Vihapuheen voima
Milan Kundera, Tšekkiläinen
pila. Tekijän tarkistamasta laitoksesta suomentanu5 Maire Uusitalo. WSOY
1974, 350 s.
Hämmästelen
hieman tämän kirjan nimeä. Sen keskiössä on todellakin pila, mutta tuskin missään
mielessä tšekkiläinen. Keskushenkilökin on etelä-määriläinen eikä suinkaan tšekki.
Ehkäpä kirjan suomalainen nimi johtuu siitä, että se tuntuu viittaavan tuolloin
olemassa olleeseen valtioon nimeltä Tšekkoslovakia.
Joka tapauksessa
kirja tapahtuu parinkymmenen vuoden aikajänteellä, ensin 1940-luvun lopulla Tšekkoslovakian
”vallankumouksen” aikaan ja sitten 1960-luvulla, kun tarinan henkilöt eivät
enää ole opiskelijoita, vaan nuoria aikuisia.
Asussa on pila,
kortti, johon huoleton opiskelijapoika kirjoittaa tervehdyksen lemmitylleen. Kortissa
vitsaillaan muutamalla sanalla ajakohtaisten kampanjoiden kustannuksella ja
letkautetaan peräti Trotskin nimeä käyttäen.
Nuoret opiskelijat
ovat aidosti kiihkeitä kommunisteja, joille Neuvostoliitto on suuri esikuva ja
ystävä ja jossa ylimpänä johtajana ja samalla koko ihmiskunnan tiennäyttäjänä
toimii vuosisataisnero. Josif Stalin, jonka johdolla oli juuri kukistettu
natsisimi hirmuvalta koko Euroopassa.
Kommunismin
pyhin kirja oli sillä hetkellä NKP(b):n historian lyhyt kurssi, joka oli
itsensä Stalinin johdolla laadittu. Siinä oli kerrottu puolueen sankaritarina,
jonka keskeinen juonne oli taistelu poikkeamia vastaan. Kaikki poikkeamat
yhdistyivät puolueen arkkivihollisessa, joka oli ”juudas Trotski”.
Trotskin asema
historiassa oli jokseenkin kummallinen, koska hänestä ei olut edes artikkelia
missään tietosanakirjassa. Sen sijaan niissä oli artikkeli nimeltä ”trotskilaisuus”,
jossa selostettiin tuon paholaismaisen lahkon toimintaa ulkomaalaisten voimien
tuella kaikkialla maailmassa ja erityisesti pyhän puolueen sisällä.
Kortin lähettäjä
ei tietenkään tiennyt Trotskista yhtään mitään eikä tarkoittanutkaan hänen
nimensä mainitsemisella muuta kuin reipasta hölynpölyä, jonka tarkoituksena oli
vetää lemmityn huomio hertkeksi pois politiikasta henkilökohtaisen elämän piiriin.
Mutta kortti ei tietenkään
jäänyt huomaamatta. Sen todellista merkitystä ei kukaan vaivautunut
ajattelemaan, sillä se oli jo sellaisenaan äärimmäisen epäkorrekti. Asian
riitti ratkaisemaan yksi sana: ”Trotski”, joka suuntautui kaikkea sitä vastaan,
mikä stalinistisessa maailmassa oli pyhää. Se sana oli tosiaan lausuttu ja jopa
myönteisessä hengessä!
Ehkä voimme kuvitella
nykyään ns. ”N-sanan” jossakin yhteydessä voivan saada ainakin jotakin
vastaavaa voimaa.
Neuvostoliitossa
juuri tuohon aikaan tuollainen kortti olisi saattanut johtaa lähettäjänsä
teloittamiseen. Tšeskkoslovakiassa se riitti lähettämään kirjoittajansa kolmeksi
vuodeksi ”mustien” eli epäluotettavien asevelvollisten joukkoon kaivostöihin
lisätyn valvonnan piiriin ja ilman oikeutta kantaa asetta.
Innokkaan nuorisoliittolaisen
elämä ja ihanteet tuhottiin siinä samalla. Se, miten asia tehtiin, kuuluu
kirjan kiinnostavimpiin ja ajankohtaisimpiin kohtiin.
Morsiamen oli
pakko lähteä mukaan tuomitsemiskampanjaan ja suurena tosikkona hän tekikin sen
antaumuksella, päättäen pelastaa kosijansa kyynisyyden alhosta ja luokkavihollisen
kynsistä sekä ainakin siitä ajattelemattomuusdesta, jotsa moisen kortin
lähettäminen todisti.
Nuorisoliittolaiset,
jotka tunsivat kortin lähettäjän, ymmärsivät kyllä, ettei kyse ollut mistään
aatteelle vihamielisestä diversiotoiminnasta, saati vihamielisen ideologian paljastamisesta.
Sitä paitsi kortti oli avoin ja kaikkien luettavissa.
Mutta oli olemassa
tuo hirveä sana, vihasana ”Trotski”. Se oli vastaansanomaton tosiasia. Epäilikö
joku, etteivät sellaiset sanat voisi johtaa tekoihin, etteivät ne ilmentäisi
kirjoittajansa kyynisyyttä: miten muka voitiin tehdä pilaa pyhillä asioilla,
joiden puolesta moni oli valmis kuolemaan.
Itse asiassa
meillä on tässä edessämme oman laatulehdistömme hihamerkkisensaatio lähes
suhteessa yksi yhteen. Kukapa olisi vakavissaan uskonut James Hirvisaaren
eduskunta-avustajan pakinassaan ehdottaneet ulkomaalaisille pakollisia
hihamerkkejä.
Mutta entääpä
jos olisikin ehdottanut? Ja miten oli mahdollista tehdä pilaa tällaisesta
asiasta? Hesarin toimittaja nousi oppineen närkästyneenä selittämään, miten ”Judenstern”(mikä
ei koskaan ollut mikään hihamerkki) oli kammottava instituutio, jolla
leimattiin koko juutalaisväestö. Ei siitä nyt hyvänen aika, kerta kaikkiaan ja yksinkertaisesti
saanut mitään vitsiä rakentaa ja nauraa koko asialle.
eihän sitä
tehtykään, mutta mitäpä väliä sillä oli? Ei sen takia ainakaan itketty ja eikö
koko asiassa joka tapauksessa ilmennyt kyyninen psykologia, jolla oli valmius
kaikenlaisiin roistontekoihin? (vrt. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=hesari+ei+ole+vitsi-vitsi).
Vähintäänkin tällaisen
törkeän vitsailun katsottiin Tšekkoslovakiassa 1940-luvun lopulla ilmentävän kyynistä
asennetta kaikkeen siihen innoittuneeseen työhön sosialismin rakentamiseksi
ja siis kyynisyyttä, joka oli myrkkyä koko yhteisölle.
Niipä oli
poistettava paha entusiastisten nuorten keskuudesta. Ne, jotka sen suorittivat
ja alkuun panivat, tiesivät kyllä hyvin, mistä oikeastaan oli kyse, mutta sen
tunnustaminen olisi todistanut valppauden puutteesta ja ollut poliittisesti
äärettömän epäkorrektia. Ja korrektius, nimenomaan poliittinen korrektius oli
koko uuden ajattelun ydin.
Päähenklö kärsi
hänelle tuomitun aikansa ja palasi sitten takaisin vanhaan maailmaan, jossa normit
ja asenteet olivat muuttuneet. Anteeksi hän ei voinut antaa ja yrittipä
kierosti kostaa onnettomuuksiensa pääasialliselle syylliselle viettelemällä hänen
vaimonsa, mistä seurasi vai koomiseksi vääntyvä tragedia.
1960-luvun
puolivälissä jo kaikki suhtautuivat koko puolueeseen ja sosialismiin kyynisesti
eli kriittisesti ja uskalsivat käyttää järkeään.
Koko menneisyys
tuntui nyt jo jonninjoutavalta, eikä nuoriso pystynyt ymmärtämään sitä lainkaan,
saati, että oisi siitä innostunut. Pinnalla olivat sen sijaan
kansanperinteeseen kuuluvat juhlat, jotka nekin olivat nuorison taholla usein
yhtä epäsuosittuja.
Esipuheen
kirjoittanut Klaus Taubert väittää, ettei kyseessä ole poliittinen romaani. Ehkä
niinkin voi ajatella. Silloin ei pidetä poliittisena sitä ajatonta konformismia
ja yleiskäsitteillä pelaavaa typetyyttä, joka meillä tänäkin päivänä on keskuudessamme.
Voi olla, että
siinä on kyseessä ainakin ajaton massaihmisn häpeämättömyys, joka tarvittaessa tuhoaa
häikäilemättä yksilöiden elämän ja vielä ylpeilee aikaansaannoksistaan.
Outoa muuten, että taistolaisliikkeen huippukautena vuonna 1974 on voitu julkaista tuollainen teos (vrt Solzenitsynin Vankileirien saaristo), mahtoiko saada edes ns edistyksellisten piirien tuomion.
VastaaPoista"Päähenklö kärsi hänelle tuomitun aikansa ja palasi sitten takaisin vanhaan maailmaan, jossa normit ja asenteet olivat muuttuneet."
VastaaPoistaMinkä "aikahypyn" hän teki, jos 1940-luvun lopussa meni ns vuoriteollisuuden palvelukseen ja sieltä palattuaan oli jo 1960-luvulla.
Nykyään ovat voimissaan NL-, K- ja W- sanat, joilla muka nollataan vastapuolen mielipide.
VastaaPoistaIhmisestä signaali-olentona sain varhaisen ja munaskuihin käyneen opetuksen kesällä 54 vuotta sitten, kun tulin ensimmäiselle viikonloppu-vapaalle alokkaana Hennalasta.
VastaaPoistaOlin ennättänyt lauantai-illansuuhun mennessä [Hennalan extra-santsit olivat viivyttäneet lähtöä] Tampereelle ja odotin viimeistä bussia Ikaalisiin. Näin jo Tampereen linja-autoasemalla toraisen nuoren pariskunnan lapsensa kanssa, heillä tuntui olevan riitaa paitsi keskenään myös koko muuta maailmaa kohtaan.
Istuin jo linja-autossa kun pariskunta lastenvaunuineen viime hetkellä syöksyi autoon ja meni ääntä pitäen perälle.
Jossain metsätaipaleella mies käveli keskikäytävää ohi ja kääntyi ja iski silmänsä minuun, ratsumiehen vermeissä olevaan. Istui mitään sanomatta viereeni, ja ennen kuin ehdi tehdä mitään, veti taskustaan pistoolin ja painoi sen piipun kylkeeni, ja jatkoi tointaan ruopimalla aseen piipulla housun ja puseron välista piipun kiinni kylkeni ihoon. Meinasin jossain välissä sanoa, että ota edes se sormi pois liipasimelta, mutta en katsonut sitä järkeväksi. Tovin tuijotimme toisiamme silmiin. En pätkääkää epäillyt, ettei tuo holja tyyppi, jolla lyhyen tarkkailun perusteella arvelin olevan poikkeuksellisen vähän pidäkkeitä mihinkään, voi yhtä hyvin painaa liipasinta.
Sitten hän vain nousi paikaltaan ja palasi taakse.
Kun jäin pois Ikaalisten tienhaarssa perhe jäi vielä autoon, lienee ollut jostain Parkanon tai Jalasjärven seudulta.
Minä järkeilin sen niin, ettei hän itseasiassa minua juuri vihannut, vaan sai asepuvustani signaalin, joka osoitti hänelle etten ollut edes varsinainen ihminen, vaan jokin paha ja pakkovaltaa edustava saatana.
Aika lailla päivälleen kaksi vuotta sitten kuollut Milan Kundera jos kuka oli eurooppalainen intellektuelli. Eurooppalainen kirjallinen intellektuelli.
VastaaPoistaOlen omassa pienessä mielessäni yrittänyt jäljittää juuri niitä tajunnallisia premissejä, jotka tekivät eurooppalaisesta uudesta ajasta tiedollisesti niin erityisen. Vaikuttavien tekijöiden ketju palautuu aina muinaisuudessa tehtyyn kulttuuriseen perusratkaisuun, äännekirjoitukseen saakka. Vain pitkälle eriytyvän äännekirjoituksen on mahdollista luoda tajuntaan niin vahva kyky hallita tajunnallista aikaa, että kerroksellinen mieli voi sen varaan rakentua.
Ja Milan Kundera oli yksi niistä kirjallisista intellektuelleista, jotka tällaisiin seikkoihin ihan intuitiivisesti keskittyivät. Ajattelun kerroksellisuus on oikeastaan Kunderan koko kirjallisen tuotannon johtomotiivi. "Tsekkiläinen pila" oli esikoisteos. "Elämä on muualla" kertoo vieraantumisesta, toisesta paikasta ja ajasta -- juuri siitä mielen kerroksellisuudessa on kyse. Muidenkin romaanien nimissä on osoiteltu johtoteemaan, esimerkiksi: "Naurun ja unohduksen kirja", "Olemisen sietämätön keveys", "Kuolemattomuus", "Kiireettömyys", "Identiteetti"...
Ilman erityist kielentaitoa, jossa kielen eri toimitatasot -- signaalit, symptomit, symbolit -- voivat läpäistä toisiaan ja luoda yhä uusia oikosulunomaisia oivalluksen salamaniskuja, ei huumorin eri lajeja voida edes kokea saati ymmärtää. Taantuneen psyyken "ajattelu" on tunnustuksellista, se käyttää vain kielen reaktiivisia toimintoja. Tunnustukselliset ideologiat omaavat kuitenkin -- ihan riippumatta siitä millä vuosisadalla tai -tuhannella eletään, ja mitkä uskonnot tai opilliset aatteet ovat aikalaisten kokemuksessa "pyhiä" -- aina maagisia, tabunomaisia, ja aina yhteisön enemmistö on sisäistänyt ne "varmuutena" (Wittgenstein), joka muodostaa aikalaisajattelun julkilausumattoman pohjan, joka ylläpitää vallitsevia "arvoja" ja oikeuttaa kohtelemaan "noitina" niitä jotka eivät yhteistä uskoa tunnusta ja koetaan uhkana.
Kysymys ei siis todellakaan ole minkään aikakauden mistään erityisestä opillisesta tunnustuksesta, vaan yleisinhimillisestä, itse kieleen ja sen toimintatapoihin olemuksellisesti kuuluvasta ilmiöstä. Ellemme ymmärrä tätä ikuiseen ihmiseen kuuluvaa yhteisöilmiötä, kuinka voisimme ymmärtää esimerkiksi sen, että "ideologiat" syntyvät aina parittain, toistensa vastakohtina? Tai kuinka filosofi voisi ymmärtää filosofian historiaa, esimerkiksi sitä, että Descartes ja Spinoza kartoittivat samaa aikalaisajattelussa esiin nousevaa, eurooppalaisen uuden ajan ajattelussa sittemmin ihan olemuksellisena fokuksena vaikuttanutta paradigmaattista teemaa -- maailmaa tarkkailevan Subjektin ja Objektivoituvan todellisuuden ongelmaa?
Oma lehdistömme ja journalismimme on lähinnä juorupalstan suttujuttua. Meillä tosiaan teki "suomalaisen pilan" tuo Hirvisaaren eduskunta-avustaja Helena Eronen. Turun Sanomat ei tähän päivään mennessä ole ottanut lusikkaa kauniiseen käteensä. Ehkä on käynyt päinvastoin: muukin valtamedia on tallaamassa ja sementoimassa samaa polkua jonka Turun Sanomat viitoitti.
Nuori polvi kuvittelee esimerkiksi Kekkosen aikoja ahtaiksi. Media ja taide tätä meemiä on takonut päähän.
VastaaPoistaMutta silloin oli yksi ainoa aihe, mistä virallisesti piti olla yhtä mieltä. Yksi ainoa. Ja siitäkin sai puhua täysin vapaasti yksityisesti. (Paitsi ehkä kommarien piireissä, vrt. esim. Rossin tapaus).
Se oli kuitenkin vapauden aikaa.
Mutta tässä ajassamme kiellettyjä aiheita ja pakotettuja näkökulmia on monia ja yhdenmukaisuutta vaalitaan myös yksityisisssä kuvioissa muuten tulee cancel-potku takapuoleen.
Tämä aika on sitä kuviteltua "kekkosajan harmautta ja ankeutta", se oikea oli kaikkea muuta.
Monet Kekkosen ajan hamoista, isoista persoonista politiikassa ja taiteessa, vasemmalla ja oikealla, eivät olisi mitenkään mahdollisia nyt.
kr