Venäjän Suuri vallankumous
Kuten tunnettua, Putinin hallinto
ei oikein ole osannut päättää, mitä Venäjän vallankumous vuonna 1917 merkitsi
ja on ilmeisesti siksi ollut aika hiljaa sen merkkipäivistä ainakin tähän
mennessä.
Toista se oli ennen. Vuosi oli
muistaakseni 1987, kun Neuvostoliiton Tiedeakatemian sihteeriakateemikko kertoi,
että jo nyt Neuvostoliiton historioitsijat valmistautuvat Lokakuun Suuren Sosialistisen Vallankumouksen 100-vuotispäivään.
Siihen mennessä, eli vuoteen 2017, oli tarkoitus saada valmiiksi 50-osainen
tuon suuren vallankumouksen historia ja tätä tarkoitusta varten työskenteli 150
tieteiden kandidaattia ja 50 tohtoria. Monia heistä tunsin ja tunnen vieläkin.
Mutta vallankumouksilla on
kohtalonsa. 1960-luvulla julkaistiin meilläkin Isaac Deutscherin kirja Venäjän vallankumous jatkuu yhä.
Kirjoittaja osoitti siinä, että Ranskan vallankumous oli lyöty ja tukahdutettu
viimeistään Wienkin kongressiin 1815 mennessä ja vaikka se jätti lähtemättömät
jäljet, sen varsinainen élan uuden
maailman rakentamista tavoittelevine visioineen sammui saman tein jättäen jälkeensä
masennusta ja turhautumista.
Venäjän vallankumous sen
sijaan oli yhä voimissaan. Sen merkeissä oli voitettu maailmanhistorian suurin
sota ja juuri 1960-luvulla se oli huipentumassa kommunistisen yhteiskunnan
rakentamiseen, mikä oli suunniteltu keskeisiltä osiltaan loppuun saatettavaksi
vuonna 1980.
Oli siis turha kysyä, kumpi
oli suurempi, Lenin vai Napoleon. 1800-luku ei ollut Ranskan vallankumouksen
vuosisata, mutta 1900-luku oli Venäjän vallankumouksen vuosisata.
Deutscher, trotskilaiseksikin
leimattu lennokas kirjoittaja, ei ollut mielipiteissään yksin. Suurta Neuvostoliiton
historiaansa kirjoittanut E.H. Carr oli kuta kuinkin samaa mieltä ja hän johti
joukkoa, joka oli majoittunut Birminghamin yliopistoon ja jota hänen jälkeensä
veti Richard Davies ja taitaa siellä vaikuttaa tänäkin päivänä.
Venäjän vallankumouksen
suuri aika läntisessä tutkimuksessa oli 1970-80-luvut. Edellisellä
vuosikymmenellä arkistotkin alkoivat hieman raottua sopiville sosiaalihistorian
tutkijoille, kuten Sheila Fitzpatrick ja seuraavalla vuosikymmenellä niiden ovet
suorastaan revähtivät selko selälleen. Kiinni niitä ei saada enää koskaan,
vaikka aina jotakin voi yrittää salailla. Se ei kuitenkaan ole ollut edes
hallituksen intresseissä sikäli kuin asia koskee vallankumousta eikä sen
jälkeistä aikaa.
Fitzpatrick kuuluu Venäjän
vallankumouksen tärkeimpiin tutkijoihin ja oli aikanaan eräänlainen uuden paradigman luoja. Hän on sitä paitsi
erinomainen kirjoittaja ja kiteyttäjä, mikä antaa hänelle runsaasti etumatkaa
verrattuna esimerkiksi saksalaisen tai venäläisen koulukunnan perinteitä
vaaliville oppineille.
Fitzpatrick halusi
vallankumouksen tutkimisessa keskittyä olennaiseen ja hänen mielestään se
merkitsi ennen muuta kolmea asiaa, mobilisaatiota, terroria ja sosiaalista
nousua, jos nyt ihan tarkoin muistan.
Joka tapauksessa tuo
sosiaalinen nousu sai erinäiset ideologiset vastustajat raivoihinsa ja muun
muassa Richard Pipes ja Leonard Schapiro, erinomaisia aihepiirin tuntijoita
hekin, näyttivät pitävän Fitzpatrickia suunnilleen holokaustin kieltäjän
veroisena kerettiläisenä. Itse en oikein ymmärtänyt tuota anglosaksien furor theologicusta ja pidin heitä
kaikkea suunnilleen yhtä kelvollisina aihepiiriensä guruina. Eihän yksi
näkökulma toista pois sulkenut.
Mutta ajan kuluminen luo
uutta perspektiiviä. Sheila Fitzpatrick on uusimmassa
London Review of Booksissa arvostellut viisi uutta Venäjän vallankumouksen
esitystä. Ehkä lienee sallittua kopioida ja liimata niiden nimetkin? Tässä ne
joka tapauksessa:
· October: The Story of the
Russian Revolution by China Miéville
Verso, 358 pp, £18.99, May, ISBN 978 1 78478 280 1
Verso, 358 pp, £18.99, May, ISBN 978 1 78478 280 1
· BuyThe Russian Revolution 1905-1921 by Mark D. Steinberg
Oxford, 388 pp, £19.99, February, ISBN 978 0 19 922762 4
Oxford, 388 pp, £19.99, February, ISBN 978 0 19 922762 4
· BuyRussia in Revolution: An Empire in Crisis, 1890 to 1928 by S.A. Smith
Oxford, 455 pp, £25.00, January, ISBN 978 0 19 873482 6
Oxford, 455 pp, £25.00, January, ISBN 978 0 19 873482 6
· BuyThe Russian Revolution: A New History by Sean McMeekin
Basic, 496 pp, $30.00, May, ISBN 978 0 465 03990 6
Basic, 496 pp, $30.00, May, ISBN 978 0 465 03990 6
· BuyHistorically Inevitable? Turning Points of the Russian Revolution by Tony Brenton
Profile, 364 pp, £25.00, June 2016, ISBN 978 1 78125 021 1
Profile, 364 pp, £25.00, June 2016, ISBN 978 1 78125 021 1
Non niin. Tulipa samalla
mainostakin, valitan. Mutta siinä taitaa siis olla linkit ostajille. En rupea
niihin koskemaan.
Kuten on helppo ymmärtää, Venäjän
vallankumousta ei enää pidetä samanlaisena keskeisenä maailmanhistorian taitekohtana
kuin ennen ja harvaa kiinnostaa, oliko se todella ”työväen vallankumous”,
marxilaisessa hengessä, kuten ennen pyrittiin kaikin tavoin, jos kohta
epätoivoisesti todistamaan. Sosialismista puhuminen on armeliaampaa unohtaa
kokonaan, tokaisee Fitzpatrick.
Mutta eihän tuon vallankumouksen
problematiikka siihen lopahda. Voidaan esimerkiksi Fitzpatrickin (Russian
Revolution 1917-1932) tavoin tulkita, että vallankumous jatkui yli ensimmäisen
viisivuotissuunnitelman (1928-1932), joka oikeastaan oli se varsinainen yhteiskunnan
mullistus ja jopa aina Stalinin puhdistuksiin, joissa sama sosiaalisen
insinöörityön elementti voidaan nähdä keskeisenä asiana.
Mutta mitäpä nämä nuoret nyt
pauhaavat, Heinrich Heinen sananpartta käyttääkseni?
Arvostelun perusteella on tietenkin
uskallettua sanoa niistä yhtään mitään, mutta näyttää siltä, etteivät vanhat
kysymykset enää juuri ketään kiinnosta. Selvää on, ettei Venäjän vallankumous
luonut kestävää mallia kenellekään. Kiinasta tuli tietyssä määrin sen
perillinen ja se saattaakin olla kestävintä, mitä se sai aikaan.
Tutkimuksessa joka tapauksessa Venäjän
vallankumouksen väistyminen fokuksesta on paljastanut sen taakse katveeseen jääneen
ensimmäisen maailmansodan, jota nyt on Venäjälläkin laajasti tutkittu
alistamatta sitä enää sosialistiselle projektiolle.
Työläisten sijasta tutkimuksen
kohteeksi ovat nyt tulleet esimerkiksi naiset ja katurahvas. Ehkäpä tässä
uskaltaa ennustaa, että ennen pitkää sinne tulevat LGBT-väki ja transihmiset.
Kuinka voisi olla toisin?
En rupea setvimään kirjoitusta sen
enempää. Olennaista siinä on, että Fitzpatrick peilaa muita kirjoittajia omaan
tuotantoonsa, joka todella ansaitseekin erityistä arvostusta. Se on kuitenkin
enimmäkseen luonteeltaan sen verran akateemista, ettei se suuresti puhuttele
maallikoita, poikkeuksena tiivistetty ja pamfletinomainen Russian Revolution, joka ilmestyi jo vuonna 1982 ja josta kuulemma
nyt on tullut uusi laitos.
Suomessa lukijakunta on jäänyt
onnellisen tietämättömäksi koko siitä valtavasta kirjallisuudesta, joka Venäjän
vallankumouksen ympärille on kertynyt. Jotakin siitä pitäisi kyllä julkaista
myös suomeksi. Oma suosikkini olisi Fitzpatrickinkin mainitsema Orlando Figesin
A People’s Tragedy, joka ajoittaa
vallankumouksen vuosiin 1892-1924. Se on uskomattoman luettava kirja monine
dokumenttikatkelmineen.
Kaiken kaikkiaan ne historioitsijat,
joilla on silmää perspektiiville, ymmärtävät nyt, että Venäjän vallankumouksen
merkitys on alituisesti muuttumassa ja muotoutumassa. Myöskään Putin ei
ilmeisesti tiedä, miten hänen pitäisi asiaan suhtautua ja pitää siksi matalaa profiilia,
arvelee kirjoittaja. Vanhat oikeisto –vasemmistokiistat, jotka kerran olivat
tärkeitä, näköjään jatkuvat yhä jossakin muodossa, mutta vasta
tulevaisuus näyttää, miten paljon niissä on mieltä silloin. Se tuskin muuttaa
muuksi sitä, että kerran Venäjän vallankumous oli maailmanhistorian napa.
Miltähän sitten mahtanee
vallankumous näyttää sadan vuoden kuluttua, kysyy Fitzpatrick? Se on hyvä
kysymys. Ranskan vallankumouksen merkittävä, vaikka ei tietenkään lopullinen uudelleenarviointi
tapahtui myös kahdensadan vuoden kuluttua itse tapahtumasta. Odotellaanpa nyt
vain sitten.
Mielenkiintoista pohdintaa. Ja ymmärrettävää, onhan suomenkielisyys älyllisen keskustelun välineenä suuressa kehitysvaiheeessa. Moni meistä edustaa sukunsa ensimmäistä esiintymisvalmista sukupolvea. Ero esim. ruotsinkieliseen turkulaisuuteen on aivan valtava.
VastaaPoistaMistä tulen, kuka olen, minne menen? Kysymykset kiinnostavat jokaista, sillä ihminen on kaikki.
Jokainen on elämänkokemuksensa perusteella filosofi, sanoo muuan tunnettu italiaano filosofi.
On oikein ymmärrettävä,ettei sellaista kansallista onnettomuutta,kuin vallankumousta tahdota muistella nyt, kunpäät on selvenneet viimein sen tuottamata huumasta ja harhasta.
VastaaPoistaKannattaa muistaa kuinka suhteellisen hyvässä vauhdissa venäjän talous oli ennen kuin keisari typeryyttään lähti mukaan maailmansotaan.
Venäjän talous ja yhteiskunta olivat jo horjumassa
Poistaäärimmäisyyteen viedyn epätasa-arvon vuoksi. Se oli pahempaa kuin Yhdysvalloissa vuonna 1890, jota monet pitävät vieläkin epätasa-arvon kulmakivenä ja jota EU yrittää saavuttaa kaikin keinoin.
Pietarin kaupat palvelivat eliitin kysyntää luksustavaroita kohtaan. Niitä olivat esimerkiksi timantti- ja kultaseppien tuotteet, kalliit juomat ja vielä kalliimmat huonekalut.
Tavalliselle kansalle kaupoista ei ollut iloa. Jotkut palvelusväkeen, opettajiin ja muihin harvoihin keskiluokkaisiin ammatteihin kuuluvat ostivat ruokansa torien maalaisilta ja kalastajilta. Keskiluokkaiset eivät uneksineet esimerkiksi käyvänsä ravintoloissa.
Kansan enemmistö turrutti nälän tuntemusta kapakoiden juomilla tai kirkon ilmaisella tattaripuurolla, jota tarjoiltiin puukulhoissa kellareissa talojen alla. Syöjiä oli maalaiseen tapaan 8-12 per kulho.
Lisäravintona olivat auringonkukan siemenet, joiden kuoria köyhät syljeskelivät kaduille niin paljon, että jokainen askel rasahti. Myös maailman väkevin tupakka eli mahorkka auttoi turruttamaan nälkää (ja kaikkea muuta puutetta samalla kertaa).
Venäjä ei ollut sattumalta maailman suurin viljan viejä. Ulkomailta viljasta sai hyvän hinnan, ja sitä rikkaat syöttivät hevosilleen.
Terveisin,
Nikke
Eikös se mene niin, että keisarin syrjäytti vallankumous ja kommunistibandiitit kaappasivat vallan lokakuussa (Old Style). Bolshevismi on maailmanhistorian suurin onnettomuus sitten Timur Lenkin. Mao pääsee aika lähelle, mutta Hitler oli lähinnä amatööri, joka tyri kaiken mahdollisen.
VastaaPoistaMinä väitän kertyvän todistusaineiston perusteella, että islam on ihmiskunnan pahin vitsaus. Mikään ihmisen keksinnöistä ei ole aiheuttanut niin paljon murhetta.
PoistaTerveisin,
Nikke
Kiinan osalta voidaan sanoa oleellinen asia: Kiina heitti ulos länsimaat määrittelemästä mikä on moraali, hyvyys, pahuus, totuus ja vääryys. Kiinaa ei länsimaat komentele. Putinille juuri saattaa olla se tärkein johon pitää keskittyä.
VastaaPoistaOn tullut usein mieleen, vaikka en aatteen kannattaja olekaan, että mikä siinä kommunismissa niin ylivertaisen "perkeleellistä" oli, kun sentään Hitler & vastaavat kovin lyhyessä ajassa tekivät rumaa jälkeä hekin ja silti vain amatööriksi mainitaan. Ei ole rookannut tulla muuta mieleen kuin ehkä vissi lukkarinrakkaus jälkimmäisiä kohtaan. Ja sitten tietenkin se, että sirppiaate pani vaaraan sen kaikkeinpyhimmän: "omasuden", niin kuin Yllön (?) emäntä taisi Pohjantähdessä sanoa.
VastaaPoistaKiinassa eliitin jäsenet tunnistavat toisensa ilmekielellä haukatessaan pullaa paikallisella "stockmannilla".
VastaaPoistaEntinen poliitikko Carl Haglund toimii kiinalaisen yhtiön johtajana.
Kiinan presidentti tulee pian Suomi 100- vieraaksi.
Tieto on Kiinassakin valtaa, joten varallisuutta väistämättä kertyy eliitin perillisille, noille paikallisille JuhaSipilöille
VastaaPoistaVenäjän Suuri vallankumous
VastaaPoistaMuistakaamme että venäläisen vallankumouksen historian yleispiirteet raapusteli ensimmäisenä itse Lenin: ”Alussa olivat aateliset…” Nämä aateliset olivat Dekabristi-upseereita, jotka nousivat kapinaan keisaria vastaan joulukuussa 1825. Vallankumouksellinen demokraatti Herzen määritteli heidät aateliseksi proletariaatiksi. On asia erikseen selvittää miksi venäläisessä aatelistossa muodostui lukuisa vallankumouksellinen aatelisproletariaatti.
Tämä vallankumouksellinen aatelisproletariaatti eli Venäjän ensimmäinen intelligentsija/sivistyneistö oli luonut poliittisen ohjelman vuonna 1824 nimeltään Russkaja Pravda (Venäläinen Laki), jossa asetettiin tehtäväksi mm. tuhota keisarin perheen koko suku, ettei kenelläkään olisi ollut minkäänlaista oikeutta pretentoida valtaistuimelle. Näin luotiin alkusiemen tulevalle kansalaissodalle.
Tämä vallankumouksellinen aatelisproletariaatti oli hyvin perillä mm. Adam Smithin pääteoksesta (Tutkimus kansakuntien varallisuuden luonteesta ja syistä), joten poliittiseen ohjelmaan Russkaja Pravda kirjattiin, että Venäjän kaikki kansat ja heimot piti venäläistää. Mainittu poliittinen ohjelma kuului muuten Marxin venäjänkieliseen kirjastoonsa.
Dekabristi-kapinan kukistamsen jälkeen perustettiin salainen Kolmas osasto seuraamaan aatelisten mieliaoja. Venäläinen vallankumouksellinen liike alkoi etsimään yhteistyökumppaneita ulkomailla. Kirjeessään Ludwig Kugelmannille 12.10.1868 Marx kirjoitti: “In 1843-1844 in Paris, the Russian aristocrats there waited on me hand and foot. (K. Marx, F. Engels. Collected Works, London, Volume 43, pp. 130-131.) Yhteistyö syntyi ja venäläiset olivat aina Marxin mesenaatteja. (Ibid.)
Aleksanteri II murhan jälkeen suunniteltiin uutta keisarinmurhaa, joka epäonnistui ja teloitettujen joukossa oli Vladimir Uljanovin (tulevan Leninin) veli. Legendan mukaan 16-vuotias Vladimir Uljanov sanoi silloin: ”Мы пойдем другим путем.” (Me etenemme toista tietä.) Friedrich Engels kuoli vuonna 1895, jolloin Lenin oli 25-vuotias, joten ei ole epäilystäkään siitä, etteikö vallankumoukselle omistautunut Vladimir Uljanov olisi olut mestari Engelsin opissa.
Kuvatessaan venäläisen vallankumouksen yleispiirteitä kirjoituksessaan ”Herzenin muistolle” Lenin jatkoi: ”...proletariaatti nostatti miljoonat talonpojat avoimeen vallankumoukselliseen taisteluun”. Mutta näille miljoonille piti antaa aseet käteen. Se oli mahdollista vain sotatilan oloissa.
Vuonna 1849 Engels kirjoitti: “The next world war will result in the disappearance from the face of the earth not only of reactionary classes and dynasties, but also of entire reactionary peoples. And that, too, is a step forward”. (K. Marx, F. Engels. Collected Works, Volume 9, p, 238.)
Vuonna 1890 Engels kirjoitti: “A war? Child´s play to launch one. But what would become of it once launched defies the imagination...” (K. Marx, F. Engels. Collected Works, Vol. 27, p. 9.)
Rautaesiripun aikaan olivat vielä ymmärrettäviä nämä kremlologit ym. tutkijat, jotka vähän meikäläisten idänkaupan spesialistien tapaan esiintyivät suuren tuntemattoman tulkitsijoina.
VastaaPoistaKun nyt ovat arkistot avautuneet ja venäläistäkin tutkimusta paljon saatavilla, kuinka se mahtaa näkyä näiden vanhojen tulkitsijoiden teoksissa? Kai sentään jopa angloamerikkalaisessa maailmassa Venäjän tutkijat osaavat venäjää?
Toisinaan minut valtaa skeptisyys, kun katselen angloamerikkalaisen historiankirjoituksen suurta osuutta kirjakaupan hyllyllä: onko se noin laajalle levinnyt ansiokkuutensa vai lähinnä toimituskielensä ansiosta?
http://www.fort-russ.com/2017/03/history-of-russia-reds-vs-whites-people.html
VastaaPoistaRed vs Whites: The people who lost everything
By Evgeniy Belash / Igor Nikolaev
"War is chaos, and civil war is chaos cubed. Even now, after nearly a century, the question of "Who were the good guys, after all?" remains largely unresolved."
Kyllä jotakin siellä Venäjällä tullaan kirjoittamaan sisällissodasta. Ehkäpä valotetaan myös jotain mitä tähän asti on jätetty kertomatta.
Suuri näköharha, oli vallankumouksen totaalisuus,uskomus vanhan ja uuden vallan kertakaikkisesta vastakkaisuudesta. Nyt näemme vuosituhantisen arkaarisuuden ja ihmisen alistamisen, vain siirtyneen uusiin kulisseihin.
VastaaPoista