Väkivallan uusi tuleminen
Suomenkin
historiassa on ollut väkivaltaisia kausia. Viimeksi vuoden 1918 sota ja sen
jälkeinen aika olivat melkoista villiä länttä tai pikemminkin - itää, erityisesti
ns. rajamaalla ja Petsamossa sitten kun se saatiin liitettyä Suomeen.
Se, joka on
lueskellut 1920-luvun lehtiä ei myöskään voi olla toteamatta, miten usein
tapahtui tappeluita, joissa käytettiin aseita. Puukkojen lisäksi taskuase oli
joka pojan harrastus, ainakin tansseihin sellainen otettiin ilman muuta mukaan.
Muistan miten
vanhat miehet 1960-luvulla tuumivat, että kyllä nuorison touhut sentään olivat siistiytyneet
sitten 1920-luvun. Eipä enää juuri kuultu ainakaan pahempia vammoja
aiheuttaneista tappeluista eikä pistooleja ollut kuin taksimiehillä ja
mustalaisilla.
Se oli auvoisaa
aikaa ja varmaankin myös suurilla virtauksilla, pasifismilla ja hippiliikkeellä
oli oma vaikutuksensa aina Savon sydämessä saakka. Väkivalta nyt vain ei ollut
in.
Koska nuorison
ja vanhempienkin arvot hylkäsivät väkivallan, oli vain loogista, ettei sen käyttöä
myöskään harjoiteltu. Jiu-jitsusta oli lähinnä kuultu tai luettu halvoista
rikosromaaneista ja kaikki räjähtivät nauruun nähdessään elokuvissa
thaimaalaista potkunyrkkeilyä.
Paitsi, että
potkiminen tappelussa oli tabu ja akkamaista käytöstä, myös pienempien tai
muuten heikompien kimppuun käyminen oli erittäin noloa. Se oli aivan vastaavanlainen
tabu kuin muukin sääntöjen rikkominen. Tietenkin sitä tapahtui, mutta
nimenomaan sääntöjen rikkomisena, jota yleensä halveksittiin syvästi.
Kaiken kaikkiaan
tappelusta puuttui tuohon aikaan, sikäli kuin voin muistaa, kaikki se glooria,
joka sen ympärille on myöhemmin, erityisesti 1990-luvulta lähtien kehittynyt.
Populaarikulttuuri,
erityisesti elokuva ja televisio alkoivat moralisoimatta esittää kyynistä ja
luonnevikaista raakuutta suunnilleen 1960-luvun puolivälin italowesterneistä
lähtien.
Pikkuhiljaa
genre kehittyi raakuutta ihailevaksi ja sillä mässäileväksi ja samaan aikaan
ilmestyi markkinoille aivan uusi ja ennenkuulumattoman primitiivinen genre: action films.
Tällainen,
lähinnä ADHD-vammaisille mitoitettu alituinen tappamisen, lujaa ajamisen ja
muun vaarallisen tai vastenmielisen toiminnan jatkuva esittäminen ei toki vedonnut
koko katsojien ja lukijoiden laajaan skaalaan ja niinpä tämä pulp-fiction eriytyi omaksi haarakseen.
Kuitenkin myös parhaana pidetty kirjallisuus ja filmi olivat saaneet tartunnan
eikä niitä enää oikein voinut kuvitella ilman raakuuksien kuvaamista.
Tilanne oli
hieman samanlainen kuin Sodan ja rauhan uuden laitoksen kanssa. Tekijät
kertoivat, että aikakautemme vaati siihen seksikohtauksia.
Väkivallan uusi
tuleminen oli samalla merkki siitä, että amerikkalaisen ja sen jälkeen myös
eurooppalaisen ja siinä luvussa suomalaisen kulttuurin kärki oli alkanut
siirtyä slummien maailmaan. Meillä ei vielä ollut slummeja, mutta se ei estänyt
niiden kulttuurisen vaikutuksen leviämistä.
Jo 1900-luvun
lopulla alkoi maahamme levitä erilaisten ”itsepuolustuslajien” eli
taistelulajien harrastaminen, joka sai 2000-luvulla erittäin laajat
mittasuhteet. Kun akateeminenkin maailma 1900-luvun lopulla äkillisesti
”demokratisoitui”, alkoi myös intellektuellien piirissä slummien kehittämä
arvomaailma olla normin antajana.
Kielitieteilijät
varmaankin tietävät, milloin kieleemme ilmaantui sana katu-uskottava. Luulen, että kyseessä oli 1980-luku, jolloin
hippikulttuurin jäänteet hiipuivat. Se oli merkittävä muutos.
Millainen
henkilö oli katu-uskottava ja kenen tuli olla sellainen? Kyseessä oli tietenkin
tyyppi, jollaisia maleksi jossakin Bronxin kaduilla ja joita kukaan ei
uskaltanut mennä ryöstämään tai muuten loukkaamaan. Itse tällainen henkilö loi
ympärilleen pelon kehän, jonka aiheutti tietoisuus siitä, että se on arvaamaton
ja saattaa olemattomasta syystä vaikka tappaa. Siis kuin psykopaattiset
esikuvansa uusissa filmeissä.
Klassisen
kulttuurin uusi slummikulttuuri imaisi mukaansa. Vanhoja klassikoita lakattiin
esittämästä luojilleen uskollisina ja niitä sovitettiin estottomasti
nykypäivään. Alan perusteoksiin kuuluu West
Side Story. Sehän on Shakespearea slummissa eli Romeo ja Julia modernisoituna.
Suhtautuminen
aseisiin on kokenut kummallisen muutoksen. Minun lapsuudessani ja nuoruudessani
oli jokaisessa kunnon maalaistalossa ainakin haulikko ja pienoiskivääri, jotka
roikkuivat seinällä. Eivät ne siinä ketään pelottaneet ja vain henkisesti
tasapainoton yksilö olisi voinut nähdä niissä jotakin väkivallan symbolia.
Aseet olivat
merkki siitä, että talossa oli vastuullinen aikamies, joka hallitsi
asiallisesti vaarallisiakin välineitä. Muistan, miten komealta tuntui, kun
viisitoistavuotiaana sai luvan kantaa haulikkoa. Sen säilyttäminen näkyvillä ei
ketään vaarantanut, sillä panokset olivat pöytälaatikossa lukon takana.
Europanssarikaapit kuuluvatkin sitten jo toiseen aikakauteen.
Uusi tapa nähdä
jokaisessa aseessa potentiaalinen henkirikoksen väline ei ole vanhaa perua.
Mikko Niskasen elokuva Kahdeksan surmanluotia,
joka falskisti korottaa sekopäisen lurjuksen jonkinlaiseksi yhteiskunnalliseksi
ilmiöksi ja sankariksi, oli tässä suhteessa uraauurtava meidän maassamme.
Mutta ilmiön
juuret ovat kauempana eivätkä ne tule meidän maastamme.
Elämme
aikakautta, jolloin keskimääräinen sivistystaso on paljon korkeampi kuin
koskaan ennen. Samaan aikaan kuitenkin myös sivilisaation taso, kulttuurin
tavoittelema horisontti, on matalampi kuin koskaan, mikäli mittaamme sitä ihanteilla
ja normeilla.
Tämä on
aikakauden paradoksi. Se kulttuurityö, jonka kerran ajateltiin nostavan
kansakunnan korkealle arvokkaamman, kukaties peräti ns. syvähenkisen elämän
maailmaan, onkin edesauttanut ennen muuta teknisen suorituskyvyn lisääntymistä.
Ihanteiden sijaan ihmisen päämääräksi on muodostunut halujen tyydytys
sellaisenaan, vanhassa Benthamin hengessä.
Utooppisten
visioiden mukaan, Riesmanin, Frommin ja heidän kaltaistensa unelmissa uudet
uljaat ihmiset pyrkisivät sanan aristotelisessa mielessä kehittämään kaikkia
jaloimpia pyrkimyksiään ja mahdollisuuksiaan mahdollisimman pitkälle, kun
materiaalinen yltäkylläisyys tekisi sen mahdolliseksi.
Käytännössä
elämme primitiivisen fanittamisen aikakautta, jonka kulttuuri ei lainkaan
arvosta sitä autonomisen
persoonallisuuden tyyppiä, josta Riesman aikoinaan haaveili. Uuden
ihmislajin harrastuksiin kuuluu kaikkien alhaisimpienkin vaistojen
maksimaalinen kiihottaminen ja tyydyttäminen. Erotuksen tekemistä ylemmän ja
alemman kulttuurin välillä pidetään jo kovin sopimattomana sinänsä.
Tässä näemme
taas kerran slummien kulttuurisen hegemonian vaikutuksen. Vielä sata vuotta
sitten pidettiin asianmukaisena, että herrasmies kantoi mukanaan asetta, jolla
hän saattoi suojautua rikollisen aineksen hyökkäyksiltä.
Nykyinen
kulttuuri ei sen sijaan salli olettaa mitään oleellista eroa roskaväen ja kunnon
kansalaisten välillä. Eikös vain itse termikin särähdä pahasti korvaan.
Niinpä jokaista
ihmistä pidetään lähtökohtaisesti roskaväen edustajana, slummiasukkaana, joka
saattaa koska tahansa menettää elämänhallintansa ja huumeissaan ryhtyä vaikkapa
ammuskelemaan koulussa tai lastentarhassa. Toisen potkaiseminen katuun
kuuluu normaaliin ja odotettavissa
olevaan käytökseen, jollaisen harjoitteluun uhrataan vuosittain miljoonia
tunteja.
Niinpä myös
jokainen haulikko tai kivääri maalaistalon seinällä on nyt potentiaalinen
murha-ase, jonka luullaan aina jossakin vaiheessa laukeavan kohti ihmistä,
ellei valtio asiaa estä. Elämme nyt sellaisen draaman näyttämöllä.
Amerikassa
aseiden kerääminen pois kansalaisilta lienee poliittisesti mahdotonta. Suomessa
se taas olisi tarpeetonta. Siitä huolimatta se osa eliittimme edustajia, joka
mieltää itsensä ihmisystävällisten ja edistyksellisten (!) voimien edustajaksi
vaatii yhä uudelleen noiden pelkäämiensä aseiden takavarikointia ihmisiltä,
jotka se olettaa tasa-arvoisen kelvottomiksi niitä hallitsemaan.
Mitä muuta kuin valtiollisen väkivallan ihannointia voisi odottaa kulttuurilta jossa lastensuojelujärjestö kantaa sotamarsalkan nimeä?
VastaaPoistaRauhallinen aika päättyi itseasiassa vuonna 1968. Sen jälkeen väkivaltatilastot näyttivät selvää nousua. Rauhallinen kausi sjoittuu vuosiin 1949-1966. Näin ollen hippiliikkeellä ja rauhanlauluilla ei ollut minkäänlaista vaikutusta väkivaltaan Suomessa. Keskiolutlailla ja konsumerismin aikaansaamalla arvomuutoksella sen sijaan oli.
VastaaPoistaOikeastaan olennaisempaa kuin väkivallan määrä on sen laatu. Ja luulisin Vihavaisen tätä tarkoittaneen. Ainakin 1980-luvulla vaikkapa koulun välitunneilla tapahtuneet nahinat olivat tyypillisesti rinnuksista roikkumista tms. Ei silloin potkittu maassa olevia tai muutoin avuttomassa tilassa olevia.
VastaaPoistaToisaalta Vihavaisen viittaikset elokuviin ontuvat rankasti. Esimerkiksi oman vuosiluokkamme miespuolinen poppoo katseli kaikki mahdolliset toimintaelokuvat, jotka saattoivat olla todella heikkolaatuisia VHS-kopioita. Ja kuitenkin luokkamme oli opettajienkin mielestä rauhallisin pitkään aikaan ja myöhemminkään ei ko. porukka sortunut väkivallan poluille.
Olisiko se Vihavaisen mieleinen elokuva, jossa 2 mirrikaulaa juo punkkua ja keskustelee filosofiaa venäjäksi sormi anuksessa? Kiitos ei, mieluummin jopa Arnoldin Commando.
No eipä tuossa paljon vaihtoehtoja annettu.
VastaaPoistaMutta se, mitä pidän keskimääräisenä toimintaelokuvana, on niin puuduttavan tylsää, ettöä mieluummin listän ämyrin kiinni. Vika on sama kuin Turkan ohjaamissa näytelmissä: mölinää ja kuolaa (vast.) tulee liikaa ja motivoimattomasti. Eihän sellainen mihinkään kanna. Klassinen Tshehov-ohjaus on paljon järisyttävämpi kokemus.
Joo kyllä se nimenomaan niin on yleislänsimaisesti että väkivaltarikollisuus väheni 1800-luvulta 1960-luvulle asti, sitten tuli nousu josta käänne parempaan 1990-luvun alussa.
VastaaPoistaTätä on selitetty muun muassa lyijyn lisäämisellä bensiiniin. Parempi selitysmalli on Cambridgen yliopiston kriminologian professorilla. Nimen nyt olen unohtanut mutta selitys oli kulttuuri: hippiliike ihannoi impulsiivisuutta ja kasvatusihanteet olivat hipahtavia pari kolme vuosikymmentä, kunnes kääntyivät konservatiivisempaan suuntaan.
Syitä tuolle 60-luvulle jatkuneelle laskulle lienee monia. Mutta mitä ne tarkalleen ottaen ovat?
PoistaOn oikeastaan aika yllättävää, jos ajanjaksona, jona taisteltiin maailmanhistorian verisimmät sodat ja perustettiin kokonainen joukko hyvin väkivaltaisia diktatuureja, väkivaltarikollisuus sen kuin laski!
Mitä tulee 60-luvun jälkeiseen nousuun, syyt varmaan lienevät tuon suuntaisia kuin Cambridgen proffa esittää.
Mutta mitä taas tulee väkivallan vähenemiseen 90-luvulta eteenpäin, en ilman evidenssiä selitystä niele. Paremminkin epäilen sen johtuvan tietokonepeleistä, väkivaltaviihteestä (väkivaltaiset impulssit toteutetaan sisällä nyhväten) ja yleisestä nuorison löystymisestä ja pehmenemisestä (ei uskalla enää edes tapella) kuin konservatiivisemmista arvoista. Vanhemmista on tullut tolkuttoman suojelevia, hemmottelevia ja huolehtivia, mitä en samaistaisi konservatiivisuuteen. Yhdysvalloissa lapset eivät edes taida saada liikkua julkisella paikalla ilman vanhempiaan.
Lisäksi Yhdysvalloissa väkivaltarikollisuuden lasku johtuu ainakin osin (tästä on olemassa muistaakseni ihka oikeaa tilastollista evidenssiä) perhesuunnittelusta, joka on vähentänyt siellä kaikkea rikollisuutta. Euroopassahan väkivaltarikollisuus taas on monissa maissa jatkanut nousuaan. Ainakin Ruotsissa näin asia muistaakseni on. Tarkistakaa kuitenkin. Netistä löytää aiheesta ruotsinkielisen tutkimuksen parin vuoden takaa, eli jos joku haluaa tarkistaa, data on saatavilla. Syytä parin viime vuosikymmenen nousulle tutkimus tosin ei tainnut paljastaa, mutta senhän me tiedämme.
Kuinkahan moni muuten on huomannut, että USA:n henkirikosluvut väkilukuun suhteutettuna ovat laskeneet jotain 30 vuotta ja ovat nyt alhaisimmillaan pitkään aikaan? Ja asevihaajien painajaiseksi samaan aikaa aseitten määrä per capita on noussut ja esim. concealed carry -alueet ovat lisääntyneet paljon.
PoistaSamoin voi kysyä, että onko sattumaa, että siellä henkirikosluvut väkilukuun suhteutettuva korreloivat erittäin vahvasti tietyn vähimmistökansallisuuden (enkä tarkoita aasialaisia tai juutalaisia) populaatio-osuuden kanssa...
Etsää suinkaan neekereitä tarkoita?
PoistaNiin, tulipa tässä vähän liikaa tuijotettua kulttuurisiin ilmiöihin ja liian vähän tilastoon. Tässähän on aika oleellinen indikaattori, henkirikokset: http://www.findikaattori.fi/fi/97
VastaaPoistaHippeily vapaan kasvatuksen muodossa lienee ollut monessa suhteessa tuhoisaa. Ei taida nuorempi polvi Summerhilliä muistaa, mutta kyllä sekin kerran vakavasti otettiin.
Eihän Atamcs ohjus ole kuin todella kallis täsmäpommi. Sen sijaan voidaan ihmetellä miksi MLRS heittimet jotka ovat tehokkain asejärjestelmä joka puolustusvoimilla on koskaan ollut ovat täysin hyödyttömiä koska niihin ei ole kuorma-ammuksia kantavia raketteja.
VastaaPoistaNoiden raketin heitinten teho perustuu nimenomaan noihin kuorma-ammuksiin joista yksi raketti levittää jalkapallokentän kokoiselle alueella muistaakseni gofpallon kokoisia tytärammuksia.
Noita rakettaja on käytetty monissa viimeaikaisissa sodissa ja teho on ollut vaikuttava. Suomi ei kuitenkaan moraalisena suurvaltana halunnut hankkia noita tehokkaita ja suhteellisen edullia aseita koska osa tytärammuksista jää suutariksi. Onko sillä sitten merkitystä vihollisen hallussa olevalla alueella sodan aikana tai sen jälkeenkään jos maan itsenäisyydestä on kyse.
Mitä natoon tulee niin siihen on turha turvautua. Euroopan jäsenmaiden kansoilla ei ole minkäänlaista halua puolustaa edes itseään saati sitten itäisiä uusia jäsenmaita. Eikä nillä ole siihen edes joukkoja saati kalustoa edes varastoituna. Siinä Trumpa on aivan oikeassa että amerikkalaisten ei kannata tuhlata verta tällaisten liittolaisten puolustamiseen.
Markkinointia opiskelleena adhd-vammaisena huomauttaisin, että kaltaiseni eivät jaksa keskittyä katselemaan alituista tappamista, lujaa ajamista, vaarallista tahi muuta vastenmielistä toimintaa viihde-apparaattien välityksellä. Pruukaamme olla enempi touhuamassa kuin seurailemassa.
VastaaPoistaAnteeksi taas. Niin päinhän se taitaakin olla. Ne piirit, jotka kaipaavat alituisia ja voimakkaita kiihokkeita löytyvät pikemmin sieltä psykopaattien piiristä.
VastaaPoistaApropoo tämä Elielaukion surmatyön tekijä. Olen juuri lukemassa prof. Simon Baron-Cohenin kirjaa empatiasta ja sen puutteesta. The Science of Evil. Kirjan esimerkkitapaukset panevat maallikon miettimään, että psykopaatista puheena olleen lauantaina on hyvinkin voinut olla kyse.
PoistaBaron-Cohen on tutkijana muutenkin tutustumisen arvoinen. hh
Hyväksyn anteeksipyynnön korskeasti koko viiteryhmäni puolesta, meikäläiset ovat mutkattomia eivätkä juuttu tässä kohdin pohtimaan mandaatteja tai sitä, loukkaannuttiinko alun perin yksilöinä vaiko viiteryhmänä.
PoistaSen sijaan joku kiirehtisi valistamaan, että kyllä me olemme juuri niitä piirejä, jotka kaipaavat alituisia ja voimakkaita kiihokkeita. Ja adhd-vamma edellyttää psykofyysisiä ärsykkeitä, joita ei saa sohvalla lojumalla. Vaikka tuutista tulisi minkämoista amerikan roisketta.
Muutamaa psykopaattia riiustelleena epäröisin myös sen segmentin tuottavuutta action-leffojen kohderyhmänä. Ovat nekin enempi toiminta - kuin tirkistelysuuntautuneita. Ja kun kuitenkin joku kysyy, niin siksi että niitä kiehtoo se, että meikäläisiä ei saa hallintaan.
Jaan vielä hyödykkään vinkin. Psykopaatin tunnistaminen on varsin yksinkertaista. Heiltä puuttuu säihkähtämisreaktio, eivätkä he kykene teeskentelemään sitä (eivät kerkiä). Kotitestin voi tehdä vaikka leivänpaahtimella. Laittakaa lapsi vehkeen viereen ja luvatkaa palkkio, jos ei hätkähdä kun leivät pomppaa.
Mikäli epäilty ei tähän kykene, on penskassa jotain muuta vikaa. Jos taas pärjää, niin vaikkapa vähäinen tai olematon ominaistuoksu on toinen mainio telltale. Jos naisenne on viikon peseytymättä ja siitä huolimatta tuoksuu sirkeältä ruusunnuppuselta, niin teillä voipi olla pulma lähipiirissä. Tähän hymiö.
Vähän hämmentävää luettavaa.
VastaaPoista1. Herrasmiehet suojautumassa roskaväeltä oli ehkä fiktio jota herrasmiehet kertoivat itselleen. Miten tämä vertautuu ajan väkivaltaisuuteen noin niin kuin tilastollisesti, erityisesti faktilliseen tarpeeseen suojautua roskaväeltä?
2. Oikeastaan minun on vaikea nähdä suurta perustavanlaatuista eroa asetta kantavasta herrasmiehestä siihen asetta käyttävään mieheen joka henkilöityy Clint Eastwoodin nimettömään pyssysankariin eräissä italowesterneissä, tai vaikkapa aiemmin kovaksi keitettyjen dekkareiden maailmassa. Philip Marlowe on nimenomaan vanhanaikanen ritari ja aristokraattisen arvomaailman herrasmies korruptoituneessa Los Angelesissa. Kirjalliseen perinteen voi johtaa ainakin Sherlock Holmesiin ja muuhun vastaavaan aikakauden lukemistoon.
3. Ensimmäisen maailmansodan jälkeisinä aikoina enemmän tai vähemmän hävinneissä valtioissa oli paljon aseita ja poliittista väkivaltaa. Moni varmasti koki tuolloinkin olevansa kunniallinen herrasmies panemassa ruotuun roskaväkeä. Oma lukunsa samalta aikakaudelta on mytologisen mittapuun saavuttanut kieltolain aikainen Amerikka. Olisin myös kiinnostunut heidän käytöksensä katu-uskottavuuden analysoinnista.
4. Onko kirjoittaja mahdollisesti huomioinut ajatusta että muistelot omasta teini-iästä saattavat olla ajan kultaamia tai ikäkauden värittämiä? Varsin samanlainen kuin kirjoittajan kuvaama oli erään sukulaispojan reaktio äskettäin kun tälle hankittiin ilmapyssy.
VastaaPoista5. Luulen että aseisiin, erityisesti tuliaseisiin ylipäätään suhtaudutaan kaupunkiympäristössä eri lailla kuin maaseudulla. Jälkimmäisessä ympäristössä aseilla on järkevä työkalufunktio, kaupungistuneessa ympäristössä ei niinkään.
6. Eurooppalaisen herrasmiehen aseenkantoon ja käyttöön liittyi tietynlainen ritualisoitu kunniakäsitys. Roskaväen kurinpalautuksesta ei kerrota paljon, sen sijaan kaksintaisteluista kylläkin.
Oikeastaan sellainenkin väkivalta jota kirjoittaja nimittää 'slummiutuneeksi' on siinä suhteessa samanlaista kuin herrasmiesten, että väkivaltaan eskalointi on usein herkässä kun joku kokee jotain epämääräistä kunniaansa loukatun tai jääneensä vaille kunnioitusta, paitsi että herrasmiesmäisyyteen liittyvä ritualisointi usein puuttuu.
Oikeastaan nykypäivän suomalaista roskaväkeä hieman tunteassani, arvioisin että kukaan ei pidä itseään roskaväkenä vaan mielemmin väkivallan käyttöön oikeutettuna herrasmiehenä (tai mikä sitten onkaan vastaava kulttuurinen esikuva), riipppumatta siitä mitä ulkopuolinen yhteiskunta on tästä mieltä.
Anglo-amerikkalaisessa kulttuurissa kuolemaan johtaneista kaksintaisteluista luovuttiin 1800-luvulla pugilismin saavuttaessa suosiota.
7. Monissa itämaisissa itsepuolustuslajeissa rituaalinen, väkivallan käytön oikeutuksen ja kunniallisen käytön mystillis-filosofinen elementti on edelleen olemassa. Tosin kuinka paljon tuosta on modernia "aidon" menneisyyden mysteerien perään kaipaavien nykyihmisten konstruktiota on vaikea arvioida. Mutta tietynlainen korostetun miehekäs arvokkuus, vastustajaa kohtaan osoitettu kunnioittava käyttäytyminen ja sen sellaiset rituaalit; ylipäätään sen osoittaminen on että voimaa ja kykyä iskeä on mutta se on myös itsehillinnän kontrolloimaa on joillekin niiden harrastajille suuri osa tällaisten kamppailulajiharrasteiden viehätystä.
8. Länsimaisen miekankäytäntön ja muiden vastaavien itsepuolustuslajien "käytännön" rekonstruointi oelkästään kirjallisiin lähteisiin tukeutuen vuorostaan on hyvin vaikea tehtävä ja eräänlainen antikvaarinen kuriositeettiharrastus. Olympiamiekkailu ja saksalainen komeiden arpien tuottamiseen keskittynyt yliopistomiekkailu on hyvin kaukana todellisesta, tehokkaasta väkivallasta (jolla esimerkiksi roskaväkeä olisi voitu panna kuriin).
9. Korkeakulttuurin ja alakulttuurin erojen hapertuminen ja väkivaltaan ja seksiin perustuvan viihteen lisääntymistä on luultavasti vaikea kiistää, ainakin jos ajatellaan valtavirtaistumista.
Toisaalta ainakin seksuaalista viihdettä ja viihdykettä on ollut kaupungeissa saatavilla varsin poikkeuksetta, tosin nk. sukupuolimoraalien suhteen on nähtävissä tietynlaisia aaltoliikkeitä. Sukupuolielämä oli Euroopassa vapaampaa ennen kuin Uudesta maailmasta levisi uusia sukupuolitauteja. Viktorian aikakausi pelasti paheellisten skandaalien ryvettämän Englannin kuningashuoneen maineen. 1920-luvun Berliinissä soi neekerijazz, vuosikymmenen kuluttua ei ihan niinkään.
Ylipäätään esimerkiksi teatterin, tietyntyyppisen populäärimusiikin ja sen sellaisen kaupunkiharrasteiden huonomaineisuus siveydestään tarkkojen keskuudessa ei suinkaan ole ollut syntynyt syyttä. Eräät Pompeijin löydöt toimitettiin kiireen vilkkaan kellariin.
Väkivallan televisiokulttuurin ja sitten konkreettisen todellisuuden yhteys tosin kaipaisi perusteluja.