keskiviikko 24. elokuuta 2022

Intelligentsija ja ohrana ennen ja nyt

 

Valtio 3. ja ohrana 3.

 

Joskus kultaisella 70-luvulla moskovalaisessa keittiössä eräs sikäläinen kaverini otti minut vakavaan puhutteluun. Hän aloitti sanomalla, että minun katsotaan kunnioittavan sikäläistä systeemiä. Vastasin siihen, että pitää paikkansa. Te olette valinneet oman systeeminne ja me omamme. Eläkää pois vain sen mukaan, kunhan ette tule tyrkyttämään sitä meille.

Vastauksena oli, ettei tätä systeemiä kukaan ollut valinnut, se oli nimenomaan pakotettu kansalle. Maata hallitsi puolueen nimeä käyttävä rosvokopla, joka piti kansaa vankinaan. Mitä nyt merkitsi jo pelkästään se, ettei maasta päässyt halutessaan pois? Ettei voinut lukea, kuunnella ja katsella mitä halusi? Ei tämä ollut mikään vapaan järjestelmän kanssa tasa-arvoinen vaihtoehto.

Tämä näkökulma oli kieltämättä kiintoisassa ristiriidassa meikäläisen sen ajan älymystön ajatusten kanssa ja opin pian huomaamaan, ettei kukaan intellektuelliksi itseään nimittävä tai ajatteleva voinut samaan aikaan olla vallitsevan systeemin palvelija.

Kun sitten vähän tutustuin asioihin, huomasin, että tilanne oli ollut sama jo tsaarin ajalla. Siihen aikaan ei valtio toki ollut yhtä röyhkeä suhteessaan kansalaisten vapauksiin, mutta yhtä kaikki, kukaan intelligentsijaan kuuluva ei voinut sitä kunnioittaa, saati palvella.

Venäläisestä intelligentsijasta on sanottu kaikenlaista ja usein on pidetty vääränä ja jopa kohtalokkaana sen asennetta valtiotaan kohtaan. Hannibalin vala olla koskaan tekemättä yhteistyötä valtion kanssa johti tilanteen lukkiutumiseen, minkä kohtalokkuutta symbolisoi Aleksanteri II:n murha juuri ennen kuin hän olisi antanut maalle perustuslain.

Joka tapauksessa halveksituin tsaristisen valtion elimistä oli ohrana, venäläisittän ohranka eli отделение по охранению общественной безопасности и порядка, yhteiskunnallisen turvallisuuden ja järjestyksen säilyttämisen osasto.

Se, joka ihaili tsaarinajan valtiollis-yhteiskunnallista järjestelmää, oli intelligentsijan silmissä hylkiö, ohranan kanssa yhteistyötä tekevät olivat iljetyksiä, joitten nimeäkään ei kehdannut mainita. Esimerkkinä vaikkapa Puškinin runo tunnetusta Suomen ystävästä Faddei Bulgarinista, jota epäiltiin ohranan agentiksi (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=filgarin ).

1900-luvun alussa suhtautuminen oli, jos mahdollista vieläkin tiukempaa, mikä ilmenee havainnollisesti kertomuksesta, jossa Maksim Gorki kuvaa ohranan seksotia (sekretnyi sotrudnik, salainen yhteistyömies: https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=ohrana ).

Bolševikkivallan aikana tilanne ei ollut ohranoijan kannalta yhtään parempi. Tosiasia oli, että ilmiantoja tehtiin joskus jopa paljonkin ja niistä usein jopa hyödyttiin. Moraalisesti intelligentsija piti tätä tietysti kauhistuksena. Luulen, ettei kuitenkaan mitään Matti Rossi-ilmiötä edes ollut Venäjällä. Sellaisen olion olemassaoloonkin olisi siellä ollut vaikea uskoa.

Vai oliko sittenkin? Miten suhtaudumme nuoren Putinin intoon antautua tiedustelijan (razvedtšik, tšekisti) uralle? Mitä se todisti hänen intellektuaalisista ja moraalisista ominaisuuksistaan?

Luulen, että kyseessä oli tietty salaisuuksien haltijan ja valta-aseman kaipuu. Kadulla saattoi saada turpiinsa, ellei ollut tarpeeksi kovaa jengiä takana. KGB oli kovista kovin, sillä laitkaan eivät sitoneet sitä todella.

Muistakaamme, että myös kommunistinen puolue asettui aina periaatteessa lain yläpuolelle. Se saattoi ylittää byrokraattiset virkatiet koska tahansa ja toimia myös konspiratiivisesti näennäisesti lailla hallitussa valtiossa. Tšekan eli erikoiskomission idea oli juuri se, että se toimi laeista välittämättä, puolueen käsikassarana.

Jo tsaarin aikana oli otettu askelia tähän suuntaan. Aleksanteri II:n murhasta 1881 lähtien oli mahdollista vangita ihmisiä ilman erityistä ”laillista” syytä ja mikäli alueet julistettiin poikkeustilaan, oli rankaisuelimillä rajoittamaton toimivalta. Potentiaaliset ongelmatapaukset voitiin lähettää hallinnollisella päätöksellä Siperiaan, ilman tuomiota rikoksesta.

Kuten tunnettua, ohrana Putin (suomalaisittain sanoen) muutti sitten koko Venäjän hallinnon oman mallinsa mukaiseksi. Vastavoimia tuolla systeemillä ei ole. FSB:n entinen päällikkö Patrušev keksi vielä imarrella itseään ja kollegoitaan puhumalla FSB:stä nykyajan aristokratiana.

Voihan sitä niinkin sanoa, tsaarin ajan aristokratia oli se etuoikeutettu ja mielivaltaa kansaa kohtaan käyttävä luokka, jota ajan intelligentsija syvästi inhosi.

Mieleen tulee myös Heinz Höhnen kirja SS -Der Orden unter dem Totenkopf. Myös SS-joukot olivat kuin olivatkin omanlaisensa ritarikunta. Mitä ylevää ritarikuntien historiaan nyt yleensäkin sisältyy, voi kysyä vaikkapa virolaisilta.

Mutta aika muistot kaunistaa. Viime vuosina on Venäjällä ollut havaittavissa aivan uskomaton vanhan Venäjän palvonta. Se systeemi, jota kansan ystävät kerran niin leppymättömästi vihasivat, onkin nostettu ylivertaiseksi Venäjän ylpeydeksi (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=nostalgian+vaikea+kohde ).

Nyt olemme tilanteessa, jossa Venäjän yhteiskunnallis-poliittinen järjestelmä on eräänlainen tsarismi 3. ja sen turvallisuuspalvelu on ohrana 3. Verrattuna vallankumousta edeltäviin esikuviinsa ne ovat tietysti jossakin määrin erilaisia. Verrattuna bolševikkien 2. tyypin maaorjuuteen ollaan vielä hieman sallivammalla linjalla. Suurta levottomuutta tai tyytymättömyyttä ei ole -vielä. Putinin hyvien vuosien perintö kantaa yhä.

Kansan rooli on toki paljolta sama kuin aina ennenkin: se tottelee, koska on pakko. Intelligentsija on kyllä viime aikoinakin moneen otteeseen päässyt sanomaan mielipiteensä, mutta sen merkitys on olematon -vielä.

Kun todellisia vaikutusmahdollisuuksia ei ole, on alamaisten viimeinen keino terrori -ultima ratio populi. Vanhalla Venäjällä tämä johti vastaterroriin, jota toteutti tehokkaimmin Putinin ihailema Stolypin. Bolševikit puolestaan niistivät potentiaaliset oppositioainekset jo nupussaan.

Kiinnostava kysymys on, milloin ja missä merkeissä valta ja kansa joutuvat taas Venäjällä vakavasti vastakkain. Tiedotusvälineiden zombiuttamat massat näyttävät nyt kyllä kannattavan rikollista hyökkäyssotaa ja iloitsevan autoista, joita saadaan ostaa sankarivainajien jättämillä palkkiorahoilla.

Mutta kuinka kauan tätä jatkuu? Syntyykö jo piankin tilanne, jossa intelligentsija ei enää siedä sitä, että sitä kielletään ajattelemasta ja ilmaisemasta itseään vapaasti? Missä vaiheessa lailliseksi tsaariksi itsensä julistanut samozvanets Putin ymmärretään vale-Dmitriksi, jota kieltäydytään tottelemasta ja jonka kätyreitä halveksitaan?

Vai onko tämä pelkkää toiveajattelua? Venäläisillä on nyt se systeemi, jota he näköjään haluavat ja he näyttävät uskovan lujasti, että naapuritkin haluavat itse asiassa juuri samaa itselleen, vaikka näennäisesti panevat vastaan? Ovatko ajat niin perusteellisesti muuttuneet, ettei kansaa Venäjälläkään enää voida jakaa sorrettuihin massoihin ja niiden niskoilla rellestäviin rosvoihin ja varkaisiin?

Enpä tiedä, mutta luulen, että asioita kannattaa miettiä tästäkin näkökulmasta. Vanhassa ja uudessa Venäjässä on paljon samaa, mutta tietenkin myös eroja. Miten tärkeitä ne ovat toisiinsa verrattuina, on tuhannen ruplan kysymys.

 

44 kommenttia:

  1. Perustavaa laatua oleva kysymys on: Miksi Venäjä on sellainen kuin on? Tähän on selkeä vastaus: Koska siellä asuu venäläisiä. Jos venäläiset korvattaisiin jollakin muulla kansalla, Venäjä voisi olla normaali kunnioitettava valtio. Ilmeinen jatkokysymys on: Miksi venäläiset ovat sellaisia kuin ovat? Jonkin verran venäläisiä tuntevina ja pinnallisen Venäjän historian tietämykseni perusteella minulla on tästäkin jonkinlainen käsitys, vaikka luulen, että Vihavaisella syvällisenä Venäjän tuntijana on paljon perustellumpi näkemys asiaan.

    Oleellista Venäjässä ja venäläisyydessä on raju sisäinen ristiriitaisuus. Kyseessä on suuri kansa, joka kykenee tuottamaan valtavasti tieteellistä ja taiteellista lahjakkuutta. Tästä huolimatta se ei kykene tuottamaan tekniikkaa ja teollisuutta, joka voisi kunnolla kilpailla länsimaiden saavutusten kanssa. Tavattoman suuri ystävällisyys ja auttamisen halu on venäläisille tyypillinen piirre. Tästä huolimatta venäläiset voivat syyllistyä uskomattoman brutaaleihin tekoihin, jotka tuntuvat länsimaalaisesta käsittämättömiltä.

    Toinen professori

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä en nyt olisi varma tästä kyvyttömyydestä. Paremminkin se on tapa katsoa riittävän hyvän riittävän. Ei tarvitse tehdä 10 M$:n kuivamustekynää avaruuteen, jos lyijykynä riittää. Tietysti jatkuvalla hifistelyllä sen itsensä vuoksi voi olla kumulatiivista vaikutusta, mutta rajahyöty näyttää jo tulevan vastaan.

      Poista
    2. "Miksi venäläiset ovat sellaisia kuin ovat?"

      Minun lempiteoriani on feodalismin - ts alamaisen ja hallitsijan suhteen näkeminen MOLEMMINPUOLEISESTI valvoittavana oikeussuhteena - puuttuminen Venäjällä. Siellä oli rajoittamaton yksinvalta mongolivallan ja sitä vastaan nousseiden Moskovan suuriruhtinaiden seurauksena. Korkeinkin ruhtinas oli vain tsaarin orja - ja ylpeä siitä!

      Poista
    3. Naapurissa on kai ollut se teekkareiden periaate, että vain paras on meille liian hyvää.
      Tuosta avaruudesta tuli mieleen 80-luvun Moskovan sosialististen saavutusten näyttely, jossa oli mm. avaruusraketteja pitkin kenttää nähtävänä. Varsinainen nähtävyys suomalaisiin silmiin oli kuitenkin alueen yleisövessa, joka oli sisältä kuin pienehkön pommi-iskun jäljiltä. Liekö ollut montaakaan ehjää kaakelilaattaa siinä laitoksessa. Aivan uskomaton rähjäisyys ja rikkinäisyys oli muutenkin ominaista periferian hotelleille vielä 90-luvullakin.

      Poista
  2. Tyrannian linnake voidaan tuhota parhaiten sisältäpäin. Joko niiden toimesta joilla on pääsy lähelle inner circlen keskushenkilöä, tai jotka ravistuksia aiheuttamalla jouduttavat rakenteiden heikentymistä. Nyt ollaan lähellä molempia. Duginan terrorimurha on koeponnnistus, oli sen tekijä sitten kuka tahansa. NRA:n manifesti on koeponnistus. Mutta yhä monet kuitenkin miettivät: kaadetaan kyllä, mutta mitä tilalle? Kumouksissa ajoitus on ratkaiseva: joko rikollinen tai sankari, tunnetusti. Mutta kuka sanoo mitä kello kulloinkin on? - Kun pato alkaa haljeta, paine alkaa pukautua, - sitä on kyllä -, vaikka ei aina ole helppo nähdä tyrannisaation alta. Tässä kellopelissä röyhkein ja sumeasilmäisin yleensä voittaa, mikä ei tiedä hyvää seuraavalle aikakaudelle. Vastuupaikalle pyrkivät kiihkeimmin ne joilla ei ole mitään kosketusta vastuuseen.

    VastaaPoista
  3. Yhdysvaltain itsenäisyysjulistuksessa todetaan mm. näin.

    ”Varovaisuus sanelee, ettei hallituksia, jotka ovat toimineet pitkän aikaa, muutettaisi kevein ja ohimenevin syin; ja kokemus onkin osoittanut, että Ihmiskunta kärsii, jos kärsimys on kestettävissä, mieluummin kuin oikaisee vääryyden purkamalla muodot, joihin he ovat tottuneet.”

    Todellisuudessa kaikissa ihmisyhteisöissä suhtaudutaan ns. veneenkeikuttajiin äärimmäisen nuivasti. Vaikka harjoitettu politiikka aiheuttaisi huomattavalle osalle ihmisistä suurtakin haittaa, niin siitä huolimatta katsotaan, että valitulla linjalla pitää jatkaa. Kuten meilläkin aikoinaan todettiin ”mitä se minulle kuuluu”. Nykyään tuollaisia ulostuloja ei toki julkisuudessa voi esittää, mutta kyllä se siellä syvärakenteissa on edelleen voimakkaana. Olen lukenut erään kaupungin suunnitelmia sote puolen kehittämisestä ja siellä todettiin suoraan ”säästöt ja tehokkuus otetaan henkilökunnan selkänahasta”.

    Kiinan johtajat katsoivat perestroikaa sekä ahneina että pelokkaina. He totesivat, että jos taloudelliset että poliittiset muutokset toteutetaan saman aikaisesti, on tuloksena kaaos. Kiinalaiset totesivat myös mahdollisuus taloudelliseen menestykseen on tärkeä varaventtiili yhteiskunnassa.
    Olen muodostanut pariin Suomessa asuvaan kiinalaiseen luottamuksellisen suhteen. He eivät todellakaan pidä maansa järjestelmää hyvänä tai edes kannatettavana. Sitä pitäisi muuttaa, mutta omaa perhettä tai sukua ei haluta vaarantaa. Vastustamalla vaarannat kaiken, kun pelaat korttisi oikein voit vaurastua ja elää hyvää elämää. Voit katsoa kuinka lapset ja lapsenlapset kasvavat ja menestyvät myös. On varsin ymmärrettävää, että mahdollisuus joutua keskitysleiriin, tulla raiskatuksi siellä, saada pölykeuhko pakkotyöstä ja viettää vanhuutensa kadulla epähenkilönä ei juuri houkuttele.

    Vallankumoukset eivät koskaan lähde kurjaliston riveistä, vaan tarvitaan valtaa omaavien ihmisryhmien tyytymättömyyttä nykytilaan. Ei Pohjois-Amerikan siirtokunnatkaan olleet mikään ryysyläisten leiri vaan maata, viljaa, hedelmiä, riistaa ja karjaa oli ihmisille tarjolla. Suomeksi sanottuna oltiin mahdollisuuksien maassa ja siirtokuntalaiset nauttivat planeetan korkeimmasta elintasosta.

    Kansanomaisissa esityksissä Ranskan vallankumouksen teki ryysyköyhälistö, mutta todellisuudessa keskeinen tekijä oli nouseva keskiluokka, jonka asemaa yhteiskuntajärjestelmä ei kunnolla tunnustanut.

    Kuka nousee Putinin tilalle? Ehkä joku Ukrainassa oikeasti menestynyt upseeri jostakin voimaministeriöstä. Sontakylien ja lähiöiden köyhät eivät valtaa vaihda Venäjälläkään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyynistä, mutta täysin totta!

      Vrt Haavikko: Kun kansa saa vallan, kuka sen saa?

      Poista
  4. Vihavainen pohdiskelee Venäjän ja venäläisten ajatusmaailmaa. Ainakin näennäisesti pohdiskelussa on ristiriita tai vähintään epäilys.

    >… Kansan rooli … se tottelee, koska on pakko…
    >… Venäläisillä on nyt se systeemi, jota he näköjään haluavat …

    Me suomalaiset olemme numeroiden perusteella samanlaisia kuin venäläiset: presidenttiä kannattaa Venäjällä yli 80 %, meillä yli 90 %. Me teemme, kuten hallitsijamme haluavat; kyselemättä, kritisoimatta, ajattelematta.

    Kummassakin maassa, siis Venäjällä ja Suomessa, vallitsee nyt sensuuri. Hämmentävää on se, että me suomalaiset olemme innoissamme ja hyvillämme siitä, että meitä sensuroidaan. Olemme riemuissamme siitäkin, että meitä on estetty lukemasta venäläisiä lähteitä, kuten Sputnikia ja RT:ä.

    Samaa kansaa me olemme venäläisten kanssa, mieleltämme. Suomen intelligentsija ymmärtää olla nyt hiljaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Puhu vain omasta puolestasi.

      Poista
    2. Terveisiä sinne Pietarin trollitehtaaseen, toivottavasti ylityökorvaukset on kunnossa.

      Poista
    3. >…Puhu vain omasta puolestasi…

      Omastanipa hyvinkin. Vaikkakin tuo toinen anonyymi arvelee minun puhuvan Pietarin trollitehtaan puolesta. Kiitokset teille myös hyvin perustelluista mielipiteistänne.

      Poista
    4. Kyllä meidän sensuurimme on tehokkaampi kuin Venäjän, kuten noista kahdesta kommentista huomaa: se hoidetaan itsevalvontana automaattisesti.

      Poista
    5. Perusta oma blogi ja anna palaa!

      Poista
    6. Suomalaiset eivät missään nimessä ole länsimaista kansaa, vaan jotain idän ja lännen väliltä

      Poista
  5. Olipa Venäjä, sitä tai tätä,niin tai näin,aina väärinpäin.

    VastaaPoista
  6. "Miten suhtaudumme nuoren Putinin intoon antautua tiedustelijan (razvedtšik, tšekisti) uralle? Mitä se todisti hänen intellektuaalisista ja moraalisista ominaisuuksistaan?"

    Minusta se ilmenee parhaiten Solzenitsyn Vankileirien saariston luvusta Siniset. Siinä on kuvattu byrokratian hurmio: kuinka huoneen valtaa kauhu kun parin vuoden koulun käynyt nuori erikoisosaston luutnantti astuu huoneeseen. Taivaskin on sininen hänen yllään. Sellaiseen asemaan halusi moni - tai ainakin riittävä määrä.

    Oikeastaan olisi mielenkiintoista lukea noista vanhan Venäjän suuren virkakoneiston byrokraateista, intelligensijaksi heitä ei voinut lukea, olisiko lukeneisto hyvä termi. Gogol heitä hyvin kuvaa nimineuvos Akaki Akakievskistä kollegioasessori, majuri Kovaljoviin.

    VastaaPoista
  7. "FSB:n entinen päällikkö Patrušev keksi vielä imarrella itseään ja kollegoitaan puhumalla FSB:stä nykyajan aristokratiana."

    Ei kannattaisi heti pilkkakirves Vladimir Sorokin Venäjän palveluksessa -teoksessaan teki heistä uuden ajan opritsnikkejä. Antaisin paljon jos tietäisin, onko Putin sen lukenut....

    VastaaPoista
  8. Rehellisesti sanottua, aika pintapuolinen raapustus ilman sisältöä. Kun Jungner kommentoi valkoisen talon valktauksen jälkeen, että äamerikkalaiset valkoiset miehet ovat suunnilleen punaniskoja, jotka täytyy korvata, niin kommentoithan itsekin, että tulevaisuus voi kuulua jollekin muulle järjestelmälle kuin USA:n kaltaiselle demokratialle.

    Ehkä Venäjällä on vain paljon ihmisiä, jotka eivät kannata USA:ssa tai Euroopassa nähtävää menoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Ehkä Venäjällä on vain paljon ihmisiä, jotka eivät kannata USA:ssa tai Euroopassa nähtävää menoa."

      Varmaan noin. Lännessäkin on tuollaista väkeä enemmänkin kuin vain Capitolin räyhäjengi.

      Mutta, mutta ... Olisiko tuo nykymenolle kriittinen väki täällä lännessä valmis vaihtamaan nykyelämänsä elämään Venäjän kaltasen valehtelun, varastamisen ja korruption suurvallan alaisuudessa ilman toivoakaan mistään oikeusvaltion periaatteista?

      Vähän eppäilen, että suru tulisi puseroon äkkiä ja pahasti tuossa vaihdossa.

      Poista
    2. Eiköhän tuo "meno" ole näkynyt vähän joka puolella läntistä maailmaa. Venäjä mukaan lukien.
      USA:n kohdalla taas demokratia on 2 puoluejärjestelmä liittovaltiossa ja päästäkseen siihen vaikuttavaan asemaan pitänee olla taloudellista tukea ja suhteita taustalla.
      Väestö kumminkin sielä koostunee ympäri maailmaa, kun taas Venäjällä tai vaikka Ruotsissa väki isommaksi osaksi koostunee siitä populaatiosta joka puhunee sitä tiettyä kieltä äidinkielenään.

      Poista
    3. Matias K, oleellista on katsoa tulevaisuuteen. Länsimaissa on hyviä asioita, kuten mainitsemasi oikeusvalitio.

      Mutta kun huomioi kulttuurisodan lännessä, niin kuinka moni noista hyvistä asioista on jäljellä 20 vuoden päästä? Ehkä venäläiset rakentavat itse oman tulevaisuutensa mieluummin.

      Poista
    4. Voi olla, että Venäjällä on paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät kannata läntistä menoa. Osalla voi olla näkemykseensä jopa hyviä perusteluja. Todennäköisesti suurempi osa kuitenkin perustaa mielipiteensä jostakin ammennettuihin pinnallisiin mielikuviin eikä suinkaan arkisen elämän todellisuuteen, joka on paljon some-vaahtoa ja mediamöykkää tasaisempaa ja tasapainoisempaa. Ja samanlaisia henkilöitä, molemmissa suhteissa, löytyy täältä lännestäkin. Siitä, että läntisestä menosta löytyy paheksuttavia piirteitä, ei kuitenkaan seuraa, että se olisi järkevää korvata vielä paljon huonommalla systeemillä, jossa eriarvoisuus ja korruptio ovat räikeämpiä, elintaso matalampi ja väkivalta yleisempää ja raaempaa. Tämä taas alkaa sivuta venäläisen intelligentsijan perinteistä ongelmaa. He ovat olleet hyviä löytämään vikoja olemassa olevista yhteiskunnista, hyviä niiden kiivaassa ja usein väkivaltaisessakin tuomitsemisessa, hyviä myös pilvilinnojen rakentelussa mutta tavattoman huonoja toimivien parannusten kehittelyssä ja toteuttamisessa. Ja se on kyllä herättänyt epäilyn, että onko se intelligentsija ollut mitenkään yleisesti ja oikeasti kovinkaan intelligenttiä, vai onko kyse ollut enemmänkin vain älyllisestä puuhastelusta.

      Poista
    5. Venäjää luonnehditaan täällä demokraattisessa, rappeutuneessa lännessä sanoilla kleptokratia ja sekurokratia. Ehkä siellä sitten on ihmisillä hyvä olla, kun eivät kannata tätä läntistä menoa.

      Poista
    6. Strix Senex, hyviä pointteja.

      Ehkä meillä länsimaalaisilla olisi hyvä tavoite se, että näyttäisimme, että demokratia on säilyttämisen arvoinen. Tuohon voi jokainen itse koittaa vaikuttaa.

      Poista
    7. Tämä ei ole säilyttämisen arvoinen, eikä tätä voi korjata. Lännen on tuhouduttava, että edes jotain sivistyksestä säilyisi, edes jotain.

      Poista
    8. Strix Senex on selvästi pohtinut aihetta, kuten Janne Saarikivi teki jo helmikuussa (HS/20.2): ”Haluan elää maassa, jossa vallitsee venäläinen yhteisöllisyys, sentimentalismi ja kulttuurin vimmainen syvyys mutta jossa ihmisellä on myös oikeuksia, tiedotusvälineisiin voi luottaa ja poliitikoiltakin voi joskus toivoa jotain. … Haluaisin siis asua demokraattisella Venäjällä. Sitä odotellessa arvostan ja rakastan venäläisiä ihmisiä ja Venäjän kulttuuria.

      Todellisuus on kuitenkin tätä: ”Maan eristäytyneillä vallanpitäjillä, 70-vuotiailla ukoilla, on hurja ideologia. Siihen kuuluvat konservatiivisten arvojen voitto lännen homoilusta ja rappiosta, johtajakultti sekä bisneksen ja valtion sotkeutuminen toisiinsa. Kaikki nämä olivat osa myös fasismia, joka sekin esiintyi vaihtoehtona juurettomalle kapitalismille..."

      Poista
    9. Mielenkiintoista muute, vähän aikaa sitten luin kirjaa, jossa olis viime vuosisadoilta koottuja kirjeitä. Yksi niistä oli Orwelilta muutama vuosi ennen tämän kuolemaa.

      Orwelin aikanahan oli "jako kahteen", jossa Neuvostoliittoa pidettiin autoritaarisena totalitaristisena valtiona ja USA:ta pidettiin demokratian ja vapauden puolustajana. Orwell piti tuota jakoa keinotekoisena ja vain väliaikaisena. Se, että USA:lla oli tuo maine tuohon aikaan, perustui vain siihen, että Orwellin mukaan USA:ta ei oltu vielä testattu sisäisesti. Valtataistelut ja valtablokit eivät olleet vielä haastaneet USA:n sen aikaista järjestelmää, mutta tuo aika koittaisi vielä.

      Nyt muutama päivä sitten USA:ssa opintolainojen anteeksiannon yhteydessä laitettiin "kiintiöitä", joilla aletaan yliopistoissa suosimaan entisestään "rodullistettuja" ja naisia valkoisten miesten kustannuksella.

      Pistää miettimään. Mitä on "vapaus", mitä on totalitarismi? Mitä on demokratia? Mikä järjestelmä on säilyttämisen arvoinen? Mitä on ihmiskeskeinen maailmankuva ja miksei sitä ole esim. Kiinassa?

      Poista
    10. Ja vielä Orwelista. Orwelhan sanoi, että tulevaisuudessa olisi vain muutama autoritaarinen blokki olemassa maailmassa. Orwelin mukaan näiden blokkien johtajat voisivat tehdä minkä tahansa väitteen, joka olisi pakko uskoa. Esim. että "musta on valkoista".

      Tuolle väitteiden esittämiselle olisi kuitenkin muutamia rajoituksia. Jos pitäisi kilpailla toista blokkia vastaan, niin esim. ei voisi väittää, että 1+1=3, koska silloin sotateknologia ei toimisi vastustajaa vastaan. Kuitenkin lähes kaikilla muilla alueilla älyttömiä lausuntoja voitaisiin tehdä.

      Näemmekä tuosta vivahteita nykymaailmassa muuallakin kuin "ei-demokratiaoissa"? Onko ihmiskäsitteinen maailmankuva menossa lopullisesti roskakoriin, ajatus siitä että ihminen olisi pohjimmiltaan hyvä? Taantuvatko asiantuntijoiksi nostetutkin korkean profiilin ihmiset argumenttien vaihdossa barbaareiksi ? Miten tilannetta kannattaisi korjata? Näitä kannattaisi demokratiasta kiinnostuneiden pohtia.

      Poista
    11. Voisitteko mainita jonkun esimerkillisen läntisen liberaalin demokratian, jonka kaltaisen soisitte Venäjän olevan?

      Poista
    12. Katalinalle, lonkalta ja muina miehinä: Suomi, Tanska, Ruotsi, Islanti, Norja, Alankomaat ja mikseipä Japani, Etelä-Korea jne, jne. Kremlin tulevalle ja fiksummalle johdolle riittää päteviä esimerkkejä.

      Poista
    13. "Todellisuus on kuitenkin tätä: ”Maan eristäytyneillä vallanpitäjillä, 70-vuotiailla ukoilla, on hurja ideologia. Siihen kuuluvat konservatiivisten arvojen voitto lännen homoilusta ja rappiosta, johtajakultti sekä bisneksen ja valtion sotkeutuminen toisiinsa. Kaikki nämä olivat osa myös fasismia, joka sekin esiintyi vaihtoehtona juurettomalle kapitalismille...""

      Tässä pyöritellyt että kenen todellisuus? Ihan suomalaistenkin kohdalla.
      Ajan jakso poliittisesti jollain tasolla vaikuttanut kasvuympäristönä ymmärrykseen, mutta päätökset mitä vanhemmat herrat tehnee koskettanee nuorempia ikäpolvia. Osa syy miksi nuorten toilailuille pitäisi joissain kohdin olla armollisempi, he kun eivät tiedä tai ymmärrä.
      Suomalaisen lain näkökannalta lähinnä pohtinut identitettipolitikointia.
      Siinä missä homous on ollut laitonta 70-luvulla, ei se ole nykypäivänä. Eikä se ole silloin kuin nykyisinkään tainnut kiinnostaa ketään muuta kuin asianomaista. Lähinnä hieman hämmentynyt olen siitä länsimaisesta karnevalimaisesta pridesta Suomessa että miksi sitä edelleen nostetaan esiin mediassa, kun lain näkökannalta ns. rahvas saanee touhuta rauhassa mitä tahtoo kunhan ei satuttane ketään. Ymmärtäen että osa joka on kasvanut tietyssä ajanjaksossa on vaikea ymmärtää tai hyväksyä että asiat on muuttuneet.

      Poista
    14. Janne Saarikivellä oli hyvää pohdintaa, mutta vastaavat pohdinnat yhteisöllisyydestä ja sentimentaalisuudesta voidaan yhtä hyvin liittää savolaiseen kirkonkylään, Värmlannin ruotsalaiskylään tai Vermontin amerikkalaiskylään. Yhteisöllisyyden muodot voivat olla vähän toiset, tunnetilat vähän erilaiset, mutta pohjimmiltaan kyse on hyvin vastaavista ilmiöistä, joissa mielikuvissa on yhtä paljon todellisuutta ja yhtä paljon haavekuvaa kuin Venäjänkin tapauksessa. Saarikivi on kirjallisuusihminen ja mielikuvat voivat olla vapaammalla kädellä piirrettyjä ja enemmän kirjallisuuteen pohjaavia kuin arkitodellisuutta dokumentoivalla henkilöllä. Kovin kirjallisuuspitoisessa näkökulmassa on tietysti lähellä sama vaara kuin Orwellin Iso Veli -valtiossa, jossa se, mitä oli kirjoihin painettu, merkitsi kaikkea ja arkielämän elävien ihmisten todellisuus ei oikeastaan mitään. Niinpä tuolla tiellä joku voi jopa väittää, mitenkään perustelematta, että lännessä ei ole mitään säilyttämisen arvoista eikä sitä voida edes korjata, vaikka valtaosa taiteesta, tieteestä ja teknologiasta on tuotettu länsimaisissa demokratioissa ja jos maat pannaan järjestykseen hyvinvoinnin ja kansalaisten tyytyväisyyden perusteella, top 20 koostuu pelkästään läntisistä demokratioista. Minun nähdäkseni kysymys on pikemminkin siitä, pystyykö demokratia puolustamaan itseään ja kehittymään. Siihen taas tarvitaan ennen muuta pragmatismia eli sitä, että järjestelmien, filosofioiden ja ideologioiden hyvyys tai huonous punnitaan niiden käytännön tulosten perusteella.

      Poista
  9. Venäjän eliittiä ei ole missään vaiheessa todella kiinnostanut yhteiskunnan kehittäminen. Ei edes intelligentsiaa. Solthenitsynillekin länsimaisuus oli kovasti vastenmielistä. Suuria suunnitelmia riittää mutta parannukset ovat enemmän kulissien rakentamista. Ei niin että alettaisiin kehittää terveydenhuoltoa tai vaikka taloutta vuosikymmenien tähtäimellä.

    Kaikki on aina perustunut alusta loppuun valheisiin. Kun miliisin korruptio nousi uutisiin. Vastaus oli propaganda kampanja ongelmien peittämiseksi.
    1800-luvulla tuo oli normaali itsevaltiudelle mutta nyt voi sanoa olevan sairas yhteiskunta.Gogolinin kirjassa "Kuolleet sielut" kuvataan tuota rehvakkaasti mutta oikeasti se on kyllä surullinen kuvaus. Tarinassa eivät vilahtele itsenäiset viljelijät ja käsityöläiset. Kaiken yllä leijuu kaikkivaltias itsevaltias eli valtio. Kaikki toiminta tuntuu perustuvan pakkoon koko yhteiskunnan tasolla. Kylän poliisipäällikkö esiintyy kuin olisi tsaari ja siviilivirkamiehet varastavat kaiken minkä irti saavat.

    Tämä sota on varmaan suuruudenhullun itsevaltiaan yritys imperiumin palauttamiseksi mutta myös sisäisten ongelmien peittämiseksi.Jostain luin suomalaisen liikemiehen arvion. Ettei venäjällä vallanpitäjät edes halua talouden kehittyvän. Omaehtoinen yrittäjyys joka ei ole valtiosta riippuvaista koetaan uhaksi.

    VastaaPoista
  10. Venäjän nykyintelligentsija

    Se joka seuraa Venäjän julkisia poliittisia TV-keskusteluja/dialogeja/riitelyjä/jopa tappeluja/jne. tietää, että niitä järjestävät kaikki ”koulukunnat”. Jos ne kaikki diskussiot/dialogit/riitelyt/jopa tappelut/jne. olisi käännetty suomen kielelle yhteen kasaan, niin suomalaiselle olisi riittänyt lukemista lähes sadaksi vuodeksi.

    Välttääkseni liikasanaisuutta otan esimerkiksi vain yhden teräväkielisen väitteen: ”Rossija nahoditsja seitshas v glubokoj zhope.” (Venäjä on nykyään perseen syvyyksissä.)

    Perseen syvyyksissä oleminen merkinnee sitä, että Venäjällä ei ole johtajia. (On ehkä ideologisia nukkeja, yms.)

    VastaaPoista
  11. Ei Venäjä eroa muista maista niin paljon kuin halutaan antaa ymmärtää. Suuri koko erottaa sen muista maista.
    Länsimaalaisen ihmisen mielipide ja kuva Venäjästä perustuu paljolti länsimaalaisen median maalaamaan kuvaan. MIelestäni tämä kuva on vääristynyt ja sitä halutaan pitää yllä poliittisista syistä. Nythän se toimii hyvin kansalaisten hallitsemisessa tämän Ukrainan kriisin aikana. Vielä ei puhuta idän laumoista mutta Iivana Julman haamu on jo mainittu.

    Vastaavaa analogiaa käyttäen USAn toimintaa kolmansissa maissa voisi vaikka selittää maan rajamaa-historialla joka on täynnä poltettuja intiaanikyliä asukkaineen. Tämä toimintakaava on niin syvällä amerikkalaisessa psyykkeessä, Manifest Destiny. Sitä toistettiin Vietnamissa, Afganistanissa, Irakissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Venäjä eroaa sen verran muista maista, että hyökkää oikeudettomasti naapurimaahan ja lahtaa brutaalisti ja rikollisesti väkeä, tekee sotarikoksia tappamalla ja raiskaamalla siviilejä. Ja antaa kunniamerkkejä sotarikollisille. Sitä ei mikään whataboutismi muuta miksikään. Ihmeen tunteettomasti voi näköjään suhtautua kansanmurhaan aivan naapurissa.

      Poista
  12. "Ukrainan kriisin"

    Anonyymi 25. elokuuta 2022 klo 23.14: mielestä Ukrainassa on kriisi. Mitään Putinin/Venäjän sotaa Ukrainan kimpussa ei mainitun ryssä-trollin mukaan siis olekaan olemassa jo puoli vuotta.

    Mitä tähän voisi sanoa? Ainoastaan hahaha/hihihi/hehehe/hohoho. Ryssätrolli ei huomaa sitäkään, että Venäjällä käydään kiihkeitä debatteja hyökkäyksestä Ukrainan kimppuun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinä taidat olla näitä russisteja, kun näet venäjän trolleja joka paikassa.

      Poista
    2. Ei nyt ihan joka paaikassa, vaan nimenomaan tässä professori Vihavaisen blogissa. Se on itsestään selvä asia. Kerran sinä mainitsit "joka paikassa", niin mainittu ryssätrolli on esiintynyt muuallakin. Se on logiikkaa.

      Poista
    3. Kaikki, jotka ovat erimieltä kanssasi, ovat ryssäntrolleja?

      Poista
  13. Taas meni yksi ihan hyvä kommentti vahingossa roskiin. Anteeksi, nakkisormet.

    VastaaPoista
  14. Venäjällähän tiettävästi eri mieltä olevat ovat kätevästi natseja.

    VastaaPoista
  15. Venäjä on perustamisestaan lähtien ollut rosvokoplan johtama diktatuuri, enkä usko että se koskaan siitä muuksi muuttuu. Ei kai "slaavi" nimitys ihan tyhjästä ole tullut.

    VastaaPoista
  16. Viittaa sanaan slovo eli puhekykyyn. Muut olivat nemtsejä eli mykkiä.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.