Ennustamaton äveriäisyytemme
Sotien jälkeen
oli kansakoulun jatkoluokille järjestetty maaseudulla puutöitä ja kaupungeissa
metallitöitä. Ajatus lienee ollut, että maanviljelijän sopii työstää puuta
luppoaikoinaan ja saada näin aikansa kulumaan hyödyllisesti samalla säästäen
ns. pitkän pennin. Mikäli koneet rikkoutuisivat, mikä oli epätodennäköistä
niittoterien terälappuja lukuun ottamatta, ne oli parasta viedä joka
tapauksessa pajalle korjattavaksi.
Kaupungeissa taas
oli enemmän osattava metallitöitä ja sinnehän ne alan verstaatkin keskittyivät.
Joka tapauksessa kannatti suunnitella myös koulujen opetusohjelma siten, että
se palveli reaalista tilannetta eikä osaltaan ollut kiihdyttämässä maaltapakoa.
Toki asutustilojen tarjoama toimeentulo oli niukanpuoleista, mutta
lisätulojahan löytyi sesonkitöistä, metsästä, uitoista ja sen semmoisista eikä
niille ollut loppua näkyvissä.
Kuinka ollakaan,
ne asutustilat, joita uskolla ja innolla raivattiin, oli parin vuosikymmenen
perästä jätettävä metsittymään. Suomen maatalous ei ollut vain saavuttanut
kaivattua omavaraisuutta, vaan synnyttänyt ylituotannon voivuorineen. Kehitys
oli yllättänyt jokaisen.
Tämä ei ollut
1900-luvun yllätyksistä suurimpia. Vuosisadan alussa ei edes Yhdysvalloissa
osattu kuvitella, että tästä aikakaudesta olisi tuleva kulutuksen vuosisata. Sitä
kehitystä ei edes siellä pyritty edistämään, vaan päinvastoin jarrutettiin.
Turhuutta pidettiin kaikkialla yhä turhuutena eikä luettu siunauksiin.
Ensimmäisen
maailmansodan jälkeen uskottiin, että sotaa edeltäneen elintason uudelleen
saavuttaminen, sikäli kuin se onnistuisi, voisi viedä sukupolvia. Venäjälle
aikaansaadun totaalisen tuhon korjaamista ainakaan sen omin bolsevistisin voimin
ei oikein pidetty edes realistisena.
Toisen
maailmansodan jälkeen tunnelmat olivat samat. Leivän särvin oli niukassa jopa
voittajavaltioihin kuuluneessa Englannissa ja Viisikko-sarjan herkkupornografia
liittyy juuri tähän. Kukapa olisi koskaan uskonut, että jo 1960-luvulla tuusan
nuuskaksi pommitetut (Länsi-)Saksa ja Japani nousisivat raketin lailla uuden
kulutustarviketuotannon johtotähdiksi.
Näin se vain
tapahtui. Myöhästyneiden, tyytymättömien valtioiden aseellinen hyökkäys ”elintilan”
saavuttamiseksi oli ollut pelkkää idiotismia. Alueiden väkivaltainen
haltuunotto ja niiden pitäminen alistettuina ei olisi koskaan tehnyt
mahdolliseksi sellaista elintasoa, joka nyt syntyi näissä henkihieveriin
pieksetyissä maissa, kun ne ottivat lusikan kauniiseen käteen ja kilttien
poikien tapaan vannoivat, ettei koskaan enää.
Jo 1970-luvulla
rikas pohjoinen oli jo sitten yllättäen aivan kukkuramitoin täynnä kaikkea
mahdollista ja mahdotonta kulutustavaraa. Monenmoista uutta ostettavaa
keksittiin ja myytiin kuin myytiinkin miljoonille ihmisille. He eivät koskaan
olleet edes kuvitelleet tarvitsevansa niitä tuotteita, joita nyt löytyi massoittain
valintamyymälöiden kilometrien pituisilta hyllyiltä. Vielä 1960-luvulla
kansalaiskasvatus yritti valistaa nuoria siitä, että petolliset mainosmiehet
yrittävät saada heidät himoitsemaan sitä, mikä on tarpeetonta. Nyt kaikki
tavara sai synninpäästön ja sen hinta lisättiin pyhiin BKT-lukuihin.
Mikä
merkillistä, ei ainoastaan tavaran loputon runsaus, vaan myös sen ikuinen
lisääntyminen oli julistettu luovuttamattomaksi arvoksi ja oikeudeksi. Kun
kansantulon kasvuprosentti –vaikka ei välttämättä aina volyymi- pieneni,
tiesivät kaikki, että oli syytä syvään huoleen. Negatiivinen kasvu, joka ei
missään vaiheessa uhannut viedä käytettävissä olevan tavaran määrää lähellekään
1930-luvun lopun tarumaisia ”hyviä vuosia”, oli kauhea katastrofi.
Niin se olikin.
Hyödykkeiden absoluuttisella määrällä mitaten kansa rypi käsittämättömässä
yltäkylläisyydessä. Siis käsittämättömässä minkä tahansa aiemman aikakauden
mittapuilla mitaten. Suuri osa ihmisistä muutti ruokavalionsakin käsittämään
pelkkiä herkkuja, kaikkein eksoottisimpia myöten. Useimmille sellainen ei
missään suhteessa ollut ongelma. 1900-luvun alussa maan rikkaimmatkin olisivat
hämmästelleet moista ylellisyyttä.
Mutta, kuten
latinistit sanovat raivostuttavaan tyyliinsä: Nihil est ab omni parte beatum. Resursseja oli, mutta ne muuttuivat
onnellisuudeksi yhtä takkuisesti kuin Neuvostoliiton suunnitelmatalouden
tunnusluvut hyvinvoinniksi. Kuten erinäiset tutkimukset osoittivat, onnellisuus
oli kyllä lisääntynyt paljonkin. Siitä huolimatta se ei enää tietyn tason
jälkeen ollut riippuvainen mammonan määrästä ja kieltäytyi lisääntymästä yhtä
jalkaa sen kanssa.
Tavaran määrä ei
taannut sen haltijoille sen syvempää tyydytystä. Työtä säästävät koneet eivät
estäneet työn kehittymistä yhä hiostavammaksi rääkiksi. Turvallisuus lakkasi
lisääntymästä ja alkoikin vähetä niin työelämässä kuin muualla. Työttömien,
pikku korvaukselle sidottujen ja mielekästä elämänsisältöä vailla olevien määrä
sen kuin kasvoi. Perheen perustaminen alkoi tuntua absurdilta uhkapeliltä.
Samaan aikaan kaikki asianomaiset olivat perustaneet suuren osan
äveriäisyydestään tulevaisuuden talouskasvulle ja velkakupla oli pakko pitää
pullollaan tai ainakin yrittää. Eiväthän perusasiat ennen olleet näin vaikeita.
Syitä tyytymättömyyteen
on aina, ihan oikeitakin. Vanhan viisauden mukaan tyytyväisyys on vaatimusten
ja käytettävissä olevien resurssien välinen suhde. Jos vaatimukset olisivat
nolla, mikä on mahdotonta muille kuin fakiireille, olisi tyytyväisyys ääretön.
Joka tapauksessa parhaaseen mahdolliseen suhdelukuun on helpompi päästä jakajaa
pienentämällä kuin jaettavaa lisäämällä. Tähän perustui se tyytyväisyys, jonka
vanhat ihmiset muistelivat olleen mahdollista hyvinkin niukoissa oloissa.
Saattoivat toki muistaa hieman väärinkin.
Literaturnaja gazetan takasivulla oli
joskus 1980-luvulla pilakuva, jossa kaksi karvahattupäistä vatnikia joi olutta pivnoi paviljonin
edessä. Toinen sanoi arvokkaasti: ”Minulla ei ole autoa, datšaa eikä kirjastoa –olen
henkisesti rikas!” Toinen kuunteli arvostavan ihailun ilmein tuota viisautta,
joka tuntui kumpuavan kansojen ikuisesta aarteistosta. Mitäpä sanoikaan
kuningas Salomo turmeluksen lähteistä: nehän olivat ja ovat lihan himo, silmäin
pyyntö ja elämän korskeus. Salomo eli ja vaikutti aikana, jolloin markkinoilla
olevien hyödykkeiden määrä oli nykyiseen verrattuna vielä vähäinen. Pyrkimys
niukkuuden voittamiseen lienee sen sijaan ollut intensiteetiltään jo varsin
korkeaa tasoa.
Moni on jo
unohtanut sen, että Neuvostoliiton kommunistinen puolue XXII
puoluekokouksessaan vuonna 1961 hyväksyi kolmannen puolueohjelmansa, jonka
pääsisältönä oli kommunistisen yhteiskunnan rakentaminen. Kyse oli siis, ei
enemmästä eikä vähemmästä kuin niukkuuden lopullisesta voittamisesta. Niinpä
asia juhlallisesti luvattiin koko maailman silmien edessä ja puolueen koko
arvovallalla: nykyinen sukupolvi oli elävä kommunismissa ja sen aineellinen
perusta olisi pääpiirteissään rakennettu vuoteen 1980 mennessä.
Ihmiset siis
alkaisivat elää sellaisessa yhteiskunnassa, jossa ei tarvittaisi rahaa, vaan
jokainen ottaisi yhteisistä aarteista aina se, mitä tarvitsisi ja jokainen myös
kantaisi oman kortensa kekoon niiden kartuttamiseksi, kykyjensä mukaan, ilman
erityistä palkkaa, kannustimena yleinen rakkaus ihmiskuntaan yleensä ja
kommunistiseen yhteisöön erityisesti. Innostus näyttää olleen melkoinen.
Kului vain pari
vuotta, kun koko suunnitelma romahti, mutta vaakalaudalle asetettu puolueen
arvovalta vain pysyi siellä kuin ihmeen kautta. Tämä on myös yksi niistä
modernin maailman ihmeistä, joiden käsittäminen järjellä on vaikeaa.
Kulutustavaroiden määrä kuitenkin joka tapauksessa kasvoi myös Neuvostoliitossa
ja tuotti sielläkin ennen kokemattoman aineellisen elintason. Se romahti vasta
1980-luvun lopulla. Sitä paitsi totalitaarinen valta onnistui melko hyvin
manipuloimaan ihmisiä onnen tunteisiin ja tyhmentämään sitä myös ilman
varsinaista viihdeteollisuutta. Amerikkalaiset tutkijat huomasivat hämmästyen,
etteivät edes maasta muuttaneet toisinajattelijat erityisemmin moittineet maan
oloja sinänsä, politiikkaa vain.
Tosiaan, kansa
ainakin tutkimusten valossa näytti viihtyvän myös Neuvostoliitossa varsin hyvin
vaikka harvat haluaisivat palata sinne nyt, kun on kokemusta muustakin, siis
aineellisesta yltäkylläisyydestä ja hömppäviihteestä, jollaisia ei kukaan
lännessäkään osannut kuvitella vielä vuonna 1961. Komennon suosion salaisuus
oli alhainen vaatimustaso. Aineellisen rikkauden sijasta tarjottiin henkistä.
Monelle sopiva asenne ja muistot menneisyydestä riittivät pitämään saadun ja
vaaditun elintason osamäärän kohtuullisena.
Loogikko
Aleksandr Zinovjev päätteli aikoinaan, että neuvostojen maa jo toteutti oikeaa
kommunismia: missään ei omien ponnistusten ja niiden vastineeksi saatujen
etujen suhde ollut niin hyvä luin siellä. Zinovjevin teokset naurattivat
kaikkia ja häntä pidettiin yhtenä neuvostovastaisen leirin neroista. Myöhemmin
hän alkoi väittää olleensa koko ajan aivan tosissaan. Mene ja tiedä. Joka tapauksessa
hän teki ainakin yhden tulkintavirheen. Hän nimittäin väitti, että neuvostoyhteiskunta
on luonteeltaan erittäin vakaa, koska se perustuu ihmisten syvimpiin, varsin
raadollisiin vaistoihin. Sen takia hän arveli nousemisen pois tuosta tilasta
olevan hyvin vaikeaa.
Luulen, että tuo
prosessi on nykyään aika pitkälti jo toteutunut. Akateemikko Igor Šafarevitš
kirjoitti aikoinaan merkittävän esseen ”Kaksi tietä samaan kuiluun”, jossa hän
arvioi kommunismin ja kapitalismin palvelevan perimmältään samaa mammonan
epäjumalaa, vaikka erilaisin menoin ja opinkappalein. Nyt nekin alkavat kovasti
muistuttaa toisiaan. Molemmilla on, vaikka asia yritetään kiistää, tarjolla
pelkkää mammonaa ja aina sitä on liian vähän.
Historiallisesti,varsinkin taloushistorian näkökulmasta olemme siirtymässä uuteen aikakauteen.Monetaristisen yhteiskunnallisen pakkopaidan vuoksi suhteemme aineeseen ja varsinkin omistamiseen on muuttumassa. Otan kuvaavan esimerkin vaikkapa maataloudesta, koska tarjontapuolen taloustieteen ansiosta maatilat,jotka ovat pakkomielteisesti pyrkineet haalimaan omistukseensa tuotantoresursseja eli vaikkapa peltoa ovat ajautumassa vaikeampaan taloudelliseen tilanteeseen kuin ne tilat jotka tyytyvät vuokraamaan sitä. Tilanne on muuttunut omistamiselle vaikeammaksi osin siksi, kun yleisen talousopin mukaisesti inflaatio pidetään matalana.Inflaation eräs ominaisuus on sen humaani piirre antaa osin anteeksi epäonnen tai sääriskin aiheuttamat epäonnistuneet velkainvestoinnit.Torpparin asema puolestaan on suhteessa parantunut harjoitetun rahapolitikan vuoksi. Mielenkiintoinen ilmiö on seurata Baijeriläis lähtöisen Steffan Durrin seikkailua etelävenäläisellä maaseudulla, hänen maatalousyrityksensä kasvaa siellä 25 prosentin vuosivauhdilla, on tällähetkellä euroopan suurin maidontuottaja, joka on nykyisten pakotteiden aikana onnistunut entisestään kasvattamaan bisnestään. Mielenkiintoseksi asian tekee ,että hän tekee tulosta vuokraamalla viljelysmaat valtiolta,sekä hyötyy myös korkeasta inflaatiosta investoitiensa maksamisessa. Saasnähdä kuinka äijän käy.
VastaaPoistaUnessa Timo Soini konttasi Senaatintorillaa turbaani päässä. Kysyin mitä ihmettä? Hän vastasi kiertäneensä toria puolisen tuntia epätietoisena ennen kuin soitti porttikäytävästä asiantuntijalle joka neuvoi ryhtymään imaamiksi.
VastaaPoistaPäästäkseni kommentissa itse asiaan, aikakauden vaihtuminen on myös pyöräyttänyt meidän sukupolvemme aikana suhtautumisen materiaalin omistamiseen päälaeleen. Alkaa olla oikeastaan köyhyydenmerkki se,kun jollakin huushollit alkaa olla täynnä kaikenmaailman härpäkkeitä,merkki ainoastaan siitä että vaivalla hankittu raha ja varallisuus makaa käyttämättömänä jossain komerossa, usein arvonsa menettäneenä. Uuden sukupolven luomat innovaatiot, kuten joukkorahoitus sekä jakamistalous ovat uuden fiksun nuoren sukupolven vastaus meidän vanhemman polven aiheuttamaan ogelmaan. Saksassa on tutkittu eri polittisten ryhmittymien kannattajoiden varallisuuksia ja yllättäen havaittu,että vihreiden kannattajat ovat vaurastuvia, luulen selityksen löytyvän heidän pitkäaikaisesta taipumuksesta vältää kulutuksellista statuskilpailua, sekä muuta väestöä paremmasta koulutuksesta.
VastaaPoistaLänsi-Saksan, Japanin ja Suomen nousu sodan jälkeen kulutustavarasektorilla oli tosiaan nopeaa, mutta minkähän verran asiaan oli osuutta sillä, että kaikkien näiden maiden kohdalla oli sotilaallinen varustautuminen lähes kokonaan kielletty.
VastaaPoistaVarsovan Liiton puolelle jääneitä akselivaltoja ei tällainen vapautus tainnut koskea.
Kun sitten Koiviston aikaan Pariisin rauhansopimuksen sotilaalliset artiklat katsottiin merkityksettomisksi eikä YYA:llekaan löytynyt enää allekirjoittajaa, alkoi maahan virrata (tai lennellä) Hornetteja ja panssareita, ohjuksia sekä muuta asiaan kuluvaa.
Suomi oli aikasemminkin hyötynyt pahan pojan roolista, jolle ei pyssyjä parannut antaa. Venäjän vallan aikaan Suomen kaarti lakkautettiin uhkana keskusvallalle, mutta silloin kyllä yhteinen vastuu piti hoitaa rahalla.
Väite "...aseellinen hyökkäys ”elintilan” saavuttamiseksi oli ollut pelkkää idiotismia. Alueiden väkivaltainen haltuunotto ja niiden pitäminen alistettuina ei olisi koskaan tehnyt mahdolliseksi sellaista elintasoa..." ei pidä paikkaansa. Paras esimerkki väitettä vastaan on USA. Kyseisen valtion nykyvahvuus perustuu juuri siihen, ettö se otti suuren alueen haltuun väkivalloin. Alistettuna sen ei ole tarvinnut aluetta pitää, koska kaikki kieroonkatsojat tapettiin saman tien. Ei ollut sattumaa, että muuan A. H. kehui jenkkien intiaanipolitiikkaa pöytäpuheissaan...
VastaaPoistaTrilisser