sunnuntai 13. heinäkuuta 2025

Vaarallinen "T-sana"

 

Vihapuheen voima

 

Milan Kundera, Tšekkiläinen pila. Tekijän tarkistamasta laitoksesta suomentanu5 Maire Uusitalo. WSOY 1974, 350 s.

 

Hämmästelen hieman tämän kirjan nimeä. Sen keskiössä on todellakin pila, mutta tuskin missään mielessä tšekkiläinen. Keskushenkilökin on etelä-määriläinen eikä suinkaan tšekki. Ehkäpä kirjan suomalainen nimi johtuu siitä, että se tuntuu viittaavan tuolloin olemassa olleeseen valtioon nimeltä Tšekkoslovakia.

Joka tapauksessa kirja tapahtuu parinkymmenen vuoden aikajänteellä, ensin 1940-luvun lopulla Tšekkoslovakian ”vallankumouksen” aikaan ja sitten 1960-luvulla, kun tarinan henkilöt eivät enää ole opiskelijoita, vaan nuoria aikuisia.

Asussa on pila, kortti, johon huoleton opiskelijapoika kirjoittaa tervehdyksen lemmitylleen. Kortissa vitsaillaan muutamalla sanalla ajakohtaisten kampanjoiden kustannuksella ja letkautetaan peräti Trotskin nimeä käyttäen.

Nuoret opiskelijat ovat aidosti kiihkeitä kommunisteja, joille Neuvostoliitto on suuri esikuva ja ystävä ja jossa ylimpänä johtajana ja samalla koko ihmiskunnan tiennäyttäjänä toimii vuosisataisnero. Josif Stalin, jonka johdolla oli juuri kukistettu natsisimi hirmuvalta koko Euroopassa.

Kommunismin pyhin kirja oli sillä hetkellä NKP(b):n historian lyhyt kurssi, joka oli itsensä Stalinin johdolla laadittu. Siinä oli kerrottu puolueen sankaritarina, jonka keskeinen juonne oli taistelu poikkeamia vastaan. Kaikki poikkeamat yhdistyivät puolueen arkkivihollisessa, joka oli ”juudas Trotski”.

Trotskin asema historiassa oli jokseenkin kummallinen, koska hänestä ei olut edes artikkelia missään tietosanakirjassa. Sen sijaan niissä oli artikkeli nimeltä ”trotskilaisuus”, jossa selostettiin tuon paholaismaisen lahkon toimintaa ulkomaalaisten voimien tuella kaikkialla maailmassa ja erityisesti pyhän puolueen sisällä.

Kortin lähettäjä ei tietenkään tiennyt Trotskista yhtään mitään eikä tarkoittanutkaan hänen nimensä mainitsemisella muuta kuin reipasta hölynpölyä, jonka tarkoituksena oli vetää lemmityn huomio hertkeksi pois politiikasta henkilökohtaisen elämän piiriin.

Mutta kortti ei tietenkään jäänyt huomaamatta. Sen todellista merkitystä ei kukaan vaivautunut ajattelemaan, sillä se oli jo sellaisenaan äärimmäisen epäkorrekti. Asian riitti ratkaisemaan yksi sana: ”Trotski”, joka suuntautui kaikkea sitä vastaan, mikä stalinistisessa maailmassa oli pyhää. Se sana oli tosiaan lausuttu ja jopa myönteisessä hengessä!

Ehkä voimme kuvitella nykyään ns. ”N-sanan” jossakin yhteydessä voivan saada ainakin jotakin vastaavaa voimaa.

Neuvostoliitossa juuri tuohon aikaan tuollainen kortti olisi saattanut johtaa lähettäjänsä teloittamiseen. Tšeskkoslovakiassa se riitti lähettämään kirjoittajansa kolmeksi vuodeksi ”mustien” eli epäluotettavien asevelvollisten joukkoon kaivostöihin lisätyn valvonnan piiriin ja ilman oikeutta kantaa asetta.

Innokkaan nuorisoliittolaisen elämä ja ihanteet tuhottiin siinä samalla. Se, miten asia tehtiin, kuuluu kirjan kiinnostavimpiin ja ajankohtaisimpiin kohtiin.

Morsiamen oli pakko lähteä mukaan tuomitsemiskampanjaan ja suurena tosikkona hän tekikin sen antaumuksella, päättäen pelastaa kosijansa kyynisyyden alhosta ja luokkavihollisen kynsistä sekä ainakin siitä ajattelemattomuusdesta, jotsa moisen kortin lähettäminen todisti.

Nuorisoliittolaiset, jotka tunsivat kortin lähettäjän, ymmärsivät kyllä, ettei kyse ollut mistään aatteelle vihamielisestä diversiotoiminnasta, saati vihamielisen ideologian paljastamisesta. Sitä paitsi kortti oli avoin ja kaikkien luettavissa.

Mutta oli olemassa tuo hirveä sana, vihasana ”Trotski”. Se oli vastaansanomaton tosiasia. Epäilikö joku, etteivät sellaiset sanat voisi johtaa tekoihin, etteivät ne ilmentäisi kirjoittajansa kyynisyyttä: miten muka voitiin tehdä pilaa pyhillä asioilla, joiden puolesta moni oli valmis kuolemaan.

Itse asiassa meillä on tässä edessämme oman laatulehdistömme hihamerkkisensaatio lähes suhteessa yksi yhteen. Kukapa olisi vakavissaan uskonut James Hirvisaaren eduskunta-avustajan pakinassaan ehdottaneet ulkomaalaisille pakollisia hihamerkkejä.

Mutta entääpä jos olisikin ehdottanut? Ja miten oli mahdollista tehdä pilaa tällaisesta asiasta? Hesarin toimittaja nousi oppineen närkästyneenä selittämään, miten ”Judenstern”(mikä ei koskaan ollut mikään hihamerkki) oli kammottava instituutio, jolla leimattiin koko juutalaisväestö. Ei siitä nyt hyvänen aika, kerta kaikkiaan ja yksinkertaisesti saanut mitään vitsiä rakentaa ja nauraa koko asialle.

eihän sitä tehtykään, mutta mitäpä väliä sillä oli? Ei sen takia ainakaan itketty ja eikö koko asiassa joka tapauksessa ilmennyt kyyninen psykologia, jolla oli valmius kaikenlaisiin roistontekoihin? (vrt. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=hesari+ei+ole+vitsi-vitsi).

Vähintäänkin tällaisen törkeän vitsailun katsottiin Tšekkoslovakiassa 1940-luvun lopulla ilmentävän kyynistä asennetta kaikkeen siihen  innoittuneeseen työhön sosialismin rakentamiseksi ja siis kyynisyyttä, joka oli myrkkyä koko yhteisölle.

Niipä oli poistettava paha entusiastisten nuorten keskuudesta. Ne, jotka sen suorittivat ja alkuun panivat, tiesivät kyllä hyvin, mistä oikeastaan oli kyse, mutta sen tunnustaminen olisi todistanut valppauden puutteesta ja ollut poliittisesti äärettömän epäkorrektia. Ja korrektius, nimenomaan poliittinen korrektius oli koko uuden ajattelun ydin.

Päähenklö kärsi hänelle tuomitun aikansa ja palasi sitten takaisin vanhaan maailmaan, jossa normit ja asenteet olivat muuttuneet. Anteeksi hän ei voinut antaa ja yrittipä kierosti kostaa onnettomuuksiensa pääasialliselle syylliselle viettelemällä hänen vaimonsa, mistä seurasi vai koomiseksi vääntyvä tragedia.

1960-luvun puolivälissä jo kaikki suhtautuivat koko puolueeseen ja sosialismiin kyynisesti eli kriittisesti ja uskalsivat käyttää järkeään.

Koko menneisyys tuntui nyt jo jonninjoutavalta, eikä nuoriso pystynyt ymmärtämään sitä lainkaan, saati, että oisi siitä innostunut. Pinnalla olivat sen sijaan kansanperinteeseen kuuluvat juhlat, jotka nekin olivat nuorison taholla usein yhtä epäsuosittuja.

Esipuheen kirjoittanut Klaus Taubert väittää, ettei kyseessä ole poliittinen romaani. Ehkä niinkin voi ajatella. Silloin ei pidetä poliittisena sitä ajatonta konformismia ja yleiskäsitteillä pelaavaa typetyyttä, joka meillä tänäkin päivänä on keskuudessamme.

Voi olla, että siinä on kyseessä ainakin ajaton massaihmisn häpeämättömyys, joka tarvittaessa tuhoaa häikäilemättä yksilöiden elämän ja vielä ylpeilee aikaansaannoksistaan.

6 kommenttia:

  1. Outoa muuten, että taistolaisliikkeen huippukautena vuonna 1974 on voitu julkaista tuollainen teos (vrt Solzenitsynin Vankileirien saaristo), mahtoiko saada edes ns edistyksellisten piirien tuomion.

    VastaaPoista
  2. "Päähenklö kärsi hänelle tuomitun aikansa ja palasi sitten takaisin vanhaan maailmaan, jossa normit ja asenteet olivat muuttuneet."

    Minkä "aikahypyn" hän teki, jos 1940-luvun lopussa meni ns vuoriteollisuuden palvelukseen ja sieltä palattuaan oli jo 1960-luvulla.

    VastaaPoista
  3. Nykyään ovat voimissaan NL-, K- ja W- sanat, joilla muka nollataan vastapuolen mielipide.

    VastaaPoista
  4. Ihmisestä signaali-olentona sain varhaisen ja munaskuihin käyneen opetuksen kesällä 54 vuotta sitten, kun tulin ensimmäiselle viikonloppu-vapaalle alokkaana Hennalasta.

    Olin ennättänyt lauantai-illansuuhun mennessä [Hennalan extra-santsit olivat viivyttäneet lähtöä] Tampereelle ja odotin viimeistä bussia Ikaalisiin. Näin jo Tampereen linja-autoasemalla toraisen nuoren pariskunnan lapsensa kanssa, heillä tuntui olevan riitaa paitsi keskenään myös koko muuta maailmaa kohtaan.
    Istuin jo linja-autossa kun pariskunta lastenvaunuineen viime hetkellä syöksyi autoon ja meni ääntä pitäen perälle.

    Jossain metsätaipaleella mies käveli keskikäytävää ohi ja kääntyi ja iski silmänsä minuun, ratsumiehen vermeissä olevaan. Istui mitään sanomatta viereeni, ja ennen kuin ehdi tehdä mitään, veti taskustaan pistoolin ja painoi sen piipun kylkeeni, ja jatkoi tointaan ruopimalla aseen piipulla housun ja puseron välista piipun kiinni kylkeni ihoon. Meinasin jossain välissä sanoa, että ota edes se sormi pois liipasimelta, mutta en katsonut sitä järkeväksi. Tovin tuijotimme toisiamme silmiin. En pätkääkää epäillyt, ettei tuo holja tyyppi, jolla lyhyen tarkkailun perusteella arvelin olevan poikkeuksellisen vähän pidäkkeitä mihinkään, voi yhtä hyvin painaa liipasinta.
    Sitten hän vain nousi paikaltaan ja palasi taakse.

    Kun jäin pois Ikaalisten tienhaarssa perhe jäi vielä autoon, lienee ollut jostain Parkanon tai Jalasjärven seudulta.
    Minä järkeilin sen niin, ettei hän itseasiassa minua juuri vihannut, vaan sai asepuvustani signaalin, joka osoitti hänelle etten ollut edes varsinainen ihminen, vaan jokin paha ja pakkovaltaa edustava saatana.

    VastaaPoista
  5. Aika lailla päivälleen kaksi vuotta sitten kuollut Milan Kundera jos kuka oli eurooppalainen intellektuelli. Eurooppalainen kirjallinen intellektuelli.

    Olen omassa pienessä mielessäni yrittänyt jäljittää juuri niitä tajunnallisia premissejä, jotka tekivät eurooppalaisesta uudesta ajasta tiedollisesti niin erityisen. Vaikuttavien tekijöiden ketju palautuu aina muinaisuudessa tehtyyn kulttuuriseen perusratkaisuun, äännekirjoitukseen saakka. Vain pitkälle eriytyvän äännekirjoituksen on mahdollista luoda tajuntaan niin vahva kyky hallita tajunnallista aikaa, että kerroksellinen mieli voi sen varaan rakentua.

    Ja Milan Kundera oli yksi niistä kirjallisista intellektuelleista, jotka tällaisiin seikkoihin ihan intuitiivisesti keskittyivät. Ajattelun kerroksellisuus on oikeastaan Kunderan koko kirjallisen tuotannon johtomotiivi. "Tsekkiläinen pila" oli esikoisteos. "Elämä on muualla" kertoo vieraantumisesta, toisesta paikasta ja ajasta -- juuri siitä mielen kerroksellisuudessa on kyse. Muidenkin romaanien nimissä on osoiteltu johtoteemaan, esimerkiksi: "Naurun ja unohduksen kirja", "Olemisen sietämätön keveys", "Kuolemattomuus", "Kiireettömyys", "Identiteetti"...

    Ilman erityist kielentaitoa, jossa kielen eri toimitatasot -- signaalit, symptomit, symbolit -- voivat läpäistä toisiaan ja luoda yhä uusia oikosulunomaisia oivalluksen salamaniskuja, ei huumorin eri lajeja voida edes kokea saati ymmärtää. Taantuneen psyyken "ajattelu" on tunnustuksellista, se käyttää vain kielen reaktiivisia toimintoja. Tunnustukselliset ideologiat omaavat kuitenkin -- ihan riippumatta siitä millä vuosisadalla tai -tuhannella eletään, ja mitkä uskonnot tai opilliset aatteet ovat aikalaisten kokemuksessa "pyhiä" -- aina maagisia, tabunomaisia, ja aina yhteisön enemmistö on sisäistänyt ne "varmuutena" (Wittgenstein), joka muodostaa aikalaisajattelun julkilausumattoman pohjan, joka ylläpitää vallitsevia "arvoja" ja oikeuttaa kohtelemaan "noitina" niitä jotka eivät yhteistä uskoa tunnusta ja koetaan uhkana.

    Kysymys ei siis todellakaan ole minkään aikakauden mistään erityisestä opillisesta tunnustuksesta, vaan yleisinhimillisestä, itse kieleen ja sen toimintatapoihin olemuksellisesti kuuluvasta ilmiöstä. Ellemme ymmärrä tätä ikuiseen ihmiseen kuuluvaa yhteisöilmiötä, kuinka voisimme ymmärtää esimerkiksi sen, että "ideologiat" syntyvät aina parittain, toistensa vastakohtina? Tai kuinka filosofi voisi ymmärtää filosofian historiaa, esimerkiksi sitä, että Descartes ja Spinoza kartoittivat samaa aikalaisajattelussa esiin nousevaa, eurooppalaisen uuden ajan ajattelussa sittemmin ihan olemuksellisena fokuksena vaikuttanutta paradigmaattista teemaa -- maailmaa tarkkailevan Subjektin ja Objektivoituvan todellisuuden ongelmaa?

    Oma lehdistömme ja journalismimme on lähinnä juorupalstan suttujuttua. Meillä tosiaan teki "suomalaisen pilan" tuo Hirvisaaren eduskunta-avustaja Helena Eronen. Turun Sanomat ei tähän päivään mennessä ole ottanut lusikkaa kauniiseen käteensä. Ehkä on käynyt päinvastoin: muukin valtamedia on tallaamassa ja sementoimassa samaa polkua jonka Turun Sanomat viitoitti.

    VastaaPoista
  6. Nuori polvi kuvittelee esimerkiksi Kekkosen aikoja ahtaiksi. Media ja taide tätä meemiä on takonut päähän.
    Mutta silloin oli yksi ainoa aihe, mistä virallisesti piti olla yhtä mieltä. Yksi ainoa. Ja siitäkin sai puhua täysin vapaasti yksityisesti. (Paitsi ehkä kommarien piireissä, vrt. esim. Rossin tapaus).
    Se oli kuitenkin vapauden aikaa.

    Mutta tässä ajassamme kiellettyjä aiheita ja pakotettuja näkökulmia on monia ja yhdenmukaisuutta vaalitaan myös yksityisisssä kuvioissa muuten tulee cancel-potku takapuoleen.
    Tämä aika on sitä kuviteltua "kekkosajan harmautta ja ankeutta", se oikea oli kaikkea muuta.

    Monet Kekkosen ajan hamoista, isoista persoonista politiikassa ja taiteessa, vasemmalla ja oikealla, eivät olisi mitenkään mahdollisia nyt.

    kr

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.