Uusi
paradigma?
Kun asiasta
näyttää jääneen epäselvyyttä, täytyy tässä vielä todeta, etten usko Osmo
Jussilan missään vaiheessa väärentäneen historiaa.
Paradigma ei
tarkoita välinettä, jonka mukaan väännetään kaikki tutkimustulokset väkisin
tiettyyn suuntaan. Se tarkoittaa sitä yleiskuvaa, joka parhaiten sopii saatujen
tutkimustulosten kokonaisuutta kuvaamaan, vaikka yleensä kaikessa tutkimuksessa
on mukana myös päälinjasta poikkeavia tuloksia.
Esimerkiksi
maakeskeisen maailmankuvan muuttaminen aurinkokeskeiseksi yksinkertaisti olennaisesti
asioiden ymmärtämiseksi vaadittuja laskutoimituksia. On kuitenkin huomautettu,
ettei maakeskeinen maailmankuva sinänsä ole väärä.
Voidaan asiat
niinkin ajatella, mutta silloin vaaditaan aivan valtavasti lisää laskutoimituksia.
Oma asemamme maailmassa tuppaa myös paisumaan. Onko tämä kohtuullista vai ei,
on kysymys, joka vaatii vastausta. Mitä meille kuuluvat vieraiden galaksien
asiat?
No,
tietokoneillehan asioiden monimutkaisuus ei liene ongelma, joten kai voimme
odottaa uutta maakeskeisyyttäkin. Onhan merkkejä palaamisesta uuteen
keskiaikaan jo paljon muitakin. Noita litteän maan puolustajiakin jo on,
liittyneekö jopa samaan asiaan.
Relevantit
asiakirjat ja niiden yhteydet tuntevilla tutkijoilla oli aikoinaan paradigma,
jota voimme nimittää kansalliseksi ja sen mukaan siis Suomi oli valtio, joka oli
tehnyt molempia osapuolia sitovan sopimuksen Venäjän keisarin kanssa Porvoon
valtiopäivillä vuonna 1809.
Sen jälkeen on
vallalle päässyt paradigma, joka kiistää asian olennaisilta osin. Sitä ovat ensimmäisinä
kannattaneet autonomian ajan Suomi-syöjät, mutta sittemmin sen ovat hyväksyneet
myös professori Osmo Jussila ja hänen jäljessään monet muut asiantuntijat. Se
on nykyään yleisesti hyväksytty lähtökohta.
Tämä ei merkitse
yksimielisyyttä, saati sitä, että kaikki materiaali todistaisikin uuden
tulkinnan puolesta ja sen entisen näkemyksen kannattaminen olisi historian väärennöstä.
Asioiden vain on katsottu parhaiten tulevan ymmärretyksi tietyn yleisen
oletuksen avulla.
Kuitenkin
erimielisyydet etenkin johtopäätöksissä koskevat monessa asiassa kansakunnan
historian kannalta olennaisia asioita. Jussilan kannattamaa paradigmaa on Aki Rasiaisenkin
edustaman turkulaisen koulununnan (Timo Soikkanen ym.) taholta kutsuttu
hallintoparadigmaksi, jonka vaihtoehtona on säätyparadigma.(Timo Soikkanen
(toim.): Taistelu autonomiasta. Perustuslait vai itsevaltius?
Kleio-sarja. Edita 2009).
Edellisessä paradigmassa
keskitytään itsevaltaa edustaneiden byrokraattien näkökulmaan ja jälkimmäisessä
Suomen säätyjen näkökulmaan.
Jälkimmäinen on
luonteeltaan kansallinen ja kysyä tieyenkin sopii, että elleivät suomalaiset itse
sitä edusta, kukapa sen tekisi heidän puolestaan?
Täytyy todeta, että
tämän aihepiirin tuntijoita maassamme on paljon ja etten itse tuohon ryhmään
kuulu. Molempia paradigmoja käyttäen on mahdollista kirjoittaa maamme historia
ja päästä yleisesti ottaen samoihin tuloksiin kussakin erityiskysymyksessä.
Vain kysymys juridisesta oikeassa olosta, joka itse asiassa on kovin
akateeminen, saa erilaisen vastauksen.
Elämähän
kuitenkin joudutaan elämään täällä maan päällä, eikä missään ideoiden
aineettomassa maailmassa. Ideat palvelevat sitä eri tavoin ja niillä voidaan
tukea erilaisia pyrkimyksiä.
Juridisia ongelmia
ei tietenkään ole lupa sinänsä ylenkatsoa. Stalin nimitti kerran arkistorotiksi
sellaisia historioitsijoita, jotka ”pelkkien paperisten dokumenttien nojalla”
tekivät johtopäätöksiä kommunistisen puolueen historiasta. Eihän sellisilla
ollut mitään merkitystä puolueen yleislinjaan verrattuna. Sen taas hallitsi
suvereenisti Stalin ja saman tien historiankin.
Paradigmat kyllä
värittävät yleiskuvaa aihepiiristään. Ennen Jussilan (ja myös Korhosen,
Tommolan ja Klingen) tulkintoja suomalaisten historioitsijoiden näkemys oli lähtökohtaisesti
kansallinen. Historia oli kansakuntamme historiaa.
Toisen
maailmansodan jälkeen kansallinen näkökulma sai ikävän kaiun ja siitä
uumoiltiin automaattisesti seuraavan vääristymää ja turhia kansainvälisiä
ristiriitoja. Uudella paradigmalla oli tilausta.
Uuden aikakauden
vaihtuminen näyttää nyt olevan taas tosiasia. Mullistus näyttää olevan niin
suuri ja erityisesti asia koskee idänsuhteitamme, että olisi ihme, ellei
kansallinen (tai sääty-) paradigma nyt saisi osakseen entistä enemmän ymmärrystä.
Asiaa ei voida
ratkaista pelkästään Rasilaisen kirjan perusteella eikä sen näkökulma itse asiassa
ole edes uusi, vaan on useammankin tutkijan toimesta nimenomaisesti esitetty jo
viimeistään vuoden 2009 turkulaisessa julkaisussa.
Vallitsevan ja
erityisesti Jussilan kehittämän paradigman takanakaan eivät ole vain hänen omat
tutkimuksensa, vaan sen ovat jakaneet monet noita asioita tarkoin tutkineet historioitsijat.
Meillähän on ollut muun muassa niin sanottu hallintohistoriaprojekti, jossa
1800-luvun lähteitä on laajasti käytetty.
Rasilainen on
kirjassaan yliopistolaitosta kohtaan varsin katkera ja syyttää sitä sensuurista
ja määräilystä, joka toteutuu tiettyjen tutkimusaiheiden sallimisessa ja
toisten hylkäämisessä sekä myös niin sanotussa vertaisarviointijärjestelmässä,
joka itse asiassa on ennakkosensuuria.
Rasilaisen
valitukset eivät tässä suhteessa ole perusteettomia. Vertausarvioinnissa esiintyy
ainakin jossakin määrin mielivaltaa ja tutkimusten suuntaaminen ja etenkin rahoitus
ovat asioita, joita ei voi pitää puolueettomasti ja avoimesti hoidettuina.
Mutta
ihmiskuntahan on tunnetusti vajavainen monessa suhteessa. Toki yhteinen tehtävämme
on yrittää taistella sitä vastaan ja saada aikaan jonkinlaista kalua siitä
raaka-aineesta, jota Sir Isaiah Berlin on kutsunut nimellä ”the crooked timber
of humanity”.
TV: ”Se [paradigma] tarkoittaa sitä yleiskuvaa, joka parhaiten sopii saatujen tutkimustulosten kokonaisuutta kuvaamaan … Esimerkiksi maakeskeisen maailmankuvan muuttaminen aurinkokeskeiseksi yksinkertaisti olennaisesti asioiden ymmärtämiseksi vaadittuja laskutoimituksia …”.
VastaaPoistaNäinhän se on. Mutta kuten tähtitieteeseen, niin politiikkaan kuin yhteiskuntaankin kuuluu jokin näkökanta, jonka vaikutus on kiistaton.
Esimerkiksi Vihavaisen mainitsema aurinkokeskeinen maailmankuva on täysin sopimaton vastaamaan siihen kysymykseen, millaisina me ”maalaiset” näemme taivaalla liikkuvien planeettojen radat. Meidän kannaltammehan planeetat näyttävät väliin pysähtyvän ja jopa liikkuvan taaksepäin. Näkökulman valitseminen ja yleiset päämäärät ratkaisevat siis meidän ”maailmankuvamme”.
Ja näinhän se on yhteiskunnassamme ja politiikassammekin. Jos nyt pysymme varovaisesti erossa kansainvälisestä politiikasta, näemme tämän ilmiön Suomessakin myös niillä tutkimusaloilla, joihin liittyy voimakkaita taloudellisia intressejä.
Tupakkateollisuus oli yksi, mutta Suomessa sitä esiintyy etenkin niillä aloilla, joissa taloudelliset edut törmäävät luonnonsuojelullisiin tavoitteisiin. Silloin ei voida juurikaan puhua puolueettomasta ja vapaasta tutkimuksesta, vaan tulokset ovat usein ”sopivia”.
Euroopan ja Yhdysvaltojen voimakkaasti eriävät näkökannat ja ”tosiasiat” kertovat juuri erilaisista intresseistä, eivät ”totuuksista”, vaikkakin rahvaalle tällaista on kerrottava.
”Muuttuuko historia?”
VastaaPoistaKuten tunnettua, Moskova julisti, että Venäjä on erikoinen sivilisaatio ja Putin lisäsi siihen vielä sen, että venäläisetkin ovat erikoisia ihmisiä. Tämä paljastui silloin, kun Venäjä/Putin potkittiin pois G-8:sta. Itseasiassa Putin tulikin G-8:aan vain rellestämään. Putin vaati G-7:ltä kilttiyttä: ”Älkää sitten kiinnittäkö huomiota siihen, mitä tulee tapahtumaan entisen Neuvostoliiton alueella”, koska luhistunut Neukku piti palauttaa henkiin hinnalla millä hyvänsä, vaikka kovalla verellä. Siinä onkin Ryssäputinien haave, joka pitää toteuttaa vaikka kovalla verellä.
Venäjän historia ei muutu, koska ”ryssäputinien haave” oli olemassa jo vuosisatoja sitten. Runoilijanero Aleksandr Sergejevitsh Pushkin paljasti sen runossaan kultaisesta kalasta ja kalastajasta: Venäjä halusi omistaa/hallita koko maailman hinnalla millä hyvänsä.
”Muuttuuko historia?”
PoistaMiten Venäjä muuttaa historiaa.
Vuonna 1824 luodun dekabristi Pavel Pestelin poliittisen ohjelman ”Russkaja pravda” (Venäläinen laki) 16. pykälä on otsikoitu näin: ”Vse plemena dolzhny slity byt´ v odin narod” (Kaikki heimot täytyy sulauttaa yhdeksi kansaksi). Pykälän sisältö jatkuu näin: ”…pri vseh meroprijatijah Vremennogo Verhovnogo pravlenija v otnoshenii k razlitshnym narodam i plemenam, Rossiju naseljajushtshih, besprestanno dolzhno nepremennuju tsel´ imet´ v vidu, tshtoby sostavit´ iz nih vseh tol´ko odin narod i vse razlitshnye ottenki v odnu obshtshuju massu slit´ tak, tshoby obitateli tselogo prostranstva rossijskago gosudarstva vse byli russkie”. (Venäjää asuttavien kansoihin ja heimoihin kohdistuvien Väliaikaisen Korkeimman hallinnon toimenpiteiden ehdottomana ja keskeytymättömänä päämääränä tulee olla yhden kansan muodostaminen ja kaikkien erojen sulauttaminen yhteiseksi massaksi niin, että koko Venäjän valtion alueella kaikki asukkaat olisivat venäläisiä.) Pestel’ P.I. Russkaia Pravda. Nakaz Vremennomu Verhovnomu Pravleniiu (Venäläinen laki. Evästys Väliaikaiselle Korkeimmalle Hallinnolle). Knigoizdatel’stvo “ORION”, S.-Peterburg, 1906, ss. 55-56.
Kirjeessään Ludwig Kugelmanille 12.10.1868 Karl Marx kirjoitti:
”It is an irony of fate, that the Russians.., have always been my ”patrons”. In 1843-1844 in Paris, the Russian aristocrats there have waited on me hand and foot… They always yearn for the most extreme the West has to offer.” (”Marx to Kugelman”. Karl Marx, Collected Works, London, Vol. 43, pp. 130-131.)
«По какой-то иронии судьбы именно русские, на которых я в течении 25 лет неустанно нападаю не только в немецкой, но и францусской, а также английской прессе, всегда были моими «доброжелателями». В 1843-44 гг., в Париже, русские аристократы носили меня на руках…».
(Д. Рязанов. Карл Маркс и русские люди сороковых годов. Москва, 1919, С. 4.; К. Маркс, Ф. Энгельс. Сочинения, Том 32, Москва, 1964, С. 472.)
Vuonna 1848 ilmestyi Kommunistisen puolueen manifesti Karl Marxin ja Friedrich Engelsin nimellä, mutta Engels ilmoitti, että hänellä ie ollut osaa eikä arpaa Manifestin luomiseen. Lukekaatte siitä Engelsin kaikki Manifestin esipuheet.
Voidaan väittää, että Kommunistisen puolueen manifesti oli Marxin ja venäläisen vallankumouksellisen aristokratian yhteinen luomus. Siis: eläköön proletaarinen maailmanvallankumous!
Tuskinpa se oli sattuma, että vuonna 1918 Lenin perusti Moskovaan Kommunistisen Internationaalen toteuttamaan proletaarista maailmanvallankumousta, Moskovan kustantamana.
"Toisen maailmansodan jälkeen kansallinen näkökulma sai ikävän kaiun -- Uudella paradigmalla oli tilausta.
VastaaPoistaUuden aikakauden vaihtuminen näyttää nyt olevan taas tosiasia."
Historia on harmillisen usein voittajan historiaa. Voittaja vaihtuu aikakauden mukaan. Onko meillä sitten vaikeaa löytää synteesiä?
En ainakaan itse hetkeäkään ajatellut, että blogisti olisi aihepiiriä käsitellessään puhunut väärentämisestä. Pikemminkin näen paljon merkkejä pyrkimisestä synteesiin.
On tosi surullista ja huolestuttavaa, jos Suomen yliopistomaailmassa todella esiintyy Rasilaisen mainitsemaa ennakkosensuuria. Sitä on hiukan vaikea jopa uskoa. Pelkäävätkö proffat, että nousukkaat asettavat heidän vuosia opettamansa asiat ja myymänsä kirjat kyseenalaisiksi? Miksi pelkäisivät; eikö pelko kertoisi siitä, että heidän päässään heidän paradigmansa jo horjuvat?
No ei nyt sentään yleistetä, mutta Rasilainen kertoo parikin kertaa törmänneensä sensuuriin. Onhan sitä maailmassa sitäkin. Moni ei yksinkertaisesti ymmärrä, että toiset voisivat päästä erilaisiin tuloksiin ihan nuhteettomilla metodeilla.
Poista