Kanojen arvo ja merkitys
Hyvä kuningas, Ranskan Henrik IV otti jo
1500-luvulla hurskaaksi tavoitteekseen, että hänen jokaisella alamaisellaan
olisi varaa valmistaa sunnuntaisin kanapataa (kukko viinissä laskettaneen tässä
yhteydessä myös kanaksi).
Vuonna 1769
Katariina Suuri kirjeessään Voltairelle väitti, että hänen alamaisensa talonpojat
voisivat koska tahansa halutessaan valmistaa kanaa padassa, mutta viime aikoina
oli eräillä seuduilla ruvettu sen sijaan suosimaan kalkkunaa.
Katariina ei
varmastikaan tarkoittanut sitä, että talonpojat olisivat päivittäin mässänneet
kanan lihalla, vaan sitä, että heillä ylipäätään oli kanoja, jotka antoivat
munia ja höyheniä ja jotka suuren juhlan saapuessa tai yllättävän tarpeen
kohdatessa voi pistää pataankin.
Yhdysvalloissa
1900-luvun alkupuolen korkeasuhdanteessa puhuttiin myös siitä, miten vaurauden
kasvu mahdollistaisi sen, että joka pataan saataisiin kanaa.
Tässäkään
unelmassa, jonka suuri lamakausi sitten julmasti romutti, ei ajatuksena
varmastikaan ollut, että kanan kaltaista herkkua olisi syöty joka päivä. Miksi
moista mässäystä olisi yleensä järjestetty? Mistä olisi kanoja edes saatu
sellaisia määriä?
No, minun
sukupolveni on saanut nähdä erään unelman täyttymyksen. Suomessakaan ei, niin
kummalliselta kuin se saattaakin kuulostaa, eletty pelkällä liharuoalla vielä
sata tai edes kuusikymmentä vuotta sitten. eipä ollut jokaisen pöydässä aina
kalaakaan, saati nyt kanaa.
Unelmat
paremmasta elämästä saattoivat ilmetä yltäkylläisen ruokapöydän toivomisena.
Myös lokoisat olot vailla työtä ja vaivaa olivat kai useimpien toivelistalla.
Kuten
kannakselainen sananlasku asian ilmaisi: ”Hyvä
on keisarin eleä: saunanlauteill’ makkoap ja voisulloa syöp!”
Siitäpä tuskin
saattoi kuvitella elämän paranevan.
Mutta tämähän
oli rahvaan paratiisi: aitat täynnä ruokaa ja kuivia puita, pehmoinen peti ja
ehtoisa emäntä vierellä. Mikäpä oli siinä vaikka kaamosta viettäessä.
Todennäköisesti
sellaista rienaajaa ei ollutkaan, joka olisi siihen aikaan luojalleen suuttunut
siitä, että taivas oli tiettyyn vuodenaikaan enimmäkseen pimeänä ja tiputteli
lunta ja räntää maailman lasten niskaan.
Yhtä hyvin olisi
voinut siitä katkeroitua, ettei omannut linnun siipiä, koiran hajuaistia tai
kotkan silmiä. Jokaiselle oli omansa annettu ja siinä kaikki.
Turha sanoakaan,
että tämä syvien rivien unelma yltäkylläisyydestä oli hyvin haavoittuvainen ja
monen kohdalla täysin epärealistinen. Uhkia olivat säiden oikut, hallat, taudit
ja sodat, tulipalot ja vammautumiset, synnynnäiset ja hankitut krempat monella
olivat jo syntymälahjana. Verottaja saattoi villiintyä, sotajoukko marssia ohi.
Vähänkö sitä oli uhkakuvia.
Mutta tuo
kylläisyyden unelma sentään kerran saavutettiin ja niin sanoakseni vielä
sivuutettiinkin. Kun takaiskuja sittemmin tuli, herättivät ne suuren
katkeruuden, vaikka olivat menneisyyden mittareilla mitättömiä.
Itse olen aina
elänyt hyvän ruoan äärellä, mutta kyllähän se on aika tuore asiain tila tässä
maassa. Mitä kanaan tulee, muistan hyvin ne harvinaiset tilanteet 50-luvulla,
jolloin munimattomalta kanalta pantiin pää poikki ja se sitten kynittiin
suurella touhulla. Liha taisi olla vähän sitkeätä, mutta herkkuahan se oli,
toki.
Viimein tässäkin
maassa siis saavutettiin sellainen tila, jossa lihasta ja kalasta tuli
jokapäiväinen välttämättömyys jokaiselle. Eiköhän se tapahtunut suunnilleen
vasta 1960- luvulla.
1970-luvulla
kana tuli jopa kouluruokaloihin ja oli siellä ylivoimaisesti suosituin herkku,
kanaviillokin nimellä. Vielä 50-luvulla siellä oli syöty puuroa ja velliä ja
oltu kyllä siihenkin hyvin tyytyväisiä. Muistelen joidenkin lipittäneen
perunavelliä kymmenenkin lautasellista.
1970-luvulla oli
siis eläinvalkuaisen lähteitä kaikille saatavana ja jopa halvalla. Muistan,
miten oudolta ja ihmeelliseltä tuntui, että kauppojen pakastimet olivatkin
yhtäkkiä täynnä kanoja ja broilereita mitättömään hintaan. Sillä kelpasi
hämmästyttää moskovalaisia tuttavia.
Vain lahkolaiset
korvasivat kanan ja muun herkkuruoan muulla, mutta eivät hekään köyhyyttään.
Oman tuvankin olivat siihen mennessä itse kullekin ahkerat kädet rakentaneet,
eikä lämmöstä tai lemmestä ollut noin keskimäärin puutetta. Poikkeuksista en
tässä puhu. 1970-luvulta lähtien elettiin siis kai jo paratiisissa, ainakin
menneen maailman mittareiden ja nimenomaan kanapaistin mukaan mitaten.
Siellä kuitenkin
luikerteli käärmeitä. Yhden nimi oli Amerikasta saatu Smith Effect, toinen oli samasta lähteestä siinnyt Jones Effect, jotka yhdessä vaimon
kanssa ajoivat miestä yhä edelleen hankkeeseen, vaikka toimeen jo tultiin. Sitten
olivat ja tulivat tämä conspicuous
consumption ja difference ja niin
edelleen.
Eivät ne antaneet yön lepoa eivät päivän
rauhaa. Siinä sitä sitten syötiin miestä ja ennen pitkää naistakin.
Kylläisyydellä
ei enää ikään kuin ollut merkitystä, nyt oli pädettävä yhteiskunnassa ja sitä
paitsi taisteltava liikakylläisyyden seurauksia vastaan. Oli uudet unelmat ja
uudet tarpeet. Oliko kaikki vain majan harhaa ja itse padassa hautuva kanakin
pelkkää kangastusta ja tavallaan pelkkä turhake?
Onnellisuudesta
ei ainakaan yhä suuremman rahamäärän jahtaamisessa ollut kysymys, sillä
onnellisuuden lisääminen ei tietystä pisteestä lähtien enää onnistu materiaa
kasaamalla. Toki ihmisillä on myös harhaluuloja.
Tarvehierarkiassa
joka tapauksessa tulivat ajankohtaisiksi nyt yhä sekundäärisemmät asiat, tai
sitten oli muita vaikeuksia. Esimerkiksi lemmenasioissa tyydytyksen hankkiminen
rahalla lienee nykyään aika epätoivoista. Toki sitä voidaan siihen asiaan
sijoittaa loputtomasti, mutta niillä markkinoilla käydään kauppaa myös
muunlaisilla panoksilla ja uhrauksilla, joille ei välttämättä loppua ole.
On uskottavasti
sanottu, että ihmisen hyvinvointi ei ole summa, vaan tulokäsite. Jos yksikin
perustarve on nollan tasolla, tekee se myös tulosta nollan. Näin voi ihminen
elämänsä kokea myös kanapadan äärellä.
Mutta nämä ovat
kananäkökulman todellisuudesta katsoen sivuseikkoja. Kanan ystävä saattaa yhä
uudelleen ja uudelleen todeta, että muuan ihme on tapahtunut ja ainakin yksi perustarve
on mahdollista täysin tyydyttää, ellei siitä vapaaehtoisesti luovu.
Viikonlopun
huolellisesti haudutettu ja hyvin maustettu kanapata on juhlaruokaa, joka on
aina vain herkullista ja johon jokaisella on varaa. Se on aitoa rikkautta,
jonka arvo ei muutu suhdanteiden myötä.
Mutta harva
taitaa tänään enää ymmärtää, miten uusi asia tämä kanalla mitattava
hyvinvoinnin peruskivi on. Keskuudessamme elää vielä paljon ihmisiä, joiden
elämässä nälänhätä tai ainakin ankara elintarvikepula ovat olleet tosiasia.
Kanan saaminen pataan oli silloin kaukainen ja usein aivan epärealistinen
haave, aivan kuten se oli satoja vuosia sitten.
Voi vain toivoa,
etteivät kelpo siivekästä syrjäytä kaiken maailman pörriäiset ja madot.
Arvostakaamme nyt ainakin sitä, etteivät ne vielä ole kenellekään pakollista
ruokaa. Kun kanat porisevat padoissa, ovat asiat vielä hyvin.
Mahtavaa!
VastaaPoistaJa terve muistutus ravitsemushistoriamme todellisuudesta. Aikoinaan 1950-luvulla oman kansakouluni ilmeinen ruokasuosikki oli suomimakkarasta tehty makkarakeitto. Silloin ulottui santsijono aulan poikki ja hyvän matkaa rappusiin. Ei muulloin. Jäi mieleeni, kun en suosiota ymmärtänyt.
Kanasta tiedettiin lähinnä Maxin ja Moritzin mukaan: "Myös voi kanan paistiks laittaa, milloin kananpaisti maittaa."
Nykyaikana on monille nuorille ylipääsemätön ongelma lihojen irrottaminen kananluista ja kanan nahkakin on heille kauhistus.
VastaaPoistaJos itse pitää kanasta lihat irrottaa, jää kana syömättä.
Nugetteja pitää olla, tai joku joka perkaa kanan ja tarjoilee valmiit lihat ilman nahkoja. Kännyköiden räpälääminen ja selfiet sujuu kyllä.
Amerikkalainen ruokakulttuuri ja digitalisaation ilosanoma = aikamme sairaus.
Nahkahan on paistetun broilerin maukkain osa!
PoistaSen verran köyhiä ollaan että kukapa ei arvostaisi ilmaista ruokaa! Mitä pahaa siinä on, että osaa nauttia elämästä? Onko se väärin?
VastaaPoistaMinä päätän, ketä kutsun.
Mitä jos mustanmakkaran Tampereella vietettäisiin Suomen Manchester-päiviä jolloin muisteltaisiin kaupungin brittiperinteitä Italian Manchesterin malliin? Kuulummehan länteen.
VastaaPoistaOlisi vaihtelua koko vuoden jatkuneelle valtionjohdon hillumiselle yhdessä piispojen kanssa sata vuotta sitten kuolleiden sisällissodan uhrien haudoilla.
Kylläpä meillä lylyn lykkäs, sano manselainen kun saatiin Lauri Lyly ylipormestariksi, SAK:n ex-puheenjohtaja. Kaupunkin onkin muuttunut yhdeksi rakennustyömaaksi.
PoistaMustamakkara eli verivorsti on Viron perinteistä jouluruokaa. Mansen musta on pikemminkin tulokaslaji.
PoistaHienoa, että muistutat länteen kuulumisesta noin osuvasti. Tamperehan lähti nousuun siitä, että keisari Aleksanteri I lähetti Pietariin ajautuneen skotin James Finlaysonin Tampereelle tehtailijaksi. Järjesti vielä rahoitusta ja verohelpotuksia. Aleksanteri kun oli itse käynyt paikan katsastamassa.
Saksalainen schlachteteller sisältää mustaamakkaraa, maksamakkaraa ja pekonia.
PoistaHistorian harrastaja muistaa raakapuuvillaa tuodun Tampereelle yhteisen Venäjän valtakunnan itälaidoilta Uzbekistanista päin, mutta Åbo Akademissa ollaan ammattihistorioitsijan työryhmässä osoittamassa puuvillan alkuperäksi USA:n orjaplantaasit.
PoistaErkki Tuomiojan johtama "totuuskomissio" on siis osoittamassa suomalaisen puuvillan kolonialistiset juuret.
Valkoisen miehen hienoimpia saavutuksia on orjuuden hävittäminen tästä maailmasta. Jenkkilä nyt tuli jälkijunassa, mutta tuli kuitenkin.
PoistaOlin ensimmäisellä etelän lomallani ennen broileri aikaa ja muistan kuinka söin lähes joka päivä paistetun kananpuolikkaan. Olihan kanaa silloin Suomessakin, mutta eipä niitä saanut grillattuna ja jos sai niin sitkeitä olivat. Jostain syystä etelän kanat olivat mureampia ja ennen kaikkea myös halvempia.
VastaaPoista"1970-luvulla kana tuli jopa kouluruokaloihin ja oli siellä ylivoimaisesti suosituin herkku, kanaviillokin nimellä."
VastaaPoista[sarkasmi] Joo, kanaviillokista tosiaan pidettiin. Vain tilliliha oli sitäkin suositumpaa. [/sarkasmi]
Nimim. 70-luvun koululainen.
Noita molempia oli ainakin minun koulussani 1980-luvulla. Ja se kanaviillokki sellaisessa siemennesteenvärisessä "kastikkeessa" oli yököttävää...Herää kysymys, miksei sitä yksinkertaisesti paistettu voissa.
PoistaKaikille tiedoksi: kanaviilokki kirjoitetaan noin eikä virheellisesti kanaviillokki.
VastaaPoistaKännykkä kirjoitetaan kännykkä, eikä mobiili, portable, tai telefonis, jotta kielinerot saavat joskus tulevaisuudessa pohtia miten juntteja ne suomalaiset olivatkin jo silloin!
PoistaKyllä kanaviillokki googlen mukaan kirjoitetaan yli kymmenen kertaa useammin noin eikä muodossa kanaviilokki.
PoistaKielitoimiston kantaa en tiedä, mutta yleensähän se seurailee käytäntöä.
Voit kirjoittaa miten haluat, minä kirjoitan oikein. On oikeastaan Zeitgeist, että vanhan liiton professoritkin alkavat käyttää Googlea lähdeviitteenä. Itse luottaisin enemmän Timo Nurmen tuotantoon. Profalle mitalli osanottosta.
PoistaOn hienoa, että tiedät mikä on oikein. Siitä, mikä on yleinen käytäntö, taitaa google sentään antaa parhaan kuvan. Ja mitä normeihin tulee, ne taitavat olla nykyään kovin löysät sikäli kuin niitä edes näissä asioissa on.
PoistaPahoittelen, mikäli olen erehtynyt.