Viimeinen ihminen
Silloin tällöin on tullut
onnestakin kirjoitettua. Sehän on toki vanha käsite, eikä suinkaan äskettäinen
keksintö kuten Friedrich Nietzsche väitti, vai pitäisikö sanoa väittää.
Hänellä on kyllä oikeus
väitteeseensä, sillä käsitteet muuttuvat ajan myötä, eikä nykyaikainen onni, jota
voi hyvin pitkälle pitää nimenomaan Nietzschen aikaisena keksintönä, suinkaan
ole samaa kuin antiikissa ajateltu onnellisuus ihmisen mahdollisuuksien täytenä
toteutumisena,
Tietenkin antiikissakin riitti
erilaisia näkemyksiä enemmän kuin pystymme edes kuvittelemaan, mutta sellainen
konsumeristinen onni, jonka Nietzsche kykeni käsittämään ennen kuin sitä itse
asiassa laajemmissa kansalaispiireissä vielä lainkaan tunnettiin, oli
luultavasti jotakin uutta. Ihminen oli nyt uudessa tilanteessa (vrt. Vihavainen:
Haun uusi ihminen tulokset).
Kun ”Näin puhui Zarahustra” ei nyt
ole suomeksi ulottuvilllani, lainaan Nietzscheä saksaksi ja käännän sitten
koneella. Onneksi sekä klassikkojen tekstit että tuollainen hupaisa käännösvehje
ovat nyt jokaisen ulottuvilla. Mikä on tällaisen ”onnen” suhde onnellisuuteen,
jääköön tässä käsittelemättä.
Wir haben das Glück erfunden" – sagen die letzten
Menschen und blinzeln.
Sie haben die Gegenden verlassen, wo es hart war zu leben:
denn man braucht Wärme. Man liebt
noch den Nachbar und reibt sich an ihm: denn man braucht Wärme.
Krankwerden und
Mißtrauen-haben gilt ihnen sündhaft: man geht achtsam einher. Ein Thor, der
noch über Steine oder Menschen stolpert!
Ein wenig Gift ab
und zu: das macht angenehme Träume. Und viel Gift zuletzt, zu einem angenehmen
Sterben.
Man arbeitet
noch, denn Arbeit ist eine Unterhaltung. Aber man sorgt, daß die Unterhaltung
nicht angreife.
Man wird nicht
mehr arm und reich: beides ist zu beschwerlich. Wer will noch regieren? Wer noch gehorchen?
Beides ist zu beschwerlich.
Kein Hirt
und eine Herde! Jeder will das Gleiche, jeder ist gleich: wer anders fühlt,
geht freiwillig ins Irrenhaus.
»Ehemals
war alle Welt irre« – sagen die Feinsten und blinzeln.
Man ist
klug und weiß alles, was geschehn ist: so hat man kein Ende zu spotten. Man zankt sich noch, aber man versöhnt
sich bald – sonst verdirbt es den Magen.
Man hat sein
Lüstchen für den Tag und sein Lüstchen für die Nacht: aber man ehrt die
Gesundheit.
"Wir haben das Glück erfunden" – sagen die letzten
Menschen und blinzeln…
Me keksimme onnen" - sanovat
viimeiset ihmiset ja räpäyttävät silmiään.
He ovat lähteneet alueilta,
joilla oli vaikea elää: koska tarvitset lämpöä. Ihminen rakastaa edelleen
lähimmäistään ja hieroo häntä vastaan, sillä hän tarvitsee lämpöä.
Sairastuminen ja epäluottamus on
heille syntiä: vaeltaa tarkkaavaisesti. Hölmö, joka edelleen kompastuu kiviin
tai ihmisiin!
Vähän myrkkyä silloin tällöin: se
tekee miellyttäviä unia. Ja paljon myrkkyä vihdoinkin, miellyttävään kuolemaan.
Ihmiset työskentelevät edelleen,
koska työ on viihdettä. Mutta huolehditaan siitä, että keskustelu ei hyökkää.
Toisesta ei enää tule köyhää ja
rikasta: molemmat ovat liian raskaita. Kuka vielä haluaa hallita? Ketä muuta
totella? Molemmat ovat liian työläitä.
Ei paimenta ja laumaa! Kaikki
haluavat samaa, kaikki ovat samanlaisia: joka tuntee toisin, menee
vapaaehtoisesti hullujenhuoneeseen.
"Olipa kerran koko maailma
hullu", sanovat hienoimmat ja vilkkuvat.
Ihminen on fiksu ja tietää
kaiken, mitä on tapahtunut, joten pilkalle ei näy loppua. He riitelevät edelleen,
mutta sopivat pian - muuten se pilaa vatsan.
Ihmisellä on himo päivälle ja
himo yölle, mutta hän kunnioittaa terveyttään.
"Me keksimme onnen" –
sanovat viimeiset ihmiset ja räpäyttävät silmiään...
No, kone on kone ja kehotan
kääntymään esim. J.A. Hollon käännöksen puoleen, mikäli haluaa parempaa laatua.
Tuon ”himon” (Lüstchen) kääntäisin kyllä pikemminkin pikku nautinnoksi.
Diminutiivi ei ole siinä sattumalta.
Mitäpä sanoakaan, tässä on hämmästyttävästi
maalattu kuva nykyajasta. Siinä ovat mukana niin ihmiskunnan parhaimmiksi
ajatellut tavoitteen kuin sen suhde menneisyyteen.
Nietzschen mielestä näyttää
olennaisinta tässä lajin viimeisessä alennustilassa olleen päämäärän puute. Toisin
sanoen se päämäärä, joka oli ollut, oli jo saavutettu -siis onni sellaisena
kuin se osattiin käsittää.
Kuvitteellisen Zarathustransa
suulla filosofi opettaa sitten koko ihmiskuntaa: ihminen tarvitsee päämäärän. Päämääränä
on oltava luoda jotakin itseään ja ”onneaan” korkeampaa: yli-ihminen.
Tämä kuulosti ainakin komealta ja sitä
on sitten tulkittu monella tavalla, kukin tasonsa mukaisesti. Äärimmäisen
vulgaari raakuus on parhaiten tiedossamme oleva tapa. Yli-ihmisen idean keksijä
olisi todennäköisesti kuollut häpeästä, mikäli olisi saanut sen nähdä.
Kysyä toki voi, oliko hän edes sen
keksijä. Uutta ja entistä korkeampaa ihmistä näet yritettiin 1900-luvulla luoda
monella suunnalla, Kiinasta ja Koreasta aina Elben ja jopa Reinin rannoille
saakka ja käyttää siihen koko modernin yhteiskunnan uutta välineistöä (ks. Vihavainen:
Haun yli-ihminen tulokset). Juuret johtivat 1800-luvulle, josta tietenkin
pääsee vielä kauemmas.
Saavutuksia voitaneen pitää karikatyyreinä
siitä, mihin pyrittiin, mutta olihan ainakin päämäärä suuri ja asiaan panostettiin
niin paljon kuin voitiin.
Mielestäni aivan liian vähän on
kiinnitetty huomiota Nikolai Tšernyševskin (Vihavainen:
Haun Tšernyševski tulokset) versioon uudesta ihmisestä.
Tunnettuahan on, että Lenin luki
yhä uudelleen Tšernyševskin kirjaa ”Mitä on tehtävä?” ja risti sen mukaan erään
tärkeimmän pamflettinsakin. Vasta kuudennella lukemisella kuluu vuosisataisnero
ymmärtäneen, mistä kirjassa on kysymys.
Tämän tietäen en ryhdy itse
kertomaan, mitä siinä oikeastaan tarkoitetaan. Joka tapauksessa se on alaotsikoltaan
”Kertomus uusista ihmisistä” ja se kuvaa uutta onnen maata, jossa uudet ihmiset
asuvat teräs- ja alumiinikaupunkien (nyt niitä on!) kommuuneissa, missä kaikki
toimii sähkön voimalla ja vapaa seksi näyttää nousseen uudenlaisen onnen
symboliksi.
Tai vapaa ja vapaa. Eiväthän uudet
ihmiset ole mitään elukoita, jotka kävisivät vain tarpeillaan noissa salaperäisissä
palatseissa, joita Vera Pavlovnan neljännessä unessa kuvataan. He ovat
nimenomaan uusia ihmisiä uudenlaisine persoonallisuuksineen. Kaiken keskellä on
nainen, jumalatar…
Merkittävä ja hyvin omaperäinen ja
omituinen filosofi, myös Suomalaisen Tiedeakatemian kirjeenvaihtajajäsen Aleksandr
Zinovjev tarkasteli sitten sadan vuoden kuluttua Tšernyševskin teoksen ilmestymisestä
sitä, mitä uuden ihmisen luomisessa oli saatu aikaan.
Hänen teoksestaan ”Homo Sovieticus”
tuli klassikko, jota klassikkojen yleiseen tapaan kukaan ei lue (ks. Vihavainen:
Haun entropia kasvaa tulokset).
Se on sääli. Sekä Zinovjevin että Tšernyševskin
teosten pitäisi kuulua ainakin yliopistolliseen lukemistoon Nietzschehän siellä
lieneekin, elleivät wokettajat ole jo poistaneet murhaavaa kriitikkoaan lukulistoilta tai
kukaties korjanneet hänen teoksiaan poliittisesti korrekteiksi…
Oli miten oli. Menneisyyttä emme
voi muuttaa, vaikka poistaisimme kirjoista kaikki maininnat sellaisista
asioista, joista emme pidä.
Menneisyyteen kuului myös paljon
unelmia radikaalisti paremmasta maailmasta. Olisi pelkästään tyhmää olla niihin
tutustumatta.
Meillähän on tämä uusi yli-ihmislaji nykyään, eli he jotka käyttävät itsestään ja toisista samanlaisista hyväksymällään tavalla ajattelevista ja toimivista ihmisistä määritettä: "...olla historian oikealla puolella."
VastaaPoistaSieltä, ylhäältä, näkevät hyvin ne jotka seisovat edelleen säälittävästi historian väärällä puolella tajuamatta tulla sieltä pois.
k r
”Homo Sovieticus”
VastaaPoistaHomo Sovieticus, ns. ”Homo Sovieticus” oli bolshevikkien 1920-luvun suuri superprojekti tehtävänään luoda uudentyyppistä proletaaria teollisuuden tuotantolaitosten työläisiksi, jotka olisivat tottelevaisia eivätkä vaatineet palkaksi muuta kuin ruokaa.
Projekti toteutettiin lämpimässä paikassa, Sotshissa, Mustan meren ilmaston ihanuuden keskiössä. Olosuhteet olivat mitä parhaimmat. Instituutissa oli naisia, jotka lupautuivat osallistumaan tuottamaan uudentyyppistä proletariaattia tuotantolaitosten työläisiksi, jotka olisivat tottelevaisia eivätkä vaatineet palkaksi muuta kuin ruokaa.
Sotshin lämpimissä oloissa oleskeli paljon simpansseja. Neukun proletaariset tiedemiehet keksivät projektin, jonka mukaan simpanssien parhaiden urosten sperma yhdistettynä neidin/naisen sopivaan kypsyyshetkeen muodostamaan yhdyntää, voisi saada aikaan uusia työläisproletaareja, jotka olisivat tottelevaisia eivätkä vaatineet palkaksi muuta kuin ruokaa. Projekti epäonnistui.
Mainitun projektin historiallinen esitys oli Moskovan TV:ssä joitakin vuosia sitten.
Kotikirjastoni on nykyisin siinämäärin hulttiommuuden vallassa, etten ilman kohtuuttomia ponnistuksia pysty selvittämään itselleni, mitä kaikkea olen nuoruuteni vuosina hankkinut, saati paneutunut. Yleensä tuli edes pintapuolisesti avattua kaikki paketit, mutta jonkin ravintoketjun jatkannaisena hankituksi tullut ja selailua tiheämmin tarkasteltu opus ei välttämättä ole päässyt porraspäätä pidemmälle. Kirjastoihin noita Progressin tai Edistyksen tuotteita hankittiin aika satunnaisesti, tai ainakin viiveellä, joten kätevintä oli tilata kotiin aika hakuammunnalla, hinnat kun eivät muodostuneet ongelmaksi.
VastaaPoistaNikolai Tsernytsevin teokset ovat kaiketi jääneet tähän ”jo riittää” kategoriaan:
Taiteen esteettiset suhteet todellisuuteen. (Estetitšeskije otu päässytsnošenija iskusstva k deisvitelnosti, 1855) Suomentanut Kerttu Kyhälä-Juntunen. Moskova: Edistys, 1976.
Mitä on tehtävä? Kertomus uusista ihmisistä: Romaani. (Tšto delat? 1863) Suomentanut Nikolai Jaakkola. Suomennoksen tarkastanut Marja-Leena Raunio. Moskova: Progress, 1982.
Niiden suomentajat, Kerttu Kyhälä-Juntunen ja Nikolai Jaakkola tulivat noihin aikoihin kyllä tutuiksi, töidensä myötä. Jaakkolan akateemikko Matti Kuusi nosti näkemyksellisen hurmoksen vallassa arvoon arvaamattomaan, suorastaan Linnan rinnalle, mutta jäi toki tässäkin suhteessa yksin.
Viime aikoina Tsernytsev on sattuneesta syystä tullut kuvaan mukaan Leninin polkuja kerratessani. Hänen, siis ensinmainitun, ”uusi ihminen” -hahmotelmat ja dogmaattisiin ryteikköihin tiukasti tähyävä kysymys, ”Mitä on tehtävä”, tunnetusti lapioivat polkua Simbirskin ”voimamiehen” talsia yhä ohutilmaisimpiin sfääreihin. Jotta ei jäisi tarpeettoman yksipuolista kuvaa, niin totean että Lenin oli toisaalta monissa esim. Suomea koskevissa havainnoissaan realistisempi kuin keskuskomitean "veljestön" muut jäsenet.
"etten ilman kohtuuttomia ponnistuksia pysty selvittämään itselleni, mitä kaikkea olen nuoruuteni vuosina hankkinut"
PoistaTuolloinhan Sinulla on mahdollisuus ihastuttaviin löytöihin varman ja turvallisen sijasta. Lisäksi on mahdollisuus hymyillä lempeästi nuorelle, kokemattomalle itselleen.
Kiitos tästä kirjoituksesta ja pohdinnasta. Tuo kirja on hyllyssäni, joten täytyykin lukea se uudelleen.
VastaaPoista"uutta onnen maata, jossa uudet ihmiset asuvat teräs- ja alumiinikaupunkien (nyt niitä on!) kommuuneissa, missä kaikki toimii sähkön voimalla ja vapaa seksi näyttää nousseen uudenlaisen onnen symboliksi."
VastaaPoistaHemmetti, tuohon oli tarkka tulevaisuuden - meidän nykyhetkemme - ennustus! Vai tuliko noista kuvatuista yli-ihmisistä - siis meistä - sittenkään onnellisia...
Taitaa ihminen vaan yleensä olla sellainen, että se ei välttämättä edes ymmärrä olevansa onnellinen siinä tilanteessa kuin itsekukin on. Jotain ollaan aina vailla. Ei riitä pelkästään fyysisten halujen tai tarpeiden tyydytys. Henkisten tarpeidenkin taso vaihtelee yksilökohtaisesti paljonkin.
PoistaOnneksi noita pieniä onnen hetkiä aina välillä elämässä on. Niiden avulla menee sitten eteenpäin taas arkisempaa elämää.
"Ollaanko jo perillä?"
VastaaPoistaVenäläiset rakastavat filosofista bullshittia varmaankin siksi, koska muuta filosofiaa ryssillä ei taidakaan olla. Jos olen oikeassa, niin venäläisen filosofian perustajana on Iivana Julma. Valitettavasti Iivana Julman kirjoitukset (niitä ei koskaan julkaistu) ovat supersupersalaisia. Iivana Julman kirjastoon ja mainitun herran kirjoitusten tutkimiseen päästään ainoastaan V.V. Putinin, yms. luvalla.
Jos ottaa huomioon Neukun ja nyky-Venäjän kansojen pyrkimykset päästä kansainväliseen sivistykseen, niin pitää todeta, että ne pyrkimykset ovat hyvin mitättömät, tietysti siksi, että Ryssä tuhosi lähes kaikki sivistykseen pyrkivät ihmiset ja jätti eloon vain Neukku-ihanuutta palvelevia.
Venäläinen filosofinen bullshitti perustuu siihen, että jokaisen kansalaisen/asukkaan on rakastettava/ihailtava vain sitä, mitä tarjotaan. Poikkeukset ovat vaarallisia.
Kyllä Iivana Julman kirjoitukset on julkaistu. Ovat minullakin.
Poista"Kyllä"
VastaaPoistaOlen jossain lukenut, että Marxin ja Engelsin kirjoituksista noin kaksikymmentä nidettä on vielä julkaisematta. Ehkä Iivana Julma on poikkeus.