torstai 13. marraskuuta 2025

Virolaiset perhearvot

 

Terveisiä perheestä

 

Kuten tiedämme, suvaitsevaisuus kuuluu länsimaiseen yhteiskuntaan ja on myös laajemmin koko ihmiskunnan edistyneisyyden mitta ja tunnusmerkki: mitä edistyneempi yhteiskunta, sitä suvaitsevampi, kuten World Values Surveyn laajat tutkimukset todistavat (ks. Vihavainen: Haun arvojen maailmankartta tulokset ).

Joidenkin mielestä suvaitsevaisuuteen liittyy ehdottomasti nollatoleranssi (täydellinen suvaitsemattomuus) suvaitsemattomuutta kohtaan, mikä ei kuitenkaan koske islamia, jonka tunnustajien ilmeisesti katsotaan joka tapauksessa edustavan sellaista kehittymättömyyden astetta, ettei heiltä voida vaatia vastuullista käytöstä.

Joka tapauksessa varsinaisten vakavasti otettavien kansalaisten vapausasteet suhtautumisessa erilaisten vähemmistöjen toimiin ja tavoitteisiin ovat sangen tiukat. Mikäli esimerkiksi joku sattuisi pitämään julkista seksuaalisuuden esittelyä vastenmielisenä ja sopimattomana, hänen on syytä ottaa huomioon, ettei hänen asenteensa ole suinkaan tasa-arvoinen eräiden toisten kanssa. Ns, paskamyrsky tulee varmasti.

Kehittyneessä länsimaisessa yhteiskunnassa lähdetään siitä, että yksityisesti ja omien ystäviensä kanssa jokainen saa puuhata mitä ikänä keksii. Yhteiskunnalla voi olla aihetta puuttua asiaan vain silloin, kun jotakin osapuolta loukataan vastoin hänen tahtoaan.

Asiaan kuuluu, että osapuolten on oltava vastuulliseksi katsottavassa iässä, niinpä pedofilia on kiellettyä, vaikka osapuolet olisivat suostuvaisia.

Aksiomaattiseksi näyttää tulleen myös ajatus, että perheessä voivat vanhemmat olla samaa sukupuolta. Tämä ei loukkaa lasten etua, koska niin ei saa tapahtua. Kaikkien on vain suhtauduttava asiaan aivan luonnollisena vaihtoehtona, mikä takaa myös lapsille normaalin kasvuympäristön.

Skeptikko voisi huomauttaa, että on monia asioita, joiden haluaisimme olevan tietyllä, kaikkia tyydyttävällä tavalla, mutta jotka sitä huolimatta eivät käytännössä sitä ole.

Asiaan voidaan yrittää vaikuttaa kasvattamalla kansaa uudelleen, jotta se pitäisi normaalina sitä, mitä aiemmin pidettiin epänormaalina ja joka toi stigman mukanaan.

Avainasemassa ovat valtion viestimet, erityisesti televisio, jota yhä katsotaan paljon. Sen lisäksi samaa tavaraa saa valtavasti muitakin kanavia pitkin. Kuten tiedämme, journalistin kunnianhimo suuntautuu nykyään maailman muuttamiseen ja on äärimmäisen harvinaista, että se ei noudattaisi edistyksellisiä arvoja.

 Ei sitä kukaan ole enää herran aikoihin siitä asiasta arvosteltukaan, vain uutisoinnin ja kommentoinnin vinoutumisesta on puhuttu, ainakin meillä.

Virossa sentään tapahtui juuri skandaali. Kulttuurihistorian professori, virolaisen kirjallisuuskritiikin merkkimies ja lämmin humanisti ja patriootti oli kertonut eräästä isänpäivän ohjelmasta mielipiteensä, joka poikkesi edistyksen edellyttämästä linjasta.

Isänpäivänä oli näet Viron TV:ssä esitetty ohjelma, jossa esiintyi perhe, jossa oli kaksi isää ja kaksi lasta, tyttö ja poika.

Ohjelma näyttää olleen aivan herttainen ja lapset vaikuttivat normaaleilta ja hyvinvoivilta. Kuitenkin Rein Veidemann kertoi mielipiteenään, ettei sellaisen perheen esittely isänpäivänä kuulunut virolaiseen arvomaailmaan.

Tätä puhuja perusteli sillä, että virolainen perhe koostuu suuren enemmistön taholla molempia sukupuolia edustavista vanhemmista ja lapset ovat heidän biologisia jälkeläisiään. Isänpäivä liittyy isän rooliin tuollaisessa perheessä

Veidemann sattuu olemaan ekspertti virolaisen arvomaailman suhteen ja kaiken lisäksi myös Viron yleisradion hallintoneuvoston puheenjohtaja.

Asia tietenkin sai poliittisen merkityksen. Politiikkahan juuri tarkoittaa yhteisiin asioihin puuttumista ja niiden hoitamista enemmistön haluamalla tavalla. Nyt kuitenkin innostuttiin. Kuului jo mielipide koko yleisradion lakkauttamisesta ja toisaalta tietenkin korostettiin sitä, että voivathan ne lapset saada osakseen rakkautta muuallakin kuin perinteisessä ydinperheessä jne. Kaikki oli siis hyvin.

Asia kuitenkin liittyi ohjelman esittämiseen nimenomaan tiettynä merkkipäivänä. Voisiko meillä tapahtua mitään vastaavaa?

En tiedä, miten hyvin asiat ovat Virossa tässä suhteessa ja yhtä huonosti tunnen myös Suomen TV:tä, jota en katso. Joka tapauksessa Veidemannillakin oli mielestäni oikeus ja luultavasti jopa velvollisuus sanoa mielipiteensä.

Mikäli Veidemann uskoo, että moinen perhemalli saattaa vahingoittaa lapsia, on tietenkin pyrittävä siitä pois ja vähintäänkin lakattava sitä mainostamasta veronmaksajien rahoittamassa mediassa, ainakin nyt perinteistä perhettä kunnioittavana juhlapäivänä.

Voi olla, että kriitikko on väärässä. Liberaalinhan on syytä ottaa aina tämäkin mahdollisuus huomioon. Joka tapauksessa asian julkituominen on tärkeää ja oikeus sanoa mielipiteensä yhteiskunnallisesti tärkeistä, jos muistakin asioista on demokratiassa ehdoton ja luovuttamaton perusoikeus.

Kyseistä, riidanalaista asiaa olisi itse ilmiön kannalta ainakin puolueettomasti tutkittava  ja tehtävä sitten johtopäätökset siitä, missä määrin sitä on syytä edistää tai edes hyväksyä.

Muistan, että muuan amerikkalainen tutkimus on osoittanut, mettä normaali kahta sukupuolta edustavan vanhemman normaali ydinperhe tarjoaa lapsille ylivoimaisesti aremmat edellytykset menestyä, kuin muun variantit (ks. Vihavainen: Haun perhemallit tulokset ).

Yksi tutkimus ei vielä kesää tee ja asia on sen laajuinen, että se edellyttää ennakkoluulotonta asiaan paneutumista ja tutkimista monessa maassa, koska ympäröivällä kulttuurilla on asiassa luultavasti hyvin suuri rooli. Avainasemassa eivät ole tässä vanhemmat ja heidän makuuhuonepuuhansa, vaan lapset ja heidän elämänsä.

Mitä tulee asiaan liittyvään keskusteluun, se on vasta alussa ja näyttää muodostuvan juuri yhtä typeräksi kuin meidänkin vastaavat polemiikkimme.

Toivottavasti erehdyn.

7 kommenttia:

  1. 60-luvulla kirjoitin Hesarin ja Suomen Kuvalehden yleisönosastoihin homoja puolustavia kirjoituksia. Silloinhan homostelu oli lailla ja vankilalla uhattuna kielletty. Niin se maailma muuttuu, olen edelleenkin samaa mieltä, mutta jos yrittäisin kirjoitella nykyiseen Hesariin se tyssättäisiin, koska voisin heidän mielestään edustaa homofoobikkoja, ylpeysvastaisuutta, äärioikeistolaisuutta ja jos jonkinmoista vihapuhetta, josta itse asiassa pitäisi panna vankilaan. Englannissahan jo niin tehdään.

    VastaaPoista
  2. Itse ajattelen, että kasvavan lapsen kannalta tärkeintä on, että hänellä on vähintään yksi ja mielellään kaksi aikuista lähivanhempaa, jotka kantavat mahdollisimman hyvin kasvatusvastuunsa. Se, että lapsonen näkee myös vanhempiensa välistä parisuhdetta, sen hellyyttä ja rakkautta kuin myös riitoja ja sopimisia, on tietenkin plussaa lapsen emotionaaliselle kehitykselle ja koko perheen hyvinvoinnille.

    Sukupuolinen orientaatio on synnynnäinen ominaisuus enkä kannata eheytyshoitoja eikä vanhempien oma suuntautuneisuus vaikuta lapsen synnynnäiseen suuntaukseen. Tasapainoinen ja hyvä parisuhde vanhempien välillä on se, mikä tukee lapsenkin kehitystä. Toki uskon, että tasapainoinen yksinhuoltajakin on hyvä vanhempi lapselleen. Tällöinkin perhettä ympäröivät tukiverkot ovat hyvin tärkeitä perheelle.

    Lisäksi on tullut aivan uusi ilmiö nimeltään kumppanuusvanhemmuus. Tässä tehdään jo ennen lapsen syntymää sopimus lapsen yhteisestä kasvatuksesta ilman vanhempien välistä romanttista parisuhdetta. Onhan näitä nykyajan perhemalleja enemmän kuin se perinteinen, ja niissä riittää kyllä pohdittavaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Itse ajattelen, että kasvavan lapsen kannalta ..."

      Sinä ajattelet, mutta mitä sanoo tutkimustieto. Aikamme ongelma on se, että liian moni "ajattelee" itse - tiedon sijasta - ellei oikeasti ulkoista ajatteluaan nettiin.

      Toki on niin, että kyse on arvoista, joista ei voida päästä diskurssilla yksimielisyyteen eikä oikeasti tutkimuksella arvottaa toisiinsa.

      Poista
    2. Toki ajattelen itse, mutta ajattelen myös psykologien yleistä näkemystä, jossa ajatellaan, että lapsi tarvitsee edes yhden luotettavan vanhemman hyvään kasvuun ja kehitykseen. Mielellään kaksinkappalein, ja mitä rakastavammat perhesuhteet ovat, sitä parempi juttu. Mitäs sinä ajattelet lastenkasvatusasioista ja -perheasioista? Ihan omia mielipiteitäsi kuulisin mielellään enkä niinkään tutkimustuloksia perheiden sisäisestä rakkaudesta.

      Poista
    3. Suomen lainsäädännön kehitys on hieman eri kuin vaikka Jehovan todistajien tarjoamat eheytyshoidot. 1800-luvulla Amerikassa kehittynyt herännäisliike. Kristinuskoon kuuluu lähetyssaarnaus, ei siinä. Ongelmalliseksi tuo saattaa muodostua jos ei usko liikkeen näkemyksiin kun taas tuota katselee liberaali psykologian kannalta ja siinäkin markkinointi näkemykset adhd-määritelmineen tahtoo tulla Amerikasta. Logiikka on kielessä ja valta tulee mielestä, historiassa helposti sekoittuu himoon syntikäsitteellisesti kun taas tuo ns. himo homojen kohdalla ei kohdistu vastakkaiseen sukupuoleen. Demokratiassa he lobbaavat näkemystä, samalla tavoin kuin liberaali lobbaavat wokea. Tai sitten katolilaiset ja lestadiolaiset abortti näkemystä, tämä kun lain kautta koskettaa sitä heikompaa sukupuolta, eikä tekemistä suuntautumisen kanssa. Laki kumminkin on kirjakieltä joka säädetään eduskunnassa joka ei ota kantaa sosiologisiin ilmiöihin.

      Poista
  3. Kaksi (eri sukupuolta) olevaa vanhempaa kasvattajina lienee uusi ilmiö ihmiskunnan historiassa, sillä vielä runsaat sata vuotta sitten Suomessakin yleinen malli käsitti laajemman perheyhteisön isovanhempineen ja vanhapoikasetineen. Siitä kauemmas taaksepäin puhutaan noin kolmenkymmenen ihmisen heimoyhteisöistä.

    Mistä sitten tietää, mikä malli on lapsen kannalta paras? Talonpoikaisessa yhteisössä poikien oli järkevää oppia miesten taitoja ja tyttöjen naisten. Yhteisön etua kaiketi ajateltiin enemmän kuin yksilön.

    Työnjaon muututttua kädentaidot ovat nyt pienemmässä osassa ja oppimisestakin suuri osa tapahtuu koulussa. Ydinperheen tehtävänä tuntuu olevan valmiuksien ja mahdollisuuksien luominen. Miksei myös miehen ja naisen mallin antaminen.

    Käytännön elämässä kaksi vanhempaa on järkevä tapa mahdollistaa vanhempien oma vapaa-aika ja muut junailua vaativat jutut. Juuri ne asiat, jotka laajempi suku tai heimo aikanaan mahdollisti vielä paremmin.

    Tunnesiteet kaiketi kehittyvät paremmin omaan kuin vain toisen vanhemman omaan lapseen. Ja mikä on sen toisen biologisen vanhemman rooli lapsen elämässä? Kuvittelisin, että kasvaessaan lapsi joutuu pohtimaan omaa identiteettiään enemmän, jos hän on kasvanut ilman toista biologista vanhempaa. Adoptiotapauksista lienee tätä tietoa jo pitkältä ajalta.

    VastaaPoista
  4. "Joidenkin mielestä suvaitsevaisuuteen liittyy ehdottomasti nollatoleranssi (täydellinen suvaitsemattomuus) suvaitsemattomuutta kohtaan, mikä ei kuitenkaan koske..."

    Kas kun kommunistinen omistusoikeus ei ollutkaan permanenttinen. "Pääoman" luoja Karl Marx kirjoitteli siitäkin. Kirjeessään Ludvig Kugelmanille Marx kirjoitti, että vuosina 1843-1844 venäläiset aristokraatit Pariisissa kantoivat häntä käsillään ja olivat aina hänen mesenaatteja. ("Marx to Ludvig Kugelman". K.Marx, F. Engels. Collected Works, London, Volume 43, pp. 130-131.) Marxin ja ryssien "yhteistyö" synnytti "Kommunstisen puolueen manifestin" joka määräsi, että maailma kuuluu proletariaateille, joiden pitää suorittaa proletaarinen maailmanvallankumous.

    Kas kun Marxin nimellä ryssät kirjoittivat, koska olivat Marxin "omistajia": "...päättyy yhtä väistämättömästi uskonnon, yksityisomistuksen ja kansalaisyhteikunnan kaikkien elementtien palauttamiseen kuin sota päättyy rauhaan." (K. Marx, F. Engels, "Valitut teokset, 6 osaa", Kustannusliike Edistys, 1978, Osa 1, s. 78.)... "At times of special self-confidence, political life seeks to supress its pre-reguisites, civil society and the elements composing this society, and t constitute itself as the real species-life of man devoid of contredictions. But it can achieve this only by coming into violent contradiction with its own conditions of life only by declaring the revolutin to be permanent, and there-fore the political drama necessary ends with the re-establishment of religion, private property, and the elements of civil society, just is war ends with peace." (Marx, Engels. "The Individual and Society", Progress Publishers, Moscow, 1984, pp.59-60; K. Marks i F. Engels. "Sotshinenija", T. 1, str. 393.)

    Venäläiset Dekabristit järjestivät kapinan, että riittää jo sotia ja lisätä Venäjälle alueita, että on jo korkea aika nauttia elämästä. Mutta Bysanttilainen Ryssä/Moskova halusi olla Kolmas Rooma eli koko maailman herra ja siksi sotia jatkettiin ja jatketaan.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.