Yhteisen elämän veljet ja
sisaret
Teuvo Peltoniemi, Paratiisia
rakentamassa. Suomalaisten utopiayhteisöjen historiaa. SKS kirjat, 2024,
459 s.
Utopia
tarkoittaa sananmukaisesti paikkaa, jota ei ole. Jo Platon lähti siitä, ettei
täydellistä valtiota voinut luoda ja nimitti siksi sitä kuvailevaa teostaan Utopiaksi.
Siihen voitiin sitten epätäydellistä todellisuutta verrata.
Sen sijaan
mikään ei estänyt pyrkimästä niin lähelle täydellisyyttä kuin mahdollista. Sitä
paitsi esimerkiksi Lenin, jota kauan haluttiin lukea ns. suuriin
ajattelijoihin, uskoi vailla sen kummempia todisteita, että ihmisluontoa oli erittäin
helppo muovata erittäin paljon ja että kommunistinen yhteiskuntakin olisi sen takia
mahdollinen.
Kun bolševikkipuolue
muutti nimensä kommunistiseksi, kuvastui uudessa nimessä uudenlainen ja entistä
paljon pitemmälle menevä yhteisyys kommuunin muodossa. Kommuunithan olivat yhtä
suurta perhettä, joissa kaikki oli järjestetty kollektiiviselle kannalle, niin
tuotanto kuin kulutuskin (vrt. Vihavainen: Haun
kommuuni tulokset).
Mitä
seksuaalisuhteisiin tulee, otaksuivat käytännössä kaikki utopistisosialistit,
että myös ne järjestettäisiin kommuuneissa uudella tavalla. Se kuului jopa
keskeisiin opinkappaleisiin (vrt. Vihavainen:
Haun tšernyševski tulokset).
Käytännössä
Neuvostoliiton kommunistit tyytyivät maksimaalisesti vapauttamaan
sukupuolielämän, ajan oloissa hyvin radikaalilla tavalla. Kommuunejakin
perustettiin, mutta niiden osuus tuotannosta jäi aivan vähäiseksi.
Tultuaan valtaan
Stalin kirosi koko kommuunin aatteen ja nimitti sitä antimarxilaiseksi pikkuporvarilliseksi
tuholaisuudeksi. Jo maatalouden täyskollektivisoinnin alkuvaiheessa jäljellä
olevat kommuunit lopetettiin harvoin poikkeuksin. Myös seksielämä palautettiin
reaalisosialismin kehittyessä vanhoihin puritaanisiin kaavoihin jo 1930-luvulla.
Neuvostoliitto
oli loppuunsa saakka valtaan päässyt utopia (Utopija u vlasti), kuten
historioitsijat Mihail Geller ja Aleksandr Nekritš sitä nimittivät. Ajan myötä
sen utooppinen aines vain oli saanut yhä
maanläheisemmät tulkinnat ja usein säilynyt vain puheen (uuspuheen) tasolla. Käytännössä
elettiin yksinkertaisesti komentoyhteiskunnassa ja komentotaloudessa.
Todellisessa
utopiassa kaikki sen sijaan todella vastasi ihmisen syvimpiä tarpeita ja
vapautti hänet kaikesta pakkovallasta. Sellaisia olivat kommuunit, joita pienet
ja suuremmatkin ryhmät perustivat maailmaan tuhansia, etenkin 1800-luvulta
lähtien.
Suomalaisia utopiayhteisöjä
on Peltoniemi löytänyt kaksikymmentä. Mukana oli sekä sosialistisia,
uskonnollisia, suomalaisnationalistisia että luontoon paluuta harrastavia yhteisöjä.
Joukko oli siis sangen heterogeeninen eikä kaikkia voi suinkaan mitata samalla
mitalla. Myös utooppisuuden ja yhteisöllisyyden aste vaihteli.
Varhaisin
suomalainen utopia näyttää olleen yltiöpietisten maanpakoretki ympäri Eurooppaa
1700-luvun alkupoliskolla. Samalle vuosisadalle ajoittuu myös toinen
uskonnollinen yhteisö Uusi Jerusalem Sierra Leonessa. Se oli sidoksissa
swedenborgilaiseen mystiikkaan ja sen perustaja harrasti myös alkemiaa.
Suomalaisia
utopiayhteisöjä oli kaikissa maanosissa. Aasiaan syntyi tunnettu kapteeni
Höökin johtama yhdyskunta Vladivostokiin ja Matti Kurikka perusti yhteisöjään
peräti kahdelle mantereelle, sekä Australiaan että Kanadaan. Sointula (vrt. Vihavainen: Haun
sointula tulokset) lieneekin suomalaisista tämän alan yrityksistä
tunnetuin.
Pohjois-Amerikassa
yhteisöjä oli useita ja myös Paraguayhin ja Brasiliaan perustetut yhteisöt
tunnetaan yleisesti ainakin nimeltä (Colonia Finlandesa, Penedo). Vähemmän
tunnettu sen sijaan on domnikaaniseen tasavaltaan erustettu Viljavakka (Villa Vásquez),
josta yllättäen tuli yksi menestyneimpiä.
Perustajat
olivat kauttaaltaan sivistyneistöä, mutta jäseniksi tuli ihmisiä kaikista yhteiskuntauokista.
Maanviljelijöitä oli kuitenkin vähän, mikä oli suuri puute, koska yhteisöt
yleensä elivät maanviljelyksestä tai ainakin yrittivät elää.
Huomattavan
paljon oli Etelä-Amerikkaan siirtyneiden siirtolaisten joukossa vegetariaaneja
ja rokotuksen vastustajia. Paradoksaalisesti rokotus oli kuitenkin maahan
saapumisen ehtona.
Teoksessa on paljon
pikantteja yksityiskohtia kolonioiden elämästä. Koska ne yleensä olivat varsin
eristyneitä ympäristöstään, ei kieltäkään opittu ja esimeriksi Dominikaanisessa
tasavallassa saivat paikalliset vaimot opetella puhumaan Kiteen murretta, kun
miehet eivät oppineet heidän kieltään.
Ajan mittaa kieli
toki opittiin ainakin jo seuraavassa sukupolvessa, sikäli kuin yhteisö ei olut
jo ennen sitä hajonnut, kuten usein kävi. Keskinäiset riidat olivat yleisin syy
yhteisöstä lähtemiseen. Heikot elinolot vallitsivat lähes kaikissa yhteisöissä.
Yhdessätoista
koloniassa sovellettiin yhteisasumista yhteisruokailua ja samapalkkaisuutta.
Itsekannattavuus oli tavoitteena eikä tukea muualta yleensä saatukaan. Siten
ajatus näistä kolonioista suomalaisen kolonialismin ilmentymiä on sangen
huvittava, mutta ajallemme tyypillisesti niitä on yritetty tutkia myös siltä
kannalta.
Mitä tulee kolonialismiin
määriteltynä pyrkimykseksi elää vieraan ympäristön kustannuksella omia arvojaan
noudattaen ja levittäen, kannattaa sen tutkijoiden etsiä esimerkkejä paljon
lähempää.
Kiintoisasti
siirtolaisten joukossa oli henkilöitä, joita veri veti yhä uudelleen noihin
yteisöihin ja jotka siirtyivät yhdestä hajonneesta toiseen.
Kiinnostusta utopistisiin
kokeiluihin näyttää esiintyneen myös suvuittain. Ainakin sulkavalaisen Paul
Collanin vaimonsa Eva Ingmanin kanssa mainitaan valmistautuneen lähtemään kapteeni
Höökin mukaan Amurinmaahan, mutta jääneen rannalle avioliittokuulutusten myöhästyttyä.
Joka tapauksessa Collanin pojanpoika Clas oli sitten se henkilö, joka löysi
amerikansuomalaiselle Kylväjä (Sejatel) kommuunille paikan Donin
varrelta ja asettui sinne.
Ellen erehdy,
ovat kyseiset Collanit peräisin Sulkavan Linkolan hovista, jonka mukaan Kaarlo
Linkola, Helsingin yliopiston rehtori sitten muutti nimensäkin. Hänen pojastaan
Pentti Linkolasta tuli sitten eräänlaisen yhden hengen utopian rakentaja Päijänteelle,
jonka kalakanta ei oisi kestänyt kovinkaan monta samanlaista ekologia.
Kaiken kaikkiaan
kirja on sangen viihdyttävää lukemista, vaikka sivuuttaakin aivan lyhyesti
yleensä sen ideologian, joita kulloinkin harjoitettiin ja johon uskottiin. Se
on kyllä puute, sillä juuri usko uudenlaiseen elämänjärjestykseen lienee aina
ollut keskeisellä sijalla noissa yhteisöissä. Harvemmin niihin pelkän leivän ja
helpon elämän toivossa mentiin ja jos mentiin, saatiin aina pettyä.
Viidenneksi viimeinen kappale on hyvä. Sanoisin suorastaan: sapienti sat.
VastaaPoistaWokettajista tai BLM-kuukkereista ja suvakeista ei tosin olisi eläjiksi, jos ottaisivat irtioton...länsimaisesta yhteiskunnasta. Tuskin Virheän puolueen äänestäjistäkään.
VastaaPoistaNimittelykö on ainoa argumenttisi?
PoistaKyllähän ihminen muuttuu, mutta mihin suuntaan.Luulen että kaikkien aatteiden kellokkaiden ongelma on, että he uskovat heidän seuraajiensa muuttuvan samaan suuntaan kuin hänkin ja sen varmistamiseksi laaditaan ja paljon sääntöjä, joista osa dogmatisoituu aika nopeasti. Siitä se sitten alkaa, väärinajattelijoita ensin opastetaan, sitten rangaistaan tai erotetaan ja jos sekään ei auta niin kyllä keinoja löytyy, niin kuin hyvin tiedämme.
VastaaPoista”Sitä paitsi esimerkiksi Lenin, jota kauan haluttiin lukea ns. suuriin ajattelijoihin, uskoi vailla sen kummempia todisteita, että ihmisluontoa oli erittäin helppo muovata erittäin paljon ja että kommunistinen yhteiskuntakin olisi sen takia mahdollinen”.
VastaaPoistaTuo osaltaan kertoo myös sen, että sosialismi on luonteeltaan uskonnollinen ideologia, vaikka tieteellisestä sosialismista puhutaan. Tieteelliselle ajattelulle on ominaista se, että pyritään etsimään tosiasiat ja rakentamaan ratkaisut niiden varaan. Jos sitten osoittautuu, että todellisuus ei vastaa teoriaa, teoriaa korjataan. Uskonnollisessa ajattelussa asia menee niin päin, että jos ideologia vaatii olettamaan todellisuudesta joitakin asioita, niitä sitten pidetään ilman muuta tosina. Ja jos tosiasiat eivät vastaa teoriaa, sitä pahempi tosiasioille.
Tieteelliseen ajatteluun kuuluu myös se, että teorian toimivuus pyritään varmistamaan pienimuotoisilla kokeilla ennen kuin sitä ryhdytään soveltamaan laajassa mittakaavassa. Ja juuri sellaisia kokeita nämä utopiayhteiskunnat oikeastaan olivat. Mutta opittiinko niistä jotakin? Joissakin yksittäistapauksissa, kyseisen yhdyskunnan piirissä, tiettävästi opittiin. Muistaakseni Sointulasta saatiin aivan toimiva yhteisö, kun utopistiset piirteet heitettiin ulos ja yhdyskunta rakennettiin käytännöllisten osuustoiminnallisten periaatteiden varaan. Useimmiten kuitenkin tuloksena oli se, että yhdyskunta romahti ja muut oppivat, että eivät nuo ajatukset käytännössä toimi. Varsinainen suuri ajatusharha tietenkin oli se, että kun nämä utopiayhteiskunnat osoittivat, että ideologia ei toimi käytännössä, se ei estänyt yrittämästä ideologian soveltamista koko suuren Venäjän maan mittakaavassa ja katastrofihan siitä tuli. Mutta onko siitä vieläkään opittu mitään, kun saman ideologian kannattajia ja fraasien toistelijoita taas parveilee ympäriinsä.
"ihmisluontoa oli erittäin helppo muovata erittäin paljon"
PoistaSanoisin pikemminkin, että Leninin ja muiden kommunistien ajattelu perustui siihen (virheelliseen) ajatukseen, että alarakenne (tuotantotapa) väistämättä määrää ylärakenteen (kultuurin, arvot tms). Tuolla logiikalla tuotantotavan muuttaminen sosialistiseksi väistämättä muuttaa ihmisluonnon "neuvostoihmiseksi". Kun teoria ei käytännössä toiminut - eikä loputtomiin voitu selittää vanhan yhteiskunnan jäänteillä - oli hätä käteen...
"Ajan myötä sen utooppinen aines vain oli saanut yhä maanläheisemmät tulkinnat ja usein säilynyt vain puheen (uuspuheen) tasolla. "
VastaaPoistaEnpä ole elegantimpaa kommunismin l.kypsän sosialismin kuvausta pitkään aikaan lukenutkaan.
Luultavasti Ruotsi 70- ja 80-luvulla oli niin lähellä utopiaa kuin mitä tässä maailmassa on koskaan voinut olla. Näin ovat monet kokemusasiantuntijat todistaneet.
VastaaPoistaFatta piti huolta jos kiinnosti muu kuin työelämä, esim. -taide. Maahanmuutto-ongelmaa ei vielä ollut vaikka maahanmuuttajia jo oli, mutta ne silloiset hoitivat hommat hyvin. Suomalaiset, jugot ja italiaanot.
Pääomia oli kansallisvarallisuuteen kertynyt historiasta ja paljon. Ei muuta kuin innovoimaan Volvoja ja Ikeoita ja muita.
Ainoa miinus oli korkeiden tulojen kohdalla todella korkea veroprosentti, mutta hyvin rikkaat siellä silti pärjäsivät.
Ravuista ja snapseista ei pitänyt tinkiä paremmissakaan piireissä.
Palme oli nyt mitä oli, mutta se oli kaikki enemmän vain puhetta.
Utopian suunnaksi tässä maailmassa kävisikin siis hyvin Ruotsin esim. 1975 olosuhteet. Tai poliittisen liikkeen.
Ja olen ihan tosissani.
Gorbahan vahvisti myös kapitalistisen sosialismin ylivoiman Ruotsin vierailullaan rehellisenä miehenä.
kr
"Ei muuta kuin innovoimaan Volvoja ja Ikeoita ja muita."
PoistaLäntisen kansankodin ja jonkinlaisen mallimaan teollinen vallankumous ei kestä kuitenkaan kriittistä tarkastelua. Ilmastonmuutoksen jyllätessä voimme katsoa kapitalistisen sosialismin tuotoksia Ruotsissa. Yle Areenasta löytyvä ranskalainen dokumentti "Totuus Ikeasta" valottaa firman kyseenalaisia "globaaleja toimintamalleja", joihin kuuluvat sen alihankkijoiden räikeät ympäristörikokset -kuten aarniometsien avohakkuut, puujätteen hoitamatta jättäminen, kemiallisten aineiden maahan dumppaus yms. Useat luonnonsuojelujärjestöt käyvät oikeutta alinhankkijamaissa Ikeaa vastaan. Firma välttää vastuunsa vetoamalla kyseisten maiden alkeelliseen lainsäädäntöön, joissa on paljon porsaanreikiä kansainvälisten lakien väistämiselle. Yhtiö on harjoittanut täysin kyseenalaista puuteollisuutta jo Kampradin alkuajoilta 60-luvulta asti. On itsekin tullut käytyä ostoksilla kyseisessä puljussa, mutta boikottiin menee. Suosin mieluummin kotimaista ja eettisemmin tuotettua pienteollisuutta harvakseltaan. En muutenkaan ymmärrä sesonkisisustamista vuoden välein jonkun ihmisen muotioikkujen perässä vaan suosin pitkäjänteisiä valintoja, jotka kestävät aikaa ja kulutusta. Ikean laadusta ei voi sanoa kumpaakaan. Volvo ei polttomoottorimyyjänä taida olla sieltä vihreimmästä päästä sekään.
En lyttäisi suoralta kädeltä minkäälaisia utopioita, joiden tavoite on elinkelpoinen planeetta. Tulevaisuuden Innovaatiot keskittyvät vihreään teknologiaan eikä kulutushysterian maksimointiin. Tarvitsisimme siinä tapauksessa neljä uutta planeettaa hyväksikäyttöön ja tietenkin sen jälkeen lisää taataksemme jatkuvan talouskasvun maailman. Ehei, vaikka monien täytyykin ajatella niin, koska epämiellyttävä totuus ei kestä heidän silmissään päivänvaloa. Kohta on joku black week- höpökampanja tulossa. Tulevaisuudessa se voidaan nimetä black winteriksi, kun lumikin on Hesassa pelkkä muisto.
"Utopian suunnaksi tässä maailmassa kävisikin siis hyvin Ruotsin esim. 1975 olosuhteet. Tai poliittisen liikkeen."
PoistaOlisiko se enintä, mihin vajavainen ihmisolio pystyy, vaikka olen toisaalta rajattomasta kulutuksesta samaa mieltä kuin Öö. Eikä Ikean kuluttaminen ole edes hauskaa, vaikkakin jossain elämänvaiheessa välttämätöntä.
Kaikki tarvittavat huonekalut on jo tuotettu maailmaan moniksi vuosikymmeniksi ja ne löytyvät sieltä kirppareilta, secondhand-myymälöistä. Oikeastaan kaikki huonekalutehtaat voisi lopettaa vuosiksi eteenpäin ja säästää nekin puut hiilinieluiksi tulevia vaikeita aikoja varten. Omat opiskelijavanhempani saivat/ostivat ensikotiinsa mööbelit kavereilta, sukulaisilta ja omilta vanhemmiltaan ja osa niistä on edelleen käytössä. Ei Ikeaa tarvita juuri mihinkään. Jos joku uusi paistinlasta täytyy ostaa, niin ei siihen tarvitse valjastaa koko maailman resursseja kulutushysterian vallassa.
PoistaHyvää Älä osta mitään-päivää 29.11 jo nyt.
Olen herrat eri mieltä. Ikeaa tarvitaan juuri köyhien ihmisten perustarpeiden täyttämiseen.
PoistaVarakkaathan aina mielellään sanovat ettei köyhällä ole varaa ostaa halpaa. Eivät tiedä. Kuulostaa kivalta kyllä, periaate, niitä on mukava jaella.
Mutta köyhä ei voi valita aina ostavansa laatua, koska ei ole rahaa.
Öö olet varmaan mieltä että kirppikseltä voi hakea. Totta. Mutta ei kaikkea.
Meidän perheessä melkein kaikki huonekalut Ikeasta. Ei ole laatua, on lastua ja levyä. Mutta ihan sama. Oli halpaa: pystyi ostamaan.
Herrat ja snobit pröystäilkööt "hyvällä puullaan". Siitähän on laulukin. Loirin Hyvää puuta. Kuunnelkaapa se Tubesta tähän.
k r
Sekä Öö että Ano 19.11. ovat tavallaan, omasta näkökulmastaan oikeassa; ja koska en ole Sanna Marin en halua valita puoltani.
Poista(Riittääkö niitä kirppareita sittenkään ihan kaikille?)
Elokuvasta Ikitie saa käsityksen, että cccpeen karjalassa oli ameriikansuomalaisilla ja muilla suomalaisilla utopia-olosuhteet: itsemääräämistä, talouden menestystä, kulttuuria, urheilua . . . Mutta vain lyhyen aikaa, muutama vuosi. Eli ulkoinen voima nitistää utopian, myös.
VastaaPoistaKolonialismista: Suomen valtion virallinen linja on kolonialistinen: on tehty lista maista, joiden parasta ryövoimaa pyritään riistämään röihin tänne. Ei välitetä lainkaan siitä, että kukas sitten hoitaa filippiiniläiset, siellä kaukana, poissa silmistä.
"Kolonialismista: Suomen valtion virallinen linja on kolonialistinen: on tehty lista maista, joiden parasta ryövoimaa pyritään riistämään röihin tänne. Ei välitetä lainkaan siitä, että kukas sitten hoitaa filippiiniläiset, siellä kaukana, poissa silmistä."
VastaaPoistaJuuri tuo! Vasemmiston ja elinkeinoelämän halu haalia tänne ihmisiä töihin minimipalkalla "hoitamaan vanhuksiamme" tms. on säädytöntä hyväksikäyttöä, niin esimerkiksi tuossa esimerkissä Filippiineillä kuin myös Suomessa, koska eloa täällä luvassa on suurimmalle osalle tulijoista vain palkkaköyhyydessä.
Koko ajatus että väestömme, tai Euroopan, pitäisi kasvaa ja kasvaa jotta "hoitovaje" saadaan kampattua on myöskin tolkuton.
1800 euron palkalla töitä tekevä ei myöskään veroja oikeastaan maksa eikä myöskään kykene pitämään yllä asuntovarallisuutta. Pitää se kyllä yllä talouskasvua, rajattua toki: riistävän työnantajan oman talousvarallisuuden kasvua.
Mutta tosiaan, mitä nämä hajoavat perheet tuottavat kehittyneissä maissa, kun tyttäret ja pojat lähtevät esim. EU:n orjamarkkinoille, on jo moraalikysymys.
Selitäpä tämä vasemmistolle tai elinkeinoelämälle, ja nyt onkin sitten kyse "eri asiasta" jossa kolonialismista ei olekaan kyse.
k r
Haalia, voi näitä.
Poista”bolševikkipuolue muutti nimensä kommunistiseksi”
VastaaPoistaNykyviisauden nykylogiikka
Vladimir Vladimirovitsh Putin (myös Vladimir Stepanovitsh Putin, myös Govnjuk Darmidontshovitsh Putin, jne.) omistaa naaman, jollaisia Venäjällä on vaikka muille jakaa. Jotkut väittivät, että Putin, siis oikea Putin, on naamaltaan vepsäläinen eli suomalais-ugrilainen. Hyj olkoon! Hyj!
Joka tapauksessa Vladimir Vladimirovitsh Putin, yms. Kremlissä, päästivät ihan taannoin pöksyynsä uutta vetelää logiikkaansa: ukrainalaisilla ei voi olla samanlaisia oikeuksia kuin ryssäläisillä, koska ukrainalaisilla ei ole ydinaseita.
Venäjä ylpeilee sillä, että se on tuhatvuotinen sivilisaatio, koska se on bysanttilainen sivilisaatio. (Penkokaatte kirjallisuutta ja nettiä.) Bysanttilainen Neuvostoliitto luhistui/hajosi/menehtyi/kuoli. Mutta bysanttilaisuuteen kuuluu taistella viimeiseen henkeen asti. Kas, kun taisteluhenkiä voi ostaa ulkomailtakin. Putin osti niitä! Länsi reagoi siihen heti: Ukraina voi käyttää uudentyyppisiä aseita. Putinin vastaukseksi siihen löytyi vain se, että Länsi toimii epäreilusti.