Koominen ooppera?
Peter Englund, Kuningatar Kristiina. Elämäkerta.
Suomentanut Rauno Ekholm. WSOY 2007, 223 s.
Kuningattaremme
Kristiina oli epäilemättä poikkeusihminen, etten sanoisi marginaali. Kaiken
keskipisteenä hän kuitenkin aina pyrki olemaan ja lienee yksi tunnetun
historian huikeimpia narsisteja.
Ei ihme, että
Kristiinan tarina on tutkijoiden toimesta pengottu läpikotaisin, kuten Peter
Englund toteaa. Siitä huolimatta Ruotsin akatemia oli antanut Englundille vielä
kerran tehtäväksi kirjoittaa virkaheiton kuningattaren elämäkerran. Ajan hengessä tehtyä kun näemmä ei
sitten vielä ollut olemassa. Nyt on.
Englund on
historioitsijana melkoinen velho ja yksi niistä uudenlaisen populaarihistorian
aloittajista, jotka ovat tuoneet lukijan eteen myös ne aikakausien puolet,
joista lähteet kussakin konkreettisessa tapauksessa vaikenevat, ne kun ovat
olleet aikakauden ihmisille itsestään selviä.
Kuten vanhojen
valokuvien kokoelmissa, historia on silloin tupannut jäämään perhejuhlien ja
matkojen kronikaksi, joka ei kerro mitään jokapäiväisestä työstä ja
elämänmenosta.
Englundin
spektaakkelit, kuten Poltava ja hänen
historialliset esseensä ovat mainio esimerkki siitä, mitä voidaan saada aikaan,
kun aikakauden tuntija asettaa henkilönsä sen konteksteihin. Tällainen
historiankirjoitushan on nyt meilläkin muodikasta ja hyvä niin.
Edellinen suomeksi
ilmestynyt kirja Kristiinasta on Sven Stolpen teos, joka ilmestyi puoli
vuosisataa sitten (https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=stolpe
). Pidän sitä sangen asiantuntevana ja kriittisenä. Se kuuluu myös Englundin käyttämään
kirjallisuuteen ja hän viittaa siihen pari kertaa.
Hämmästelen
kuitenkin sitä, ettei kirjoittaja keskustele enempää Stolpen kuin muidenkaan
aiempien Kristiina-tutkijoiden kanssa. Tässä on sentään kyseessä akatemian
toimeksiannosta tehty elämäkerta ja Englundin näkökulma kohteeseensa on aivan
toinen kuin eräillä muilla.
Kysymys on
siitä, että Englund kirjoittaa nyt, tyylistään poiketen, eräänlaista
hagiografiaa. Hän ei toki tee kohteestaan täydellistä, vaan alleviivaa tämän
monikasvoisuutta ja jatkuvan muutoksen alaisena ollutta psyykeä.
Kristiinan
naiseus tuntuu olevan se kiinteä piste, jolta Ruotsin akatemian palkkaama
kirjoittaja ponnistaa ja sehän on asia, joka nykyään on tärkeydeltään ylitse
muiden.
Paitsi, että tuo
naiseuskin on jossakin määrin kiistanalainen asia. Luulen, että mikäli
kirjoittaja olisikin ryhtynyt työhön vasta nyt, hän olisi ottanut lähtökohdakseen
muunsukupuolisuuden. Sellaisen ihaileminenhan on nyt kaikkein muodikkainta.
Mutta näiden
asioiden vatvomisen voi jättää niille, jotka jostakin syystä ovat siitä ihan
oikeasti kiinnostuneita.
Oleellisempaa
sentään lienee, että Kristiina oli perinnöllinen monarkki ja luterilainen, joka
hylkäsi nämä roolinsa, mutta ei suinkaan käsitystä itsestään maailman napana,
jolle kuului oikeus hallita jotakin valtakuntaa. Ruotsi ei vain ollut hänen
arvoisensa.
Kristiinan yritykset
päästä Napolin ja Puolan hallitsijaksi ovat tragikoomisia. Englund ei jää enemmälti
miettimään, minkä arvoista on, että hän suoranaisesti vehkeili synnyinmaataan
vastaan muiden maiden avulla tai että hän täysin häikäilemättä valehteli
aikomuksistaan lahjoittaa Puolalle miespuolinen perillinen.
Entisen monarkin
kulutusmenot olivat hirmuiset, minkä Englund ymmärtää ajan vaatimukseksi.
Voisipa kymmenien palvelijoiden, hevosten ja teatterien ylläpitoa arvioida
muustakin näkökulmasta.
Kyse oli kai
ennen muuta siitä, että Kristiina jatkuvasti pyrki olemaan jotakin, mitä hän ei
ollut.
Hän halveksi
naisia ja halusi olla mies, joka johtaisi sotajoukkoja taistelussa, mikä
kuulostaa ehkä komealta, mutta ylevän ja naurettavan välinen raja on tässäkin
kovin lähellä jälkimmäistä.
Koko Kristiinan
kykenemättömyys tunnustaa sitä tosiasiaa, ettei hän ollut enää hallitsija
luovuttuaan kruunusta, on tragikoominen. Itse asiassa tunnettu markiisi
Monaldescon murhauttaminen ei olisi ollut edes absoluuttiselle eurooppalaiselle
monarkille sallittua. Kristiinan kuvitelmat itsestään tekivät hänestä
pikemminkin Iivana Julman irvikuvan.
Kristiinan
suuresta oppineisuudesta Stolpella on aika skeptinen käsitys. Itse asiassa
hänen kirjeenvaihtonsa ajan suurten oppineiden kanssa ovat varsin
tyhjänpäiväistä luettavaa, sanoo hän.
Kun nyt Englund
näyttää olevan asiasta eri mieltä, hänen kyllä kuuluisi näkemyksensä
perustella. Sen sijaan hän ilman asianmukaista lähdeaparaattia kertoo ummet ja
lammet siitä, mitä Kristiina milloinkin kaukonäköisesti ja verrattoman ovelasti
suunnitteli ja ajatteli. Se ei ole minusta täysin vakuuttavaa kaikesta
Englundiin kohdistuvasta ihailustani huolimatta.
Kristiina oli
kaiken kaikkiaan poikkeusihminen ja omalla tavallaan loistava figuuri aikansa
maailmassa. Kyllä hänellä kykyjä epäilemättä oli ja lisäksi aivan huikeasti
moraalista rohkeutta. Hän oli todellinen libertiini.
Mutta lisäksi
hän oli aivan periaatteeton lurjus ja täydellinen narsisti. Hänen suurelliset
ja usein aivan tolkuttomat suunnitelmansa, joihin muun muassa kuului aseellinen
hyökkäys synnyinmaata vastaan katolisen keisarin tuella, eivät normaalien
perinteisten mittapuiden mukaan ansaitse ihailua.
Sen sijaan
Kristiinan ura on jo sellaisenaan, ilman enempää dramatisointia, koominen
ooppera, jonka päähenkilö on paljon Falstaffia huvittavampi, mutta myös
vastenmielisempi.
Myös Englund
korostaa Kristiinan rakkautta draamaan. Ehkäpä Ruotsilla oli epäonni saada
hallitsijoikseen juuri toden ja kuvitelmat sekoittavia teatterihulluja, joista
tuli sille vitsaus. Kristiinasta tosin päästiin eroon rahalla eivätkä hänen
paluusuunnitelmansa koskaan tosiasiassa kyenneet valtakuntaa vahingoittamaan.
Kustaa III oli
sitten tapaus erikseen, mutta se ei enää kuulu tähän tarinaan.
"Ruotsi ei vain ollut hänen arvoisensa....halusi olla mies, joka johtaisi sotajoukkoja taistelussa"
VastaaPoistaLuulen, että tämä oli ratkaiseva syy Kristiinan kruunustaluopumiseen: Ruotsi oli tuolloin suurvaltakautensa huipulla ja sen ytimeen kuului tehokas sotakoneisto, jota kuningas henkilökohtaisesti johti kentällä, koska tuon ajan viestintävälineillä se ei olisi ollut mahdollista kaukaa Tukholmasta. Tuon roolin otti sitten hänen seuraajansa Kaarle X Kustaa. Kumpikaan mmainituista elämänkerroista ei viittaa siihen, että kukaaan Kristiina itse mukaanluettuna olisi esittänyt tämänesiintyvän sotapäällikkönä.
Kristiina muuten luopui kruunusta, muttei hallitsijanarvostaan, mihin nähden Monaldeskon tapaus ei ole niin selvä: tuohon aikaan hallitsijalla oli laaja kurinpitovalta oman taloutensa jäseniin. Suurinta paheksuntaa kai herätti se, että tämän teloitus tapahtui Ranskan kuninkaan vieraana ts hänen hovissaan, jossa tuo valtaoikeus kuului nimenomaan tälle.
Ei Kristiina ollut sen suurempi narsisti kuin aikakautensa muut hallitsijat. On muistettava, että tämä kasvatettiin lapsesta pitäen hallitsijaksi, ei (tuonaikaiseen) naisen rooliin. Tuohon asemaan liittyivät tietyt ulkoiset merkit, joita tämä keskinkertaisuuden - etten sanoisi mitättömyyden - aikakausi ei ymmärrä.
No kyllä Englund useammankin kerran puhuu tästä Kristiinan haaveesta olla sodanjohtajana kentällä. Ruotsin hallitsijana se olisi ehkä sitten ollut liiankin mahdollista.
PoistaHeikki Ylikankaan mukaan sekä Kristiina että isä Kustaa II Adolf (Ahnlundin mukaan "den Store") olivat vain marionetteja täydellisen aatelisvallan käsissä. Ja tämä kyllä näkyy vaikkapa Suomen historian kartaston aukeamalta, joka esittelee Suomen kreivi- ja vapaaherrakunnat. Mutta ihmisten suuren enemmistön mielestä Ylikankaan Suomen historian loisteliaan terävä analyysi (Käännekohdat, 1986) lienee auttamatta "väärin sammutettu"...
VastaaPoistaEihän se muuten, mutta kun Ylikangas oli kommari.
PoistaToki nuo hallitsijat suosivat aatelistoa, mutta se oli kahden kauppa: kuningas sai pätevää päällystyä ja muita resursseja sotiinsa ja aatelistoa sai korvaukseksi maata. Tuohon aikaan kun agraarisen maan luontaistuotteina (veroparsellit) tulevat verot oli vaikea - ainakaan tuottavasti - muuttaa rahaksi.
Vai oli oikein "kommari". Kappas, kun en miehen likimain koko tuotannon lukeneena mistään löytänyt sellaisesta viitteitä. Sinulla varmaan on tarjottavana oikein kunnon "näyttökin"? Tai miksei, sen puoleen: samalla perusteella voisi hyvällä syyllä suurta joukkoa entisiä ja vielä vaikuttaviakin historioitsijoita nimittää esim. "äärioikeistolaisiksi vaskisteiksi". Vai kuinka?
PoistaHeikki Ylikankaan tuotannosta ilmenee selkeästi miehen olevan marxilaisen historiantulkinnan kannattaja.
PoistaMikään "kommari" hän ei ole eikä voi olla, koska sellaista ei ole olemassakaan.
Junien esimiehinä toimivia konduktöörejä kutsutaan tuttavallisesti konnareiksi, eivätkä he itsekään paheksu asiaa.
Muuan japanilainen sisustussuunnittelijatar on tuonut länsimaihin termin "konmari", joka monet tulkitsevat väärin tarkoittamaan henkilöä, joka heittää omansa ja asuinkumppaninsa omaisuuden kaaatopaikalle.
Heikki Ylikangas ei siis ole "konnari", koska ei toimi VR:n junahenkilöstössä.
Liioin hän ei ole "konmari", koska ei ole tunnettu mikäänlaisen sisustussuunnittelun toimijana.
Sen sijaan Ylikangas on marxilainen, mutta se on hänen oma asiansa, eikä sen pitäisi haitata kanssaihmisiä.
Kannatammehan toki kaikki sananvapautta.
Jahas, taasen yksi itsensä tyhmentäjä joka valikoi lukemansa ideologiselta ei asiapohjalta.
Poista"Konnari ja konmari". Tutun kuuloista tyhjää väninää. Joten siis korvissani "te-ja-vuu".
VastaaPoistaMutta se "marxilainen"? Saisiko siis siitä Ylikankaan "dialektisesta" historiakonseptiosta edes joitain esimerkkejä. Kun en nim. vieläkään jaksa itse muistaa ensimmäistäkään esimerkkiä Ylikankaalta. Vai tekeekö se, että katsoo ihmisten yleensä toimivan itsekkäistä motiiveista jo sinänsä "marxilaisen"? No jopa.
Juu, ei se Heikki mikään kommari ole. Mutta historiassakin on sellainen asia kuin metodi ja hänellä on omansa.
PoistaEikös tuo metodi ole tutkijalle ihan välttämättömyys?
PoistaMuutenhan hommasta tulisi "juosten kustua".
No kuinkas muuten? Vilho Niitemaa joskus sanoi, että historia on pelkkää metodia.
PoistaOlen joskus lukenut Armas Luukon todenneen jotenkin niinikään, että "tiedä niistä metoreista. Sen kun vain istuu pöydän äärehen, ottaa paperia etehensä ja odottaa, jos rookais tulemaan jotain mielehen..."
PoistaKlinge puhuu "metodiniiloista" ja antaa ymmärtää, ettei ole mitään hokkuspokkusta, joka tuottaisi hyvää tutkimusta, mikä on tietysti totta. Toisaalta on erilaisia lähestymistapoja, jotka eivät sulje pois toisiaan, vaan täydentävät. Kuten nyt talous- ja sosiaalihistoria, poliittinen historia jne.
PoistaSelittämisessäkin on useita tasoja, yksi harvoin riittää.
Mutta tässä(kin) jutussa pääjujuna toki on se, että on kyse naisesta. Eikö? Lukemattomien miespuolisten entisten ja nykyisten vallankahvalaisten seinähulluus, narsismi ja psykoottinen tyrannia kilpailee kumminkin sekä laadussa että määrässä. Eikös vain, pojat?
VastaaPoistaKyseessä saattaa vaikuttaa ns. kävelevän koiran ilmiö. Miespuolisia narsistejahan riittää ja jotenkin yllättävää on joistakin sitten, että onnistuuhan se naiseltakin.
PoistaMutta eräissä piireissä kun sitten aloitetaankin kultion rakentaminen...
Kulttejapa hyvinkin ajassa ja paikassa, ketkä niitä lienevät keksineet ja hyödyntäneet. Esimerkiksi Lähi-idän paiseinen kulttialue jo tuhansia vuosia eikä ehtymisen merkkejä. Jo alakoulussa ammennettiin VT:n psykopaattiretkujen touhuista. Verta särvittiin alttarilla ja kidutusvälinettä kannettiin kaulassa. Nyt kärsitään saman kultin uudemmasta versiosta koko Globella. Tälle naisparalle ei maistu perinteinen miehinen näkemys maailmanmenosta muttei kyllä häiriintynyt uusfeminismikään. Vaikeaa.
PoistaSiis kultin
VastaaPoista