Kipralttari
Vanhemmat
ihmiset muistavat vielä Puumalassa sijainneen kahvilan, jonka nimi oli Kipralttari.
Se tietenkin viittasi paikkakunnan strategiseen asemaan Saimaan eli Vuoksen
vesistön eteläisen ja pohjoisen osan välisenä kapeikkona. Kahvila sijaitsi
rinteessä suuressa puutalossa ja siinä oli jopa terassi ja keskiolutoikeudet.
Kun Turun rauhan
raja vuonna 1743 solmittiin, kuvittelivat venäläiset ilmeisesti nyt
hallitsevansa sekä Kymijokea että Saimaata, mikä antaisi heille edullisen
aseman Pietariin mahdollisesti kohdistuvien hyökkäysten varalta.
Kävi kuitenkin niin,
että kaiketi puutteellisten karttojen takia Puumala jäikin Ruotsin valtakunnan
hallintaan ja niinpä Lappeenrannan ja Savonlinnan välinen vesiliikenne jäi ruotsalaisten
eli siis suomalaisten kontrolliin ja venäläiset laivat saivat luvan alistua kontrolliin
Puumalaa sivuuttaessaan.
Tämä asia korjattiin
Kustaa III:n sodan jälkeen, kun kenraali, myöhemmin generalissimus Suvorovin
johdolla kaivettiin neljän kanavan verkosto, joka salli venäläisten sivuuttaa
Puumala koko ajan omalla puolellaan pysyen. Mainittakoon, että Suvorov, joka
hoiti hommansa perusteellisesti, oli tuona aikana myös Saimaan laivaston
komentaja ja siinä asiassa pätevöityäkseen suoritti myös mitšmanin
tutkinnon, mikä vastasi vänrikkiä.
Sodan aikana
olikin havaittu kevyiden sota-alusten merkitys Savossa. Maakunta oli tunnetusti
mäkinen ja ryteikköinen ja tykit, joita kyettiin sotilasoperaatioissa käyttämään,
olivat pieniä 3- tai korkeintaan 6 naulaisia, noita pienempiä voitiin
tarvittaessa jopa kantaa ja kannettiinkin vaikeiden paikkojen yli.
Veneissä ja
pikku laivoissa sen sijaan oli jopa raskaita tykkejä, jotka tarvittaessa
siirtyivät nopeasti ja yllättävästi paikasta toiseen. Niinpä sodan aikana molemmat
osapuolet rakensivat sotalaivoja Saimaalle vimmatulla vauhdilla ja jopa
kiskoivat niitä talvella maata pitkin Saimaalle mereltä.
Venäläiset itse
asiassa aloittivat saaristolaivastojensa rakentamisen vasta sodan sytyttyä,
mutta parissa vuodessa heidän laivastonsa paisui niin, että aluksia laskettiin
lopulta Saimaallakin olevan liki 80 kappaletta.
Ruotsin puolella
varustettiin Puumalaa, jonne suunniteltiin myös kaupunkia linnoituksen tueksi.
Siellä oli 11 tykin rantapatterit, viisi 6-naulaista ja kuusi 12-naulaista sekä
lisäksi sota-aluksia, venäläisen piirroksen mukaan yhteensä 13 erilaista laivaa
tai suurta venettä, niistä kuusi tykkisluuppia. Pienemmissä veneissä oli
aseistuksena kiväärien lisäksi nikhakoja eli falkonetteja.
Kuten tunnettua,
vuosi 1788 meni pelkän sähläyksen merkeissä. Venäläiset, jotka kävivät sotaa
Turkkia vastaan, eivät olleet valmiita operaatioihin ja Ruotsin puolella Anjalan
liitto halvautti koko armeijan toiminnan. Haminan porteilla ei saatu mitään
aikaan ja Olavinlinnan piirityskin lopetettiin kesken kaiken.
Vuonna 1789 sen
sijaan alkoi tapahtua ja nyt olivat hyökkääjinä venäläiset. Kenraali Michelsonin
ylivoimaiset joukot pysäytettiin pariksi päiväksi Porrassalmella, mutta eihän
se mitään ratkaissut. Venäläiset työntyivät Savoon kolmelta suunnalta, Mikkelin,
Sulkavan ja Puumalan kautta saartaakseen Savon prikaatin Juvalle.
Se ei
onnistunut, mutta Puumalan varuskunta jäi pussiin venäläisten joukkojen taakse sotalaivoineen
kaikkineen. Osastossa oli yli 600 miestä, joidenkin tietojen mukaan vain noin
300.
Se jouduttiin
evakuoimaan vihollisen alueen kautta reittiä Sulkavan ja Punkaharjun kautta
Raikuun kanavalle ja sieltä Haukivedelle, Savonlinnan pohjoispuolelle. Soutumatkaa
raskailla aluksilla kertyi noin 200 kilometriä. Toki osa matkasta varmasti myös
purjehdittiin.
Ennen pitkää
osat vaihtuivat Savossa, kun venäläiset joutuivat vetämään voimiaan takaisin
Kymijoelle, jossa ruotsalaiset nyt vuorostaan hyökkäsivät. Silloin myös Savon
prikaati käytti tilannetta hyväkseen ja valtasi Savon takaisin. Parkumäellä
kenraali Schultzin joukot lyötiin perin pohjin ja ne pakenivat kiireen vilkkaa
Savonlinnaan, Laitaatsalmen taakse.
Stedingkin arkistossa on luettelo
sotasaaliista, johon kuului muun muassa Schultzin koko kalusto, kuparista
yöastiaa myöten.
Kapea Laitaatsalmi
jäi kuitenkin venäläisten käsiin ja kun heillä oli rantapattereiden lisäksi vielä
suuri järvilaivasto, ei ruotsalaisilla ollut asiaa salmen läpi etelään, esimerkiksi
ja erityisesti Puumalaa takaisin valtaamaan. Puumalastahan oli suora reitti
etelään, jos nyt Saimaalla mitään suoria reittejä onkaan. Joka tapauksessa hyökkäys
Lappeenrantaan, olennaiseen selustan tukikohtaan olisi ollut Kymijoella
olevalle Venäjän armeijalle hankala paikka.
Puumalansalmi jäikin
sodan loppuun saakka venäläisten hallintaan ja vaikka parin peninkulman päähän Pirttimäelle
linnoittautuneet ruotsalaiset yrittivät sitä vallata takaisin se ei onnistunut.
Taistelut olivat melkoisen suuria ja hyökkäyksiä tehtiin puolin ja toisin.
Puumala -Savon kipralttari-
oli strategisesti siis aivan keskeinen paikka. Sen kautta olisi ollut hyvä
hyökätä vettä pitkin Lappeenrantaan, joka oli jo Viipurin naapurissa ja
toteuttaa tuo Kustaa III:n sinänsä hullu idea Pietarin valtaamisesta. Mikäli Ruotsin
suuret laivastot (avomerilaivasto ali örlogsflottan ja saaristolaivasto eli
skärgårdsflottan) meren puolella vielä olisivat kyenneet tehtäväänsä,
olisi Pietari tosiaan ollut vaarassa- ainakin hetkeksi. Mutta Ruotsin laivaston oli vuonna 1789
halvauttanut sotien ikuinen vitsaus: kenttäkuume. Avomerilaivasto makaili enimmäkseen
Karlskronassa.
Nolosti siis kävi
Savon kipralttarille: se joutui vihollisen käsiin ja muodosti nyt
Venäjän kannalta yhden Pietarin puolustuksen tukipylväistä.
Toinen
samanlainen oli Savonlinnan Laitaatsilta ja kolmas sitten keväällä vuonna 1790
vielä pohjoisessa Matarinsalmi, jonka venäläiset ehtivät linnoittaa, ennen kuin
ruotsalaiset tykkiveneet yrittivät murtautua keväällä salmen läpi. Niinpä
Ruotsin Saimaan laivasto joutui entistä kauemmas eristyksiin. Pienimuotoisia
hyökkäyksiä se kyllä teki ja yritti suurellakin voimalla tunkeutua Matarinsalmen
läpi, mutta turhaan.
Voidaan
kuvitella tilannetta, jossa Ruotsin joukot olisivat hallinneet sekä Mataria, Savonlinnan
Laitaatsalmi-Kyrönniemi-linjaa että vielä Puumalaakin. Silloin olisi naapuri
ollut heikoilla -ellei se olisi jo ehtinyt rakentaa suurta sisävesilaivastoa.
Savonlinnasta olisi Punkaharjun ja Sortavalan kautta ollut mahdollista myös
uhata Pietaria muun muassa Laatokan kautta.
Soitahan on
tunnetusti sangen hullua touhua ja pahantekoa puolin ja toisin. Kun ajattelee,
miten niukkaa talonpoikien toimeentulo tuhon aikaan oli, tuntuu aika hurjalta
katsoa, miten paljon resursseja uhrattiin sotalaitokseen.
Omaa luokkaansa
olivat merellä toimivat avomerilaivasto ja saaristolaivasto eli armeijan laivasto.
Ne nielivät loputtomasti rahaa ja miehiä. Miehiä kuoli ahtaissa oloissa kuin
kärpäsiä. (vrt. Vihavainen:
Haun amiraali nordenskjöldin tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Puumalassakin
tehtiin Kustaan sodan aikana vuosina 1788-1789 kovaa vauhtia laivoja niin kauan
kuin se oli ruotsalaisissa käsissä. Savon prikaatin komentajan Curt von
Stedingkin arkistossa on muun muassa luettelo kuuden rakennettavan tykkisluupin
tarvitsemista varusteista. Arvatenkin kyseessä ovat juuri samat laivat, jotka
sitten evakuoitiin Raikuun kaavan kautta Savonlinnan pohjoispuolelle.
Saimaallahan kuten
myös merellä oli tunnetusti af Chapmanin suunnittelemia ns. tykkijollia,
joissa oli 6-8 airoparia ja yksi raskas tykki, jopa 32 naulainen. Lisäksi oli
kaksi falkonettia eli 2 naulan pikkutykkiä keulassa. Sellaisen ammus painoi
siis vajaan kilon ja vaati muutaman sata grammaa ruutia ampuma-aineeksi.
12 – naulan tykki
oli tykkjollissa kiinteästi laivassa kiinni ja kun se laukaistiin,
hyppäsi koko alus taaksepäin. Mitään muuta rekyylinvaimennusta ei ollut eikä
tarvittu. Ehkä miesten piti hieman nousta istuimeltaan laukauksen ajaksi. Kiinteä
tykki suunnattiin kääntämällä venettä eli siis laivaa.
Suuremmissa tykkisluupeissa
sen sijaan oli ainakin af Chapmanin suunnittelemassa mallissa yleensä kaksi
raskasta tykkiä, yksi perässä ja yksi keulassa. Normaalisti ne pidetiin
alhaalla aluksen pohjalla, mutta nostettiin taistelussa taljoilla ylemmäs ja
laukaistaessa ne nousivat ns. mäkilavetille, mikä tappoi rekyylin.
Puumalan
tykkipursissa oli vain yksi raskas tykki, 12-naulainen ja sen lisäksi peräti
neljä falkonettia, jotka olivat yleensä 2- naulaisia. Päätykissä oli
mäkilavetti, sillä alus oli jo niin iso -12 paria airoja, että se olisi voinut
vahingoittua ammuttaessa ilman rekyylin vaimennusta.
Stedingkin
arkistosssa on luettelo siitä, mitä tarvittiin noiden kuuden tykkisluupin
rakentamiseen. Luettelo, joka näyttää käsittävän arviolta satakunta kohtaa,
käsittää siis esimerkiksi 6 12-naulaista tykkiä, 24 falkonettia, 30
lunttutankoa (sytytykseen), 30 kappaletta erilaisia ruutilapioita, saman verran
puhdistusrasseja, saman verran latauskeppejä ja muuta vastaavaa tilpehööriä.
Oman kokonaisuutensa muodostivat lavetit, kuusi kappaletta, pultteineen,
pyörineen ja akseleineen ja taljasysteemeineen. Lisäksi tarvittiin myös maalavetit
maihinnousuja varten. Myös nikhakatykeille tarvittiin rautapollarit ja ”laatikot”
ja niin edelleen.
Pyöreitä rautakuulia
tarvittiin (haluttiin) 900 kappaletta 12 naulaisia ja 1200 kappaletta
2-naulaisia. Lisäksi tarvittiin 150 kappaletta 12-naulaisia tankokuulia, joita käytettiin
vihollislaivojen takilan tuhoamiseen. Kahden kuulan väissä oli tanko ja ammus
lienee väkkäränä pyörinyt ilmassa.
Kiinnostavaa on,
että tarvittiin myös 90 kappaletta12 naulan polttokuulia ja 72 kappaletta
samoja 2-naulaisina. Polttokuulia luulisi Saimaalla tarvitun lähinnä talojen
sytyttämiseen ja nehän vaativat myös kuumennusuunin.
Kartesseja eli
raehaulipanoksia haluttiin 900 kpl 12-naulaisia ja 1200 kpl 2-naulaisia. Sytytykseen
tarvittiin peräti 40 lispuntaa lunttulankaa. Käsikranaatteja tarvittiin 600 kpl.
Nehän olivat ruutitäytteisiä rautapalloja.
Kaikenlaista
muutakin tarvittiin, eivätkä mukana luedttelossa ole miesten henkilökohtaiset
aseet ja vaatetus. Moninaisten tavaroiden joukosta mainittakoon 48 markkaa (1
markka= n. neljänneskilo) saksansuopaa, kannu öljyä ja kaksi lispuntaa (lispunta=
n. 7 kg) talia ja saman verran paistorasvaa. Tässä tapauksessa ne kaiketi
menivät plokien rasvaukseen. Lampaannahkoja tarvittiin 36 kappaletta,
mahdollisesti upseerien istuimille.
Luettelon on
9.3.1789 päivännyt Sulkavalla P.F. Funck. Kukapa tietää, miten suuri osa
tarpeista toteutui, mutta periaatteessa tuon verran olisi tarvittu. Noin kolmen
kuukauden kuluttua luettelon laatimisesta tuo Puumalan laivasto siis joka
tapauksessa joutui jo lähtemään ja jättämään taakseen rakennettavan kaupungin,
jonne oli jo patterien ohella vasta saatu rakennettua ruutukellari ja leipomo.
Kun tällainenkin
laivasto lähti liikkeelle, sanokaamme nyt 300 miehen kera, tarvittiin tietysti
vielä paljon muuta, mm. muona, joka reglementtien mukaan oli
saaristolaivastossa hyvää. Siihen kuului periaatteessa viinaakin kolme 4 sentin
jumprua päivässä terveyden ylläpitämiseksi (vrt. Vihavainen:
Haun sinisen lipun tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Majoitus ja
suoja säätä vastaan olivat näissä aluksissa ikuinen riesa (vrt. Vihavainen:
Haun helvetti ahvenanmerellä tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Nukkua
voitiin yöllä purjeen alla (sluupeissa oli yleensä kaksi mastoa ja
loggerttipurjeet), mutta kulussa ollessa olivat kaikki sään armoilla. Viittoja,
jotka lienevät olleet öljyttyä kangasta, toki oli, mutta lämmintä saatiin vasta
rannalla, kun viritettiin nuotiot.
Myös satojen miesten
aseet ja ampumatarvikkeet vaativat oman tilansa ja huoltonsa. Itse kullakin oli
luettelojen mukaan musketti tai tussari sekä hukari eli lyhyt miekka. Panoksia kuului
tuliannokseen 30 kpl.
Eri asia on
sitten, miten hyvin ruoka- ja muukaan huolto saatiin toimimaan, etenkin poikkeusoloissa.
Käytännössä se toimi huonosti ja jopa kurjasti ainakin jalkaväen osalta.
Paljon joka
tapauksessa vaivaa nähtiin siis ymmärrettävästä syystä laivaston hyväksi myös
Saimaalla. Viimeisenä sotakesänä 1790 oli Ruotsin sinilippuisessa Saimaan laivastossa
kolmisenkymmentä sota-alusta. Uudeksi ja uljaaksi tukikohdaksi ruvettiin
rakentamaan Varkauden Laivanlinnaa.
Olisipa tainnut
olla viisasta, jos Kustaa olisi saanut serkkunsa Katariina II:n kanssa liiton
solmittua sodan asemesta. Sehän solmittiin heti kohta sodan jälkeen.
Mutta silloin
Kustaan suuri unelma Kaarle XII:n laakereista olisi jäänyt toteuttamatta…
Olet ilm tutustunut v Stedingkin arkistoon, milläkiellä hän raportoi? Ra nskaksi vai saksaksi?
VastaaPoistaHän käytti kuninkaan kanssa aina ranskaa. Muut raportoivat yleensä ruotsiksi. Sukulaisten kanssa varmaan käytettiin saksaa, en ole katsonut.
PoistaMielenkiintoista. Nykymaailmassa häiritsee se järjettömän suuri silta.
VastaaPoistaPalauttapa mieleeni viime kesänä aiemmin lukemaani Lappalaisen kirjan. Sen aikalaistyönä laaditut asemapiirrokset olivat mielenkiintoiset.
VastaaPoistaHauskoja tykistön sanoja: lunttutanko sytyttämiseen. Oma lunttutanko näin iän myötä enää harvoin ketään sytyttää, mutta on kätevä pissillä.
VastaaPoista