perjantai 20. joulukuuta 2024

Taika ja lumous

 

Taika ja sen merkitykset

 

Max Weber kuuluu sosiologian suuriin klassikoihin ja häntä on pidetty Marxin veroisena ja myös tämän kohtuuttomien liioittelujen vastapainona. Molempien ajattelussa on spekulatiivistakin ainesta, jolla ei välttämättä ole ainakaan mainittavaa arvoa, mutta on myös pysyvästi kiinnostavia, teräviä havaintoja ihmisen ja ihmisyhteisöjen kehityksestä.

Weberiltä on peräisin myös käsite ”Entzauberung der Welt” -maailman demystifiointi. Primitiiviset yhteisöt kuvittelivat kaikissa olioissa olevan jonkinlaista henkeä, ”manaa”, joka saattoi käyttäytyä arvaamattomasti ja olla ystävällinen tai vihamielinen. Yleensä se halusi lahjuksia ja lepytyksiä.

Zauber -taika ympäröi luonnonkansojen elämää ja ajattelua kehdosta hautaan. Maailmansalaisuuden -Welträtsel-  tunsivat vain salaisuuksiin vihityt poppamiehet, jotka pääsivät henkien kanssa yhteyteen tiettyjen salaismenojen kautta.

 Sitä tietoa ei voinut välittää henkilöltä toiselle. Heidän toimintaansa ja heidän määräämiinsä rituaaleihin oli turvauduttava, kun luonto kuritti yhteisöä ja kun haluttiin vakuutusta siitä, ettei niin kävisi.

Toki tiedän, että nykyajan edistyksellisimmän väen mielestä ei mitään primitiivisiä kansoja tai kulttuureita ole koskaan ollutkaan ja että luonnon kanssa sopusoinnussa elävät jalot villit elivät paratiisimaisissa oloissa siihen saakka, kun lihaa syövä valkoinen heteromies saapui.

Mutta jätän nyt tämän puolen asiasta käsittelemättä. Itse tuo taian -Zauber-  häviäminen on kiinnostava ja merkittävä asia. Taian vallassa oleva maailma oli turvallinen vain sille, joka hallitsi tietyt rituaalit ja suoritti ne. Käytännössä hän varmasti sai huomata, ettei sekään riittänyt.

Moderni käsitys kausaalisuudesta ja kriittinen ymmärrys asioiden olemuksesta puuttui primitiivisessä yhteisössä.

Oli suuri vallankumous ajattelussa, kun opittiin ymmärtämään, että asiat noudattavat tiettyjä lainomaisuuksia ja että esimerkiksi aineella on tiettyjä perusrakenteita, joiden tunteminen mahdollistaa jopa niiden hajottamisen alkutekijöihinsä ja uusien aineiden -yhdisteiden- valmistamisen eli siis luomisen.

Kemia oli selvimpiä todistuksia siitä, että ihminen oli ottanut sen paikan, joka aikoinaan kuului erilaisille hengille ja jumaluuksille. Nyt ihminen itse ja nimenomaan valkoinen mies oli ottanut luojan ja kaiken ymmärtäjän paikan.

Jo antiikin aikana Lucretius oli runoillut:” Felix, qui potuit/rerum cognoscere causas” -onnellinen on se, joka on oppinut ymmärtämään asioiden syyt. Nyt ei tarvinnut enää pohtia sitä, mitä tarkoitusta varten ja milloin minkin olion henki teki, mitä se teki.

Luonnon käyttäytyminen osoittautui noudattavan tiettyjä ankaria säännönmukaisuuksia, joista ei ollut poikkeuksia. Se oli lakiensa vanki eikä sillä ollut mitään salaisuuksia. Viimeisetkin kiristettiin siltä erilaisilla kokeilla.

Modernin ihmisen suhteen ympäristöönsä ymmärrettiin näin muuttuvan rationaaliseksi ja pohjautuvan luonnonlakien tuntemukseen. Kun tiedettiin, mikä oli minkin seurausta, lakattiin ihmettelemästä myös sitä, että sekä tarkkailija että kohde ylipäätään olivat olemassa.

Ihme alettiin käsittää asiaksi, joka olisi rikkonut luonnonlakeja, eikä se taas ollut mahdollista. Ihmeestä ja olemattomasta tai valheesta tuli synonyymejä.

Tämä oli tärkeä seuraus universaalisen kausaalisuuden olettamisesta, vaikka se itse asiassa kuului aivan toiseen kategoriaan. Wittgenstein ei sattumalta sanonut: ”Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern dass sie ist”. -Ihmeellistä ei ole se, millainen maailma on, vaan se, että se on olemassa.

Tässä oli jo pitkä harppaus kohti maailman taianomaisuuden palauttamista Wiederverzauberung der Welt.

Käytännössä sellainen on kuitenkin jäänyt harvojen ja valittujen filosofien ja toisaalta erilaisten hörhöjen harrastukseksi.

Jälkimmäisethän ne nykyään hallitsevat ja ”tieteellisyys” merkitsee heille vain sellaisia metodeja, joiden avulla voi ajaa omaa asiaansa.

Uustaikauskoisuus kukoistaa näissä piireissä ja sen kannattajat ovat halunneet mitätöidä myös luonnontieteen perusteet ja johtopäätökset ja palata esitieteelliseen mumbojumboon. Esimerkkejä ei taritse kauankaan etsiä (vrt. Vihavainen: Haun noituus tulokset).

Se on nykyajan mystiikkaa sanan kehnoimmassa merkityksessä ja paluuta keskiaikaan tai kauemmas.

Ajattelun mystistä puolta ei rationaalisuus kuitenkaan sellaisenaan korvaa tai kumoa. Vaikka pysyisimme tiukasti niin sanotun normaalijärjen piirissä emmekä epäilisi luonnontieteen saavutuksia, voisimme jättää ajattelussamme Wittgensteinin tapaan tilaa mystiikan perustavimmille kysymyksille. Eivät rationaalisuus ja mystiikka seinänsä vielä sulje pois toisiaan.

Toisaalta, uskoessamme sokeasti omaan rationaalisuuteemme saatamme kovin helposti joutua typeryyksiin ja tolkuttomuuksiin, mikäli alamme pitää sovinnaisia yleiskäsitteitämme yksinkertaisesti totuutena, joiden totuusarvo on aritmetiikan yhtälöiden tasoa eli siis itse asiassa loputtomien tautologioiden tapaan ikuista totuutta.

Moderni ihminen on koulutettu matemaattiseen ajatteluun ja soveltaa sitä luonnostaan kaikkialle. Sen pätevyysalue on kuitenkin varsin rajallinen.

Seppo Oikkonen on tällä palstalla yhä uudelleen viitannut siihen, miten modernilla ihmisellä on taipumus ajatella yleiskäsitteillä ja tehdä niiden perusteella johtopäätöksiä konkreettisesta todellisuudesta, ikään kuin nuo ideamme olisivat jotakin todellista.

 Itse asiassahan tieteellinen ajattelu edellyttää, että toimitaan aivan päinvastoin.

Yleiskäsitteiden pitäminen todellisena on yhtä kuin keskiaikainen käsiterealismi. Toki vastaava ilmiö oli olemassa myös antiikissa, puhuttihan ideoiden suhde todellisuuteen filosofeja kovin paljon jo silloinkin.

Mutta nyt ei kysymys ole filosofeista, vaan arkiajattelusta, jossa rationaalisuudellaan ja järkevyydellään pöyhkeilevät ihmiset ”noituvat ymmärrystään” yleiskösitteiden avulla koskemaan asioita, joista he evät itse asiassa tiedä yhtään mitään ja joiden suhteen nuo yleiskäsitteet saattavat olla vain hyvin rajoitetussa määrin tai ei lainkaan relevantteja.

Oikkonen näyttää perehtyneen tähän asiaan enemmänkin, nimenomaan Émile Durkheimin ajattelun kautta. Itse en ole, mutta itse perusidea näyttää varsin vakuuttavalta ilman erityistä todistelua. Sen merkityksen voi havaita empiirisesti ympärillään joka päivä.

Tästä tietenkin varmaan kannattaisi jatkaa konkreettisiin esimerkkeihin, mutta näin joulun taian alkaessa vaikuttaa, voi ehkä tältä osin lopettaa toivotukseen: Joulun taikaa kaikille!

Tämä koskee sitten tosiaan myös niitä aikamme roope-setiä, jotka tarinan mukaan kielsivät koko joulun olemassaolon. On se kuitenkin olemassa, todellisena, kollektiiisena ilmiönä. Tutkikoot sitä sosiologit edustavan otannan avulla, kuten vakavassa sosiologisessa tutkimuksessa on tapana.

16 kommenttia:

  1. Hieno teksti. Ja ajatuksia herättävä.
    Monasti on tuo kehityksen kehittyminen mieltä vaivannut.
    Tavallaan ihminen on aina ollut ihminen, mutta sosiaalinen konteksti on luonut perusteet mm. tieteen kehitykselle. Puite antaa mahdollisuuden ja tarve määrää suunnan.
    Joskaan mikään ei ole vielä valmista.
    Itseäni ehkä pysäyttävin kokemus oli Herkulaneumin seinäkirjoitus: "Etsimääsi elämää et koskaan löydä, sillä jumalat, luodessaan ihmisen, antoivat hänelle kuoleman, elämän he pitivät itsellään. Niinpä myös rakkauden intohimo usein hiipuu kuin vieno tuuli" (vapaa käännös latinasta). Olisi Einokin ollut kateellinen...
    Vuonna nolla, oli inhimillinen tarvemaailma sama kuin nykyisinkin.
    Onhan myös raamatussa runollista neroutta paikoittain.
    Toki. Elämä ilman mysteerejä olisi tylsää.

    VastaaPoista
  2. Kiitos taas mielenkiintoisesta luettavasta, ja hyvää joulua!

    VastaaPoista
  3. Esimerkki oudoista viittaussuhteista todellisuuteen: jokainen joka on seurannut mediaa viime päivinä ja parina viime viikkona ei ole voinut olla huomaamata meikäläisen median outoa (yli)uutisointia/tai uutisointia ylipäätään amerikkalaisen vakuutusjohtajan murhasta.
    Miksi siitä uutisoidaan meillä mitään?

    Amerikassa murhataan ihmisiä päivittäin useita.
    Mikä tässä vakuuutusjohtajan murhassa tekee siitä jopa YLE-uutisten aiheen.
    Onko tämä jo kollektiivista psykopatologiaa, kollektiivista ripustautumista uuteen isäntään ja sen sisäisiin aiheisiin ?

    Niinkinkö jo että kotimaiden media kopioi ilman omia aivoja jenkkiuutisten ja uutishuoneiden aiheita ja kuvittelee että ne ovat välttämätöntä todellisuutta meillekin?
    Onko tämä läpiamerikkalaistumisemme eräs pakkorefleksi?
    YLE ja MTV haluaa olla uusi CNN?
    Samaistummeko me USA:han jo niin voimakkaasti että alamme pitää sikäläistä paikallisuutta omanamme?
    Vrt. se kuinka media-aika omista kotimaisista pres.vaaleistamme on alittanut selvästi USA:n pres.vaalien saaman media-ajan jo pitkään?

    Juuri kausaalisuus on kadoksissa. Jenkkien paikallisuus ei ole meidän paikallisuuttamme, eikä pidä ollakaan, vaikka globaalisti olemmekin samalla puolella muissa asioissa.

    kr

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ano 20.12.2024 klo 19.38:
      > ”Mikä tässä vakuutusjohtajan murhassa tekee siitä jopa YLE-uutisten aiheen.”

      Hyvä, periaatteellinen kysymys. Harmi vain, ettei tällä palstalla siitä innostuta keskustelemaan.

      Poista
    2. ”Mikä tässä vakuutusjohtajan murhassa tekee siitä jopa YLE-uutisten aiheen.”

      Amerikan asioiden apinoinnin lisäksi asiassa kiehtoo se, että oliko murha oikeutettu - vai oliko murhaaja suorastaan pakotettu tuohon tekoon, koska "rakenteellinen väkivalta".

      Ja sama Yle sitten valittelee vastakkainasettelua ja polarisaatiota, juu.

      Poista
    3. Ajan henki on vain sellainen että yhdistelmä USA-kriittisyys mutta samalla Putinin sotahallinnon vastaisuus, ei ole oikein toivelistalla Suomessa nyt.
      Niin kuin normaali suurvaltakriitiikki olisi kuin maanpetos tässä tilanteessa.
      Minusta on ihan tervettä jos ei haluta meidän amerikkalaistuvan tästä vielä yhtään lisää.
      Mielelläni kuitenkin katson mitä Trumpin hallinnolle on annettavaa.
      kr


      Poista
    4. Täsmennän vielä että itselläni ei ole sinänsä mitään USA:ta vastaan. Olen ihan samalla tavalla monien parhaiden amerikkalaisten kulttuurituotteiden lumoissa ollut kuten monet muutkin.
      Saavat elää miten haluavat, mutta heidän sisäistä elämäänsä, puhumattakaan sisäpolitiikkaansa ei pitäisi enää yhtään piirua tuoda meille lisää ja alkaa pitää sitä uutena omakuvanamme.
      Meistähän piti tulla nyt, viimeinkin, eurooppalaisia eikä jenkkiläisiä. Niin minä olen sen käsittänyt.

      Jokaisen suurvallan suhteen pitäisi olla aina hieman varuillaan vaikka nyt onkin menty USA:n kanssa kihloihin.

      kr

      Poista
  4. ”Sormi, joka osoittaa kuuta, ei ole kuu.”

    Teoriassa helppoa, mutta nimilaput peittävät pian kaiken alleen.

    Noh, Hyvää Joulua kuitenkin kaikille.

    VastaaPoista
  5. Meilahden sairaalassa on jo noin vuosi sitten tehty Suomen ensimmäinen kädensiirto eikä vasta nyt.

    Nimittäin demarin käsi siirrettiin takaisin omaan taskuunsa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minun tietojeni mukaan demariin lisättiin kolmas käsi , jotta varallisuuden uusjako olisi entistäkin tehokkaampaa.

      Poista
    2. Jos vähempiosaisille lähimmäisille - kokeeko oikeistolainen köyhät edes ihmisinä - halutaan taata edes jonkinlainen ihmisarvoinen elämä, jostain ne rahat täytyy hankkia. Sitä ennen sanoa, ettei niillä, jotka ne rahat tienaavat, olisi oikeus suurempaan osuuteen.

      Poista
    3. Fakta virhe, jos taskussasi on vieras käsi, niin se on kokoomuslaisen ja toisessa taskussasi on sen kokoomuslaisen leijonaveljen käsi.
      Samalla sinua hämärään puhumalla tunnin junasta tms. "hienosta", johon sinulla ei ole varaa ja jonka liput sinä maksat noille kokoomuslaisille.

      Voitot yksityisiä, tappiot yhteisiä on jo keskiajan italialilainen ritariperinne.

      Poista
  6. Hieno, ajatuksia herättävä kirjoitus, jossa oli vähintään kaksi kärkeä: tieteen hylkäävä uustaikausko ja käsiterealismi sekä scientismi, joka korottaa tieteen kaiken tiedon perustaksi unohtaen tieteen rajallisuuden.

    Hyvää Joulua blogistille ja kanssakommentoijille!

    Jonkun jouluruokakirjoituksen kun vielä saisi...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Erittäin hyvä kiteytys: "...tieteen hylkäävä uustaikausko ja käsiterealismi sekä scientismi, joka korottaa tieteen kaiken tiedon perustaksi unohtaen tieteen rajallisuuden."
      Järkilinja menee noiden välissä, tietenkin tieteeseen enemmin kallellaan, mutta harva sillä pysyy.

      Ääriajattelu muuten, jota kuitenkin pidettiin kaikkena muuna kuin äärijatteluna, kukki molemmissa laidoissaan Suomessa mm. korona-aikana kun kansalaishokemaksi tuli vakuuttaa omaa täyttä ja kyseenalaistamatonta "uskoa" "viranomaisiin" ja "tieteeseen."
      Itse otin tietenkin kaikki tarjotut kolme rokotusta, en tarkoitakaan sitä, luotan lääketieteeseen, vaan sitä kuinka kollektiivisesti lojaalia kansalaiskuntoaan lapsenuskoisesti me suomalaiset vakuuttelimme itsellemme ja toisillemme ja taputusta olallemme odottaen: sinäkin siis olet hyvä kansalainen, jatka samaan malliin.

      Tässä ajassa nyt on toisenlaiset kansalaiskuntovakuuttelut toisessa asiassa, olen ne jo toistanut liiankin monta kertaa (Saarikivi sanoin ne paremmin tänään hesarissa) ja toivotankin vain hyvää syntymäjuhlaa!


      kr

      Poista
    2. > … Itse otin tietenkin kaikki tarjotut kolme rokotusta, en tarkoitakaan sitä, luotan lääketieteeseen…

      Sinulla oli tuossa aika pitkä virke!

      Mutta jos luotamme lääketieteeseen, niin onhan meillä siinä jo hyvä alku. Mihin muihin neuvoihin meidän kannattaisi luottaa? Saattavathan tieteen neuvot olla kriittisessä tilanteessa virheellisiä, mutta poppakonsteihinko pitäisi turvautua!

      Ajattele, jospa samaan päästäisiin ”historian tutkimuksessa”! Voi hurja!

      Poista
    3. Huomasin perjantain Suomen kuvalehdessä vastaavan kiteytyksen, Mark Lillalla teoksessa Ignorance and bliss:

      "Lumotut massat seuraavat kajahtaneita profeettoja, järjettömät huhut saavat aikaan fanaattisia tekoja ja maaginen ajattelu syrjäyttää terveen järjen ja asiantuntemuksen."

      Poista

Kirjoita nimellä.