Kun armoviitosia ei annettu
Risto Volanen, Nuori Suomi sodan ja rauhan Euroopassa
1918-1922. Otava 2019, 448 s.
Täytyy heti
aluksi todeta, että pidän tätä kirjaa erinomaisena. Hieman epätasainen se
kuitenkin on ja herättää paljon enemmän ajatuksia, kuin yhteen päivitykseen
mahtuu.
Kuten
aiemmissakin kirjoissaan (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=volanen+
) kirjoittaja on omaksunut poikkeuksellisen laajan perspektiivin ja
tarkastellut Suomen kohtalonvuosia suuressa eurooppalaisessa kokonaisuudessa
niiden silmin, jotka asioita ratkaisivat.
Tämä on
epäilemättä aina hyvä vaihtoehto sille historiankirjoitukselle, joka loputtomasti
pohtii sitä, kuka juuri täällä meillä ja miten ratkaisi kansakunnan kohtalon.
Eipä silti, kohtalokkaita päätöksiä meilläkin kyettiin tekemään.
Vanha politiikan
kettu ja korkean tason hallinnon ammattilainen on myös filosofi ja jopa
idealisti, mikä ei estä häntä ymmärtämästä poliittista realismia, joka
käytännössä usein sanelee poliittiset ratkaisut.
Teos on
kirjoitettu lähinnä kirjallisuuden perusteella ja rohkenen taas hieman hämmästellä
sitä, miten harvoja ranskan- ja saksankielisiä teoksia on löytänyt tiensä
kirjallisuusluetteloon. En kuitenkaan nyt tähän hätään osaa sanoa, mitä niiden
käyttäminen olisi muuttanut.
Tekijä on
nimittäin kyllä hyödyntänyt laajasti esimerkiksi Tuomo Polvisen klassista
tutkimusta, jossa myös aiheen kannalta usein aivan keskeinen venäjänkielinen
kirjallisuus on huomioitu. Muutenhan siitä ei ole mainintoja.
Lähdejulkaisujakaan
ei kirjallisuusluettelossa juuri ole, mikä on yllättävää ja myös vahinko.
Esimerkiksi Suomen ja Neuvosto-Venäjän suhteet olivat Karjalan kansannousun (1921-22)
johdosta paljon dramaattisemmassa vaiheessa kuin tämän teoksen perusteella
voisi olettaa. Näin ainakin noottienvaihdon valossa näytti.
Mutta eipä
takerruta detaljeihin. Kirjan todellinen ansio on suurissa linjoissa ja aivan
poikkeuksellisena voi pitää, ettei kirjan näkökulma rajoitu vain
ulkopolitiikkaan edes sisäpolitiikalla höystettynä vaan tarkastelee myös koko
kansalaisyhteiskunnan kirjoa.
Mainio ja paljon
puhuva on lopun kiteytys: ”On totta, että talvesta 1918 jäi pitkät varjot,
mutta ne jäivät sekä äärioikealle että äärivasemmalle, ja ratkaisevaa oli
demokraattisen kansan ylivoimaisen laaja valoisa alue”.
Nuoren Suomen
kokemus kertoo kirjoittajan mielestä, että ”demokraattinen valtio perustuu
sisäiseen kansansivistyksen kehitykseen ja sen jatkuvaan vaalimiseen sekä
ympäristön vakauteen, joka ei ruoki ääriryhmiä radikalisoimaan toisiaan”.
Mutta olihan
noita ääriryhmiäkin myös meillä, luoja paratkoon, vaikka historiamme on sittemmin
opettanut niitä kammoksumaan. Vuosi 1918 oli kova koulu ja tämän kirjan käsittelemänä
aikana sekin käytiin. Suurin osa kansaa siirrettiin sitten seuraavalle
luokalle, mutta osa sai vielä tankata aakkosia pari vuosikymmentä ja osittain
kauemminkin.
Kirja on
virkistävää luettavaa juuri tuon laajan perspektiivinsä vuoksi, koska sille ei
ole kuitenkaan uhrattu tapahtumien moninaisuutta. Hullutuksiin sorruttiin
kaikilla poliittisilla tahoilla ja myös itse tilanteet muuttuivat usein hyvinkin
perusteellisesti ja arvaamattomasti.
Niinpä saattoi
eduskunnan kaatama Rudolf Holsti hyvinkin perustellusti sanoa jäähyväispuheessaan
vuonna 1922: ”Kun oikeistossa vaaditaan, että pitää olla johdonmukaisuutta
politiikassa, varsinkin ulkopolitiikassa, täytyy minun sanoa, että tämä
herrojen johdonmukaisuus on niin rampa, ettei sillä ole edes jalkoja, millä se
ontuisi…”.
Mutta eipä Holstinkaan
sinänsä ansiokas ulkopoliittinen ura ollut kritiikin yläpuolella. Se reunavaltiosopimus,
jonka hän oli keväällä 1922 Varsovassa allekirjoittanut, oli hyvin huteralla
pohjalla. Miksipä olisi menty takaamaan Puolaa, jolla oli ilmiömäinen kyky
hankkia vihollisia läheltä ja ystäviä kaukaa. Sekä Venäjä että Saksa katselivat
Puolaa epäystävällisesti ja tunne oli molemminpuolinen.
Oli erinomainen
idea jatkaa esitystä vuoden 1918 keväästä aina vuoden 1922 Rapallon
sopimukseen. Tuossa sopimuksessahan Venäjä ja Saksa sopivat riitansa ja
aloittivat yhteistyön, joka oli sekä taloudellista, poliittista kuin
sotilaallista. Hitlerin aikana siihen tuli katkos, mutta sehän jatkui taas
sitten vuosina 1939-1941.
Jostakin syytä
meillä Suomessa koko sopimus on jotenkin välttynyt tulemaan yleiseen
tietoisuuteen ja niinpä lehdissä saattaa näkyä idioottimaisia uutisia vaikkapa
siitä, miten Suomessa valmistettiin sukellusveneitä natsi-Saksan käyttöön 1930-luvun
alussa (!). Neuvostoliitossahan tämä alan varsinainen yhteistyö suoritettiin.
Muuan seikka,
joka tämän kirjan käsittelemille Euroopan hulluille vuosille oli tyypillinen,
oli poliittisten tilanteiden äkillinen muuttuminen, joka muutti ystäviä
vihollisiksi ja päinvastoin.
Jälkiviisaus,
johon meillä aina on taipumusta, ei koskaan kykene näkemään niitä tilanteita,
joissa toimijat aikoinaan olivat ja ennustaa helppohintaisesti nykyisyyttä.
Jälkiviisas on kuin ampuja, joka ensin ampuu ja sitten piirtää taulun osuman
ympärille. Sellaista suoritusta ei kukaan arvosta, ellei nyt sitten tuo
taika-ampuja itse.
Kaikkein vaikeinta
sopeutuminen äkillisiin historiallisiin muutoksiin on kansan suurille joukoille,
jopa siinä tapauksessa, että ne ovat suhteellisen sivistyneitä. Sitä paitsi
sivistyskään ei ole pelastanut erinäisiä politiikan selootteja rakentamasta
ohjelmaansa vihan viljelyn ja sen kyynisen hyväksikäytön perustalle.
Esimerkkejähän riittää, Leninistä Elmo Kailaan.
Muuan suuri ja
kohtalokas päätös koski itärajamme määrittelyä Tarton rauhassa vuonna 1920.
Tuohonkaan
aikaan ei suinkaan puuttunut ihmisiä, jotka ymmärsivät, että tuo raja, joka oli
1700-luvulla siirretty satoja kilometrejä länteen, mutta vuonna 1812 palautettu
sitten suuriruhtinaskunnan rajaksi, ei olisi kestävä. Tämän ymmärsivät jopa
saksalaiset vuonna 1918.
Asian
ymmärtäminen oli kuitenkin ylivoimaista paitsi suurille kansanjoukoille ja
nationalistisille kiivailijoille, myös Ståhlbergin kaltaisille
vakaumuksellisille liberaaleille.
Ongelman ratkaiseminen
alueluovutuksin tai aluevaihdoin oli tuon ajan tilanteessa lähes kaikille
psykologisesti mahdoton. Vaihtoehtoina ajatellut kolmen kannaksen linja tai
Pietarin merkityksen vähentäminen jopa se tuhoamalla (sic!) olivat taas aivan
epärealistisia.
Tarton rauha
hyväksyttiin sentään lopulta ylivoimaisin äänin, vain 27 kansanedustajan
vastustaessa. Myöhemmät puheet ”häpeärauhasta” olivat olennaisesti
ylioppilasradikaalien masturbatorista paisuttelua, joka kuitenkin saavutti
omissa pienissä piireissään menestystä.
Venäjän
turvallisuustarpeet ajateltiin tyydytettävän tietyillä
neutralisointisopimuksilla ja linnoitusten hävittämisillä ja allekirjoitushan
se sieltäkin lopulta heltisi mukinoitta. Se kuului Leninin taktiikkaan.
Tuntuu siltä,
että Saksan ja Venäjän heikkouden väliaikaisuus oli useimmille aikalaisille
vaikea ymmärtää, vaikka historian pitäisi nyt opettaa vähintäänkin sellaiset
asiat. Turvallisuus oli kuitenkin taattava vielä kansainvälisesti, pelkkiä
rauhansopimuksia ei pidetty riittävinä.
Reunavaltioyhteistyö
herätti aluksi monella taholla suurta kiinnostusta, mutta se oli kylmässä
maailmassa tuhoon tuomittu ajatus. Meillä asia varsin pian ymmärrettiin ja
alettiin sen sijaan pontevasti suuntautua ensin Kansainliittoon ja sitten
pohjoismaiseen puolueettomuuteen.
Versailles’n
jälkeinen Saksakin oli hampaaton ja sitä paitsi Venäjään suuntautunut.
1920-luvulla se herätti meillä lähinnä sääliä, kun voittajavallat ja
erityisesti Ranska sitä kurmottivat parhaansa mukaan.
Mutta tämä ei
enää kuulun tämän kirjan aihepiiriin.
Elämän kovassa
koulussa näyttäisivät näillä ala-asteen tiukoilla karsintaluokilla
sosialidemokraatit jääneen aluksi luokalleen, mutta parantaneen sitten
reippaasti menestystään määräaikaisen erottamisen jälkeen.
Aluksi loistanut
Mannerheim sai ehdot ja oli vaarassa saada käytöksenalennuksen ja jopa tulla
pois potkituksi. Suomalaisen puolueen vakavamieliset, mutta pahasti hairahtuneet
veljekset suorittivat myös parit ehdot ja heistä tuli keskitason oppilaita.
Nuori
Maalaisliitto loisti aineessa Kansanvaltaisuus
ja kansallismielisyys (arvosanalla kiitettävä 9), mutta yhteiskuntaopissa
(oheislukemistonaan Alkion Puukkojunkkarit)
se sai vain tyydyttävän seiskan ruvetessaan ylitulkitsemaan oman viiteryhmänsä
merkitystä.
Mutta tämä on
nyt vain aivan ylimalkainen ja niin sanoakseni vaistonvarainen arvio. Jokainen
muodostakoon omansa. Sitä ennen on syytä lukea tämä Volasen kirja ja mielellään
pari muutakin.
Ståhlbergin perustelu käsittääkseni oli yksityisen omaisuuden tinkimätön kunnioitus.
VastaaPoistaTällä perusteella mm. työväenyhdistykset saivat sisällisosdan jälkeen omaisuutensa ja kiinteistönsä takaisin haltuunsa.Kaikki eivät tästä pitäneet.
Niin. Joskushan oli tapana valitella sitä, että juristit tai sille asteelle jääneet meillä vastasivat ulkopolitiikasta.
PoistaToki Plootuvuori oli punainen vaate mm. jääkäreille. Tappouhkaus tuli jo heti prtesidenttikauden alussa eikä häntä sattumalta aikoinaan kyyditty.
Kansanedustajan uskontunnustus 2019: uskon Ruotsiin isänä, Suomeen poikana ja talouteen pyhänä henkenä.
VastaaPoistaVatuloimaton näki unta miltä lestadiolaisen opettajan pojasta tuntusi jos amerikan setä ostaisi häneltä ruotsalaisen neuvosta vanhan Valmetin kymmenkertaisella hinnalla.
Vuonna 1918 äärivasemmiston puolue oli SDP ja äärioikeiston puolueita RKP ja Maalaisliitto. Näiden puolueiden kiihkeimmät aktivistit syyllistyivät tuhansien ihmisten tappamiseen ilman oikeudenkäyntiä. Tämän rajan yli ei enää pääse.
VastaaPoistaEntä kokoomus ja SKP? Niitä ei ollut vielä perustettu punakapinan aikana.
Tuota noin. Noiden puolueiden ihmiset ja nuo puolueet...?
PoistaKiitos Timo Vihavaiselle Nuoren Suomen arviosta.
VastaaPoistaVaikka näin kirjan ulkopuolella sanoen, en Santeri Alkiota näin ohimennen devalvoisikaan. Mies sentään oli aivan ratkaisevasti torjumassa yhtä vallankumousta 15.12.1917 ja keskeisesti monarkistien ja Mannerheimin kaappausta - ja hänen tasavaltalaiset kannattajansa torjuivat keväällä 1918 lukumäärältään pääjoukkona aseellisen vallankumouksen itsenäisen tasavallan kaatamiseksi.
Kyllä se koko kaksi vuotta Venäjän vallankumouksesta 7.11.1917 tähän päivään 100 vuotta sitten oli suomalaaisilta melkoinen historiallinen suoritus - jopa maailmanhistoriallinen täällä Venäjän vallankumouksen ja kolmen suurvallan törmäyksen polttopisteessä.
Mutta kuten sanottu, kiitos arviosta. Kun niin monilla suunnilla yritettiin ajaa metsään, ei kokonaiskuvankaan muodostaminen tai pohtiminen ole oikein kiinnostanut 100 vuoteen.
Pitäisin Alkion tärkeimpänä merkityksenä sitä, että tämän sosiaalisen markkinatalouden korostus edesauttoi yhteistyötä demarien kanssa, mikä oli yksi suomalaisen yhteiskunnan menestystarinoita. Talvisodan henki oli yksi sen hedelmä.
PoistaEipä nyt tule mieleen, mitä "yhtä vallankumousta 15.12.1917" Alkio oli torjumassa. Sen sijaan 15.11.1917 ja sitä seuraavana yönä 16. päivää vasten Alkio yritti parhaansa torjuakseen oikeiston kuten ruotsikkojen ja nuorsuomalaisten (Antti Mikkola etunenässä!) provosoiman kansalaissodan puhkeamisen, koska kunnallis- ja työaikalakien vahvistamista edelleen jarrutettiin. (Alkion tunnetut sanat: "Mnä pelkään kansalaissotaa...) Valitettavasti kaikki tuo tuli kuitenkin liian myöhään estääkseen molemminpuolisen aseellisen varustautumisen eskaloitumisen väkivallaksi tammikuussa (Siuntio, Taavetti ym. ja ennen muuta Viipuri).
Poistakorjaus: Sipoo, ei Siuntio
PoistaTotta, anteeksi lyöntivirhe.
PoistaOikea päivä 15.11.1917, jolloin seuravana yönä tehtiin kaksi tuntia voimassa ollut päätös vallankumouksesta, joka peruttiin, kun eduskuntahyväksyi kaiken vallan ottamisen eduskunnalle ja vahvisti kahdeksantuntisen työaikalain ja kunnallislait.
"Teos on kirjoitettu lähinnä kirjallisuuden perusteella"
VastaaPoistaLiekö niin, että jos nykyaikana haluaa kirjoittaa tuollaisen laaja-alaisen, kansalle suunnatun teoksen, se on pakko kirjoittaa toistan tutkimuksista eikä primäärilähteistä: aika ei yksinkertaisesti riitä.
Varsinainen tutkimuskirjallisuus on sitten asia erikseen.
Volasen kirjan hienoin puoli on valittu aikakausi, vuoden 1918 sodasta ja 1939-45 sodistaa löytyy kirjoja pilvin pimein, mutta tuosta aikaudesta ei paljon. Toivottavasti hän jaksaisi kirjoittaa vielä 1922-39. (Tinen hyvä puoli on jo blogistin manitsema Suomen kytkeminen yleis-eurooppalaiseen kontekstiin.)
”sivistyskään ei ole pelastanut erinäisiä politiikan selootteja rakentamasta ohjelmaansa vihan viljelyn ja sen kyynisen hyväksikäytön perustalle. Esimerkkejähän riittää, Leninistä Elmo Kailaan.”
VastaaPoistaKysymys: Mikä on se objektiivisuuden logiikka, jonka mukaan Lenin ja Elmo Kaila on ahdettu samaan häkkiin? Kuten tunnettua on hyökkäyssotia ja on puolustussotia, joilla on erilaiset päämäärät ja vastaavasti erilaiset logiikat/aatehistoriat ym. taustat ja huolimatta siitä, että molemmissa käytetään tuliaseita yms.
Luehan nyt vaikka Valtio ja vallankumous. Siitä "demokratismista" ja sen käytöstä.
Poista"Jälkiviisaus, johon meillä aina on taipumusta, ei koskaan kykene näkemään niitä tilanteita, joissa toimijat aikoinaan olivat ja ennustaa helppohintaisesti nykyisyyttä. Jälkiviisas on kuin ampuja, joka ensin ampuu ja sitten piirtää taulun osuman ympärille. Sellaista suoritusta ei kukaan arvosta, ellei nyt sitten tuo taika-ampuja itse."
PoistaJälkiviisaus on tunnetusti viisauden imelin laji, kiteytti Veikko Huovinen aikanaan Konstan aatoksia esitellessään. Ja asemoi myös sen jälkiviisaan silmän paikan osuvasti, joten ei siitä sen enempää. Psykologisesti silti hyvin totta.
Itsestään selvä kun on useimmiten lähinnä sellaista, joka on itselle selvää. Ja on helppoa teoretisoida sitten myöhemmässä vaiheessa eri vaihtoehdoilla, varsinkin jos ei itse ole joutunut olemaan asianosaisena eikä tekemässä ratkaisuja silloin kun tapahtumat ovat vyöryneet kuin vesi koskessa...
-J.Edgar-
"Valtio ja vallankumous"
PoistaValtio ja vallankumous ei sisällä yhtkään mainintaa Elmo Kailasta. Leninin ja Elmo Kailan ahtaaminen samaan häkkiin merkitsee putinilaista logiikkaa.
Eräässä YK:n yleiskokouksessa Putin vaahtosi, että toisen maailmansodan aikana Moskova ja USA harjoittivat tiivistä yhteistyötä ja että sitä yhteistyötä pitää harjoittaa myös nyt. Tämän logiikan mukaan Jaltan konferenssin aikainen maailma on sama kuin nykyään.
Professori Vihavainen harjoittaa putinilaista logiikkaa ahtaamalla Leninin ja Elmo Kailan samaan häkkiin.
Siis on kertakaikkisen selvää että väitteet 1920-luvun Suomesta puolifasistisena valtiona joutavat tunkiolle.
VastaaPoista