Tabut ja hairahdukset
Muistan, miten rippikouluaikoina,
joskus pian 50-luvun jälkeen merkittävimpiä intellektuaalisia ongelmia
ikäryhmässäni ja muuallakin oli synti.
Tarkemmin sanoen pohdiskeltiin sitä, mikä mahtoi olla syntiä ja mikä ei.
Silloin se tuntui ajankohtaiselta.
Tämä saattaa kuulostaa
primitiiviseltä ja sitä se varmaan olikin, mutta asia saa toisenlaisen kaiun,
mikäli puhutaan synnin vastakohdasta, oikeamielisyydestä, kreikaksi dikaiosyne.
Risto Volasen kirjasta, Ihmisyyden paluu. Kohti modernin
reformaatiota, opin, että sanahan on vanhastaan käännetty suomeksi vanhurskaudeksi, jossa sana ”hurskaus”
viittaa tietoon (vrt. tulla hullua hurskaammaksi). Vanhurskaus ei ole pelkästään hurskautta eli uskonnollista
mielenlaatua, vaan Jumalalle otollisuutta, opetti pappi joskus.
Maallisilla termeillä ilmaisten
kyse siis oli itse asiassa onnellisuudesta sanan aristotelisessa mielessä,
mikäli haluttiin jättää huomiotta erinäiset ilmestyksiin viittaavat opukset,
joiden antaja ei ollut jättänyt valtakirjaansa, kuten Voltaire huomautti. Mitä
sitten oli tässä mielessä synti? Ennen muuta hairahdus, ehkä väärinkäsityksestä
tai intohimosta johtuva.
Sünd um den Zucker, opetti
Jakobsonin saksankielen alkeiskirja. Sääli sokeria. Sääli eli harmi oli samaan
tapaan myös syntistä ihmistä, joka oli eksynyt oikeasta onnestaan eli
kutsumuksestaan. Pöljä.Vahinko koituu jo tekijälle itselleen, eikä siis
olemukseltaan ole mikään tabua rikkova haram
tai epäkorrektius.
Mutta siis dikaiosynekin velvoitti. Joka tapauksessa se tarkoitti jotakin,
mihin ihmisen oli ideaalisesti pyrittävä eikä se riippunut siitä, mitä hänen
milloinkin sattui mielensä tekemään. Sikäli idealla oli ja on merkittävää filosofista
kantavuutta.
Tällaisen asian (oikeamielisyyttä
vai ei?)selvittäminen kuuluu ilman muuta ihmisen velvollisuuksiin, sikäli kuin
hänellä on älyllisiä ja muita valmiuksia näin tehdä ja lisäksi vielä ajattelun
vapaus.
Sanaa vanhurskaus kuuli aina ennen silloin tällöin käytettävän, lähes
aina kirkollisissa yhteyksissä. Nythän
se on jo käytöstä hävinnyt.
Lempilauseitani oli joskus ”Kurjalle
on kaikki kurjaa, mutta vanhurskaalle on elämä kuin ainaiset pidot”. Minusta se
on vieläkin aika hauska.
Tosin jotkut uskonnon ja politiikan
toisiinsa pahoin sotkeneet yksilöt saattoivat käyttää vanhurskautta myös mielivaltaisesti omiin tarkoituksiinsa. Dikaiosynestä harvemmin puhuttiin ja
miksipäs olisi.
Epäilyttävistä profeetoista mieleeni
tulee heti ainakin Elias Simojoki, joka julisti Venäjän osaksi kerran tulevan
suuren tragedian vapauttavan viimein myös heimokansamme ja selitti, ettei tämä
merkitsisi kostoa vuosisatojen vääryyksistä, vaan –ei enempää eikä vähempää
kuin -vanhurskautta…
No, Elias-parka tuskin ihan täytti niitä
kriteereitä, joita ihmisyyden ylimpien mahdollisuuksien toteuttaminen eli dikaiosyne ihan noin täyspäisestä
näkökulmasta edellytti. Kyllä hän taisi olla äärimmäisyysmies, fanaatikko,
jollaisilla ei ymmärtääkseni ole pääsyä Aristoteleen maanpäälliseen
paratiisiin.
Mutta eipä heitellä niitä kiviä.
Kuten aikoinaan sos.dem. poliitikko Martta Salmela-Järvinen otsikoi muistelmansa: Kaikissa meissä vikaa on. Se muuten oli
taistolaisaikana hätkähdyttävä ja radikaali otsikko ja saattaa olla sitä
vieläkin.
Nuo 1960-luvun alkupuolen
rippikoululaisten kysymyksenasettelut palasivat vuosien varrella usein mieleeni
lähinnä lapsellisina typeryyksinä, jos kohta myös vilpittömänä totuuden
etsintänä: mitä on synti? Jos tanssii tytön kanssa ja on liian lähellä? Entä
jos on lähellä, mutta ei ajattele tuhmia? Entä, jos tanssii pimeässä huoneessa…
Vähänkö on ihmisellä kysymyksiä,
kuten jo Heinrich Heine totesi:
O löst mir das
Rätsel,
Das qualvoll uralte Rätsel,
Worüber schon manche Häupter gegrübelt,
Häupter in Hieroglyphenmützen,
Häupter in Turban und schwarzem Barett,
Perückenhäupter und tausend andere
Arme schwitzende Menschenhäupter -
Sagt mir, was bedeutet der Mensch?
Woher ist er gekommen? Wo geht er hin?
Wer wohnt dort oben auf goldenen Sternen?«
Es murmeln die Wogen ihr ewges Gemurmel,
Es wehet der Wind, es fliehen die Wolken,
Es blinken die Sterne, gleichgültig und kalt,
Und ein Narr wartet auf Antwort.
Das qualvoll uralte Rätsel,
Worüber schon manche Häupter gegrübelt,
Häupter in Hieroglyphenmützen,
Häupter in Turban und schwarzem Barett,
Perückenhäupter und tausend andere
Arme schwitzende Menschenhäupter -
Sagt mir, was bedeutet der Mensch?
Woher ist er gekommen? Wo geht er hin?
Wer wohnt dort oben auf goldenen Sternen?«
Es murmeln die Wogen ihr ewges Gemurmel,
Es wehet der Wind, es fliehen die Wolken,
Es blinken die Sterne, gleichgültig und kalt,
Und ein Narr wartet auf Antwort.
Ursäkta tyska språket.
Mutta mitä siis ihminen on ja mitä
hänelle tässä maailmassa kuuluu ja mitä hänen siis sopii? Näin tulkitsen myös
Heinen halunneen kysyä, vaikka hän näyttää ilmaisseen itseään hieman epäselvästi.
Näistä suurista asioista oli viime
kädessä kerran kyse myös noilla rippikoululaisilla, siinä kuin myös niillä,
jotka jo olivat lukeneet Platonin teokset ja kirjoittelivat niihin alaviitteitään.
Papin sinänsä viisas, mutta kovin
epämääräinen vastaus syntiongelmaan oli, ettei meillä ole syntiluetteloa. Sellaisen
kai moni luulee raamatusta löytävänsä, mutta kukapas se viimeinkin ihmisen
sielun syöverit ja munaskuut tutkii ja kuurnitsee? Ihminen on sitä paitsi
vapauteen tuomittu.
Mutta jääköön tämä lapsellinen
teema. Se kuitenkin tuli mieleeni juuri siitä, kun lueskelin nykyisen
intelligentsijan pohdintoja siitä, mikä tässä maailmanajassa on korrektia? Onko korrektia esimerkiksi
sanoa neekeri, jos kerran ei tarkoita
sillä mitään muuta kuin että jokin henkilö vastaa niitä tunnusmerkkejä, joita
neekerille on totuttu antamaan?
Onko yleensäkään korrektia käyttää
tiettyjä sanoja vai ei? Mitä saa sanoa, mitä saa ajatella ja mitä ei? Onko R ™,
mikäli sanoo tai ajattelee tätä tai tuota? Vai onko sitä koko luetteloa vai ei?
Vastaus on yksinkertainen. Tuollainen luettelo
on, jokaisen tulee sitä noudattaa ja se siitä. Luettelo täydentyy vuosittain
euroatlanttisessa kulttuurissa eikä päivityksiä tarvitse erikseen tilata.
Kun näitä mietin, niin yhtäkkiä
oivalsin, että tuo kerran mielestäni niin takapajuinen rippikoululaisten
maailma 1960-luvun alussa oli intellektuaalisesti yllättävän paljon korkeammalla
tasolla kuin tämä meidän aikamme.
Asia taitaa juontaa juurensa jo
hamasta Lutherista. Myöhemmin tuo periaate oli saanut akateemisen vapauden
komealta kalskahtavan tittelin.
Vielä sukupolvi sitten, siis ennen
suurta ja vapauttavaa kulttuurivallankumousta se civis academicus, joka säikkyi punnitsemasta kaikkia mahdollisia
asioita yhä uudelleen oli väärässä paikassa. Henkilö, joka sovitti ajattelunsa
siten, ettei se koskaan loukannut PC:n (ennen meidän aikaamme tuntematon
käsite) vaatimuksia, ei ipso facto edes
kuulunut oppineeseen tasavaltaan, vaan johonkin anti-intellektuaaliseen lahkoon.
Ajatelkaamme politiikan tutkijaa,
joka ei edes olisi uskaltanut ajatella sitä mahdollisuutta, ettei demokratia
ole paras mahdollinen valtiomuoto. Ajatelkaamme filosofia, joka olisi asettanut
itselleen aksioomia, jotka sulkevat jo ennalta pois jonkin ideologian kannalta
hankalat johtopäätökset. Ja ajatelkaamme vaikkapa psykologia, joka kieltäytyisi
tutkimasta sellaisia kysymyksiä, joihin tieteen pelisääntöjen mukaan saatava
vastaus voisi lisätä vettä rasistien ® myllyyn.
Eihän sellaista olisi vielä muutama
vuosikymmen sitten olisi voitu sietää akateemisessa maailmassa. Eipä moinen ajattelu
olisi kelvannut edes luterilaisessa rippikoulussa.
Mutta me elämme nyt uutta (tai
uusimman ajan jälkeistä) aikaa. Vaikka viimeisimpien tietojen mukaan historia
ei olekaan loppunut, elävät monet yhä sellaisessa henkisessä maailmassa, joka
kuuluisi oikeastaan Lutheria edeltävään aikaan. Se näyttää tulleen jopa
valtavirraksi.
Nyt ei enää tarvitse eikä saakaan
vapaasti pohdiskella kaiken maailman asioita, joista voisi seurata vääriä
johtopäätöksiä. Miksipä sitä tehdä, kun oikeat kerran jo ovat tiedossamme?
Kummallista kyllä, tämä uusi katolinen kirkko ei ole luonteeltaan
uskonnollinen, vaan maallinen.
Kun kerran näin on, kannattaa
tuskin mennä akateemiseen maailmaan esiintymään vapaa-ajattelijana, siellä ei
enää sellaisia tarvita eikä suvaita.
Voisiko sen sijaan olla
mahdollista, että vanha luterilainen perinne auttaisi taas kerran hengen
vapautumista? Vai olemmeko jo lopullisesti siirtyneet PC-indeksien ja
sanamagian maailmaan, josta ei ole oikeutta valittaa?
Entäpä, jos vaikkapa arkkipiispa
nyt julistaisi, ettei mikään sana sinänsä voi olla paha, eikä mikään mielipide
siis sellaisenaan ole syntiä, olettaen ettei itse ukko Jumala sitä sellaiseksi
ymmärrä (uskonnollisella kielellä vanhurskaus määritellään Jumallale
otollisuudeksi).
Siitä meillä taas ei voi olla
varmaa tietoa ja siksi jokainen joutuu ratkaisemaan asiansa itse. Jospa siis
sanottaisiin ettei oikeamielisyys ole yhtä kuin poliittinen korrektius ja ettei
se lopultakaan ole edes meidän manipuloitavissamme?
Entäpä, jos totuus onkin loukkaava
asia ja voisi pahoittaa niin hölmöjen kuin viisaidenkin mielen? Olisiko se
pätevä syy siitä luopua?
Pidän mahdollisena, että
kristinuskon nykyiset rakenteet hiipuvat tarpeettomina pois jo lähitulevaisuudessa.
Se tuntuu tavallaan hieman haikealta, vaikka en koskaan ole ollut uskovainen.
Kysymys on siitä, että niiden tilalle tulevan barbarian laatu on jo nähtävissä.
Arvostan kuitenkin sitä roolia,
joka luterilaisella kirkolla ja uskonnolla on parhaimmillaan ollut kansan
älyllisen ja moraalisen kasvun moottorina. Onhan sillä omat kyttyränsä ollut,
selvä se, mutta niistä en nyt halua puhua.
Voltaire ja koko valistus
epäilemättä arvelivat, että kirkon ja klerikalismin hävittäminen puhdistaisi
yhteiskunnan ja kulttuurin niistä esteistä, joita nuo valheellisen
auktoriteetin kantajat levittivät totuuden tielle.
Nyt, kun kirkon ja uskonnon
vaikutus ovat käyneet mitättömiksi, huomaammekin niiden tilalle hiipivän
älyllisesti ja moraalisesti vielä primitiivisempien instituutioiden.
Poliittinen korrektius (PC) on
tämän uuden aikakauden monumentti. Kun siihen liittää vielä laumapsykologian,
alkaa kuva postmodernista yhteiskunnasta ja sen kulttuurista hahmottua. Eipä se
enempiä kommentteja kaivanne.
Nyt, kun kirkon ja uskonnon vaikutus ovat käyneet mitättömiksi, huomaammekin niiden tilalle hiipivän älyllisesti ja moraalisesti vielä primitiivisempien instituutioiden.
VastaaPoistaYle Tv1 aloitti suomenkielisen vappuaamun kertaamalla sotien raskasta taakkaa katselijoiden hartioille. Yle Fem täyttää päivää Euroviisujen keveällä hömpällä.
Erinomainen kirjoitus taas.
VastaaPoistaItse olen miettinyt persujen ja muiden vastaavien "herätysliikkeiden" uskomattoman suurta vaikutusta mediaan lähes kaikissa länsimaissa.
Tuntuu, että kokolailla kaikki uutiset, kolumnit, A-studiot jne. tehdään siitä ja vain siitä lähtökohdasta, mitä tämä vaikuttaa "populistien" kannatukseen. Tuntuu, että toimittaja ei muuta mieti juttua tehdessään.
Osa asioista vaietaan, osassa taas väännetään mustaa valkoiseksi oikein olan takaa sopivasti valittujen kolmen hengen katugallupeilla, kuvajournalismilla, näkökulman valinnalla ja suoranaisella toimittajan opetuksella sormi pystyssä.
Miksi media on antanut persuille & co noin suuren vallan määritellä journalismin sisältö ja samalla luopunut siitä neutraalista objektiivisuudesta, jolle sen pitäisi luottamus itseensä rakentaa? Tuohan toimii vain itseään vastaan, kuten on jo nähty erilaisissa jytkyissä.
Poliittisesti korrekti media on säälittävä irvikuva vapaasta mediasta.
Itse toivotan kyllä ilomielin aivan kaikki kristityt kirkot mukaan estämään islamin valtaanousua.
VastaaPoistaSiinä tehtävässä katolinenkin kirkko olisi hyvin arvokas.
Vihollisen vihollinen käy ystäväksi tässä.
Liberaali ajatus siitä että eläminen uskonnollisessa valtatyhjiössä olisi mahdollista on aika kommunistinen ihanne. Eihän sellainen elo onnistunut edes Neuvostoliitossa, vaan ihmiset järjestivät hartauksia salaa. Ihminen ei halua vapautta, vaan aina herran itselleen. Ainoan valinnan voi suorittaa siinä, että minkä herran.
Kaikessa mielipuolisuudessaan islamissa on myös houkuttelevat puolensa, jos sattuu olemaan mies. Mieshän on lähes jumala siinä, täydessä valta-asemassa. Kritiikin ulkopuolella. Kyllä se mannaa olisi monelle feminismin pahoinpitelemälle länsimiehelle. Siirtyä täysin alistetusta asemasta täyteen dominanssiin. Feminismi on luonut islamille piilokysyntää, ja feministit itse tuntuvat myös kyseisestä opista tykkäävän.
Ihme täytyy tapahtua ettemme muslimeiksi kohta käänny.
Ihme on jo tapahtunut. Sitä sanotaan ihmisluonteen paljastumiseksi osana läntistä ajattelua, meidän mielestämme kaikkein kehittyneintä ajattelua, jossa kaiken uuden ovat aina luoneet yksilöllisyyteen luottavat miehet.
PoistaOnko kukaan tavannut suomalaista muslimiksi kääntynyttä miestä? Ei taida monta löytyä, vaikka kuinka lammassieluisia olisimmekin.
Näyttäähän noita jo olevan. Mutta kuka olisi uskonut tämän mahdolliseksi vielä, sanokaamme, 1980-luvulla?
VastaaPoistaNyt kun olen lopettelemassa, aikamoista urakkaa muuten, Victor Klempererin "Haluan todistaa" muistelmakirjaa natsisaksan 13 vuodesta, niin on kamalaa nähdä kuinka samanlaisena tuon ajan alku 80 vuotta sitten Saksassa ja tämä meidän PC-aikamme näyttäytyvät. Järkyttävää on se, että silloiset ihmset eivät lainkaan, joitakin vapaa-ajattelijoita lukuun ottamatta, ymmärtäneet mihin kaikkeen virtaviivaisuus oli johtava ja että mekään täällä Suomessa ja länsimaissa emme tajua, että sama meno vaikka eri puvussa on täälläkin käynnissä. Sensuurimieliala vihapuheen kieltämisen nimissä, jopa lainkäyttö mielipiteiden tukahduttamiseksi, puoliviralliset mielenosoitukset … aivan kuin nämä olisi punkti punktilta kopioitu 30-luvun Saksasta.
VastaaPoistaAluksi Klemperer odotti, että saksalaiset tulisivat pian 'järkiinsä', joutui pettymään, näki propagandakoneiston vain kiristävän otettaan, kysyi silti aina uudestaan "eikö nyt jo riittäisi". Tiedämme tuloksen.
Sama 'hyviin' tarkoituksiin nojaava 'Gleichschaltung' on rakenteilla meillekin, eri nimikkeillä vain. Ja kyllä, se on moniaalla jo toteutunut, jopa amerikkalaisia yliopistoja myöten, ja voi toteutua meilläkin jos emme ole varuillamme. Olemme huomaamattamme nousseet jo ensimmäiset potaat. hh
"Kuten aikoinaan sos.dem. poliitikko Sylvi-Kyllikki Kilpi otsikoi muistelmansa: Kaikissa meissä vikaa on. Se muuten oli taistolaisaikana hätkähdyttävä ja radikaali otsikko ja saattaa olla sitä vieläkin."
VastaaPoistaEi aivan näin. Kirjoittaja oli Martta Salmela-Järvinen, jonka neliosaisen muistelmasarjan neljäs,tuonniminen päätösosa ilmestyi vuonna 1968 - yo-vuotenani, jolloin ei muistaakseni vielä puhuttu mitään "taistolaisista".
Salmela-Järvelälläkään eivät tainneet olla ihan puhtaat jauhot pussissa. Tuo vuosikymmenien ajan kiivas tannerilainen riitaantui pahasti 50-luvulla mm. Leskisen kanssa; himottu ministeripestikin jäi harmittavasti kielenmitan päähän. Muistelmien viimeinen osa oli paitsi lähes tyhjä kaikesta omakohtaisesta elävästä kokemushistoriasta,joka oli tehnyt alkuosat niin kiintoisiksi, myös katkera purkaus. Niinpä olen "kontekstualisoinut" juuri Salmela-Järviseen toisinaan kuulemani sanonnan: "Kaikissa meissä vikaa on - minusta sitä vain ei huomaa."
No peijakas! Näin se muisti toimii. Luin kirjan kyllä taistolaisaikana, jolloin se oli varsin tuore ja tykkäsin sen pohjavireestä, vaikka vikaa varmaan oli kirjoittajassakin, jos lukijassakin.
VastaaPoistaKatolisten lehdessä Crisis-magazinessa James Kalb kirjoitti (Do ideals matter anymore?) poliittisesta korrektiudesta ja sen turmiollisesta vaikutuksesta hyvän elämän etsintään ja perinteiseen sosiaaliseen järjestykseen. Yhteisestä hyvästä ei enää puhuta, vaan liberaalissa yhteiskunnassa sopivasta on tullut henkilökohtaisen maun asia. Yhteinen vapaus kaikenkattavana periaatteena on alkanut tarkoittaa, että jokaisen tulee saada kaikkea sitä, mitä hän haluaa tasa-arvoisesti, ja niin paljon kuin se tasa-arvoisesti on mahdollista.
VastaaPoistaTämän periaatteen sovellus on poliittinen korrektius, minkä mukaan tasa-arvoinen vapaus vaatii jatkuvaa tapojen ja asenteiden korjaamista, jotta seksuaaliseen käyttäytymiseen, uskontoon, kulttuuriperinteeseen ja muihin sosiaalisen yhteiskunnan piirteisiin liittyvistä epätasa-arvoisuuksista päästäisiin eroon. Joten talouteen, omistajuuteen, byrokratiaan, poliittisiin sitoumuksiin ja oikeuteen liittyvät rajoitukset ovat koko ajan kasvamassa.
Perinteiset ihanteet korvataan aina uusilla periaatteilla, jotka siirtävät syrjään pysyvät käyttäytymisen ja elämän arvot ja ihmisten käsitys elämästä tulee irrationaaliseksi. Ihmisen itse pohtimat suuntaviivat ja ihanteet elämälleen ohjaisivat sitä paremmin kuin hetken mielijohteet. Kirkkokin alkaa antaa periksi. Platon kirjoitti Valtio-teoksessa, että mikäli pysyvät prioriteetit ja järjestys vapautetaan siirrytään vahvimpien pakkomielteiden tyrannimaiseen hallintoon. Kun mitkään korkeammat periaatteet eivät pidä vapautettuja mieltymyksiä kurissa, ja kun elämän rationaaliset käsitteet vapautetaan, emme kulje hyvään suuntaan.
Kun ajattelee asian loppuun saakka, niin asia onkin selvä. Tekipä vihervasemmisto mitä tahansa, valtamedia ei vedä siitä koskaan johtopäätöksiä Neukkulaan ja vielä vähemmän P-Koreaan tai Puna-Khmerien hallintomalleihin. Natseihin sen sijaan viitataan alvariinsa, vaikka käytännöllisesti katsoen kaikki ovat natseista samaa mieltä ja Saksan kansakin on tehnyt urhoollisesti oman puhdistuksensa. Venäjä sen sijaan ei ole tehnyt puhumattakaan näistä muista veijareista.
VastaaPoistaNiinpä on ajattelevalle on jo kauan aikaa ollut selvä, missä todellinen vaara piilee, Merkitkin nyt nyt jo niin selvät, että jokainen normaalisti valveutunut pystyy ne huomamaan. Laumasieluisuus ja muutosvastarinta vain ovat melkoisia esteitä, mutta katsotaan.
Pahinta nykymenossa on kuitenkin huumorin kuoleminen. Venäjälläkin oli Krokodiili ja levisihän siellä monta juttua "Radio Jerevanin" kautta. Meillä ei mitään. Tahatonta huumoria kyllä riittää, mutta se onkin sitä surullisinta huumoria, koska se on totisten toverien vakavissaan tekemää. Taistolaisaikaan niille vielä saattoi vilpittömästi nauraa, koska oli syytä odottaa, että kyllä nuo tuosta järkiintyvät, kun aikuistuvat. Siltä se tässä välissä näyttikin, mutta se oli vain hengähdystauko, kum kaaderit jaettiin uusiksi. Porukka jaettiin vihreisiin ja vassareihin, mutta sekään ei riittänyt, sillä taitavalla soluttautumisella jokaisessa isommassa puolueessa on solullinnen totisia tovereita. Samaa koskee jokaista mediaa, kansalaisjärjestöä ja kirkoakin.
Rakkaat lajitoverit, elämme vaaran vuosia
Kun kuulen sanan "solidaarisuus", kaivan nöyränä lompsan esiin, ja kysyn: Paljonko tällä kerralla?
VastaaPoistaTuosta PeeCeestä vielä vähäväinen huomio
VastaaPoistamuudaasta hassusta yksityiskohdasta:
Suomi ja Uusi-Seelanti ovat liki vastakaisilla
puolilla maapalloa. Jostain syystä juuri näissä
maissa on eniten lampaita.
Tosin ne toiset siellä kaukana kulkee neljällä
jalalla.
Jos vilkaiset karttaa, huomaat, että Uutta-Seelatia vastapäätä on pikemminkin Espanja kuin Suomi.
Poistalampaat ovatkin suurpiirteisempiä kuin uroslampaat.
PoistaPahinta on, että uroksetkin ovat yksiä uuhia.
PoistaAivan ehdottoman ja ainutlaatuisen
Poistaoikeesti oikein. Minä taas kirjoitin
vain suurpiirteisesti:...ovat liki...
Suurenmoisen pässinpäisiä kommentteja!
PoistaNiin, tunnetaan lullukkarodun nimellä.
VastaaPoista