Kulttuurinen omiminen
Ilmiöiden
leviäminen eli diffuusio on
kulttuurien kehityksen peruskäsitteitä. Mikäli jokainen populaatio kehittäisi
ja käyttäisi vain omia välineitään ja instituutioitaan, saattaisi maailma olla
paljonkin nykyistä kiinnostavampi (kummallisempi), mutta ainakin se olisi
olennaisesti primitiivisempi.
Yleensähän
ollaan taipuvaisia katsomaan, että useimmat merkittävämmät keksinnöt ovat
peräisin yhdestä alkulähteestä. Jotkut tosin lienee keksitty useammassa paikassa,
ainakin jossakin muodossa, kun luonnonlait ovat kaikille samat ja niitä oppii
kokeilemalla hallitsemaan, noin leikkisästi sanottuna.
Ehkäpä pyörät kaikkialla ovat peräisin jonkin
pellepelottoman kerran älyämästä kaikkien pyörien äidistä. Vipu ja sen merkitys sen sijaan on varmastikin hoksattu monessa
paikassa toisistaan riippumatta. Taitavat apinatkin keksiä vipuja tietämättä
mitään edellisten sukupolvien ponnisteluista ja saavutuksista.
Joka
tapauksessa, kaiken, mikä on meille hyödyllistä, me omimme myös itsellemme,
sanoivatpa juristit mitä tahansa. Jos kyseessä on hyvin monimutkainen laitos,
joudumme nöyrästi maksamaan rojalteja, muuten ei.
En halua tässä
enemmälti syventyä immateriaalioikeuksien olemukseen, totean vain, ettei meillä
tässä perinnäisessä skandinaavisessa oikeusjärjestelmässämme ollut aikoinaan
tapana julistaa, että se, mitä joku keksii, on hänen omaisuuttaan, jota kukaan
ei saa omaksua/omia. Varastaminen tai ryöstäminen on sitten toinen juttu.
Nyt joka
tapauksessa olemme päässeet siihen tilanteeseen, joka on vallinnut
anglosaksisen Common Law:n piirissä
kaiketi jo kauan. Sen tulkintojen mukaan jollakin ihmisellä voi aina ja ikuisesti
olla jonkinlainen avio-oikeus asiaan, jonka hän on ensimmäisenä hoksannut tai
muuten vain rekisteröinyt. Huonoa analogiaa käyttääkseni, hän voi sitten vuokrata
tuota puolisoaan muidenkin käyttöön haluamillaan ehdoilla.
Aku Ankassa esitettiin aikoinaan, että
joku advokaatti keksi vaatia jokaiselta amerikkalaiselta korvauksia paikallisen
ilman hengittämisestä. Se, ettei tällainen ole toteutunut, tuskin johtuu siitä,
että paikallinen oikeusjärjestelmä sitä estäisi, sellaisesta nyt vain ei ole
tullut hyväksyttyä tapaa.
Yhtä kaikki,
maksimaalinen diffuusio ja siis myös
omiminen, mikä on sama asia, on tähän mennessä ollut ihmiskunnan kehityksen tärkeimpiä
mekanismeja. Sillä rahastaminen taas kuuluu samaan sarjaan kuin biologiassa
loiset ja ihmiskunnassa ammattimaiset rosvot ja muut keinottelijat: siellä,
missä on ruokaa, on sille aina myös ottajia, juristin koulutuksella tai ilman.
Kaikkia keinoja koetetaan. Tämähän kuuluu talouden lakeihin.
Pohjois-Amerikan
Yhdysvaltojen onnettomuuksiin kuuluu, että se jäi tosiasiassa Ranskan
vallankumouksen siunauksista paitsi, tai sanokaamme, että hyötyi niistä vain
epäsuorasti, omimalla.
Niinpä siellä
kyllä kerkeästi omaksuttiin ajatukset ihmisoikeuksista ja kansalaisvapauksista,
mutta sen sijaan mitat ja painot ja, mikä tärkeintä, oikeusjärjestelmä, jäivät
vanhaan, primitiiviseen kuosiinsa. Asian seuraukset ovat päivittäin nähtävillä.
Kun valtio vielä
sattuu koostumaan eriloisten ryhmien valtavasta tilkkutäkistä ja sen
poliittinen järjestelmä korostaa jokaisen ryhmän erikoisoikeuksia, tavallaan
uusimuotoisia (feodaali)privilegioita,
jollaiset Napoleonin aikana poistettiin kaikkialta manner-Euroopasta, on
väistämätöntä, että sitä katsellessaan eurooppalainen tuntee olevansa absurdin
äärellä.
Oikeastaan piti
käyttämäni imperfektiä. Tosiasia nimittäin on, että olemme omineet myös tänne Suomeen
sellaisen amerikkalaisen ankkalinnakulttuurin, jolla ei täällä ole mitään luonnollista
elinympäristöä.
Tässäkin asiassa
pitää ehkä jo käyttää imperfektiä. Meillähän on näihin asti ollut suhteellisen
homogeeninen kansallisvaltio kaksine kansalliskielineen ja yksine kulttuureineen,
jonka molemmat kieliryhmät tunsivat omakseen.
Tilanne on
muuttunut. En tarkoita vain sitä rinnakkaisyhteiskuntaa tai niitä yhteiskuntia,
joita tänne ollaan innokkaasti ja valtiovallan määrätietoisella tuella
rakentamassa. Myös koko ajatus kansallisesta, etenkin kaksikielisestä Suomesta
on rapautunut. Tämä on laaja teema, mutta tarvitsee vain kysyä, miten moni
suomenkielinen on ihan oikeasti lukenut Runeberginsa ja Topeliuksensa.
Snellmania en viitsi mainitakaan.
Tuon vanhan
kansallisen kulttuurin sijaan on kilvan omittu amerikkalaisia instituutioita.
Useimmilla niillä on uudessa ympäristössään ollut kieltämätöntä
hullunkurisuusarvoa, mutta nyt, puolen vuosisadan jälkeen hymy alkaa jo hyytyä.
Muistan, miten
aikoinaan nauratti, kun meillä ns. älyköt polttivat sotilaspassejaan protestina
Vietnamin sodan vuoksi. Ellei edes tällaisessa asiassa ymmärtänyt, millaiset
asiat kuuluvat meille ja mitkä ei, saattoi järkevää ajattelua jo pitää toivottomana.
Mutta tämä oli
vasta alkua. Sen jälkeen meillä alettiin ns. apinan raivolla omia yhä mielettömämpiä
kulttuurisia vaikutteita ja instituutioita, feminismistä aina mustien
oikeuksiin(!). Meillä ei sentään tainnut olla yhtään Black Lives Matter -mielenosoitusta, mutta jo Englannissa niitä oli…
Olen suuri
parodian ystävä ja epätoivoni on ollut syvää, kun olen yrittänyt löytää tästä
nykyisestä ns. kulttuuristamme jotakin, josta voisi parodian tehdä. Ennen
maailmassahan meillä oli jopa pilalehtiä, jotka olivat tähän erikoistuneet,
muistetaanpa nyt vaikka Arijoutsin Pippureita.
Mutta mitenpä
teet parodian siitä, että intiaanihatun käyttäminen TV-ohjelmassa on kielletty
sillä perusteella, että se loukkaa saamelaisia (vai olivatko kyseessä
mustalaiset tai kirgiisit).
Kyllä tässä nyt
on kyseessä niin apinamainen kulttuurinen omiminen, ettei ole enää kuviteltavissa
ainakaan sen soveltajan enää ymmärtävän, että ylevän ja naurettavan välillä
voisi olla jokin raja.
Olemme siis
siirtyneet naurun tuolle puolen, kun amerikkalaisen kulttuurin ammattimaiset
omijat ovat oppineet ajattelemaan, että nauraminen on taantumuksellista ja vahingollista
toimintaa, josta on ehdottomasti rangaistava.
Kiellot, joilla
säännellään jopa elämän kaikkein pienimpiä ja sinänsä merkityksettömimpiä
asioita, eivät suinkaan ole vähäpätöinen asia. Niiden nieleksiminen ilman
vastustusta, on merkki totalitaarisen vallan hyväksymisestä ja kunnioittamisesta
eli orjan merkki.
On hienoa
havaita, että YLE:n skandaalimainen päätös nostatti yleisössä vastareaktion.
Vaikka kuulemme ns. korkeammalta taholta jatkuvasti, että häpeän aika on ohi,
ei se siitä huolimatta pidä paikkaansa. Häpeärangaistus kulttuurisille tyhjän
omijoille on yksi keino, jolla yhä voimme puolustaa oman identiteettimme
rippeitä ja oikeuttamme suhtautua muihin kulttuureihin kuten haluamme ja meidän
kannaltamme mielekästä on.
"...on kilvan omittu amerikkalaisia instituutioita."
VastaaPoistaToisaalta historiassa on aina ollut niin, että hallitsevan valtion kulttuuria on ihailtu ja matkittu (muinaiset kreikkalaiset ja roomalaiset, Ludvig XIV Ranska, 1800-luvun lopun Saksa jne). Toisen maailmansodan jälkeen on ollut USA:n vuoro. Mennäänpä vähän eteenpäin niin kiinalaisuus on valttia...
Hyvä kirjoitus. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuo intiaanipäähineellä Ylen naurettavaksi saattanut saamelaisneitokainen on somehuomiosta patologisesti riippuvainen kotiseutunsa jättänyt henkilö, jonka puolestaloukkaantumisen takana eivät ole edes muut saamelaiset. Sen sijaan nämä ovat huolissaan siitä, että kyseinen henkilö mustamaalla heidän kuvansa valtaväestön parissa - ja aiheuttaa sitä kautta ongelmia suomalaisten ja saamelaisten muutenkin esimerkiksi maanomistuskysymysten suhteen ongelmallisissa suhteissa.
VastaaPoistaSen puutteesta tai sen puutteellisesta hallinnasta se johtuu. Omar Khaijamin runot pitäisi laittaa pakollisiksi kouluissa. Ihminen jolla seksi luistaa ja viini maittaa, ei yksinkertaisesti ehdi eikä viitsi murehtia muiden murheita. Aikamme ongelma on munattomat miehet ja estyneet femakot.
VastaaPoistaHyvä ja syvällinen kirjoitus kulttuuristen piirteiden leviämisestä. Oma suhtautumiseni tähän tapaukseen on paljon arkisempi. Meillä on aina ollut toraisia naishenkilöitä jotka ovat toteuttaneet vallanhaluaan nostamalla riidan ja rähinän milloin mistäkin asiasta. Aina on myös ollut mammanpoikia, jotka ovat moista rähinää säikähtäneet. Ei kumpienkaan ole yleensä annettu asioista päättää tai päätöksiin vaikuttaa. Kyllä nuo tolkuttomuudet on osattu jättää omaan arvoonsa.
VastaaPoistaKulttuurin alueella noilla rähinänhaluisilla on käytettävissään aukoton logiikka. Jos omaksut oma-aloitteisesti vaikutteita muista kulttuureista, se on kulttuurista omimista. Jos otat vastaan ne vaikutteet, joita sinulle syötetään, se on perifeeristä nöyristelyä. Jos et omaksu mitä sinulle syötetään, se on sisäänlämpiävää impivaaralaisuutta. Kaikkiin vaihtoehtoihin on käytettävissä taikasana, joku stiiknafuulia, jonka perusteella voi repäistä vaatteensa ja nostaa moraalisen närkästyksen synnyttämällä väräjävällä äänellä pateettisen vuodatuksen.
Olisi kovasti toivottavaa, että päätöksiä tekeviltä löytyisi kohtuullinen annos suhteellisuudentajua ja himpun verran rohkeutta niin, että osaavat tällaisissa tapauksissa sanoa (ehkä hiukan kohteliaammin muotoiltuina), että ”elä nyt tyhjiä höpötä”.
Kirjoitinkin jo valtalehden kommentteihin mielipiteeni, ihmettelen saman tässä uudelleen. Miksi valkoisten tekemää rap-musiikkia siedetään ilman mitään syytöksiä kulttuurisesta omimisesta? Itse kasvoin mustan räpin tahtiin silloin aikanaan ja jo tuolloin pidin valkoisen miehen räpäytyksiä lähinnä vitsikkäinä. Eipä niitä vakavasti ottaneet muutkaan harrastajat. Nyt sitten vaikkapa Paleface-Karri ei koe tekevänsä mitään väärää. Senkun mussuttaa menemään kehnosti lausuttua rytmitettyä jankutustaan. Miksi oikeinajattelijat eivät suutu? Tiedä häntä.
VastaaPoistaIsäni, liberaali kansataloustieteen professori totesi minulle joksus vuonna 1970: "Samalla kun seksuaaliset tabut heitetään ulos ikkunasta, sosiaaliset tabut astuvat sisään ovesta." - Oli oikeammssa kun uskoinkaan.
VastaaPoistaMafH
Huomautus: 2016 lokakuussa oli Suomessa ensimmäinen black live matter-mielenosoitus.
VastaaPoista