Euroopan outo
kohtalo
Yuri Slezkine, Why
”The West”? New York Review of Books, December 18, 2025
The New York
Review of Books (NYRB) on ollut yksi maailman parhaina pidettyjä kulttuurilehtiä
tai ainakin vaikutusvaltaisimpia.
Sen kirjoittajissa
ja aihepiireissä näkyy vahvasti New Yorkin juutalaisten vaikutus ja jos tästä
maailmasta etsitään merkittäviä intellektuelleja, nousee tämä miljöö ehdottomasti
keskiöön.
Tosin tätäkin
lehteä ravisteli skandaali jokunen vuosi sitten, kun ansiokas päätoimittaja Ian
Buruma sai potkut, joiden syynä näytti olevan poliittinen korrektius.
Intellektuellien lehdelle moinen häpeä on sanoin kuivaamaton ja sen ilmeinen
syy yritettiin kiivaasti kieltää. (ks. Vihavainen: Haun nyrb
tulokset ).
Joka tapauksessa
näyttää siltä, että se todella kiinnostava kirjoittajajoukko, joka menneinä
vuosikymmeninä aina kansoitti NYRB:n sivut, olisi kovasti harventunut. Protestin
Buruman polesta esittivät muun muassa Neal Ascherson, Anne Applebaum, Orlando
Figes, Mark Lilla, Avishai Margalit, George Soros ja monia muita.
Itse tilasin
lehteä 1970-luulta lähtien kai kolmisen vuosikymmentä, kunnes kyllästyin ja pidin
kymmenen vuoden tauon. Nyt se on taas parin vuoden ajan kolahdellut
postiluukusta ja on siinä joka numerossa aina join artikkeli, joka on lukemisen
arvoinen.
Yuri Slezkinestä
olen ennenkin kirjoittanut. Hän on alun perin Venäjän juutalaisia ja on kirjoittanut
kiinnostavia kirjoja sekä Venäjästä että juutalaisista (The Jewish Century, vrt.
esim. Vihavainen:
Haun slezkine tulokset).
”Slezkine” on
tietenkin nimen ”Sljozkin” (Слезкин)
ranskalainen muoto, jollainen venäläisten passeissa aina oli vielä 1990-luvulle
saakka. Nyttemminhän on siirrytty englantilaiseen translitterointiin.
Luulen, että sekä
juutalaisuus, että menneisyys Moskovan valtionyliopiston, MGU:n professorina
edesauttavat sitä hänen tärkeää ominaisuuttaan, ettei hän piittaa pätkääkään
kaiken maailman poliittisista korrektiuksista, viaan pystyy katsomaan
aikakausien muotipelleilyjä yulkokohtaisesti.
Hänen
kirjoituksensa otsikossa kysytään, miksi oli/on olemassa käsite ”länsi/läntisyys”?
Hän antaa siihen vastauksenkin heti -se johtuu Venäjästä.
Kirjoittajan
varsinaisena aiheena on tässä esseessä erään Georgios Varouzakisin kirja ”The
West: The History of an Idea”, ja ymmärrän, että tämä Venähjän ottaminen
selittäjäksi on myös tuon kirjan kirjoittajan kanta.
1700-luvun lopulle
tultaessa latinalaisesta kristikunnasta oli tullut ”Eurooppa”, joka ulottui
Pietariin saakka, mutta useimmat eurooppalaiset eivät katsoneet, että Venäjä
kuuluisi heidän joukkoonsa.
Rooman imperiumin
hajottua se jakaantui itäiseen ja läntiseen osaan. Bysanttilaiset nimittivät
itseään ”roomalaisiksi”, vaikka muut käyttivät heistä nimitystä ”kreikkalaiset”.
Läntisessä osassa taas asuivat ”latinalaiset” tai frankit.
Siihen aikaan
Eurooppa jakaantui pohjoisen ja etelään, mutta ei itään ja länteen. Itää ei
laskettu kuuluvaksi Eurooppaan, eikä ”länsimaalaisuutta” tarvittu. Venäjä ei
voi myöskään laskea aidosti polveutuvansa Bysantista samassa mielessä kuin länsi
Rooomasta.
Asiat alkoivat
muuttua vuoden 1812 ns. ”Isänmaallisen soodan” aikana. Sen tuloksena ja vähän
aiemminkin Venäjään liitettiin läntisiä alueita Varsovan herttuakunta ja Suomi.
Jo Suuressa Pohjan sodassa oli liitetty hyvin paljon Venäjälle virkamiehiä ja ”läntisyyttä”
tuottanut Baltia, jota kirjoittaja ei mainitse.
Muuten,
kuriositeettina todettakoon, että tässä artikkelissa mainitaan Kalevala
kaksikin kertaa, muun muassa siinä ominaisuudessa, että se innoitti
Longfellowta yrittämään amerikkalaisen eepoksen, Hiawathan, luomista.
Kirjoittaja ja
kirjailija käsittelevät laajasti eri auktoriteettien näkemyksiä Venäjästä ja
Lännestä. Merkittäviä ajattelijoita tässä suhteessa olivat paitsi markiisi de
Custine, myös esimerkiksi Auguste Comte ja Friedrich Nietzsche. Jälkimmäisen Venäjä-pohdintoja
olen itsekin tällä palstalla sivunnut (ks. Vihavainen: Haun
nietzsche tulokset ).
Joka tapauksessa
eurooppalaisuuden ja erityisesti läntisyyden historia on kiinnostava ja jopa
aika dramaattinen. Välillähän Saksakin näytti siitä irtautuvan ja lähestyvän
slavofiilisiä ajatuksia omasta ”ei-läntisyydestään”, kuten jopa Thomas Mann
teki.
Toisen
maailmansodan jälkeen ”läntisyydestä” tuli ”liberaali sivilisaatio”, joka pyrki
olemaan universaalinen, ”vapaa maailma”, vailla traditio n irrationaalista
kuormaa
Samalla
eurooppalaisuudessa alkoi vaikuttaa korroosio, joka tuhosi sen omia arvoja
universaalin liberalismin nimissä. Kylmässä sodassa Euroopasta tuli ”kaikki
miinus Venäjä” ja se alkoi käydä sotaa omaa traditiotaan vastaan.
Venäjä vaikutti
taustalla olemalla samaan aikaan sekä iso ja ruma että selvästi läheinen. Yhtä
kaikki, nyt amerikkalaiset yliopistot luopuivat kristillisen ja antiikkisen
perinnöin opettamisesta ja alkoivat esittivät historiaa amerikkalaiset
liberalismin esihistoriana.
Kulttuurin
vastainen kapina tuli jopa opetuksen/kasvatuksen ortodoksiaksi ja ensimmäistä
kertaa historiassa suorastaan koko maailmakin jaettiin kahtia: miehiin ja
naisiin.
Sen sijaan, että kommunismin romahdus olisi
yhdistänyt maailman arvojen suhteen ja erityinen ”länsi” olisi käynyt
tarpeettomaksi, tuo yhteisö yritti olla näkemättä nationalismia, joka edelleen
vallitsi Itä-Euroopassa ja nousi muuallakin kavahdettuna ”äärioikeistolaisena
populismina”.
Muun muassa J.D.
Vance on nyt ehdottanut Euroopalle paluuta ”lännen” perusideoihin, kuten kristinuskoon,
tosin kertomatta, mitä asia merkitsisi käytännössä.
Kristityt ovat
nyt joka tapauksessa joidenkin mielestä Euroopassa dissidenrin asemassa. Heitä
on jopa verrattu niihin uuden totalitarismin vastaisiin kapinallisiin,
jollaisia Solženitsyn puolusti kuuluisassa vuoden 1974 puheessaan.
Eurooppaa uhkaa
perinteisesti kaksi asiaa: Venäjä ulkoa ja rappio sisältä. USA:n johto
keskittyi aikoinaan tukemaan eurooppalaisia ensin mainitun vastustamisessa,
mutta on siis nyt keskittynyt jälkimmäiseen.
Poliittinen korrektius voidaan nähdä myös perspektiivitotuutena: Venäjällä tuo "pravda" on kovaäänistä julistusta, nyt putinin nimeen, josta poikkeaminen tietää ikkunasta putoamista: Tosiasioiden kanssa sillä ei tokikaan ole mitään tekemistä.
VastaaPoistaSyytön ei toki ole myöskään USA. Sota-aikana tuo sopiva valhe oli kaikkien käytössä. Hyvänä esimerkkinä on suursankari Colin P. Kelly, joka Filippiinien merellä, joulukuun 10/1940 saavutti sankarikuoleman. Ilmataisteluiden päätteeksi hän päätyi itsemurhaiskuun taistelulaiva Harunan kannelle, upottaen sen. Kelly sai tästä "urotyöstä" Kongressin kunniamitalin.
Todistettavasti Haruna oli tuolloin toisella puolella Etelä-Kiinanmerta. Tämä asia tunnustettiin USA:ssa viisikymmentäluvun lopulla.