Idän veto
Die Grenzwacht hielt im Osten.
dem Feinde lange stand.
Nun kehrt ihr letzter Posten
zurück ins Vaterland
Nykyään saattaa
helposti unohtaa sen, että saksalainen asutus, joka levisi aina Memeliin
(Klaipeda) saakka Itämeren rannalla ja itse asiassa jopa Narvajoelle saakka, on
varsin tuoretta perua ja vasta 1200-luvulta peräisin.
No, tuohan
tuntuu meistä jo ikivanhalle asialle, mutta ei siitä silti niin kovin monta sukupolvea
ole. Viro ja Liivinmaa alistettiin tuolloin saksalaisherruuden alaisiksi, mikä
ei ollut suinkaan läpihuutojuttu. Paikallisilla asukkailla oli oma
yhteiskuntansa, joka oli sangen kehittynyt ja he pystyivät kokoamaan suuria
sotajoukkoja ja ajoittain tuottamaan viholliselle kirveleviä tappioita.
Suomessa kaikki
näyttää jostakin syystä menneen huomattavasti rauhallisemmin, mutta toki
valloittajallakin oli asioihin toinen ote. Yritykset samaistaa näitä
valloituksia eivät vakuuta. Suomesta tuli Ruotsin valtakunnanosa, Baltia jäi voittomaaksi,
jonka osaa voi verrata kaikkein onnettomimpien siirtomaiden kohtaloon.
Ekspansio itään
sai paavin siunauksen ja suoritettiin ristiretkitunnusten alla. 1200-luvulla
tämä olikin vielä ajanmukaista, mutta oudompaa on, että paavi antoi saarnata
ristiretkeä skismaattisia venäläisiä vastaan vielä 1400-luvun lopulla ja 1500-luvun
alussa. Itse asiassa tämä lienee ollut ennen muuta taloudellinen asia:
anerahoja voitiin koota tähän tarkoitukseen.
Venäjän
laajenemiseen kohdistuva pelko oli koillisessa Euroopassa suurta vielä 1500-luvulla
ja syystäkin. Itse asiassa Venäjä sai kuitenkin ennen pitkää tyrmäysiskun, joka
teki mahdolliseksi Suomen alueen laajentamisen kauas itään. Venäjä tungettiin
pois mereltä, mikä oli Juhana III:n nimenomainen ohjelmakin.
Pietari Suuren
aikana vahvistunut Venäjä sitten aloitti ekspansion länteen ja vuonna 1809
valtakunnan raja ulottui jo Pohjanlahdelle. Myöhemmästä kehityksestä en tässä puhukaan.
Tuli vain mieleeni, että toki nuo meidänkin itärajamme siirrot on syytä nähdä
myös suuremmissa yhteyksissään.
Ensimmäinen
itärajammehan oli Pähkinäsaaren rauhan raja vuodelta 1323, joka ratifioi
ruotsalaisen ekspansion itärajan hetkellisesti.
Itse asiassa
ekspansio jatkui koko ajan, mutta ei samanlaisena kuin Baltiassa, jossa asialla
olivat saksalaiset ritarit. Suomessa uutta aluetta ottivat herkeämättä
haltuunsa savolaiset talonpojat, jotka olivat alituisessa konfliktissa karjalaisten
kanssa tunkeutuessaan heidän nautinta-alueelleen.
Tämän ekspansion
tuloksena Suomen (1400-luvulta lähtien käytettiin jo usein tätä nimitystä kuvaamaan
Ruotsin Pohjanlahden takaisten alueiden kokonaisuutta) pinta-ala
kaksinkertaistui parissa vuosisadassa. Osittain kyseessä oli erämaa, mutta
osittain myös asuttu alue, jolla puhuttiin toista murretta ja tunnustettiin
toista uskoa. Pakkokäännytystä ei tapahtunut.
Jotta
muistettaisiin, mitä Suomenlahden eteläpuolella tapahtui, kannattaa tutustua
Henrikin kronikkaan:
perjantai 28.
heinäkuuta 2023
Pyhä sota
Henrikin
Liivinmaan kronikka. Suomennos Maijastiina Kahlos ja Raija
Sarasti-Wilenius. Esipuhe Seppo Zetterberg. SKS 2003, 264 s.
Tämä kronikka,
joka aiemmin yleensä tunnettiin Henrik Lättiläisen Liivinmaan kronikan nimellä, on
Balthasar Russowin kronikan ohella Baltian historian tunnetuimpia
lähteitä.
Kun jälkimmäinen
käsittelee aikalaisen näkökulmasta lähinnä Liivinmaan sodan vuosia
1500-luvulla, kirjoittaa Henrik sen sijaan itse kokemastaan 1200-luvun
alkupuoliskosta, siitä kohtalokkaasta ajasta, jolloin Vanha Liivinmaa (joka
käsitti nykyiset Viron ja Latvian) alistettiin vierasheimoisten
maahantunkeutujien toimesta.
Saksalaisten
idän ekspansio, Drang nach Osten eli tunkeutuminen Elben
itäpuolisiin maihin alkoi samaan aikaan ja samassa hengessä kuin ristiretket
Pyhälle maalle. Saksalainen ritarikunta alisti pakanalliset
preussit ja tunkeutui sitten Baltiaan. Välissä sijainnutta pakanallista
Liettuaa se ei kuitenkaan kyennyt koskaan kukistamaan ja vielä vuonna 1410
Tannenbergin taistelussa ristiritarit peitottiin perin pohjin.
Vanha Liivinmaa
jäi siis vaille suoraa maayhteyttä saksalaisalueeseen ja sinne saavuttiin
lähinnä meritse. Samaan aikaan ristiretkiaatteen kanssa nousi kukoistukseen
myös Hansa, keskuksenaan Lyypekki, joka oli Saksan uusi ja
ensimmäinen Itämeren kaupunki.
Ristiritarit
olivat ihanteellisessa muodossaan samaan aikaan munkkeja ja sotilaita, joiden
elämäntehtävänä oli tuoda kristinusko Marian maalle (viroksi Maarjamaa).
Paavi piti tätä toimintaa yhtä arvokkaana kuin taistelua Pojan maan eli
Pyhän maan vapauttamiseksi.
Kalparitareita,
jotka myöhemmin Liivinmaan ritarikuntana liittyivät Saksalaiseen
ritarikuntaan, oli itse asiassa sangen vähän. Heidän itsensä kuului olla
samanaikaisesti sekä munkkeja että sotureita. Heidän sotajoukkoihinsa kuului
kuitenkin paljon muuta väkeä ja Henrikin kronikassa kuvataan sitä, miten
liittolaisten, liiviläisten ja lättiläisten joukoilla oli usein avainasema
taisteluissa niitä maakuntia vastaan, joita nykyään kutsumme virolaisiksi.
Liiviläisten
kuningas, Turaidan linnan haltija Kauppo kunnostautui erityisesti
uskollisuudessa kristillisille valloittajille ja taisteli muun muassa
virolaisia vastaan. Hän teki jopa pyhiinvaellusmatkan Roomaan. Symbolisesti on
merkittävää, että Kauppo kaatui samassa taistelussa, jossa vastapuolella
menehtyi myös virolaisten suuren armeijan koonnut Lembitu.
Ulkomaalaisten
valta ei tullut vanhalle Liivinmaalle suinkaan pelkästään saksalaisten
miekkojen turvin. Paikalliset heimot olivat mukana mitä aktiivisimmin ja ilman
tätä apua ristiritareilla olisi ollut tuskin mitään mahdollisuuksia.
Paikallisilla asukkailla ei ollut valtioita, mutta maakunnalliset sotajoukot
eli malevat kuvataan tuhansien miesten vahvuisiksi.
Paikallisilla
asukkailla oli myös linnoja, vieläpä sadoittain. Kronikassa kuvataan yhä
uudelleen linnojen piirityksiä, joissa tärkeä osa oli sen ajan tykistöllä:
heittokoneilla eli kivilingoilla ja ballistoilla,
jotka sinkosivat nuolia ja muita projektiileja pitkien matkojen päähän. Ne
kuvataan jopa hämmästyttävän tarkoiksi ja tehokkaiksi aseiksi, joilla voi
murtaa linnojen muurit. Käytössä oli myös piiritystorneja.
Mitä
sodankäyntitapoihin tulee, ne olivat molemmin puolin äärimmäisen barbaarisia.
Yhä uudelleen kerrotaan, miten vihollisen kaikki miehet tapettiin ja naiset ja
lapset vietiin orjiksi. Omaisuus ryöstettiin ja jäljelle jäänyt tuhottiin. Kun
kyseessä oli kristittyjen voitto, kerrotaan, että tämä tapahtui suuresti
iloiten ja Jumalaa kiittäen. Usein voiton veivät kuitenkin paikalliset.
Toki taisteluita
myös paikallisten heimojen ja maakuntien välillä oli paljon. Vuonna 1215
kerrotaan lättiläisten sotaretkestä Ugandiin: He kulkivat kaikkien
maakuntien läpi aina Emajoelle, Tarttoon saakka eivätkä säästäneet ketään, vaan
he surmasivat kaikki miehet ja ottivat naiset ja lapset vangeiksi. Kostettuaan
vihollisilleen he palasivat iloisina kotiin sotasaalis mukanaan.
Mainittakoon,
että orjuus oli Baltiassa voimassa 1400-luvun puoliväliin saakka. Sen jälkeen
kehittyi ns. perintöalamaisuudesta uudentyyppinen orjuus, joka hyvinkin vastasi
Amerikan neekeriorjuutta mielivaltaisuutensa puolesta. Se oli huipussaan
niinkin myöhään kuin 1700-luvulla.
Paikalliset
asukkaat, kuten nyt jo hävinnyt liiviläisten kansa, kuvataan kronikassa
erittäin petollisiksi, minkä takia heiltä aina vaadittiin panttivangeiksi
ylhäisten miesten poikia. Mitä pojille tapahtui, kun kansa taas nousi kapinaan
uutta valtaa vastaan, ei mainita, mutta lienee pakko otaksua, että tapahtui
sitä samaa kuin Venäjän kansalaissodan panttivangeille: heidät tapettiin. Asiaa
ei kuitenkaan esitetty sanomalehdissä, kuten 1900-luvulla, eikä edes
kronikassa.
Saksalaiset
eivät olleet ainoita vanhalla Liivinmaalle saapuneita valloittajia. Siellä
vierailivat jo varhain myös venäläiset, jotka eivät kuitenkaan valloittaneet
alueita omakseen eivätkä edes harjoittaneet pakkokäännytystä. Henrikin mielestä
tämä osoitti heidän epäkristillistä välinpitämättömyyttään lähetyskäskystä.
Venäläiset
torjuivat saksalaisen ekspansion Narvajoen ja Peipsijärven itäpuolelle, mutta
yrittivät vakavissaan Baltian valtausta vasta myöhemmin. Sen sijaan
tanskalaiset olivat asialla jo varhain ja pitivät kauan hallussaan nykyistä
Pohjois-Viroa, Läänemaata sekä saaria, Saaremaata ja Hiiumaata. Lopulta he
myivät omat alueensa saksalaisille, mutta tämä menee jo Henrikin kronikan
ulkopuolelle. Puolalaiset ja ruotsalaisethan ilmestyivät myös apajille sitten
kun ritarikunta hajosi uskonpuhdistuksen henkisesti tuhoamana.
Kronikassa sen
sijaan kerrotaan kiintoisasti, miten saksalaiset ja tanskalaiset pitivät itse
kastamiaan pakanoita omana omaisuutenaan, eivätkä hyväksyneet toistensa antamaa
kastetta, vaan jopa suorittivat kastamisen uudelleen.
Jaan Kross on
mammuttiteoksessaan Uppiniskaisuuden kronikka, joka
noudattelee Bathasar Russowin kronikkaa, kuvannut virolaisten
suhtautumista valloittajiin. Myös Henrikin kronikka antaa
kuvan erittäin sitkeästä puolustuksesta, jossa kyettiin myös tehokkaisiin
vastahyökkäyksiin. Virolaiset eivät olleet mitään lampaita, joita korskeat
saksalaiset olisivat hallinneet.
Virolaiset
miehet olivat asevelvollisia ja saivat sen mukaisesti myös 1500-luvulle saakka
kantaa asetta. Valloittajat saivat pitkään varoa toimiaan ja kunnioittaa
paikallisia perinteitä. Vielä vuonna 1343 maahantunkeutujia vastaan syntyi
laajalle levinnyt Jüriöön kapina, joka sai tanskalaiset
harkitsemaan uudelleen valloitustensa mielekkyyttä.
Henrikin
kronikka kertoo tavattoman elävästi ja aidosti keskiaikaisessa hengessä oman
aikansa tapahtumista. Kiitos lukunautinnosta (sit venia verbo) kuuluu
epäilemättä myös kääntäjille
Tuo alkuun linkattu laulu liittyy itse asiassa vuoden 1919 Landeswehr-kapinaan.
VastaaPoistaSaksalaiset tunkeutuivat heille tutun maankamaran alueelle, jossa oli yhtenäisiä laajoja viljelysmaita. Nämä mahdollisti tasainen tai loivasti aaltoileva sedimenttikivikallio ja sen päällä ohut maakerros.
VastaaPoistaSuomessa pääosin ikivanha peruskallio pirstoi maankamaran pienimuotoisesti ja laajoja viljelyksiä oli vähemmän. Säästyttiin maaorjuudelta.
Samoin Ruotsissa ja Karjalassa
Poista"Suomessa kaikki näyttää jostakin syystä menneen huomattavasti rauhallisemmin, mutta toki valloittajallakin oli asioihin toinen ote. Yritykset samaistaa näitä valloituksia eivät vakuuta. Suomesta tuli Ruotsin valtakunnanosa, Baltia jäi voittomaaksi...
VastaaPoistaMyös Henrikin kronikka antaa kuvan erittäin sitkeästä puolustuksesta, jossa kyettiin myös tehokkaisiin vastahyökkäyksiin. Virolaiset eivät olleet mitään lampaita, joita korskeat saksalaiset olisivat hallinneet."
Murheellinen ero verrattuna suomalaisiin ja ruotsalaisiin ristiretkiaikana olimme vain liian pieni kansa jopa virolaisiin verrattuna (!). Onneksi kaikki kääntyi lopuksi hyväksi eikä Suomen alueelle kehittynyt kieleen ja etniseen alkuperään perustuvaa luokkayhteiskuntaa toisin kuin Virossa.
Ruotsin ja Saksan ero oli tässä oleellinen.
PoistaSaksalaiset eivät aina edenneet valloittajina, vaan heitä myös kutsuttiin eri valtakuntiin, jopa Venäjän Volgalle saakka. Myös Unkarin Buda oli täysin saksankielinen kaupunki.
VastaaPoista