kuin Jumalan sanaan?
Poista“…ollut hallitus, jota on maailmalla ylistetty enemmän kuin mitään toista koskaan…”
VastaaPoistaNoin yleisesti: ylistetäänkö politiikassa jotain siksi, että asianomainen on fiksu, pätevä ja aikaansaapa. Vai siksi, että kehutun tekemisellä on ollut etuja kehujalle, ei niinkään kehutulle itselleen.
Henry Kissingerin sanomasta voi vetää johtopäätöksiä: “America has no permanent friends or enemies, only interests.”
Pari päivää sitten blogisti käsitteli Kalleisen uutta kirjaa. Yritän vielä tähän säikeeseen kirjoittaa kommentin, kun en silloin tullut blogia lukeneeksi. Jos asian ei katsota tähän kuuluvan, niin sitten ei katsota.
VastaaPoistaSeurasin viitisentoista vuotta sitten sivusta, niin kuin aina, kun Jussilan "uustsaristista" (!) tulkintaa kohtaan käynnistettiin kokonainen uusi aktio. Alkusysäyksen lienee käsittääkseni antanut jo edesmenneen oikeustieteilijän, aikoinaan klassillisen koulun nuoren neron, kirja. Olin seuraamassa yleisöluentoa, jossa saman klassillisen koulun kasvatti paiskoi yleisön edessä pöytään halveksuntaa osoittaen Jussilan tutkimuksia. Ei kuulemma "uskonut" lainkaan Jussilan tulkintoja, koska blogissa mainittu dosentti oli "huomannut" asioita, jotka palauttivat tulkinnan oikealle tolalle. Enimmäkseen ikääntynyttä yleisöäkin kiiteltiin etukäteen siitä, jos se oikein taulupiirroksen kera opastettuna ymmärsi, mistä todella olikaan kysymys.
Sittemmin taho polkaisi kokoon oikean vastakirjan, jota toisaalla motivoitiin sillä, ettei Jussilan magnum opus Suomen suuriruhtinaskunta 1809 - 1917 jäisi opiskelevan nuorison mieltä myrkyttämään ja lokaamaan "oikeustaistelun" kilpeä. - Mieleen tuli, toki eri merkityksessä, vanha kertomus siitä, kuinka Arvi "P." Korhosen johdolla sodan jälkeen haluttiin pelastaa "oikea" tieto Suomen historiasta tulevillekin polville.
Kiitos Jussilan mainitsemista. Googlailin hieman ja tällainen löytyi: https://fi.wikipedia.org/wiki/Osmo_Jussila
PoistaEi kai sentään Suomen viimeisiä päiviä viettävää hallitusta ole kehuttu missään päin maailmaa. Kun taas kuvauksellista pääministeriämme on ylistetty ulkonäkönsä ja olemuksensa tähden hyvinkin laajasti kansainvälisessä lehdistössä. Osaaminen sinänsä on jäänyt kehuja vaille.
VastaaPoistaArvoisa Toipila, eihän sentään lasketa Sanna Marinin kohdalla taannoista New Yorkin yliopiston myöntämää kunniatohtorin nimitystä (korkein kunnianosoitus, jonka yliopisto voi myöntää) tai äskettäistä Saksan valtion hänelle muistamaa innovatiivinen vaikuttaja-palkintoa? Noh, eihän meillä katsos lasketa!
PoistaMainittava suoritus on joidenkin mielestä myös uutinen, että HBO Max julkaisee alkukesästä kolmeosaisen dokumenttisarjan Marinin hallituksesta nimeltään Viisi Valittua. Se on kanavan ensimmäinen suomalaissarja, jossa seurataan läheltä poliitikkojen elämää koronapandemian ja Venäjän hyökkäyssodan mullistusten pyörteissä. Kolmessa noin 35 minuutin mittaisessa jaksossa tutustutaan naisiin myös julkikuvan takana. Teosta esitetään niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissa.
PoistaToipila: "...Suomen viimeisiä päiviä viettävää hallitusta ole kehuttu missään päin maailmaa..."
PoistaÖö: "...Sanna Marinin kohdalla taannoista New Yorkin yliopiston myöntämää kunniatohtorin nimitystä...
Kunniatohtori? Taisi äskettäin Helsingin yliopiston myötään Greta Thunbergille kunniatohtorin arvon. En nyt muista mistä ansioista, tieteellisistäkö? Ehkäpä kuitenkin erotamme propagandan ja todelliset ansiot.
Öö: “…HBO Max julkaisee alkukesästä kolmeosaisen dokumenttisarjan Marinin hallituksesta nimeltään Viisi Valittua…”
PoistaEttäkö oikein esiintyi televisiosarjassa? Kyllä minusta Maxwell Smart oli viihdyttävämpi, ja Maxwell sentään ratkaisi pahojakin keissejä.
Et satu muistamaan, että televisiosarjoja tehdään rahan vuoksi, ja eniten katsojia löytyy… tai antaa olla, selväähän tämä on.