Henki pääsi pullosta
Vanhassa ja arvokkaassa rukouksessa
pyydetään Jumalalta jokapäiväistä leipää. Minusta kannattaa huomata, ettei
siinä särpimistä puhuta mitään, vaikka pelkän leivän kaluaminen on jokseenkin tylsä
ellei sitten ajan mittaan suorastaan vastenmielinen tapa pysyä hengissä. Suotta
ei rikollisia ole tuomittu elämään pelkällä vedellä ja leivällä, kun on haluttu
antaa heille kovennettu rangaistus.
Kuitenkin leipä on ihmisen
aineellisen toimeentulon perusta ja se, mitä sen lisäksi tulee ravinnon osalta,
on itse asiassa enemmän tai vähemmän ylellisyyttä. Kuitenkaan ei ihminen elä ainoastaan
leivästä, ainakaan kovin kauan.
Ranskalainen kaipaa vähän viiniä tai ainakin
kaipasi siihen saakka, kunnes kansaa siellä 1950-luvulta lähtien Pierre Mendès-Francen
johdolla opetettiin juomaan maitoa, joka on terveellisempää. Suomalainen kaipaa
voita ja ukrainalainen silavaa. Ehkä ranskalaiselle riittää öljy ja valkosipuli.
Myös Valko-Venäjällä, Baltiassa ja
Venäjällä silava lienee aivan kärjessä, kuin särpimiä ajatellaan. Tiukan paikan
tullen riittää toki pelkkä suola, mutta himo erilaisiin särpimiin nousee
silloin varmasti suureksi.
Varsinaisen herkun on loihtinut
lukijan silmäin eteen Omar Khaijam, joka haaveilee:
Vain runokirja, viiniä
ja leivänpuolikas,
ja lampaanreittä kappale
ja kaksin kerallas…
Siinähän sitä tulikin ravintoa kaikinpuolisesti,
niin hengelle kuin ruumiille. Kuvittelen, että tuo mainittu lammaskin on huolella
savustettua ja tyttö on nuori, kaunis ja rakastunut. Maanpäällinen taivashan
tässä näyttäisi olevan kyseessä ja saman sortin jatkoahan Koraani lupaa sitten
haudan takana uskovaisilleen.
Tässä jokseenkin epäortodoksisessa
ja ilmeisesti suufilaisessa kuvitelmassa pelkästä jokapäiväisestä leivästä
päästiin itse asiassa jo juhla-ateriaan ja kaikinpuolisen hyvinvoinnin
korkeimman tason kukkuloille. Kehtaako sellaista enää Jumalalta anoakaan ainakaan
juutalais-kristillisellä taholla? Kun nälkäkuolemalta pelastuu ja saa sen
jokapäiväisen leivän, on loppu jo omalla vastuulla.
Nikolai Tšernyševski jakoi joskus
1860-luvulla ihmiset kahteen ryhmään: niihin, jolla oli kerran viikossa varaa
syödä lihakeittoa ja niihin, joilla ei ollut.
Tuohon aikaan monilla niistä,
joilla jokapäiväinen leipä oli, ei ollut tuota keittoa ja siksi heidän ei ehkä
aina ollut helppoa kiittää edes leivästään. Vai oliko se päinvastoin?
Parempaanhan se ihminen aina on joka
tapauksessa pyrkinyt ja kehitellyt utopioita, joissa juoksevat rieska ja hunaja
ja taikamylly jauhaa itsekseen leipää, suolaa ja rahaa vaikkapa vain purnun
verran puhtehessa. Siis tuskin kovin paljon, mutta sen verran, että riittää
varastoonkin -kotipidoiksi eli, kuten nykyään sanotaan, kotivaraksi. Ajan
mittaan tavaraa on yltä kyllin ja huolet siis poissa.
Mukavahan tuollaisia tekniikan
ihmeitä oli kerran joutessaan kuvitella, mutta kukapa olisi niihin tosissaan
uskonut? Jokainen ymmärsi, että leipäkin syntyi vain kovasta työstä ja vähän
kerrallaan ja vaati ilmaantuakseen vielä sopivia ilmojakin. Sille ja sen
antajalle oli syytä kumartaa syvään.
Nyt taru on todellisuutta. Koneet
tekevät hyödykkeitä enemmän kuin ihmiset jaksavat niitä kuluttaa. Ruokaakin
riittää ja sen suhteen sopii olla nirso ja vaativainen. Pelkkä leipä ei
kiinnosta ketään. Sitäkin pitää markkinoida kaiken maailman konsteilla, jotta
kuluttaja siitä kiinnostuisi.
Elämme siis maailmassa, joka
aineellisesti vastaa noin sadanviidenkymmenen vuoden takaista ja tietenkin
paljon vanhempaakin utopiaa. Materiaalisesti meillä on kaikkea enemmän kuin
vielä aivan äsken kykenimme edes kuvittelemaan. Sanalla ”hyvinvointi” ei
koskaan ole ollut samaa merkitystä kuin nyt.
Asian seuraukset ovat valtavat ja
ulottuvat kaikkialle. Uskonnon on koko läntisessä maailmassa korvannut konsumerismi,
entisistä hyveistä on tullut paheita (vrt. Vihavainen:
Haun konsumerismi tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Vain tuo joskus kuviteltu uljas
uusi ihminen (yli-ihminen) on jäänyt tulematta ja siitähän aikoinaan aina
haaveiltiin utopian tärkeimpänä tuotteena (ks. Vihavainen:
Haun yli-ihminen tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Miten runoilikaan Nikolai Tšernyševski (vt. Vihavainen:
Haun Tšernyševski tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)): ” Ihmiset ovat tulevaisuuden maassa terveitä ja
voimakkaita ruumiillisen työn ansiosta. Heidän aikansa kuluu työn- ja
nautinnontäyteisessä elämässä: teattereissa, luentosaleissa ja kirjastoissa.
Jotkut kävelevät puistoissa tai istuvat huoneissaan joko yksin tai lasten
parissa… ”mutta suurin osa, niin, suurin osa --- se on salaisuuteni.
Näit salissa, kuinka heitä lähti ja tuli. Näit. että heidän poskensa hehkuivat
ja silmänsä loistivat. He lähtivät minun viettelemänäni, sillä täällä jokaisen
miehen ja naisen huoneessa on minun kotini, niissä säilyy salaisuuteni,
oviverhot ja upeat matot imevät äänet niin, että siellä on hiljaista ja siellä
piilee salaisuus. He palasivat koska minä palautin heidät salaisuuksieni
valtakunnasta hilpeän huvittelun humuun. Täällä hallitsen minä”.
Näin puhuu unessa Vera Pavlovnalle ”vaalea kaunotar”. Hän
yhdistää viattomuuden siihen, mitä oli kerran Astartessa ja
Afroditessa, hänessä on kuitenkin uutta rakastavaisten tasa-arvoisuus ja kaikki
ihmisissä on hänen ansiostaan entistä kauniimpaa.
Aikuinen lukija on tietenkin jo ymmärtänyt, että ”vaalea
kaunotar” tarkoittaa sukupuolten välistä rakkautta. Hän esittelee vielä
asemansa. ”Täällä hallitsen minä. Kaikki täällä tapahtuu minua varten. Työ
on tunteiden ja voimien virkistämistä minua silmällä pitäen, ilo on
valmistautumista minun palvontaani ja lepoa minun jälkeeni. Minä olen täällä
elämän päämäärä, minä olen täällä itse elämä.”
Tällainen paratiisi ja tällainen Novorossija epäilemättä
saattoivat vaikuttaa ajan nuorisoon kuin Koraanin lupaus paratiisista on aina
vaikuttanut jihadisteihin. Tšernyševski maalaili kuvia siitä, miten uusien
ihmisten keskinäinen intohimo kestäisi nykyisten muutaman kuukauden sijasta
vuosikymmeniä. Sitä paitsi partneria vaihdettaisiin aina tarvittaessa ilman
mustasukkaisuutta ja muita komplikaatioita.”
Pyhimystä muistuttavan sankarin ja
yli-ihmisen sijaan olemme uuden aineellisen hyvinvoinnin vallitessa saaneet
lähinnä ali-ihmisiä, jotka eivät elä Tšernyševskin utopian mukaista korkeampaa elämää.
Sen sijaan he käyttävät joutilaisuuttaan vegetoidakseen huumeiden ja primitiivisten
pallopelien parissa. Pahimmillaan he muuttavat ympäristönsä slummeiksi.
Mutta henki palvelee tasa-arvoisesti
kaikkia. Jokapäiväinen leipä näyttää tulevan taikaluukusta jokaiselle kuin
manulle illallinen, eikä kenenkään päähän pälkähtäisi sitä enää hartaasti rukoilla.
Toki tilanne on toinen joillakin marginaalisilla alueilla, mutta en nyt puhu
niistä.
Kukapa olisi osannut edes kuvitella
tällaista utopiaa vielä viisikymmentä vuotta sitten? Voitte lukea niitä
tuhansia kirjoja, joita toisen maailmansodan jälkeen kirjoitettiin vuodesta
2000. Kaikenlaista hyvää luvattiin, mutta ei nyt ihan tällaista (vrt. Vihavainen: Haun
utopia tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Mutta kyllä jo 1900-luvun alussa
osattiin olla myös skeptisiä. Dmitri Merežkovski oli yksi niitä näkijöitä,
jotka eivät joutuneet naiivin edistysuskon valtaan.
Se tulevaisuuden ihminen, joka otsansa
hiessä raatamisen pakosta ja sivilisaation kahleista vapautuisi ja voisi
keskittyä toteuttamaan itseään, tuskin olisikaan uljas sankari ja hyveiden ruumiillistuma.
Hän olisi se tuleva röyhkimys (graduštši ham), joka saisi tyydytyksensä hävittämisestä
ja vandalismista.
Juuri tällainen olio pääsi vapaaksi
ja valtaan Venäjällä bolševikkikaappauksen jälkeen ja kauhistutti jo Maksim
Gorkiakin, jolle vallankumous oli merkinnyt suurta inhimillisen kasvun ja vapautumisen
haavetta.
Nyt tekniikka ja robotit ovat se
pullon henki, joka on vapauttanut ihmisen alituisesta raadannasta ja nälkäkuoleman
vaarasta. Lihakeittoa riittää jokaiselle ainakin kerran viikossa, eikä sen
hyväksi tarvitse välttämättä tehdä yhtään mitään.
Nyt ihmisille on koittanut vapaus
heille lahjoitetun vapaa-ajan muodossa. Siinä olisi tilaa niille yli-ihmisille,
jollaisia tuo Leniniäkin innoittanut Nikolai Tšernyševski kuvitteli utopiassaan
-tulevaisuuden Novorossijassa (Vihavainen:
Haun Tšernyševski tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Nyt voisi keskittyä itsensä
kehittämiseen ja niin sanottuun syvähenkiseen elämään sen sijaan, että tappaa
aikaansa ja täyttää sitä jonninjoutavuuksilla. Aineellista vaurautta ei enää
tarvitse riistää muilta, se on potentiaalisesti kaikille tarjona ihmisen apuna
uurastavien koneiden kautta. Tämä koskee myös kansoja.
Sen sijaan koko sana” Novorossija”,
johon Tšernyševski utopiansa sijoitti, tuokin meille nykyään mieleen ensimmäiseksi
järjettömän ihmisteurastuksen ja verisen veljessodan, jota ei suinkaan ole tarvinnut
käydä jokapäiväisen leivän turvaamisen pakosta.
Tekniikan vallankumous ja työn
tuottavuuden moninkertaistuminen ei vapauttanutkaan kahlittua sankaria, vaan vehkeilevän
roiston ja primitiivisen vandaalin.
On kohtalon ivaa, että tekniikan
ihmeet ovatkin nyt joutuneet karvattoman apinan eivätkä inhimillisyyden
korkeimpien edustajien palvelukseen. Ihmiskunta taisi saada ne liian aikaisin.
"....sankarin ja yli-ihmisen sijaan olemme uuden aineellisen hyvinvoinnin vallitessa saaneet lähinnä ali-ihmisiä, jotka eivät elä Tšernyševskin utopian mukaista korkeampaa elämää. Sen sijaan he käyttävät joutilaisuuttaan vegetoidakseen huumeiden ja primitiivisten pallopelien parissa...Nyt ihmisille on koittanut vapaus heille lahjoitetun vapaa-ajan muodossa. Siinä olisi tilaa niille yli-ihmisille..Nyt voisi keskittyä itsensä kehittämiseen ja niin sanottuun syvähenkiseen elämään sen sijaan, että tappaa aikaansa ja täyttää sitä jonninjoutavuuksilla."
VastaaPoistaTuota on ryhtyy tosissaan miettimään on tuloksena syvä masennus ihmiskunnan puolesta; voi, ihmistä...
Onko se väistämättä niin, että Tšernyševski on väärässä ja Merežkovski oikeassa ja kova juhdanomainen elämä tiukasti ohjattuna ja längissä - taikka sota jonkun "hyvän" asian puolesta - on ainoa keino saada ihmiskunnan enemmistö käyttäytymään edes hiukan säädyllisesti. Lohduton näkymä...
Leivästä puheen ollen, olisi ollut syytä mainita myös yksi vanha ja tunnettu fraasi, joka on peräisin suunnilleen samalta ajalta kuin tuo Isä meidän -rukouskin, mutta jonka herättämät mielikuvat ovat lähempänä mainitsemaasi Merežkovskin dystopiaa ja sitä, mitä kirjoitit tekstisi lopussa. Nimittäin: "Leipää ja sirkushuveja."
VastaaPoistaJotkut tutkijat väittävät ihmisen keskipituuden lyhentynneen maanviljelyn alettua ja nyt kun vehnäsestä väännetään pitsaa, pastaa ja muuta roskaruokaa, niin miesten testoteronitasot ovat alkaneet puolittua ja yhden tutkimuksen mukaan joka neljäs nuori nainen uskoo haluavansa jotain muuta kuin heteroilua. Amerikkalaisen lapsen pitää ottaa 69-92 rokotetta, joista suuri osa jo vauvana. Siihen muut pillerit ja linimentit päälle. Eikä meno muuallakaan länsimaissa ole sen viisaampaa. No, Amerikan etu on, että siellä pannaan noita uusia käärneöljykauppiaita pihalle oikein urakalla ja erottiin WHO:stakin, mutta Eurooppa jatkaa kiltisti huijareiden talutusnuorassa ja suunnittelee vain keinolihatehtaita ja sen semmoisia, että saadaan viimeinenkin toksinen mies feministiseen komentoon.
VastaaPoistaVanhoina hyvinä aikoina - ei niin kovin kauan sitten - kuoltiin mm tuhkarokkoon ja polioon ja moneen muuhun tautiin, jotka nykyisin pystytään estämään tai parantamaan rokotuksilla ja lääkkeillä, joita lääketehtaat (käärmeöljykauppiaat?) Ovat kehittäneet.
PoistaNyt on Amerikassa terveysministerinä entinen heroiniaddikti lakimies Kennedy, joka on vastustanut rokotuksia koko tietotaidollaan, mutta joutui jo suosittelemaan rokotusta kun lapsi kuoli tuhkarokkoon.
Kukin tavallaan. Minusta rokotukset ovat estäneet huomattavan määrän sairautta ja kärsimystä. Vrt. isorokko.
PoistaSuomessa voi vielä 1940-luvullakin lyhentää lievempiä vankilatuomioita kärsimällä tuomion pelkällä vedellä ja leivällä.
VastaaPoistaKalle Päätalo kirjoitti vuokraisännästään Uksista, joka joutui viinanmyynnistä vankilaan. Pois päästyään Ukki kehui kärsineensä tuomion lyhyempänä vedellä ja leivällä ja nyt on suolet kirlkkaat kuin haulikon piippu. Ukki sorahti myös.
Koskahan tällainen mahdollisuus poistui?