Tasapuolisuuteen pyrkimättä
Egon Friedellin Uuden ajan kulttuurihistoria lienee yhä
tässäkin maassa yksi eniten vaikuttaneita historian yleisesityksiä ja nimenomaan
kulttuurihistorian esityksiä.
Se oli joskus
yliopistollisena kurssikirjanakin, mutta tuskin siinä roolissa ihan onnistunut
ja se korvattiin sitten kuivemmalla, mutta asiallisemmalla Hartvig Frischillä,
jonka itsekin tentin.
Legendaarinen Friedell
oli tietenkin lisäksi pakko lukea ja kyllähän siitä kieltämättä myös suuresti
nautti, mitä ei voinut sanoa ihan kaikista kurssikirjoista. Epäilyttämään tosin
jäivät tekijän siekailemattomat julistukset siitä, että mahdollisimman suureen epätäydellisyyteen on pyritty ja että
anekdootti kertoo aikakaudesta paljon enemmän kuin näennäistarkka
muka-objektiivisuus.
Vakavasti
Friedell joka tapauksessa oli tehtävänsä ottanut, paljon vakavammin kuin hänen
kevytmielisistä lausahduksistaan olisi voinut päätellä. Hän nyt vain ilmeisesti
tiesi tietojensa ja kaikkien ihmisten tiedon ja ymmärryksen rajallisuuden.
Friedellin
metodi perustuu juuri ihmisen vajavaisen käsityskyvyn tunnustamiseen ja hän esittää
sen vuoksi väitteitä, jotka tuntuvat useimmiten paradoksaalisilta ja joskus
typeriltä. Yleensä ne kuitenkin onnistuneesti vetoavat ihmisen tarpeeseen
löytää historialle tolkkua. Lukija voi ymmärtää niiden luonteen ja sen, että
myös kirjoittaja sen ymmärtää, vaikka ei haluakaan tuhota taideteoksensa
vaikuttavuutta saivartelulla.
Tokihan historia
yhäkin voi olla runouden laji, kuten sen antiikin aikana ajateltiin olevan tai
sitten se on jotakin muuta. Joka
tapauksessa se on keino orientoitua tähän maailmaan ja siis aikaansa ja
paikkaansa sidottu näkemys.
Yritykset
kirjoittaa kaikille pätevää universaalihistoriaa ja kumarrella siinä
tasapuolisesti kaikille kulttuureille, tuottavat lähinnä säälittäviä tuloksia
ja näyttävät edustavan kulttuurin rappiovaihetta.
Sitä kaiketi
edustaa myös Friedell, mutta hän tekee sen kunniakkaasti omalla tavallaan. Yksi
Friedellin viehättävistä ja tämän ajan mittapuillla suorastaan hätkähdyttävistä
ominaisuuksista on täydellinen poliittisen korrektiuden puute.
Mitäpä olisi
ajateltava siitä, miten Friedell luonnehtii Ranskan kansaa: se on kiihkomielinen ja hieno käyttäytymisessään,
sankarillinen ja rivo, raitis ja kiihtynyt, romanttinen aina mielettömyyteen
asti ja materialistinen turhuuteen asti. Kansa, josta voi sanoa kaikkea mahdollista
pahaa: että se on typerä, raaka, rajoittunut, turhamainen, häijy, ahne, jopa
usein pirullinenkin, vain yhtä ei: että se koskaan olisi ollut ikävystyttävä.
Meidän
aikanamme, kuten tunnettua, on ikävien asioiden sanominen mistä tahansa
ihmisjoukosta kiellettyä. Myönteisiä ominaisuuksia sen sijaan on mahdollista
olettaa olevan kaikilla ja löytyyhän niitä.
Epäilemättä
tuossa esimerkissä myös myönteiset piirteet pehmensivät kielteisiä, mutta
aikamme orwellilaiset kielen vartijat lienevät joka tapauksessa kauhuissaan:
jos jotakin sanotaan kokonaisesta kansasta, se ei voi pitää paikkaansa sen
jokaisesta jäsenestä ja tuskin on perusteita edes sanoa sitä kansasta keskimäärin.
Entäs sitten,
sanoisi tähän varmaan Friedell. Sanottu on eräässä mielessä totta juuri siksi
että se eräässä mielessä on valhetta. Oseanian totuusministeriö puolestaan
pystyy pelkkään tylsyyteen, jonka totuusarvo olisi kaikille yhdentekevä ellei
se olisi nihilismin palveluksessa.
Entäpä
Friedellin kiteytys, jonka mukaan Ranskan kansa on äärimmäisyyksien kansaa,
jota viskellään pedanterian ja narrimaisuuden välillä. Kun pedanteria törmää
todellisuuteen, siitä ei luovuta, vaan aletaan tehdä väkivaltaa
todellisuudelle.
Niinpä siitä
yksivaltiudesta, joka Friedellin vakuutuksen mukaan oli lukemattomien
pidäkkeiden pehmentämä komento, siittyrään vallankumouksen täysin
pidäkkeettömään tolkuttomuuteen, siitä tulee himon ja mielipuolisuuden raivoava kaaos, joka jostakin syystä
kuitenkin juuri Ranskassa saa esteettisen hahmon.
Se henki, joka
meillä aikoinaan kerääntyi palvomaan ns. loogista empirismiä, ei löydä
tuollaisesta sanahelinästä mitään kiinnostavaa ja heittää kirjan pois, mikä lieneekin
molemmille osapuolille paras ratkaisu.
Mutta Friedellin
into saa joskus muotoja, jotka tuntuvat hänen ihailijoistaankin suorastaan
rienaavilta. Voiko esimerkiksi kansan palvoma yksittäinen henkilö ansaita
tällaisia solvauksia: hulluksi tullut
kellarirotta, jolla julkisen viemärijärjestelmän epäkuntoon joutuminen antaa tilaisuuden
nousta liastaan ja käydä raivoavin hampain kiinni kaikkeen, likaisena,
maanillisena, muotopuolena, lueettisena ja sammumattoman vihan täyttämänä
kakkia vastaan, jotka ovat pestyjä, täysijärkisiä, eivät muotopuolia eivätkä lueettisia,
tyypillinen vallankumouksen roskajoukon edustaja, noiden maanalaisten olioiden…
Tässä
tapauksessa kyseessä on Jean Paul Marat, Kansan
ystävän toimittaja ja huomattu ja jopa palvottu kansankiihottaja.
Epäilemättä
Ranskan suurta vallankumousta on aivan aiheetta romantisoitu ja sen
banaaleimmillekin raakuuksille on historiassa pyritty antamaan jonkinlainen
pyhä hohde, merkitsihän tuo aikakausi monen mielestä suurta askelta kohti koko
ihmiskunnan vapautumista.
Nykyään on
näkökulma muuttunut ja luultavasti yhä useampi ymmärtää paremmin myös Friedellin
näkökulmaa. Ranskan vallankumous oli hyvin pitkälle juuri hullua riehuntaa,
yhteiskunnan kouristelua, mikä merkitsi sen vakavaa sairautta eikä paranemista.
Silti en,
itsekin Marat’n kadulla asuneena ole ilman muuta valmis ajattelemaan, että edes
tässä tapauksessa kyseessä olisi ollut vain rotta ihmishahmossa.
Mutta Marat’n
mahdollisten ansioiden luetteleminen ei kuulukaan Friedellin itselleen ottamiin
tehtäviin. Sen voi tehdä lukija, mikäli tuntee asiaan tarvetta. Tarpeelliset
välineet hänen kyllä tulee hankkia itse.
Käytyään Kuopiossa totemassa ettei siellä näkynyt mitään mitä voisi sanoa kulttuuriksi, Jörn Donner, siis tuo hulluksi tullut kellarirotta, jolla julkisen viemärijärjestelmän epäkuntoon joutuminen antaa tilaisuuden nousta liastaan ja käydä raivoavin hampain kiinni kaikkeen, likaisena, maanillisena, muotopuolena, lueettisena ja sammumattoman vihan täyttämänä kakkia vastaan, jotka ovat pestyjä, täysijärkisiä, eivät muotopuolia eivätkä lueettisia, tyypillinen elitistisen roskajoukon edustaja, noiden maanalaisten olioiden…
VastaaPoistaJopa savolaiset syntyvät vapaina ja iloisina, mutta joutuvat ennen pitkää pilkanteon kohteiksi.
PoistaOstin omat Friedellini joskus 90-luvulla naurettavan halpoina paperbackeinä; koko setistä 25 mummoa eli rapiat neljä euroa. Olisi senkin summan voinut paljon huonomminkin käyttää.
VastaaPoistaEräänä punaisena lankana Friedellin trilogiassa kulkee outo Itävalta- ja Habsburg-viha. Mitähän pahaa nämä veikeästi alahuultaan roikottavat, mahdollisesti vähän sisäsiittoiset kruunupäät olivat hänellekin muka tehneet? Menneiden aikojen saksankielisessä Mitteleuropassa austrofobia oli yleensä, vaikka ei tietenkään aina, prussofilian seuralainen, ja tämä oli näköjään tilanne Friedellinkin kohdalla. Ja tietysti myös Adolf Hitlerin...
Friedell kuoli aika ikävällä tavalla, sillä Anschlussin päivinä hän piti parempana autodefenestroitua Wienin katukiveykseen kuin päätyä juutalaisena SS:n haaviin. Ymmärtäähän sen, tietenkin.
Mika Waltari oli Friedellinsä lukenut. Koska luin Waltarini ennen Friedelliä, muistutti Uuden ajan kulttuurihistorian lukeminen paikka paikoin déjà vu -kokemusta. Erityisesti Mikael-romaaneissa ilmenevä Habsburg-antipatia on silkkaa Friedell-pastishia.