Kun politiikka vielä oli politiikkaa
Risto Volanen, Suomen synty ja kuohuva Eurooppa. Otava
2017, 416.
Perinteinen poliittinen
historia on jo kauan ollut alamaissa. Itse asiassa se on ollut suoranaisen
väheksynnän kohteena, kun ”syvälliset” uudet näkökulmat ovat kilvan tarjonneet
halukkaille vaihtoehtoista viisautta. Joskus tuntuu siltä, että moni on jo
ruvennut ajattelemaan, ettei koko poliittisella historialla edes ole niin
väliä. Pintailmiöitähän siinä vain kaivellaan.
Sattumaa tai ei,
samaan aikaan voimme havaita itse politiikan joutuneen alennustilaan. Kun
vallitsevan ortodoksian mukaan maailmalla on vain yksi mahdollinen kehitystie,
joka joudutaan hyväksymään tavalla tai toisella, tulee politiikasta pakostakin
teknistä nippelitouhua, globaaliset prosessit ja välttämättömyydet ne asioista
määräävät.
Maailman
politiikka on toisin sanoen ainakin pyrkinyt muuttumaan yksinapaiseksi ja
tämäkin aiheuttaa sen, ettei todellisia valintoja ole: vapaus on
välttämättömyyden tiedostamista, kuten jo Marx oivalsi.
Kun näin on,
voidaan politiikka kaikin mokomin jättää vaikkapa jättiläismäiselle
juttutuvalle (parlement), joka jauhaa
asioita loputtomasti ja syytää myriadeja päätöksiä ja muita lauselmia, joita
jotkut sitten noudattavat ja toiset eivät.
Paradoksaalisesti
suvereeni valta on nykyään Euroopassa käpertynyt omaan merkityksettömään kaikkivaltiuteensa
tietäen, ettei todellista toimeenpanovaltaa ole eikä tule. Niinpä siis ei ole
varsinaista politiikkaakaan, kunhan istutaan ja puhutaan. Siltä se ainakin
sivullisesta tuntuu.
Edellisellä
pohdinnalla ei oikeastaan ole mitään tekemistä Volasen uuden kirjan kanssa. Se
vain tuli mieleeni sitä lukiessa ja on kokonaan omalla vastuullani.
Vaikka tunnen
Volasen terävänä miehenä ja hyvänä historian tuntijana, tartuin kirjaan hieman
skeptisissä tunnelmissa. Kirjallisuusluettelon mukaan opus perustuu
kirjallisuuteen eikä käytännöllisesti katsoen lainkaan alkuperäislähteisiin,
mikä tosin näin pitkän ajanjakson kohdalla on jopa väistämätöntä.
Lisäksi
kirjallisuusluettelo on myös yksipuolinen. Kirjat ovat suomen-, ruotsin- ja
englanninkielisiä ja vain pari ranskankielistä on otettu mukaan. Tätä en olisi odottanut
enarkilta, siis henkilöltä, joka on
käynyt Ranskan kuuluisan hallinnollisen korkeakoulun (ENA).
Venäjäähän
meillä ei kenenkään oleteta osaavan, mutta missä ovat kaikki saksankieliset
kirjat? Eikö tästä yksipuolisuudesta väistämättä seuraa, että myös näkökulma on
yksipuolinen?
Näin asia
jossakin määrin lieneekin, mutta täytyy sanoa, että kirjan luettuani en enää
menisi esittämään tällaista kritiikkiä. Väite mahdollisesta yksipuolisuudesta
olisi osoitettava konkreettisesti, enkä tunne siihen tarvetta.
Ymmärrän, että
vaikkapa Izborskin klubista, washingtonilaisista think tankeista ja vaikkapa Alfred Rosenbergin teoksista löytyisi
vaihtoehtoisia näkökulmia. Myös kiinalaiset saattaisivat kirjoittaa samasta
aiheesta kirjan, jossa näkökulma olisi toinen. Tässä se on suomalainen eikä
esimerkiksi amerikkalainen.
Ottaen huomioon
tehtävän valtavuuden, olen joka tapauksessa hyvin tyytyväinen Volasen
kysymyksenasetteluihin ja hänen tapaansa esittää asiat poliittisina ongelmina ja
useinkin kaikessa yksityiskohtaisessa dramaattisuudessaan. Asialla on filosofi
ja hallinnon ja politiikan teorian ja käytännön tuntija, alan todellinen
ammattilainen.
Volanen perustaa
keskeisen osan kirjaansa poliittisen historian tutkimuksille, joista Suomen
osalta ohittamattomia klassikoita ovat esimerkiksi Polvisen, Jussilan,
Paasivirran , Luntisen ja Klingen teokset ja kansainvälisellä tasolla muun
muassa Alan Palmerin ja A.J.P. Taylorin teokset.
Suuri määrä
erikoistutkimuksia on sivuutettu ja tämä johtaa väistämättä joihinkin
epätarkkuuksiin tai vähintäänkin kiistanalaisiin tulkintoihin, mutta en usko
kokonaisuuden tästä kärsivän.
Volasen tekniikkana
on keskittyä sellaisiin hetkiin, joissa poliittisen historian jännitteet
tihentyvät ja esittää ne kaikissa monimutkaisissa yhteyksissään. Tämä toimii ja
on myös lukijalle nautittavaa.
Kirjoittaja
huomauttaa saaneensa joissakin tapauksissa ”valtavirrasta poikkeavan kuvan
tapahtumista”. Tämä on yksi tapa sanoa esittävänsä jotakin uutta ja myönnän
mielelläni, että sanoja on oikeassa.
Joskus maailmassa
oli tapana paljonkin käyttää termiä ”whig-historia”, jolla viitattiin
menneisyyden käyttöön nykyisen politiikan perustelemisessa.
Kun asialla on
avoimesti Suomen perinteistä ulkopoliittista linjaa kannattava henkilö ja jopa julkialkiolainen,
tulee ilman muuta mieleen ajatus samanlaisesta historian käytöstä, jota voisi
nimittää vaikkapa K-historiaksi. Siitähän meillä on esimerkkejä etenkin
1970-luvulta.
Ennen kuin rupeaa
naureskelemaan ajatukselle Euroopan historian alkiolaisesta tulkinnasta,
kannattaa lukea tämä kirja ja osoittaa, missä kohden kirjoittaja on mennyt
harhaan tai kohtuuttomuuksiin. Ei tämä kirja mitään menneisyyteen projisioitua
politiikkaa ole. Sen sijaan se kyllä julistaa, että menneisyyden, eritoten
Euroopan 1800-luvun politiikan tutkimuksella ja tuntemuksella on relevanssia
tähän päivään.
Sitä on
paljonkin. Eurooppalaisen tasapainon idea, joka Wienin kongressissa naulattiin
kiinni, ei tuonut paratiisia maan päälle. Itse asiassa sitä syystäkin
arvosteltiin monessa suhteessa. Silti se toimi, aikansa ja kohtuuden rajoissa.
Koko 1800-luku
oli aikaa, jossa politiikka vielä oli mahdollista ja jossa sitä pidettiin
mahdollisuuden taiteena. Se sitten antoi tilaa sekä loputtomalle vehkeilylle ja
kyyniselle oman edun tavoittelulle muiden kustannuksella. Viime kädessä se
mahdollisti maailmansotien katastrofit, joten historian kirous on syystäkin
langennut sen viime vaiheiden ylle. Samaa emme toki halua.
Filosofina
Volanen ei tyydy vain esittämään poliittisia kehityskulkuja ja ratkaisevia tähtihetkiä.
Hän antaa suuren merkityksen myös kansojen henkiselle kehitykselle, toisin
sanoen sivistykselle. Suomalainen nationalismi nousi sivistysliikkeenä ja sen
vuoksi maastamme tuli sitä, mitä tuli.
Historiallinen realismi oli Suomen filosofia
ratkaisevissa vaiheissa, sekä vuonna 1808 että Krimin sodan aikaan ja
muulloinkin. Näin lienee asian laita vieläkin, monen suureksi harmiksi.
Vuonna 1918
Suomi sitten hetkeksi luisui tieltään ja katastrofi uhkasi jo kehittyä
koettuakin syvemmäksi, elleivät maalaisliitto ja erityisesti sen syvästi
aatteellinen johtaja Santeri Alkio olisi kyenneet patoamaan murtumaa.
Tämä saattaa jo
monen mielestä mennä liian pitkälle oman puolueen kirkastamisessa. Volasella on
kuitenkin argumentit puolellaan. Kokoomus ja muut monarkistit toimivat
tolkuttomasti syksyllä 1918, Mannerheim, joka silloin pelasti tilanteen, vaaransi
sen kuitenkin kesällä 1919, jolloin taas oli kokoomuksen vuoro olla järkevä.
Talvisodan
aikana sitten vanha konspiraattori Mannerheim, monarkisti Paasikivi ja
tasavaltalainen Kallio toki löysivät yhteisen kielen. Ilmeisesti suomalaisen
patriotismin erikoislaadulla oli jotakin tekemistä tämän kehityksen
mahdollistamisessa, osoittakoon sen, ken tietää. Tulkitsen, että Volanen hyväksyy
tämän näkemyksen.
Poliittisella
historialla on omat erityiset vaaransa. Lähteiden luonne sokaisee tutkijan
helposti jättämään huomiotta asiat, jotka eivät niistä ilmene. Monia seikkoja,
joita kerran pidettiin itsestäänselvyyksinä, ei aikoinaan vaivauduttu edes
mainitsemaan. Niinpä Suomen historiaa turhan usein tarkastellaan vain Suomen
historiana, kun kyse itse asiassa on mitä suurimmassa määrin Euroopan
historiasta, jossa omien voimavarojemme vaikutusmahdollisuuksilla on usein
ollut ahtaat rajansa.
Volasen kirjan
suuri ansio on, että hän on hyvin tarkoin ja jopa monipuolisesti pyrkinyt rekonstruoimaan
ratkaisujen hetket laajassa kansainvälisessä kontekstissaan ja samalla
konkreettisessa kohtalokkuudessaan. Näin hän tulee antaneeksi ajattelun aihetta
sellaisellekin, joka asiat tuntee.
Kirjan
läpitunkevana eetoksena on kissingeriläinen ajatus sellaisesta maailmanpolitiikasta,
jossa osapuolet voisivat suvaita toisiaan ja pidättäytyä pyrkimyksistä
ylivaltaan ja rankaisemiseen. Vanhat politiikan mestarit, kuten Metternich tai
Castlereagh ymmärsivät kohtuullisuuden merkityksen, mitä kielteistä heistä
sitten voidaankin sanoa.
Toivottavaa
olisi, että oman erinomaisuutensa tiedostavat nykypoliitikot voisivat myös
oppia hieman nöyryyttä, mikä saattaisi seurata historian kunnollisesta
tuntemisesta.
Volasen kirja on
täynnä herkullisia kiteytyksiä ja oivalluksia. Sillä on myös ajankohtaista
sanottavaa, vaikka tekijä ei missään tapauksessa ole prokrustisoinut
menneisyyttä itseään palvelemaan.
Kirjaa voi
todella suositella kaikille, jotka ovat maamme historiasta vakavasti
kiinnostuneita ja kykenevät sitä ymmärtämään. Se olisi tietenkin myös
käännettävä tärkeimmille kansainvälisille kielille.
Diletantin silmin katsottuna historiaan hullantunut Risto Volanen on alkanut ajatellakin takaperin.
VastaaPoistaTässä taannoin hän istui tummiin puettuna kesähelteellä jossakin kansainvälsiessä Luther-seminaarissa keskellä kesähellettä.
Hänen läheinen aatetoverinsa Matti Vanhanen kiertää parhaillaan maakunnissa vakuuttelemassa ettei pääkaupungissa ketään jätetä, vaikka sotaan valmistauduttaisiinkin. Jokaiselle on paikka varattu isänmaan sankarikummuissa, ainakin, sillä ketään ei jätetä, vaan kaikista pidetään huolta. (Näille jutuille modernistit Camus ja Sartre ym. nauraisivat melko makeasti, elleivät itkisi, koska mitäänhän ei olisi opittu!)
Pitänee täsmentää, etten pane lammasmaisia puheita yksin kepulaisten syyksi, sillä pari iltaa sitten katsoin hetken puoluejohtajaa tv:ssä vakuuttelemassa vaaliväelle ettei ketään jätetä, vaan kaikista pidetään huolta, onhan jokaiselle isänmaalla käyttöä. Vaihdoin heti kanavaa, vaikka puhuja olikon Petteri Orpo. Tai ehkä juuri siksi.
PoistaKiitos, hyvä arvio erinomaisesta kirjasta. Myös prof. Markku Kuisma piti Volasen teosta yhtenä tärkeimmästä ellei tärkeimpänä teoksena Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlana. (HS 21.3. http://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005134693.html)
VastaaPoistaKenen Paasilinnan - ei kai vain Arton?
VastaaPoistaPahus. Paasivirran!
PoistaPolitiikan rationaalisuuden ja instituutioiden toimivuuden kannalta olisi hyvä ymmärtää ihmisyyden perusluonne. Socionomics teorian valossa kiteytän ne kymmeneen kohtaan:
VastaaPoistahttps://ketovuori.blogspot.fi/2017/03/kymmenen-teesia.html
Volanen toi hyvin esille että sortokausista luotiin Suomessa nationalistinen myytti Venäjän pahantahtoisesta otteen kiristämisestä vaikka Suomi itse ei näytellyt mitään roolia tässä. Kyse oli Venäjän valmistautumisesta Saksan aiheuttamaan mahdolliseen uhkaan jonka vuoksi linnoitustöitä alettiin suunnitella ja toteuttaa maassamme. Tämä edellytti tietenkin sen että mahdolliset Saksan viidennet kolonnat Suomessa haluttiin ottaa kontrolliin. Pikkumaan nationalistit vain loivat tarinan jossa he olisivat olleet pääkohteet. On hyvä että Suomea yhä enemmän tutkitaan juuri suurvapoliittsesta perspektiivistä. Se miksi USA kyöhää nyt Suomessa johtuu tietenkin tästä Venäjän kaasuputkiprojektin torppaamisyrityksestä. Tosiasiaksi jää että Eurooppa tarvitsee Venäjän energiavaroja. Jos ei Ukrainan tai Itämeren kautta niin sitten Balkanilta.
VastaaPoistaRisto Volasen kirjan lukeminen pitäisi liittää kansanedustajien pätevyysvaatimuksiin.
VastaaPoistaHieno esittely ja arvio kunnianhimoisesta kirjasta sekä samalla myös sen tekijästä!
VastaaPoistaVolasen blogisivulta löytyy hänen yhteenvetonsa Kissingerin läpimurtotutkimuksesta, jonka aiheena on Wienin kongressi. Koska historian tuntemukseni ajakohdan tapahtumien keskinäisestä suhteesta on kovin hutera, Volasen artikkelista oli ainakin minulle merkittävä apu juonen löytämisessä ja seuraamisessa. Sanottu ei kuitenkaan koske pelkästään kyseisen ajanjakson tapahtumia. Siitä löytyvät erikseen esiteltynä ne elementit, joiden kautta Volanen tarkastelee historian kulkua Suomen syntyyn.
Ymmärtääkseni Volasen tarkoituksena on jatkaa ja kirjoittaa myös itsenäisen Suomen historia suomalaisen realismin näkökulmasta tarkasteltuna. Volanen, samoin kuin Kissinger panevat paljon painoa valtiomiesten henkilökohtaisille ominaisuuksille ja suorituksille. Se kuvastaa varmaan sitä uskoa ja luottamusta, jota he tuntevat ihmisen hengen voimaan myös historian käänteissä. Mearsheimerin lähestymistapa tarjoaa suurten nimien vilinässä seesteisemmän historiallisen maiseman. Ainut nimi, joka mainitaan on Napoleon. Kaikki muu on valtioiden välisiä sotia sekä sopimuksia, joiden tarkoitusperä on tunnistettu ja luokiteltu. Olisi onnekasta, jos Volanen käyttäisi hyväkseen myös Mearsheimerin lähestymistavan mahdollisuuksia etenkin liittolaisuuksien ja suurvaltojen ajanpeluun sekä voiman keräämisen ymmärtämiseksi.