Viisaiden juoma
Viinistä on
riittänyt pohdintaa aina siitä saakka, kun se keksittiin. Tarunomainen ukko
Noa, joka keksinnön teki, häpäisi sillä itsensä ja karuja näyttävät olleen myös
kuningas Salomon saarnaajan kokemukset.
Toki viinin
myönteiset puolet ovat aina olleet ilmeisiä ja Jeesus Syyrak omassa kirjassaan
muistutti niistä. Myös Jeesus nasaretilainen kantoi oman veronsa viinille
taikoessaan sitä Kaanaan häihin. Mikäpä juhla se sellainen olisi, kussa ei
viiniä ole?
Olin kerran
sellaisessa banketissa Odessassa Gorbatšovin raittiuskampanjan aikana. Brežneviläiseen
menoon tottuneet isännät ja vieraat olivat yhtä lailla hämmennyksissään,
eivätkä puheet oikein nousseet lentoon, kun maljoissa oli vain mineraalivettä.
Sama kampanja
jatkui yhä Riiassa, jossa oli sentään opittu soveltamaan 200 gramman sääntöä
siten, että tuon määrän viiniä sai useamman kerran, huomaamattomasti.
Muistelen, että banketti sujui siellä normaalisti ja tunnelma nousi korkealle.
Mutta liikahan
on aina liikaa. Alkoholille on tyypillistä, että sen käyttäjillä on kiusaus
ottaa enemmän kuin olisi tarpeen optimaalisen vaikutuksen saamiseksi. Sitä
paitsi tarvittava määrä ei ole kaikille läheskään sama.
Alkoholin
ajateltiin antiikin aikana kuumentavan elimistöä ja itse asiassa näin asia onkin,
tosin vain pinnallisesti tarkasteltaessa. Tunteita se joka tapauksessa
kuumentaa ja saattaa ne labiiliin, lapsenomaiseen tilaan.
Platon
teoksessaan Lait, pohti sitä, ettei
alle kahdeksantoistavuotiaille pojille saisi lainkaan sallia viinin juomista,
sillä nuorillahan luonteenlaatu on herkästi leimahtava eikä tulta pidä saattaa
tulen yhteyteen enempää ruumissa kuin sielussakaan ennen kuin nämä ovat
kykeneviä työhön ja vakaviin ponnistuksiin.
Tämän jälkeen
voisi viiniä nautiskella kohtuullisesti kolmeenkymmeneen ikävuoteen saakka,
mutta humaltumisesta ja liiallisesta juomisesta nuoren miehen olisi
ehdottomasti pysyteltävä erillään.
Neljänkymmenen
ikäisenä mies voisi yhteisillä
juhla-aterioilla kutsua jumalia, erityisesti Dionysosta mukaan nauttimaan tästä
ikämiesten virkistävästä rituaalista. Juuri Dionysoshan on sen lahjoittanut
ihmisille synkän vanhuuden keventäjäksi ja nuorentavaksi lääkkeeksi. (Suom.
Marja Itkonen-Kaila).
Niinpä viini oli
siunaus aivan erityisesti vanhoille ja viisaille, vaikka se muille saattoi olla
kirous väärin käytettynä.
Mutta etenkin
vanhoilla ihmisillä viinistä oli selviä hyötyjä. Asiahan oli niin, etteivät
vanhat miehet yli kuusikymmenvuotiaina enää osanneet laulaa eivätkä myöskään
kehdanneet niin julkisesti tehdä.
Tämä oli suuri
vahinko ottaen huomioon musiikin suuren kasvatuksellisen roolin ja sen, että
vanhat miehet aivan ilmeisesti olivat kaikista viisaimpia. Heidän
potentiaalinsa oli siis saatava käyttöön ja tässä oli viinillä tärkeä roolinsa.
Iäkkäiden
laulajien oli hallittava musiikin lait ja ikäisilleen sopivia lauluja
laulamalla he itse kokisivat nautintoa ja opastaisivat samalla nuoria
mieltymään hyviin tapoihin.
Kyseessä olisi Dionysos-kuoro, joka asianmukaisesti
esiintyisi jonkinmoisessa hiprakassa. Sen johdosta itse kukin kokisi olonsa
kevenevän ja tulisi hilpeäksi ja suorapuheiseksi, mutta myös remuavaksi.
Niinpä
lainsäätäjän olisi syytä säätää juominkeja koskevat lait, jotka saisivat aikaan
sen, että liian itsevarmaksi, rohkeaksi ja häpeämättömäksi käynyt juhlija
palautettaisiin järjestykseen.
Tuollaista väärää rohkeutta vastaan lakien
on kyettävä oikeuden nimissä lähettämään parhainta pelontunnetta, sitä
jumalallista pelkoa, jota olemme nimittäneet häveliäisyydeksi ja häpeäksi.
Niiden osaksi,
jotka eivät suostuisi tottelemaan tiettyjä, tehtävään valittuja ja raittiina
pysytteleviä miehiä ja yli kuusikymmenvuotiaita Dionysoksen päälliköitä, pitäisi siitä koitua yhtä suuri ja suurempikin
häpeä kuin sille, joka ei (sodassa) tottele Areksen päälliköitä, ehdotti Ateenalainen, joka ilmeisesti edusti
itsensä Platonin mielipidettä.
Lakien suunnitelmat taisivat kuitenkin
jäädä vain paperille. Toki tuohon aikaan oli viinin käytölle rajoituksia.
Täydellinen vapaus viinin käytössä oli Ateenalaisen
mielestä niin huono asia, että täyskieltokin olisi sitä parempi.
Karthagossa oli
asiasta lukuisia kieltoja: orjat ja orjattaret eivät koskaan saaneet maistaa
viiniä eivätkä myöskään sotilaat sotaretken kestäessä, hallintomiehet
virkavuotensa kestäessä tai perämiehet ja tuomarit tointaan hoitaessaan. Asia
koski myös neuvosmiehiä, joilla oli edessään tärkeä kokous ja miehiä ja naisia,
jotka olivat yöllä aikeissa siittää lapsia.
Täyskiellot
alkoholin kohdalla ovat yleensä merkinneet vain lottovoittoa rikollisille.
Ilmeisesti luonnonoikeus jo sisältää sen periaatteen, ettei ulkopuolisilla ole
oikeutta päättää asioista, joista on seurauksia vain henkilölle itselleen.
Alkoholista
muodostuu kuitenkin käytännössä myös sosiaalinen kysymys ja siksi kaikissa
sivistysvaltioissa on rajoituksia sen käyttöön nähden. Vastuunalaisissa,
tarkkuutta ja arvostelukykyä vaativissa tehtävissä alkoholin välttäminen koskee
yleistä etua ja jossakin määrin asia on näin myös yleisen järjestyksen ja
viihtyvyyden ja jopa kansanterveydellisten vaikutusten suhteen.
Venäjän hulluina
vuosina toteutettiin ”kapitalismi”, jossa kaikki oli sallittua. Silloin myös
Gorbatšovin raittiuskuuri äkkiä muuttui vastakohdakseen, joka
paikka oli nyt täynnä halpaa viinaa.
Vaikutukset
kansanterveydelle olivat katastrofaaliset ja miesten kuolleisuus saavutti
uskomattomat mitat. Tilanne on normalisoitunut vasta 2000-luvulla. Nythän
alkoholin myynnillekin on olemassa suuri määrä rajoituksia emmekä enää näe
Moskovan tai Pietarin kaduilla nuoria juppeja kulkemassa aamulla töihin olutta
siemaillen.
Suomessa ns.
edistykselliset piirit aina silloin tällöin möläyttävät, että ainoa ongelma
maamme alkoholipolitiikassa ovat rajoitukset, jotka pitäisi purkaa. Sen jälkeen
alkaisi ihmisten elämä muuttua auvoisaksi ja alkoholihaitatkin häviäisivät.
Pian kai sitten oltaisiin samassa onnen valtakunnassa kuin ulkomaalaiset jo
ovat ja josta suomalainenkin saa lomamatkoillaan nauttia.
Näitä näkemyksiä
esittävät osoittavat säännöllisesti hämmästyttävää tietämättömyyttä niistä
sääntöviidakoista, joita alkoholin nauttimiseen liittyy esimerkiksi Ranskassa
tai Yhdysvalloissa.
Ihmisen suhde
alkoholiin on erittäin hienosyinen kysymys ja patenttiratkaisut kannattaa sen
kohdalla unohtaa. Selvää on vain, että sekä maksimaalinen vapaus että ankara
kieltopolitiikka vievät molemmat suurella varmuudella barbariaan ja
onnettomuuteen.
Yhteiskuntien
pitää kai vain oppia asumaan yhdessä tuon demonin kanssa, joka on yhtä kiehtova
kuin kavala. Platonin ideoimat instituutiot ovat kiinnostavia sinänsä ja
ilmeisesti perustuvat suureen viisauteen, mutta toimivatko ne käytännössä?
Dionysos-kuorot Suomessa tuntuisivat kovin eksoottiselta ajatukselta. Lieneekö
asia toteutunut edes antiikin Kreikassa?
Kyllä. Rajoitukset, kiellot, tabut ja säädökset saavat vapauden tuntumaan vapaudelta.
VastaaPoistaMaa, Suomi, jossa kalja ja siideri on jo kioskeissa ei tarvinne välttämättä enää lisävapauksia etanolin suhteen.
Viini ruokakauppohin, eurooppalaisuutemme viimeinen puuttuva fetissi sitten?
Jos herrat ja herrasrouvat sen nyt välttämättä haluavat niin kai se on sitten sallittava. Nythän jo se käytännössä monissa tavarataloissa ja ostoskeskuksissa on, mutta jos oikean mannermaisen illuusion saavuttaminen vaatii vielä viintä Alepaan ja Siwaan niin kai se on meidän hienohelmoille ja liberaaleille sallittava. Mutta hemmetin hyvää viiniä sitten hyllyille vaan ja sen mukainen hinta.
Mielenkiintoista muuten, että Portugalissa huumeiden vapautus ja dekriminalisointi vähensi huumekuolemien määrää. No, Suomessa varsinkaan alkoholin kanssa sitä pelkoa ei tule olemaan, mikäli viinaa saataisiin kaikkialta 24/7. Heikot sortuu elon tieltä, jätkä sen kuin porskuttaa.
VastaaPoistaMielenkiintoista muuten, että Portugalissa huumeiden vapautus ja dekriminalisointi vähensi huumekuolemien määrää. No, Suomessa varsinkaan alkoholin kanssa sitä pelkoa ei tule olemaan, mikäli viinaa saataisiin kaikkialta 24/7. Heikot sortuu elon tieltä, jätkä sen kuin porskuttaa.
VastaaPoistaMutta eihän Suomessa ole mitään työvoimapulaa eikä koskaan tulekaan. Ei työikäisenkään kuolema viinaan ole mikään tragedia kuin omaisten kannalta sillä sehän tietää vain työpaikkaa jollekin työttömälle.
VastaaPoista