Ihminen, isolla
Stalinin
kirjallisuuspaavi Maksim Gorki oli aikanaan ylivertainen auktoriteetti, joka
julisti uuden kulttuurin ihmeellisyyttä koko maailmalle. Moskovan pääkatu ei
suotta kantanut hänen nimeään aina Neuvostoliiton luhistumiseen saakka.
Gorki ei ollut
kovin kummoinen marxilainen ja luokka-asemaltaankin hän oli varsin epäilyttävä.
Hänhän edusti taustaltaan lähinnä ryysyköyhälistöä, eikä siis suinkaan oikeaa
proletariaattia.
Kauhea sanoa,
mutta ryysyköyhälistö oli itse asiassa pikkuporvarillista,
senhän tiesi Marx. Syystä tai toisesta Gorki joka tapauksessa aivan korrektisti
vihasikin pikkuporvarillisuutta yli kaiken ja nosti sen vastakohdaksi Ihmisen isolla kirjaimella.
Toisin sanoen
tuo kurja pikkuporvari ei ollut oikein ihminenkään, mikä lieneekin nyt sitten
ollut.
Sivumennen
sanoen, pidin kerran eräässä seminaarissa esitelmän, jossa kerroin Gorkin
suuresta ihanteesta, eräänlaisesta yli-ihmisestä, joka oli Ihminen suurella I:llä.
Venäjäksi käytin
rakennetta Человек с большим Ч.
(eikä с большой буквой)
Ilmaus herätti suurta riemastusta ja syyn tajusin pian itsekin: olin siis
puhunut aiheesta ihminen jolla on suuri..
hm. No, jonkinlaisia Fingerporin
ymmärtäjiä tuntui olevan siellä kuulijakunnassa.
Joka tapauksessa,
siis Gorkin mukaan Ihmisiä meistä ja
heistä kaikista piti kerran tuleman, sosialismin myötä, ja se oli hieno asia
se. Ihminen, se kuulostaa ylpeältä,
kuului kaikkien neukkujen tuntema Gorkin lause.
Käytännössä
sosialismi osoittautui karummaksi, kuin sen oikeastaan olisi pitänyt olla ja
mikäli yli-ihmisiä (isolla I:llä) ihan oikeasti ilmaantui, heitä piti kyllä
etsiä lyhdyn kanssa, ellei nyt sitten yksinkertaisesti päätetty, että tuossahan
ne ovat, menkää ja katsokaa! No, sitä tavaraahan kuvalehdet olivatkin
tulvillaan vuodesta 1936 alkaen.
Muuten, terrorin
vuonna 1937 tuli rahvaan piirissä muotiin hieman soveltaa tuota Gorkin tunnusta
ja sanoa: Ihminen –se kuulostaa
epäilyttävältä…
Gorkin julistus
oli sympaattisempaa teoriassa kuin käytännössä. Joka tapauksessa hän uskoi
lujasti kulttuurin korkeaan tehtävään ja siihen, että kansajoukkojen olisi
noustava sen huipuille eikä laskettava sitä omalle tasolleen. Gorki oli oikeastaan
yhtä kuin kulttuuri: hän oli vanhan kulttuurin huippu, joka muodosti sillan
uuteen, proletaariseen kulttuuriin, joka perustui vanhaan ja ylitti sen.
Tulevaisuuden
sosialismi se sitten vasta Gorkin mielestä synnyttäisi ennenkuulumattoman
korkean kulttuurin: nykyiset säveltäjien huipputuotteet näyttäisivät uusiin ja
uljaisiin verrattuna yhtä vaatimattomilta kuin nykyisin näytti rahvaanomainen
katutanssi huippuluokan balettiesitykseen verrattuna.
Trotskihan oli tästä
asiasta samaa mieltä, kuten myös Bogdanov ja Lunatšarski ja keitä niitä nyt
olikaan. Yli-ihmistä oltiin luomassa.
Kun päämäärä oli
niin korkealla, sopi nykyistä vaatimatonta todellisuutta arvostella hyvin
ankarasti, etenkin sitä, joka vallitsi kapitalististen maiden
pikkuporvarillisessa ympäristössä. Ihminen ei oikeastaan vielä ollut edes
olemassa, elettiin vasta hänen esihistoriansa aikaa. Toki puhuttiin
mukavuussyistä ihmisestä, mutta
vähänkö sitä kaikkea puhutaan.
Tämä ihmisen
ongelma tuli mieleeni, kun ajattelin nykyistä, tietyissä piireissä ilmenevää
intoa normaalin arkihavainnon mukaisten käsitteiden kieltämiseen.
Jo kauan on
uuskielen puhujilla ollut tapana selittää, ettei ole olemassa ihmisrotuja eikä
myöskään kansakuntia. Viime aikoina on haluttu kieltää sukupuolten olemassaolo
ainakin sanan normaalissa mielessä ja näköjään myös kulttuurien olemassaolo
herättää nyt joissakin piireissä vastustusta.
Seuraava kohde
voisi tietenkin jo olla ihminen itse. Miksi me oikeastaan oletamme, että hän
olisi olemassa? Mihin me häntä tarvitsemme? Cui
bono?
Tarkemmin
ajatellen, en ole koskaan tainnut tavata Ihmistä
isolla I:llä. Kaikenlaisia tuon käsitteen enemmän tai vähemmän vajavaisia
ilmentymiä kyllä tulee vastaan enemmän kuin aina edes toivoisi, mutta mitä ne
nyt ovat tuohon ideaaliseen olentoon verrattuna?
Sanokaamme nyt
sitten suoraan, ettei ihmistä ainakaan vielä ole olemassa eikä häntä kenties koskaan
tulekaan. Onko sillä edes väliä? Vai pitäisikö hänen tulla ja jos niin miksi?
Uuden keskiajan
tulosta on nyt puhuttu havaintojeni mukaan satakunta vuotta. Vielä tuntuu
ennenaikaiselta sanoa, että se olisi jo toden teolla alkanut, mutta huomiota
kyllä herättää se entusiasmi, jota tuo aikakausi niin monissa nykyään aiheuttaa.
Keskiaika oli
epäilemättä rahvaalle uskon aikaa, vaikka klerus
toki eli järjen maailmassa ja askarteli skolastisten kysymysten parissa. Siten
se nosti itsensä rahvaan typeryyden yläpuolelle. Viimeksi mainittuhan tukeutui yleensä
vain omaan aistihavaintoonsa ja terveeseen järkeen, joilla oppineiden
näkökulmasta ei ollut mitään arvoa.
Stalinin
Neuvostoliitto, jonka kulttuurin keulakuvana Gorki oli, rakensi uutta maailmaa,
kuten myös peilikuvansa ja kilpailijansa Hitlerin Saksa. Molempien ohjelmassa
oli yli-ihmisen luominen eli ihmisen täydellistäminen. Tietyssä mielessä
olemassa oleva ihmisoletettu oli
vielä vajaaihminen.
Asiaa kuvaa
varmaan parhaiten venäläinen termi недочеловек, joka on tapana
suomentaa ali-ihmiseksi. Itse asiassa se viittaa sellaiseen olioon, joka ei vielä ole ihminen, mutta ei sulje pois
kehityksen mahdollisuutta. Erinomainen termi!
Emme kai me
kukaan mitenkään itsestään selvästi ole vielä ihmisiä, tai ainakaan Ihmisiä? Kaikki tietysti riippuu siitä,
mihin meitä verrataan ja mitä terminologiassa halutaan huomioida.
Jos ja kun
ihmiskunnan tehtävänä voisi olla luoda jotakin nykytilaansa suurempaa, olisi
varmaan jo aikakautemme yleisen kehityksen huomioiden aika lakata olettamasta,
että jo olisimme ihmisiä. Ihmisyyteen, ainakin pienellä kirjaimella, liittyy
sitä paitsi valtava määrä vanhentuneita attribuutteja, joiden on jo korkea aika
jäädä pois käytöstä.
Vaikka olemmekin kaikki höyhenettömiä
kaksijalkaisia, joilla on litteät kynnet, olisi sanan ihminen käyttäminen tästä joukosta ehkä sekä taantumuksellista että
jopa typerää. On turha sanoakaan, millaisen kohtelun ansaitsee vaikkapa
englannin sana man, mutta sehän
lienee joka tapauksessa jo jäämässä pois käytöstä.
Englannissa
ilmeinen kandidaatti uudeksi, adekvaatiksi termiksi olisi humanoid. Meillä taas, mikäli nyt vielä vain yritämme suomea
puhua(miksi?), voitaisiin ottaa taas käyttöön virkaheitto ja siis vapaana pyörivä sana inehmo.
Näitä sitten käyttäisimme
odottaessamme sitä aikaa, jolloin asioista aletaan puhua niiden oikeilla
nimillä tai siis silloin, kun tuo puheenalainen olento todella vastaa Ihmiseltä
vaadittavia ominaisuuksia. Tämä pitäisi mielemme jatkuvasti avoinna sille
itsekritiikille, jota tämä laji tarvitsee.
On minullakin värisilmä, mutta minä istun sen päällä, sanoi Tarmo Manni aikoinaan. Samoissa seuduissa pysyen, voimme hyvin konkreettisesti kuvailla ihmisyyden probleemin kaksinaisuuden. Varsinkin nainen istuutuessaan ilmentää fyysisesti sen, kuinka ihmisyyden ylevyys ja alhaisuus ovat kuin kaksi vierekkäistä reikää, joista voi valita. Ihmiselle ei kuitenkaan kaksi vaihtoehtoa riitä, enemmistölle kyllä, mutta osalle ei, joten molemmilla, niin fyyisillä kuin kultturellisilla puolilla variaatioita riittää. Peppuseksi on kuulemma kovasti pop, aivan kuin sen kultturellinen vastaavuuskin ja luultavasti samasta syystä. Pieni munaisuus ja pieni ihmisyys etsiytyvät paikkoihin, jotka puristavat pientäkin mukavammin, eikä tarvitse pelätä hedelmöittäviä seurauksia. Väliliha ja välitila ovat lähekkäin, mutta perustavanlatuisia kertomaan meille maailman dualistisuudesta, joka on kuitenkin se elämän toimivin puoli, sanoivat muun sukupuoliset ja kulttuurirelativisit mitä tahansa.
VastaaPoistaTekisipä oivallisen paljon mieli
Poistalaittaa tämä kielioppi raameihin
ja jakaa sitä turuilla opiksi ja
ojennukseksikin noille kuplaansa
syöpyneille.
Skolastikkojen näkemyksien mukaan ihmiskunnan ei ollut tarkoitus luoda mitään nykytilaansa suurempaa. Siinä mielessä he ovat ihan eri juttu nykyiseen meininkiin verrattuna. Ihmisillä oli kyllä vapaa tahto ja kyky luoda asioita. Siinäkin mielessä siis täysin eri maailma kuin nykyinen sivistyselämä :)
VastaaPoistaPitää Vihavaisen esitellä maailman ihmeteltäväksi oma malli: se voittaa jolla on syntyessään kaksi kieltä suussaan.
VastaaPoistaSanotaan myös "kieli keskellä suuta" malliksi
PoistaMeillähän on jo jalostettu munaton mies. Kolme sellaista on päässyt ministereiksi asti.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaBertel Gripenberg kertoo muistelmateoksessaan "Det var de tiderna" (1943) kuinka hän helmikuussa 1906 oli Gorkin ja tämän rakastajattaren Maria Andrejevnan seuralaisena heidän "pakomatkallaan" Turun, Tukholman ja Malmön kautta Berliiniin. Tukholmassa tuon proletaaripariskunnan mielipuuhana oli ostoksilla käynti, he ryntäsivät kaupasta kauppaan ja ostivat valtavan määrän silkkivaatteita, koruja ja muuta rihkamaa. Heillä oli rahaa kuin roskaa, ja kun Gripenberg pyysi heitä hieman "ekonomisoimaan", Gorki vain osoitti tavaroita ja huudahti "Do eto krasivo!" Ja ostoskierroksen päätteeksi seurue suuntasi Skansenille, missä Gorki hihkui pikkupojan lailla nähdessään karhut, ja syötti nalleille valtavasti vehnäleipää. Sekä laivoilla että hotelleissa matkakumppanukset nauttivat marxilaisen materialistisia aterioita, hummeria, hanhenmaksaa, kaviaaria ja shamppanjaa. Gripenberg, joka ei vihannut ainoastaan punikkeja, sosialisteja ja kommunisteja vaan myös koko demokrasttista järjestelmää, antaa Gorkista erittäin lämpimän ja sympaattisen kuvan, mutta siinä tyypissä ei ole rahtuakaan vallankumoustaistelijaa. Gorki on enemmänkin hellyttävä sekoitus pojanvesseliä, haaveilijaa ja - ennen kaikkea - pikkuporvaria.
VastaaPoistaEi kai Gorki muutoinkaan ollut mikään kovan linjan stalinisti vaan pikemminkin naivi vallankumousromantikko. Muisten jostain lukeneeni, että tämän kuolemaankin olisi liittynyt epäselvyyksiä kun tämä oli alkanut "hoiperrella".
VastaaPoista