keskiviikko 6. elokuuta 2025

Junalla kätevästi

 

Tilan ja ajan teollistaminen

 

Wolfgang Schivelbusch, Junamatkan historia (Geschichte der Eisenbahnreise. Zur Industrialisierung von Raum und Zeit im 19. Jahrhundert). Suomentanut Margit Heinämäki. Vastapaino 1996, 232 s.

 

Tämän kirjan nimi ei ihan vastaa otsikkoa. Kyseessä ei niinkään ole junamatkan kuvausten historia samassa mielessä kuin esimerkiksi Yrjö Hirnin teoksessa Vanhat postivaunut kuvataan kirjallisuussitaattien avulla matkustamista ennen junan tuloa.

Kirjoittaja on pikemmin keskittynyt junamatkustamista koskeviin teoreettisiin näkemyksiin ja niiden muuttumiseen ja kiinnittää huomiota myös rautateiden tekniseen puoleen ja maantieteellisten ja kansallisten erityisolosuhteiden vaikutukseen junien ja rautateiden kehityksessä.

Rautatiet, yhdessä höyrylaivojen kanssa, mullistivat tosiaan maailman yllättävän nopeasti. Kuten jo aikalaiset totesivat, maailma kutistui ja uusi matkustusmuoto toimitti ihmiset määränpäähänsä kuin paketin tai tykin suusta lähteneen ammuksen.

Junien tavaton nopeus kauhistutti aluksi ja myös kiehtoi mielikuvitusta. Junaonnettomuudet olivat uusi ilmiö, joka sokeerasi ihmisiä ja pelkoa herättivät myös eristetyissä vaunuosastoissa tapahtuneet murhat, hiin vähän kuin niitä kaikkiaan olikin.

Rautatiet muuttivat myös suurkaupunkeja. Kaupungin laidoilla sijaitsevat asemat saivat jatkeekseen bulevardeja, joiden tieltä raivattiin pois kokonaisia kortteleita. Erityisesti tämä tapahtui Pariisissa Georges Haussmannin (suoraviivaisuuden Attila) johdolla ja siihen liittyi myös sisäisen hallinnan aspekti: joukkoja oli hyvä liikutella pitkin leveitä väyliä.

Tekijä sijoittaa tähän liikenteelliseen kehitykseen myös tavaratalojen synnyn: nyt keskityttiin liikenteellisesti helppoihin paikkoihin myymään halvalla ja pienellä katteella, mutta suuria eriä, ilman tinkimistä ja nopeasti. Vähittäiskauppakin sai uuden hahmon.

Tekijä on hyvin innostunut teoretisoinnista ja tuntuu välillä menevän hieman turhankin pitkälle rakentaessaan esimerkiksi aasinsiltoja rautatieonnettomuuden aiheuttaman sokin ja sotilasosaston kollektiivisen iskun aiheuttaman sokin välille, mutta unohtaa sen sijaan jopa senkin mullistavan merkityksen, joka rautatiellä oli sodankäynnille.

Massa-armeijoiden keskeinen ongelma oli huolto ja rautateiden synty merkitsi sen mahdollisuuksien viemistä aivan uudelle tasolle. Hyvin pitkään oli ollut mahdotonta koota yhteen satojatuhansia miehiä ja turvata niiden huolto. Rautateiden ja uusien strategisten ratojen avulla se sen sijaan jo onnistui ja siis tehtiin.

Amerikassa, jossa liikenteen mullisti ensin höyrylaiva, alkoi rautatie avata reittejä asumattomille seuduille ja luoda sinne asutusta, kun se taas Euroopassa yhdisti asutuskeskuksia. Amerikkalaisesta junasta tuli eräänlainen maalla liikkuva laiva, joka oli omavarainen ja jossa oli myös ”palatsivaunuja” eli pullmaneja varakkaille.

Luokkajako säilyi junissakin ja aivan alussa kolmannen luokan vaunut saattoivat olla ankeita lavoja. Ajatus siitä, että yhteinen kulkuneuvo lähentäisi sosiaaliluokkia, tuskin eteni kovin pitkälle, mutta saattoi todella jossakin määrin toteutua.

Junayhteydet johtivat myös välttämättömyyteen synkronisoida kellonajat, jotka saattoivat aiemmin paljonkin poiketa toisistaan. Ne myös lähensivät eri alueita keskenään ja tavallaan ennakoivat eetterimeedioiden normittavaa ja tasoittavaa vaikutusta 1900-luvulla.

Myös sähkölennätin, rautateiden hermosto oli aina rakennettava niiden yhteyteen ja palveli etäisyyksien voittamista vieläkin nopeammin kuin kymmenien kilometrien tuntinopeudella kiitävät junat.

Suomalaisessa kirjallisuudessa merkittävä kuvaus postivaunujen ajan Euroopasta on J.V. Snellmanin päiväkirja Saksan matkastaan. Siinä kansallisfilosofimme arvioi vuoron perään saksalaisten maakuntien erikoisuudet ja tavat, erityisesti viinit, naiset ja filosofit, sekä mentaliteetit jotka eri paikkakunnilla saattoivat todella suuresti poiketa toisistaan.

Kuten tiedämme, myös oma maamme oli aika kirjava tilkkutäkki vielä 1800-luvun jälkipuoliskolla. Murteet erosivat toisistaan suuresti, kuten myös tavat ja pukeutuminen. Matti Klinge puhui kahdesta Suomesta, joista toinen oli lähempänä Ruotsia kuin itäistä Suomea. Onkin sanottu, että vasta rautatiet ja Bobrikov yhdistivät Suomen.

Olihan tämä aika henkevästi sanottu, mutta tuskinpa sille kannattaa käytännössä antaa paljoakaan arvoa. Mikäli sillä tarkoitetaan, että Suomi sanan varsinaisessa merkityksessä syntyi vasta rautateiden (tai Bobrikovin vastustamisen) myötä, on pakko kysyä myös sitä, oliko sitten Englantia tai Ranskaakaan olemassa ennen rautateitä ja kuka mahtaa olla näiden kansakuntien Bobrikov?

Selvää toki on, että ennen rautateitä oli jo olemassa sellainenkin jättiläisvaltakunta kuin Venäjä, jonka kulkeminen päästä päähän vei kuukausia. Siitä huolimatta se ei kuulunut pelkästään mielikuvituksen piiriin edes silloin, kun sen kansa vielä oli enimmäkseen lukutaidotonta eikä voinut lukemansa perusteella liittyä kansakuntaansa, tuohon ”kuviteltuun yhteisöön”.

Jo Marx ja Engels viitoittivat ”Kommunistisen puolueen manifestissaan” vuonna 1848 tien sille sosiologisoivalle elämäntavan historialle, jonka kehittämisessä sittemmin kunnostautuivat Ferdindand Tönnies, Max Weber, Werner Sombart, Norbert Ellias, Walter Benjamin ja monet muut. Samaa perinnettähän tämäkin kirja jatkaa ja onhan sillä ansionsa.

15 kommenttia:

  1. Eiköhän se ollut kansakoulu, joka loi kansakunnan "propagandallaan".

    VastaaPoista
  2. Kun asioita "junaillaan", tulee mieleen saksan sotahistoria ja siviilimatkailu, kun itäpreussilaiset pakenivat idästä, neuvostojoukkojen tieltä: avotavaravaunuissa, tammikuussa 1945, 30 asteen pakkasessa.
    Silminnäkijähavainnon mukaan radanvarrret olivat täynnä pikku nyyttejä, pakkaseen kuollleita vauvoja. Matkanteko oli hidasta ratavaurioiden vuoksi: Stormovikit ahdistelivat ja sotilaskuljetukset olivat etusijalla.
    Puolalaispartisaanit päräyttivät siviilit hengiltä konepistooleillaan, olivathan he natseja: Katynin metsän tapahtumat eivät ehkä tuolloin ollut yleisessä tiedossa.
    Venäläisten mukaan, Katynin tapahtumat ovat - edelleen - "kiistan alaisia" ja myös "vanhentuneita".
    Höyrylaivamatkailusta voidaan päästä samaan osoitteeseen: Wilhelm Gustloff ja kymmenentuhatta idästä pakenevaa siviiliä torpedoitiin pohjaan, kun venäläinen S-13 sukellusvene ampui kolme torpedoa kylkeen. Laiva upposi nopeasti ( se ei ollut nikkeliteräsrunkoinen Bismark).
    S-13 torpedoi myös General von Steubenin ja kolmatuhatta siviiliä hukkui.
    Venäjä kiiistää edelleenkin siviiliuhrit, vaikka siitä on olemassa todisteet. Jopa niinkin, että Mihail Gorbathsov puhdisti sukellusvenepäällikkö Marineskon maineen ja julisti hänet Neuvostoliiton sankariksi.
    Ja nyt Venäjällä, "vanhassa venäläisessä kaupungissa, Viipurissa", suomalaisnatsit ovat "salaa" pytyttäneet natsimuistomerkkejään kaupungille - kuinkahan se on ollut mahdollista.?? No, asia on ratkaistu "natsipytingit" on tuhottu.
    Kun olen seurannut Puinin ja Medvedevin edesottamuksia, niin heidän mielenterveytensä ei näytä olevan aivan kohdallaan.
    Ja, vastaavasti toki, myöskään natsien toimissa ei ole mitään puolusteltavaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Venäläisessä museossa pääsee itse toistamaan Marineskon sankarityön.

      Poista
    2. On se kamalaa kun natseja tapetaan.

      Poista
    3. Mitenkäpä Viron rannikon Jumindan tapahtumat myöhäiskesällä 1941 Tallinnan ym. evakuoinnissa? Pääosin suomalaiset laskivat miinakentät ja Baltiaan edennyt mahtava aseveli hoiteli loput Jumindan niemeltä raskaalla tykistöllä. Sanotaan merisotahistorian (ja merihistorian) suurimmaksi katastrofiksi - ehkä 14 000 - 15 000 kuollutta (tuhansia lapsia, naisia, Baltian taisteluissa haavoittuneita).

      Eri asia?

      (Tuo Marinesko muuten partioi jo kesäkuussa 1941 Suomenlahden suulla ja havaitsi 21. kesäkuuta klo 4 aamulla Bengtskärin majakan lähellä yli kolmenkymmenen kuljetusalueen saattueen, pääosin Saksan lipun alla.)

      PS WG:n torpedoinnin tammikuussa 1945 tietenkin tuomitsen jyrkästi siinä missä muutkin.

      Poista
    4. Olet siis sitä mieltä että, jos et ole stalinistinen kommunisti, olet natsi??
      Ja, jos natsit kunnostautuivatkin holokaustissaan, niin jäivät kuitenkin hopealle kun vertaa stalinin uhreihin.
      Lienet noiden kannalla: Sandarmohissa Karjalan Karhumäessä fasisti syytöshuutoja, stalinin uhrien muistojuhlassa. Mikset mennyt mukaan?

      Poista
    5. Miten natsit jäivät hopealle? Millä tavalla? Murhasivat kaasuttamalla, ampumalla, polttamalla, näännyttämällä ja luoja tietää millä tavoin jopa 11 miljoonaa ihmistä. Stalinin Neuvostoliitto murhasi noin kuusi miljoonaa ihmistä ampumalla, näännyttämällä, polttamalla ja luoja tietää millä tavoin. Miten tuossa aletaan mitaleja jakamaan, kun molemmat tehneet sen tason hirveyksiä?

      Poista
    6. ano 13.10. Noista tiedoista on versioita. Toisekseen, stalin pyrki suojaamaan taustansa, jo pelkästään Lend Leasen jatkuvuuden vuoksi. USA:n apu oli korvaamatonta, erityisesti ruoka: Neukut meinasivat tästä huolimatta kuolla nälkään. Entä likimain 50000 ajoneuvoa. Berliinin retki ei olisi onnistunut ilman niitä.
      Natsit sensijaan mainostivat pahoja tekojaan. Ja, ne tutkittiin tarkalleen voittajavaltioiden toimesta.
      Oleellista on, että stalinismi/putinismi nostaa päätään venäjällä: mitään he eivät kadu. Saksalaiset sensijaan tunnustivat tehneensä vääryyttä.
      Harmi vain, että Claus von Stauffenberg epäonnistui.

      Poista
    7. Taisi tämä Suhonen paljastaa oikean karvansa. Toiset ihmiset ovat hänelle arvokkaampia kuin toiset.

      Poista
    8. ano 15.26 Toiset ihmiset voivat olla arvokkaampia kuin toiset, riippuen motiiveista, tavoitteista, rehellisyydestä etc.
      Mutta ano. Mikä parasta, minä en ole woke.
      Jos sinä katsot itänaapuriin luottavaisin silmin, madelllen putinin jaloissa, se on sinun häpeäsi.
      Arvoasteita voidaan tarkastella myös realiteettien kautta.
      Mutta toki, pidä hyvänäsi.

      Poista
  3. "Siitä huolimatta se ei kuulunut pelkästään mielikuvituksen piiriin edes silloin, kun sen kansa vielä oli enimmäkseen lukutaidotonta eikä voinut lukemansa perusteella liittyä kansakuntaansa, tuohon ”kuviteltuun yhteisöön”."

    Missähän määrin noina aikaisempina aikoina ihmiset identifioituivat paitsi lähiyhteisöönsä myös hallitsijasnsa, voisi helposti kuvitella, että näillä oli vahva intressi kaikin mahdollisin keinoin (julkiset ja kirkon kuulutukset, rahat, lait, kiertomatkat) teroittaa alamaisilleen tuota seikkaa; jo varhaismodernina aikana valtio l.kruunu olivat jo erkaantuneet hallitsijan henkilöstä. Oliko kansakuntien synyssä kyse vain siitä, että tuota alamaisuutta alettiin kutsumaan kansakunnaksi.

    VastaaPoista
  4. Kaikkea on kulttuurihegemonia repinyt auki eri muodoissaan paitsi Suomessa teologiaksi kutsuttuna estää jottei valituista valitumpien mieltä pahoiteta.

    VastaaPoista
  5. Schivelbuschin kirja on ideoiden historiaa, jossa kehitysajattelu toimii narratiivin juonena, joka sijoitetaan englantilaisista hiilikaivoiksista maailman suurkaupunkeihin johtaville raiteille. Olin hyvin innostunut -- tai inspiroitunut -- tuosta teoksesta nimenomaan siksi, että "ideoita" harvoin esitetään niiden historiallisissa kehityskonteksteissa niin, että historiallinen tapahtuminen kohta kohdalta jäsennettäisiin aikalaistasolla ja kulloisenkin järjen ehdoilla.

    Kaikista "opillisista" tulkinnoista ja aitauksista riippumaton visio edellyttää, että kirjoittajalla on perustavanlaatuista erittelykykyä, jolla "tajunnallinen" ja "tiedollinen", hahmon- ja käsitteenmuodostus, tausta ja kuvio, teoria ja malli, suureet ja mittayksiköt eriytetään ja jäsennetään historialliseksi kokokuvaksi. Schivelbuschin toinen suomennettu kirja, "Nautintoaineiden historia" antaa esimerkin siitä miten monella tavalla historiallinen narratiivi voidaan luoda -- nautintoaineet esitellään omassa ajallisessa taustassaan, mutta tunnelmointi saa luvan korvata kaikki yritykset konstruoida mitään kehitysketjuja ikään kuin syysuhdeajattelun kulisseissa.

    Sanomattakin on selvää, että oman aikamme ylikasvaneet "opillisuuden" ilmentymät, "ideologiset" tulkinnat, meidän pitäisi pystyä jättämään kaiken historiankirjoituksen ulkopuolelle. Jos pystyisimme ymmärtämään syvyyspsykologiaa edes auttavasti, voisimme puhua "tunnustuksellisesta" ajattelusta ajattelun alkuhahmoihin palautuvana tajunnallisena orientoitumisena, jolloin nimenomaan historiankirjoituksen tehtävänä olisi kirkastaa hahmon- ja käsitteenmuodostukselliset erot ja sijoittaa kuviot ajallisiin taustoihin kunkin ajan tajunnallisilla ja tiedollisilla ehdoilla.

    Junamatkan historia on todellakin mallikelpoinen esimerkki siitä miten kehityskulkuja voidaan kuvata "ideoiden" laajentumina -- jokainen uusi idea luo uuden tavan hahmottaa ympäristöä ja todellisuutta ylimalkaan. Syyt ja seuraukset elävät pikemminkin päivittäistä kuin pitkän perspektiivin historiaa, ja historia herää henkiin, kun sitä katsotaan tarpeeksi "läheltä ja tarkkaan" (Wittgenstein).

    Luulen, että esimerkiksi tavaratalojen syntyhistoria voisi toimia jokaiselle ymmärrettävänä esimerkkinä siitä, miten "ideat" arkielämässä ovat poikineet "kehitystä".

    Itseäni kirjassa kiinnosti myös dokumentaatio siitä, miten junien kasvava nopeus vaikutti matkustajien näköaistiin. Ensimmäiset junathan liikkuivat suunnilleen kolme kertaa nopeammin kuin hevosvaunut, mutta nopeuden kasvaessa matkustajien oli vaunun ikkunasta mahdotonta enää tarkentaa katsettaan aivan radanvarren vieressä ohikiitävään maisemaan -- vaan katse täytyi siirtää ja fokusoida kauemmas. Paradoksaalisesti tämä näköaistille opetettu fokus vaikutti myös niin, että ajan kuluksi matkustajat oppivat lukemaan junassa lehtiä ja kirjoja -- ja siinä vaiheessa rautatien historiaa asemille jopa syntyi lehtikioskeja ja kirjastoja, joista lainatut teokset voitiin palauttaa toisella asemalla. -- Voiko ollakaan kauniimpaa tarinaa siitä, miten uuden ajan tiedollinen edistys -- jolla on taustanaan nimenomaan kirjoitetun kielen kognitiiviset resurssit -- puhkeaa näkyviin yhdessä yksityiskohdassa -- kuin satunnainen kaunis kukkanen joka työntyy esiin nokisesta maasta raiteiden välissä?

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.