Luutnantti ja
hänen siltansa
Moni muistaa
vielä, että yksi Pietarin komeimmista silloista oli nimetty erään luutnantin,
Pjotr Petrovitš Schmidtin mukaan.
Alun perin
vuonna 1850 rakennettu silta, sen ajan tekniikan ihme, oli nimetty keisari
Nikolai I:n kunniaksi, mutta vuonna 1918 saanut uuden nimensä, joka vasta
vuonna 2007 muutettiin Neitsyt Marian ilmestyksen sillaksi (Blagoveštšenski).
Taantumukselliselle Nikolaille ei tuolloin kai haluttu antaa kunnianpalautusta.
Nyt saattaisi käydä aivan toisin.
Minuun teki aina
suuren vaikutuksen se, että pahaiselle luutnantille oli nimetty tuollainen
kolossi, jollaisen saamisesta omiin nimiinsä tuskin kukaan amiraalikaan
tosissaan haaveili. Tuollaisia siltoja nimettiin keisareille ja pyhimyksille.
Venäläis-ranskalaisen
uuden ystävyyden kunniaksi on Pariisissa yhä Aleksanteri III:n silta. Se oli aivan
huikea kunnianosoitus, jonka saksalaiset panivat varmasti tarkoin merkille.
Palataksemme
Schmidtiin, se muistettiin yleisesti, että kyseinen luutnantti oli johtanut matruusikapinaa
Mustanmeren laivastossa vuonna 1905 ja sitten teloitettu. Kapinalla oli hyvin
suurelliset tavoitteet ja luutnantti esitti ne mahtavasti keisarille
lähettämässään kirjeessä. Vain yksi sivurooli asiassa oli panssarilaiva ”Potjomkinin”
kapinaan osallistuneiden matruusien vapauttamisella.
Kapina oli
alusta loppuun tuomittu epäonnistumaan, vaikka saikin useiden laivojen
miehistöt puolelleen. Se oli suunnilleen yhtä epätoivoinen kuin seuraavana
vuonna tapahtunut Viaporin kapina, mutta molempiahan voi halutessaan pitää
esimerkkeinä epätoivoisesta sankarillisuudesta, joka ansaitsee kaiken
kunnioituksen.
Joka tapauksessa
luutnantti Schmidt oli varsin epätodennäköinen sankari sikäli, että hän oli
upseeri ja kuului aatelissukuun molempien vanhempien puolelta. Isä oli myös
meriupseeri ja nousi kontra-amiraaliksi, sedästä tuli amiraali. Suku oli
molemmin puolin saksalaista.
Itse Pjotr
Petrovitš ei enää ollut upseerinvirassa ryhtyessään kapinan johtajaksi. Hänet
oli eri syistä erotettu virasta parikin kertaa eri syistä, mutta Japanin-sodan
alkaessa otettu taas reservistä aktiivipalvelukseen. Hän lähti kohti Tsušimaa
erään huoltolaivan päällikkönä, mutta jäi jo matkalla pois kyydistä.
Schmidtin ura
oli kirjava ja epätavallinen jo ennen vuotta 1905. Hän herätti kollegoissa
pahennusta menemällä naimisiin prostituoidun kanssa ja tuhlattuaan laivan
kassan hummailuun. Hänet pelasti silloin rikkaan sukulaisen maksama korvaus. Hänet
myös alennettiin arvossa.
Schmidt oli useaan
otteeseen hoidossa mielisairauden (skitsoftrenia, suuruudenhulluus) takia ja
ainakin erään tiedon mukaan hän oli myös vastuussa laivan ajamisesta karille Tanskan
salmissa. Hänellä kyllä riitti seikkailunhakua
ja hän yritti muun muassa lentää kuumailmapallolla, mikä tosin epäonnistui.
Upseerien joukossa
luutnatti oli ilmeinen musta lammas tai, kuten Venäjällä sanotaan, valkoinen
varis. Oliko hänellä arvovaltaa matruusien keskuudessa, en mene sanomaan, joka
tapauksessa hän tiettävästi oli ainoa perustamasna ”kansan meriupseeritystävät”-nimisen
yhdistyksen jäsen ja tottuneena käskemään saattoi saada monet tottelemaan.
Poliittisesti
Schimdt ei tietenkään ollut mikään bolševikki, jollaisista harva oli vielä kuullutkaan.
Vallankumouksellisena häntä pidettiin lähinnä SR:nä, mutta on myös väitetty
hänen olleen perustuslaillisen monarkian kannattaja. Jälkimaineen kannalta oli
epäilemättä oleellista ryhtyminen aseelliseen kapinaan, jossa kuoli ihmisiä.
Mustan meren
laivaston kapina kukistettiin muutamassa tunnissa, mutta ei ilman uhreja.
Uhreja oli vaatinut jo Schmidtin johtama rynnäkkö poliisiasemalle kaikkien
vangittujen vapauttamiseksi (ei vain poliittisten). Se vaati kahdeksan ihmisen
hengen.
Kuten tunnettua,
ihmisuhrit synnyttävät aina kansanjoukkojen keskuudessa suuria intohimoja: kas
tässä sitä on jotakin elämää suurempaa! Se mahtaa ansaita vielä lisääkin uhreja
ja uhrauksia! Eiväthän marttyyrit saa kuolla turhaan.
Scmidtin muistoa
kunnioitettiin jälkeenpäin aivan tavattomille huomionosoituksilla. Hänelle
nimetty kotimuseo lienee vieläkin olemassa, samoin kuin kymmenet hänen
muistokseen nimetyt kadut ja instituutiot, patsaita ja pystejäkin riittää.
Kestävimmän muistomerkin
luutnantti taisi sentään saada kirjallisuudessa. Ilfin ja Petrovin hulvattomassa
pikareskiromaanissa ”Kaksitoista tuolia” esiintyvät ”luutnantti Schmidtin pojat”,
jotka pyytävät pientä uhrausta suuren isänsä muiston kunniaksi.
Tuollaisia ”poikia”
kuului olleen liikkeellä peräti kolmekymmentä kappaletta ja vielä kolme tytärtä
lisäksi. Ihan oikeastikin Schmidtin rakastajatar anoi neuvostovallalta eläkettä
”Luutnantti Schmidtin läheisimpänä naisena” ja myös sai sen. Hän kuoli vasta
vuonna 1961.
Nykyiset
venäläiset lähteet, kuten wikipedia, ovat aika armottomia kelpo luutnantille ja
saattaa olla, että katujen ja tehtaiden nimiäkin on vaihdettu. Kuitenkin kyseessä
oli sankari, joka todellisten sankarien tavoin osoitti täyttä
piittaamattomuutta omasta kohtalostaan ja eli ainakin jossakin vaiheessa vain
aattensa puolesta.
Sankarien maine
on kuitenkin usein hyvin tiukasti sidoksissa aikakauteen ja jopa hetkeen.
Nykyään harvoin nostetaan korkealle kansalaissotamme ajan sankareita, jotka
saattoivat olla mieskohtaisesti hyvinkin kunnioituksen arvoisia. Joskus
sankarista tulee yksinkertaisesti roisto.
Sellainen
kohtalo oli Volynian rykmentin vääpeli Kirpitšnikovilla, joka ensimmäisenä ampui
upseerinsa Helmikuun vallankumouksen alkaessa vuonna 1917 (ks. Vihavainen:
Haun kirpitšnikov tulokset ).
Luutnantti Schmidtin
kunnia ja maine ovat olleet kestävämpiä, mutta näyttää siltä, että ne eivät ole vaskea ikuisempia, vaan ovat yhtä huteralla
pohjalla kuin muukin bolševikkivallan ajan sankarien palvonta usein on.
Nyky-Venäjän luulisi
jo oppineen jotakin historiankirjoituksen historiasta, mutta eipä se siltä
näytä. Kun ihmisiä taas uhrataan hekatombeittain, nousee ja nostetaan pinnalle
yhä uusia sankareita, joiden kunniaksi luodaan kultti.
Silloin on
tapana muistaa asioita valikoivasti, kuten Schmidtin kohdalla tehtiin. Ei hän
toki ainoa lajissaan ole. Pidän selvänä, että samaa tapahtuu kaikissa maissa.
Toivottavasti tämä
Venäjän nykyinen sankaritehtailu nyt ainakin saadaan pian loppumaan ja voidaan
taas alkaa opiskella normaalia, kriittistä ajattelua, myös ns. sotasankarien
kohdalla. Pelkään kyllä, että sellainen vie aikansa. Ihmisten tappaminen kun nyt
vain on elämää suurempi asia.
Missäs kurssissa Sankari Pavel Morozov nykyään on? Onko patsas palautettu Morozovin puistoon, vai edelleen kadoksissa.
VastaaPoistaEi ole palautettu. Monet kadut ym. kantavat näköjään yhä hänen nimeään, vaikka tarinan valheellisuus tunnetaan.
VastaaPoistaKriittinen ajattelu sotatasankareista tekisi hyvää meille suomalaisillekin.
VastaaPoistaNo totta kai. Lapsenomaistuva mieli ei vain pysty siihen
PoistaTaitaa todellakin olla niin että he, joilla olisi tuohon suurin tarve, katselevat AI:lla generoituja "rahat pois hölmöiltä" sankaritarinoita Suomen sodista.
Poista