keskiviikko 11. joulukuuta 2024

Ollaanko jo perillä?

 

Viimeinen ihminen

 

Silloin tällöin on tullut onnestakin kirjoitettua. Sehän on toki vanha käsite, eikä suinkaan äskettäinen keksintö kuten Friedrich Nietzsche väitti, vai pitäisikö sanoa väittää.

Hänellä on kyllä oikeus väitteeseensä, sillä käsitteet muuttuvat ajan myötä, eikä nykyaikainen onni, jota voi hyvin pitkälle pitää nimenomaan Nietzschen aikaisena keksintönä, suinkaan ole samaa kuin antiikissa ajateltu onnellisuus ihmisen mahdollisuuksien täytenä toteutumisena,

Tietenkin antiikissakin riitti erilaisia näkemyksiä enemmän kuin pystymme edes kuvittelemaan, mutta sellainen konsumeristinen onni, jonka Nietzsche kykeni käsittämään ennen kuin sitä itse asiassa laajemmissa kansalaispiireissä vielä lainkaan tunnettiin, oli luultavasti jotakin uutta. Ihminen oli nyt uudessa tilanteessa (vrt. Vihavainen: Haun uusi ihminen tulokset).

Kun ”Näin puhui Zarahustra” ei nyt ole suomeksi ulottuvilllani, lainaan Nietzscheä saksaksi ja käännän sitten koneella. Onneksi sekä klassikkojen tekstit että tuollainen hupaisa käännösvehje ovat nyt jokaisen ulottuvilla. Mikä on tällaisen ”onnen” suhde onnellisuuteen, jääköön tässä käsittelemättä.

 

Wir haben das Glück erfunden" – sagen die letzten Menschen und blinzeln.

Sie haben die Gegenden verlassen, wo es hart war zu leben: denn man braucht Wärme. Man liebt noch den Nachbar und reibt sich an ihm: denn man braucht Wärme.

Krankwerden und Mißtrauen-haben gilt ihnen sündhaft: man geht achtsam einher. Ein Thor, der noch über Steine oder Menschen stolpert!

Ein wenig Gift ab und zu: das macht angenehme Träume. Und viel Gift zuletzt, zu einem angenehmen Sterben.

Man arbeitet noch, denn Arbeit ist eine Unterhaltung. Aber man sorgt, daß die Unterhaltung nicht angreife.

Man wird nicht mehr arm und reich: beides ist zu beschwerlich. Wer will noch regieren? Wer noch gehorchen? Beides ist zu beschwerlich.

Kein Hirt und eine Herde! Jeder will das Gleiche, jeder ist gleich: wer anders fühlt, geht freiwillig ins Irrenhaus.

»Ehemals war alle Welt irre« – sagen die Feinsten und blinzeln.

Man ist klug und weiß alles, was geschehn ist: so hat man kein Ende zu spotten. Man zankt sich noch, aber man versöhnt sich bald – sonst verdirbt es den Magen.

Man hat sein Lüstchen für den Tag und sein Lüstchen für die Nacht: aber man ehrt die Gesundheit.

"Wir haben das Glück erfunden" – sagen die letzten Menschen und blinzeln…

 

Me keksimme onnen" - sanovat viimeiset ihmiset ja räpäyttävät silmiään.

He ovat lähteneet alueilta, joilla oli vaikea elää: koska tarvitset lämpöä. Ihminen rakastaa edelleen lähimmäistään ja hieroo häntä vastaan, sillä hän tarvitsee lämpöä.

Sairastuminen ja epäluottamus on heille syntiä: vaeltaa tarkkaavaisesti. Hölmö, joka edelleen kompastuu kiviin tai ihmisiin!

Vähän myrkkyä silloin tällöin: se tekee miellyttäviä unia. Ja paljon myrkkyä vihdoinkin, miellyttävään kuolemaan.

Ihmiset työskentelevät edelleen, koska työ on viihdettä. Mutta huolehditaan siitä, että keskustelu ei hyökkää.

Toisesta ei enää tule köyhää ja rikasta: molemmat ovat liian raskaita. Kuka vielä haluaa hallita? Ketä muuta totella? Molemmat ovat liian työläitä.

Ei paimenta ja laumaa! Kaikki haluavat samaa, kaikki ovat samanlaisia: joka tuntee toisin, menee vapaaehtoisesti hullujenhuoneeseen.

"Olipa kerran koko maailma hullu", sanovat hienoimmat ja vilkkuvat.

Ihminen on fiksu ja tietää kaiken, mitä on tapahtunut, joten pilkalle ei näy loppua. He riitelevät edelleen, mutta sopivat pian - muuten se pilaa vatsan.

Ihmisellä on himo päivälle ja himo yölle, mutta hän kunnioittaa terveyttään.

"Me keksimme onnen" – sanovat viimeiset ihmiset ja räpäyttävät silmiään...

 

No, kone on kone ja kehotan kääntymään esim. J.A. Hollon käännöksen puoleen, mikäli haluaa parempaa laatua. Tuon ”himon” (Lüstchen) kääntäisin kyllä pikemminkin pikku nautinnoksi. Diminutiivi ei ole siinä sattumalta.

Mitäpä sanoakaan, tässä on hämmästyttävästi maalattu kuva nykyajasta. Siinä ovat mukana niin ihmiskunnan parhaimmiksi ajatellut tavoitteen kuin sen suhde menneisyyteen.

Nietzschen mielestä näyttää olennaisinta tässä lajin viimeisessä alennustilassa olleen päämäärän puute. Toisin sanoen se päämäärä, joka oli ollut, oli jo saavutettu -siis onni sellaisena kuin se osattiin käsittää.

Kuvitteellisen Zarathustransa suulla filosofi opettaa sitten koko ihmiskuntaa: ihminen tarvitsee päämäärän. Päämääränä on oltava luoda jotakin itseään ja ”onneaan” korkeampaa: yli-ihminen.

Tämä kuulosti ainakin komealta ja sitä on sitten tulkittu monella tavalla, kukin tasonsa mukaisesti. Äärimmäisen vulgaari raakuus on parhaiten tiedossamme oleva tapa. Yli-ihmisen idean keksijä olisi todennäköisesti kuollut häpeästä, mikäli olisi saanut sen nähdä.

Kysyä toki voi, oliko hän edes sen keksijä. Uutta ja entistä korkeampaa ihmistä näet yritettiin 1900-luvulla luoda monella suunnalla, Kiinasta ja Koreasta aina Elben ja jopa Reinin rannoille saakka ja käyttää siihen koko modernin yhteiskunnan uutta välineistöä (ks. Vihavainen: Haun yli-ihminen tulokset). Juuret johtivat 1800-luvulle, josta tietenkin pääsee vielä kauemmas.

Saavutuksia voitaneen pitää karikatyyreinä siitä, mihin pyrittiin, mutta olihan ainakin päämäärä suuri ja asiaan panostettiin niin paljon kuin voitiin.

Mielestäni aivan liian vähän on kiinnitetty huomiota Nikolai Tšernyševskin (Vihavainen: Haun Tšernyševski tulokset) versioon uudesta ihmisestä.

Tunnettuahan on, että Lenin luki yhä uudelleen Tšernyševskin kirjaa ”Mitä on tehtävä?” ja risti sen mukaan erään tärkeimmän pamflettinsakin. Vasta kuudennella lukemisella kuluu vuosisataisnero ymmärtäneen, mistä kirjassa on kysymys.

Tämän tietäen en ryhdy itse kertomaan, mitä siinä  oikeastaan  tarkoitetaan. Joka tapauksessa se on alaotsikoltaan ”Kertomus uusista ihmisistä” ja se kuvaa uutta onnen maata, jossa uudet ihmiset asuvat teräs- ja alumiinikaupunkien (nyt niitä on!) kommuuneissa, missä kaikki toimii sähkön voimalla ja vapaa seksi näyttää nousseen uudenlaisen onnen symboliksi.

Tai vapaa ja vapaa. Eiväthän uudet ihmiset ole mitään elukoita, jotka kävisivät vain tarpeillaan noissa salaperäisissä palatseissa, joita Vera Pavlovnan neljännessä unessa kuvataan. He ovat nimenomaan uusia ihmisiä uudenlaisine persoonallisuuksineen. Kaiken keskellä on nainen, jumalatar…

Merkittävä ja hyvin omaperäinen ja omituinen filosofi, myös Suomalaisen Tiedeakatemian kirjeenvaihtajajäsen Aleksandr Zinovjev tarkasteli sitten sadan vuoden kuluttua Tšernyševskin teoksen ilmestymisestä sitä, mitä uuden ihmisen luomisessa oli saatu aikaan.

Hänen teoksestaan ”Homo Sovieticus” tuli klassikko, jota klassikkojen yleiseen tapaan kukaan ei lue (ks. Vihavainen: Haun entropia kasvaa tulokset).

Se on sääli. Sekä Zinovjevin että Tšernyševskin teosten pitäisi kuulua ainakin yliopistolliseen lukemistoon Nietzschehän siellä lieneekin, elleivät wokettajat ole jo poistaneet  murhaavaa kriitikkoaan lukulistoilta tai kukaties korjanneet hänen teoksiaan poliittisesti korrekteiksi…

Oli miten oli. Menneisyyttä emme voi muuttaa, vaikka poistaisimme kirjoista kaikki maininnat sellaisista asioista, joista emme pidä.

Menneisyyteen kuului myös paljon unelmia radikaalisti paremmasta maailmasta. Olisi pelkästään tyhmää olla niihin tutustumatta.

10 kommenttia:

  1. Meillähän on tämä uusi yli-ihmislaji nykyään, eli he jotka käyttävät itsestään ja toisista samanlaisista hyväksymällään tavalla ajattelevista ja toimivista ihmisistä määritettä: "...olla historian oikealla puolella."

    Sieltä, ylhäältä, näkevät hyvin ne jotka seisovat edelleen säälittävästi historian väärällä puolella tajuamatta tulla sieltä pois.

    k r

    VastaaPoista
  2. ”Homo Sovieticus”

    Homo Sovieticus, ns. ”Homo Sovieticus” oli bolshevikkien 1920-luvun suuri superprojekti tehtävänään luoda uudentyyppistä proletaaria teollisuuden tuotantolaitosten työläisiksi, jotka olisivat tottelevaisia eivätkä vaatineet palkaksi muuta kuin ruokaa.

    Projekti toteutettiin lämpimässä paikassa, Sotshissa, Mustan meren ilmaston ihanuuden keskiössä. Olosuhteet olivat mitä parhaimmat. Instituutissa oli naisia, jotka lupautuivat osallistumaan tuottamaan uudentyyppistä proletariaattia tuotantolaitosten työläisiksi, jotka olisivat tottelevaisia eivätkä vaatineet palkaksi muuta kuin ruokaa.

    Sotshin lämpimissä oloissa oleskeli paljon simpansseja. Neukun proletaariset tiedemiehet keksivät projektin, jonka mukaan simpanssien parhaiden urosten sperma yhdistettynä neidin/naisen sopivaan kypsyyshetkeen muodostamaan yhdyntää, voisi saada aikaan uusia työläisproletaareja, jotka olisivat tottelevaisia eivätkä vaatineet palkaksi muuta kuin ruokaa. Projekti epäonnistui.

    Mainitun projektin historiallinen esitys oli Moskovan TV:ssä joitakin vuosia sitten.

    VastaaPoista
  3. Kotikirjastoni on nykyisin siinämäärin hulttiommuuden vallassa, etten ilman kohtuuttomia ponnistuksia pysty selvittämään itselleni, mitä kaikkea olen nuoruuteni vuosina hankkinut, saati paneutunut. Yleensä tuli edes pintapuolisesti avattua kaikki paketit, mutta jonkin ravintoketjun jatkannaisena hankituksi tullut ja selailua tiheämmin tarkasteltu opus ei välttämättä ole päässyt porraspäätä pidemmälle. Kirjastoihin noita Progressin tai Edistyksen tuotteita hankittiin aika satunnaisesti, tai ainakin viiveellä, joten kätevintä oli tilata kotiin aika hakuammunnalla, hinnat kun eivät muodostuneet ongelmaksi.
    Nikolai Tsernytsevin teokset ovat kaiketi jääneet tähän ”jo riittää” kategoriaan:
    Taiteen esteettiset suhteet todellisuuteen. (Estetitšeskije otu päässytsnošenija iskusstva k deisvitelnosti, 1855) Suomentanut Kerttu Kyhälä-Juntunen. Moskova: Edistys, 1976.
    Mitä on tehtävä? Kertomus uusista ihmisistä: Romaani. (Tšto delat? 1863) Suomentanut Nikolai Jaakkola. Suomennoksen tarkastanut Marja-Leena Raunio. Moskova: Progress, 1982.
    Niiden suomentajat, Kerttu Kyhälä-Juntunen ja Nikolai Jaakkola tulivat noihin aikoihin kyllä tutuiksi, töidensä myötä. Jaakkolan akateemikko Matti Kuusi nosti näkemyksellisen hurmoksen vallassa arvoon arvaamattomaan, suorastaan Linnan rinnalle, mutta jäi toki tässäkin suhteessa yksin.
    Viime aikoina Tsernytsev on sattuneesta syystä tullut kuvaan mukaan Leninin polkuja kerratessani. Hänen, siis ensinmainitun, ”uusi ihminen” -hahmotelmat ja dogmaattisiin ryteikköihin tiukasti tähyävä kysymys, ”Mitä on tehtävä”, tunnetusti lapioivat polkua Simbirskin ”voimamiehen” talsia yhä ohutilmaisimpiin sfääreihin. Jotta ei jäisi tarpeettoman yksipuolista kuvaa, niin totean että Lenin oli toisaalta monissa esim. Suomea koskevissa havainnoissaan realistisempi kuin keskuskomitean "veljestön" muut jäsenet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "etten ilman kohtuuttomia ponnistuksia pysty selvittämään itselleni, mitä kaikkea olen nuoruuteni vuosina hankkinut"

      Tuolloinhan Sinulla on mahdollisuus ihastuttaviin löytöihin varman ja turvallisen sijasta. Lisäksi on mahdollisuus hymyillä lempeästi nuorelle, kokemattomalle itselleen.

      Poista
  4. Kiitos tästä kirjoituksesta ja pohdinnasta. Tuo kirja on hyllyssäni, joten täytyykin lukea se uudelleen.

    VastaaPoista
  5. "uutta onnen maata, jossa uudet ihmiset asuvat teräs- ja alumiinikaupunkien (nyt niitä on!) kommuuneissa, missä kaikki toimii sähkön voimalla ja vapaa seksi näyttää nousseen uudenlaisen onnen symboliksi."

    Hemmetti, tuohon oli tarkka tulevaisuuden - meidän nykyhetkemme - ennustus! Vai tuliko noista kuvatuista yli-ihmisistä - siis meistä - sittenkään onnellisia...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taitaa ihminen vaan yleensä olla sellainen, että se ei välttämättä edes ymmärrä olevansa onnellinen siinä tilanteessa kuin itsekukin on. Jotain ollaan aina vailla. Ei riitä pelkästään fyysisten halujen tai tarpeiden tyydytys. Henkisten tarpeidenkin taso vaihtelee yksilökohtaisesti paljonkin.
      Onneksi noita pieniä onnen hetkiä aina välillä elämässä on. Niiden avulla menee sitten eteenpäin taas arkisempaa elämää.

      Poista
  6. "Ollaanko jo perillä?"

    Venäläiset rakastavat filosofista bullshittia varmaankin siksi, koska muuta filosofiaa ryssillä ei taidakaan olla. Jos olen oikeassa, niin venäläisen filosofian perustajana on Iivana Julma. Valitettavasti Iivana Julman kirjoitukset (niitä ei koskaan julkaistu) ovat supersupersalaisia. Iivana Julman kirjastoon ja mainitun herran kirjoitusten tutkimiseen päästään ainoastaan V.V. Putinin, yms. luvalla.

    Jos ottaa huomioon Neukun ja nyky-Venäjän kansojen pyrkimykset päästä kansainväliseen sivistykseen, niin pitää todeta, että ne pyrkimykset ovat hyvin mitättömät, tietysti siksi, että Ryssä tuhosi lähes kaikki sivistykseen pyrkivät ihmiset ja jätti eloon vain Neukku-ihanuutta palvelevia.

    Venäläinen filosofinen bullshitti perustuu siihen, että jokaisen kansalaisen/asukkaan on rakastettava/ihailtava vain sitä, mitä tarjotaan. Poikkeukset ovat vaarallisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä Iivana Julman kirjoitukset on julkaistu. Ovat minullakin.

      Poista
  7. "Kyllä"

    Olen jossain lukenut, että Marxin ja Engelsin kirjoituksista noin kaksikymmentä nidettä on vielä julkaisematta. Ehkä Iivana Julma on poikkeus.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.