Espanjalainen
triangeli
Ignacio Agustí, Mariona.
Suomentanut Maija Westerlund. WSOY 1961, 324 s.
Ignacio Agustí
(1913-1974) oli kotimaassaan suhteellisen kuuluisa espanjalainen kirjailija.
Wikipediassa häntä koskeva artikkeli on espanjan lisäksi katalaaniksi, esperantoksi,
galegoksi italiaksi, puolaksi, sloveeniksi ja tšekiksi. Englanniksi tai
saksaksi sitä ei ole, eikä tietenkään suomeksi.
Kielivalikoima
on sinänsä kiinnostava, kuten myös se, ettei kukaan ole esimerkiksi viitsinyt
koneella käännättää jotakin varianttia englanniksi. Kaikki versiothan ovat
yleensä erilaisia, joskin käännöksiäkin ja nimenomaa englannista tai sen kautta
näyttäisi tuossa hakemistossa paljon olevan.
Voinemme siis lähteä
siitä, ettei Ignacio ollut varsinainen kulttikirjailija ainakaan kotimaansa
ulkopuolella. Siellä sen sijaan erityisesti tämä käsillä olevan kirja, Marion
(Mariona Rebull, 1943) näyttää koetun varsin merkittävänä ja siitä on oma
wikipedia-artikkelinsakin. se on myös englanniksi.
Kyseessä on
lähihistoriaan, 1800-luvun loppupuolelle sijoittuva roimaani, joka tapahtuu
lähinnä Barcelonassa ja päättyy tunnettuun anarkistien attentaattiin,
pommiräjähdykseen Barcelonan oopperassa vuonna 1893. Silloin kaksikymmentä
ihmistä kuoli ja monet loukkaantuivat.
Väkivaltainen
anarkismi oli muuan tuon ajan, sanoisiko, muoti-ilmiöistä Välimeren maailmassa,
kuten se oli jo jonkin verran aiemmin ollut Venäjällä, jossa uusi huippu koettiin
1900-luvun alussa.
Anarkistiryhmien
tarkoituksena näyttäisi olleen luoda pelon ilmapiiriä ja jollakin sekavalla
logiikalla edesauttaa ihanneyhteiskunnan toteutumista. Terrorismi sai aikaan
ainakin Venäjällä ennen muuta liberaalien uudistusten peruuntumisen.
Anarkistien
aatemaailma toki oli usein herttaisen rakkausvoittoista, mikä ilmenee vaikkapa
seuraavasta laulusta, jonka voi kai tarvittaessa käännättää koneella: Bing-videot
; myös Vihavainen:
Haun lugano tulokset .
Mutta,
muistakaamme, sellaistahan se oli bolševikkienkin oppi. Lenin tokaisi ”Valtiossa
ja vallankumouksessa”, että heillä oli sama päämäärä anarkistien kanssa,
valtion hävittäminen. Vain keinot olivat toiset.
No, tässä
kirjassa ei anarkismiin sinänsä juuri puututa. Se ilmenee vain teollisuusmiesten
uhkailuna. Yksi päähenkilö on näet alemmista kansanluokista lähtenyt nousukas,
joka perustaa menestyvän kutomotehtaan ja pääsee siten ”piireihin”, joissa hänet
havaitaan kelvolliseksi myös naimaan avnhan aristokraatin tytär, Mariona. Tässä
mainittakoon ohimennen, että ”naimisella” tarkoitettiin suomen kielessä vain ja
ainoastaan avioliiton solmimista vielä 1900-luvun alussa. ”Halaamiset” olivat
sitten erikseen.
Mariona elää vuosisadan
lopun Kataloniassa etuoikeutettua elämää. Häntä pidetään kuin kukkaa kämmenellä
ja tekee kaiken tahtonsa mukaan. Mutta kun yksi asia on huonosti, on koko
onnellisuus mennyttä: oikeasti hän huomaakin lempivänsä teollisuusmiehen
entistä koulukaveria, joka sitä paitsi on oikea aristokraatti.
Uutta ”Nukkekodin”
Nooraa sankarittaresta ei itse asiassa tule, vaikka hän jo henkisesti on valmis
hylkäämään kaiken ja syöksymään rakkauden perässä minne tahansa. Oikeata
romantiikkaa siis ja olisiko jotakin edistyksellistäkin.
Intohimothan
siinä sitten leiskuvat, vaikka fyysinen lähentyminen jää yleensä oopperan
aition mahdollistamiin rajoihin, mutta onhan tuossa kaikessa jo ihmishenkikin
vaakalaudalla, onko enemmänkin? Kauhea totuus tunkee esille.
Itse
lemmentarinasta ei sen enempää, luultavasti se on ollut lukijoista kiinnostava.
Minusta kiinnostavampia ovat melko seikkaperäiset kuvaukset tuon ajan Espanjasta,
kansan ja herrasväen tavoista, eri seutujen (erityisesti Andalusia)
erikoispiirteistä ja muusta semmoisesta.
Papiston, viinin
ja juhlien rooli tuon ajan yhteiskunnassa ei tietenkään kuulunut kirjoittajan
omaan kokemuspiiriin, vaikka onkin luultavaa, ettei muutos siellä ollut 1800-
ja 1900-lukujen vaihteessa yhtä suuri kuin Suomessa. Suurta murrosta edustivat
joka tapauksessa jo kutomotehtaat ja jopa itse oopperakin.
Paitsi rakkausdraama,
kirja on myös kertomus Katalonian modernisaation alkutaipaleesta, vaikka ei
esitäkään kehitystarinaa, vaan ainoastaan muutaman vuoden mittaisen laatukuvan.
.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita nimellä.