Mitä on olla
ihminen? Eräitä ontologian peruskysymyksiä
Ihmisyyden
ontologiasta olen silloin tällöin kirjoittanutkin (ks. esim. Vihavainen:
Haun tekoäly tulokset). Yleisestihän tunnustamme kaikki olevamme
jonkinlaisia eläimiä, lähinnä apinoita (ks. Vihavainen:
Haun alaston apina tulokset ). Itse odotankin jännityksellä, milloin
apinoista syntyy jotakin uutta ja korkeampaa. Tämä tapaus ihminen taisi olla eräs
evoluution umpiperä.
Ihmisyydelle
joka tapauksessa on asetettu kriteereitä, joiden avulla voidaan tehdä selkeä
hajurako esimerkiksi juuri apinoihin, näiden ylivertaisista kyvyistä (pelisilmä!)
huolimatta. Myös tekoälystä tekee mieli erottautua. Tällaisia erottavia
tekijäitä sanotaan yleensä olevan kolme: järki, tahto ja omatunto.
Niitä on vain
ihmisellä, mutta mielestäni on selvää, etteivät kyseessä ole ihmisyyden välttämättömät
ehdot, sillä näkeehän sokea reettakin, ettei noita ominaisuuksia ole
monellakaan kansaamme edustavalla ja maatamme hallitsevalla poliitikoilla.
Ehkä meidän
pitäisikin lakata kutsumasta homo-nimistä lajia ihmiseksi ja puhua sen sijaan
vain hominideista. Jotkut ovat enemmän apinoita (mikä ihailtava ja kyvykäs
laji!) kuin toiset ja jotkut taas pystyvät kilpailemaan ihan mielekkäästi jopa tekoälyn
kanssa vaikkapa shakinpeluussa.
Tsaarin
Venäjällä, jossa todelle merkitykselliset asiat kuuluivat aina ns. virallisiin
ja viime kädessä hallitsijan päätettäviin, katsottiin, että ihmisyyteen kuului
kolme välttämätöntä komponenttia: sielu, ruumis ja dokumentti.
Dokumentittomat
(”paperittomat”) oliot eivät siis kelvanneet joukkoon. Kiinnostava kysymys
kuitenkin oli, kelpasiko ihmiseksi sellainen, joka eli elämäänsä vain dokumenteissa,
mutta ei omistanut enempää sielua kuin ruumista.
Kuuluisa
pelkästään paperilla olemassa ollut hahmo oli Kozma Prutkov, joka kuollessaan
jätti maailmaan vain mustetahran. Kuitenkin hänen ajatelmansa maailman
olemuksesta ovat ikituoreita.
Erikoisempi
tapaus oli kuitenkin muuan Kiže, upseeri, joka eteni urallaan nopeasti ja oli
jo vähällä päästä everstiksi. Ehkä hänestä olisi voinut eläkkeelle siirtyessä
tulla myös kenraalimajuri? Sehän olisi ollut normaalia.
Keisari
Paavalille oli armeija lähinnä sydäntä ja hän piti kunnia-asianaan muistaa
kaikkien upseeriensa nimet, tai ainakin mahdollisimman monet. Myös ylennykset
tapahtuivat aina hänen kaikkeinkorkeimmalla määräyksellään.
Kerran
ylennettävien luettelossa kirjuri kirjoitti suureen matrikkeliin uutta
kappaletta, joka liittyi luutnanteiksi ylennettäviin: ”luutnanteiksi”( vporutšiki že). Tämän
jälkeen piti seurata luettelo ylennettävistä. Sivu loppui parahiksi sanaan
”luutnanteiksi” porutšiki.
Kirjuri jatkoi
seuraavalle sivulle ja kirjoitti ajan tavan mukaan myös sinne edellisen sivun
viimeisen tavun ”ki”. Tämän jälkeen seurasi partikkeli ”že”,
joka tarkoittaa tässä yhteydesssä ”taas”, ”puolestaan”. Tarkoitettiin siis,
että luutnanteiksi puolestaan ylennetään seuraavat henkilöt. Sen jälkeen
seurasi nimilista.
Koska sivun
ensimmäiseksi tavuksi tuli edelliseltä sivulta periytyvä ”ki” ja sen
jälkeen seurasi tavu že, tapahtui niin, että sivun ensimmäisenä
sanana esiintyi kirjainyhdistelmä ”kiže”. Koreasti kirjoitetussa
tekstissä näytti siis olevan listan kärjessä nuori ja etevä upseeri,
luutnantiksi nyt ylenevä Kiže.
Keisari
tietenkin allekirjoitti listan muitta mutkitta ja luutnantti Kiže oli näin
syntynyt. Sitä, että kyseisellä henkilöllä oli vain vajavainen olemassaolo, ei
kukaan tohtinut keisarille sanoa. Palkkakin juoksi ja vodkaa saatiin rykmentin upseerien
sammioon.
Venäläisen ihmisenhän otaksuttiin tuohon
aikaan koostuvan kolmesta osasta, jotka olivat sielu, ruumis ja dokumentti. Nyt
oli vain kolmas elementti olemassa, mutta ottaen huomioon keisarin tavattoman
arvovallan, ei tätäkään seikkaa voinut pitää vähäpätöisenä eikä olemassaoloa
käynyt oikein kiistäminenkään.
Ajatus keisarin
erehdyksestä olisi ollut herjaava ja hänen erehdyttämisensä olisi ollut rikoksista
kauheimpia.
Niinpä Kiže
eteni säädetyssä järjestyksessä alikapteeniksi ja sitten kapteeniksi. Huhun
mukaan hänestä olisi nuhteettoman palveluksensa ansiosta muutamassa vuodessa
tullut peräti eversti ja hän olisi saanut oman rykmentin.
Tässä vaiheessa
oli upseerien kuitenkin jo esittäydyttävä keisarille henkilökohtaisesti.
Keisarin kansliassa alkoi kuumeinen hyörintä ja pelko levisi kaikkiin
arvoluokkiin. Kiže oli tuhottava, etteivät muut tuhoutuisi.
Mallikelpoisen
ja nuhteettoman upseerin rykmenttiä oli valistettava asiasta ja äärimmäisessä
salaisuudessa toimitettiin virtuaaliset hautajaiset, jotka kirjattiin kaikkiin
tarpeellisiin paikkoihin. Niinpä voitiin, keisarin allekirjoittaessa uutta
ylennettävien luetteloa, surulla todeta, ettei Kiže voinut saapua keisarin
vastaanotolle, koska hän oli läheistensä ja koko rykmentin suureksi suruksi
tapaturmaisesti kuollut.
”Sääli”, sanoi
keisari karun lapidaariseen tapaansa. ”Hän oli hyvä upseeri”.
Koska Kiželtä
puuttuivat ruumis ja sielu ei hänen traaginen tuhoutumisensa herätä
kansliamaailman ulkopuolella todellista myötätuntoa. Hän oli kuitenkin
tavallaan olemassa, eikä hän ole yksittäistapaus enempää Venäjällä kuin
muuallakaan.
Vaaliluetteloissa,
valtionapua nauttivien yhdistysten jäsenluetteloissa Suomen Akatemian
huippuyksiköissä ja monessa muussakin paikassa on aina ollut ja on ihmisiä,
jotka ovat Kižen kaltaisia.
Runeberg totesi
Klingsporista, että tämän ”sankarura oli komissariati” ja ettei tätä
todellisuudessa koskaan kiinnostanut kunnia, vaan ”vati”. Lääketieteellisenä ihmeenä
hänellä ”kaks ol’ leukaa, yksi ol’ silmä, sydäntä vain puolikas”.
Byrokratian
logiikan mukaisesti hän joka tapauksessa täytti miehen mitat eikä ollut pelkkä
univormu. Hänen todettiin kunnostautuneen sotilaana ja siksi hän pääsi
johtamaan koko Suomen puolustusta vuonna 1808.
Tässä toimessa hänen merkittävimmät
päätöksensä melko yllätyksettömästi sitten liittyivät sinänsä tärkeään leipomiseen,
joka kuitenkin määrättiin tapahtumaan sotilaallisesti varsin tolkuttomalla
hetkellä.
Jossakin
mielessä Klingsporia voi ehkä pitää Kižen arvollisena kollegana. On
todennäköistä ja jopa varmaa, että myös tulevana itsenäisyyspäivänä
kunniamerkin saa monta henkilöä yhtä pätevin perustein.
"Ihsyydelle joka tapauksessa on asetettu kriteereitä, joiden avulla voidaan tehdä selkeä hajurako esimerkiksi juuri apinoihin, näiden ylivertaisista kyvyistä (pelisilmä!) huolimatta."
VastaaPoistaYksi merkittävistä taidoista taitaa olla kirjoitustaito, joka vaikuttaa laajasti. Niin hallinnollisesti, lakiteksteissä, kuin vaikka historia käsityksineen, mihin jälkipolvet perustavat näkemyksensä.
Valtion historia on eri kuin vaikka evoluutiohistoria (hetki sitten kun oli muodissa että kaikki tulevat Afrikasta). Samoin uskonnon historia on eri kuin muut, mutta tuon voisi kai luokitella ajattelun historiaksi. Näin uskottiin tuolloin tuolla ja sitten tuo usko muuttui. Saamelaiset uskovat näin, romanit uskovat noin, juutalaiset näin ja kristityt noin, lisätään koulutusta niin tuo usko muuttuu ja ihmisistä tulee rationaalisia toimijoita (saahan sitä uskoa).
Jotkut julistavat intomielisesti ihmisen märitelmäksi "eläin, joka osaa käyttää työkaluja" ja siksi vaativat tunnustamaan simpanssit ihmisiksi.
VastaaPoistaSitten ihmisiksi täytyy luokitella myös monet pikkulinnut, jotka osaavat käytellä tikkuja työkaluinaan samalla tavalla kuin simpanssit valtavan paljon pienemmillä aivoilla ja pelkällä nokalla vailla käsiä.
Mutta tietääkseni mikään muu eläinlaji kuin Homo sapiens ei pysty käyttämään tulta kontrolloidusti:
sytyttämään, hallitsemaan ja sammuttamaan aina tarpeen mukaan.
"Ihminen, se kuulostaa ylpeältä! (M. Gorki)"
VastaaPoistaTämä Maxim Gorkijn lausahdus oli filosofinen, koska sitä ei voinut käyttää luvatussa kommunismissa, koska kommunismi määräsi/lupasi olioiksi vain proletaareja. Maxim Gorkijn "proletaarinen" tuotanto on suuri, mm. "Äiti", mutta on syytä pohtia miksi Maxim Gorkij murhattiin.
Suomessa on vanha, sotien alla ja aikana paljon käytetty sanonta: "Suomi tarvitsee miehiä, eikä pelkkiä housuja".
VastaaPoistaItseasiassa se on vanha, ehkä 1800-luvun puolivälin paikkeilta periytyvä suomalainen sananparsi, jota käytetään usein ilmaisemaan tarvetta rehellisille, rohkeille ja vastuuntuntoisille ihmisille – riippumatta heidän sukupuolestaan – sen sijaan, että tyydyttäisiin pelkkään ulkokuoreen tai nimelliseen rooliin.
Metaforisesti "housut" viittaavat usein ulkoiseen olemukseen tai sukupuoleen, kun taas "miehet" (tässä kontekstissa) symboloivat luonnetta, tekoja ja moraalista selkärankaa. Sanonnan ydin on, että yhteiskunta arvostaa enemmän sisäisiä ominaisuuksia kuin ulkoisia tunnusmerkkejä.
Nyky-Suomessa sanontaa voidaan pitää hieman vanhahtavana, mutta sen perusviesti pätee edelleen: teot ja luonne ovat tärkeämpiä kuin henkilön ulkoinen olemus tai sukupuoliroolit.
Kyllähän sanonta: "Onko siinä mies vai pelkät housut" kelpaa käyttöön nykyäänkin oikein hyvin. Sitä en kyllä tiedä, että ymmärtääkö nuoriso lauseen asiasisältöä lainkaan.
VastaaPoista