tiistai 15. elokuuta 2023

 

Rasismikäsityksiä  ennen Orpon hallitusta

 

Tätä nykyistä rasismihysteriaa seuratessa tuli niin sanottu déjà-vu elämys: tämän olen nähnyt ennenkin.

Blogiarkistoa penkoessahan se sieltä äkkiä putkahti esille. Laatulehdistömme kunnianhimona on jo hyvän aikaa ollut vääntää tutkimustuloksia mieleisekseen ja tarvittaessa tehdä ihan omia tutkimuksia saadakseen omalle agendalleen tukea.

Näin se tehtiin kaksitoista vuotta sitten:

 

maanantai 14. marraskuuta 2011

Se suuri rasismigallup

 

Se suuri rasismigallup

 

Modernin länsimaisen yhteiskunnan peruspilareihin kuuluu käsitys siitä, että kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita.

 On korostettava, ettei tämä ajatus suinkaan ole kaikkialla maailmassa hyväksytty saati ylivoimaisen enemmistön kannattama. Helsingin Sanomien marraskuussa julkistaman gallupin mukaan suomalaisista kuitenkin oli tätä mieltä lähes jokainen. Vain kaksi prosenttia oli asiasta täysin eri mieltä ja toiset kaksi prosenttia osittain eri mieltä.

Valtava enemmistö oli myös sitä mieltä, että kaikkia ihmisiä on kohdeltava tasavertaisesti riippumatta heidän taustastaan. Kokonaan eri mieltä asiasta oli kaksi prosenttia ja osittain eri mieltä seitsemän prosenttia.

Tutkimus ei näytä selvittäneen, missä määrin nuo erimieliset kannattivat niin sanottua positiivista syrjintää ja missä määrin jotakin muuta epätasa-arvoisuutta. Joka tapauksessa heidän lukumääränsä oli niin pieni, että sen edelleen pienentäminen lienee äärimmäisen vaikea poliittisen vapauden vallitessa. Sadan prosentin yksimielisyydet eivät ole koskaan olleet mahdollisia muualla kuin totalitaarisissa maissa ja sielläkin saattaa numeroiden takana piillä toisenlainen totuus.

Isänpäivän aattona oli joka tapauksessa huojentavaa lukea tutkimusta, jonka sanoma oli niin yksiselitteisen selkeä: suomalaiset kannattavat miltei täysin yksimielisesti kaikkien ihmisten samanarvoisuuden periaatetta ja edellyttävät, että näitä kohdellaan tasavertaisesti taustasta riippumatta.

Tämä on suuri kulttuurinen pääoma, josta voimme olla ylpeitä. Mielihyväni ja tietty kansallinen ylpeyteni kasvoi entisestään, kun katsoin graafeja, jotka kuvasivat suomalaisten suhtautumista eräisiin kansallisuuksiin, joihin nähden asenteet olivat kielteisimmät.

Kuten olin arvellutkin, suhtautuminen venäläisiin ei suinkaan ollut erityisen kielteistä, päinvastoin kuin eräät aiemmat kyselyt olivat kuulemma osoittaneet. Itse asiassa venäläisiin suhtautui ”erittäin myönteisesti” seitsemäntoista prosenttia kansasta ja ”melko myönteisesti” kolmekymmentäneljä prosenttia. Kaikkiaan siis erittäin tai melko myönteisesti suhtautuvia oli yli puolet. Erittäin kielteisesti sen sijaan suhtautui kolme prosenttia ja melko kielteisesti yksitoista prosenttia. Kolmekymmentäkaksi prosenttia ei tuntenut tarvetta suhtautua enempää myönteisesti kuin kielteisestikään, mitä voinee pitää modernissa yhteiskunnassa normaalina asenteena.

Tulos osoitti siis yksiselitteisesti, että enemmistön suhtautuminen venäläisiin on myönteistä ja että kielteisesti suhtautuvat muodostavat pienen vähemmistön. Sangen samanlainen oli tilanne muidenkin suurinta kielteisyyttä nauttivien ryhmien kohdalla. Sieluni silmillä näin jo, miten suomalaisten rasismista ja muukalaisvihasta puhuneet joutuivat julkisesti tunnustamaan haukkuneensa väärää puuta ja ehkä jopa pyytämään anteeksi niitä epäluuloja, joita oli surutta heitelty erilaisten poliittisesti epäkorrektien tahojen niskaan.

Olin todella hämmästynyt huomatessani, että toimittajan tulkinta gallupista oli täysin päinvastainen. Hänen tulkinnassaan ei perustavaa laatua olevilla arvoväittämillä ollut mitään sijaa. Sen sijaan keskityttiin niihin mielikuviin, jotka ihmisillä oli omasta tai muiden ”rasistisuudesta”.

Kysyttäessä ilmoitti peräti kaksi prosenttia tunnistavansa itsessään paljon rasistisia piirteitä ja kaksitoista prosenttia ”melko paljon”. Viisikymmentäseitsemän prosenttia ei nähnyt niitä ”juurikaan” ja kaksikymmentäseitsemän prosenttia ei ”käytännössä lainkaan”.

Kysymyksen sanamuoto näyttää siis joka tapauksessa kaikkein antirasistisimmankin vaihtoehdon kohdalla varanneen tilaa jonkinlaisille, kenties alitajuisille salarasismin oireille.

 

Joka tapauksessa siis jotkut vastaajat myönsivät asenteidensa olevan hiukan erilaisia kuin heidän lähes yksimielisesti kannattamansa yhdenvertaisuuden periaatteet olisivat edellyttäneet. Kukapa meistä olisi täydellinen, jos rehellisenä pysyy.

 Muissa ihmisissä (”maassamme”) sen sijaan arveltiin rasismia olevan paljon (6%) tai melko paljon (60%). Kuten tutkija Magdalena Jaakkola totesi, tämä voidaan kenties tulkita siten, että ollaan pahoillaan yleiseksi oletetusta ilmiöstä, jota pidetään surullisena. Tuo oletushan siis mitä ilmeisimmin on virheellinen.

Joka tapauksessa alkeellisinkin logiikka kieltää tekemästä päätelmiä suomalaisten rasistisuudesta sen perusteella, miten yleiseksi ilmiö kuvitellaan ja sivuuttaen samalla kokonaan varsinaiset arvostuksia koskevat vastaukset. Helsingin Sanomien toimittaja oli asiasta toista mieltä, ja teki tästä koko tutkimuksen päätuloksen.

Miksi näin tehtiin, käy selville toisesta pääotsikosta. Pahe keskittyy perussuomalaisiin, joista 58 prosenttia pitää islamia uhkana. Tuota puoluetta äänestäneistä myös 36% ajattelee, että ”on tunnustettava se tosiasia, että jotkut kansat ovat älykkäämpiä kuin muut”.

Lienee pakko tehdä se johtopäätös, että tällaiset vastaukset heijastavat lehden ja toimittajan mielestä nimenomaan rasismia. Tämä on kuitenkin asiaton johtopäätös, non sequitur, sanoisi latinisti.

 Kansojen väliset älykkyyserot on todettu tutkimuksissa yksiselitteisesti. Vain se, missä määrin tulokset selittyvät geneettisesti ja missä määrin muista tekijöistä, on epäselvää.

Rasismin kanssa käsitykset varmaan korreloivat, mutta tulosten torjuminen suoralta kädeltä mahdottomina on ennen muuta osoitus informaation torjunnasta. Se taas on eräs tyhmyyden ilmenemismuoto, mitä toki saattavat siivittää hyvät tarkoitukset.

Myöskään käsitykset islamista uhkana eivät liity rasismiin, vaan ihmisten odotuksiin, jotka taas perustuvat viime kädessä kokemukseen, useimmiten tuskin henkilökohtaiseen, mutta se ei ole tässä olennaista.

Kun tämä tutkimus, jonka tulokset noteerattiin uskomattoman tarkoitushakuisesti, sai palvella argumenttina suomalaisten rasistisuudesta, on pakko kysyä, millaiset tulokset olisivat toimittajan ja tulkitsijoiden mielestä ansainneet arvosanan ”hyvä” tai ”erinomainen”. Miten yksimielisesti vastaajien pitäisi kehua omaa ja kansansa hyveellisyyttä, että vältyttäisiin leimaamasta koko kansaa ”rasistiseksi”?

Eikö pluralistisessa yhteiskunnassa ole väistämättä mielipide-eroavuuksia ja jopa harhaisiakin käsityksiä muiden mielipiteistä? Eikö riitä, jos valtava enemmistö tunnustaa modernin moniarvoisen yhteiskunnan keskeiset pelisäännöt ja arvot?

Miten voidaan vaatia ihmisiä suhtautumaan myönteisesti sellaisiin liikkeisiin, kuin islam, jonka piirissä saarnataan rasistista vihaa ja terrori-iskujen oikeutusta? Mikäli tästä syntyy huono maine, ei asiaa kannata ihmetellä. Maine täytyy aina ansaita. Vapaassa yhteiskunnassa sitä ei voida ylhäältä käsin määrätä.

 

Tässä siis teksti 12 vuoden takaa. Tarvinneeko tuota kommentoida?

 

 

30 kommenttia:

  1. Sen verran voin kommentoida, ettei realismi ole rasismia. Mm islamin uskonnon käytännön toteutuksesta on todella paljon kokemuksia mm Euroopassa niin, ettei sen luulisi kenenkään järkevän ihmisen mielestä olevan rasismia, jos islamin uskontoon suhtautuu kielteisesti tai jopa erittäin kielteisesti.

    Missä viipyy islamin uskonpuhdistus? Miksei heidän porukoistaan ole löytynyt Martti Lutherin tapaista oikeamielistä tulisielua. Tosin oli Lutherillakin jotakin juutalaisia vastaan. Kukapa meistä olisi täydellinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Erittäin hyvä kysymys! Suuri osa ääri-islamin ongelmista liittyy sunnaan ts laajaan aineistoon, miten profeetta Muhammed menetteli tai lausui kussakin tilanteessa. Se sitoo hartaan muslimin 600-luvun elämäntapaan ja kysymyksenasetteluun.

      Jos islamissa omaksuttaisiin Koraani yksin -periaate, koska se on pitkälti runollista kieltä, jolla tulkitsijalla on suuri vapaus, suuri osa ongelmista poistuisi. Toki ongelmaksi jäisi sen uskonoppineiden yleinen vanhoillisuus, joten myös valistusta tarvittaisiin; kenellä vaan olisi kanttia ryhtyä islamilaisen maailman Voltaireksi?

      Poista
    2. Koska siltä islamin Lutherilta pistettäisiin pää poikki saman tien.

      Poista
    3. Imaamit tiettävästi saarnaavat kuolemaa vääräuskoisille radikaaleissa moskeijoissa ympäri Eurooppaa. Tanskassa salaa kuvattu dokumentti kertoi, että joillakin imaameilla ei ole pienintäkään aikomusta "kotoutua" tanskalaiseen yhteiskuntaan.
      Tuntuu oudolta, että noin vihamielisen ja primitiivisen väkivaltaisen opin saarnaaminen ja levittäminen uskonnon statuksella on yleensä mahdollista länsimaisissa yhteiskunnissa.
      Sehän kyllä myönnetään, että asiat eivät ole hyvin islamilaisissa maissa kuten nyt Afganistanissa, mutta jotenkin kuvitellaan, että kun muslimi tulee tänne, hän tuo mukanaan ihanaa monikulttuurisuutta ja "rikkautta". Kollektiivinen itsesuojeluvaisto on kadotettu.

      Poista
    4. Henkilö tulee jostain muslimimaasta ei lähtökohtaisesti tarkoita että automaationa ruvennee toteuttamaan sitä uskontoa. Eteenkiin kun se on joissain kohdin kyseenalla Pohjoismaissa.
      Toisekseen, vaikka imaami saarnaisi mitä, niin ei tuo tarkoita että kaikki siihen kuoroon yhtyvät. Vai meinaatteko että olisitte yhtä mieltä pappien kanssa? Ja mikä seurakunta? Onko kyse ns. kotimaisesta kirkosta, vai lähetyssaarnauksen tuloksesta?
      Osa papeistakin on kuin populistista, mutta sitten ne jotka oikeasti tehnee sitä hengen työtä ja kuuntelee murheet ynnä muut, niin se työnä on kaikkea muuta kuin helppoa.

      Poista
  2. Vuonna 2023 julkaistun kansainvälisen tutkimuksen mukaan Suomi oli maailman kuudenneksi vähtien rasistinen maa kärjen ollessa mitä ilmeisimmin hyvin tasainen:

    https://worldpopulationreview.com/country-rankings/least-racist-countries

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuokin Matiaksen linkittämään tutkimus perustuu kyselyihin, eikä todelliseen mittariin eli tuomioistuimen langettamiin tuomioihin (rikoksista, joissa syynä on uhrin rotu). Tutkimuksen saatetekstissä myös näppärästi toistetaan vasemmistopropagandaa USA:n "institutionaalisesta rasismista". Aina kun sanapari on tekstissä, heräävät epäilyt luotettavuudesta.

      Poista
    2. Trilisser

      En oikein saanut selvää, että katsotko tuo tutkimuksen antavan Suomesta liian rasistisen vai liian ei-rasistisen kuvan?

      Tuomiot ovat tietysti yksi mittari sekin, mutta vain yksi. Oikeuskäytännöt vaihtelevat maittain rajusti, demografiat poikkeavat toisistaan ja ennen kaikkea tilastointitavat ovat välillä hyvikin ihmeellisiä ja maakohtaisesti erilaisia.

      Joten kyselyillä on puolensa kyllä niilläkin.

      Minusta se, että Suomi yhdessä muiden Pohjoismaiden, Kanadan, jne. kanssa on yksi maailman vähiten rasistisista maista, kuulostaa erittäin loogiselta ja uskottavalta.

      Tolkuttoman hysteerisyyden ja oman pesänsä likaamisen suhteen saatamme sensijaan olla aivan maailman kärkeä. :)

      Poista
    3. "vasemmistopropagandaa USA:n "institutionaalisesta rasismista"."

      Ole nyt edes sen verran rehellinen, että myönnät, että USA:ssa on syvää ja rakenteellista rasismia, mikä nyt on kerrottu kuta kuinkin kaikissa sikäläisiä oloja kuvaavissa tietokirjoissa. Miten muuten voisi ollakkaan kun mustat on tuotu sinne orjiksi ja vapauttamisen jälkeen torjuttu niin etelä- kuin pohjoisvaltiolaisten toimesta. Tuollainen synnyttää vastavihaa ja pyrkimystä epäsosiaaliseen elämään ja pärjäämiseen laittomin tavoin, mikä synnyttää uutta rasismia jne. Se, että on myös menestynyttä mustaa keskiluokkaa ei muuta suurta kuvaa.

      Se on sitten toinen juttu, että suomalaisten ei tarvitse kantaa amerikkalaisten syntejä.

      Poista
    4. Matias: Tekstin oli tosiaan epäselvä. Minun mielestäni Suomi on yksi maailman turvallisimmista maista ei-kantaväestön värisille. Sanoisin, että Suomessa neekerimies voi kävellä Sinimustan liikkeen puoluekokoukseen ja on paremmassa turvassa kuin minkä tahansa afrikkalaisen puolueen puoluekokouksessa.

      Tuossa linkitetyssä tutkimuksessa mainittiin YK:n alainen "anti rasistinen" putiikki, joka vaatii "vihapuheen" kieltoa ja samaa "rasistiseen järjestöön" kuulumiselle. Tällainen vaatimus on vakavasti ristiriidassa demokratian kanssa, koska sehän käytännössä kieltää periaatteessa kaikki sellaiset puolueet, jotka ajavat kansallisvaltioita, koska saman putiikin määritelmän mukaan oman kansan pitäminen toista ylempänä on rassismusta.

      Poista
  3. Kaikki kyselytutkimukset atavat vastauksiksi vain tietoa siitä, millaisia mielikuvia mihinkin käsitteisiin sisältyy tai miten laajalti mikäkin yleisessä kielenkäytössä oleva kieli-ilmaus on omaksuttu.

    En nimittäisi mitään mitä kyselytutkimuksilla nousee pinnalle minkäänlaiseksi "ajatteluksi". Ehkä vastausten jakaumat oikein tulkittuina -- nimenomaan jos onnistutaan jakaumasta jäljittämään niin sanottuja kognitiivisia dissonansseja -- kyselyt kertovat jotain siitä miten paljon yhteiskunnallisista ongelmista on painettu yleisen tietoisuuden pinnan alle.

    Sehän on se varsinaisesti huolestuttava asia. Elämme nyt vanhoissa eurooppalaisissa kielellis-kulttuurisissa kansallisvaltioissa aikaa, jolloin koko historiallista uutta aikaa kannattanut individualismin kantoaalto on muuttumassa sokeudeksi -- ja ne ajattelun kyvyt, joihin ihmisen historiassa koskaan aiemmin tapahtumaton tiedon ja todellisuuden hallinnan ekspansio on perustunut, hajoavat nyt käsiimme.

    Nyt ne "älykkyysosamäärät" laskevat. Lukutaidon romahtamisen seurauksena ei ole lukutaidon katoaminen, vaan myös laskutaidon ja päämäärärationaalisen ajattelun katoaminen. Kaikki ne kognitiiviset kyvyt, jotka eurooppalaisen keskiajan jälkeen emergoituivat, ovat nyt romahtamassa. joipa demokratia on romahtamassa -- sen muuraa umpeen yhteisknnallinen läpinäkymättömyys, eli nimenomaan se ettei mitään kipeitä ja vaikeita kysymyksiä -- kuten totaalisesti yhteismitattomien kulttuurien kohtaamisongelmia ja väistämättömiä kulttuurisia hylkimisreaktioita -- pystytä käsittelemään, vaan korvataan terapeuttisilla ja "humanistisilla" mielikuvilla realismi.

    Tilanteen voisi tiivistää esimerkiksi niin, ettei se vielä mitään vaikka vähän ymmärtäisimmekin ja pystyisimme hyväsymään ne valtavat älykkyyserot, joita kansojen välillä on -- vaan vielä kammottavammat kuilut löytyvät sieltä missä kulttuurien yleisiä kognitiivisia ominaisuuksia vertailtaisiin ja paljastuisi, ettei mitään yleisinhimillisesti yhdistävää oikeastaan ole -- että kulttuurit voivat olla totaalisesti yhteismitattomia.

    Kuinka kuvittelemme selviytyvämme monikulttuurisesta kaaoksesta, jos emme pysty käsittelemään tuollaisa kysymyksiä? Muistutan, että historiassa totalitarismeihin on ajauduttu nimenomaan kulloisenkin ajan tiedollisesti parhaiden "totuuksien" ja moraalisesti hienoiksi koettujen "arvojen" nimissä.

    Nyt me taannumme totalitarismiin sulkemalla yhteiskunnallisen keskustelun pinnan, tekemällä "poliittisen korrektiuden" nimissä yhteiskunnistamme läpinäkymättömiä ja leimaamalla rikollisiksi ne, jotka aika epätoivoisilla äänensävyillä yrittävät puhkaista puhumattomuuden pintaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "kulttuurit voivat olla totaalisesti yhteismitattomia"

      Ehkä tuossa ajatelussa kiusaa ajatus kulttuurien ikuisuudessta ja muuttumattomuudesta. Historiassa kulttuurit ovat muuttuneet (syntyneet, kukoistaneet ja rappeutuneet) sekä ennen kaikkia muuttuneet ja oppineet vuorovaikutuksesta toistensa kanssa. Joskus se on johtanut kukoistukseen, joskus jännitteisiin jopa toisen kulttuurin tuhoon. Se, että tällä hetkellä lännellä ja (ääri-)islamilla on konflikti ei voi päätellä tulevaisuutta. Ainoa pysyvä asia kulttuureissa on niiden ikuinen muutos, vaikkei se mukavaa olekaan jos elää rappeutuvassa, väistyvässä kulttuurissa.

      Poista
    2. Kulttuurit eivät ole kumpaakaan lajia -- eivät muuttumattomia mutta eivät myöskään muutoksille halukkaita, joustavia.

      Kulttuurit ovat kovia kognitiivisia tosiasioita, ja niitä on ollut ihmisen historiassa sekä tuhansiksi vuosiksi kivettyneitä että spenglerilaisen elinkaaren mallia toteuttavia.

      Joka tapauksessa kulttuurit ovat hyvin pysyviä muodosteita -- tosiaan, jos niiden elinikää pitäisi määritellä, ne ovat olleet aina satojen vuosien, usein tuhansien vuosien mittaisia ajanjaksoja.

      Ja sitten ei pidä unohtaa sitä muutostekijää -- se ei ole kulttuurinen, vaan yleisinhimilliseen kehitykseen kuuluva. Kuten Erich Fromm osuvasti totesi, jos ihmistä lajiolentona pitäisi jotenkin luonnehtia, yksi sana kuvaisi häntä ehdottomasti parhaiten: ihminen on lajina ja yksilönä kehittyvä olento.

      Lapsella ja aikuisella on sama määrä aivosoluja, noin sata miljardia. Ne on valjastettu vastaamaan niihin havaintoihin joita aistielimemme todellisuudesta tekevät.

      Tuo prosenssi on varsin erityinen -- yhden kymmenesosan input-impulsseihin tajuntamme vastaa yhdeksän kymmenesosan output-tulkinnalla ennustaen sitä mistä koemme kulloinkin olevan kyse. (Kirjoitin juuri viime yönä asiasta lisäyksen tuonne.

      Lajityypillinen sosiaalisuutemme asettuu raiteilleen jo niiden ensimmäisten elinvuosien aikana, jolloin tietoista minää tai käsitteellistä kieltä ei vielä tajunnassamme ole. Kulttuurit ovat kovia kognitiivisia tosiasioita. Yksilöminuus, joka on se olemassaolomme jatkuvuutta havaitseva kokemuksellinen raami -- sen läpi koemme tietoisen maailman -- ei omaa mitään sellaisia voimia, joilla kulttuurista muutosta voitaisiin oikeasti hallita.

      Yksilökokemuksen maailmassa -- ja erityisesti meillä eurooppalaisen uuden ajan "opillisen" ajattelulaadun kasvateilla -- on megalomaaninen suuruusharha uskossamme kulttuuristen tekijöiden muutettavuuteen. Siksi sosiologian perusasetukset -- että on olemassa yhteisövoimia, yhteisöominaisuuksia ja yhteisöilmiöitä, jotka eivät ole palautettavissa yksilöiden ominaisuuksiin ja pyrkimyksiin, ovat meille niin ylivoimaisia ymmärrettäväksi.





      Poista
  4. Jotenkin silmä tarttui lauseeseen, jota media mielellään toistelee: ”Modernin länsimaisen yhteiskunnan peruspilareihin kuuluu käsitys siitä, että kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita”.

    Modernin länsimaisen lehdistön peruspilareihin kuuluu epämääräisten tarkempaa tarkastelua kestämättömien käsitteiden toistelu itsestään selvyyksinä. Mitä tarkoittaa, että kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita? Onko perverssi pedofiili toimittajan mielestä yhtä arvokas kuin ihmiskunnan hyvinvointiin arvokkaan lisän tuonut tiedemies. Onko ympäristöään turmeleva, töhrivä ja hävittävä hampuusi yhtä arvokas kuin kauniita ja viihtyisiä ympäristöjä suunnitteleva arkkitehti ja niitä rakentava työmies. Tarkoittaako toimittaja ehkä sittenkin, että pahallakin ihmisellä, joka aiheuttaa muille kärsimystä ja tuottaa vahinkoa, on kaikesta huolimatta myös oma ihmisarvonsa? Jos, tarkoittaa, miksi ei sitten sano niin. Ajatusten ja asioiden selkeä ilmaisuhan on hänen ammattinsa peruspilareita, tai ainakin niin pitäisi olla.

    Moniin uskontoihin kuuluu samojen uskonkappaleiden mantranomainen toistelu. Käytännön elämän ja henkilöiden omien tekojen kanssa niillä ei tarvitse olla mitään kosketusta ja usein niin ei olekaan. Samanlaisesta uskonkappaleiden toistelusta näissä ihmisen arvoa ja tasa-arvoa koskevissa toisteluissakin on kyse. Sitä ei voi olla näkemättä, kun katsoo miten nämä ihmisen arvoa ja tasa-arvoa julistavat henkilöt suhtautuvat sellaisiin, jotka rohkenevat olla heidän kanssaan eri mieltä. Silloin ei ole mitään pidikkeitä, kun noiden vääräuskoisten päälle manataan tuomiota, tulta ja tulikiveä.
    Siinä, että ”kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita” on ilmeisesti kyse sellaisesta tabu-asiasta, josta saa ilmaista vain yhdenlaisia käsityksiä. On oltava joko samaa mieltä tai vaiettava. Vähän samaan tapaan kirkossa kuuluu mumista uskovansa ruumiin ylösnousemukseen, vaikka kuinka ihmettelee, että minkähän takia tuokin kohta on ylimalkaan uskontunnustukseen mukaan otettu. Siinä, missä pappi (oman havaintoni mukaan) suhtautuu tällaisen epäilevään Tuomaaseen tasoittelevasti ja sanoo, että ”ehkä tämä kohta ei ole varsinaisesti tätä uskon ydintä ja on ehkä enemmän oman aikansa tuote”, näiden uususkontojen saarnaajat ja saarnaajattaret ovat omassa kannassaan ehdottomia ja jyrkkiä.

    Näissä uususkonnoissa perisynnin paikan on ottanut rasismi. Sen vähäisinkin ilmentymä tekee ihmisestä syntisen ja tuomittavan eikä ihminen voi omilla teoillaan tästä synnistä ja syyllisyydestä vapautua. Pieni viaton vitsinpoikanen ja väärä sananvalinta on yhtä raskas synti kuin väkivallanteko tai henkirikos, jos sen tekee oikean uskon ulkopuolinen henkilö. Vain oikeaan hyveellisten uskontokuntaan liittyminen ja entisten syntisten tuttavien tuomitseminen voi tästä synnistä puhdistaa.

    VastaaPoista
  5. Hesarin pääkirjoitus 16.10.1997 on myös mielenkiintoinen. Kirjoituksen otsikko on "Neekeri ja virkakieli". Kirjoituksessa tullaan johtopäätökseen, että termi on hieman vanhahtava kyllä, mutta yhä hyväksyttävä eikä siihen pitäisi suhtautua hysteerisesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin muuttuu maailma Eskoseni. Ei myöskään puhuta hulluinhuonelaisista vaan mielenterveyskuntoutujista.

      Poista
  6. Tässä voidaan kerrata muutamia käytännön esimerkkejä rasismista yliopistoissa. Tampereen yliopistossa Brigita Krasniqia luultiin vaihtariksi ja puhuteltiin englanniksi. Åbo Akademissa Faith Mkweshalta kysyttiin onko hän he vai she. Loukkaus liittyi englannin kieleen, ei siihen mitä luulisi. Helsingin yliopistossa Aracelis Correa joutui sosiologian peruskurssilla katsomaan sen pahoinpitelyvideon, joka laukaisi Los Angelesin rotumellakat 1992. Ja mikä kauheinta, maantieteen opiskelijoiden bileissä opiskelijat olivat pukeutuneet Afrikan tähti - pelin orjanomistajiksi, vaikka setäselittäjät muuta yrittivät väittää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hui kauheta!! Kyllä elämä voi olla kovaa.

      Poista
    2. Nykyään on vaikea erottaa sarkasmia vakavalla mielellä kirjoitetusta kommentista. Tästäkään en osaa sanoa.

      Poista
    3. Onhan se nyt jumalauta aivan ylikäymätön paikka, jos suomen kieltä osaavaa henkilöä puhutellaan englanniksi. Tai hän näkee jonkin videon! Tai jotkut olivat puketuneet johonkin leikkiin jotenkin.

      Tuota tuskan ja kärsimyksen määrää ei voi mitenkään mitata.

      Vankileiri-, keskitysleiri-, nälkävuosi-, kidutus- tai kansanmurhakokemukset eivät ole moiseen nähden yhtään mitään. Eivät mitään.

      Poista
  7. "Kun tämä tutkimus, jonka tulokset noteerattiin uskomattoman tarkoitushakuisesti, sai palvella argumenttina suomalaisten rasistisuudesta, on pakko kysyä, millaiset tulokset olisivat toimittajan ja tulkitsijoiden mielestä ansainneet arvosanan ”hyvä” tai ”erinomainen”. Miten yksimielisesti vastaajien pitäisi kehua omaa ja kansansa hyveellisyyttä, että vältyttäisiin leimaamasta koko kansaa ”rasistiseksi”? "

    Aivan kuten hyvä Vihavainen tässä jo implikoi, ei moinen loppupäätelmä olisi (2011 ollut, eikä 2023 ole?) mahdollinen. HS'n silmissä hyvä-erinomainen arvosana nimenomaan edellyttäisi, että tutkimustulos osoittaisi vähintään 9/10 rasistiksi. Erästä Aurinkoista johtajaa mukaellen, ratkaisevaa ei ole se, millaisia valintoja kansa tekee - vaan se, joka niistä kokonaiskuvan kartoittaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ”ei moinen loppupäätelmä olisi (2011 ollut, eikä 2023 ole?) mahdollinen”

      On muitakin ajallisia vaihtoehtoja. Kysymyshän on ”Rasismikäsityksistä ennen Orpon hallitusta”. Neuvostoliitossa/Venäjällä, jos missä, varsinkin ruohonjuuritasolla kylvettiin ajatusta Suomen rasismisuudesta/fasismisuudesta. Mikähän saattoi olla syynä?

      Suomen torjuntavoitto Talvisodassa saattoi kismittää/vituttaa/yms. ryssiä. Suomen torjuntavoitto Toisen maailmansodan loppupuolella Saksan avun avulla kismitti/vitutti/yms. ainoastaan ryssiä, koska valloitetun Suomalais-karjalaisen sosialistisen neuvostotasavallan alueella ei pystytty järjestämään ns. partisaaniliikettä. Mannerheim tiesi hyvin, mitä venäläiset partisaanit tekivät muilla sotarintamilla, eikä antanut mahdollisuutta järjestää moskovalaista partisaaniliikettä Suomen armeijaa vastaan. Toisin sanoen, Suomi jäi valloittamatta.

      Nykypäivänä Venäjän mediat saivat uuden väitteen: Suomen vakoilu.

      Poista
    2. ”… Suomen torjuntavoitto Talvisodassa saattoi kismittää/vituttaa/yms. ryssiä…”.

      Suomi hävisi talvisodan. Suomi ei saanut torjuntavoittoa.

      Suomella oli mahdollisuus vuokrata Hankoniemi Neuvostoliitolle ennen sotaa käydyssä neuvottelussa. Paasikivi ja Mannerheim kannattivat ajatusta. Saksa neuvoi niin tekemään.

      Suomi uhosi ja lähti sotaan. Seuraus: Suomi vuokrasi Hankoniemen Neuvostoliitolle, kuten oli vaadittu. Eikä tässä kaikki: Suomi luovutti Neuvostoliitoille isot alueet itärajaltaan – pysyvästi. Samalla Suomi tapatti muutama kymmenen tuhatta miestään.

      Se siitä ”torjuntavoitosta”. Valitettavasti.

      Poista
    3. "Suomi hävisi talvisodan."

      Historiallinen onanismi ei ole kielletty. Olkoon niin.

      Poista
    4. Höpsistä nyt, kyllä Stalin lähti sotaan vakain aikein valloittaa Suomi. Täpärällä se oli, mutta eipä vain miehittänyt Suomea.
      Joten kyllä torjuntavoitto on ihan oikea sana tässä yhteydessä.

      Poista
    5. Ano 14.07

      Et sitten ole vielä Terijoen hallituksesta ehtinyt kuulemaan?

      Vain Hankoniemen hallinnointiinko se perustettiin?

      Poista
    6. "Suomi hävisi talvisodan."

      En haluaisi ryhtyä Don Quijoteksi, mutta olisiko niin, että Talvisota olisi 1939 ehkä ollut vältettävissä alueluovutuksin - jota ehkä eivät olisi vuonna 1940 estäneet uutta sotaa huonommista puolustusasemista, mutta kun mitään alueluovutuksia ei tehty, Stalin viimeistään silloin halusi koko Suomen - ehkä näennäisitsenäisenä sateliittivaltiona. Itsenäisyys säilytettiin raskailla ihmis- ja aluemenetyksillä, mikä kuitenkin oli torjuntavoitto Baltian maihin verrattuna. M.o.t.

      Tämä keskustelu on säännöllisin väliajoin käyty tällä blogilla.

      Poista
    7. ”…Tämä keskustelu on säännöllisin väliajoin käyty tällä blogilla… Joten kyllä torjuntavoitto on ihan oikea sana tässä yhteydessä…”.

      Ikäviä tosiasioita on tapana jankata. Sitä niin mielellään – oman arvonsa vuoksi – näkisi asiat toiveensa mukaisesti. Mutta turpiinhan siinä tuli; sanelurauha, turha sota.

      Kirjauksia rauhanneuvotteluista:

      Molotov: Ette halunneet syksyllä 1939 päästä yhteisymmärrykseen kanssamme [Porkkalan vuokraaminen]. Haluan selvän vastauksen: Hyväksyttekö rauhanehdot?

      Suomen hallitus: Tilanne pakottaa hallituksen hyväksymään ehdot.

      Poista
    8. Niin hyväksyi pakon edessä mutta Suomi säilyi itsenäinä.
      Ilman taistelua sillä olisi ollut Baltian maiden kohtalo.

      Poista
    9. Neuvostoliitossa oli tapana nimittää Talvisota finskaja operatsija, suomen operaatio. (Mainittakoon, että Ukrainan sota julistettiin spetsial'naja vojennaja operatsija eli erikoinen sotilaallinen operaatio.)

      Finskaja operaation tuloksista venäläisillä oli tapana sanoa: s parshivoj ovtsy hot' klok shersti eli saastaisesta lampaasta edes kourallinen villaa.

      Jos salaisen Jartsevin ehdotukset salaisissa neuvotteluissa olisi hyväksytty, niin Suomi olisi luisunut liukkaalle linjalle ansaan.

      Suomen itsenäistymisen jälkeen Lenin ja Stalin antoivat suomalaisille kommunisteille aseita, viljaa, yms. vallankumouksen toteuttamiseksi. Sitä seurasikin todella verinen sota. Talvisota oli myöskin todella verinen. Ukrainan sota on sitäkin pahempi.

      Poista

Kirjoita nimellä.