keskiviikko 30. elokuuta 2023

Paineiden aikaan

 

Järjen ahdinko

 

Järkeä on monenlaista, kuten myös älyä. Älykkyystestit antavat indikaatioita siitä, millä alalla jonkun henkilön aivot suoriutuvat tehtävistä paremmin tai huonommin keskitasoon verraten.

Kuten jokainen ymmärtää, tämä ei vielä tarkoita sitä, että testeissä hyvin menestyneellä olisi paras käsitys elämän ja maailman merkityksestä itselleen ja muille. Itse asiassa hän saattaa olla aivan tasapainoton ja vailla suhteellisuuden tajua. Saattaapa olla niinkin, että hän suorastaan ohjelmallisesti sanoutuu irti siitä, mitä me yleensä sanomme järjeksi ja käyttää älyään välineenä huonojen ja vahingollisten asioiden puolesta.

Järki taas voidaan sekin ymmärtää monella tavalla. Se voi olla hyvien ja arvokkaiden päämäärien tunnistamista ja niihin pyrkimistä tai sitten vain uskoa käsitteellisten asioiden ensisijaisuuteen tunteisiin nähden, rationaalisuutta, joka pohjimmiltaan perustuu syvään irrationaalisuuteen.

Monessa kielessä järjen eri muotoja kuvaamaan on useitakin erilaisia sanoja. Vernunft määritellään saksaksi kyvyksi ajattelun avulla saada tietoa maailmasta. Immanuel Kant jakoi sen vielä puhtaaseen eli teoreettiseen järkeen ja etiikkaa määräävään käytännön järkeen, jolla oli omat ehtonsa.

Verstand taas viittaa myös sellaiseen ymmärtämiseen, joka saavutetaan eläytymällä. Etymologisesti se on jonkin edessä seisomista. Meillähän taas ymmärtäminen on alun perin jonkin ottamista syliin, ympäröimistä. Käsittäminen on etymologisesti jokseenkin samaa, se minusta kuitenkin viittaa enemmän työstämiseen tai ainakin tunnusteluun. Sitähän tarkoittaa myös latinan manipulointi, käsin vaikuttaminen.

Venäjässä järkeä tarkoittava sana on um tai razum. Se tulee verbistä umet, kyetä, osata. Kun runoilija Tjuttšev sanoi, ettei Venäjää voi järjellä ymmärtää, hän käytti juuri sana um -kyky ei riitä, eivätkä mitat. Sekin oli yksi tapaus järjen hylkäämisestä ja irrationalismin ylistämisestä.

Käytössä on myös sana rassudok, joka tulee verbistä sudit -arvioida, tuomita. Sehän viittaa siis pikemminkin suhteellisuudentajuun kuin älyyn, joka sellaisenaan on neutraali kyky. Myös sana tolk (suomeksi tolkku) on käytössä. Ihminen voi olla tolkovyi, järkevä tai fiksu tai sitten bestolkovyj, tolkuton. Joissakin asioissa saattaa olla vähän tolkkua -malo tolku.

Englannissa reason viittaa juuri tuohon puhtaaseen järkeen, joka auttaa järkeilyn (reasoning) kautta tekemään johtopäätöksiä siitä, mitä on ja mitä on tulossa. Terveeseen järkeen ei kuitenkaan yleensä ole tapana viitata sanalla sanity, sound reason, healthy mind tai vastaavilla. Sen sijaan käytetään ilmausta common sense.

Siitähän on tullut englantilaisuuden eräs tavaramerkki ja tukipylväs ja kun mantereella ennen hurahdettiin toinen toistaan hämärämpiin spekulaatioihin, pysyi engelsmanni maan pinnalla ja muisti aina, ettei pekoni ja paahtopaisti synny joutavia vouhottamalla. Siihen tarvitaan normaalia tosiasioiden tunnustamista ja suhteellisuuden tajua. Nyt taitaa olla jo toisin.

Sense on tässä yhteydessä kiinnostava sana. Kyseessähän on viittaus aisteihin, tuntoon ja muihin. Suomessakin puhutaan siitä, että joku pyörtymisen jälkeen viimein tuli tuntoihinsa. Sellaista pidettiin ennen arvokkaana asiana ja kaiken normaalin toiminnan lähtökohtana meilläkin.

Meikäläinen järkevyys on ollut lähellä englantilaista. Asiallisuus ja olennaiseen keskittyminen on ymmärretty perusarvoiksi jopa liiankin kanssa ja joskus haluttu karsia elämästä kaikki sellainen, mikä näyttää turhalta tai muuten köykäiseltä. Kauniin turhuuden arvostus on meillä keskimäärin varsin uusi asia.

Tuo karu järkevyys on perinteinen talonpojan asenne, joka oli välttämätön joskus. Nyt talonpoikien jälkeläiset sen sijaan saavat pitkän koulutuksen ja monet ahtavat päänsä täyteen ranskalais-saksalaista käsitemössöä, joka useinkin on aivan tolkutonta ja maasta irrallaan.

Englantilaisen terveen järjen eli common sensen apostoli ennen muuta oli 1700-luvulla elänyt sanakirjantekijä Samuel Johnson (ks. Vihavainen: Haun samuel johnson tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).

Hänet tunnettiin maanläheisestä järkevyydestään ja suorastaan sopimattomasta rehellisyydestään. Hän ei kavahtanut muodikkaan humpuukin sanoista humpuukiksi ja teki paljon saadakseen englantilaiset luopumaan helmasynnistään teeskentelystä, joka tuohon aikaan tunnettiin nimellä cant.

Muuan Johnsonin kuuluisia lentäviä lauseita on se, jossa hän sanoo patriotismin olevan lurjusten viimeinen pakopaikka -patriotism is the last refuge of the scoundrel.

Johnson itse oli suuri patriootti ja jopa englantilainen nurkkapatriootti, joka usein kiusoitteli ihailijaansa James Boewellia tämän skottilaisuudesta. Itse patriotismia Johnson ei siis missään tapauksessa tuominnut, hän vain tarkoitti juuri sitä, mitä sanoi: lurjusmaisuuttakin voidaan puolustella patriotismilla, ellei mitään muutakaan enää keksitä. Sehän on arvotonta toimintaa, mutta sitähän me usein näemme ympärillämme.

Leo Tolstoi, suuri isänmaan ystävä ja venäläisyyden kiihkeän romanttinen rakastaja hyökkäsi aikoinaan rajusti Venäjän valtiota ja kirkkoa vastaan, koska ne hänen mielestään profanoivat patriotismin muuttaen sen taikauskoksi ja raakuudeksi. Venäläisten kasarmien seinällä oli hänen aikanaan lause, jossa sotilasta käskettiin vahingoittamaan vihollista viimeiseen saakka kaikin keinoin, vaikka hampailla, kun muut aseet loppuivat.

Mitäpä syntiä salaamaan, itse kullakin lienee kiusaus ilahtua kuullessaan, että ukrainalaiset ovat saaneet tuhottua niin ja niin paljon vihollisiaan. Siinäpähän sai korskea hyökkääjä vasten turpaansa -hampailleen, kuten venäläiset asian ilmaisevat.

Olemme myös ylpeitä sotiemme ajan suorituksista. Vihollinen, jonka ylimielisellä ylpeilyllä ei ollut rajoja, sai huomata tulleensa perin pohjin nolatuksi. Meille se maksoi valtavasti ja tappiot olivat korvaamattomia, mutta taistelu ei sittenkään ollut turhaa. Hyökkääjäkin oppi asiasta jotakin, kuten voimme päätellä. Mekin opimme silloin. Mutta nyt taitaa olla jo toinen aika.

Ajatellessamme sotia ja niiden merkitystä, menetämme helposti kyvyn järkevään ajatteluun ja siirrymme tunteen puolelle. Tämä ei koske vain omia sotiamme. Abstrakti ajattelu muuttaa helposti sodan konkreettisen mielettömyyden ja pahuuden rationaalisuudeksi ja ihmiselämää aletaan mitata numeroilla, toisin kuin normaalissa elämässä rauhan aikana.

Tämä lienee jopa väistämätöntä, pasifismi, jota Tolstoi edusti, ei kuulu tähän maailmaan eikä etenkään sellaiseen maailmaan, jossa Putinin kaltaiset johtajat häärivät todellisuudesta irrallaan, kuten Merkel aikoinaan arvoituksellisesti sanoi.

Sodassa tarvitaan vihaa, aggressiota, jollaista antiikin Kreikassa edusti Ares, riehuvan taistelun jumala. Hän oli kuitenkin kehno jumaluus, joka halusi itselleen rakennettavan temppelin kuolleitten ruumiista. Sellainen ei voinut olla realistinen eikä pysyvä. Kylmää järkeä käyttävä Pallas Athene sen sijaan johti joukkonsa voittoon.

Valitettavaa kyllä, järki, varsinkin tolkun merkityksessä on sodan aikana suuressa vaarassa. Venäjällä näemme irvokkaita ilmiöitä, kun lapsia vedetään mukaan sotapropagandaan ja militarismiin ja kun fantasioidaan naapurien syvästä vihamielisyydestä ja keksitään toinen toistaan hullumpia historiantulkintoja. Maailman uhkaaminen ydintuholla on varmasti järjettömyyden korkein aste, jos niin voidaan sanoa.

Valitettavasti hulluus on tarttuva tauti ja puhun nyt sotahulluudesta. Aikoinaan 1920-luvulla Suomen Moskovan lähettiläa Antti Hackzell varoitti raportissaan luomasta jo rauhan aikana viholliskuvaa, josta saattaisi tulla itsensä toteuttava ennuste. Nykyaikaiset sodat, hän huomautti, valmistellaan jo etukäteen vuosia ennen, alkaen historiankirjoituksesta ja päätyen strategisten ratojen rakenteluun.

En tiedä, oliko Hackzellin neuvo käyttöarvoltaan hyvä vai huono. Saattaa olla, että se irrationaalinen ryssäviha, jota eräät piirit samaan aikaan rakensivat, oli meille hyödyllinen väline, kun tosipaikka tuli eteen. Joka tapauksessa se ei ollut järjen riemuvoitto, vaan irrationaalisuuden osoitus, josta en ainakaan minä osaa erityisesti ylpeillä.

Välineiden ja keinojen, älyn ja järjen sekoittaminen on vaarallinen asia. Tolkun säilyttäminen silloinkin, kun se tuntuu hyödyttömältä, on sivistysvaltiolle ja sen kansalaisille tärkeä asia. Sitä vaalikaamme.

24 kommenttia:

  1. Järkiparka on nykyään kovalla koetuksella ja maalaisjärki lähes henkitoreissaan. Ongelma näkyy, kuuluu ja vaikuttaa eniten mediassa. Jos Hesarin Ja Ylen toimittajissa saataisiin harvennus se olisi hyvä alku.

    VastaaPoista
  2. Arvoisa Bolgistigus, tällaisesti minä pidän ja loppu "Tolkun säilyttäminen silloinkin, kun se tuntuu hyödyttömältä, on sivistysvaltiolle ja sen kansalaisille tärkeä asia. Sitä vaalikaamme", sietäisi tulla yleiseksi periaatteeksi esim. juuri paljon puhutussa politiikassa.

    VastaaPoista
  3. Kun poikasena tulin kotiin pikku pahanteosta, äiti nuhteli minua sanoen, jotta kyllä minulla pitäisi olla joku tolkku. Tarkemmin ajatellen, tässä on jutun ydin, eli tuo sana ”joku”. Näitä tolkkuja lienee siis useita, omansa meillä kullakin.

    Kun Vihavainen patistaa meitä tolkun ihmisiksi, tavoitteena olisi siis ilmeisesti sovittaa yhteen nämä erilaiset tolkut. Tolkut perustuvat erilaisiin intresseihin. Omenapuun omista haluaa pitää omenansa, poikajoukko maistaa niistä muutamia.

    Me suomalaiset ajattelemme vain omaa tuvallisuuttamme. Venäläiset omaansa, eivätkä halua Yhdysvaltojen ohjuksia lähelle maansa toiseksi suurinta kaupunkia. Ovatko nämä tolkut sovittamattomia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jospa se Imperialistinen Roistovaltio Ryssä ensin lopettaisi naapureidensa jatkuvan uhkailun ja naapureihinsa hyökkäilyn, niin naapureillakaan ei olisi nykyisenlaista tarvetta hankkia liittolaisia saati liittolaisten puolustuskalustoa Ryssän toiseksi suurimman kaupungin viereen.

      Mutta ehkäpä tämä on liikaa vaadittu roistovaltiota asuttavalta kansakunnalta?

      Poista
    2. Kroohausaika, pikku Qroquius. Otapa päikyt; peukku suuhun.

      Poista
  4. Anaksimandroksen, Demokritoksen, Lucretiuksen ja Leibnizin kautta kulkee yksi eurooppalaisen ajattelun historiallinen linja, jossa mailmasta yritetään saada selvää jäljittämällä tajunnallisia alkioita, mielen atomeja, joista suuremmat kokonaisuudet muodostuvat.

    Nyt meillä on keskuudessamme sellaista valtavirta-ajattelua, jota voisi kutsua vaikkapa maallistuneen kielifilosofian vielä maallistuneemmaksi insinööriajatteluksi -- jossa järjen ja tiedon ongelmia yritetään ratkaista keskittymällä "käsite"-nimisiin ajattelun alkioihin, joista kulloinkin pulmallisimpia yritetään selventää määrittelemällä käsitteitä toisilla käsitteillä. Tällainen määrittely saa jonkin verran maata alleen, kun poimitaan käsitteiden käyttötapoja eri konteksteista ja historiallisista yhteyksistä.

    Tajunnallisten alkioiden historia voidaan sitten kirjoittaa myös esimerkiksi aistifysiologian kannalta -- jolloin esimerkiksi eurooppalaisen ajattelun suureksi vedenjakajaksi osoittautuu kynnys keskiajan ja uuden ajan välillä. Tuolloin luotiin se uusi ihminen, joka ei enää mieltänyt maailmaa korvan ja kuuloaistin resurssien pohjalta, vaan valjasti silmän, näköaistin ja visuaalisen mieltämisen rakenteet ja mallit järkiajattelun pohjaksi. -- Tämä oli koko ihmissuvun kognitiivisen kehytyksen kannalta suurin koskaan tapahtunut tajunnallinen murros.

    Se on aika kuvaavaa, että nyt puhumme esimerkiksi syysuhdeajattelusta ikään kuin se olisi jokin ylihistorialliseen järkeen olemuksellisesti kuulunut asia. Ei se ole. Uuden ajan ensimmäiset versiot syysuhajattelusta olivat esimerkiksi Diderot''n kuvaaman fatalismin kaltaisia.

    Jos eurooppalaisen filosofisen ajattelun historiallista kaarta kartoitetaan, yksi suuri linja päättyy Wittgensteiniin. Jos hänen ajattelunsa perinnön jatkajaa haetaan, yksi nimi nousee yli muiden: Marshall McLuhan.

    Mutta kaikki tämä on toistaiseksi akateemisen filosofian ulkopuolella -- joka on aina ollut sokea omalle perinteelleen niin, että myös siihen eniten inputia ja impulssia tuoneet hahmot ovat tulleet varsinaisen akateemisen maailman ulkopuolelta. Nyt tilanne akateemisessa maailmassa on aivan toivoton -- siellä elvytetään keskiaikaista käsiterealismia ymmärtämättä itsekään mikä älyn rappeutuminen on käynnissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pari sanaa puun takaa.

      "Se on aika kuvaavaa, että nyt puhumme esimerkiksi syysuhdeajattelusta ikään kuin se olisi jokin ylihistorialliseen järkeen olemuksellisesti kuulunut asia. Ei se ole. Uuden ajan ensimmäiset versiot syysuhajattelusta olivat esimerkiksi Diderot''n kuvaaman fatalismin kaltaisia."

      En tiedä, mitä kirjoittaja tarkasti ottaen käyttämillään sanoilla tarkoittaa, mutta minä yritän kirjoittaa niin yksinkertaisesti kuin osaan ja sanoa, että syysuhde-ajattelu on ominaista kaikille (terveille) ihmisille ja niin on ollut koko ihmisen olemassa olevan historian ajan toisin sanoen jo ensimmäisestä ihmisestä alkaen.

      "Jos eurooppalaisen filosofisen ajattelun historiallista kaarta kartoitetaan, yksi suuri linja päättyy Wittgensteiniin. Jos hänen ajattelunsa perinnön jatkajaa haetaan, yksi nimi nousee yli muiden: Marshall McLuhan."

      En ole Wittgesteinin asiantuntija, mutta luin nuorena hänen teoksensa (Tractatus), ja katselin sitä äsken verkosta, mutta en löydä siitä sellaista, josta olisi minulle jotain tiedollista hyötyä.

      "Mutta kaikki tämä on toistaiseksi akateemisen filosofian ulkopuolella -- joka on aina ollut sokea omalle perinteelleen niin, että myös siihen eniten inputia ja impulssia tuoneet hahmot ovat tulleet varsinaisen akateemisen maailman ulkopuolelta. Nyt tilanne akateemisessa maailmassa on aivan toivoton -- siellä elvytetään keskiaikaista käsiterealismia ymmärtämättä itsekään mikä älyn rappeutuminen on käynnissä."

      En ole filosofi, mutta minusta tuntuu, että kappale vaatii perusteluja.

      M

      Poista
    2. Tulee kyllä mieleen Lucretius:Felix, qui potuit rerum cognoscere causas.

      Poista
    3. Luulen, että Seppo O. jonka tekstit kielttämättä joskus ovat hiukan vaikeatajuisia, viittaa siihen, että Anaksimandroksen, Demokritoksen, Lucretiuksen ja Leibnizin ajattelussa mm syy-yhteys nähtiin luonnontieteellisenä, objektiivisena faktana kun taas Wittgesteinista alkaneeseessa loogis-empiirisessä ajattelussa alettiin korostaa kieltä ts ajattelumme perustuu kieleen eli kielen ulkopuolella ei voi käsittää tai kuvata mitään. Tätä tarkoitti tämän usein väärinymmärretty lause, "mistä ei voi puhua, siitä täytyy vaieta". Tuon koulukunnan vulgääriversion johdosta erääseen sosiologiseen julkaisuun saatiin valeartikkeli, jonka mukaan painovoima on (vain kielellinen/subjektiivinen ilmiö (Sokol-skandaali).

      Terveen järjen mukainen ajatus on se, että syy-suhde on objektiivinen fakta, mutta sen kuvaus on kielellistä.

      Seppo O. voisi itse selittää ajatuksensa paremmin.

      Poista
    4. Olen usein alle alleviivannut sitä, että W. Sanoo "muss man schweigen" eikä sen sijaan "soll man schweigen. Ero on oleellinen.

      Poista
    5. Pari sanaa puun takaa.

      Wittgensteinin lausahdus, että "mistä ei voi puhua, siitä täytyy vaieta" voi jotenkin ennakoivasti liittyä (niin kuin joku on sanonut) Gödelin epätäydellisyyslauseisiin, joiden asiantuntija en ole.

      En tiedä, ymmärsikö Wittgenstein Gödelin lauseita, mutta mitä kieliin tulee, niin jo sellainen vanha hengellinen virsi kuin Ratk' taivaassa, ratk' taivaassa kertoo, että sitä iloa, joka taivaassa on, "ei taida kenkään puhua, ei yksikään kirjoittaja taida ulos sanoa".

      Kyllä kääntyneet kristityt ovat aina tienneet kielen rajat, jotka kait Wittgensteinin mukaan ovat maailman (eli jonkin formaalin tai luonnollisen kielen) rajat.

      M

      Poista
    6. Oiva Ketoselta lainattua kategoriointia väljästi muotoillen voisi eurooppalaisen ihmisen maailmankatsomuksen katsoa kehittyneen neljässä jaksossa, joista kolme ensimmäistä olisivat ikään kuin yleisesti ihmiselle lajityypillisiä ja viimeisin varsinaisesti länsimainen, so. muista suurista maailmankulttuureista poikkeava ja omalaatuinen. Varhaisin vaihe sijoittuisi esihistoriaan, kolme muuta historialliseen aikaan.

      Nämä neljä vaihetta olisivat: 1) primitiivis-maaginen (eli incorporoiva ja pahuutta ulkoistava), 2) antiikin myyttinen (eli platonisille ideoille perustuva ja ei-kausaalisesti "selittävä" maailmanjäsennys), 3) keskiajan käsitekiinteyteen perustuva teokraattinen maailmanjärjestys ja lopulta 4) uuden ajan kartesionismi (eli subjektin eriytymiseen ja havainnon kohteen objektivoimiseen perustava kulttuuri).

      Korostaaksemme jatkuvuutta ja kehityslinjaa voisimme ehkä häivyttää vaiheiden rajat käsitteellisesti: 1) primitiivis-maaginen esihistoria, 2) maagis-myyttinen antiikki, 3) myyttis-opillinen keskiaika, ja 4) opillis-kartesiolainen uusi aika.


      ""Ihmisjärjellä on monia muotoja, ja myös se erityinen järjen muoto, joka on saanut ilmauksensa tieteessä, on ollut aikojen varrella muuttuva."" -- G H von Wright

      von Wright ymmärsi Wittgensteinia niin hyvin, että saattoi sanoa että paljon jäi vielä ymmärtämättä. Hänhän oli Wittgensteinin oppituolin perijä Cambridgessa ja filosofin hyvä ystäväkin.

      Wittgensteinia on "helppo lukea mutta vaikea ymmärtää". Vaikka Wittgensteinin ajattelu ei ollut minkään "ismin" mukaista, silti hänen ajattelussaan elivät kaikki länsimaisen filosofian perinteiset ongelmat.

      Itse ole lueskellut noita kirjallisia jäämistöjä jokseenkin päivittäin suunnilleen kuudenkymmenen vuoden ajan. Yhä edelleen koen uusien asioiden niissä avautuvan. Yksi viimeisistä huomioista koski sitä tapaa jolla hän itse teknisesti liitti varhaisen varsin aksiomaattisen elementaarilauseen rakennetta koskevan pohdiskelunsa myöhäisfilosofisiin merkintöihinsä, joissa kirjoitetun kielen läpi kaivetaan taas kielen alkuperäinen retorinen perinne analysoitavaksi.

      Jos todellakin tarvittaisiin jatkaja sille filosofiselle perinteelle, joka täydellistyi Wittgensteini elämäntyössä ja tiedonalan sisäisessä kehityksessä muodosti ylittämättömän päätepisteen, nimeäisin seuraajaksi Marshall McLuhanin. Hänen syvät oivalluksensa jäivät hänen elinaikanaan hänen raflaavan esiintymisensä ja provolatorisen kirjoitustyylinsä peittoon -- mutta se mitä hän ajatteli esimerkiksi vanhaa ja keskiakaa hallinneen retorisen perinteen suuresta muutoksesta visuaalisen mieltämisen vallitsemaan uuden ajan kartesiolaiseen järkeen -- se oli syvällisintä mitä toistaiseksi kukaan ajattelija on esittänyt.

      Jos tosiaankin haluamme etsiä ihmisen ajatushistoriasta jotain yli aikojen ulottuvaa narratiivia, sellainen löytyy pikemminkin aistifysiologian kuin "opillisen" filosofian historiasta.

      Filosofian perinne täydellistyi Wittgensteinissa, eikä hän olisi ymmärtänyt sen enempää James Joycea kuin Marshall McLuhaniakaan. Hänen filosofiset tekstinsä ovat vaikeita, niiden lukeminen menee suunnilleen sadalta prosentilta harrastajia totaalisesti hukkaan.

      Poista
    7. “… painovoima on (vain kielellinen/subjektiivinen ilmiö) …”.

      Kieltämättä ei-filosofin on usein perin vaikea seurata tämän kaltaista keskustelua. Kun tähän soppaan lisätään vielä se, että nuo faktoina ajatellut fysikaaliset ilmiöt saattavat ottaa aivan erilaisen ilmiasun, alkaa mieltä heikottaa.

      Painovoimaahan ei ole olemassa, sanoi Einstein, on vain avaruuden käyristyminen. Mitä silloin tarkoittaa, että painovoima on vain ”kielellinen ilmiö”?

      Jo pelkkä asioiden fysikaalisen puolen tarkastelu on mieltä raastavaa:

      Fysikaalisessa havainnossa on kolme osaa: havaittava kohde, havaitsija sekä havainnointiin käytetty väline. Kohteella ei ole mitään absoluuttista ”olemusta”, vaan tuo olemus vaihtuu noiden kolmen osan vaihtuessa.

      Siten esimerkiksi vastaus siihen, 1) kiertääkö maa aurinkoa, vai 2) kiertääkö aurinko maata, vai 3) kiertävätkö molemmat yhteistä painopistettään, riippuu siitä, mistä käsin asiaa tarkastellaan, eli mihin asetetaan koordinaatiston origo. Kaikki kolme vaihtoehtoa ovat siten totta. Kopernikus parka, voi meitä!

      Poista
    8. Pari sanaa puun takaa.

      Vastaan väljästi Oikkosen kannanottoihin.

      //
      Oiva Ketoselta lainattua kategoriointia väljästi muotoillen voisi eurooppalaisen ihmisen maailmankatsomuksen katsoa kehittyneen neljässä jaksossa, joista kolme ensimmäistä olisivat ikään kuin yleisesti ihmiselle lajityypillisiä ja viimeisin varsinaisesti länsimainen, so. muista suurista maailmankulttuureista poikkeava ja omalaatuinen. Varhaisin vaihe sijoittuisi esihistoriaan, kolme muuta historialliseen aikaan.
      //

      Luin myös nuorena (1990-luvun alussa) samoihin aikoihin Wittgensteinin kirjan (Tractatus) kanssa Ketosen kirjoittaman kirjan Eurooppalaisen ihmisen maailmankatsomus, johon en ole koskenut sen jälkeen.

      Ja jos muistan oikein, niin Ketonen muun muassa väitti kirjassaan jotenkin niin, että oman aikansa tieteellinen tieto pitää hyväksyä oikeaksi, vaikka se olisi väärää (todettaisiin vääräksi myöhemmin). Muistan, että olin eri mieltä siitä. Olen eri mieltä väittämästä vieläkin.

      Tuo kategorisointi ei oikein tyydytä minua.

      En mene sen tarkemmin kategorisointiin kuin siten, että se eurooppalaisuus, joka synnytti uuden maailman, alkoi uskonpuhdistuksesta, jonka pääasiallisena voimana toimi Martti Luther.

      On merkillistä, miten voimallisesti luterilaiset vaikuttivat koko Euroopan sekä hengelliseen että henkiseen elämään.

      //
      ""Ihmisjärjellä on monia muotoja, ja myös se erityinen järjen muoto, joka on saanut ilmauksensa tieteessä, on ollut aikojen varrella muuttuva."" -- G H von Wright
      //

      Georg Henrik von Wright oli väärässä: tieto (siis se, mikä on totta tietyssä mielessä), mikä näkyy tieteissä, monissa tieteenaloissa, ei ole järjen ilmaus vaan hengen lahja; huomautan, ettei kaikkea niin sanottua tieteellistä tietoa voi sanoa tiedoksi eli asiantilaksi, joka on jossakin mielessä totta. Tieteissä on arvauksia ja suoranaisia väittämiä, joita ei voida sanoa tosiksi, vaikka ne esitetään tosina.

      von Wright oli vain noin kolme vuotta Wittgensteinin jälkeen hänen paikallaan. Rolf Nevanlinnan mukaan kait siksi, että ilmasto ei sopinut hänelle. Selitystä on vaikea uskoa.

      Wittgenstein oli jotenkin kummallinen ihminen ja hän eli elämää, jota en voi kannattaa enkä ihailla.

      M

      Poista
    9. "Ketonen muun muassa väitti kirjassaan jotenkin niin, että oman aikansa tieteellinen tieto pitää hyväksyä oikeaksi, vaikka se olisi väärää (todettaisiin vääräksi myöhemmin)."

      Täytyy tunnustaa, että minä hyväksyn tuon Ketosen periaatteen ns maallisen regimentin asioissa, koska se on kulloinkin paras käytettävissä oleva tieto kunhan muistetaan tieteen rajat. Muu vaihtoehto tarkoittaisi turvautumista huuhaahan, muutuun tai yleisiin ennakkoluuloihin sekä omiin subjektiiviisiin käsityksiin ja ennakkoluuloihin.

      Se on sitten eri asia, että on muistettava tieteen rajat (esim kysymykset Jumalan ts ihmistä korkeamman olennon/voiman olemassaolosta taikka arvojen paremmuudesta) sekä oltava valmis muuttamaan tietoa asioista jos tieteellinen tieto muuttuu.

      Poista
    10. "Wittgenstein oli jotenkin kummallinen ihminen ja hän eli elämää, jota en voi kannattaa enkä ihailla."

      Sillä taas ei ole mitään merkitystä hänen tieteellisen toiminnan pätevyyden tai epäpätevyyden kanssa. Tieteellisen toiminnan pätevyyden arvioimisen rakentaminen sen vaaraan, mitä arvioitsija tämän elämässä kannattaa tai ihailee, on avoin ovi erilaisille päätöksentekoharhoille, usein nerokkaimmat ihmiset ovat persoonina olleet varsin epämiellyttäviä.

      Poista
  5. "Isoäitini, joka oli ranskalainen, ja siis hyvin käytännön läheinen ihminen...
    K.Suomalainen.

    Englantilaisten common sense taitaa olla enimmäkseen itsekehua ja -petosta.

    VastaaPoista
  6. "Sensibility" taitaa muuten olla ihan sellaisenaankin käytössä ainakin vähän vanhemmassa englannissa. Boswellin kirja Johnsonista myös juuri kesken, hyvää on teksti mutten nyt oikein osaa eläytyä siihen. Samoin kävi Pepysin päiväkirjojen kanssa. Kaikki näistä lienevät kyllä olleet tolkun miehiä.

    VastaaPoista
  7. Paineiden aikaan Järki on ahdinkossa.

    Se joka seuraa venäjänkielisiä TV-lähetyksiä on varmastikin havainnut, että Moskovan TV:n asiakkaat alkoivat viime aikoina olla äimäissään, hädissään, vihoissaan, käärmeissään, kiukuissaan eli kateellisina sen johdosta, että saivat tiedon, että vuoden 1990 jälkeen Turkin ja Indonesian kansantaloustuote nelinkertaistui, Intian kansantaloustuote 1990-lähtien oli 7-kertaistunut, Vietnamin taas 8-kertaistunut ja Kiinassa taas 16-kertaistunut.

    Tietoisten venäläisten persettä alkoi repimään ajatus, että mihin katosi Venäjän talouden moninkertaistuminen. Moskovan TV ei pröystäillyt Venäjän talouden moninkertaistumisesta, koska Ukraina piti tuhota.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ”… Paineiden aikaan Järki on ahdinkossa…”.

      Venäjän bruttokansaantuote kasvoi 2000-luvulla nopeasti, sitten 2013 alkoi alamäki, joka kuitenkin korjautui vuoteen 2022 mennessä entiselleen, pakotteista huolimatta. Taloudessa Venäjällä on se etu, että maalla on vain vähän velkaa.

      Suomella ja Saksalla sen sijaan menee nyt huonosti. Saksassa lähes katastrofaalinen tilanne johtuu siitä, että se luopui Venäjän halvasta kaasusta. Suomen kohdalla alamäen syynä on itse tehty päätös viennin lopettamisesta Venäjän kanssa. Ja velkaahan meillä riittää.

      Parahdetaanko parkumaan?

      Poista
  8. Off-topicina & juttuvinkkinä; mites olisi jonkinlainen yleiskatsaus suomalaisten punikkipomojen myöhemmistä vaiheista Neuvostolan Ihmemaassa? Viitaten lähinnä esim. Edvard Gyllingiin, Kullervo Manneriin, Kuusiseen, ym ym.

    Maan- kautta valtiopetturuudesta voidaan toki olla monenlaista mieltä, mutta no, päteviä miehiä siltikin, tavallaan. Kuusinen nyt taisi osoittautua melkoiseksi mulqvistiksi noin ihmisenäkin, mutta Gyllingin ja Mannerin osalta ainakaan koko totuus ei silti liene aivan noin yksiulotteinen? Paras esimerkki edellä mainituista lienee Oskari Tokoi, joka Venäjälle paettuaankin kuitenkin tajusi aikansa ja häipyi Amerikkaan kun kuuli saaneensa tappotuomion myös rajan sillä puolen, itseltään setä Leniniltä... Ns. ilmojen aikana.

    Minkäpälaiseksi olisivat sitten myöhemmät poliittis-yhteiskunnalliset urat muotoutuneet, ilman punikkikapinan jonninjoutavuutta? No kai heistä nyt itsenäisessä maassakin ainakin pitkäaikaisia ja arvostettuja kansanedustajia olisi tullut, tod.näk. ministereitä, kenpä ties jopa pääministerikin? Ainakin jos nyt jotain Väinö Tanneria myöhempine vaiheineen jonkinmoisena mittapuuna yrittäisi pitää, muutettavat muuttaen? Presidentin tehtäviin noste olisi tuskin sentään vielä riittänyt tuon ajan Suomessa, sosialisteilla...

    Mannerien osalta v. 1918 oli veljessotaa ihan kirjaimellisestikin; tuo Kullervo Mannerin veli Arvo Manner kun toimi sittemmin Viipurin läänin maaherrana koko ensimmäisen tasavallan ajan, ja vielä sotien jälkeenkin aiemman lääninsä rippeistä sittemmin muodostetun Kymen läänin maaherran tehtävissä, olikos jonnekin 50-luvulle asti.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt on paljon aineistoa kapinan jälkeisistä Venäjän- vuosista. Eiköhän tutkimuksia ala tulla

      Poista
    2. " & juttuvinkkinä; mites olisi jonkinlainen yleiskatsaus suomalaisten punikkipomojen myöhemmistä vaiheista Neuvostolan Ihmemaassa? "

      Arvo Poika Tuominen teki sen Kremlin kelloisaan.

      Jatkoksi riittänee, että O.V.Kuusinen tuli kaikkien aikojen vaikutusvaltaisimpana suomalaisena (1/15-osa politbyroota vastaavan NKP:n puhemiehistön jäsenyydestä) haudatuksi Kremlin muurin.

      Poista
  9. Eräs suomalainen diplomaatti sanoi kerran, että on venäläisten asia, miten asiansa järjestävät. Voimme täällä heristellä nyrkkiä ja tuomita hyökkäyksen Ukrainaan ja sen lisäksi vastustaa aggressiota tukemalla Ukrainaa henkisesti ja aineellisesti. Tukipaketteja on kai nyt 18, joista ilmeisesti koostuu se miljardi josta olen nähnyt puhuttavan. Ilahduttavaa nähdä, että blogisti muistuttaa Moskovan lähettiläan Antti Hackzell varoituksesta, jonka mukaan rauhanaikaisesta voimakkaasta viholliskuvasta voi tulla itseänsä toteuttava ennuste. Harvoin menee päivääkään, ettei suomalainen puhuisi talvisodasta. Se tosiaan Suomesta tiedetään, kun muuta tietämisen arvoista ei ilmeisesti ole. Ylen Amerikan kirjeenvaihtaja Ida Tikka kertoi, että ainut newyorkilaisen taksikuskin tuntema asia Suomesta oli Simo Häyhä, joka talvisodassa ampui 500 venäläistä.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.