keskiviikko 17. syyskuuta 2025

Purjehtiva kaupunki

 

Kun laivat oli puuta

 

Peter Goodwin, HMS Victory, Pocket Manual 1805- Admiral Nelson’s Flagship at Trafalgar 1805. Osprey publishing. 2017, 157 s.

 

Nelsonin entinen lippulaiva Trafalgarin taistelussa, HMS Victory on tällä hetkellä Portsmouthin sataman museoalueella teltan sisällä ja näyttää suunnilleen yhtä keskeneräiseltä työmaalta kuin linjalaiva Poltava parikymmentä vuotta sitten, kun kävin sitä katsomassa.

Laivahan onkin paljon kokenut ja pari kertaa aiottu romuttaa, ensimmäisen kerran jo parisataa vuotta sitten. Kaikesta huolimatta se on yhä laivaston aktiivipalveluksessa ja jopa sotalippu nostettuna.

Trafalgarin taistelusta on sen verran tietoa wikipediassa, ettei sitä kannattane kerrata tässä. Englantilaisten menestystä on selitetty Nelsonin yllättävällä taktiikalla, joka ei ollutkaan linjassa  (vrt. linjalaiva -ship of the line) purjehtimista vihollisen linjojen ohi, vaan perustui tunkeutumiseen kahtena kiilana sen linjojen läpi.

 Nelsonin miehet oli myös poikkeuksellisen hyvin koulutettu ja pystyivät lataamaan ja laukaisemaan suuren laivatykin noin kerran minuutissa.

Miehistöä laivassa oli tuolloin 820 henkeä ja tykkejä 105 kappaletta, suurimmat 30 niistä olivat tämän kirjan mukaan järeitä 32 naulaisia (ammuksen paino noin 15 kg.), lukuun ottamatta kahta vielä suurempaa karronadia, jotka ampuivat romua lyhyeltä matkalta ja olivat peräti 68 naulaisia.

Pelkästään Victoryn ammukset painoivat 120 tonnia ja Trafalgarissa se ampui viiden tunnin aikana 2669 laukausta pyöreitä kuulia, yhteispainoltaan 27 tonnia. Lisäksi tulivat tanko- ja ketjukuulat. Kuumennetuista polttokuulista ei mainita.

Joka tapauksessa kuulia jäi yhä yllin kyllin, mutta lähes hylyksi ammuttu laiva ei pystynyt enää manöveeraamaan, vaan oli hinattava ensin Gibraltariin ja sieltä Portsmouthiin. Mukana oli Nelsonin ruumis, joka oli säilötty konjakkitynnyriin. Kolmen vuoden kuluttua Victory oli taas valmis merelle.

Laivan miehistö oli aika kirjavaa vuonna 1805. Brittejä oli kuitenkin 700 eli 85%, joista englantilaisia 62%, irlantilaisia 11% ja skotteja 8%.

Mutta olipa siellä myös yksi afrikkalainen, 22 amerikkalaista, 1 brasilialainen, 2 tanskalaista, 4 ranskalaista rojalistia, 2 saksalaista, 9 italialaista, 2 norjalaista, 4 ruotsalaista ja 2 sveitsiläistä vain muutamia mainitakseni. 48:n kansallisuus oli tietymätön.

Kun Victory palasi palvelukseen, se muun muassa risteili Itämerellä Suomen sodan aikana, pitäen yhdessä ruotsalaisten kanssa Venäjän laivastoa loukussa Paltiskissa. Vuosina 1810-1812 se vuorostaan vahti Ruotsin laivastoa Karlskronan ulkopuolella. Vuonna 1811 se muutettiin joukkojenkuljetusalukseksi ja vuonna 1812 oli jo vaarassa tulla puretuksi.

Victory on melkoinen kolossi, jonka uppouma oli peräti 3500 tonnia maksimissaan. Siihen aikaan se oli erittäin paljon, mutta yhtä suuria laivoja oli kyllä kymmeniä.

Yli 800 miehen miehistö -joista osa merijalkaväkeä- vaati valtavaa määrää provianttia. Joka mies joi pivässä gallonan (8pinttiä) olutta, puoli pinttiä rommia ja menihän sitä vettäkin. Esimerkiksi rommi laimennettiin suhteessa 1:4 (grogg), kun oli havaittu raakana juodun rommin aiheuttavan epäjärjestystä.

Victoryllä oli kapasiteettia ottaa mukaan 305 tonnia vettä ja 51 tonnia olutta. Niitä varastoja pyrittiin uusimaan mahdollisimman usein. Tuollainen olut määräkin riitti periaatteessa vain kahdeksi viikoksi. Olosuhteista juohtuen saatettiin olut korvata punaviinillä (marsala), jota jaettiin pintti laimennettuna samalla määrällä vettä.

Muuta ruokatavaraa annettiin miehille yleensä anteliaasti ainakin periaatteessa. Kolmena päivänä viikossa saatiin jokapäiväisen naulan painoisen leipä(laivakorppu) annoksen lisäksi naula sianlihaa ja kahtena päivänä saman verran naudanlihaa. Kolmena päivänä saatiin peräti kaksi unssia voita ja kolmena päivänä neljä unssia juustoa. Lisäksi käytettiin ruokiin kauraa ja papuja sekä merkittäviä määriä sitruunoita keripukin estämiseksi.

Mainittakoon, että kun laiva oli täyteen bunkrattu, oli mukana 30 tonnia lihaa, 45 tonnia leipää eli laivakorppuja, 11 tonnia jauhoja, 15 tonnia papuja ja 20 tonnia voita.

Kun pelkkä ruoka ja juoma painoivat jopa satoja tonneja, tämä vaikutti laivan tasapainoon ja oli otettava huomioon, kun varastot kuluivat. Kulutus eri ruumista oli suunniteltava sen mukaan, tai painolastia jouduttiin siirtämään. Varastot kanaalissa purjehtimista ja kaukomatkoja varten olivat myös erilaiset.

Miten tällainen hirviö sitten purjehti ja kantoi purjeensa?

Asiasta on olemassa tarkastuspöytäkirja, joka taitaa kyllä perustua kapteenin kuulusteluun. Sen mukaan kanaalipalvelukseen lastattuna Vicotryn alimpien tykkiporttien etäisyys mereen pinnasta oli vain 5 jalkaa ja 6 tuumaa. Prammituulella (topgallant gale) laiva käyttäytyi hyvin saavuttaen 7-8 solmun nopeuden. Märssytuulella (topsail gale) samoin, nopeuden ollessa 6, 7, tai 8 solmua. Luovittaessa nopeus laski 4-3 solmuun. Tuulen voimakkuutta luokiteltiin siis sen mukaan, millaisia purjeita oli varaa pitää vetämässä. Kun jouduttiin reivaamaan isoon purjeeseen (course) saakka, aleni nopeus 2,3, tai 4 solmuun.

Laivan ohjattavuus oli oikein hyvä ja kovimman nopeuden se saavutti avotuulilla ja oli hiukan taipuvainen nousemaan tuuleen. Nopeus nousi 10-11 solmuun. Piissä laiva makasi ”mainosti” (lays too well).

Victory oli hyvä purjeenkantaja (stiff ship). Sen painolastina oli 257 tonnia rautaa ja 200 tonnia rautalevyjä (shingle).Kun lastataan 3 kuukaudeksi, lasti sijoitetaan perään, mutta 6 kuukauden lastilla osa nesteitä sijoitetaan pääruumaan.

Kaikki kuulosti siis hyvältä ja mikäli eväät säilyivät kunnollisina vielä kuukausia ja niitä oli riittävästi, oli ruokakin huomattavasti parempaa kuin maissa keskimäärin, huomauttaa tekijä, kumoten siis Samuel Johnsonin lausahduksen laivaston oloista. Toki Johnson vihasi merta ja tokaisi, että se, joka sinne huvikseen menee, varmaan viihtyisi helvetissä.

Mieleen tulee vielä sekin, että viinakset olivat tuohon aikaan köyhän rolex ja juopumukseen oli maakravuilla varaa vain silloin tällöin. Merimiehen elämä oli monessa suhteessa ankaraa ja kovan kurin alaista, mutta saattoi siinä olla valopuolensakin, ainakin sivullisen silmin.

Käytännössä alkoholistiksi juotettu mies tuskin oli aina niin onnellinen, kuin saattoi näyttää.

12 kommenttia:

  1. Harva merimies taisi olla vapaaehtoinen, suurin osa oli pakkovärvättyjä, etenkin noista ulkomaalaisista.

    VastaaPoista
  2. Nelsonin ajan kuninkaallisesta laivastosta on Patrick O'Brian kirjoittanut erinomaisen Aubrey/Maturin -sarjansa, jota ei voi liikaa suositella.

    VastaaPoista
  3. Nelsonin oivallus oli purjehtia vihollisen laivojen rivin läpi ja ampua laivoja niiden perään jolloin kuulat pyyhkivät niiden kansia pituussuunnassa. Mikä tuotti suuremman tuhon kuin sivusta ammutut kuulat. Trafalgar oli suuri voitto mutta jäi merkityksettömäksi kun jo tuolloin Napoleon armeijoineen oli matkalla Venäjälle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin oli, 7 vuoden kuluttua. Mitä tekemistä näillä oli keskenään?

      Poista
    2. Niin meniköhän anonyymillä Napoleon ja Hitler sekaisin. Edellisellä oli kai vakavasti otettava armeija maihinnousuhankeissa, vasta Trafalgar pakotti ensin yrittämään mannermaasulkeumusta ja sitten ensin liittoa Aleksanteri I:n kanssa ja sitten hyökkäystä Venäjälle. Englanti oli valoittamattomassa linnakkeessaan Napoleonin leppymättömin vastustaja ja muodosti tätä vastaan liittokunnan toisensa jälkeen. Sitten koitti Waterloo...

      Poista
    3. Jossa englantilaiset tapansa mukaan hölmöilivät, kunnes saksalaiset tulivat pelastamaan.

      Poista
    4. Pitivät sitkeästi puolensa, anglofobi.

      Poista
    5. Hölmöilivät tapansa mukaan, anglofiili.

      Poista
    6. A propos de la anglophopie:

      Siinä todellakin kansa jota on syytä pelätä ja kavahtaa; ovat nimittäin kansana aiheuttaneet niin paljon kärsimystä muille, luultavasti eniten maailmassa.

      Poista
  4. Kuinka kauan Victoryn kaltainen laiva pystyi purjehtimaan ilman muonatäydennystä ja kuinka pitkälle silloin päästiin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, jos se otti sen kuuden kuukauden lastin eikä ruokapilaantunut, niin olisiko kuusi kuukautta? Eteneminen riippui kokonaan tuulista. Laitamyötäisessä pasaatissa meni varmasti se 100 mailia vuorokaudessa, mutta luovittaessa ehkäpä 1/4 siitä tai vähemmän.

      Poista
    2. Vesi- ja hedelmätäydennys tuli aina ensimmäisenä vastaan. Tarvittaessa vesiannos puolitettiin tai mentiin siitäkin reilusti alemmas. Linjalaivoja nyt vähemmän käytettiin muuhun kuin asemalta toiselle siirtymiseen tai Ranskan laivaston saarron ylläpitoon Kanaalissa. Fregatille 200 mailia puolipäivästä puolipäivään ei ollut harvinaisuus.

      Lukekaa O'Briania. Mahdollisesti parhaita koskaan kirjoitettuja historiallisia romaaneja. Laivasto piti hänelle jossain vaiheessa päivälliset Greenwichin Painted Hallissa, jossa Nelsonin ruumis lepäsi ennen hautajaisia.

      Poista

Kirjoita nimellä.