Suojasäätä odotellessa
Александр Янов, Русская идея. От Николая
I до Путина. Книга четвертая, 2000-2016. Новый
хронограф, Москва 2016. 319 с.
Aleksandr Janovista (Alexander
Yanov) on vuosien mittaan tullut paljonkin kirjoiteltua (ks. http://timo-vihavainen.blogspot.fi/search?q=janov).
Niinpä en rupea tässä kertaamaan hänen omaperäisiä näkemyksiään Venäjän
historian sykleistä. Totean vain, että hän katsoo havainneensa Venäjän
historiallisessa kehityksessä lainomaisuuden, joka ilmenee autoritäärisen ja
liberaalin hallinnon vuorotteluna. Miksi näin on, jää selittämättä.
Joka tapauksessa kirjoittaja uskoo
havaitsemaansa lainomaisuuteen ja odottaa siis seuraavaksi Venäjän siirtyvän
liberaaliin hallintoon, mikä voisi toteutua esimerkiksi vuonna 2030.
Tällä hetkellä Venäjällä vallitsee
kirjoittajan mukaan caesarismi.
Käsite lienee lainattu Spengleriltä ja kuvaa sitä, että kuten aikanaan antiikin
Roomassa, vallan kokoaminen yksiin käsiin ei välttämättä edellyttänyt
yksinvallan muodollista palauttamista. Julius Caesar torjui hänelle tarjotun
kuninkaan diadeemin ja toteutti mieluummin yksinvaltaansa tasavaltaisten
valtioelinten kautta.
Roomassa caesarismi joka
tapauksessa kesti satoja vuosia. Janov odottaa sen Venäjällä voivan kestää vain
muutaman vuosikymmenen. Tällainen järjestelmä ei ole totalitaarinen eikä
välttämättä edes pahanlaatuinen tyrannia. Rooman keisareista Neroa kirottiin,
mutta Trajanusta ylistettiin. Putinia tällä hetkellä lähinnä liehakoidaan ja
kannatetaan parhaana vaihtoehtona, mutta ilmeisesti hänen jälkeensä on
odotettavissa vapaampi kausi.
Toki asiat voivat mennä
huonostikin. Janov, joka aloitti uransa kirjottamalla uusoikeistosta
Neuvostoliitossa silloin, kun kukaan ei ymmärtänyt, että sellaista poliittista
voimaa olisi edes olemassa, seuraa tarkoin izborskilaisten
touhuja. Heidän suhteensa ”keisariin” on sangen ambivalentti.
Janov kertaa kirjassaan viimeksi
kuluneen puolentoista vuosikymmenen poliittiset siirtymät ja pahoittelee
Jeltsinin viimeistä virhettä. Mikäli seuraajaksi olisikin valittu Putinin
sijasta Stepašin, olisi Venäjä nyt toisenlainen. Syklisyyden sijasta
Venäjä olisi ehkä voinut siirtyä pysyvästi liberaalille uralle, mitä kirjoittaja
piti mahdollisena ennustellessaan vuonna 1985 Venäjän tilannetta vuonna 2000.
Rohkeuden puutteesta Janovia ei ole koskaan voinut syyttää.
Janov toteaa Venäjän hukatut
mahdollisuudet, joista johtuu nykyinen ja tuleva stagnaatio. On eletty öljyllä
ja kaasulla sen sijaan, että talous olisi modernisoitu.
Ratkaisuna tilanteeseen ei voi olla
kääntyminen Aasiaan, todistelee kirjoittaja. Tyynen meren rannalla tuleekin
Euroopan sijasta vastaan USA ja sen lisäksi siellä pelaavat jättiläiset, joiden
rinnalla Venäjä ja erityisesti Aasian puoleinen Venäjä on pelkkä kääpiö.
Siitä huolimatta avain Venäjän
kehitykseen voi olla Siperia, joka kirjoittajan mukaan on ollut tärkeä Venäjän
politiikkaan vaikuttava elementti jo Pietari Suuresta lähtien. Itse asiassa
Pietarin reformit olivat välttämättömiä Siperian hallitsemiseksi.
Nyt Venäjän taloudelliset resurssit
keskittyvät Siperiaan, mutta Moskova elää niiden kustannuksella ja pystyy
jatkamaan pysähtynyttä elämäänsä. Mikäli molemmat joutuisivat elämään omien
resurssiensa varassa, olisi järjestelmän pakko muuttua.
Tämä näyttääkin uskottavalta, mutta
kukapa pakottaisi keisarin noudattamaan perustuslakia, joka edellyttää, että
alueet ja keskusvalta neuvottelevat keskenään luonnonvarojen käytöstä. Laki on niin
kuin se luetaan ja keisarin haastaminen on vaikea tehtävä.
Janov vyöryttää kirjassaan melkoisen
määrän tietoja ja spekulaatioita, ennusteita ja tulkintoja, mutta pidättäytyy
yleensä konkreettisista ennusteista. Hän nimittääkin koko tätä neljän kirjan
projektiaan interaktiiviseksi: lukijalle tarjotaan raakaa (сырой) tekstiä, saadaan palautetta ja
keskustellaan sitten.
Tässä keskustelussa on tietty
jutustelun maku, joka poikkeaa selvästi tekijän vanhoista opuksista kuten Russia in the Year 2000. Niissä oli
tiettyä systemaattisuutta ja selkeyttä. Nyt tekijä postmoderniin tapaan korjaa
välillä mielipidettään kesken kaiken.
Janov pitää arvossa politiikan
arvoja, mutta tämähän kuuluukin säädyllisiin tapoihin ainakin puheen tasolla.
Vain joku Trump tai Žirinovski kehtaavat julkisesti kuuluttaa, että oma etu on
kaikkein korkein arvo. Jopa Putin lurittelee kaikenmoista venäläisistä arvoista
ja niiden ylivertaisuudesta, vanhan slavofiilisyyden hengessä.
Putinilaiset poliitikot eivät
kirjoittajan mielestä kuitenkaan ymmärrä arvojen kieltä, minkä kyllä itsekin
tietävät ja yrittävät kätkeä asian puheisiin Venäjän ”erityistiestä”, vaikka
kyse on vain turhasta yrityksestä palauttaa toissapäivän tilanne.
Niinpä esimerkiksi Venäjän
turvallisuusstrategiassa kerrotaan vapauden ja ihmisoikeuksien kuuluvan Venäjän
perinnäisiin arvoihin huolimatta siitä, että klassinen kirjallisuus suorastaan
huutaa, että asia oli täsmälleen päin vastoin.
Venäjä on nyt ryhtynyt ”westfalilaisen”
eli valtioiden täyteen suvereenisuuteen perustuvan järjestelmän kannattajaksi,
mikä historian valossa on omituista. Sekä Krimin sota että Turkin sota osoittivat
mitä tämä järjestelmä tarjosi Venäjälle: suuria uhrauksia ilman palkkiota. Venäjä
kävi raskaan Turkin sodan, mutta sen hedelmät nappasivat Itävalta ja Englanti ”ikuisen
liittolaisen” Saksan tuella.
Toinen maailmansota muutti
kuitenkin politiikan ytimen, väittää kirjoittaja: nyt arvoista tuli etujen
sijasta keskeinen asia.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että
Venäjän ulkopolitiikan tekijät korostavat valtioetua ja halveksivat arvoja.
Kuitenkin ne olisivat myös Venäjän ainoa toivo paremmasta maailmasta.
Kansainvälinen anarkia ei ole tarjonnut Venäjälle mitään hyvää menneisyydessä
eikä tee sitä tulevaisuudessakaan, arvelee kirjoittaja.
Ainakin yksi asia on Janovin
mielestä selvä: putinistisella Venäjällä ei ole tulevaisuutta. Tuleva Venäjä on
liberaali, joko pysyvästi tai taas väliaikaisesti. Tällaiset muutokset ovat
aina edellyttäneet hallitsijan vaihdosta. Hupaisaa kyllä, Venäjän nykyinen
johto on korostanut bysanttilaisia juuriaan ja nimenomaan Bysantissa
vallanperimys oli ratkaisematon kysymys. Asia hoidettiin murhaamalla hallitsija
suunnilleen kahdenkymmenen vuoden välein tuhannen vuoden aikana…
Janovin spekulaatioilla on oma
kiinnostavuutensa, vaikka tuo tulevaisuuden ennustaminen taitaakin aina jäädä
vain arvailuksi. Joka tapauksessa kannattaa mielestäni huomata hänen perimmäinen
optimisminsa. Izborskilaiset hämärämiehet eivät kuulu tulevaisuuden määrääjiin.
Venäjä on nyt autoritäärinen, kuten
se oli vaikkapa Nikolai I:n aikana, mutta ei sitä pidä erehtyä luulemaan
totalitaariseksi. Liberaaleilla voimilla on enemmän potentiaalia, kuin äkkiä
katsoen luulisi. Nyt maassa on Jeltsinin aikoihin verrattuna kokonainen armeija
liberaalia intelligentsijaa.
Sitä paitsi ei kaikki vapaus ole
Venäjältä tukahdutettu. Ilmestyyhän siellä suuri määrä kriittisiä lehtiä ja
kirjoja, kuten nyt vaikka tämäkin opus.
Putinin valta nojaa ja on peräisin kgb-fsb-ohrana lineaariselta akselilta,kolmensadan vuoden kultturillinen kokemusten kertymä muuttuu kovinkin helposti instituutioksi.
VastaaPoistaLiberalismi on kaikkialla maailmassa väistyvä meemi,miksipä ei myös venäjällä.
Uudessa Suomesa sen puheenvuorossa oli loistava Timo Anderssonin kirjoitus Trumpin taustalla hääräävistä,hänen mukaansa pimeistä voimista.
Fasismin musta kylki nostaa päätään vähän kaikkialla,ei vähiten venäjällä,traditionalismin muodossa.
Kuten Vihavainen toteaakin, ovat olot Venäjällä tänään kuitenkin suhteellisesti ottaen vapaat. Kuinka Janov huomioi asian? Uskooko hän jatkuvasti yltyvään liberalismiin Venäjällä, vaikka se yskii muualla maailmassa?
VastaaPoista"Tällä hetkellä näyttää siltä, että Venäjän ulkopolitiikan tekijät korostavat valtioetua ja halveksivat arvoja. Kuitenkin ne olisivat myös Venäjän ainoa toivo paremmasta maailmasta."
Tässä Janov näyttää naiivilta. Siinä liberaalikapitalistisessa maailmassahan, johon Venäjä on liittymässä tai liittyvinään, raha ratkaisee. Täälläkin hymistellään homoista, tasa-arvosta ja milloin mistäkin, mutta lopulta raha ratkaisee ja juustohöylä höylää.
Kyse lieneekin täysin uuden venäläisen arvomaailman luomisesta, kuten tehtiin N-liitossakin? Mitä se sitten olisi, jos ei kapitalismia? Kiinalaista kapitalismia?
Ei usko. Venäjällä liberalisointi tulee aina äkkiä ja yllättäen.
VastaaPoistaMinulle on nyt hieman epäselvää, mitä Janov tarkoittaa arvoilla ja liberalisoinnilla Venäjän politiikassa. Oliko Jeltsinin politiikka hänen esimerkkinään tällaisesta?
VastaaPoistaValtioetu taitaa viitata jossain määrin macchiavellistiseen politiikkaan. Niin kauan kuin on oligarkkeja ja ulkomaiden agentteja, lienee sekin politiikka jatkuva.
Mutta onhan se tosin totta, ettei puolue, jonka ideologiana on pragmaattisuus, voi uudistumatta saada kansan kannatusta silloin, kun vaaditaan enemmän kuin vain olojen turvaamista.