Luetaan vanhoja kirjoja
Mikäli
mahdollista, pyrin lukemaan kirjoja, jotka ovat vähintään puolen vuosisadan
ikäisiä. Niissä on sekin hyvä puoli, että niissä tekijä tahattomastikin luo aikansa
dokumentin, jota on kiinnostava verrata myöhempiin jos aikaisempiinkin.
Heikki Asunnan
romaani Hiljaa eteenpäin ei
virittänyt erityisiä odotuksia. Tunnettinhan tekijä paremmin runoilijana ja
poliittisilta näkemyksiltäänkin hän oli epäkorrekti sekä nyt että aikoinaan.
Kirja ei nyt
suorastaan hätkäyttänytkään tuoreudellaan. Tarina oli aika tavallinen ja kertoi
kurjuudesta, yrittämisestä ja rakkaudesta. Kiinnostavasti siinä kuitenkin
selostettiin suomalaisen elämänmuodon kehityskaari 1830-luvun nälkävuosista
1860-luvun nälkävuosien kautta vuosisadan lopun suhteelliseen hyvinvointiin.
Siinä samalla
kehittyi laivaliikenne niin järvellä kuin merellä, purjeista siirryttiin
järvellä höyryyn, mutta suurilla merillä purjeiden valta jatkui, ainakin
tietyiltä osin. Merikapteeniksi edennyt päähenkilö kulkee koko pitkän
kehitystien.
Ajallisesti
tarina menee päällekkäin Anders Ramsayn, Suomen ehkä kuuluisimman muistelijan
kertomusten kanssa.
”Muistoja lapsen ja hopeahapsen” ilmestyi
1900-luvun alussa kahdeksana niteenä ja yli tuhat sivua siitä kertyy myös
myöhempiin laitoksiin.
Syntyjään Ramsay
kuului maamme vaatimattomissa oloissa yläluokkaan ja hänen nuoruutensa kului
ensin Turun ja sitten Helsingin hilpeissä toveriseuroissa, joita monet muutkin
ovat ansiokkaasti kuvanneet, Topelius ennen muuta.
Ramsayn afäärit
menivät nurin, vaikka häntä tuskin voi saamattomuudesta syyttää. Itse asiassa
hän oli liian rohkea uudistaja, joka laajensi Björkbodan ja Sunnanån ruukkien tuotantoa
moninkertaiseksi. Hyvä kannattavuus oli kuitenkin hiekalle rakennettu ja tullisuojelun
poistaminen antoi iskun, jota Suomen pankki, Snellman etunenässä ei suostunut
lainoilla lievittämään.
1870-luvun
lamakausi on puolestaan tunnettu ja kertoja selittää sitä Ranskan Saksalla
maksamilla suurilla sotakorvauksilla, jotka toivat liikaa löysää rahaa liikkeeseen,
kunnes tämän ruiskeen voima loppui ja krapula alkoi. Tässä lienee tärkeä syy
ollutkin.
Tämäkin lama
niitti yrityksiä, jotka olivat suuren nousun aikaan korjanneet hurjia voittoja
puutavara-alalla. Sahateollisuus oli päivän sana ja Ramsay kuvaa vetävästi sitä
kultakuumetta, joka täytti sekä Helsingin että maaseutukaupunkien hotellit seikkailijoilla,
jotka juhlivat kuin viimeistä päivää, kylpivät rahassa ja juottivat mahdollisia
asiakkaitaan.
Muuan suuri
innovaatio oli Norjasta tuotu uittoränni, joka teki Kymijoen reitin
uittokelpoiseksi. Sen toi norjasta muuan Holmsen ja ennen pitkää oli paikalla
myös Hans Gutzeit, joka perusti Kotkan saarelle ajan oloissa valtavan Norjan
sahan.
Oli selvää, että
isännät, joiden metsät olivat yhtäkkiä nousseet pyörryttävän suureen arvoon,
eivät voineet täysin ymmärtää omaisuutensa arvoa. Niinpä tehtiin kauppoja,
joissa jotkut voittivat valtavia summia ja toiset taas vastaavasti hävisivät
tai ainakin olisivat hävinneet, mikäli voittomarginaali olisi pysynyt niissä
rajoissa, jota myöhemmin on totuttu pitämään kohtuullisena.
Kysyä tietenkin
sopii, olisiko kohtuullinen voitto saanut uppo-outoja ulkomaan miehiä lähtemään
syrjäisiin erämaihin pääomineen ja ideoineen. Riskipeliähän se bisnes on ja
siihen ryhdytään vain, kun riittävistä voitoista näyttää olevan varmuus. Gründerzeit
ist Gründerzeit.
Se 1870-luvun
lama oli sitten melkoinen krapula. Laman tulon huomaa muuten helposti myös ajan
lehdistöstä. Kun vielä vuonna 1876 lehdet pursusivat ilmoituksia kaiken
maailman ylellisyystavaroista ja erikoisherkuista, kuivahti tämä runsauden
sarvi parina seuraavana vuonna. Uusi ilmiöhän se oli koko historiassammekin,
eipä silti.
Sekä Asunta että
Ramsay kuvaavat Suomen talouden modernisaatiota ja yhteiskunnan muuttumista
Nikolai I:n ajan pysähtyneisyydestä Aleksanteri II:n ajan suureen vapautusmisspurttiin.
Kuva ei ole tuulesta temmattu, joskin Ramsaylla se tietenkin on hieman enemmän
tosiasioille perustuva. Tämä ei tarkoita, että häneltäkään mielikuvitusta
puuttuisi.
Olen usein
pohdiskellut, että yksityinen metsänomistus, joka yhtäkkiä toi kädestä suuhun eläneille
talonpojille suoranaisia pääomia, on nimenomaan Suomessa ollut ehkä
poikkeuksellisen suuressa roolissa.
Toisaalta
kantorahat tekivät monista suorastaan rikkaita, kun taas toisaalta tilattomat
ja torpparit jäivät usein entiseen köyhyyteensä. Uusien rahojen käyttö sitten
osoitti, mitä kukin oli miehiään.
Valistuneet ja
edistykseen pyrkivät sijoittivat rahansa tuotannon kehittämiseen ja ne komeat
kivinavetat, joissa nykyään toimii ravintoloita, rakennettiin tuohon aikaan.
Myös liiat lapset pantiin kouluun herroiksi opiskelemaan, ettei maata
tarvitsisi jakaa kannattamattomiin pikku tilkkuihin.
Ne, joiden pään
helppo raha pani pyörälle, ryhtyivät herrastelemaan ja kuluttivat nopeasti
omaisuutensa, kuten monet tuon ajan kaunokirjalliset tuotteet kertovat.
Mutta kaiken
kaikkiaan se protestanttinen etiikka, joka piti rikkautta ja riekkumista
paheena, lienee aika pitkälle sanellut sen, ettei talonpoikaisto meillä
ryhtynyt laajemmalti hilumaan kulutusjumalan palvojana, vaan osoitti mieluummin
pätevyytensä komeilla tuotantolaitoksilla ja hyvillä hevosilla.
Venäjällä saa
usein kuulla kysymyksen: miksi Suomi pääsi jo varhain irtaantumaan siitä
noidankehästä, jonka korkea syntyvyys ja alkeellinen maatalous loivat ja miksi
se Venäjällä sujui paljon tuskallisemmin?
Yhtenä tärkeänä
tekijänä oli varmaankin yksityinen metsänomistus ja yksittäistilat, joissa ei venäläiseen
tapaan vallinnut kyläyhteisön jarruttava vaikutus.
Toki myös
Venäjällä alettiin Stolypinin aikaan eli vuoden 1905-07 vallankumouksen jälkeen
purkaa kyläyhteisöjä, mutta eihän se niin vain käynyt. Sitä paitsi nuo yhteisöt
perustettiin vuoden 1917 vallankumouksen jälkeen uudelleen ja likvidoitiin
vasta maatalouden kollektivisoinnin yhteydessä vuonna 1930. Se oli surullinen
tarina.
Olihan meilläkin
toki omat ongelmamme ja riesamme eikä kaikki suinkaan oikeudenmukaista ollut.
Asunta kertoo kirjassaan, miten kehityksen moottorina toiminut yrittäjä antoi
leipää koko kylälle, mutta sai vain vihat niskoilleen. Todellisuudessa myös nuo
Ramsayn kuvaamat grynderit hankkivat jättiomaisuuksia, joiden muistona yhä ovat
Helsingin kantakaupungin kivitalot.
Samaan aikaan
hurjasti kasvava väestö eli kurjasti. Merenkulunkin alalla Suomi oli halpamaa,
josta sai helposti väkeä, joka suostui palvelemaan usein aivan pirullisissa
olosuhteissa ja henkensä kaupalla saaden tuskin muuta kuin päivittäisen leipänsä.
Me olimme
silloin kehitysmaa ja kärsimme kehitysmaiden iänikuisesta noidankehästä, mutta
olimme kuin olimmekin jo riistäytymässä siitä irti. Siihen myötävaikutti monta
tekijää ja yksi tietenkin oli ulkomainen pääoma ja osaaminen. Toinen oli
varmastikin maan ja erityisesti metsän yksityisomistus, josta ulkomainen
kysyntä nosti arvoon.
Sitten oli
kulttuurisia tekijöitä, kuten ehkä juuri pyrkimys pikemmin sijoittaa pääomat
hyödyllisesti kuin kuluttaa ne juhlimalla ja ”näyttämällä”. Myös sivistyksen ja
koulutuksen arvostuksella oli vaikutuksensa.
Loppujen lopuksi
myös noilla gryndereillä ja huijareilla oli varmasti tuohon aikaan oma
siunauksellinen roolinsa, monet heitä olivat lisäksi maahanmuuttajia, jotka toivat
mukanaan pääomia.
Tästä tuskin
kuitenkaan kannattaa tehdä sitä johtopäätöstä, että kaikki mahdolliset maahanmuuttajat
ja huijarit ovat maassamme tarpeen. Aikansa kutakin.
Esimerkiksi kaksi maahanmuuttajaa. Toinen näistä tuo mukanaan pääomaa firman perustamiseen ja toinen tulee tarkoituksenaan elää sosiaalituilla.
VastaaPoistaJopa tyhmempienkin luulisi ymmärtävän eron näiden kahden välillä.
Tyhmyyttä ei koskaan kannata aliarvioida.
VastaaPoistaEipä niin. Jotenkin hassusti näyttää siltä, että kun useimmille ihmisille käy niin, että he saavat valtaa, he tyhmistyvät välittömästi.
Poista"Me olimme silloin kehitysmaa ja kärsimme kehitysmaiden iänikuisesta noidankehästä, mutta olimme kuin olimmekin jo riistäytymässä siitä irti. Siihen myötävaikutti monta tekijää ja yksi tietenkin oli ulkomainen pääoma ja osaaminen. Toinen oli varmastikin maan ja erityisesti metsän yksityisomistus, josta ulkomainen kysyntä nosti arvoon.
VastaaPoistaSitten oli kulttuurisia tekijöitä, kuten ehkä juuri pyrkimys pikemmin sijoittaa pääomat hyödyllisesti kuin kuluttaa ne juhlimalla ja ”näyttämällä”. Myös sivistyksen ja koulutuksen arvostuksella oli vaikutuksensa."
Metsien yksityisomistus on kieltämättä vaikuttanut myönteisesti monellakin tavoin, eikä suinkaan vähiten levittämällä kantotuloista saatuja varoja suhteellisen tasaisesti yhteiskuntaan, niin alueellisesti kuin sosiaalisestikin. Muita taloudelliseen nousuun vaikuttaneita tekijöitä ovat maassamme olleet myös osuustoiminta sekä, varsinkin sotien jälkeisenä aikana, myös julkiset investoinnit infraan, koulutukseen ja teollisuuteen.
Tuolloin, reilut sata vuotta sitten, tilanteen vähittäiseen vakiintumiseen vaikutti osaltaan myös muuttoliike tuolloin väkirikkaimmilta alueilta, kuten Etelä-Pohjanmaalta, sinne Ison Meren tuolle puolen. Ja ihan vaan varmuudeksi todettakoon, että harvemmalla se elämä siellä Atlantin paremmalla rannallakaan miksikään ruusuilla tanssimiseksi muodostui, vaan ankaraa raatamista se arki sielläkin lähinnä lupasi. Joten erona näihin myöhempiin aikoihin oli esim. "taikaseinien" puuttuminen, siispä siirtolaisvirtojen vetovoimatekijät eivät olleet sellaisenaan nykyisiin suoraan verrattavissa.
Luin Ramsayn kaksiniteisen suomennoksen nuorna miesnä 70- ja 80-luvun taitteessa. Itselleni jäivät päällimmäiseksi mieleen herran afäärien toistuvat romahdukset. Joka kerta oli vika "petollisissa liikekumppaneissa", "kovan onnen oikuissa" tms. (sitaatit viitteellisiä, ulkomuistista vedellen). Onneksi Mamma rahoillaan teki aina pelastavan intervention. Kokonaisvaikutelma: kverulantti par excellence.
VastaaPoistaKukapa Ramsayta nyt objektiivisena historiansa kirjoittajana pitäisi. Viehätys on aivan muualla.
PoistaNäin on. Itsekin luin kirjan aikoinaan ja ihastuin oitis. Pari vuotta sitten löysin sen Project Gutenbergista ja luin taas ilokseni, mutta petyin sikäli, että siellä on julkaistu vain ensimmäinen puolisko suurin piirtein.
PoistaKukapa mitään muistelmakirjaa nyt objektiiviseksi oman elämän kuvaukseksi olettaisikaan. Eiköhän jo nillä "metodi ykkösillä" nykyäänkin opeteta, että muistelmakirjallisuus on lähdekritiikin kannalta kaikkein epäluotettavinta kertovaa lähdeainesta. - Kiinnitin huomiota vain siihen, ettei minulla kerta toisensa jälkeen noin katastrofaalisen uran liike-elämässä tehneen henkilön kohdalla ihan ensinnä tule mieleen mainesana "rohkea uudistaja".
PoistaKukas niin sanoikaan. Satusetä mikä satusetä. Mutta hyvä lajissaan ja suosittu jo heti julkaistaessa. Tykkäsi muuten siitä, että tuli hetimyös suomalainen laitos, vaikka kirjan näkökulma on täysin ruotsalainen. Sympaattista.
PoistaKiitos, muistan! Kuin Goethen "Matka Italiaan". Heti piti tilata Helmetistä. hh
PoistaTuosta Kotkan norjalaistamispyrkimyksestä on tehty oikein tutkimustakin: http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/hum/histo/pg/bertling/elamaavi.pdf
VastaaPoistaVanhoissa kirjoissa on mm. se hyvä puoli, että niissä on hurjan vähän kielellisiä ja kielivirheitä. Oikeinkirjoituskin on sujunut viimeistään latojalta.