Käännekohdassa?
Oswald Spengler
kiinnitti suurta huomiota näyttämötaiteen kehitykseen. Henrik Ibsen, Bernard
Shaw ja August Strindberg toivat itse kukin aikanaan näyttämölle joitakin uusia
eurooppalaisen sielun ilmentymiä. Ne olivat oireita jostakin syvemmästä.
Epäilemättä
teatteri onkin hyvä indikaattori kulttuurin kehitykselle. Sen esittämät uudet
ihmistyypit luultavasti ovat olemassa myös näyttämön ulkopuolella tai ainakin
niiden toivottaisiin olevan. Viitsisikö niitä muuten katsoa?
1800- ja
1900-lukujen huima kehitys näkyi myös siinä, millaisia hahmoja teatteri loi ja esitti.
Se toi jatkuvasti uutuuksia, jotka olisivat aiemmin olleet mahdottomia.
Ajatelkaamme nyt vaikkapa Nukkekodin
Nooraa. Kyseessähän oli halveksittava narsisti, joka sitä paitsi oli
psykologialtaan aivan epäuskottava. Silti sitä katsottiin kaikkialla suuren mielenliikutuksen
vallassa.
Tämän
uudentyyppisen kummituksen esiintyminen näyttämöllä merkitsi jossakin mielessä
uuden aikakauden tuloa. Se nosti tiettyjä asioita ainakin kauhistelun ja
samalla siis myös ajattelun kohteeksi vähintäänkin tietyllä, fiktiivisellä
tasolla. Se, että näin tehtiin julkisesti, oli se uutuus.
Asian voinee
rinnastaa kiroilun ja alastomuuden julkiseen esittämiseen radiossa ja
elokuvassa, mikä alkoi 1960-luvulla. Kyllähän maailma oli ollut näitä asioita
täynnä iät ja ajat, mutta se uutuus oli siinä, että ne nostettiin julkisuuteen,
yhteisesti nautittaviksi. Se oli uutta ja herätti myös vastarintaa, rajuakin.
Eurooppalaisen
näytelmän vanhin muoto lienee keskiaikainen moraliteetti.
Sen tehtävänä oli näyttää, miten hyve palkitaan ja paha saa rangaistuksensa.
Sellaisen katsomisesta mieli ylentyi ja syntinen ihminen sai paremmin jalkansa
pidettyä kaidalla tiellä tämän maallisen vaelluksensa aikana.
Sellainen
näytelmä oli peili, mutta vain sanan vanhassa merkityksessä eli ojennusnuorana,
eihän se todellisuutta realistisesti kuvannut. Joka tapauksessa sellaisen
katsomisesta saattoi toivoa itselleen moraalista hyötyä.
Toisinhan olivat
olleet asiat antiikin aikana. Pyhä Augustinus, meihinkin paljon vaikuttanut
kirkon tohtori, piti teatteria a priori
synnillisenä. Hän katui sitä, että ollessaan intohimojensa orjana hän ei enää
tyytynyt vain omiin synteihinsä, vaan vieläpä meni teatteriin piehtaroidakseen
toisten synneissä.
Tämä syntinen
teatterihan sitten kehittyi monissa maissa renessanssista lähtien ja herätti
suurta kiinnostusta myös hyvissä ja ylhäisissä ihmisissä, vaikka he
halveksivatkin näyttelijöitä, jotka tekivät tuon nautinnon mahdolliseksi. Mutta
halveksittiinhan sitä talonpoikiakin, vaikka ruoka kyllä maistui.
Joka
tapauksessa, modernin teatterin kehitys on kiinnostava tarina. Minusta tuntuisi
mahdolliselta ajatella, että sen asema kulttuurissa on muuttunut tavalla, joka
varsin uskollisesti heijastelee kulttuurin kehityksen ja siis myös rappion
kulloistakin astetta.
Porvarillisen
teatterin nousu 1800-luvulla toi teatteriin uuden yleisön ja uudet aiheet.
Paradoksaalisesti teatteri ei pelkästään tarjonnut ylentymisen kokemuksia, vaan
alkoi myös pilkata sitä yleisöä, joka tuosta pilkasta maksoi.
Kuten joku on
sanonut, uusi intellektuellien luokka käyttäytyi kuten ranskalainen
aatelismies, joka halveksi elättäjäänsä, eikä salaillut asennettaan. Poroporvari
oli kylliksi tylsä ollakseen asiaa huomaamatta ja suorastaan taputti aina, kun
sai mojovaa pilkkaa osakseen.
Joka tapauksessa
teatterin, ollakseen uskottavaa, täytyi enemmän tai vähemmän heijastaa sitä
todellisuutta, jota se halusi kuvata. Mikäli sen kohteena oli yhteiskunta, oli
teatterin oltava peili, joka olennaisissa kohdin oli suora eikä vääristävä.
Eihän taiteen
tehtävänä, luoja paratkoon, tietenkään tarvitse olla vain yhteiskunnan
heijastaminen ja sen mahdollisten vääryyksien ja mielettömyyksien osoittaminen.
Toki ihminen, kosmisessa ainutkertaisuudessaan on se kohde, joka viime kädessä
taidetta tarvitsee, itseään ja asemaansa ymmärtääkseen.
Teatterilla on
joka tapauksessa aina ollut erityinen kiusaus puuttua yhteiskunnallisiin
aiheisiin. Silloin kun näin tehdään, voi sen suoritus olla parempi tai huonompi
ja ainakin periaatteessa yleisön palaute kertoo, miten tehtävässä on
onnistuttu. Tämä sillä edellytyksellä, että kyseessä on ns. hyvä yleisö, joka
kykenee ymmärtämään näkemäänsä ja vielä uskaltaa esittää siitä rehellisen mielipiteensä.
Olen jo kauan
ihmetellyt, millä perusteella lehtien teatteriarvostelijat oikein tekevät
kritiikkinsä eli millaista näytelmää he pitävät ihanteellisena ja kiitoksen
arvoisena ja mitä taas huonona.
Tämän aamun
lehti avasi ikkunan tuohon pyhään maailmaan, jossa aikakautemme kulttuurin
saavutuksia arvotetaan.
Elokuvan ja
kaiketi siis myös teatterin tehtävänä näyttää lukemani perusteella ainakin
olevan esittää vahvoja naispäärooleja ja niiden pitäisi myös olla naisten ohjaamia
ainakin yhtä usein kuin miesten. Asiahan voidaan hoitaa tukipolitiikalla.
Mutta nyt
olemmekin käännekohdassa (miksi?),
kertoo kirjoittaja, jonka mielestä naiskuva
elokuvassa on muuttumassa ja vastuu siitä kuuluu kaikille.
Kirjoittaja,
joka on kriitikko, ihmettelee sitä, ettei itse pysty kirjoittamaan suoraan, mitä
mieltä on jonkin elokuvan naiskuvasta. Lukija jää kummastelemaan, mikä ongelman
on aiheuttanut, mutta kirjoittaja ei siihen vastaa.
Joka tapauksessa
muuan kauhistuttava ilmiö on joka tapauksessa havaittavissa: naisviha. Kirjoittaja paljastaa, ettei
hän oikeasti olekaan ollut sitä mieltä, kuin lukija hänen kirjoittamiensa
kritiikkien perusteella olisi voinut kuvitella. Jos hän nyt (miksi juuri nyt?)
kirjoittaisi uudelleen tietyn kritiikin, hän arvioisi sen kohteen heikoksi.
Syynä on väärä
naiskuva, naisviha. Sitä on vastustettava kaikkialla. Ilmeisesti tämä pätee
myös arvioitaessa teoksen taiteellista tasoa ja nimenomaan juuri silloin.
Ehkäpä taoksen taiteellinen taso tarkoittaakin juuri sen esittämän naiskuvan
(miksei mieskuvan?) korrektiutta jonkin koodeksin mukaan?
Kenenkään ei tarvitse syyllistyä yksin,
sanoo kirjoittaja arvoituksellisesti, mutta syvälliseltähän se kuulostaa. Ymmärrän
ainakin, että hän itse on syyllistynyt epärehellisyyteen kritiikkejään
kirjoittaessaan. Se on valitettavaa, mutta yleensähän oletetaan, että
täysikasvuiset ihmiset vastaavat ihan itse siitä, mitä tekevät.
Ilmeisesti
kollektiivinen syyllistyminen olisi helpompaa, mutta olisiko se jotenkin
kunniakkaampaa ja jos niin miksi?
Suoraan sanoen
en ymmärrä tuosta logiikasta höykäsen pöläystä, mutta sen sijaan kyllä jään
ihmettelemään, mikä on esittävän taiteen tehtävä kirjoittajan mielestä.
Todellisuuden
jäljentäminen se tuskin voisi olla, silloinhan ns. tosi-TV edustaisi taiteen korkeinta astetta. Itse asiassa, kun
katsoo, miten siihen hömpän lajiin suhtaudutaan, hiipii mieleen kaamea
aavistus, että näin yhä useammin ajatellaankin.
Rienaava ajatus
olisi, että taiteen tehtävänä on tuoda esille yhtä paljon miehiä kuin naisiakin
ja esittää näiden toiminta sellaisena, kuin kummankin sukupuolen edustajat
yleisessä kansanäänestyksessä haluaisivatkin sen esitettävän. Silloin joka
tapauksessa kyseessä olisi eräänlaisten, tavallaan kansanvaltaisten ihanteiden
esille tuominen.
Vai onko
ajallemme tyypillistä paluu moraliteetin
ideaan, näytelmiin, joissa todellisuus esitetään sellaisena kuin sen pitäisi
olla ja josta ihmisten toivotaan saavan ns. potkua omaan, vajavaiseen
elämäänsä, johdatusta oikealle tielle ja kykyä kuvitella maailma niin hyväksi
kuin se voisi olla, mikäli me kaikki olisimme feministejä, sosialisteja ja
multikulturalisteja.
Tällöin täytyy
taiteellisuuden kriteerinä olla jokin arvojen koodeksi, jollaisia varmaankin on
ajatuspajoista saatavana kohtuuhintaan. Kuluttajaa joka tapauksessa auttaisi,
mikäli kriitikko aina ilmoittaisi, mitä koodeksia hän käyttää.
Mutta eipä tuon
asian havaitseminen kovin vaikeaa ole ja joskushan se ihan nimenomaisestikin
paljastetaan, kuten juuri tämän aamun lehdessä.
Uudesta
keskiajasta on puhuttu jo iät ja ajat eikä primitiivisyyden palaaminen
taiteiden alueella enää ole hätkäyttänyt ketään pitkään aikaan. Uskaltaisin
kuitenkin arvella, ettei asiaa ihan näin avomielisesti ole menneisyydessä
kehdattu esittää. En usko, että olisimme käännekohdassa,
mutta kyllä sen sijaan taas hieman kauempana sillä tiellä, jota on jo kauan
kuljettu.
Teatterissa ongelmaan on helppo ratkaisu, kierrätys, jota kyllä onneksi on kaiken aikaa tehtykin. Eihän ihmisenä olemisen probleemi ole muuttunut Aishkyloksen joista, puhumattakaan Shakespearen. Ongelma on ettei teatterikriitikkoja voi kierrättää, joten heidät pitää valita olemasssaolevan maailmankuvan kouluttamista klooneista.
VastaaPoistaOllaan kyllä käännekohdassa. YLE ei pystynyt edes valitsemaan omaa toimariaan. Otti jo , anteeksi, ikääntyneen ja pahimman kapitalistin globaalin viestintäyhtiön edustajan.
VastaaPoistaUusi tj hehkutti jo ohjelmapolitiikkaansa: monikulttuurisuus ja vähemmistöt. Entäs ne YLE-veron maksajat?
Jo edellinen toimari ilmoitti, että Ylen kohderyhmä on alle 45 vuotiaat. Jee jee ja eläköön tosi -TV!
Voitanee verrata Nokiaan eli kyseessä lienee Ylen Iiloppi. Kaupallinen puoli osille yleverosta yhteistyön viittaan naamioituna.
PoistaAlamme olla taas 1970-luvun taistolaisaikoja, jolloin taitteen ainoa mitta oli miten se edisti Asiaa, silloin kommunismia, nykyisin feminismiä, seksuaalivähemmistöjä ja monikulttuurisuutta, joka taas ei tarkoita, että länsimaisella kulttuurilla olisi jotain arvoa, vaan rähmällään oloa muiden, vierailen kulttuurien edessä. Mutta ehkäpä juuri tuo onkin se tapa, jolla kulttuuri kuolee.
VastaaPoista