Vapaus, mi meitä viet
Liberalismin puolustus.
Esseitä suomalaisesta arvopohjasta. (toim. Ari Helo), Atrain & Nord
2025, 255 s.
Tällainen
kokoomateos on ilmestynyt ja sitä esitellään Helsingin yliopiston Tiedekulmassa
keskiviikkona 5.11. klo 17.30. Tervetuloa!
Kirjoittajien
lista on komea: Ari Helo, Markus Kantola, Matti H. Virtanen, Jussi K. Niemelä, Jukka
Savolainen, Linda Hart, Jarkko Tontti, Pekka Sauri, Mika Pantzar, Visa
Heinonen, Ilja Kavonius, Seida Sohrabi, Oskari Lahtinen, Timo Vihavainen ja
Matti Vanhanen.
Allekirjoittaneellakin
on siis kunnia olla mukana, minkä ei soisi pelottavan ketään tarttumasta
kirjaan, joka on varsin ajankohtainen ja tarpeellinen.
Itse asiassa
kirjan käsittelemä aihepiiri on laajempi kuin otsikon mainitsema suomalainen
arvopohja, mutta silti kyllä sen suhteen relevantti osoittaessaan liberalismin
ongelmia ja tulkintoja muuallakin kuin Suomessa. Ei tällaisissa kysymyksissä
ole syytä mihinkään impivaaralaisuuteen.
Liberalismin
ilmenemismuodot ovat loputtomat ja itse käsitekin pakenee klassista määrittelyä
”per genus proximum et differetiam specificam”. Liberalismi on tuskin koskaan
absoluuttista, se ilmenee pienemmässä tai suuremmassa määrin ja viittaa aina
vapauteen (libertas) ja erityisesti yksilönvapauteen ja sen kunnioittamiseen.
Poliittinen
liberalismi kunnioittaa sananvapautta ja yksilön loukkaamattomuutta sekä myös
kansallisuuksien oikeutta muodostaa omat valtiolliset yhteisönsä. Taloudellinen
liberalismi vastustaa valtion holhousta ja kaupan ja elinkeinojen rajoittamista.
Liberalismiksi on tosin kyllä nimitetty myös sosiaalivaltion vastaisuutta ja
jopa ”illiberaaleiksi” leimattujen mielipiteiden kieltämistä.
Jo Aristoteles
ymmärsi, että politiikassa parhaan tuloksen tuottaa aina kohtuus. Äärimmäisyyteen
menevät valtiolliset ja yhteiskunnalliset periaatteet rappeutuvat helposti ja
muuttuvat jossakin kohtaa vastakohdikseen.
Demokratia, jota syystä pidetään liberalismin
luonnollisena ympäristönä, voi sekin rappeutua oklokratiaksi ja johtaa
tyranniaan. Tolkuton sitoutuminen kaikkien rajoitusten poistamiseen ja
yksilöiden kaikkien mahdollisten halujen palvomiseen ei voi olla liberalismin
ihanne.
Liberaalia
ihannetta voi hakea lainalaisen järjestyksen puitteissa toimivasta, sallivasta
ja yksilön oikeuksia kunnioittavasta yhteiskunnasta, jossa valtio
pakotuskoneistona näyttelee vain toissijaista osaa. Joidenkin mielestä ihanne
voisi olla jopa niin sanottu yövartijavaltio, jossa yksilöt jätetään
mahdollisimman suuressa määrin pärjäämään omatoimisesti, ilman valtion tukea.
Tämä ei ole
suomalaisen, pohjoismaisen perinteen mukaista ja sen saavuttamat tulokset taas ovat
kansainvälisessä vertailussa niin hyvät, ettei siitä luopuminen tunnu
mielekkäältä. Kuten Ari Helo toteaa, esimerkiksi Yhdysvalloissa
yhteiskunnalliset ongelmat ovat Suomeen verrattuna moninkertaiset.
Missään ei
kuitenkaan ole kirjoitettu, että saavutettu Arkadia olisi ikuinen. Itse asiassa
sitä uhkaavat koko ajan monet vaarat. Maailman kansojen enemmistö edustaa muita
traditioita kuin pohjoismainen liberalismi.
Seida Sohrabi,
joka itse on kurditaustainen, tuntee tämän asian omasta kokemuksestaan ja varoittaa
Suomea alistumasta maahanmuuttajien edustamiin kulttuureihin. Liberaalit arvot
ovat hyviä arvoja ja niitä on syytä vaalia ja vaatia kaikkia kansalaisia niitä
noudattamaan.
Hieman paradoksaalisesti
suurin vaara näyttää liberaaleja uhkaavan sen nimissä hääräävien radikaalien
taholta. Etenkin Amerikassa, mutta yhä lisääntyvässä määrin myös Euroopassa on
vallannut alaa woke ja DEI-nimikkeiden alla viljelty ideologia, joka pyrkii
muuttamaan yhteiskuntaa omien, länsimaisen tieteen perinteitä vastaan sotivien
doktriiniensa mukaiseksi.
Jukka
Savolainen, joka on toiminut professorina amerikkalaisissa yliopistoissa,
kertoo, mitä nämä ideologiat ovat merkinneet käytännössä.
Liberalistisen
ajattelun kulmakiviin on aina luettu ajatuksenvapaus ja mielipiteen ilmaisemisen
vapaus. On merkittävää, että nämä periaatteet olivat yleensä kunniassa vielä
silloin, kun maailmalla oli merkittävä kommunistista ideologiaa tunnustavien
maiden joukko.
Sen sijaan nyt,
kommunismin romahdettua on alkanut esiintyä yhä voimakkaampaa sensuurimentaliteettia,
aktiivista ”väärien” sanojen ja ajatusten metsästämistä ja sanktioimista ja
kaikki tämä ”liberalismin” lipun alla.
Sananvapaus
tarkoittaa aina vapautta olla eri mieltä, mikä unohdettiin Ranskan
vallankumouksen hirmuvallan aikana ja vaadittiin jokaista ehdottomasti pysymään
Järjen eli käytännössä hallituksen sanelemassa ruodussa. J.L. Talmonin termiä
käyttääkseni silloin syntyi niin sanottutotalitaarinen demokratia.
Vastaavaa
pyrkimystä samaan suuntaan on nykyään ollut havaittavissa meilläkin. Ajojahdin
tekniikkana on ollut tulkita omasta poikkeava mielipide ”äärioikeistolaiseksi”
ja pyrkiä kieltämään sen esittäminen muka demokratian itsepuolustuksen nimissä.
Matti H. Virtanen ja Jussi K. Niemelä analysoivat omissa luvuissaan tätä ilmiötä
ja Jarkko Tontti siihen verrattavaa woke-ilmiötä kulttuurimaailmassa.
Ari Helon
artikkeli käsittelee intersektionaalisen syrjäytymiskäsityksen harhoja: kyseessä
on yksinkertaisesti pseudotieteellinen rakennelma, joka on kyhätty kokoon
amerikkalaisen yhteiskunnan ilmiöiden pohjalta ja aivan sopimaton suomalaisen
yhteiskunnan ilmiöiden tulkitsemiseen.
Siitä huolimatta
se on meillä otettu täysin vakavasti jopa viranomaistaholla ja eräässä hallitusohjelmassakin…
Linda Hart käsittelee
sukupuoli-identiteettipolitiikkaa eri
maissa, Pekka Sauri sosiaalista mediaa ja Mika Pantzar, Visa Heinonen ja
Ilja Kavonius taloudellisen liberalismin saapumista Suomeen. Oskari Lahtinen
keskittyy sosiaaliliberalismin ongelmiin. Entinen pääministeri Matti Vanhanen
pohdiskelee Keskustapuolue/Maalaisliiton suhdetta liberalismiin.
Oma artikkelini ”Liberalismi
Venäjällä” taitaa hieman poiketa yleislinjasta keskittyessään tosiaankin
Venäjään, mutta mielestäni se on silti tarpeellinen osoittaessaan, ettei liberalismi
sellaisenaan ole naapurimaamme historiassa ollut eikä ole vieras asia.
Kahden ja puolen
vuosisadan kehityksen tunkeminen parillekymmenelle sivulle ei ehkä tässä ole onnistunut
parhaalla mahdollisella tavalla ja huomaan, että esimerkiksi Nikola Karamzinin
tunnetun ”muistion” merkitys saattaa lukijalle jäädä hämäräksi, ellei hän asiaa
muuten tunne.
Myös Aleksanteri
II:n jääminen pois koko luvusta on varsin harmillinen puute ja lukua olisi voinut
täydentää monilla tärkeillä teemoilla, kuten esimerkiksi slavofiilien liberalismin
vastaisten argumenttien esittelyllä.
Mutta ei mopolla
mahottomia. Tämä on pieni kirja ja sen artikkelit vieläkin pienempiä. Siitä
huolimatta uskallan sanoa, että se on tärkeä tässä maassa juuri nyt ja haastaa
perustellen liberalismin lipun väärinkäyttäjät ja akateemiset šarlataanit
pohtimaan asioita.
Vapaassa
yhteiskunnassa voidaan aina esittää myös vallitsevan ”totuuden” vastaisia
mielipiteitä ja haastaa mielipiteidensä esittäjät esittämään niille kunnon perustelut.
Liberaali
yhteiskunta ei ole mikään kaikkivoipa utopia, jolla olisi yksiselitteiset ominaisuudet,
vaan kuten tiede, se on koko ajan kehittyvä ja yhä parempaan pyrkivä
järjestelmä, jonka on saatava toimia ilman sabotaasia, jotta se menestyisi.
Kirjaa lukematta ja visusti kirjoittalaluetteloon viittamatta uskallan ennustaa, ettei yksikään kirjoittajista omistaudu lähtökohtaisesti erittelemään eurooppalaisen kulttuurin eikä varsinkaan sen uuden ajan erityisiä tajunnallis-tiedollisia ajattelupremissejä, ei siis sitä valtavaa muutosta keskeisten aistiemme keskinäisessä työnjaossa joka uuden ajan ajattelun taustalla on vaikuttanut -- samoin kokonaan on jäänyt käsittelemättä tapa jolla uudet, visuaaliseen mieltämiseen perustuvat tiedonalat -- erityisesti luonnontieteet -- syntyivät, ja miten tämä teorioita ja malleja, suureita ja mittatyksiköitä eriyttävä tiedollinen ajattelu edelleen kehittyi "opilliseksi" -- ja miten sitten aikakauden dynamiikka tuotti "ismien" maailman, jossa nyt elämme ja jossa akateeminen oppineisto kirjoittaa pohdiskeluja "liberalismista".
VastaaPoistaTällaiset kysymyksethän jätämme nykyisin tekemättä siinä sinänsä katteettomassa käsityksessä, että "tiede" on ikään kuin valmiina olemassa ja että se on jotain perimmäistä, eikä "tieteellisen" tarkastelun "taustalla" vaikuta enää mikään yleisempi ja ehkä syvempi varteen otettava realiteetti. Eli voimme ihan kirkkain silmin kokea ja uskoa esimerkiksi, "ettei psykoanalyysi ole tiedettä".
Kun tajunnallinen tausta otetaan annettuna, teorioiksi kelpaavat vaikka poliittiset ideologiat, ja malleiksi monikulttuurisuuden mannekiinit, suureiksi sopivat ihmisoikeusjulistukset, mittayksiköksi käy raaka raha -- ja niin edelleen.
Niin paljon kuin nimenomaan eurooppalaisen uuden ajan uudet tajunnallis-tiedolliset premissit muuttivatkin maailmaa ja ihmisen elinehtoja, armoton ja auttamaton tosiasia on, että nyt tuo kulttuurikognitiivinen perinne on hajoamassa, ja jotkut "opilliset" tunnustukset, sanotaan vaikkapa "liberalismi" sen kaikissa mahdollisissa merkityksissä, ovat kääntyneet tuhovoimiksi. Vasta sitten jos ja kun kykenemme hahmottamaan oman kartesiolaisen järkemme historialliset premissit, vasta sitten meillä olisi yleisesti ottaen edellytyksiä ymmärtää tilamme ja tolamme ja tyytyä odottamaan mahdollisten uusien ajattelulaatujen emergoitumista.
Sellaista aikaahan ei minkään Luojan armon ansiosta tule. Ihmisen pitäisi itse ottaa vastuu ajatuksistaan, sanoistaan ja teoistaan. Sellaista varten mikään liberaali demokratia ei ole lakejaan säätänyt.
Seppo, nämä "lukematta huttua" - kirja-arvostelut ovat eittämättä oma taiteenlajinsa!
PoistaTekoäly voi kirjoittaa nuo artikkelit suoraan pelkästään nimen perusteella. Jarkko Tontti lienee ainua, joka on radikaalisti vaihtanut mielipiteitään vuosien varrella, niin että siinä kohtaa AI voi myös epäonnistua.
PoistaJotain sukua Rochard-testeille: mitä mielikuvia tämä musteläiskä/kirjoitus SINUSSA herättää...ovathan tuollaiset projisiot tietyllä tavalla mielenkiintoisiakin, mutta eivät varsinaisia kommenteja blogiin/keskustelua sen kanssa.
PoistaOlemme pikavauhtia siirtymässä tekoälyn tahdottomiksi ja voimattomiksi orjiksi. Siinä sitä liberalismin tulevaisuuden pohtimista.
VastaaPoistaOlen yllättynyt muutamista kirjoittajaluettelon nimistä, mutta elämä on yllätyksellistä. Arvioisin kuitenkin, että lukemisen arvoinen kirja itsellekin.
VastaaPoistaNiin mukava kun olisi olla samaa mieltä, huomaan olevani jyrkästi eri mieltä muutamasta kappaleesta tässä kirjoituksessa, ja sananvapauden nimissä asiani täten ilmaisen. Kuten todetaan, on liberalismia on moneen lähtöön. Jotkut suuntaukset allekirjoitan valtion peruslähtökohtana, kun taas toiset rönsyilevämmät tulkinnat ja aatesuunnat tuntuvat lähes vastenmielisiltä, jos niitä tulkitaan kuten nyt tehdään.
Niin tai näin, yhteiskunnallinen ajattelu palvelee meitä kaikkia ja dialogin voimaan uskon minäkin, joten toteutukoon se esseidenkin muodossa.
"toiset rönsyilevämmät tulkinnat ja aatesuunnat tuntuvat lähes vastenmielisiltä"
PoistaOlisit nyt vähän edes avannut...
Anolle klo 12.48,
PoistaOlen täällä joskus muistaakseni kommentoinut aiheita, joita kritisoin kuten woken käyttäminen kirosanana, yhteiskunnalliset rakenteellisen rasismin ilmentymät sekä maahanmuuttoon liittyvät jatkuvat yleistykset, joissa puutteellisen terminologian sekä tiedon johdosta kaikki ulkomaalaistaustainen niputetaan jotenkin epäillyttäväksi.
Valistuksen aika ja liberalismi liittyvät syvästi toisiinsa, ja ainakin ensimmainitulla on oma kyseenalainen historiansa, jolla on perusteltu mm kolonalismin tarpeellisuutta, rotubiologiaa jne. Se ei ole liberalismin kärki, mutta valitettavasti sen eräs sivujuonne, josta on omia aatesuuntauksiakin saatu aikaan, jotka ovat itselleni vastenmielisiä. Siinäpä se, kun tulit kysyneeksi.
Miten nuo ensimmäisen kappaleen asiat liittyvät liberalismiin. Vai voisivatko ehkä kukaties mahdollisesti jossain määrin olla seurausta ikävistä reaalimaailman kokemuksista.
PoistaMinäkin lukematta arvioin, että on hyvä kirja.
VastaaPoista"Demokratia, jota syystä pidetään liberalismin luonnollisena ympäristönä, voi sekin rappeutua oklokratiaksi ja johtaa tyranniaan."
VastaaPoistaSenpä takia tarvitaankin demokraattista oikeusvaltiota: se käsittää paitsi enemmistön oikeuden päättää/määrätä, myös vähemmistön ihmis-/perusoikeudet tuota määräilyä vastaan. Toki tuokin järjestelmä voi rappeutua...
Oikeastaan voisi sanoa, että demokratialle on luonteenomaista JATKUVA tasapainoilu Skyllan ja Kharybdiksen välissä, se ei ole ikuinen Onnela.
"Taloudellinen liberalismi vastustaa valtion holhousta ja kaupan ja elinkeinojen rajoittamista....Jo Aristoteles ymmärsi, että politiikassa parhaan tuloksen tuottaa aina kohtuus. "
VastaaPoistaTuossa asiassa näkyy hyvin kohtuuden merkitys: tuskin kukaan haluaa niin liberaalia taloutta, että käsi- ja konetuliaseiden taikka huumeiden kaupan täydellinen vapaus pitäisi kuulua elinkeinovapauden piiriin.
Espanjalaiset kehittivät tuon hienon sanan liberaali 1800-luvulla, kuvaamaan vapautta. Nykypäivän sanankäytössä riippuen puhujasta riippuu mitä hän tarkoittaa. Markkinaliberalismi valtion taloudessa on eri asia kuin markkinaliberalismi Ei-tasolla, saati pelkkä liberalismi sanana.
VastaaPoistaTeksteissä tuo sana ilmenee enemmän talouden kautta suomenkielessä kuin itse ajattelussa. Tällöin joku voisi puhua luetun ymmärtämisestä, mutta filosofisesti väki yleensä ymmärtää asiat miten ymmärtää.
Lähtökohdin usein se oma logiikka ajaa yksilökeskeisesti. Jos tuo ei palvele heidän etuaan tms. mikä tarve tuota on uskoa. Joka taas teoriassa palvelee uskonto logiikan pussiin, kollektiivina. Nekin kun taas on lain kautta vapaaehtoista uskoa, Suomessa kun on hallitus 1923 säätänyt uskonnonvapauden. Olettaisi että suomalaisia varten tuo lainsäädäntö on luotu, kun suomenkielellä ja lakia tulkitsee valtionoppinut eli tarvitaan koulutusta.
Liberalismiin kuuluu olennaisesti laissez-faire, mutta se on suomalaisessa todellisuudessa sivuutettu ja jopa räikeästi kokoonpanoltaan tasa-arvolakia rikkova VRN tuo ravintosuosituksiin jotain ilmastohöpinää, jolla ei ole mitään tekemistä kansan ravitsemuksen kannalta. Muitakin puuttumisia elinkeinovapauteen löytyy, vaikka klassinen liberalismi korostaa laissez-faire-periaatetta eli valtion minimoidun roolin taloudessa ja yksilönvapauksissa, mukaan lukien elinkeinovapaus.
VastaaPoistaSuomessa tämä periaate on jäänyt monella sektorilla sivuun – ei vain ravitsemussuosituksissa, vaan laajemminkin sääntelyssä.VRN:n (Valtion ravitsemusneuvottelukunnan) uusimmat suositukset integroivat ilmastonäkökulmia ravitsemukseen (esim. suositellaan vähentämään punaista lihaa ja maitotuotteita päästöjen takia). Tämä on selvä esimerkki siitä, miten yksilön ruokavalintaa ohjataan valtiollisella tasolla ympäristöpoliittisin perustein, vaikka ravitsemustieteellisesti liha ja maito ovat edelleen terveellisiä ja ravinteikkaita monille.Tämä ei riko vain elinkeinovapautta (esim. lihatuottajat, meijerit), vaan myös tasa-arvolakia siinä mielessä, että suositukset eivät ota huomioon yksilöllisiä eroja: kaikki eivät siedä kasvispainotteista ruokaa yhtä hyvin (esim. raudan imeytyminen, B12-vitamiini). Suositus ohjaa julkisia hankintoja (koulut, sairaalat, armeija) kohti kasvispainotteisuutta, mikä pakottaa käytännössä tietyn ideologian mukaisia valintoja.
Muita esimerkkejä valtion puuttumisesta elinkeinovapauteen:
Alkoholimonopoli (Alko) rajoittaa kaupankäyntiä.
Apteekkijärjestelmä estää kilpailun lääkkeiden vähittäismyynnissä.
Taksiluvat ja kiintiöt (ennen uudistusta, osin yhä).
Metsänhoitorajoitukset ja hakkuukiellot biodiversiteetin nimissä.
Rakennusmääräykset, jotka nostavat kustannuksia kohtuuttomasti.
Suomessa on siis siirrytty sosiaaliliberalismiin tai jopa sosiaalidemokratiaan, jossa valtion rooli on aktiivinen "hyvän elämän" määrittelyssä – ei klassiseen liberalismiin, jossa valtio vain turvaa oikeudet ja vetäytyy muuten sotkemasta asioita.
Kyllä sosiaaliliberalismi tai jopa sosiaalidemokratia ihmisille hyvää tekee, ei kaikkien elämänhallinta ole riittävällä tasolla eikä itselläni ainakaan olisi kanttia todeta itsensä sairastuttaneelle, että kuole pois kun olet itsesi telonut.
PoistaMitä tulee VRN:n suosituksiin, ne ovat todellakin SUOSITUKSIA. Laitoksissa (koulut, sairaalat, armeija) taas noudatetaan laitoksen (=maksajan) sääntöjä.
Toki suositusten sisällöstä voidaan - ja pitää - käydä demokraattista kansalaiskeskustelua. Paras paikka on ensi vaaleissa (Esim käsi- ja konetuliaseiden taikka huumeiden kaupan täydellinen vapaus elinkeinovapauden osana taikka pitääkö ravitsemussuosituksissa huomioida terveydelllisten seikkojen lisäksi ilmastotavoitteet).
Ottamatta pätkääkään kantaa lukemattomaan kirjaan, jään aprikoimaan, mitä sen sivuilla mahdetaan ajatella aikamme suur-ilmiöstä, nimittäin kasautumisesta.
VastaaPoistaTarkoitan tietenkin likipitäen kaiken mahdollisen inhimillisen toiminnan ja kanssakäymisen kannalta olennaisia kasautumisen ilmiöitä:
pääomien, vallan, osaamisen, tuotannon, kaiken liikenteen ja struktuurien mittakaavan suurentumista. Sanalla sanoen voimien, virtojen ja vallan keskittymistä: tämä kaikki koko skaalalla mikrokosmoksesta makrokosmokseen.
Enää ei riitä 20:80 -suhde, vaan liikutaan kentästä riippuen 10:90 -suhteesta 1:99 -suhteeseen, ja edelleen 1:999 -suhteeseen, mikäli ei vieläkin maksimaalisemmasta kasa-moodista.
Jonkinlaisesta "alussa olleesta" jokseenkin kohtuuttomasta systeemimyllystä olemme korkoa-korolle -periaatteella nopeasti edenneet kertakaikkiseen ryöstökierteeseen, jossa se vähä, mitä meillä ihmisillä ja ihmisenkokoisilla orgaaneilla joskus oli, on tyyten viiritty ja centralizazionin systeemi imaissut jonnekin kauas ja kasalle.
Mitäänhän tälle ei enää voi tehdä, koska maito on kaatunut jo, mutta miettiä sitä voisi. Nyt vähän nyyhkytetään pienten valtioiden painoarvon kevenemistä, nehän eivät juuri höyhentä painavampia enää ole. Siis tietynlainen Suuren voiman, mahtivaltojen ja tyrannisten yksinvaltojen maailman is back here again (tästä puhuttiin 1930-luvulla).
Ja suurten, ovat ne sitten finanssitaloja, informaatio-konglomeraatteja, ydinasevaltoja, tajuntahegemoneja, globaalien "silkkiteiden" guardereita tai mitä ikinä, niiden on sana ja nyrkki. Monessa kohdin ne käyvät jopa väkevistä väkevimpien valtioiden yli. Valtiossa sentään vielä vähän imitoidaan vaaleja ja muita valinnanvaoihtoehtoja, joskin vaikeasti hahmotettavassa ja läpinäkymättömässä Fimologisessa maailmassa jokin kasvottomat markkinavoimat, pääomakasaumat ja muut jumalat nimittävät näennäsijohtajat toteuttamaan suurta ideologiaa: voittaja ottaa kaiken.
Voi kai kuitenkin miettiä, miksi kaksinapaisen Kylmän sodan pakkojen maailmasta "kaikkien muurien ja estojen" murenemisen kautta päädyttiiin tähän kylmän rauhan ja jäätävän kanssakäymisen maailmaan, jossa noin kymmenen (10) miestä sanoo ja 8 miljardia (8.000.000.000) ihmistä tottelee tai itkee ja tottelee?
Lukematta kirjaa en voi sanoa onko se huono vai hyvä, mutta blogin perusteella se on hyvin kiinnostava.
VastaaPoista