Kommunismin ongelmia
Matti Halminen, Sointula. Kalevan Kansan ja Kanadan
suomalaisten historiaa. Mikko Ampuja
1936, 143 s. Jälkisanat Edvard Valpas.
Kommunismin
tarina Venäjällä päättyi vuonna 1930, kun Stalin kuuluisassa kirjeessään
pilkkasi maatalouskommuunien
perustajia. Pari vuotta myöhemmin hän vielä varmuuden vuoksi julisti koko
touhun olevan pikkuporvarillista pilkantekoa oikeasta marxilaisuudesta.
Tietenkin
hallitseva puolue yhä säilytti kommunistisen
puolueen nimen, joka oli aikaansa seuraavien sosialistien kauhistukseksi
omaksuttu vuonna 1918, mutta vähänkös tällaisilla nimityksillä kikkaillaan.
Onhan Venäjällä
tänäkin päivänä liberaalis-demokraattinen
puolue, vaikka liberalismin ja demokratian kannattajien ei kannatakaan
odottaa siltä mitään.
Joka tapauksessa
kommuuni, suomalaisittain kommuuna oli siis nostettu vuonna 1918
koko bolševikkipuolueen symboliseksi tavoitteeksi ja kirottu sitten
vuonna 1930, kun huomattiin sen vievän koko maan, puolueineen kaikkineen varmaan
tuhoon.
Kommuunihan oli
ikivanha ajatus. 1800-luvulla kommunismi oli erityisesti ranskalaista perua.
Charles Fourierin falansterit olivat
kuuluisin kommuunin muoto ja niihin liittyi vahvasti seksuaalisen vapauden eli
käytännössä promiskuiteetin idea.
Nikolai Tšernyševskin
kuuluisa teos ”Mitä on tehtävä”, joka oli myös Leninin suuri herättäjä,
suorastaan tihkui seksuaalisuutta, nuo yhteisen
elämän veljet ja sisaret olivat uusia
ihmisiä, joille myös seksi oli rationaalinen asia, kuten kaikki muutkin
elämän alueet.
Eipä ihme, että
Venäjän vallankumouksen jälkeen alettiin perustaa kommuuneja. Tämä tapahtui
kuitenkin pienessä mitassa ja vapaaehtoisuuden pohjalta.
Kommuuneissa
elettiin yhtenä suurena perheenä lukuun ottamatta sitä seikkaa, että seksisuhteet
saattoivat olla niin sanotusti rationaalisella pohjalla. Omia lapsia ei
varsinaisesti ollut, kun kaikki kuuluivat koko kommuunille yhteisesti.
Ei aina näin
pitkälle menty, mutta vähintäänkin tasapalkkaisuus –tai harkinnan mukaan maksettava
palkka yhteisistä varoista, yleensä syöjien määrän mukaan (po jedokam) oli
käytäntönä. Yksityisomaisuutta ei usein ollut lainkaan. Vaatteetkin olivat
yhteisiä.
Talonpoikien
piirissä levisi sitkeä huhu yhdestä suuresta peitosta, jonka alla kaikki
nukkuivat ja pelehtivät mielensä mukaan. Ulkomaille levisi uutinen naisten sosialisoinnista, joka oli tapahtunut
siten, että yksityisomaisuus naisiin nähden oli poistettu ja miehet saivat
valita partnerin mielensä mukaan aina määräajaksi.
Tällaisesta
kertova venäläinen kirjakin on säilynyt ja löytyy Kansalliskirjaston
Slaavilaisesta osastosta (Социализация женщин,
1918). Siitä olen joskus kirjoittanut.
Naisten
sosialisointi oli liioittelua, mutta tosiasia oli, että naiset pyrittiin
vetämään pois perheen kotilieden ääreltä sijoittamalla lapset yhteiskunnan so.
yhteisön hoitoon. Tämä merkitsi toisin sanoen perheen hajottamista, josta jo
Engels ja sittemmin Kollontai olivat puhuneet. Ruoka- ja vaatepalvelut oli
tietenkin myös järjestettävä yhdessä.
Kommuunit
yleensä hajosivat muutamassa vuodessa ja kun koko Neuvostoliiton talouden
mullistaminen alkoi vuonna 1928, oli niiden merkitys mitätön.
Kollektivisoinnissa
kyllä huomioitiin aluksi kommunismin periaate eli pyrittiin perustamaan noita
kommuuneja, tarkemmin ottaen neljäsosan uusista kollektiivitiloista oli määrä
edustaa tuota kolhoosin korkeinta astetta.
Kevään 1930
jälkeen niitä ei sitten saanut enää perustaa lainkaan. Talonpojat pelkäsivät ja
inhosivat määrätöntä yhteisyyttä ja sitä, että jokainen elukka viimeistä kanaa
myöten oli annettava pois omasta taloudesta, ehkä eukkokin…?
Niinpä päättyi
kommuunin ja voimme siis sanoa, myös kommunismin taru Venäjällä. Vuonna 1961
sen tunnuksiin kyllä taas palattiin ja luvattiin rakentaa kommunistinen yhteiskunta vuoteen 1980 mennessä, mutta olihan se
aika vesitetty versio siitä, mistä oli Fourierista ja Saint-Simonista lähtien
unelmoitu.
Kun aikataulu
myöhemmin todettiin utopistiseksi ja lakattiin käytännössä, vaan ei teoriassa
pyrkimästä kommunismiin, voidaan sanoa, että vain kyltti jäi siitä ihanteesta,
joka joskus oli ihmisiä elähdyttänyt. Koko käsitekin oli muuttunut aivan tuntemattomaksi.
Ne Kanadan
suomalaiset, jotka 1900-luvun alussa halusivat perustaa oman kommuuninsa,
pyrkivät turvaan siltä äärimmäisen raa’alta kapitalismilta, joka jätti
työläiset vaille kaikkea turvaa, vaikka antoikin vapauden juopotella ja viettää
huonoa elämää.
Malkosaarelle
eli Malcolm Islandille perustettu Sointula
oli ennen muuta yhden palavasieluisen miehen idean ruumiillistuma.
Inkeriläissyntyinen Matti Kurikka oli myös siinä määrin käytännön mies, että
sai aikaan parin sadan ihmisen siirtokunnan, joka rakensi itselleen yhteisten
asuntojen lisäksi muitakin laitoksia, muun muassa sahan.
Kurikka oli
kuitenkin myös siinä määrin epäkäytännöllinen, että eksyi solmimaan mahdottomia
urakoita ja kun talouden raa’at tosiasiat muutenkin olivat siirtokuntaa
vastaan, se tukehtui lopulta niihin. Saha kyllä toimi, mutta sen tuotteet olisi
vielä pitänyt kannattavasti markkinoidakin.
Sitä paitsi
sattui tuhoisa tulipalo ja alkoi keskinäinen syyttely ja kateus. Naisten riidat
ja yksityisyyden vaistot lienevät nekin olleet merkittävä syy epäsovun
syntymiselle.
Matti Kurikka
kritisoi ankarasti naisten puutteellista aatteellisuutta: Se, että nainen on päässyt miehensä elinkautiseksi elätiksi, on
synnyttänyt ja kolhinut kymmenkunta lasta, kolhinut silloin kun on itse
sattunut pahalla päällä olemaan ja nuoleksinut silloin kun on sattunut huumori
hyvänä olemaan, se ei tee naista lasten kasvattajaksi…
Suuri enemmistö
äitejä turmeli Kurikan mielestä lastensa oikeudentunnon sillä, että opetti ne
itkemisellä komentamaan itseään. He luulivat lastensa olevan heitä varten ja
ihailivat niissä vikojakin ja korkeintaan kadehtivat toisten lasten hyveitä.
Omistushaluinen
äidinrakkaus oli lyhyesti sanoen oikean ihmisrakkauden irvikuva.
Tässä itse
asiassa lienee kiteytynyt koko kommunismin ongelma ihmissuhteiden kannalta.
Teoreetikot katsoivat, että oli rakastettava yhtäläisesti koko ihmiskuntaa ja
luovuttava ”eläimellisistä” perhevaistoista.
Tämä ei
onnistunut sen ajan oloissa. Nykyäänhän perheen hävittäminen sen vanhassa
mielessä on toteutunut tietyssä määrin ja elintasonuoret voivat hyvinkin
leikkiä puiden halaamista ja koko ihmiskunnan yhtäläistä rakastamista. Mutta
emme me vieläkään varsinaisesti kommunismissa elä.
Malkosaaren
Sointula näyttää hajonneen ennen muuta talousongelmiin. Seksuaalista vapautta
siellä ei tunnusteta suuremmin harjoitetun, vaikka historiikin kirjoittaja
kyllä kertoo Kurikan julistaneen noita aatteita ja selittäneen, ettei naisten
tarvitse hävetä aviottomia lapsia. Brittiläisen Kolumbian hallituksellekin
tehtiin ilmianto sointulalaisten irstaudesta.
Myös vakavammat
miehet ja naiset vastustivat noita kevytmielisiä tendenssejä. Sitä paitsi
näyttää siltä, ettei Sointula ollut varsinaisesti yhtenä perheenä elänyt
kommuuni myöskään taloudellisesti. Itse kullakin oli yksityispalstansa
yhteisten lisäksi, kuten maatalousarttelissa sitten vuodesta 1930 lähtien
Venäjällä.
Kaiken kaikkiaan
Sointula oli komea esimerkki aatteen nimissä tehdystä yrityksestä perustaa
parempi yhteiskunta. Se ei jäänyt suomalaisillekaan viimeiseksi.
Sivumennen
sanoen, Masalan nuorisoteatteri esitti muutama vuosi sitten Sointulaa
käsittelevän teatteriesityksen, joka oli harvinaisen onnistunut ja vaikuttava.
Se kuulemme esitettiin sitten myös Malcolm Islandilla.
Valitettavasti
vain nuo ihmisen alkuperäiset vaistot ovat näihin asti olleet liian kova pala
nujerrettavaksi ja niinpä tyrannimaiset hallitukset ovatkin mieluummin liittoutuneet
niiden kanssa säilyttääkseen valtansa.
Käytäntö on nitistänyt kaikki utopiat, mutta uusia utopian haikailijoita sikiää kaiken aikaa, milloin minkin aatteen kätköissä. Rajaton maailma ja hyvinvointivaltio on yksi viimeisimmistä. Tämä lisättynä lähitulevaisuuden päästöttömänä energiana ja liikenteenä rajattomassa maailmassa, takaa utopialla saman kohtalon kuin kaikille muillekin yrityksille. Saa nähdä minkälaiseen koskurssiin tämä kokeilu rysähtää? Onneksi tuo Ruotsi on tässä asiassa selvässä johdossa, joten Suomella voi olla pieni mahdollisuus nähdä katastrofi vierestä ja vetää jarrut pohjaan.
VastaaPoistaOleellinen harhaoppihan tuossa on se, että yritetään siirtyä kapitalismista kommunismiin ilman proletariaatin diktatuuria pakollisena välivaiheena.
VastaaPoistaJuu. Ja se oikeaoppisuus siitä vasta todella hullua teki.
PoistaNiinpä niin, mutta olisi mukava tietää miten kommunismi onnistuisi, jos siihen otettaisiin realismia edes hiukan mukaan! Israel on ehkä paras esimerkki siitä, jos kommunismista siinä yhteydessä voidaan edes puhua!
VastaaPoistaTai no, eihän se olekaan kommunismia/utopiaa, jos siinä on realistinen todellisuus mukana!
Kibbutzien tarina alkaa olla menneisyyttä sekin, eikä juuri poikkea muista kommuunitarinoista.
Poistasointula oli tosiaan mahtava, ja realistinen esitys
VastaaPoistahttp://masalannuorisoteatteri.net/index.php/teatteri/historia/2-uncategorised/51-sointula
Luin eilen yhden kuvauksen yhdesta utopiaesityksestä. Sinuhe Egyptiläinen: Ekhnaton ja Taivaankorkeuden kaupunki.
Jos ajattelee sitä Kommunismin rakentamisen ohjelmaa, joka oli NKP:n III puolueohjelman sisältönä, on meillä Suomessa päästy siinä aika pitkälle.
VastaaPoistaBolshevikkien ensimmäinen ohjelma on meilläkin jo toteutettu.
Marx oli ollut varsinainen russofobi, oli kasvanut juutalaisessa kultuurissa ja juutalaista uskoa harjoittavassa kodissa,issäoli hyvin tiedossa tuolloin Venäjällä olleet juutalaisten vastaiset boglomit,vainot.
VastaaPoistaSaksa oli tuolloin ottanut vastaan idästä tulevia juutalaispakolaisia.
Marx oli odella pelännyt venäläisen taantumuksen valtaavan euroopan,piti sitä maanosalle suurimpana uhkana.
Siksipä onkin, historian viekkautta,että muutama vuosikymmen kuolemastaan Marxin kuvat olivat yleistä rekvisittaa Neuvostoliitossa ja sen ytiessä Venäjällä,Marx tuskin itse olisi sille lupaa antanut.
Visiko todeta että kommunismi ja kommuunit Venäjällä mahdllistuivat, keskenjäänen maareformin vuoksi,tilanomistajilta ei maita pakkolunastettu itsenäisille viljelijöille, vaan kyläkunnant muodostivat esikommunistisen mir yhteisönsä.
Historian viekkautta on myös se,että jakamatta jäänyt maaomaisuus on nyt erittäin käytännöllinen , nykyisen agrobisneksen olosuhteissa.
Rohkea saksalainen Stefan Duerr on esimerkiksi Venäjällä suuri ja menestyvä maidontuottaja jahänestä on tulossa uusien investointiensa ansiosta maailman suurin maidontuottaja, jolla on tuottamassa satatuhatta lehmää, pian.
Kun maa on julkisessa omistuksessa ja yrittäjä ainoastaan liisaa,vuokraa sitä,se mahdllistaa pitkäjänteisen tuotannon kehittymisen.
Verrattuna siihen, että pahimmillaan neljäkertaa vuosisadassa sama maa jouduttaisiin lunastamaan pankkisektoria hyödyntäen.
Mirt lakkautettiin ennen vallankumousta ja perustettiin uudelleen sen jälkeen.
PoistaMarxin ja Engelsin roolin russofobeina varmaan kaikki muistavatkin:Ö https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=marx+ja+engels
Aloitus: "Onhan Venäjällä tänäkin päivänä liberaalis-demokraattinen puolue, vaikka liberalismin ja demokratian kannattajien ei kannatakaan odottaa siltä mitään".
VastaaPoistaLDPR/ЛДПР: Люблю дурацит простых ребят..
Igor Panarin vihjaa Hybridisodat kirjassaan,tuon Zirin projektin olleen osa suvereenin demokratian realisointia, miä teoriatasolla ilmaantui,vasta Surkovin sen muotoillun jälkeen.
PoistaMyös Pavel Sudoplatovin muistelmissa on viiteitä, tämänkaltaiseen kaavailuun.
Sudoplatov väittää Berian ollen kaavailemassa Neuvostoliiton muuttamista kaksipuoluejärjestlmäksi,ottaen mallia japanilaisilta,missä valtapuolueella on kilpailijana,täysin mahdoton oppositiopuolue,vallankäytö näkökulmasta.
Suvereenia demokratiaa siis.
Blogin alaotsikosta ("Kommunismin ongelmia") muistui ystäväni Nikolain mainion neuvostovitsin mieleen:
VastaaPoistaKysymys: "Mitkä ovat kommunismin neljä pahinta vihollista?"
Vastaus: "Kevät, kesä, syksy ja talvi"
Joka haluaa tarkemmin perehtyä kommunismin tavoitteisiin, lukekoon Osmo Jussilan teoksen Neuvontoliiton tragedia:utopiasta vankileirien saaristoksi.
VastaaPoistaKyllä tavoitteet yltäkylläisyyden yhteiskunnasta oli kaunis, mutta todellisuus iski...
Kommuunia käytettiin alkuaikojen Neuvosto-Venäjällä myös laajempien yksiköiden nimityksenä. Meitä lähimpänä Karjalan Työkansan Kommuuni, jonka Edvard Gylling perusti Leninin toimeksiannosta keväällä 1920 ja joka 1923 muutettiin Karjalan autonomiseksi sosialistiseksi neuvostotasavallaksi. Mistähän ne Gylling ja Lenin mahtoivat poimia tuon Kommuunin Karjalaan perustetun autonomisen alueen nimeksi?
VastaaPoistaOlihan niitä kaksi. Karjalan työkansan kommuuni ja Volgan saksalaisten. Taustalla kaiketi Pariisin kommuuni, jota Lenin suuresti ihaili.
VastaaPoistaKommuunihan tarkoittaa myös vain kuntaa ja kunnallishallintoa, mutta Kommunismin yhteydessä kyllä muuta.
Itse asiassa Lenin oli "Valtiossa ja vallankumouksessa" kirjoittanut huikean ennusteen siitä, miten kommuunit yhdistyvät vapaaehtoisesti suuremmiksi yksiköiksi (mitä poroporvari ei voi ymmärtää) ja näin valtaavat maailman.
PoistaVenäjälläkin oli vähän aikaa olemassa Pohjoisen aloueen kommuunien liitto (https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BE%D1%8E%D0%B7_%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BC%D1%83%D0%BD_%D0%A1%D0%B5%D0%B2%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%BE%D0%B9_%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8 ). Petrokommuuna oli kauemminkin ja sen tehtävänä oli säädellä kulutusta, sotakommunismin aikana. Siinähän ei paljon ollut säätelemistä.
"Historian opetus vahvistaa opiskelijan yleissivistystä ja edellytyksiä ymmärtää oman aikansa maailmaa sekä sen muutosprosesseja. Se antaa välineitä nykyisyyden ymmärtämiseen ja avaa näkökulmia tulevaisuuden kehityksen pohtimiseen."
VastaaPoistahttps://sites.utu.fi/lopstnk/etusivu/historia/
Kuten professori totesi kommunismin taru päättyi itänaapurissamme. Mutta sitkeä on tauti, ja se jatkaa tuhojaan ympäri maailmaa. Mikähän on Suomen tilanne? Ollaanko matkalla monikulttuuriseen kommunistiseen kapitalisimiin vai kapitalistiseen monikulttuuriseen kommunismiin? Tuskin kumpaankaan, koska niissä ei esiinny termiä demokratia.
Komminismin taru?
PoistaEihän Neuvostoliitossa päästy koskaan edes sinne asti.
Mutta ainakin NL tarjosi vasta voiman joka esti kapitalismin pahimmat ylilyönnit, joista nyt kärsitään.
Taru
PoistaSadunomainen, uskomuksellinen kertomus, myytti, satu, tarina, legenda.
Esimerkiksi: Luomis-, jumalaistaru. Taru maailman synnystä. Tarun prinssi. Todellisuus on tarua ihmeellisempi.
Esimerkiksi: Mahtavan valtakunnan taru oli lopussa. = tarina
https://www.suomisanakirja.fi/taru
No eipä tietenkään päästy. Puolueen nimeksi oli kuitenkin otettu kommunistinen puolue ja se tarkoitti sitoutumista kommunismiin pyrkimiseen. Tosiasiassa koko kommuuni hylättiin jo vuonna 1930.
VastaaPoistaKohtalaisen karut meriolosuheet: https://youtu.be/3TMziykDR0s
VastaaPoistaEntisaikaan oli toki elo muutenkin vaikeaa: https://github.com/timonoko/sextant#sextant
No hui! Oli niilläkin se ongelma meren kanssa.
VastaaPoista