sunnuntai 22. syyskuuta 2024

Katumus

 

Sorron yöstä

 

Ari Helo, The Lost Wages of Whiteness Studies: A Critical Appraisal of Intersectionality in Finland and the United States. Helsinki: Finnish Methodology Society, 2024,233 s.

 

Tämä, kuten blogikirjoitukset yleensäkään, ei ole kirja-arvostelu, vaan kokoelma kirjan tuottamia ajatuksia. Jo kirjan kursorinen läpikäynti antaa runsaasti virikkeitä historiallisten paralleelien pohdiskelulle.

Jo edellisessä kirjassaan (ks. Vihavainen: Haun helo tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) Helo käsitteli samoja asioita runsain esimerkein. Kyseessä on ällistyttävä kuvaus radikaalista muodista, joka pystyy ylittämään rajat aivan riippumatta siitä, sopivatko sen väittämät lainkaan toiseen kulttuuriin ja yhteiskuntaan ja onko itse paradigma (”teoria”) lainkaan koossa pysyvä.

Niin sanotun intersektionaalisen paradigman ytimessä on ajatus valkoisuudesta keskeisenä ja ansaitsematomana etuoikeutena, joka myös tekee mahdottomaksi asioiden tuntemisen toisten -siis riistettyjen- ryhmien näkökulmasta. Huonommassa asemassa ovat kaikki toiset, alkaen valkoisista ”cis-sukupuolisista heteronaisista” aina jonnekin moniongelmaisiin vajaalahjaisiin kroonikkoihin saakka.

Puuttumatta koko tämän, akateemisissa ja jopa poliittisissa (viisikkohallitus!) piireissä uskomattoman laajalle (myös Suomeen) levinneen teoreettisen hölynpölyn yksityiskohtiin, tekee mieli verrata sitä erinäisiin muihin historian ilmiöihin.

Euroopan historiassa yleensä ja Venäjän historiassa eritysesti tunnetaan ns. katuvaisen aatelismiehen käsite. Suomen kielen sana ”katuva” on tässä aika epäonnistunut, koska kyseessä on reaktio omaan etuoikeutettuun asemaan, jota pyritään sovittamaan yrittämällä toimia niiden sorrettujen hyväksi, jotka ovat kyseisen etuoikeuden mahdollistaneet.

Yleensähän meillä ei edellytetä kenkään pyytävän anteeksi asioita, joihin ei ole syyllinen, mutta toki tunne siitä, että nauttii ansiottomia etuja, voi käydä omalletunnolle raskaaksi.

Venäjällä syntyi 1800- luvun jälkipuoliskolla ihmisryhmä, jota alettiin nimittää intelligentsijaksi (ks. Vihavainen: Haun intelligentsija tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com). Sen tunnuslauseeksi tuli armoton ja kompromissiton taistelu koko olemassa olevaa yhteiskuntajärjestelmää vastaan, jopa kaikin mahdollisin keinoin, terroria unohtamatta.

Intelligentsija halusi toimia kurjasti elävän, oppimattoman ja riistetyn kansan eli talonpoikaisten massojen aivoina ja sijaiskärsijänä. Se meni jopa hirsipuuhun sorrettujen joukkojen puolesta.

Tuon ajan venäläinen talonpoika oli keskimäärin lukutaidoton, taikauskoinen ja helposti narrattavissa. Hänen työnsä oli raskasta, likaista ja huonosti tuottavaa ja yläluokat pitivät oikeutenaan sekä elää tuon luokan kustannuksella että halveksia sitä.

Intelligentsijalla oli eräänlainen aikansa puolestaloukkaantujan rooli. Yleisesti ottaen kyseessä ei ollut mikään rikkaiden tyhjäntoimittahien joukko, vaikka sitäkin ainesta lienee joukossa ollut tavallista enemmän. Joka tapauksessa ne, jotka olivat saaneet oppia ja joilla oli tilaisuus ansaita elantonsa siisteissä sisätöissä, tunsivat olevansa moraalisesti velkaa sorretuille.

Marxilaisuus, joka saatiin Prokrusteen metodeilla murjottua myös Venäjälle vallankumousta vaativaksi opiksi, oli kehittänyt myös tiedonsosiologisen näkökulman (ks. Vihavainen: Haun uusi ulottuvuus tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).

Kyseessä oli potentiaalisesti sangen nokkela ja hedelmällinen näkökulma kulttuuriin sanan laajassa mielessä eli koko siihen aatteiden, arvojen ja normien kokonaisuuteen, joka aina pyrki oikeuttamaan olevia oloja ja siis heijasti hallitsevan luokan tarpeita.

Marxin mukaan vaoin suurteollisuuden kattilassa keitetyillä proletaareilla, työläisillä oli ajan oloissa totuudenmukainen tai ainakin totuuden tulemista palveleva näkökulma asioihin ja se oli varaukseton vallankumouksellisuus. Esimerkiksi Venäjän talonpoikaisto sen sijaan oli tuotantotavaltaan pikkuporvarillista ja siis tätä luokkaviisautta vailla.

Toki havaittiin ennen pitkää, että tiedonsosiologisten ajatuksenjuoksujen soveltamisella oli rajansa: eihän esimerkiksi Lenin ollut mikään suurteollisuuden työläinen, eikä itse asiassa työläinen ollenkaan. Tuo aatelismies Simbirskistä ei ollut tehnyt päivääkään palkkatyötä, saati tuta pyhänä pidettyä ruumiillista työt, mutta kykeni silti näkemään koko maailman oikealla tavalla, sorrettujen massojen silmin…

Neuvostoliitossa alettiinkin Stalinin aikana suhtautua sangen tiukasti niin sanottuun vulgaariin sosiologismiin. Ei kai nyt Stalinkaan olut vain luokkansa tuote? Minkä luokan sitä paitsi? Suutarien pikkuporvarillisen sektorin edustaja kenties?

Joka tapauksessa tiedonsosiologian dilemma ylitettiin käytännössä tislaamalla miljoonien kommunistien kokemus ”demokraattisen sentralismin” keinoin puolueen politbyroon päätöksiksi. Siinähän se sitten oli: ”aikamme järki, kunnia ja omatunto”.

Politbyroo eli monia kehitysvaiheita aina nuoruudesta seniiliyteen, mutta yleisesti ottaen sen voinee luokitella cis-heteroutta edustavien valkoisten miesten joukoksi, joka oli ottanut urakakseen kaikkien maailman sorrettujen puolustamisen Neuvostoliiton etujen ajamisen kautta. Meillä Suomessakin älymystön tiedostavin osa uskoi pyhästi tähän ja auttoi asiaa kykyjensä mukaan.

Yksi merkittävä ja usein unohdettu merkitys Venäjän kommunistivallan kaudella oli: sen vallitessa ei kenenkään tarvinnut potea katuvaisen aatelismiehen syndroomaa. Se, joka edusti entisiä valtaapitäviä luokkia, pääsi ansionsa mukaan rakentamaan sosialismia suurille kaivos- ja kanavatyömaille ja näin sovittamaan asian, ellei tullut jo heti ammutuksi.

Sama koski hengenmiehiä ja jopa väärän kansallisuuden edustajia. Toki valtavasti keskimääräistä enemmän kärsivät cis-heteroseksuaaliset valkoiset miehet, mutta ketäpä asia olisi tuolloin kiinnostanut, kun oli oikeitakin ongelmia.

Joka tapauksessa, sitten kun kommunistivalta Venäjällä romahti, ei yhteiskunnallisella vallankumouksella ollut mitään tilausta minkään ryhmän nimissä. Kaikki tunsivat olevansa yhtä lailla sorrrettuja ja petettyjä.

Pian tosin huomattiin, että jotkut kahmivat suhteettoman paljon itselleen kansallisvarallisuutta, mutta ilmeisesti se oli uuden, pian tulevan kapitalistisen onnen ehtona.

Muistan hyvin, miten suuresti arvostamani moskovalainen historian professori Andrei Niklajevitš Saharov (ks. Vihavainen: Haun saharov tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com), joka noin kymmenen vuoden aikana kävi yhä uudelleen rakastamassaan ja ihailemassaan Suomessa, piti minulle puhuttelun, jossa hän yritti saada minut ymmärtämään, miten suuri vääryys kätkeytyi ulkomaalaisten hallitsemattomaan maahanmuuttoon.

Kommunismissa puhuttiin paljon ansaitsemattomista tuloista ja ihmisen toiseen ihmiseen kohdistamasta riistosta, hän sanoi. Tässä e nyt näemme siitä räikeän esimerkin: olette rakentaneet loistavan hyvinvointiyhteiskunnan. Nyt siitä tulevat nauttimaan ne, jotka eivät ole panneet asian hyväksi tikkua ristiin. Tässä se on se nykyajan todellinen ansaitsemattomien etuoikeuksien huippu!

En voinut kiistääkään arvostamani historioitsijan lausuntoa. Hän sitä paitsi tunsi kommunistisen ideologian ja käytännön läpikotaisin, koska oli aikoinaan ollut myös puoluekoneiston palveluksessa.

Tässä oli muuan esimerkki siitä venäläisen ja läntisen kulttuureita erottavasta kuilusta, jolla on juurensa nimenomaan kommunistikaudessa, vaikka ne tietysti ulottuvakin kauemmas. Meillä ei ole mitään vastaavaa eikä myöskään Amerikan ongelmia. Meillä on omat ongelmamme.

Toki radikaaleihin muoteihin meillä vaikuttavat myös kansainväliset megatrendit, joista kansainvälinen muuttoliike ja naisten tulo yhteiskuntaan yhä määräävämmäksi elementiksi vaikuttavat nyt yli kaikkeen, esimerkiksi ja erityisesti akateemisiin muoteihin.

 Venäjällä asiat ovat menneet toisessa järjestyksessä ja asioihin on suhtauduttu ja suhtaudutaan toiselta pohjalta.

Putinismin perusteita voidaan tarkastella myös tältä kannalta: intersektionalismi ei ole ideologia, jota kannattaa yrittää myydä Venäjälle. Ei sillä ole siellä mitään pohjaa. Eipä sikäli, ei sitä ole Suomessakaan lukuun ottamatta noita mainittuja maahanmuuton ja feminisaation trendejä, jotka nyt ovat akateemisen tutkimuksen tasoa ja mainetta madaltamassa.

 

20 kommenttia:

  1. Tässä ajassa, näkisin, että jos kuka on korkein etuoikeutettu ainakin sananvapauteen, sananvaltaan, kyseenalaistamattomaan moralismiin ja osoittamaan, missä on pahuus ja vääryys, niin se on valkoinen median palveluksessa tai median päivystävänä asiantuntijana esiintyvä nainen, lesbo tai hetero, ihan sama kunhan on oikea poliittinen tietoisuus ja oikea verkosto.
    Ei tarvitse rikkoa ns. lasikattoja.
    Riittää pikainen opiskelu esim. valtiotieteellisessä ja pian esiinnytään kertomassa "luotettavasti" miten asiat ovat.
    Hän tietää usein myös ei-valkoisten naisten ja miesten ja homojen puolesta heitä itseään paremmin, millaista epäoikeudenmukaisuutta he kokevat.
    Tuollainen voi kyllä olla mieskin. Mutta esiintymistiheys painottuu enemmin naisiin, ehläpä siksi että naiset ovat nykyään koulutetumpia, tiedostavampia ja parempia.

    Suosittelenkin vielä syntymättömille syntymistä tuollaisin speksein.

    kerta rytinä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika lailla samaa mieltä. Mutta oletko pannut sen merkille, että kyseessä on melkein poikkeuksetta epäkohtien tai ainakin sellaisiksi koettujen kuvailu. Siinä kötinässä naiset ovat kyllä miehiä selvästi parempia tai taitavampia. Rakentavia tai toteuttamiskelpoisia ehdotuksia epäkohtien korjaamiseksi tai oikaisemiseksi saa sen sijaan kyllä hakea.

      Poista
    2. Lasikattoja voivotteleville, etevyydestään liikoja luuleville tyttösille riittää vastaukseksi 5 sanan kommentti:

      Kirsti Paakkanen ja Lenita Airisto

      .

      Poista
  2. Kiitos kirjoituksesta. Arvostan teitä.

    Ohessa tiedoksenne kirjoitusvirhe.
    "En voinut kiitääkään arvostamani historioitsijan lausuntoa."

    Pitäisi olla "kiistääkään"

    VastaaPoista
  3. Tässä nyt on taas semmoinen kirjoitus blogistilta, että sitä pitää lukea oikein monta kertaa, koska siitä saa erinomaisia teemoja rasittaviin keskusteluihin vatipäiden kanssa.

    VastaaPoista
  4. Kirjailijan nimi on tainnut jäädä pois teoksen esittelystä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjan kirjoittaja on dosentti Ari Helo. Mullakin silmät hyppäsivät aluksi kirjoittajan niemen yli.

      Dosentti Ari Helo lyttää woken ja intersektionaalisuuden: “pseudotiedettä” elikä kyseessä on pelkkä humpuuki.

      Poista
  5. "katuvaisen aatelismiehen käsite...toki tunne siitä, että nauttii ansiottomia etuja, voi käydä omalletunnolle raskaaksi."

    Olen aina nähnyt tuon asenteen vallan rappiona: terve valta näkee asemansa ja etuoikeutensa oikeutettuna ansiona siitä kamppailusta, jonka avulla se on saavutettu kunkin yhteiskunnan arvostamilla kriteereillä; voittajan ei tarvitse pyytää hävinneiltä voittoaan anteeksi. Vasta kun yhteiskunnan tila on ollut liian kauan stabiili ja eliitti perinnöllistä seuraa tuollaisia rappioilmiöitä. Silloin seuraa yleensä vallankumous tai muu vallanvaihto.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitähän se historiallisesti on. Vallan vaihto miehiltä naisille liittyy anteeksipyytelyyn ja antautumiseen.

      Poista
  6. "Niin sanotun intersektionaalisen paradigman ytimessä on ajatus valkoisuudesta keskeisenä ja ansaitsematomana etuoikeutena". Tuossa julistuksessa kaikuu menneiden (ja nykyistenkin) aikojen uskonnollinen julistus, jonka tosiasiallinen sisältö on: Te olette syntisiä. Nöyrtykää ja katukaa. Tehkää kuten minä määrään ja antakaa minulle rahanne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi wokellukseen on jätetty pelastumisluukku eli identiteetin valintamahdollisuus. Vokelluksen mukaan ihmisen identiteetti määräytyy subj-tunteiden perusteella. Täten minä, syntinen, savolaenen kuusikymppinen äijjänkuvatus vaihdan identiteettini: tästä lähtien olen 12-vuotias lepsoneikeri.

      Joka ei hyväksy uutta itentiteettijäni, syyllistyy luvattomaan sukupuolittamiseen, ihonvärittämiseen ja ijättämiseen.

      Poista
    2. Perisyntiopista tässä juuri pitkälti kysymys onkin. Millä nimellä sitä aina kulloinkin kutsutaan (esim. Valkoiset Etuoikeudet™, ilmastonmuutos, epätasa-arvo, yms jne) toki vaihtelee aikojen mittaan ja muotien mukaan, mutta olennainen sisältö, so. syyllistäminen, pysyy silti melko lailla samana. Perisynti näin ymmärrettynä on sitten se kaiken maailmassa olevan Pahan yleisnimitys. Se siinä nyt vain, että jos jokin selittää kaiken, se ei tosiasiassa selitä lopulta juuri yhtikäs mitään...

      -J.Edgar-

      Poista
  7. Wittgensteinin kielifilosofinen elämäntyö kuvataan usein kaksivaiheisena, ja myös hän itse näyttää pitäneen varhaisen vaiheen aksiomatismiaan osin yhteen sopimattomana myöhäisvaiheen paljon pragmaattisemmalta pohjalta lähteneiden pohdiskelujensa kanssa. Hän kulki omia polkujaan, eikä juuri harrastanut opillisia viittailuja toisiin filosofeihin. Jäljestätulevat ovat ymmärtääkseni olleet aika kyvyttömiä omaksumaan edes sitä mitä hän sai selvästi sanotuksi, eikä postmodernin semiotiikan maailmassa enää harrastettukaan kokonaisvaltaisempaa hahmonmuodostusta.

    Kahden portaan sijasta pitäisi puhua kolmesta kielen askelmasta, joista jokainen tarjoaa autonomisen tavan nähdä maailma kielen tulkinnallisen kerroksen läpi. Tikapuiden ylin askelma on opetus kieleen olemuksellisesti aina sisältyvästä "varmuuden" elementistä -- se on esitelty Wittgensteinin viimeisiksi jääneissä, opillisesti G E Moorelle omistetuissa huomatuksissa. Jos eläisimme pelkästään käsitteiden tarjoaman "varmuuden" vallassa, maailmamme palaisi täydellisesti keskiaikaiseen skolastieen käsiterealismiin.

    Tuo aikajana, yleisen kehityksen akseli, on se joka nyt jää Wittgensteininkin kielifilosofioinnista noteeraamatta. Hän ei itse ollut tästä akselista tietoinen -- nuoruudessa positivistisen tai loogisen empirismin eksakti aksiomatiikka hurmasi hänet, ja kielipeli-idea oli toki laadullinen laajennus, mutta vasta "varmuuden" ilmiöön törmääminen olisi nostanut hänet sille askelmalle josta kielen tikkaiden pois heittämisen vasta pitäisi tapahtua.

    Juuri tälle askelmalle ei jäjestätulevien joukossa enää ollut tunkua -- näen oikeastaan yhden ainoan ajattelijahahmon, joka tuohon suuntaan jaksoi kavuta. Se oli Marshall McLuhan. Paljon puhuva yhteys Wittgensteiniin näkyy jopa siinä, etteivät hänenkään nerokkaat provokatiiviset oivalluksensa tulleet ymmärretyiksi edes hänen teostensa kääntäjien joukossa.

    Ihmistieteet eivät toteuta ulkomaailman objektivaatioon perustuvaa "kartesiolaisen paradigman" vaatimusta. Emme pysty asettamaan empiristisen metodin edellyttämiä ihmisestä riippumattomia käsitteellisiä lähtökohtia. Kaikkeen ihmistietoon sisältyy lähtökohtaista eläytymistä ja tulkintaa. Ainoan vahvemman tukirakenteen muodostaa se akseli, jota nimitämme "kehitykseksi". Psyyken kehitys on oma tiedonalansa, ja sillä ainoan tien ja totuuden on omannut syvyyspsykologia, freudilainen perinne. Se taas on saanut "epätietellisyytensä" leiman seurauksena mekaanisen ajattelun harrastajilta kovan tuomion.

    Niinpä psykologia on yhä "nuori tiede, jossa vallitsee yhtä aikaa empiristinen metodi ja käsitesekaannus" (Wittgenstein). Ja ihmistieto ei ole vain lapsenkengissään, vaan palaa juuri "intersektionaalisen feminismin" kaltaisten, pelkkää käsiterealismia olevien lähtökohtiensa pohjalta totaalisesti alkumagiaa edustaviin lähtökohtiin.

    Akateemisessa sosiologiassa ei ymmärretä edes sitä, että jo "nelinkenttä" voi olla puhdasta käsiterealismia. "Intersektionaalisen feminismin" kehä -- josta on kuva tuossa -- on jo yhtä puhdasta
    poliittista magiaa ja ideologista stiiknafuulaa kuin horoskoopit.


    VastaaPoista
  8. Oikealle, eli pikkuisen järkiperäisempään suuntaan kallellaan olevat ihmiset joutuvat puolustautumaan kahden tulen välissä. Oikealla heidän pitää varoa niitä muutamia oikeasti äärioikeistolaisia ja tietysti vasemmalla on jatkuva uhka ja painostus. Vasemmistolla ei ole tätä ongelmaa, koska kaikkein äärivasemmistolaisnkinaivopieru on hyvä, kkoska sen tarkoitus on hyvä. Tosiasioilla ja lopputuloksella ei on mitään merkitystä, ainoastaan hyvät aikomukset ovat tärkeitä. Argentiinan pressa Miley tajusi ongelman olennaisuuden, eikä vaalikampanjassaan keskittynytkään tuomiitsemaan vassareiden vääriä tekoja, vaan julisti heidät yksinkertaisesti pahoiksi, ilkeiksi ja turmiolliseksi maalle. Hän ampui siis vasemmistoa sen omilla tunteisiin osuvilla aseilla ja voitti.

    Keino toimii varmasti myös Suomessa ja niinpä en kerrokaan yhtään typerää wokevassari-esimerkkiä vaan julistan heidät vain pahoiksi ja Suomen tuhoajiksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juur niin. Nykyajan kommunisteilla (vihr, vas, fem, soss ...) ei ole tavoitteena tehtaan kansallistaminen vaan yhteiskunnan romuttaminen. Eivät tajua, miten heitille sit käy.

      Poista
  9. ”Venäjällä syntyi 1800- luvun jälkipuoliskolla ihmisryhmä, jota alettiin nimittää intelligentsijaksi… Sen tunnuslauseeksi tuli armoton ja kompromissiton taistelu koko olemassa olevaa yhteiskuntajärjestelmää vastaan, jopa kaikin mahdollisin keinoin, terroria unohtamatta.”

    1800- luvun alkupuoliskolla tapahtui ns. Dekabristien verinen kapina, kun upseeristo suuttuneena vaati keisarilta muutoksia: Venäjän aatelistoa kiristettiin vaatimalla aatelispoikia armeijan palvelukseen, muussa tapauksessa aatelistitteli mitätöitäisiin. Lisäksi: Venäjän aluetta on sotimalla kasvatettu jo ihan riittävästi ja oli jo korkea aika ruveta nauttimaan elämästä valloitetuilla alueilla. Jne., yms.

    1800- luvun alkupuoliskon Dekabristien jälkeläiset muodostivatkin 1800- luvun jälkipuoliskon ihmisryhmän, jota alettiin nimittää intelligentsijaksi. He riensivät Länteen saamaan parempaa koulutusta, myöskin salaista. Vuosina 1843-1844 venäläiset aristokraatit Pariisissa kantoivat Pääoma-teoksen luojaa Karl Marxia ”käsillään”. Vuonna 1848 Marxin ja venäläisten yhteistyönä syntyi ”Kommunistisen puolueen manifesti”. Friedrich Engels kirjoitti, että hänellä ei ollut mitään tekemistä manifestin luomiseen.

    Ei ole mikään ihme, että Venäjällä kolme vallankumousta seurasivat toisiaan peräkanaa vallankumoukset vuonna 1905, helmikuussa 1917, lokakuussa 1917. Lokakuun vallankumousta vietetään nykyään uuden kalenterin mukaan 7. marraskuuta.



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ”Kommunistisen puolueen manifesti”

      Uskon kernaasti siihen, että tämän blogin asiakkaat, olisivat ne sitten vaikka positiivisia taikka negatiivisia taustaltaan, ymmärtävät hyvin, että Kommunistisen puolueen manifestin päämääränä oli valloittaa koko maailma ns. proletaarisen maailmanvallankumouksen kera/kautta hinnalla millä hyvänsä.

      Uskon kernaasti myös siihen, että mainitun projektin takana/sisällä olivat ryssät, joiden edustajina venäläiset aristokraatit Pariisissa kantoivat Karl Marxia käsillään peräti kaksi vuotta, vuosina 1843 - 1844. Yhteistyönä vuonna 1848 syntyikin mainittu Manifesti.

      David Rjazanov (alkuperäiseltä nimeltään Goldendah) kiinnitti ensimmäisenä huomiota aiheeseen ”venäläiset ja Marx vuosina 1843-1844” teoksessaan Karl Marks i russkie ljudi sorokovyh godov (Karl Marx ja 1840-luvun venäläiset), joka ilmestyi Moskovassa vuonna 1919. Rjazanov oli Marx-Engels -instituutin johtaja ja toimitti heidän teosten julkaisemista vuodesta 1921 lähtien kunnes vuonna 1931 hänet erotettiin virasta, tiedeakatemiasta ja puolueesta. Stalin käytti hänestä pilkkanimeä ”arkistorotta”. Vuonna 1938 hänet teloitettiin. (Pertti Honkanen. ”David Rjazanov ja ensimmäinen MEGA”. Kirjassa: Vesa Oittinen (toim.) Marx ja Venäjä. Aleksanteri Papers, 1/2006, ss. 152-155.)

      Omassa kirjassaan Rjazanov julkaisi oheisen otteen Karl Marxin kirjeestä Ludwig Kugelmannille 12.10.1868: “It is an irony of fate that the Russians, against whom I have been fighting incessantly for 25 years, not only in German, but also in French and English, have always been my ´patrons´. In 1843-1844 in Paris, the Russian aristocrats there waited on me hand and foot. My book against Proudhon (1847)… have nowhere had such good sales as in Russia. And the first foreign nation to translate Capital is Russia... The Russian aristocracy are educated, in their youth, at German universities and in Paris. They always yearn for the most extreme the West has to offer.” (“Marx to Ludwig Kugelmann”. K. Marx, F. Engels. Collected Works, London, Volume 43, ss. 130-131. “Marks - Ludwigu Kugelmanu”. K. Marx i F. Engels. Sotshinenija, nide 32, Moskova, 1964, s. 472; Rjazanov D. Karl Marks i russkie ljudi sorokovyh godov (Karl Marx ja neljäkymmentä-luvun venäläiset). Moskva, 1919, s. 4.)



      Poista
    2. Aikoinaan, ns. suomettumisen kaudella erään yliopiston eräs professori sanoi minulle: "Älä tuo minulle enää omia kirjoituksia." (mm. ylläesitettyä). Tutkimus loppui siihen. Silloin en tietänyt, että ns. suomettumisen aikakaudella KGB:llä oli ylivaltaa varsikin Venäjän tutkimuksessa Suomessa.

      Poista
  10. Tänään satuin kuuntelemaan Järviradio-nimistä radiokanavaa. Kanavalla robottilukija suolsi omaa agendaansa, toki hyvin länsimielistä, asiat olivat varmaan totta, pointtini ei olekaan siinä, vaan se miten hyytävä kokemus oli, vaikka olisikin periaatteessa ollut samaa mieltä. Robotti kohdisti korviini oikeamielistä ajattelua koneäänellään, todellista vaikuttamista, sitä itseään, kyseessä jonkin uutuuskirjan esiintuominen, mutta toteutuksen ilmiasu oli hyvin uutistyyppinen.
    Siinä voi mennä kuka tahansa lankaan.
    Meistä pienistä ihmisistä puhumattakaan.

    Radiokanavilla yhä useammin on alkanut olla robottilukija äänessä. Ilmeisesti korvaavat pian monilla kanavilla uutistenlukijat. Uutiset tilataan napin painalluksessa jostakin uutistuottamosta, jossa ne on luettu valmiiksi, siis tietokone on ne tuottanut ihmisäänen kaltaiseksi.

    Vaikka viesti olisi päinvastainen, luulen että kokemus on suurin piirtein sama kuin jossakin stalinistisessa valtiossa on joskus ollut. Ihmiskone puhuu. Niin minä ainakin koin. Hyytävää.
    Tähän ei pitäisi todellakaan mennä. Ties mitä siellä tien päässä on.

    kerta rytinä

    VastaaPoista
  11. ”…muuan esimerkki siitä venäläisen ja läntisen kulttuureita erottavasta kuilusta, jolla on juurensa nimenomaan kommunistikaudessa, vaikka ne tietysti ulottuvakin kauemmas. Meillä ei ole mitään vastaavaa eikä myöskään Amerikan ongelmia. Meillä on omat ongelmamme.”

    Niin sanottu Finlandization näyttää olevan vieläkin Suomen eräänä ongelmana. Vanhat ns. suomettuneet proffapierut ovat jo korkeimman tykönä lukemassa tälle luentoja kommunismista. Nuoret finladizeeruneet ovat saaneet Putinilta jo niin paljon kopekoita, yms., että heidän on pakko jatkaa meininkiä.

    Mannerheim teki oikein, että Venäjän Karjalassa toisen maailmansodan aikana venäläiset olivat sijoitettu leiriin ruokittavaksi. Venäläisiä ei silloin Karjalassa kovin paljon ollutkaan. Jos he olisivat vapaina, niin Kreml olisi tehnyt heistä sotapartisaaneja, kuten Ukrainassa oli tehty. Karjalaiset taas eivät osannet silloin venäjää kovin paljon ollenkaan, ei mitään hyötyä heistä.

    Mannerheim-vihan levittäminen taitaa olla toinen Suomen ongelma.


    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.